اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

مشكلة اخلاء الطرف و الخروج النهائي

Recommended Posts

• الردود 111
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

سؤال الى الاخ alex man

حضرتك المهنه الجديده اللى دخلت عليها السعودية ايه

و انا بعت لك رسالة على الخاص و فى انتظار ردك

رب اغفر لي ولوالديَّ، رب ارحمهما كما ربياني صغيرا

اللَّهُمَّ أَجِرْنِي مِنْ النَّارِ

اللَّهُمَّ إِنِّي أَسَالِكُ الْجَنَّةَ

رابط هذا التعليق

يعني يا جماعه لو الواحد بيفكر ينزل خروج وعودة ومايرجعش يبقى عامل حسابه ع ايه لان لو كده يبقى مالهاش لازمه والواحد يستنى لحد عقده مايخلص وياخد نهائي وعدم مممانعة ويريح دماغه وهو ونصيبه

رابط هذا التعليق

جزاك الله خيرا اخىalex man

هو فعلا التأشيرة صلاحيتها خلاص خلصت كانت مدتها شهريين وزوجى خلاص هيكمل ان شاء الله سنه منذ نزوله مصر وغير جواز السفر و لم يعلم زوجى احد بنيته للسفر مرة اخرى لانه بيعرضوا عليه يرجع الى الان

بس فعلا الكفيل ده كلامه غريب

انا قلت لزوجى مش لازم يعرف الكفيل الجديد انه تارك السعوديه من سنه بس قالى لازم يعرف وبعدين هو اللى ساله

همتكم اخواتى واخوانى فى الدعاء للتيسير بعقد كويس وربنا ييسر لنا وللمسلمين الخير

وشكرا للاخوه الذين اهتموا وردوا على جزاهم الله خيرا ويسر لهم امورهم

رابط هذا التعليق

نفس المشكله اختى ولكن لم يكن النزول نهائى

وهى

زوجى كان يعمل بالسعودية من سنه تقريبا ونزلنا تأشيرة ذهاب وعودة ولكن قدرا لم نرجع مرة ثانيه المهم زوجى يبحث عن عقد الان ووجد ولكنه عندما قابل الكفيل سأله متى ترك السعوديه فأجاب زوجبى منذ سنه وللعلم زوجى لم يبصم فقال له لن تستطيع الذهاب للسعوديه الا بعد 3 سنوات او الحصول على اخلاء طرف من الكفيل السابق لان اسمه موجود على الكمبيوتر ولا تطلع له تأشيره

هل الكلام ده صحيح هل هو قرار جديد ام ماذا افيدونى بالله عليكم

لا ياختي الكلام ده غير صحيح من حق زوجك يدخل المملكه عادي جداااااااااااا

استاذ خالد حضرتك قلت كلام غير ده خالص في الرابط ده

اتمني اكون فهمت غلط و جزاك الله الفردوس الاعلي

ماذا تقصد بالضبط

w41.gifاللهم رد الي زوجي سالما غانما معافي محقق المأرب94.gif
رابط هذا التعليق

نفس المشكله اختى ولكن لم يكن النزول نهائى

وهى

زوجى كان يعمل بالسعودية من سنه تقريبا ونزلنا تأشيرة ذهاب وعودة ولكن قدرا لم نرجع مرة ثانيه المهم زوجى يبحث عن عقد الان ووجد ولكنه عندما قابل الكفيل سأله متى ترك السعوديه فأجاب زوجبى منذ سنه وللعلم زوجى لم يبصم فقال له لن تستطيع الذهاب للسعوديه الا بعد 3 سنوات او الحصول على اخلاء طرف من الكفيل السابق لان اسمه موجود على الكمبيوتر ولا تطلع له تأشيره

