اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

مشكلة اخلاء الطرف و الخروج النهائي

Recommended Posts

سلام عليكم يا ستاذ خالد معايا خروج نهائى وبصمت بس معيش اخلاء طرف ولا عدم ممانعة طلبت من كفيلى يعملى اخلاء طرف بيساومنى على فلوس ليه يا عم ؟ مزاجه مع انى

معملتش مشاكل

فطبعا هنا عرف انى بدور انى ارجع تانى المملكة فما راي حضرتك

الاخ الفاضل ابو زمزم

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

الان الخروج النهائي بيعتبر انهيت عملك مع الكفيل لان الان مفيش اخلاء طرف بس الاحسن انك لو رجعت ترجع منطقه اخري بعيد عن الكفيل ده

رابط هذا التعليق

• الردود 111
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

نداء الي سي السيد

قولت لنا في موضوع ( القول الفصل في نظام البصمة ) ( .. في حالة الخروج النهائي أو الخروج والعودة والإقامة سارية ... وروحت بلدك وغيرت الجواز ورجعت مرة أخرى بتاشيرة جديدة وكنت باصم بالخمستاشر قبل ذلك ... أول ما ترجع من المطار المفروض ياخدوا بصمتك مرة أخرى .. فأوتوماتكي هايظهر عندهم في قاعدة البينانات إنك كنت هنا إن شاء الله من يومين حتى .. ومع ذلك سلطات الجوازات لا تكترث ولا تهتم بهذا الشيء طالما لم يكن ضدك أي ملاحظات أمنية ... )

ودلوقتي واحد صاحبي محاسب خرج منذ 7 شهور بتاشيرة خروج وعودة وكان واخد شهرين اجازة ومعاه فيزا تانية بمهنة محاسب - الفيزا الاولي كانت بمهنة بناء عام - وهو جاي المطار هنا بالرياض

طبعا كان باصم قبل ماينزل فلما رجع المطار وبصم طلعت كل بياناته اتصلوا بالكفيل السابق قالهم رجعوه بالرغم من انه تم الجرد عليه ولا كان عليه اي التزامات لكفيله السابق

الحل يعمل ايه خصوصا وانا كنت ناوي اعمل زيه وعلي وشك نزول اجازة .. انا مستني ردكم يا جماعة وخصوصا سي السيد

والله العظيم صاحبي دا نفسيتو وحشة جدا الان بمصر والله يصبرو ويعوض عليه تمن الفيزا اللي اشتراها وراحت عليه

رابط هذا التعليق

نداء الي سي السيد

قولت لنا في موضوع ( القول الفصل في نظام البصمة ) ( .. في حالة الخروج النهائي أو الخروج والعودة والإقامة سارية ... وروحت بلدك وغيرت الجواز ورجعت مرة أخرى بتاشيرة جديدة وكنت باصم بالخمستاشر قبل ذلك ... أول ما ترجع من المطار المفروض ياخدوا بصمتك مرة أخرى .. فأوتوماتكي هايظهر عندهم في قاعدة البينانات إنك كنت هنا إن شاء الله من يومين حتى .. ومع ذلك سلطات الجوازات لا تكترث ولا تهتم بهذا الشيء طالما لم يكن ضدك أي ملاحظات أمنية ... )

ودلوقتي واحد صاحبي محاسب خرج منذ 7 شهور بتاشيرة خروج وعودة وكان واخد شهرين اجازة ومعاه فيزا تانية بمهنة محاسب - الفيزا الاولي كانت بمهنة بناء عام - وهو جاي المطار هنا بالرياض

طبعا كان باصم قبل ماينزل فلما رجع المطار وبصم طلعت كل بياناته اتصلوا بالكفيل السابق قالهم رجعوه بالرغم من انه تم الجرد عليه ولا كان عليه اي التزامات لكفيله السابق

الحل يعمل ايه خصوصا وانا كنت ناوي اعمل زيه وعلي وشك نزول اجازة .. انا مستني ردكم يا جماعة وخصوصا سي السيد

والله العظيم صاحبي دا نفسيتو وحشة جدا الان بمصر والله يصبرو ويعوض عليه تمن الفيزا اللي اشتراها وراحت عليه

الاخ الفاضل حاتم

طبعا انت حاسس ان صحبك خسر تمن الفيزا علي فكره ممكن يخد تمن الفيزه مره اخري واليكم العمل الاتي

لو كان له علاقه بالكفيل الكفيل يرسل خطاب الغاء من السعوديه ويكتب فيه سعاده قنصل حادم الحرمين الشريف في القاهره

