اذهب الي المحتوي
ArabHosters
د هشام ابراهيم

مين بيحب العربيات ؟

Recommended Posts

طيب ايه رأيكم في النترا 2009 وجماركها كام في مصر هي 1.6

طبعا الأخ مختار باشا ما شاء الله أجاب و أفاد تماما عن الالنترا

هي عربية كويسة صراحة رغم اني ما باشجعش الكوري انما وسط السوق المصري معقولة .... عيبها الحقيقي الوكيل بتاعها

الصراحة فيه عربيات كتير في مصر عيبها الحقيقي الوكيل بتاعها برضه مش بس هيونداي

لو فيه اختيارات تانية ممكن ساعتها نقارن يا باشا :lol:

ربنا يكرمك يا دكتور على كلامك الجميل والله بس انا بحاول افيد الاخوه الاعضاء باللى اعرفه

فعلا دى مشكله موضوع التوكيلات ده مبوظه سمعه شركات عالميه كتير واهمهم غبور توكيل كبير جدا راس ماله ضخم ومعاه ماركه اصبحت التميمه الذهبيه للمبيعات ومستحوذ على 30 % من السوق المصرى ومع ذلك قمه الاهمال والشكاوى ماتقفش عليه

وعربيه زى الفيرنا بيكسب فيها مش اقل من 25000 جنيه وحسب ماسمعت انها واقفه عليه تكلفتها الكليه ب39000 جنيه وبيبعها ب65000 مع انها تجميع محلى و40 % منتج مصرى

وبيشيل اوبشن كتير من العربيات المستورده زى الالنترا والماتريكس والجيتز زى الكاسيت والسنتر ويرجع يقولك لو عايزهم ادفع تمنهم وتلاقى الكاسيت الاصلى بتاعها بيبعهولك ب2000 جنيه ليه ان شاء الله ده الراديو CD MP3 ماركه Pioneer العريقه الجامده جدا فى منه تحت ال 1000

وعلى العكس فيه توكيلات محترمه زى EIT المصريه العالميه للتوكيلات محمد نصير وكلاء كيا ورينو محترمين جدا

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

السلام عليكم

شكرا يادكتور هشام على التوبك الجميل ده وشكر موصول لكل مشارك يفيد إخوانه بمعلوماته ربنا يكرمكم جميعا

ليه سؤال لو سمحتوللي:-

أنا بقارن بين الفورد إكسبلورر والجي أم سي إنفوي 4x4

ياريت حد يوضح لنا الفرق بين الاثنين ومميزات وعيوب كل منهم أنا أميل للفورد اكسبلور أكتر بس سمعت إن فيها عيب في التصنيع التكييف تحت أرجل السائق !!! فياريت أحد مشكور من الأخوة يوضحلنا الفروقات بين الاثنين

:lol: :wub: :roseop:

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
اما لو حد عاوز يشتريها فى الخليج ويستعملها لفتره ما وهو راجع نصر ينزلها اه ممكن يبقى افضل

شكرا على هذا الرد الشامل فعلا انا عاوز كده انا كان عندي كرولا 2008 بتاعة الشركة ودلوقت بح فلازم اشتري سيارة فكرت في النترا علشان استخدمها هنا شوية وممكن انزل بيها مصر بس مش عارف امتى قلت بدل ما اجيب حاجة يوزد وبعدين اشتري تاني في مصر دي تقوم بالغرض هنا وهناك لاني انا مشاويري مش كتير يعني شغل وبيت وخروجات مش كتير يعني لما تعمل معايا في السنة مابين 15 و20 الف اقول انا مشيت بيها

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
اما لو حد عاوز يشتريها فى الخليج ويستعملها لفتره ما وهو راجع نصر ينزلها اه ممكن يبقى افضل

شكرا على هذا الرد الشامل فعلا انا عاوز كده انا كان عندي كرولا 2008 بتاعة الشركة ودلوقت بح فلازم اشتري سيارة فكرت في النترا علشان استخدمها هنا شوية وممكن انزل بيها مصر بس مش عارف امتى قلت بدل ما اجيب حاجة يوزد وبعدين اشتري تاني في مصر دي تقوم بالغرض هنا وهناك لاني انا مشاويري مش كتير يعني شغل وبيت وخروجات مش كتير يعني لما تعمل معايا في السنة مابين 15 و20 الف اقول انا مشيت بيها

