اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

استخراج الفيش والتشبيه

Recommended Posts

شوفوا يا جماعة عقدى حيخلص بعد شهرين وان شاء الله ناويه اقدم من مصر على الهجره واكيد طبعا فى التقديم حاكتب ان كنت فى السعوديه لمده سنتين طيب ايه العمل اطلع الفيش والتشبيه اقبل مااسافر وعارفه ان حينتهى بعد تلات شهور السؤ ال المهم ازاى فى مصر تطلع فيش وتشبيه من السعوديه ومنين ؟ وكم من الوقت حايخد؟ وجزاكم الله خيرا وكل سنه وانت طيبين بمناسبة رمضان

من يتهيب صعود الجبال يعش ابدا الدهر بين الحفر

رابط هذا التعليق

• الردود 100
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

الأخت bentbatota

اذا كنتى ناوية على خروج نهائى بعد انتهاء عقدك الحالى فلازم تعملى الفيشه و التشبيه فى السعودية قبل سفرك

مش مهم ان مدة الفيشه و التشبيه 3 شهور لأنه بيمثل الفترة اللى انتى عشتيها فى السعودية..... و لكن هذا الأمر مش مطلوب منك الأن....ده بيجى فى المراحل الأخيرة من مشوار الهجرة و تعمليه فقط عندما يطلب منك ...اذا كنتى فى مصر فى هذا الوقت حتعمليه فى مصر و بذلك حيكون لسه فى الصلاحية.

فى السعودية.... أسألى فين (حسب المدينة اللى انتى ساكنة فيها) عن هيئة الأدعاء و التحقيق المدنى (تابعة لوزارة الداخلية)

بالتوفيق

كن كما قال رسول الله صلى الله عليه وسلم :

ان لله عبادا أختصهم بقضاء حوائج الناس حببهم في الخير وحبب الخير اليهم انهم الامنون من عذاب الله يوم القيامة )

رابط هذا التعليق

سلام

اعتقد انه يجب التقديم على الهجرة من السعودية لان الاوراق بتروح مكتب لندن وبتخلص في نص الوقت الي ممكن يطول لمدة 4 سنوات لو كان التقديم من مصر

الفيش والتشبيه حيكون بعد سنة او اثنين وممكن تعمليه من مصر لان حيكون في تحديث لبياناتك وحتذكري انك تعيش في مصر في ذلك الوقت وتركتي السعودية

وماتنسيش تحطي عنوانك الدائم - مصر - مش السعودية

.

رابط هذا التعليق

بجد انا مش مصدقه نفسى الدكتور الشامى بيجواب عن سؤالى شكرا بل مليون شكرا على ردك يا دكتور ويجزاك الله كل خير ويجعله فى ميزان حسناتك وبصراحه لما سالت فى قسم الشرطه هنا طلع مابيعرفوا اى

شىء ولا عمرهم سمعوا عنه واخوه مصريين ققلولى انه من السفاره فى الرياض واستغربت ايه العلاقه ؟ ان شاء الله حاعمل زى ما حضرتك قلت وربنا يسهلها

الاخ البسطامى شكرا جزيلا على الرد و ان شاء الله لو لينا نصييب نكمل فى السعوديه حيكون التقديم منها

رابط هذا التعليق

بجد انا مش مصدقه نفسى الدكتور الشامى بيجواب عن سؤالى شكرا بل مليون شكرا على ردك يا دكتور ويجزاك الله كل خير ويجعله فى ميزان حسناتك وبصراحه لما سالت فى قسم الشرطه هنا طلع مابيعرفوا اى

شىء ولا عمرهم سمعوا عنه واخوه مصريين ققلولى انه من السفاره فى الرياض واستغربت ايه العلاقه ؟ ان شاء الله حاعمل زى ما حضرتك قلت وربنا يسهلها

الاخ البسطامى شكرا جزيلا على الرد و ان شاء الله لو لينا نصييب نكمل فى السعوديه حيكون التقديم منها

حاولي تقدمي من السعودية عشان هيبقى أحسن ، وكل ما كان أسرع كل ما كان أحسن عشان تلحقي دور في الطابور