نرجو من سعادتكم الغاء تاشيره السيد فلان مصري الجنسيه حامل جواز سفر رقم ( )حيث ان المذكور ممنوع من دخول المملكه واطافه التاشيره الي الرصيد ونفس الشركه تدخل محاسب اخر وكدا يكون ربنا عوض عليه في النت والتحاليل والحجز ارحم من تمن التاشيره

تم تعديل بواسطة خالد شحاته
رابط هذا التعليق

نداء الي سي السيد

الاخ الفاضل حاتم

طبعا انت حاسس ان صحبك خسر تمن الفيزا علي فكره ممكن يخد تمن الفيزه مره اخري واليكم العمل الاتي

لو كان له علاقه بالكفيل الكفيل يرسل خطاب الغاء من السعوديه ويكتب فيه سعاده قنصل حادم الحرمين الشريف في القاهره

نرجو من سعادتكم الغاء تاشيره السيد فلان مصري الجنسيه حامل جواز سفر رقم ( )حيث ان المذكور ممنوع من دخول المملكه واطافه التاشيره الي الرصيد ونفس الشركه تدخل محاسب اخر وكدا يكون ربنا عوض عليه في النت والتحاليل والحجز ارحم من تمن التاشيره

نا عايز افهم سي السيد ليه مش بيرد عليا

رابط هذا التعليق

أنا بفكر اعمل تأشيرة خروج وعودة وانزل مصر ومارجعش تانى علما بانى بصمت فهل فى هذه الحالة يمكن عندما اغير الجواز اقدر ادخل المملكة مرة اخرى عادى علما باننى علاقتى وسط مع الكفيل ولا استطيع ان اجزم ان كلن سيبلخ عنى وزارة الخارجية والقنصلية السعودية ام ماذا

ثانى شىء للاخوة الافاضل الذين حصلوا على فيزة محاسب حر هل من الممكن اعلامى كيف حصلوا عليها وتكلفتها كام حيث اننى تاتى لى عروض ولكن يطلبوا نقل كفالة والكفيل يرفض هذا تماما فاريد ان اسهل الامر على الشركات التى تطلب منى نقل الكقالة بشراء تأشيرة

رابط هذا التعليق

أنا بفكر اعمل تأشيرة خروج وعودة وانزل مصر ومارجعش تانى علما بانى بصمت فهل فى هذه الحالة يمكن عندما اغير الجواز اقدر ادخل المملكة مرة اخرى عادى علما باننى علاقتى وسط مع الكفيل ولا استطيع ان اجزم ان كلن سيبلخ عنى وزارة الخارجية والقنصلية السعودية ام ماذا

ثانى شىء للاخوة الافاضل الذين حصلوا على فيزة محاسب حر هل من الممكن اعلامى كيف حصلوا عليها وتكلفتها كام حيث اننى تاتى لى عروض ولكن يطلبوا نقل كفالة والكفيل يرفض هذا تماما فاريد ان اسهل الامر على الشركات التى تطلب منى نقل الكقالة بشراء تأشيرة

للاسف الخروج والعوده وتسافر بتشاره اخره الان في المطار والحدود بيتصلو علي كفيلك القديم وممكن يرجعك تاني الا لو معك اخلاء طرف منه

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

الان بيبلغوا الكفيل لانى سبق وسألت واجبتم بانه عادى

بس بيبلغوا الكفيل فى حاله تغيير المهنه ولا لآ يعنى لو على نفس المهنه بيبلغوا

تانى حاجه لو اللى مسافر على تأشيرة جديده ومغير الجواز اللى مبصم واللى مبصمش بيبلغوا الكفيل يرده

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

الان بيبلغوا الكفيل لانى سبق وسألت واجبتم بانه عادى

بس بيبلغوا الكفيل فى حاله تغيير المهنه ولا لآ يعنى لو على نفس المهنه بيبلغوا

تانى حاجه لو اللى مسافر على تأشيرة جديده ومغير الجواز اللى مبصم واللى مبصمش بيبلغوا الكفيل يرده

المبصم فقط ويكون خروج وعوده ومش رجع انتهت التاشيره وهو في مصر

وفي بعض موظفي الجوازات بيدخلوه عادي جدااااااااااااااااااااااا

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

شكرا استاذ خالد على الرد

كل شويه نسمع حاجه جديده الحمد لله على كل حال وكل واحد هيأخذ نصيبه

تم تعديل بواسطة ينبع
رابط هذا التعليق

السلام عليكم

شكرا استاذ خالد على الرد

معلش اخى ممكن اسألك لو احد طلب البيانات رقم الجواز والاقامه عشان يعرف الكفيل بلغ ولا لا دى عادى ولا غلط انه اعرفه بياناتى

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

شكرا استاذ خالد على الرد

معلش اخى ممكن اسألك لو احد طلب البيانات رقم الجواز والاقامه عشان يعرف الكفيل بلغ ولا لا دى عادى ولا غلط انه اعرفه بياناتى

لو عندك ثقه فيه عادي اعطيه

رابط هذا التعليق

• بعد 1 شهر...

