اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

كيف تعرفت على محاورات المصريين ؟

Alrefaey

Recommended Posts

الصدفة البحته هى التى دلتنى على هذا المنتدى المحترم ,كنت ساعتها فاضى بعد العمل وأبحث فى النت عن أى موقع مفيد وفى نفس الوقت يهون على غربتى وبما أننى فى السعوديه وبمفردى , وكما تعلمون فإن الخروج الفردى سواء كان فى الأسواق أو أى مكان آخر قد يساء فهمه من بعض الموجودين فى هذه الأماكن, فقد إحترمت نفسى وقررت عدم الخروج إلا فى حدود الحاجة الملحة وفى أوقات معينة اما للصلاه او لشراء ما اريده واعود الى منزلى والنت والتلفاز وعملى (متهيألى ده السيناريو المعتاد لكل مغترب أعزب فى السعودية وخاصة فى الرياض) اللهم بعض الزيارات لمعارف ارتبطت بهم منذ ان كانت معى اسرتى التى ادت الظروف الى ضرورة وجودهم فى مصر.

وجدت ان هذا الموقع محترم جدا وكل من فيه محترمين وكل مواضيعه محترمة ومفيده ومتجدده وأعترف اننى اقرأ فيه كثيراً ولا اشارك الا قليلاً قد يكون هذا تقصير منى ولكن عندما أقرأ ما تكتبونه باحس ان مش لاقى حاجه اكتبها لان الإخوه فى المنتدى بيغطوا كل شبر فى أى موضوع يتفتح وباحس انى اعرفهم كلهم وحاجه غريبه ان كل واحد فى المنتدى له شكل فى خيالى بغض النظر عن وجود صوره له . فعلاً ناس محترمه سواء إخوه أو أخوات بلا استثناء.

صدفة اكيد سعيدة

شوف لو معاك سيارة الوضع بيكون مختلف شويه ممكن تخرج انت واى حد من اصحابك فى حديقة تشوى مثلا تتمشى تطول على الثمامة تخرج فى المولات هى اهم شىء حد يشجعك

شكرا على مداخلتك الانيقة وكل عام وحضرتك بخير

"‏{‏‏وَمَن يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَل لَّهُ مَخْرَجًا وَيَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لَا يَحْتَسِبُ وَمَن يَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ إِنَّ اللَّهَ بَالِغُ أَمْرِهِ قَدْ جَعَلَ اللَّهُ لِكُلِّ شَيْءٍ قَدْرًا‏} "

رابط هذا التعليق

اتعرفت اذاى على موقع المحاورات

هل عرفتة عن طريق صديق لك ولا عن طريق البحث عن موضوع معين ولا بالصدفة

وماهو اول موضوع قرأتة فى المحاورات واول موضوع كتبت او علقت علية

هل برأيك ان المحاورات اضافت لك شىء (ثقافة ,معلومة ,غيرت فكر كان سائد فى ذهنك .....الخ)

من هو اكثر عضو بتحب تقراء مواضيع له ومن هو اكثر عضو بيعجبك تعليقاتة

انا عرفته عن طريق البحث بالصدفه

وفعلا اضاف ليا الكثير من معلومات خصوصا عن كندا

رابط هذا التعليق

انا عرفت المحاورات وانا بخلص ورق السفر بتاعى للسعوديه وكنت ماشى معاه خطوه خطوه وطبعا سى السيد باشا فاد الواحد كتير وبرضه موضوع الاخ ozozoo لانه كان بيخلص ورق فى نفس التوقيت بس كان سابقنى فكان بيكتب بالتفصيل ايه اللى حصل له وانا كنت معاه خطوه بخطوه

اما عن اول موضوع قرأته فكان فى باب المغتربين وكان بخصوص تجهيز اوراق السفر واول موضوع علقت عليه كان طبعا موضوعى كنت بسال عن حاجه بس بجد مكنتش متخيل نى فيه فاعليه كده وده يمكن اكتر حاجه مميزه المحاورات هى الفاعليه

