اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

مشكلة اخلاء الطرف و الخروج النهائي

Recommended Posts

أعزائي جميعا السلام عليكم

استفسار خاص للأستاذ سين سين عميد المغتربين

اعرف مقدما ان سؤالي تكرر فوق المليون مرة

وقد قرأت اغلب ان لم تكن كل المشاركات المتعلقة بالموضوع ولكن مازال الواقع يخالف ماقرأت

أنا صيدلي وعندي عقد عمل في مستشفى حكومي

وسبق لي العمل بالمملكة لسنوات عدة آخرها في أحد أكبر المستشفيات الخاصة بالخبر والتي نص عقد عملي بها صراحة على عدم اصدار خطاب عدم ممانعة وممنوع أن أطلب منهم هذا الخطاب بأي حال

وقد انتهى عقدي في أمان الله بتاريخ 8 ابريل الماضي وأخذت كافة مستحقاتي وشهادة خبرة (لم أوثقها للأسف) ولكن كما ذكرت سابقا بدون خطاب عدم ممانعة

بعد قرآئتي المطولة في موقعنا الكريم وعدة مصادر أخرى وكذلك وجود صورة من تعميم ينص صراحة على عدم الزام المهن الصحية بخطاب عدم الممانعة لإطمئن قلبي وقررت أن أمضي في اجراءات انهاء العقد السابق ووقعت على العرض الجديد مع المستشفى الحكومي الذي أخبرني مسؤول التوظيف فيه بأن اراجع أحد المكاتب في مصر حيث ارسلوا له تفويضا بكل شيء

وعند الإتصال بالمكتب سألني المندوب السؤال المتوقع (هل معك خطاب عدم ممانعة؟) قلت لا بكل هدوء وثقة واخبرته بأنه غير قانوني وكذا وكذا وكذلك ان عندي صورة التعميم ايه وأرسلته له في الإيميل - فكان رده: يادكتور مع احترامي ده كلام دكاترة - :roseop: wst:: اما المواقع انه بدون الخطاب لن تحصل على التأشيرة

والحل الوحيد جواز سفر جديد وأوراق جديده (شهادات مؤهل وخبرة) وبالفعل بمجرد وصولي بدأت في هذه الإجراءات ولكن...

شيء في صدري ينبئني بان لا يصح الا الصحيح وأنا أوراقي كلها سليمة ولا داعي لكل هذا اللف والدوران

فهل أجد عندكم الجواب الشافي

جزيتم الجنة مقدما وآسف على الإطالة

يا دكتور إذا كان لك عنده البوبي حاجه .. برضوا قول له يا بوبي ... يعني ايسه وداديه

يعني ... ما توجعش دماغك بالمثاليات دي .. وغير الجواز ... على الأقل تحصل على جواز السفر الجديد المحندق ...

إنت عارف حضرتك إن حياتنا بشكل عام بيبقى فيها ناس زي عساكر الأمن المركزي .. متبرمج على حاجه معينه .. ولما تجيب له الطبل البلدي مستحيل يتغير ... فعشان كده غير جوازك ... وحاول على قدر الأمكان .. المكان اللي إنت جاي جديد عليه يكون بعيد عن المكان القديم منعاً للإحتكاكات مع الماضي .. ولعدم إتاحة الفرصة لصائدة المياه العكره إنهم يشوا بك ... فلو كنت راجع على مكان قريب من عملك القديم ... يبقى خليك في حالك على الأقل لما تثبت اقدامك في هذا المكان وبالتالي الموضوع يهدا

وربنا يوفقك

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق

• الردود 111
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

اخوانى فى الله انا محاسب جديد فى جدة والكفيل سالنى سوال مهم عن التامينات الاجتماعية