هل الكلام ده صحيح هل هو قرار جديد ام ماذا افيدونى بالله عليكم

لا ياختي الكلام ده غير صحيح من حق زوجك يدخل المملكه عادي جداااااااااااا

استاذ خالد حضرتك قلت كلام غير ده خالص في الرابط ده

ماذا تقصد بالضبط

اختي الفاضله اول لما طبقو نظام البصمه علي المنافذ البريه للاسف كان فيه موظفين جوازات مش عارفين فيها اي شي مجرد الشخص الا جي مجرد ما يضع يده علي البصمه ويطلع صورته يرجعة من المنفذ علي طول من غير اي نقاش انما الحمد لله نزل تعليمات لجميع المنافذ بعدم رجوع الناس الا مش عليه اي مشكله واحد كان مسافر نهائي ولا خروج وعوده وطلع عنده ظروف ومرجعش علشان كدا بعض الموظفين كانو بيرجع الناس واكتر ناس رجعت كان من منذ ضبا ومنفذ الدوره والحمد لله الامور الان وضحت لكل الناس ولكل الموظفين انه مريجعش اي وافد الا اذا كان عنده مشكله اتمني اكون وضحت لكي الصوره

تم تعديل بواسطة خالد شحاته
رابط هذا التعليق

بشرى الى الجميع

يا جماعة الخير كان لى زميل فى الشركة اخذ نهائى وسافر الى الاردن وراجع اليوم بتاشيرة جديدة ولم يعترضه احد مع انه كان اخذ البصمة قبل السفر وراجع وبصمة من جديد وكل هذا فى اقل من 3 اسابيع وليطمئن الجميع

اسكندارنى محب للاسكندرية

رابط هذا التعليق

بشرى الى الجميع

يا جماعة الخير كان لى زميل فى الشركة اخذ نهائى وسافر الى الاردن وراجع اليوم بتاشيرة جديدة ولم يعترضه احد مع انه كان اخذ البصمة قبل السفر وراجع وبصمة من جديد وكل هذا فى اقل من 3 اسابيع وليطمئن الجميع

بخصوص موضوع البصمة انا سالت واحد بالجوازات قالى لو انت خرجت خروج نهائى ممكن تدخل تانى السعودية

نظام البصمة يستخدم للحد من دخول المقيم المخالف للدخول للبلد بعد تسفيره بحيث لايستطيع الدخول إلى المملكة بأي هوية أخرى، أما المقيم النظامي ففي حال سافر خروج نهائي فيمكنه العودة للعمل بشكل نظامي وطبيعي في حال تم طلبه من أي منشأة في المملكة العربية السعودية.

ارجو من الاخوة اللى عندهم اى تجارب بخصوص الموضوع دا

وضع التجربة هنا حتى يتسنى الى كل المغتربين ان تتضح لهم الصورة عن البصمة

بالنسبه لموضوع البصمه اي مقيم يغادر المملكه خروج نهائي ويكون تم اخذ البصمه

لابد من اخلاء طرف لدخوله المملكه مره اخرة هذا لدخوله اولا من الحدود ثم تجنبه اى مشاكل مع كفيله القديم لاقدر الله

اماخروج عوده ومتخلف من الزياره او العمره او هروب من الكفيل مننوع دخول المملكه الا بعد خمس سنوات

اما الامر الثانى

عدم انتهاء التاشيرة ويكون بصم ممنوع دخول المملكه لنفس السبب لان تعتبر متخلف

اما بخصوص تاشيره منتهيه وتسافر في نفس منطقه كفيلك السابق سو تعرض نفسك للقانون مكتب العمل

وهي غرامه وترحيل وغلق مؤسسه الكفيل الجديد اما اذا كانت في مكان اخر ولم يعلم بيها كفيلك السابق يكون هذا عادي

وانا اتفق مع حضرتك اخى الكريم ان الخروج النهائى هو الافضل للرجوع مرة اخرى الى المملكة

فى اى وقت من تاريخ المغادرة للمملكة ولكن ملزما :blush2:

شرط واحد وهو اخلاء الطرف والممانعة من الكفيل بالرجوع للمملكة مرة اخرى ومن هنا يكون الاطمئنان