بخصوص الفيش والتشبيه طلعيه من السعودية قبل ما تسيبيها نهائي بفترة بسيطة ، هو صالح طالما ما عشتيش في السعودية بعده أكتر من 6 شهور بغض النظر عن أي كلام مكتوب عليه ، ولما تيجي تبعتي ورقك وضحي في ورقة منفصلة أنك غادرتي السعودية نهائياً بعد ما عملتي الفيش على طول، وهما عارفين الحكاية دي لإنها أكيد عدت عليهم كتير

رابط هذا التعليق

المعلومة أنا متأكد منها إن شاء الله

وهي مكتوبة في ال guide اللي بتنزله من على موقع الهجرة، وكاتبين كمان إن الفيش والتشبيه police clearence certificate شرط لا يمكن التغاضي عنه من كل بلد عشت فيها بعد سن 18 سنة لمدة تزيد عن 6 شهور، وإن لو فيه بلد عشت فيها أكتر من 6 شهور لازم تجيب منها الفيش والتشبيه حتى لو أدى الأمر إنك تروحها مخصوص عشان تعمله.

إنما الحقيقة معرفش حد عملها قبل كده.

رابط هذا التعليق

طب الى ساب السعودية من فترة هيعرف يعمله ازاى لانك حتى لو رحت هناك مفيش ورقة بتتطلع من غير اذن الكفيل بجد محتاجين حد يفيدنا فى الموضوع ده

رابط هذا التعليق

طب الى ساب السعودية من فترة هيعرف يعمله ازاى لانك حتى لو رحت هناك مفيش ورقة بتتطلع من غير اذن الكفيل بجد محتاجين حد يفيدنا فى الموضوع ده

مش عارف

لكن أتوقع إنك ممكن تعمله في السفارة السعودية في القاهرة

رابط هذا التعليق

الاهلاوي الاصيل

قلت انك قدمت اختبار الانجليزي خلال الاسبوعين الي فاتو , ياريت تقلنا الي حصل معاك وكم كانت النتيجة

أنا امتحاني كان academic

وجبت 6.5 - 7 - 5.5 - 5.5 والأوفر أول 6

للأسف مضطر أعيده لإنه كنت محتاج أجيب 6.5 على الأقل

رابط هذا التعليق

المعلومة أنا متأكد منها إن شاء الله

وهي مكتوبة في ال guide اللي بتنزله من على موقع الهجرة، وكاتبين كمان إن الفيش والتشبيه police clearence certificate شرط لا يمكن التغاضي عنه من كل بلد عشت فيها بعد سن 18 سنة لمدة تزيد عن 6 شهور، وإن لو فيه بلد عشت فيها أكتر من 6 شهور لازم تجيب منها الفيش والتشبيه حتى لو أدى الأمر إنك تروحها مخصوص عشان تعمله.

إنما الحقيقة معرفش حد عملها قبل كده.

انا هيك برضو بعرف انه لازم تجيبه بس بخصوص المدة اتوقع انه من كل بلد عشت فيها سنة على الاقل وليس 6 اشهر

بس برجع اتأكد من هاي المعلومة

مع انه الموضوع بغلب يعني انا عشت في 4 بلاد بعد الـ 18 راح اتغلب في الموضوع :roseop:

لو يعملوها بس من البلد الحالي وخلص

رابط هذا التعليق

سآل أرجوكم الفيش وتشبيه الا للذى علي اسمه الملف او حتي لزوجه اواالزوج المرافك ولكم جزيل الشكر

دعاء سجود التلاوة

سجد وجهي للذي خلقه وشق سمعه وبصره بحوله وقوته (فتبارك الله أحسن الخلقين)

اللهم اكتب لي بها عندك أجرا وضع عني بها وزرا واجعلها لي عندك ذخرا وتقبلها مني كما تقبلتها من عبدك داود ..