وانا انصحك بالالنترا لو حضرتك فى السعوديه هتلاقسها دلوقتى اتوماتيك Basic بحوالى 44000 ريال هتقضى معاك الكام سنه اللى حضريك موجود فيهم ام شاء الله هناك ولما تنزل مصر تجيبها معاك ومش هيبقى جمركها عالى اوى لان هيبقى فى خصم استعمال وبدل ماتشترى هناك وترجع تبيع وتيجى مصر برضه تشترى زيرو مش اقل من 100000 جنيه

والالنترا ارخص من مثيلاتها بكتير التيدا والكورولا والمازدا 3 ومش اقل فى الكفاءه ولا الجوده

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

انا فعلا متشكر على نصائحك وانا سألت عليها قالوا لي ان الاتوماتيك في حدود 47 والعادي بس زجاج ومرايات اوتو بحوالي 41 زي ما انت قلت حاليا انا هاجيب العادي يعني لو قعدت هنا سنتين ولا حاجة تنزل مصر برضه حالتها معقولة احسن ما كنت هاشتري لهنا وبعدين احتار تاني لما انزل

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

كل ما أحاول أحلم بعربية حديثة, أصحى على مطب حلو من مطبات مصر, أو حفرة لذيذة من اللى بتفكرك وبتقولك دايماً: ماتتهورش عشان ماتتعورش

عشان كده بقول خلينا مع القديم أهو كده كده متعور ومش حنخسر فيه حاجة.

عربيتى لادا 2107 وماحدش يضحك لو سمحتم.

مؤخراً ابتديت أحس إن فى علاقة بينى وبينها وابتديت أحبها مش عارف بقى بحكم العشرة ولا ده حب حقيقى ولا عملاً بالمثل القائل "حمارتك العرجة تغنيك عن سؤال اللئيم" وطبعاً معروف مين اللئيم اللى بنتكلم عنه.

طبعاً العربية مفيهاش أى حاجة من الأوبشنز الهلامية اللى بتحكوا عنها دى, بس الحمد لله عندى كاسيت ديجيتال والراديو شغال كمان.

بس يعنى إذا ربنا أكرمنى ولقيت معايا فلوس ممكن أستغنى عنها يبقى ممكن أفكر فى اليابانى أو الكورى.

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
انا فعلا متشكر على نصائحك وانا سألت عليها قالوا لي ان الاتوماتيك في حدود 47 والعادي بس زجاج ومرايات اوتو بحوالي 41 زي ما انت قلت حاليا انا هاجيب العادي يعني لو قعدت هنا سنتين ولا حاجة تنزل مصر برضه حالتها معقولة احسن ما كنت هاشتري لهنا وبعدين احتار تاني لما انزل

حضرتك الاول بس فى مدينه ايه ؟؟ لان فيه معارض بتلاقى عندها الالنترا اوتوماتيك ب 44000 وساعات 43000 كمان وارخص من التوكيل فممكن تنزل تلف لفه على المعارض وعرفنى بس انت فى مدينه ايه عشان ممكن ادورلك على المنتديات واشوفلك المعارض اللى عندها ارخص سعر فى منطقتك بس لو كنا اصلا من الاساس عايزها مانيوال يبقى اتكل على الله السعر ده للمانيوال كويس جدا وبالاوبشن دى

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
كل ما أحاول أحلم بعربية حديثة, أصحى على مطب حلو من مطبات مصر, أو حفرة لذيذة من اللى بتفكرك وبتقولك دايماً: ماتتهورش عشان ماتتعورش

عشان كده بقول خلينا مع القديم أهو كده كده متعور ومش حنخسر فيه حاجة.

عربيتى لادا 2107 وماحدش يضحك لو سمحتم.

مؤخراً ابتديت أحس إن فى علاقة بينى وبينها وابتديت أحبها مش عارف بقى بحكم العشرة ولا ده حب حقيقى ولا عملاً بالمثل القائل "حمارتك العرجة تغنيك عن سؤال اللئيم" وطبعاً معروف مين اللئيم اللى بنتكلم عنه.

طبعاً العربية مفيهاش أى حاجة من الأوبشنز الهلامية اللى بتحكوا عنها دى, بس الحمد لله عندى كاسيت ديجيتال والراديو شغال كمان.

بس يعنى إذا ربنا أكرمنى ولقيت معايا فلوس ممكن أستغنى عنها يبقى ممكن أفكر فى اليابانى أو الكورى.