قالى احنا بنخصم التاميينات على الاجانب ولا لا

انا عارف اننا بنخصم على السعودى 9% اساسى والمؤسسة بتحطله 9% من عندها

والاجنبى والسعودى بتدفعلة 2% ضد المخاطر صح الكلام ده

ولا

يرجى الارسال على الاميل الخاص بى

mmr_future@yahoo.com

رابط هذا التعليق

اخوانى فى الله انا محاسب جديد فى جدة والكفيل سالنى سوال مهم عن التامينات الاجتماعية

قالى احنا بنخصم التاميينات على الاجانب ولا لا

انا عارف اننا بنخصم على السعودى 9% اساسى والمؤسسة بتحطله 9% من عندها

والاجنبى والسعودى بتدفعلة 2% ضد المخاطر صح الكلام ده

ولا

يرجى الارسال على الاميل الخاص بى

mmr_future@yahoo.com

مش فاهم الكفيل هو اللي بيسألك ؟!!!!!!!!!

السعودي الشركة بتدفع له 11 % من الاساسي زائد بدل السكن

وبيتخصم عليه 9

يبقى كده 20 %

والاجنبي بيندفع له 2 % والكفيل بيتحملهم طبعاً

ده قانون مش لعبه

رابط هذا التعليق

يا جماعة انا محتار جدا جدا وأرجو إفادتي وجزاكم الله خير الجزاء

أولا انا بشتغل في شركة بمهنة محاسب وعايز استقيل منها ورفضوا الاستقالة لأن عندي عرض كويس انا بقالي في السعودية تقريبا 5 سنوات وطبعا لو اخدت نهائي الشركة حترفض تديني خطاب عدمم الممانعة لأني عندي عرض كويس من شركة تانية . ماهو الحل أفيدوني مع العلم بأنني أصبحت لا اتحمل العمل في هذه الشركة ولا أريد أن استمر أكثر من ذلك لأنني صراحة لا أبذل قصارى جهدي الآن وتركيزي ليس في العمل بشكل كامل ولا أريد ان اتحمل ذنب عن هذا. ولكنني أفكر في أن أخذ خروج نهائي وإخلاء طرف والعودة بعد شهر إلى الشركة الجديدة مع ملاحظة أنني لن أخذ خطاب عدم الممانعة

رابط هذا التعليق

يا جماعة انا محتار جدا جدا وأرجو إفادتي وجزاكم الله خير الجزاء

أولا انا بشتغل في شركة بمهنة محاسب وعايز استقيل منها ورفضوا الاستقالة لأن عندي عرض كويس انا بقالي في السعودية تقريبا 5 سنوات وطبعا لو اخدت نهائي الشركة حترفض تديني خطاب عدمم الممانعة لأني عندي عرض كويس من شركة تانية . ماهو الحل أفيدوني مع العلم بأنني أصبحت لا اتحمل العمل في هذه الشركة ولا أريد أن استمر أكثر من ذلك لأنني صراحة لا أبذل قصارى جهدي الآن وتركيزي ليس في العمل بشكل كامل ولا أريد ان اتحمل ذنب عن هذا. ولكنني أفكر في أن أخذ خروج نهائي وإخلاء طرف والعودة بعد شهر إلى الشركة الجديدة مع ملاحظة أنني لن أخذ خطاب عدم الممانعة

نفس مشكلتى ياريت ياجماعه اهل الخبره يفيدونا فى الموضوع دا

رابط هذا التعليق

يا جماعة الخير ارجوكوا اقرأوا ولو موضعين تلاته بس عشان خاطر ربنا مش علشان خاطرنا

قلنا مليون مره ما بقاش في حاجه اسمها عدم ممانعه

ولو استقلت او مشيت نهائي تروح بدلك تغير الجواز وترجع تاني يوم عادي

وعشان الكفيل ما يحتكش بيك .. فيستحسن ترجع على مكان بعيد عنه

رابط هذا التعليق

يا جماعة الخير ارجوكوا اقرأوا ولو موضعين تلاته بس عشان خاطر ربنا مش علشان خاطرنا

رابط هذا التعليق

يا استاذ سين سين

خطاب عدم الممانعة على الرغم من عدم قانونيته الا انه مازال مطلبا اساسيا للقنصلية وهذا من واقع تجربة شخصيه مازالت مستمرة ولولا هذا الطلب السخيف ماضطررت لتغيير الجواز واستصدار اوراق وشهادات جديده