رابط هذا التعليق

سآل أرجوكم الفيش وتشبيه الا للذى علي اسمه الملف او حتي لزوجه اواالزوج المرافك ولكم جزيل الشكر

الاثنين

أي حد في الملف ينطبق عليه شرط الإقامة في بلد أكتر من 6 شهور بعد سن 18 سنة + البلد الأصلي

الزوج والزوجة وأي حد من الأبناء ينطبق عليه الكلام ده

رابط هذا التعليق

يا جماعة انا بقى لى يومين بادور على هيئة الادعاء والتحقيق المدنى فى الحته الى انا فيها باردوه مفيش حد عارف حاجه فقررت انى ان شاء الله حروح اعمله فى الرياض لانها اقرب مدينه ليا السؤال فين بتعمل الفيش والتشبيه فى الرياض؟ لان قبل كده اتصلت بوزارة الداخليه وسالتهم على الموضوع وبردوه حولونى لكل مكاتب الوزاره ومفيش حد عارف حاجه ؟ واخر شىء ان بيعملوه فى سفارتنا هل ده صحيح ؟ فى حد يعرف عنوان هيئة الادعاء والتحقيق المدنى فى الرياض ؟ بياخد وقت اد ايه؟ فى اخت عملت فيش وتشبيه فى الرياض ؟و جزاكم الله خيرا

رابط هذا التعليق

يا جماعة انا بقى لى يومين بادور على هيئة الادعاء والتحقيق المدنى فى الحته الى انا فيها باردوه مفيش حد عارف حاجه فقررت انى ان شاء الله حروح اعمله فى الرياض لانها اقرب مدينه ليا السؤال فين بتعمل الفيش والتشبيه فى الرياض؟ لان قبل كده اتصلت بوزارة الداخليه وسالتهم على الموضوع وبردوه حولونى لكل مكاتب الوزاره ومفيش حد عارف حاجه ؟ واخر شىء ان بيعملوه فى سفارتنا هل ده صحيح ؟ فى حد يعرف عنوان هيئة الادعاء والتحقيق المدنى فى الرياض ؟ بياخد وقت اد ايه؟ فى اخت عملت فيش وتشبيه فى الرياض ؟و جزاكم الله خيرا

الأخت العزيزة

يمكن الاسم مش مألوف عندهم يمكنك ان تسألى عن الأدلة الجنائية أو "التبصيم" يعنى أخذ البصمات...

أرسلى رسالة استغاثة لأخونا س س عمدة المصريين فى الرياض على بريده الخاص حيقول لك هو فين بالضبط

تحياتى

كن كما قال رسول الله صلى الله عليه وسلم :

ان لله عبادا أختصهم بقضاء حوائج الناس حببهم في الخير وحبب الخير اليهم انهم الامنون من عذاب الله يوم القيامة )

رابط هذا التعليق

سورى على التاخير انا متشكره جدا على ردك يا اخ الاهلاوى الاصيل

متشكره على الرد يادكتور الشامى وللباشمهندس حسينى

معلش حاكمل تطفلى فى الاسئله عليكم شهاده الخبره باللغة الانجليزيه هل لازم تكون مترجمه طبق الاصل من الشهاده العربى ؟ وهل لازم تكون من مكتب معتمد للترجمه؟ ولا مش مهم مكتب مادام عليها ختم الغرفة التجارية ؟ وده عشان تاخد ختم وزارة الخارجية

وانا شاكره وممتنه لكل رد او اجابه وجزاكم الله خير جزاء

رابط هذا التعليق

بالنسبة لشهادات الخبرة لازم تكون موثقة من بلدها غرفة تجارية و اعتقد خارجية كمان...بعدين لو هي عربي هتروحي لا مكتب ترجمة كبير معتمد في البلد اللي انتي فيها يترجمهالك و يختمها بختم المكتب وبعدين تبعتي الترجمة دي من غير الاصل لانهم هيشوفوه في المقابلة

يستحسن تعملي الترجمة دي لما يبعتولك

رابط هذا التعليق

Police certificates

At the time we assess your application, you and all your family members who are 18 years of age and older

will have to submit police certificates for each country in which you have lived for six months or more since

the age of 18.

الفقرة دي من ال guide الخاص بملء الأبليكشن بتاع الهجرة

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...