طب سؤال محيرنى يا كبير دلوقتى انا صيدلى نزلت خروج و عودة بس مرجعتش و مبصمتش بس مش معايا اخلاء الطرف و لا عدم الممانعة المشكلة بقا فى الترخيص هو باسم الكفيل لما ارجع تانى هيعرفو انى كنت هنا حتى لو قلت للكفيل الجديد ازاى اغير الترخيص :rolleyes:

رابط هذا التعليق

اختلف معاك يا استاذ خالد

لا حد بيبلغ الكفيل ولا يحزنون

البصمة تبقى مشكلة فقط لو كان الواحد متبلغ عنه هروب او عامل جنايه وجه تاني

انا شوفت ناس بعيني سافرت خروج وعوده وجت والتأشيرة سارية بتأشيرة جديدة وهما داخلين المطار جم يبصموهم لقوا لهم بصمة قديمة في قاعدة البيانات ولكن طالما ما عليهمش اي ملاحظات دخلوا المملكة وشغالين زي الفل

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق

طيب ما الوضع اذا كانت الزوجة هى من خرجت بتاشيرة خروج وعودة ولاسباب خاصة انتهت فترة التاشيرة ولكن اقامتها سارية ولم تنتهى مدتها وطبعا الزوجة كفيلها زوجها فهل تستطيع دخول السعودية مرة اخرى ام يلزم عمل استقدام اخر ؟

رابط هذا التعليق

• بعد 3 أسابيع...

اخونا الكبير سين سين

واستاذنا الغالى خالد شحاته

المشكلة دى واقعية مع واحد صاحبى وسألنى قلت ارجع لكم

الشخص دة كان فى المملكة قبل كدة ونزل نهائى وبعد ما نزل بشهرين رجع السعودية على تأشيرة جديدة وهو على التأشيرة الجديدة من حوالى سنة وتسعه شهور يعنى يعتبر خرج نهائى من الكفيل القديم من سنتبن الا شهر والكفيل القديم عرف حاليا انه فى السعودية وبيفكر يشتكية فى مكتب العمل وبيسأل لو الكفيل اشتكاه فى مكتب العمل اية موقفة علما بأن الكفيل القديم فى الطائف والجديد فى جدة والمهن مختلفة والنشاط مختلف

منتظر ردكم لافادته

وجزاكم الله خيرا

رابط هذا التعليق

اخونا الكبير سين سين

واستاذنا الغالى خالد شحاته

المشكلة دى واقعية مع واحد صاحبى وسألنى قلت ارجع لكم

الشخص دة كان فى المملكة قبل كدة ونزل نهائى وبعد ما نزل بشهرين رجع السعودية على تأشيرة جديدة وهو على التأشيرة الجديدة من حوالى سنة وتسعه شهور يعنى يعتبر خرج نهائى من الكفيل القديم من سنتبن الا شهر والكفيل القديم عرف حاليا انه فى السعودية وبيفكر يشتكية فى مكتب العمل وبيسأل لو الكفيل اشتكاه فى مكتب العمل اية موقفة علما بأن الكفيل القديم فى الطائف والجديد فى جدة والمهن مختلفة والنشاط مختلف

منتظر ردكم لافادته

وجزاكم الله خيرا

الاخ الفاضل

الشكوه هتترفضد لان الشخص موجود من سنه وتسع شهور ونازل نهائي اقل شي موظف مكتب العمل هيقول للشخص كنت فين الفتره دي ومشتكتش فيها والعموم انا بسال وبتاكد وارد علي حضرتك في اقرب وقت جدااااااااااااا

رابط هذا التعليق

مشكور لاهتمامك يا استاذ خالد

وجزاك الله خيرا

فى انتظار رد حضرتك

تم تعديل بواسطة محمد افندى
رابط هذا التعليق

اخونا سين سين حضرتك فين من سؤالى

فى انتظار رد حضرتك يا أستاذ خالد

متشكرا جدا لجهودكم

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...