انا تقريبا بحب اقرأ لكل الاعضاء بس طبعا فيه ناس مميزه جداً بس دول خليهم فى جنب كده وبجد انا لقيت فى المنتدى ده وخصوصا وانا فى الغربه الام والاخ والاخت والصاحب

لما الدنيا تقسى عليك اوعى تخاف منها وتكش تربس عترس فيها ياولدى هى كده متجش غير وش

دوس فيها وجمد قلبك بس اياك على ضعيف تفش توصل فيها لاعلى مناصب بس اياك فى يوم تغش

رابط هذا التعليق

اول مرة اتعرفت فيها على محاورات المصريين

كنت اعمل فى الشركة المستضيفة لموقع محاورات المصريين

بعدين من حوالى سنة كنت بدور على قرعة الاراضى بتاعت وزارة الاسكان ومن ساعتها وانا متابعه

خالص التحية والتقدير

كل الحكايه أنها ضاقت بنا

و استسلمت للص و القواد

رابط هذا التعليق

اتعرفت على المنتدى من جوجل كنت بشوف موضوع عن المدن الجديدة اللي في مصر

ومن ساعتها اكتشفت الكنز ......اللي هو محاورات المصريين.

سعيدة جدا جدا بكل من فيه وكلكم اخواتي وأهلي بجد ودي كانت أول كلمة كتبتها في موضوع خاص بيا هنا في باب

المغتربين ..

ووالله من ساعتها أنا و زوجي حياتنا كلها اتغيرت من ساعة لما عرفنا المكان الامان ده .....بيت العيلة :blink:

وشكرا جزيلا على كل مواضيعك يا دكتور رفاعي .

تم تعديل بواسطة بركة

قال الله تعالى في حديث قدسي

( أنا عند ظن عبدي بي فليظن بي ما شاء........... )

نستطيع تغيير حياتنا بهذا الحديث من الان

مع الأخذ بالأسباب............

رابط هذا التعليق

اتعرفت على المنتدى من جوجل كنت بشوف موضوع عن المدن الجديدة اللي في مصر

ومن ساعتها اكتشفت الكنز ......اللي هو محاورات المصريين.

سعيدة جدا جدا بكل من فيه وكلكم اخواتي وأهلي بجد ودي كانت أول كلمة كتبتها في موضوع خاص بيا هنا في باب

المغتربين ..

ووالله من ساعتها أنا و زوجي حياتنا كلها اتغيرت من ساعة لما عرفنا المكان الامان ده .....بيت العيلة :blink:

وشكرا جزيلا على كل مواضيعك يا دكتور رفاعي .

ونحن ايضا سعداء بعضويتك يامدام بركة وشكرا يافندم على الثناء

بالفعل من حقنا نحن اعضاء المحاورات الفخر بهذا البيت الكبير الذى يضمنا جميعا

ولكن لى سؤال للاعضاء القدامى فى المواضيع القديمة نجد عملاقة فى الكتابة واعضاء كانو غاية فى الثقافة والادب والاحترام اين ولماذا ذهبوا ؟

"‏{‏‏وَمَن يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَل لَّهُ مَخْرَجًا وَيَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لَا يَحْتَسِبُ وَمَن يَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ إِنَّ اللَّهَ بَالِغُ أَمْرِهِ قَدْ جَعَلَ اللَّهُ لِكُلِّ شَيْءٍ قَدْرًا‏} "

رابط هذا التعليق

عند البحث عما يخص السفر للسعودية و المغتربين المصريين بها

عن طريق صديقى المفضل google

موضوع للأخ زهيرى عن أزمة غزة الأخيرة

هل برأيك ان المحاورات اضافت لك شىء (ثقافة ,معلومة ,غيرت فكر كان سائد فى ذهنك .....الخ)