مين اللى يقدر يتريق على الوحش الروسى ...انا بسمى اللادا سوخوى على اسم المقاتله الروسيه الرهيبه اصلا لما بشوفها بحس فيها بالشموخ بتاع الاتحاد السوفيتى وتحي انها حاجه كده من ريحه الثوره الشيوعيه البلشيفيه وان عمك ماركس راكب معاك ال2105

بالرغم من انها انشف عربيه ش فتها فى حياتى وبتعمل عضلات بس والله اصيله وبتستحمل وبتاعه بهدله وبتسد فى وقت الزنقه ومش عارف ليه بحب صوتها اوى مع انه مزعج بس بالنسبه ليا مزاج خاص والفتيس اللى ماينقلش الا وهو بيعض وتشاكل معاه عشان تحطه على التالت والدبرياج التقيل اوى اللى بيجيب كلو فى الركبه والردكسيون عايز اذرع حديديه بس برضه بحبها وان كان زمنها خلاص انتهى وده زمن اليابانى والكورى

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
عندك حق ياباشا البى ام تصميماتها مابقتش حلوه وجايز تعجب ناس كتير بسس انا مابقتش تعجبنى خصوصا الفئه الخامسه بدأأ من موديلات 2006 تقريبا والفئه التالته معقوله بس برضه مش مبهره احلى تصميم شفته فى تاريخ بى ام دبليو الفئه الخامسه موديلات 99 - 2004 520 و 523 و 525 بجد دى اصلا احلى عربيه شفتها فى حياتى مع المرسيدس السبح SEL 320 موديل 2000

وعمرى ماحبيت ال4*4 من بى ام دبليو لان اصلا مش راكبه معايا عربيه دفع رباعى اوروبى غير الاودى Q7

ال 4*4 يعنى يابانى لو عايز قوه وعزم وامريكانى لو عايز فخامه ورفاهيه

طبعا كل الكلام ده وجهى نظرى فقط لا غير

متفق معاك يا باشا ....الاودي في رأيي هو أعلي ألماني ...و ده مش رأيي لوحدي ...أودي هي العربية الرسمية للمستشارية الألمانية ..... A8

أحلي بي ام في رايي هي ال-850 .....مفروض انهم حيعيدوا اصدارها تاني ....أدينا مستنيين ....علشان نتفرج طبعا :roseop:

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
ربنا يكرمك يا دكتور على كلامك الجميل والله بس انا بحاول افيد الاخوه الاعضاء باللى اعرفه

فعلا دى مشكله موضوع التوكيلات ده مبوظه سمعه شركات عالميه كتير واهمهم غبور توكيل كبير جدا راس ماله ضخم ومعاه ماركه اصبحت التميمه الذهبيه للمبيعات ومستحوذ على 30 % من السوق المصرى ومع ذلك قمه الاهمال والشكاوى ماتقفش عليه

وعربيه زى الفيرنا بيكسب فيها مش اقل من 25000 جنيه وحسب ماسمعت انها واقفه عليه تكلفتها الكليه ب39000 جنيه وبيبعها ب65000 مع انها تجميع محلى و40 % منتج مصرى

وبيشيل اوبشن كتير من العربيات المستورده زى الالنترا والماتريكس والجيتز زى الكاسيت والسنتر ويرجع يقولك لو عايزهم ادفع تمنهم وتلاقى الكاسيت الاصلى بتاعها بيبعهولك ب2000 جنيه ليه ان شاء الله ده الراديو CD MP3 ماركه Pioneer العريقه الجامده جدا فى منه تحت ال 1000

وعلى العكس فيه توكيلات محترمه زى EIT المصريه العالميه للتوكيلات محمد نصير وكلاء كيا ورينو محترمين جدا

يا باشا العفو و جزاك الله كل خير :roseop:

عن تجربة توكيل رينو فعلا من أحسن التوكيلات في مصر إن لم يكن أحسنها علي الأطلاق بمقاييس السوق المصري

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
السلام عليكم

شكرا يادكتور هشام على التوبك الجميل ده وشكر موصول لكل مشارك يفيد إخوانه بمعلوماته ربنا يكرمكم جميعا

ليه سؤال لو سمحتوللي:-

أنا بقارن بين الفورد إكسبلورر والجي أم سي إنفوي 4x4

ياريت حد يوضح لنا الفرق بين الاثنين ومميزات وعيوب كل منهم أنا أميل للفورد اكسبلور أكتر بس سمعت إن فيها عيب في التصنيع التكييف تحت أرجل السائق !!! فياريت أحد مشكور من الأخوة يوضحلنا الفروقات بين الاثنين