وللاسف ان الاطمئنان هنا فى المكاتب بمصر وانك تكون قابلت السعودى وتم قبولك ولكن لن يقدم على اى خطوة الا بان يرى اخلاء الطرف فقط بعدها تسير المراكب الواقفة انا اسف ان كنت قد اطلت عليكم بالرد ولكن هذا الواقع الحالى فى مكاتب العمالة بمصر

وجزاكم الله خير

:roseop:

اخى الكريم اللهم اكفيك شر الغربة ويكفيك شر انسان مصرى بن بلدك ( ذو نفس ضعيفة ) وان يحببك الى مصرى مخلص لك وان يرزقك خير الغربة ويباركلك فيما رزقك منها اللهم احسن احوال ونفوس المصريين مع المصريين خارجها وداخلها ولا يشمت بنا احدا ان لا اقصد احدا بعينه وادعو الله ان يصبر المبتليين فى الغربة من نفس مصرى مثلهم

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته بالله عليكم افيدونى ضرورى مستقبلى مهدد انا كنت شغال محاسب فى السعوديه من ثلاث سنوات فى شركه وقبل نزولى الاجازه طلبت نزول نهائى بس الكفيل رفض وانا قبل ما انزل اشتريت فيزا حره بس قبل نزولى طبق عليا نظام البصمه وناس كتير قالت لى لازم اعد فى مصر الست شهور لانى مينفعش ارجع فى خلال الست شهور على شغل تانى لانى لازم اغير التاشيره واطلع جواز سفر تانى وتاشيره تانيه واتقالى ان كل ده لازم بعد ما يعدى الست شهور عشان نظام البصمه وانا دلوقتى فى اجازه واثناء الاجازه سمعت عن خبر انه مش هينفع ادخل السعوديه تانى حتى لو غيرت التاشيره والبسبور مادام لم اخذ الخروج النهائى من الشركه والكفيل فيا هل ترى ده صحيح ام اشاعه ولو فكرت انى ارجع فى خلال الست شهور اى قبل نهايه التاشيره بتاعتى دى وطلبت من الكفيل خروج نهائى وعملت شكوى فى مكتب العمل هل هينفع وياترى ما هى المده بالتقريب اذا قمت بعمل شكوى فى مكتب العمل بالله عليكم افيدونى اعمل ايه انا خايف الوقت يعدى واخسر شغلى الاولانى واخسر الفيزا وهل الكلام ده حقيقى ولا اشاعه لان كان فى ناس كتير قبل عملوا الموضوع ده ان هما نزلوا اجازه وعده الست شهور وغيروزا البسبور والتاشيره ورجعوا تانى بالفيزا الحره فهل النظام ده لسه موجود ولا فعلا اتغير بالله عليكم افيدونى بكل صراحه ودقه

وعاوز اعرف لما اروح اخد نهائى من الشركه والكافيل واقدم شكوى فى مكتب العمل ده بياخد مده اد ايه

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

معليش اخواني عندي استفسار ..

اخلاء الطرف لازم يتوثق من الغرفة التجارية

طب ولو كان اخلاء الطرف من ضمن الاوراق اللي بتقدم في مصر للسفارة السعودية عشان استخراج تاشيرة جديدة بيطلبو انه لازم يكون متوثق من الغرفة التجارية ولا بيتصلو علي الكفيل الجديد

وجزاكم الله خيرا

رابط هذا التعليق

صديق العزيز

لا داعى ان تتواثق اخلاء الطرف من الغرفة التجارية طالما ان تحضرا فيزا جديدة من احسن ان تغير جواز السفر الخاص بك واذا كنت ناوى تضرب اخلاء الطرف فلا داعى لانه من الممكن عند العودة وكان بينك وبين الكفيل القديم مشاكل وقد يقدم فيك شكاوى وتظهر اخلاء الطرف وبعدين يظهرالاخلاء الطرف المضروبة وبعدين يحصل مشاكل

اسكندارنى محب للاسكندرية

رابط هذا التعليق

اخى الكريم خطاب اخلاء الطرف ليس من الاوراق المطلوب فى استخراج فيزا جديدة من القنصليه السعودية ولكنه مطلوب