أضافت معلومات

أبو محمد.....مهبب.....لولا....SCORPION

تم تعديل بواسطة tantrum
رابط هذا التعليق

أبو محمد.....مهبب.....لولا....SCORPION

يبدو ان اكثر الاعضاء اللى بتقراء لهم من الافاضل المشرفين شامم ريحة.... ولا بلاش

انا بهزر معاك اخى الكريم اوعى تزعل فمن ذكرتهم لا يختلف عليهم اثنين

رابط هذا التعليق

ياخبر نسيت أهم واحد...........الرفاعى

على فكرة دول أكتر ناس باحب أقرأ ليهم بالرغم مع إختلافى الفكرى مع معظم أرائهم........يعنى أنا باستمتع جدا بقراءة مواضيع مهبب القديمة ( و مش عارف هو راح فين..؟؟) بالرغم من أنى لا أذكر أنى أيدت أفكاره أبدا.

رابط هذا التعليق

فضلت انى أتأخر قليلا فى الاجابه على اسألتى حتى استمتع بأجابات الافاضل الاعضاء

ج1 اتعرفت على المنتدى من صديق لى وهو عضو وزميل مهنة الفاضل ميدو فارم

جلست لمدة عام تقريبا اقراء مداخلات دون ان اشترك والسبب فى تأخر اشتراكى هو عدم التعمق فى موضوعات المنتدى كما كان اهتمامى مقتصر فقط على باب المغتربين والهجرة ثم قمت بالاشتراك بالاسم الحالى وهو لقب العائلة

اول موضوع تقريبا كان للفاضل دكتور شامى وكان فى بداياته

اضافت لى الكثير والكثير معلومات ثقافات

المنتدى ملى بالعمالقة فى جميع المجالات اما بالنسبة لجزء الكتابة والادب فأنا بحاول اتعلم منهم وخصوصا اننى بميل للجانب العملى عن الجانب الادبى

رابط هذا التعليق

عرفت وتشرفت بعضويتى فى المحاورات من صديق لي فى أمريكا يدرس الدكتوراة عرفنى بها كمرجع لمن يريد الهجرة لكندا

أكيد طبعا أول موضوع للقراءة فى باب كندا

انما المشاركة مش فاكر بصراحة

يمكن موضوعات جادة او اسلاميات قبل ما ابعد عنهم خوفا على الضغط

المحاورات بلا أى مجاملة محطة مهمة فى حياتى

صحيح قبلها اتعلمت وقريت كتير

لكن هذا الكم من المثقفين وذوى الأراء الجميلة والتنوع الفكرى الرائع بين الأعضاء لم يسبق لي أن استمتعت به من قبل

من هو اكثر عضو بتحب تقراء مواضيع له

كتيييييييييييير

خايف انسي على سبيل المثال لا الحصر الأفاضل الكرام

أبومحمد

سكوربيون

زهيري

دكتور هشام ابراهيم

سامح الأسعد

تهامى

محمدعبدالعزيز

mohammed

مهيب الله يرده بالسلامة

عصام

جادوللى بخفة دمة المعهودة

د.قناو ى

السيد منير

الرائع الغائب من فترة موديست

الغائبة من فترة نينا حسين

ومن هو اكثر عضو بيعجبك تعليقاتة

طبعا س س بسخريته المصرية اللاذعة

شكرا ع الموضوع الجميل يا دكتور الرفاعي :roseop:

رابط هذا التعليق

نورت حسام بك الموضوع

اهديك دى :roseop:

رابط هذا التعليق

والله انا اتعرفت ع المنتدى من فترة من ساعة ما بدأت في موضوع الهجرة طبعا حصلت شويه لخبطة انا من الناس اللي اتعرفت ع الدكتور التهامي ايام ماكنا بناخد كورس IELTS ف المركز الثقافي البريطاني ف مصر الجديده كانت مجموعة ممتازة وبصراحه الدكتور التهامي كان شعلة من الحماس وكان واخد الموضوع بحماس يحسد عليه ربنا يوفقه ويكرمه يارب وبدات ادور ولكن للاسف ما استعتنش بالمنتدى وانا مسافر يمكن لو كنت استعنت بيه كانت هتفرق كتير بس بصراحه منتدى فوق الرائع