:roseop: :lol: :lol:

و عليكم السلام و رحمة الله و بركاته

العفو يا سيدي الفاضل شاكر لحضرتك المديح و المتابعة الكريمة

كقاعدة عامة ما فيش عربية من غير عيوب تصنيع ...الفكرة كلها نسبة عيوب التصنيع قد إيه ..... خطورة العيوب و مدي تمكن الوكيل من اصلاحها

العربيات الأمريكاني عموما سمعتها مش كويسة في حكاية عيوب التصنيع ..... أقل عربيات في عيوب التصنيع هي تويوتا بلا منافس .... بالذات لكزس

أنا سقت الاكسبلورر فترة ...موديل 2007 و ما كانش فيها مشكلة غير انها غول بنزين .....استهلاك غير طبيعي ...غير كده سواقتها حلوة و ثابتة و واسعة و سريعة

صراحة ما عنديش فكرة عن الانفوي ....الرابط ده فيه مقارنة ما بين العربيتين في موديلين ...طبعا حضرتك ممكن تغير فيه حسب الموديل المرغوب من كل عربية

Explorer vs Envoy 2009

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
كل ما أحاول أحلم بعربية حديثة, أصحى على مطب حلو من مطبات مصر, أو حفرة لذيذة من اللى بتفكرك وبتقولك دايماً: ماتتهورش عشان ماتتعورش

عشان كده بقول خلينا مع القديم أهو كده كده متعور ومش حنخسر فيه حاجة.

عربيتى لادا 2107 وماحدش يضحك لو سمحتم.

مؤخراً ابتديت أحس إن فى علاقة بينى وبينها وابتديت أحبها مش عارف بقى بحكم العشرة ولا ده حب حقيقى ولا عملاً بالمثل القائل "حمارتك العرجة تغنيك عن سؤال اللئيم" وطبعاً معروف مين اللئيم اللى بنتكلم عنه.

طبعاً العربية مفيهاش أى حاجة من الأوبشنز الهلامية اللى بتحكوا عنها دى, بس الحمد لله عندى كاسيت ديجيتال والراديو شغال كمان.

بس يعنى إذا ربنا أكرمنى ولقيت معايا فلوس ممكن أستغنى عنها يبقى ممكن أفكر فى اليابانى أو الكورى.

أنا مقتنع تماما إن أنسب عربيات لمصر هي الشاهين و اللادا ( بما فيها النيفا ) و بس

و لو اني سمعت إن الادا التقفيل المصري أقل كتير من الروسي الأصلي ... تحياتي يا باشا

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
حضرتك الاول بس فى مدينه ايه ؟؟ لان فيه معارض بتلاقى عندها الالنترا اوتوماتيك ب 44000 وساعات 43000 كمان وارخص من التوكيل فممكن تنزل تلف لفه على المعارض وعرفنى بس انت فى مدينه ايه عشان ممكن ادورلك على المنتديات واشوفلك المعارض اللى عندها ارخص سعر فى منطقتك بس لو كنا اصلا من الاساس عايزها مانيوال يبقى اتكل على الله السعر ده للمانيوال كويس جدا وبالاوبشن دى

انا حاليا في الدمام لكن انا هنقل جدة ان شاء الله الشهر الجاي علشان كده انا شفت عرض عند المجدوعي المانيوال 40 والاتوماتيك 49 بعد الخصم تبقى حوالي 46 اكيد لو الفرق بين المانيوال والاوتوماتيك بسيط كنت جبت الاوتو بس الفرق كبير

انا اتصلت بالناغي في جدة قالي الاوتوماتيك اكثر من كده

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
السلام عليكم

شكرا يادكتور هشام على التوبك الجميل ده وشكر موصول لكل مشارك يفيد إخوانه بمعلوماته ربنا يكرمكم جميعا

ليه سؤال لو سمحتوللي:-

أنا بقارن بين الفورد إكسبلورر والجي أم سي إنفوي 4x4

ياريت حد يوضح لنا الفرق بين الاثنين ومميزات وعيوب كل منهم أنا أميل للفورد اكسبلور أكتر بس سمعت إن فيها عيب في التصنيع التكييف تحت أرجل السائق !!! فياريت أحد مشكور من الأخوة يوضحلنا الفروقات بين الاثنين

