اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

مشكلة اخلاء الطرف و الخروج النهائي

Recommended Posts

انا واحد من الناس اللى اخد نهائى ورجعت بعد اقل من شهر وليس معى خطاب عدم ممانعة وكذلك اخلاء طرف والمكتب اللى اخدت التاشيرة عن طريقه كان عارف ذلك اهم حاجة يتم تغير جواز السفر والله الموفق

السلام عليكم .....

ممكن استفسار ياباشا وعلي فكرة انا من اسكندرية برده.

انا شوفت تعليقك انك واخد نهائي ورجعت تاني وغيرت الجواز. انا برده اخدت نهائي وغيرت الجواز بس كنت عاوز اسئلك هل موظف الجوازات شاف تاشيرة خروجك النهائي وانت راجع تاني الي هي الورقة الي طلعت بيها وختمولك عليها ولا مشفاهاش وهل سئلك انت كنت هنا ولا لا .

انا بسئلك لان الكفيل بتاعي وانا مسافر عمل معايا حركة مش كويسه وبدل ما يديني اصل تاشيرة الخروج النهائي عطاني صورة منها وانا مسافر من الجوزات مكنوش عاوزين يسفروني الا بالاصل بس في الاخر قالولي امشي بس لما ترجع تاني ابقي هات معاك الاصل

فهل هما بصوا علي تاشيرة القديمة بتعتك ولا لما غيرت الجواز الموضوع اختلف ومحدش سئلك علي حاجه وكمان هل بصمت تاني ولا لا...

عذرا للاطالة وشكرااااااا

رابط هذا التعليق

• الردود 111
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

انا واحد من الناس اللى اخد نهائى ورجعت بعد اقل من شهر وليس معى خطاب عدم ممانعة وكذلك اخلاء طرف والمكتب اللى اخدت التاشيرة عن طريقه كان عارف ذلك اهم حاجة يتم تغير جواز السفر والله الموفق

السلام عليكم .....

ممكن استفسار ياباشا وعلي فكرة انا من اسكندرية برده.

انا شوفت تعليقك انك واخد نهائي ورجعت تاني وغيرت الجواز. انا برده اخدت نهائي وغيرت الجواز بس كنت عاوز اسئلك هل موظف الجوازات شاف تاشيرة خروجك النهائي وانت راجع تاني الي هي الورقة الي طلعت بيها وختمولك عليها ولا مشفاهاش وهل سئلك انت كنت هنا ولا لا .

انا بسئلك لان الكفيل بتاعي وانا مسافر عمل معايا حركة مش كويسه وبدل ما يديني اصل تاشيرة الخروج النهائي عطاني صورة منها وانا مسافر من الجوزات مكنوش عاوزين يسفروني الا بالاصل بس في الاخر قالولي امشي بس لما ترجع تاني ابقي هات معاك الاصل

فهل هما بصوا علي تاشيرة القديمة بتعتك ولا لما غيرت الجواز الموضوع اختلف ومحدش سئلك علي حاجه وكمان هل بصمت تاني ولا لا...

عذرا للاطالة وشكرااااااا

يا صديقى العزيز انا ما غيرت الجواز موطف الجوازات ماله ومال الجواز القديم وماله اصل علشان يشوف تاشيرة الخروج تاشيرة الخروج مسجل لديه فى الكمبيوتر

طب انتت لو بصم سوف يعرف اهم حاجة تكون واخد نهائى بدون مشاكل

اسكندارنى محب للاسكندرية

رابط هذا التعليق

طب بالنسبه للي واخد زهاب وعوده ومقدرش يرجع ف معاده وعايز يرجع بفيزا جديده

لازم تكون اقامته منتهيه ولا يرجع وهي ساريه ولا يستني لما تنتهي اقامته ولا تنتهي الاقامه بانتهاء التاشبره ولا ايه ؟؟