وبصراحه بيفيد جدا جدا

رابط هذا التعليق

صدفة قابلتك صدفة و كانت اجمل صدفة

دائما بقابل الحاجات الحلوة ف حياتى صدفة ... اه و الله

اتعرفت ع المنتدى الكريم لما كنت بدور على نقطة عاوز افهمها عن وضع الشيعة الدعوى ف الدول الاوربية

و طبعا جوجل جاب الصفحة الكريمة هنا... و لقيت احد الاخوة بيحكى تجربة ليه بخصوص الموضوع ده

و اول حاجة لفتت انتباهى طريقة التنسيق الاكثر من رائعة للمنتدى فشجعتنى انى ادخل ع الصفحة الرئيسية و اتعرفت ع الابواب كلها

و اول مشاركة كانت فى موضوع الخلافة الراشدة لاحد الاخوة الكرام و بعد كده دولة ام دويلات

المحاورات اضافتلى كتييييييييييييييير جدا جدا

اتعلمت حاجات كتير

اتغيرت عندى كذا فكرة

اتعرفت بناس محترمة جدا جدا.

تم تعديل بواسطة Salwa

تفاءلوا بالخير تجدوه

بعضا مني هنا .. فاحفظوه

رابط هذا التعليق

انضم إلى المناقشة

You are posting as a guest. إذا كان لديك حساب, سجل دخولك الآن لتقوم بالمشاركة من خلال حسابك.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

زائر
أضف رد على هذا الموضوع...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   تمت استعادة المحتوى السابق الخاص بك.   مسح المحرر

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • الموضوعات المشابهه

• 1
      مجرد تكلفة تجديد ترخيص البرمجيات يتطلب اكثر من عشرة آلاف جنيه مصري وتكلفة استضافة الموقع تتطلب مائة دولار سنويا موقع الذكاء الاصطناعي gemeni.google.com  كر لي اكثر من مرة ان الموقع مغلق لوفاة مؤسسه عادل ابوزيد لا مفر من توقف موقع محاورات او ربما التوصل الى برمجيات اخرى غير الinvision board  في انتظار تعقيبكم على هذه الرسالة
    • 1
      يمكن مشاركة الموضوع عن طريق الواتسآب بالإضافة ل ال تويتر و الفيسبوك و غيرها
    • 8
      أرجو تصفح موضوعات دعم النزاهة و مانيفستو محاربة الفساد و الموضوعات الشبيهة فى محاورات المصريين. بإختصار شديد لقد توحش الفساد فى مصر و تحول إلى أسطورة و كالعادة - على مر التاريخ - يتجنب الجميع مواجهة الأساطير. أرى أن نقتحم أسطورة الفساد و لا نجلس كالفلاح اللى غرق دراه (للبهوات الفلاح اللى غرق دراه هو الفلاح الذى أغرق الفيضان محصول الأذرة الخاص به) ننعى سوء الطالع و ننعى العجز أمام توحش الفساد . على مر التاريخ بدأت المعارك بدراسة العدو أولا .. مواجهة الأوبئة تبدأ دائما بدراسة المرض ن
    • 2
      شركة الإستضافة التي تستضيف موقعنا  رفعت سعر الإستضافة و تطلبه بالدولار  و لتجديد الإستضافة أنا مطالب بدفع ما يقرب من 10000 جنيه   و هذا ليس في إمكانيات و لا هو مقبول  دفع هذا المبلغ من أجل الحفاظ على موقع لا يهدف للربح جار دراسة البدائل الممكنة لإستمرارية محاورات المصريين  لا أفهم كيف يتم إصدار فواتير بالدولار على خدمة تقدم في مصر دعواتكم
    • 0
      صفحة جديدة فى تاريخ العلاقات المصرية-الروسية بدأت بمدينة الضبعة فى محافظة مطروح حيث شهد الرئيس عبدالفتاح العرض الصفحة
  • أضف...