:roseop: :lol: :lol:

و عليكم السلام و رحمة الله و بركاته

العفو يا سيدي الفاضل شاكر لحضرتك المديح و المتابعة الكريمة

كقاعدة عامة ما فيش عربية من غير عيوب تصنيع ...الفكرة كلها نسبة عيوب التصنيع قد إيه ..... خطورة العيوب و مدي تمكن الوكيل من اصلاحها

العربيات الأمريكاني عموما سمعتها مش كويسة في حكاية عيوب التصنيع ..... أقل عربيات في عيوب التصنيع هي تويوتا بلا منافس .... بالذات لكزس

أنا سقت الاكسبلورر فترة ...موديل 2007 و ما كانش فيها مشكلة غير انها غول بنزين .....استهلاك غير طبيعي ...غير كده سواقتها حلوة و ثابتة و واسعة و سريعة

صراحة ما عنديش فكرة عن الانفوي ....الرابط ده فيه مقارنة ما بين العربيتين في موديلين ...طبعا حضرتك ممكن تغير فيه حسب الموديل المرغوب من كل عربية

Explorer vs Envoy 2009

شكرا يا دكتور هشام

ربنا يكرمك ويباركلك

لكن بالنسبة لك يا دكتور هشام إيه أفضل سيارات الــ 4x4 ؟

وشكرآ سلفا

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
عندك حق ياباشا البى ام تصميماتها مابقتش حلوه وجايز تعجب ناس كتير بسس انا مابقتش تعجبنى خصوصا الفئه الخامسه بدأأ من موديلات 2006 تقريبا والفئه التالته معقوله بس برضه مش مبهره احلى تصميم شفته فى تاريخ بى ام دبليو الفئه الخامسه موديلات 99 - 2004 520 و 523 و 525 بجد دى اصلا احلى عربيه شفتها فى حياتى مع المرسيدس السبح SEL 320 موديل 2000

وعمرى ماحبيت ال4*4 من بى ام دبليو لان اصلا مش راكبه معايا عربيه دفع رباعى اوروبى غير الاودى Q7

ال 4*4 يعنى يابانى لو عايز قوه وعزم وامريكانى لو عايز فخامه ورفاهيه

طبعا كل الكلام ده وجهى نظرى فقط لا غير

متفق معاك يا باشا ....الاودي في رأيي هو أعلي ألماني ...و ده مش رأيي لوحدي ...أودي هي العربية الرسمية للمستشارية الألمانية ..... A8

أحلي بي ام في رايي هي ال-850 .....مفروض انهم حيعيدوا اصدارها تاني ....أدينا مستنيين ....علشان نتفرج طبعا :D

طبعا يا دكتور احنا نتفرج وبس حتى مانلمسهاش ههههههههه

حضرتك الاول بس فى مدينه ايه ؟؟ لان فيه معارض بتلاقى عندها الالنترا اوتوماتيك ب 44000 وساعات 43000 كمان وارخص من التوكيل فممكن تنزل تلف لفه على المعارض وعرفنى بس انت فى مدينه ايه عشان ممكن ادورلك على المنتديات واشوفلك المعارض اللى عندها ارخص سعر فى منطقتك بس لو كنا اصلا من الاساس عايزها مانيوال يبقى اتكل على الله السعر ده للمانيوال كويس جدا وبالاوبشن دى

انا حاليا في الدمام لكن انا هنقل جدة ان شاء الله الشهر الجاي علشان كده انا شفت عرض عند المجدوعي المانيوال 40 والاتوماتيك 49 بعد الخصم تبقى حوالي 46 اكيد لو الفرق بين المانيوال والاوتوماتيك بسيط كنت جبت الاوتو بس الفرق كبير

انا اتصلت بالناغي في جدة قالي الاوتوماتيك اكثر من كده

فرق 6000 ريال فى الفتيس فعلا مش قليل بس لو اصلا مش فارق معاك مانيوال ولا اوتو هت المانيوال وخلاص بس حضرتك ناوى تجيبها من الدمام ولا من جده لان تقريبا كل منطقه ماسكها توكيل ونصيحه اسال فى المعارض بتبقى ارخص

السلام عليكم

شكرا يادكتور هشام على التوبك الجميل ده وشكر موصول لكل مشارك يفيد إخوانه بمعلوماته ربنا يكرمكم جميعا

