اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

مين بيحب العربيات ؟

د هشام ابراهيم

Recommended Posts

شوف بقى السيارات إللي تناسب الأخت ذهبية وغيرها من الأخوة الأفاضل

شيفورليه كروز - سعرها 125000 ج الفول !!!!! اوبشن ،،، 1600 سي سي

ودي ((( الكيـــا سيراتو - فورتي ))) الجديدة ( هاي لاين ) وسعرها في متناول محدودي الدخل :roseop: ( بـ 125.900 ) فول اوبشن جميع المسائل - 1600 سي سي أدي العربيات بنت الأصول ،،

وبصراحة أيضا الالنترا حلوة بس المهم يكون حد جربها ويقول لنا أخبارها إيه

الكروز فعلا شكلها حلو و ممكن تعمل شغل في السوق المصري ...ألف شكر يا باشا علي العرض و الصور

بس الأخت الفاضلة فيروز مش عايزة لا سيدان و لا كوري :roseop:

بالنسبة للالانترا فهي متميزة جدا في فئتها و ما فيش كلام عليها ....عيبها الوحيد في مصر ...توكيل هيونداي

بس دي استحالة تكون مواصفات عربية امريكي خالص وكمان مساحتها من الدخل مفيهاش الرحابة اللي المفروض تكون في الامريكي

الامريكي يبدأ السي سي بتاعه من 3000 اول مرة اسمع عن عربية امريكي 1600 سي سي

في عربيات أمريكاني كتير أقل من ٣٠٠٠ سي سي ....يمكن مش في الخليج انما حتي داخل أمريكا نفسها فيه موديلات كتير صغيرة ..... و شكلها كده في المستقبل كمان الموديلات ديه حتكتر .....لما نشوف فيات حتعمل إيه في كرايسلر بعد ما اشترتها تحياتي يا باشا

، أما لو قارنا بين الياباني والكوري ، فطبعا الياباني يتفوق في الجودة وطول العمر ، وسعر ما بعد البيع، أما الألماني والأمريكي وخلافه ( فهذا موضوع ثاني )

أعتقد إن المقارنة العامة صعبة ....كل فئة حنلاقي فيها حد متميز عن التاني ...المهم نقارن نفس الفئة ببعض ....يعني أكيد المرسيدس السي كلاس أو بي إم الفئة التالتة أو حتي الكاديلاك CTS- أحسن من الكورولا و لا السيفيك انما لو قارنا مثلا السي كلاس باللكزس IS يبقى فيه كلام تاني .....تحياتي يا باشا

Her şey kişisel bir

رابط هذا التعليق

طيب معلش سؤال أخير إن شاء الله :roseop:

لو هنقارن بين الجراند بونتو و الفابيا يبقى مين أفضل !! بعيدا عن نقطة الحجم و الاتساع ..

أنا شخصيا متحمّسه أكتر للبونتو بس زميل ليا فى العمل بيقول إن فابيا موتورها تصنيع فولكس يعنى أداءها لا يمكن مقارنته أصلا بالفيات و هتتحمّل أحسن منها ..

..................

أيوه "التويوتا" بنت حلال مفيش كلام بس الموديل الهاتشباك اللىّ فى حدود ميزانيتى هو "الياريس" و مش عارفه أداءها عامل إزّاى بالإضافه لأن شكلها صغيّر حبتين ..

و فيه كمان موديل اسمه "أفانزا" بس الريفيوهات بتاعته على النت مش مبشّره :lol:

و "الكورولا" خارج الميزانيه للأسف و كمان عربيه كبيره و أنا مش شايفه نفسى فى العربيات الكبيره دى خالص :roseop:

طيب ممكن حد يفتينا فى "الياريس" و "الأفانزا" و له جزيل الشكر منّا و الثواب من الله ..

يا أفندم اسألي زاي ما حضرتك عايزة ...ما فيش حد أقصي للاسئلة :blink:

صراحة أنا مش شايف فروق قوية ما بين الفابيا و الجراند بونتو إلا فرق السعة اللترية ..... في الفئة ديه بالذات فيات من ملوك الصناعة ......الجراند بونتو و البونتو عربيات اثبتت نفسها خاصة في أوروبا

الفابيا تشترك مع البولو في كتير من الميكانيكا و التكنولوجيا صحيح لكن هي تشيكية خالصة ..... صحيح سكودا مملوكة لفولكس انما ده لا يعني حاجة زاي ما امتلاك فيات لفيراري و مازراتي و ألفا روميو و حاليا كرايسلر لا يعني حاجة

الملخص ما بين العربيتين دول اختاري العرض الأحسن و العربية اللي تستريحي ليها أكتر

علي حد علمي الياريس الهاتشباك مش بضمان الوكيل ....فيه معارض بيجيبوها من الخليج .....فيه منها ١٣٠٠ و ١٥٠٠ سي سي ......عربية هايلة لكن يعيبها في نظري حاجتين .....ما فيش ضمان وكيل ....التابلوه الامامي في نص العربية ....... أعتقد كمان إن مساحة التخزين فيها قليلة