اولا عندما تتقدم الى مقابلة شخصية وتسافر لكى يطمئن الكفيل الجديد حتى لايطالبك كفيلك القديم باى مشاكل معه وانت على كفاله الجديد

ثانيا هو مطلوب عند دخول الحدود السعودية سواء فى المطار او المنافذ البرية

وطبعا اخلاء الطرف بيكون متوثق من الغرفة التجارية والخارجية وطبعا كمان ختم كفيلك طبعا ده للخطاب السليم من بلده

وهذا الخطاب هو امـــــــــان لك وانت على فيزا جديدة من ان يقوم كفيلك القديم بادعائات كاذبة عليك ان كنت من محدثى المشاكل معه وانت على كفالته ( من متعلقات مالية وعهده لديه وخلافه لو كفيل مش محترم وفاضى وطبعا سبوبة جياله يبتزك باى مبالغ ويشتغلك ويشتغل كفيلك الجديد :blink: ده مع الكفيل الفاضى انما مع له سلطه يرحلك تانى طبعا لو مش معاك اخلاء طرف عشان تحطه فى وش الطخين :rolleyes: عفوا من المصطلحات بس ده الواقع الى بقى بيجرى عليه السعودى بعد ما يخرجلك بيمسك فى ايده مصلحة تنفعه

رابط هذا التعليق

اخى الكريم خطاب اخلاء الطرف ليس من الاوراق المطلوب فى استخراج فيزا جديدة من القنصليه السعودية ولكنه مطلوب

اولا عندما تتقدم الى مقابلة شخصية وتسافر لكى يطمئن الكفيل الجديد حتى لايطالبك كفيلك القديم باى مشاكل معه وانت على كفاله الجديد

وطبعا اخلاء الطرف بيكون متوثق من الغرفة التجارية والخارجية وطبعا كمان ختم كفيلك طبعا ده للخطاب السليم من بلده

وهذا الخطاب هو امـــــــــان لك وانت على فيزا جديدة من ان يقوم كفيلك القديم بادعائات كاذبة عليك ان كنت من محدثى المشاكل معه وانت على كفالته ( من متعلقات مالية وعهده لديه وخلافه لو كفيل مش محترم وفاضى وطبعا سبوبة جياله يبتزك باى مبالغ ويشتغلك ويشتغل كفيلك الجديد :blink: ده مع الكفيل الفاضى انما مع له سلطه يرحلك تانى طبعا لو مش معاك اخلاء طرف عشان تحطه فى وش الطخين :rolleyes: عفوا من المصطلحات بس ده الواقع الى بقى بيجرى عليه السعودى بعد ما يخرجلك بيمسك فى ايده مصلحة تنفعه

أخلاء الطرف وحده ليس كافياً

فلو معاك 100 إخلاء طرف .. وليس معك عدم ممانعة اللي هي إتلغت اساساً ... وجيت قبل سنتين اللي ما بقوش يعترفوا بيها .. برضوا الكفيل ممكن يبتلى عليك ويبهدلك ...

مفارقات عجيبة ..

عدم الممانعة ليس مطلوباً في القنصلية السعودية الأن لما تاخد الفيزا لأنه نظام عفا عليه الزمن ..

لكن لما تدخل الخيه برجليك .. بيبقى مطلوب ...

من حوالي 10 سنوات ... أعرف واحد مندوب في شركة كبيرة للملابس هنا ... نزل نهائي ومعاه إخلاء طرف وزي الفل وتماما التمام ...

وجه على شركة تانية ..

والولد يا عين أمه زي ما يكون قلبه حاسس

وجايب معاه إخلاء الطرف وشهادة من أتنين موظفين إنه طاهر وصفحته بيضا

قوم إيه الكفوله الأولاني عرف ..

قوم جاب وسطه وقبضوا عليه وأدعى إن عليه فلوس ..

قوم الواد ضحك ضحكة الثقة وأظهر اخلاء الطرف وقال والله أنا شريف وما أعرفش طريق الحرام ...

قوم الظابط قريب الكفوله مسك أخلاء الطرف الأصلي ومزقه أرباً أرباً ...