وهيقدر يرجع عادي ولا فيه مشاكل ؟؟؟

رابط هذا التعليق

• بعد 2 أسابيع...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة اسف ان كان سؤالى تكرر ولكن الدوامة التى دخلت فيها منذو قدومى الى العمل هنا تتلخص فى الاتى انى مطور برامج حاسب قدمت للعمل فى مكتب برمجة ولانى ولله الحمد لدية خبرة سابقة فى التطوير والحاسب تقبلت العمل وكنت على استعداد لعمل اى نظام يطلب منى ولكنى فؤجت بظروف عمل غير مناسبة من حيث المكان لايوجد بة حتى دورة المياة عبارة عن محل اسفل عمارة لايصلح لا ان يكون محل تموينات وكذلك من يعمل معى من مبرمجين لايجدون بدايات البرمجة فى اول اختبار لهم تم انها العقد معهم وتخريج نهائى الى القاهرة وبقيت وحدى فى العمل اعانى من الجوء الغير ملائم واقوم بتنفيذ مايطلب منى وتم وعدى بانة سوف يتم استقدام مبرمجين معى ومضى اكثر من 4 شهور ولم يتم استقدم مبرمجين جدد وضغط العمل لايمكن وصفة ( كن فيكون ) اعصابى فلتت تم طلب منى شغل غير منطقى فى التنفيذ وعند المناقشة مع صاحب العمل على طريقة التنفيذ قال لى سوف انهى عقدك واخرج لك لماذا لا ادرى وارسل لى خطاب انها العقد المبرم بيننا توجهت الى مكتب العمل وجلسة ورا جلسة طلب ثم تحولت الى محكمة ولة ثلاثة جلسات حتى الان واقامتى سوف تنتهى قبل موعد الجلسة فما هو الحل وما هى افضل طريقة اخرج بها من هذا الموضوع باقل الخسار لانى بجد اعصابى تعبت على الاخر لانى شخص بطبيعتى مسالم اؤمن ببعض المبادى التى تعبت منها ولم استطع التخلص منها ولكم جزيل الشكر :Icecream:

رابط هذا التعليق

• بعد 2 أسابيع...

السلام عليكم

ازيك يا حاج

عارف ان الموضوع مسبب لك قلق ودة عادي وفية ناس كتير زيك

احب ابشرك بان فية زميل جديد لسة جاي من مصر وكان خروج وعودة وانتهت ورجع من اسبوع تقريبا عندنا ولما سالتة قال لي لما بصمت في المطار سالني الموظف كنت هنا؟؟

قلت لة ايوا وخرجت خروج وعودة ومقدرتش ارجع وتاشيرتي انتهت واقامتي كمان انتهت

فكر شوية وقال لي اتفضل ادخل حمد الله ع السلامة

بس دة انا حبيت اقوله لحضرتك للعلم فقط وليس شرط ان تعتبرها قاعدة لاني ارجو الحسنات واثواب ولكن اذا وقعت في يد عسكري غير دة مثلا ورجعت لا احب ان اكون تسببت في اذية مسلم فاهم قصدي؟؟

انا حبيت بس اروي قصة وقعت لزميل جديد معنا قد تكون شاذة وقد تكون قاعدة

وارجو منك الدعاء

هلا

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

ازيك يا حاج

عارف ان الموضوع مسبب لك قلق ودة عادي وفية ناس كتير زيك

احب ابشرك بان فية زميل جديد لسة جاي من مصر وكان خروج وعودة وانتهت ورجع من اسبوع تقريبا عندنا ولما سالتة قال لي لما بصمت في المطار سالني الموظف كنت هنا؟؟

قلت لة ايوا وخرجت خروج وعودة ومقدرتش ارجع وتاشيرتي انتهت واقامتي كمان انتهت

فكر شوية وقال لي اتفضل ادخل حمد الله ع السلامة

بس دة انا حبيت اقوله لحضرتك للعلم فقط وليس شرط ان تعتبرها قاعدة لاني ارجو الحسنات واثواب ولكن اذا وقعت في يد عسكري غير دة مثلا ورجعت لا احب ان اكون تسببت في اذية مسلم فاهم قصدي؟؟

انا حبيت بس اروي قصة وقعت لزميل جديد معنا قد تكون شاذة وقد تكون قاعدة

وارجو منك الدعاء

الموضوع لا علاقه له بعسكري طيب أو صول شرير

للمره المليون يا جماعه : لو خرجت نهائي او خروج وعوده وكنت باصم فبترجع بمنتهى السهولة ما لم يكن ضدك بلاغ هروب او اي ضية جنائية أخرى ...