ليه سؤال لو سمحتوللي:-

أنا بقارن بين الفورد إكسبلورر والجي أم سي إنفوي 4x4

ياريت حد يوضح لنا الفرق بين الاثنين ومميزات وعيوب كل منهم أنا أميل للفورد اكسبلور أكتر بس سمعت إن فيها عيب في التصنيع التكييف تحت أرجل السائق !!! فياريت أحد مشكور من الأخوة يوضحلنا الفروقات بين الاثنين

wst:: :roseop: :blink:

و عليكم السلام و رحمة الله و بركاته

العفو يا سيدي الفاضل شاكر لحضرتك المديح و المتابعة الكريمة

كقاعدة عامة ما فيش عربية من غير عيوب تصنيع ...الفكرة كلها نسبة عيوب التصنيع قد إيه ..... خطورة العيوب و مدي تمكن الوكيل من اصلاحها

العربيات الأمريكاني عموما سمعتها مش كويسة في حكاية عيوب التصنيع ..... أقل عربيات في عيوب التصنيع هي تويوتا بلا منافس .... بالذات لكزس

أنا سقت الاكسبلورر فترة ...موديل 2007 و ما كانش فيها مشكلة غير انها غول بنزين .....استهلاك غير طبيعي ...غير كده سواقتها حلوة و ثابتة و واسعة و سريعة

صراحة ما عنديش فكرة عن الانفوي ....الرابط ده فيه مقارنة ما بين العربيتين في موديلين ...طبعا حضرتك ممكن تغير فيه حسب الموديل المرغوب من كل عربية

Explorer vs Envoy 2009

شكرا يا دكتور هشام

ربنا يكرمك ويباركلك

لكن بالنسبة لك يا دكتور هشام إيه أفضل سيارات الــ 4x4 ؟

وشكرآ سلفا

يا عزيزى الامريكى طول عمره متميز بال 4*4 طبعا مافيهاش كلام وعمولوا اساطير زى الجمس اليوكون والسوبران ودى عربيات تلاقى فيها قمه الراحه والفخامه وخصوصا فى السفر بس طبعا بتاكل بنزين رهيب واليابانى متميز عم الامريكى فى الحته دى انه مش بياكل بنزين زيه وفى قدامك اختيارات كتير ميتسوبيشى باجيرو 3.5 V6 تقريبا ب 95000 ريال و تويوتا لاند كروزر برادو 4.0 V6 بحوالى 105000 ريال ونيسان باثفيندر 4.0 V6 نفس الحدود دى فى السعر ودول الاكثر انتشارا والافضل واعتماديه واداء رائع واقتصاديه وبتاعت سفر وبتاعت تطعيس واخف وزنا من الامريكى وارشق بمراحلخليك فى حاجه من التلاته دول

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

انا مبحبش غير العربيات

بس بصراحة انا مش بتاع جري و سباقات و تقفيل عداد و الكلام ده

انا بحب العربيات اللي بحس بإنجذاب ناحيتها و فيه كيميا كدة .. العربيات اللي بحس إن بيننا توافق في الشخصيات

خاصة في ال interior أكثر من الشكل الخارجي .

لذلك سيارتي المفضلة و اللي نفسي أجيبها هي ميني كابريو

Red-MINI-@-Cottage---Web.jpg

و من العربيات اللي بحبها audi tt roadster

audi.tt.500.jpg

اما عن سيارتي الحالية فا هي دايهاتسو سيريون 2008 بحبها جداَ برضه و بحس بكيمياء ما بيننا و التواجد فيها عامة من مريحات الأعصاب بالنسبة لي (بشرط عدم الزحمة)

1_3_S_large.jpg

تم تعديل بواسطة MoTo

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
شكرا يا دكتور هشام

ربنا يكرمك ويباركلك

لكن بالنسبة لك يا دكتور هشام إيه أفضل سيارات الــ 4x4 ؟

وشكرآ سلفا

عذرا علي التأخير يا سيدي الفاضل

سيارات الدفع الرباعي فيها موديلات كتيرة جدا و أحجام مختلفة جدا صعب نقول فيه عربية أفضل سيارة ٤ x ٤ خصوصا مع اختلاف الأسواق و الموديلات في البلاد ..... كمان حسب المطلوب من العربية و استخدامها ..... سواء قطر (towing ) أو طرق وعرة (off - road ) .... عدد الركاب ...أنهي أهم العملية و لا الفخامة ...... الحاجة للاقتصاد في الوقود قد إيه و عوامل تانية كتير