قوم الواد إتهبد 5 سنين سجن ...

تفتكروا لما ربنا حرم الظلم على عباده .......

فممكن نعتبر دول من عباده ؟

او دول بني آدمين ؟

وهل في حيوانات تعيش بالفطرة بتعمل كده في بعضها ؟

ام اننا ننتظر اللعنة لتتسقط علينا جميعاً من السماء ؟

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق

أخلاء الطرف وحده ليس كافياً

فلو معاك 100 إخلاء طرف .. وليس معك عدم ممانعة اللي هي إتلغت اساساً ... وجيت قبل سنتين اللي ما بقوش يعترفوا بيها .. برضوا الكفيل ممكن يبتلى عليك ويبهدلك ...

مفارقات عجيبة ..

عدم الممانعة ليس مطلوباً في القنصلية السعودية الأن لما تاخد الفيزا لأنه نظام عفا عليه الزمن ..

لكن لما تدخل الخيه برجليك .. بيبقى مطلوب ...

من حوالي 10 سنوات ... أعرف واحد مندوب في شركة كبيرة للملابس هنا ... نزل نهائي ومعاه إخلاء طرف وزي الفل وتماما التمام ...

وجه على شركة تانية ..

والولد يا عين أمه زي ما يكون قلبه حاسس

وجايب معاه إخلاء الطرف وشهادة من أتنين موظفين إنه طاهر وصفحته بيضا

قوم إيه الكفوله الأولاني عرف ..

قوم جاب وسطه وقبضوا عليه وأدعى إن عليه فلوس ..

قوم الواد ضحك ضحكة الثقة وأظهر اخلاء الطرف وقال والله أنا شريف وما أعرفش طريق الحرام ...

قوم الظابط قريب الكفوله مسك أخلاء الطرف الأصلي ومزقه أرباً أرباً ...

قوم الواد إتهبد 5 سنين سجن ...

تفتكروا لما ربنا حرم الظلم على عباده .......

فممكن نعتبر دول من عباده ؟

او دول بني آدمين ؟

وهل في حيوانات تعيش بالفطرة بتعمل كده في بعضها ؟

ام اننا ننتظر اللعنة لتتسقط علينا جميعاً من السماء ؟

المفروض اخلاء الطرف مش يطلع الا في مكتب العمل او امام قاضي في المحكمه مش اي عسكري يمسكني اطلع له اخلاء الطرف

رابط هذا التعليق

المفروض اخلاء الطرف مش يطلع الا في مكتب العمل او امام قاضي في المحكمه مش اي عسكري يمسكني اطلع له اخلاء الطرف

يا خالد بيه

الولد إتاخد من الدار للنار

ودخل السجن الأول

مكتب عمل إيه بقى يا ريس ما أنت عارف الفوله ؟

أقسم بالله أعرف زملاء لي ... أعضاء مكتب العمل راح لهم السجن ومعاهم ورق المخالصة النهائية عشان يقولوا لهم : أمضي يا أبو العلا .. امضي يابني على إنك إستلمت حقوقك كاملةً بما فيها المرتب لعدة شهور ومكافأة نهاية الخدمة عشان تطلع يابني من السجن " آه الراجل ده كان مهندس مدني مش مبيض محاره بالمناسبة !!!!!!!!!!

وأخر ...

جاره أشتكاه لإنه بينافسه بشرف في مجاله وأبلغ عنه الشرطة إنه مش على كفالة الممؤسسة المنافسة .... مع إن معاه ما يُُثبت إن كفالته جاري نقلها وكان فاضل له يومين وتخلص ... والجار العزيز جاب الشرطة وواسطه واخدوه على سجن الترحيل مكبلاً بالأصفاد ..

أقسم بالله هذا حصل ... والعبد لله الفقير اللي قدامك جاب واسطه من أمير وروحت له سجن الترحيل اللي في شارع الخزان اللي حضرتك عارفه ووقف الجميع هناك باحترام لما عرفوا أنا جاي من طرف مين .. ودخلت عنبر الحبس من الداخل وأخرجته وأخذته من يده ...