كان الله في عون الجميع

خالص التحيات

تم تعديل بواسطة Smiley
رابط هذا التعليق

يا استاذ سين سين

خطاب عدم الممانعة على الرغم من عدم قانونيته الا انه مازال مطلبا اساسيا للقنصلية وهذا من واقع تجربة شخصيه مازالت مستمرة ولولا هذا الطلب السخيف ماضطررت لتغيير الجواز واستصدار اوراق وشهادات جديده

كان الله في عون الجميع

خالص التحيات

يا استاذى الفاضل اذا غيرت جواز السفر لن تحتاج الى خطاب عد الممانعة انا شخصيا اخذت نهائى وغيرت الجواز وعدت بعد 21 يوم ولم يطلب اى فرد خطاب الممانعة ورجعت الحمد لله

اسكندارنى محب للاسكندرية

رابط هذا التعليق

لا اختلف مع ماذكرته عزيزي اليكس مان

ما ذكرته انه لولا خطاب الممانعة ما احتجت لتغيير الجواز وباقي الشهادات يعني انا غيرتهم علشان مايسالونيش على خطاب الممانعه

اتمنى اكون وضحت وجهة نظري

رابط هذا التعليق

يا استاذ سين سين

كان الله في عون الجميع

خالص التحيات

يا استاذى الفاضل اذا غيرت جواز السفر لن تحتاج الى خطاب عد الممانعة انا شخصيا اخذت نهائى وغيرت الجواز وعدت بعد 21 يوم ولم يطلب اى فرد خطاب الممانعة ورجعت الحمد لله

يا استاذي الفاضل بالنسبة لتغيير الجواز ليس هناك أدنى مشكلة ولكن بالنسبة للبصمة؟ فأنا قد بصمت ولو غيرت الجواز هل في حالة دخولي من المطار سأواجه مشاكل أم لا؟؟؟ برجاء الإفادة

رابط هذا التعليق

محدش رد علي يا جماعة لو انا بصمت وخرجت نهائي وغيرت الجواز ورجعت حيكون في مشاكل ولا لأ ؟؟؟ برجاء الإفادة وشاكر المجهود المذول على هذا المنتدى وياريت أي حد يرد يكون متأكد لأن انتوا عارفين ان دا مستقبل

رابط هذا التعليق

محدش رد علي يا جماعة لو انا بصمت وخرجت نهائي وغيرت الجواز ورجعت حيكون في مشاكل ولا لأ ؟؟؟ برجاء الإفادة وشاكر المجهود المذول على هذا المنتدى وياريت أي حد يرد يكون متأكد لأن انتوا عارفين ان دا مستقبل

معك خروج نهائي وبصم ترجع المملكه عادي جدااااااااااااااااااا ومفيش اي مشكله

رابط هذا التعليق

معك خروج نهائي وبصم ترجع المملكه عادي جدااااااااااااااااااا ومفيش اي مشكله

سلام عليكم يا ستاذ خالد معايا خروج نهائى وبصمت بس معيش اخلاء طرف ولا عدم ممانعة طلبت من كفيلى يعملى اخلاء طرف بيساومنى على فلوس ليه يا عم :roseop: ؟ مزاجه مع انى معملتش مشاكل فطبعا هنا عرف انى بدور انى ارجع تانى المملكة فما راي حضرتك

رابط هذا التعليق

سلام عليكم يا ستاذ خالد معايا خروج نهائى وبصمت بس معيش اخلاء طرف ولا عدم ممانعة طلبت من كفيلى يعملى اخلاء طرف بيساومنى على فلوس ليه يا عم ؟ مزاجه مع انى

معملتش مشاكل

فطبعا هنا عرف انى بدور انى ارجع تانى المملكة فما راي حضرتك

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...