مثلا الفورد اكسبلورر فيه أصغر منها ال-Escape و ال-Edge و فيه أكبر منها ال-Expedition و ال-Excursion مش كل الموديلات موجودة في كل بلد و فرق شاسع ما بين حجم و امكانيات اسكاب و أكسكرشين مثلا

لو اتكلمنا علي الأطلاق و علي العموم بالنسبة ليا أنا ...... أنا بافضل شخصيا الموديلات الياباني و اختياري حيبقى ما بين ال-Infiniti FX 45 أو ال-Lexus RX hybrid .....دول SUV حجمهم صغير بمقاييس سوق أمريكا الشمالية و بينتموا لفئة الموديلات الفاخرة ...... باذن الله في يوم من الأيام ممكن أبقي أفكر فيهم :D ......بس أكتر اتنين بيعجبوني

لو حضرتك قلت لنا علي احتياجك من العربية ممكن نرشح كام عربية تلبي الاحتياج ده :P

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
انا مبحبش غير العربيات

:P :D

منور يا صديقي العزيز ....أهو كده أظهر و بان .....كل العربيات لونها أحمر :roseop: ..... باشاركك الرأي في الاودي

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
موضوع جميل جدا ويا ريت كل واحد يقول هو عندة عربية اية والابشن اللى فيها

ازيك يا سنيور عاش من شافك :blush2:

الحقيقة العربيات بالنسبة لي عشق من نوع خاص من أول أول عربية امتلكتها .....mustang piston popper .....ماتشبوكس :aslam:

Mustangpistonpopper.jpg

مرورا باول عربية ركبتها ...عربية إيطالي سبور خمرا ...... بلاستيك و بدالات :waf:

vilac-red-pedal-car1-lrg.jpg

لحد أخر عربيتين امتلكهم حاليا

كورولا ٢٠٠٧ LE ......١٨٠٠ سي سي كاملة و مزود عليها آير باجز جانبية

DSCN0170.jpg

RAV 4 ٢٠٠٩ limited ٣٥٠٠ سي سي كاملة و مزود عليها نظام صوت JBL

DSCN0632.jpg

بونجور يا دكتور تو فا بيا?

بقالى كتير مسمعتش سنيور دى

و عذر على التاخير :bsmal:

طبعا بعد الصورتين الحلوين دول عرفت ان انت راجولون ذواااك

اليابانى لما اتكلم علية لازم اكون واقف

واكتر التويوتا محركاته قوية

و بتنافس السوق الاوربى

اما سيارتى المفضلة هيا audi r8 بس طبعا مش بتعتنا وبحكم ان انا مقيم فى الجبل فبفضل عربية ( نيرفز )عصبية

والحمد للة 307 ايما بالواجب

بس ونبى يا دكتور بلاش سيرة الكورى :blush2:

معلش نكمل بعدين علشا ن نازل الصيد

تم تعديل بواسطة nizza la bella

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك
انا مبحبش غير العربيات

بس بصراحة انا مش بتاع جري و سباقات و تقفيل عداد و الكلام ده

انا بحب العربيات اللي بحس بإنجذاب ناحيتها و فيه كيميا كدة .. العربيات اللي بحس إن بيننا توافق في الشخصيات

خاصة في ال interior أكثر من الشكل الخارجي .

لذلك سيارتي المفضلة و اللي نفسي أجيبها هي ميني كابريو

Red-MINI-@-Cottage---Web.jpg

و من العربيات اللي بحبها audi tt roadster

audi.tt.500.jpg

اما عن سيارتي الحالية فا هي دايهاتسو سيريون 2008 بحبها جداَ برضه و بحس بكيمياء ما بيننا و التواجد فيها عامة من مريحات الأعصاب بالنسبة لي (بشرط عدم الزحمة)

1_3_S_large.jpg

واللهى يا موتو سيارات (mini)( audi) جميلة وفيها قمة الثبات على الطريق

وانا نفس النظام مش بتاع جري بس دة ما يمنعش ان يكون تحت رجلك

محرك قوى فى وقت الشدة يقولك ان اهو

شارك هذه المشاركه


رابط المشاركه
شارك

Join the conversation

You are posting as a guest. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

زوار
اضف رد علي هذا الموضوع....

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • اضف...