وهذا رد على رسالتك الخاصة يا اخ ا رعد

اخي العزيز السلام عليكم

انا عندي مشكلة في فتح موضوع جديد في هذا المنتدي الرائع

ثانيا اعاني انا وباقي زملائي من ظلم ابن الكفيل واخوانة حيث ان الراتب يتاخر 4 شهور و 5 شهور و6 شهور وتحملت الكثير واكملت عقدي وقبل انتهائة ب 3 شهور تقدمت بطلب عدم التجديد وبالطبع رفضوا اعطائي نسخة بالاستلام وقالوا خلاص هنمشيك نهائي المهم رتبت اموري علي النهائي وشفت فيزا جديدة بمبلغ كبير ومنيت نفسي بالنهائي ولكني فوجئت انهم جهزوا فلوسي عادي ولكن التاشيرة خروج وعودة وقالوا مش مهم لو مش عاوز ترجع مترجعش هنخسر تاشيرة مش مهم ولكن مش هنخليك ترجع تاني وباقي علي اقامتي شهر واحد فقط ويهددونا جميعا بعلاقتهم في الجوازات ومكتب العمل وفعلا قام اناس بتقديم شكوي لتاخير الراتب والقرار 111 يوم الاحد مثلا فقدموا بلاغ هروب فيهم بتاريخ السبت واصبح وضعهم صعب جداااااااا

فما الحل اخي العزيز

انتظر ردكم الكريم علي العام ليستفيد منة الجميع او الخاص

مع الشكر

السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة اسف ان كان سؤالى تكرر ولكن الدوامة التى دخلت فيها منذو قدومى الى العمل هنا تتلخص فى الاتى انى مطور برامج حاسب قدمت للعمل فى مكتب برمجة ولانى ولله الحمد لدية خبرة سابقة فى التطوير والحاسب تقبلت العمل وكنت على استعداد لعمل اى نظام يطلب منى ولكنى فؤجت بظروف عمل غير مناسبة من حيث المكان لايوجد بة حتى دورة المياة عبارة عن محل اسفل عمارة لايصلح لا ان يكون محل تموينات وكذلك من يعمل معى من مبرمجين لايجدون بدايات البرمجة فى اول اختبار لهم تم انها العقد معهم وتخريج نهائى الى القاهرة وبقيت وحدى فى العمل اعانى من الجوء الغير ملائم واقوم بتنفيذ مايطلب منى وتم وعدى بانة سوف يتم استقدام مبرمجين معى ومضى اكثر من 4 شهور ولم يتم استقدم مبرمجين جدد وضغط العمل لايمكن وصفة ( كن فيكون ) اعصابى فلتت تم طلب منى شغل غير منطقى فى التنفيذ وعند المناقشة مع صاحب العمل على طريقة التنفيذ قال لى سوف انهى عقدك واخرج لك لماذا لا ادرى وارسل لى خطاب انها العقد المبرم بيننا توجهت الى مكتب العمل وجلسة ورا جلسة طلب ثم تحولت الى محكمة ولة ثلاثة جلسات حتى الان واقامتى سوف تنتهى قبل موعد الجلسة فما هو الحل وما هى افضل طريقة اخرج بها من هذا الموضوع باقل الخسار لانى بجد اعصابى تعبت على الاخر لانى شخص بطبيعتى مسالم اؤمن ببعض المبادى التى تعبت منها ولم استطع التخلص منها ولكم جزيل الشكر

الزميل الفاضل ..

اعانك الله على ما انت فيه وبجد حاسس بتعب الأعصاب اللي إنت فيه

للأسف إجراءات التقاضي هنا تسبب الانسان بالشلل .. والكفيل او الشركة مش خسرانه حاجه

لكن إنت خسران تعب أعصاب ومصاريف وخسائر على جميع الأصعده

لكن الحلول المتاحه أمامك هي :

1- التوجه لامارة المنطة التي تعمل بها وتقدم شكوى هناك وتحدد مطالبك بإنك على الاقل تريد العمل لدى اي شركة اخرى بشكل نظامي وبتصريح مؤقت حتى يتم حسم قضيتك .