أخرجته لزوجته اللي كانت لسه والده بقى لها إسبوع ... تخيل ؟

وكنا يوم الأربعاء وكان هايترحل من السجن لمصر مكبلاً في أغلاله يوم السبت وهو يصرخ : يا جماعة أسألوا مكتب العمل انا كفالتي خلاص قربت تخلص ؟ طب هاترحلوني إزاي وانا مراتي و 4 عيال في البيت يعني إزاي أسيبهم .. طب هما هايحصل لهم أيه ؟

وتقول لي مكتب عمل ؟

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق

ايه النور الى فى الموضوع ده (عمد المغتربين سى السيد وخالدباشا ) :blink: اهل الخبرة المحترمين هنا والله نورتو المنتدى

وبنور سيادتكم الذى ينير لكل حائر بصيرته بخبرتكم العميقة فى الرد على الاستفسارات ويشرفنى مروركم الكريم باقتباس ردى

فمنكم تعلمت وانارتو لى بصيرتى بخبرتكم فاسئل الله العلى العظيم ان يجعل اعمالكم فى ميزان حسناتكم

فعلا يا سى السيد ان لو 100 اخلاء طرف و100 توثيق من اى جهة رسمية فلن ينفعو ا الا بشىء قد كتبه الله لعبده

فالابتلاء وارد والصبر عليه واجب

رابط هذا التعليق

الف شكر استاذ خالد والف شكر لسي السيد

والله لما بتردو علي اسئلتنا بحس ان الدنيا لسة بخير

الله يجزيكم الحنة يارب

اخوكم حاتم سكر

رابط هذا التعليق

أعزائي جميعا السلام عليكم

استفسار خاص للأستاذ سين سين عميد المغتربين

اعرف مقدما ان سؤالي تكرر فوق المليون مرة

وقد قرأت اغلب ان لم تكن كل المشاركات المتعلقة بالموضوع ولكن مازال الواقع يخالف ماقرأت

أنا صيدلي وعندي عقد عمل في مستشفى حكومي

وسبق لي العمل بالمملكة لسنوات عدة آخرها في أحد أكبر المستشفيات الخاصة بالخبر والتي نص عقد عملي بها صراحة على عدم اصدار خطاب عدم ممانعة وممنوع أن أطلب منهم هذا الخطاب بأي حال

وقد انتهى عقدي في أمان الله بتاريخ 8 ابريل الماضي وأخذت كافة مستحقاتي وشهادة خبرة (لم أوثقها للأسف) ولكن كما ذكرت سابقا بدون خطاب عدم ممانعة

بعد قرآئتي المطولة في موقعنا الكريم وعدة مصادر أخرى وكذلك وجود صورة من تعميم ينص صراحة على عدم الزام المهن الصحية بخطاب عدم الممانعة لإطمئن قلبي وقررت أن أمضي في اجراءات انهاء العقد السابق ووقعت على العرض الجديد مع المستشفى الحكومي الذي أخبرني مسؤول التوظيف فيه بأن اراجع أحد المكاتب في مصر حيث ارسلوا له تفويضا بكل شيء

وعند الإتصال بالمكتب سألني المندوب السؤال المتوقع (هل معك خطاب عدم ممانعة؟) قلت لا بكل هدوء وثقة واخبرته بأنه غير قانوني وكذا وكذا وكذلك ان عندي صورة التعميم ايه وأرسلته له في الإيميل - فكان رده: يادكتور مع احترامي ده كلام دكاترة - :roseop: wst:: اما المواقع انه بدون الخطاب لن تحصل على التأشيرة

والحل الوحيد جواز سفر جديد وأوراق جديده (شهادات مؤهل وخبرة) وبالفعل بمجرد وصولي بدأت في هذه الإجراءات ولكن...

شيء في صدري ينبئني بان لا يصح الا الصحيح وأنا أوراقي كلها سليمة ولا داعي لكل هذا اللف والدوران

فهل أجد عندكم الجواب الشافي

جزيتم الجنة مقدما وآسف على الإطالة

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...