2- كتابة شكوى لوزير العمل عن وضعك وعن طول فترة حسم القضية وإنك من غير عمل ومن غير مصاريف وتريد حسم القضية ....الخ

وللاسف كان موقع وزارة العمل به إيميل خاص بمكتب الوزير للشكاوى .. وبصراحه جربته مع عدة أصدقاء وكان أتصال تليفوني يأتيك بعدها بأيام قللة جداً وتلقى أهتمام غير عادي .. لكن الظاهر الكاوى كترت والموقع اتلغى .... لكن جرب تكتب للإيميل ده لعل وعسى info@mol.gov.sa

3- الحل الثالث أعتقد مش هاتقدر عليه وهو إنك تقوم محامي لكن التكاليف عاليه قوي والموضوع ما يستاهلش .

4- الحل الأخير تذهب الى القنصلية المصرية وتستشير الملحق العمالي

بس فوق ده كله بقى

إنت أشتكيت الكفيل ليه وهو للأسف من حقه يفسخ العقد في أي وقت وبدون اي غرامه عليه الا مكافآتك وباقي مستحقات الراتب ... للأسف وللأسى .. القانون بيقول إنه لازم يعوضك عن خسايرك عن باقي مدة العقد ... لكن تظهر هناك بعض الفتاوى التي يعملوا بها ويقولوا " الاجر مقابل العمل " يعني بالبلدي . إنت اشتغلت يا حبيبي عشان تاخد تعويض ؟؟؟؟؟؟؟... فبترسى في الاخر بعد سنة او أكتر من التأجيلات إنك تاخد مكافآة نهاية الخدمة فقط وولا تعويض وولا بطيخ

وبالمناسبة لو إنت جاي على تأشيرته .. يبقى أنسى نقل الكفالة إلا لو حصلت معجزة ..

واخيراً وليس اخراً

عليك بالدعاء وأن ينتقم الله من كل ظالم ياكل حقوق الناس اويذلهم لمجرد إن جواز سفرك معاه او وجود كفاله أو خلافه

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق

• بعد 2 أسابيع...

بارك الله فيك اخى الكريم طيب انا اعمل فى عمل فى مصر فى الجامعة لايكون هناك مشاكل فى حالة قطع الاجازة والرجوع الى العمل وفى حالة رجوعى الى العمل فى المملكة فى المستقبل هل هذا ممكن بدون مشاكل ولكم الشكر

رابط هذا التعليق

• بعد 8 سنة...
  • الزوار

السلام عليكم لو سمحتو انا رحت اول مره استقدام ونقلت كفاله واشتغلت وبعد كده خرجت نهائى بس معيش اخلاء طرف ولا ممانعه معايا خبره بس ومغيرتش الجواز وعاوزه ارجع استقدام تانى هيبقى فيها مشكله انى معيش اخلاء طرف 

رابط هذا التعليق

• بعد 2 سنة...
  • الزوار

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
كل عام وحضراتكم بخير 
انا معلم لغة انجليزية بإحدى المدارس الأهلية بالدمام. أرادت المدرسة ان تقوم بتقليل الرواتب بداية من 1/5/2020 وأرسل إلينا مالك المدارس إما ان نقبل او نرفض وفي حالة الرفض سيقوم بإنهاء العقد وذلك اعتمادا على نص المادة ٤١. قمت برفض عرضه وعليه انتظرت بأن يخرج لي تأشيرة النهائي وبعد مماطلات عديدة قام بالفعل بتخريج النهائي انا ومجموعة أخرى من المعلمين الذين لم يقبلوا عرض تخفيض الرواتب. وتم الاتصال به لتجهيز اوراقنا وشهادتنا ومستحقاتنا. وهنا تكمن المشكلة، حيث أن صاحب العمل لديه توقيعات أحدهما معتمد لدي الغرفة التجارية والآخر توقيع داخلي غير معتمد وقال لنا انه لن يضع التوقيع المعتمد على شهادة إخلاء الطرف وهذا معناه اننا لن نستطيع أن نقوم بتوثيق إخلاء الطرف من الغرفة التجارية بل لابد من التوقيع المعتمد لصاحب العمل لديهم، هذه هي المشكلة بإيجاز وسؤالي هو: هل يحق لمالك المدرسة -(صاحب العمل) ان يمنع عني وضع توقيعه المعتمد على شهادة إخلاء الطرف هل هذا قانوني مع العلم ان عدم توثيق شهادة إخلاء الطرف على الاقل من الغرفة التجارية سيسبب لي الكثير من المشاكل عند العودة إلى مصر.
اشكركم لسعة صدوركم 

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...