الأفانزا اندونيسي و كروس أوفر مش هاتشباك و هي عربية معمولة مخصوص لاسواق جنوب شرق اسيا صراحة مش عاجباني خالص خصوصا التقفيل الداخلي

Her şey kişisel bir

رابط هذا التعليق

حد يا جماعه جرب الكيا سبورتج ... أنا طاقه في دماغي اليومين دول إني أشتري واحده 2006 علشان استخدام الإمارات ... البيجو اللي جاي بيها من البحرين مش قادره تسد مع المسافات والوحوش اللي ماشيه على الطرق هنا.

أحمد باشا ...مش حاقدر أفيدك في موضوع الأسعار و مصاريف الصيانة و قطع الغيار لاني ما ليش في أسواق السيارات في الخليج انما اللي أقدر أقوله حاجتين

- كيا اللي هي مملوكة بالكامل لهيونداي شركة في تحسن مستمر و بقالها كام سنة عاملة شغل كويس .... يعني موديل ٢٠٠٩ أكيد أحسن من ٢٠٠٦ و ٢٠٠٦ أكيد أحسن من ٢٠٠١

- في الفئة ديه انصح بالراف فور من تويوتا .... أو النيسان مورانو أو الهوندا CRV

تحياتي يا باشا

Her şey kişisel bir

رابط هذا التعليق

• بعد 3 أسابيع...

الموديل الجديد من التويوتا البريوس نزل كندا ...البريوس أسطورة في عالم العربيات الهجين و أكتر عربية هجين باعت في العالم

الموديل الجديد فيه أكتر من ١٠٠ براءة اختراع منها ألواح للاستفادة من الطاقة الشمسية متركبة في فتحة السقف غير كماليات وهمية زاي ال-Parking assisst .....العربية بتركن لوحدها يعني :lol:

الرابط ده فيه معلومات و صور و interactive

Prius- Canada

و ده رابط الويكيبيديا عن العربية

Prius - Wikipedia

السؤال بقي ...امتي حنشوف العربيات الهجين في الشرق الاوسط ..... خصوصا في مصر ...كلنا عارفين إن احتياطات البترول في تناقص مستمر ....حنستني قد إيه قبل ما نفكر في البديل ...مجرد سؤال :roseop:

Her şey kişisel bir

رابط هذا التعليق

الموديل الجديد من التويوتا البريوس نزل كندا ...البريوس أسطورة في عالم العربيات الهجين و أكتر عربية هجين باعت في العالم

الموديل الجديد فيه أكتر من ١٠٠ براءة اختراع منها ألواح للاستفادة من الطاقة الشمسية متركبة في فتحة السقف غير كماليات وهمية زاي ال-Parking assisst .....العربية بتركن لوحدها يعني :h!!!h:

Prius- Canada

Prius - Wikipedia

السؤال بقي ...امتي حنشوف العربيات الهجين في الشرق الاوسط ..... خصوصا في مصر ...كلنا عارفين إن احتياطات البترول في تناقص مستمر ....حنستني قد إيه قبل ما نفكر في البديل ...مجرد سؤال :h!!!h:

ميسيو هشام باشا تو فا بيا?

الكماليات الوهمية موجودة من قديم الازل وصاحب الاختراع مصرى بس للاسف نسى يسجل براء الاختراع والدليل اهو

http://www.youtube.com/watch?v=Evm4mBHZkUQ&hl=fr

--------------------------------------------------------------------------------

كرتونة البيض فيها سم قاتل

عموماً.. تعددت كراتين البيض والنتيجة واحدة

لا حركة..

لا كلمة..

لا نفس..

رابط هذا التعليق

الموديل الجديد فيه أكتر من ١٠٠ براءة اختراع منها ألواح للاستفادة من الطاقة الشمسية متركبة في فتحة السقف غير كماليات وهمية زاي ال-Parking assisst .....العربية بتركن لوحدها يعني :h!!!h:

Prius- Canada

Prius - Wikipedia

السؤال بقي ...امتي حنشوف العربيات الهجين في الشرق الاوسط ..... خصوصا في مصر ...كلنا عارفين إن احتياطات البترول في تناقص مستمر ....حنستني قد إيه قبل ما نفكر في البديل ...مجرد سؤال :h!!!h:

الكماليات الوهمية موجودة من قديم الازل وصاحب الاختراع مصرى بس للاسف نسى يسجل براء الاختراع والدليل اهو

http://www.youtube.com/watch?v=Evm4mBHZkUQ&hl=fr :h!!!h:

بس خت بالك من الرينو اصلى فابريكا برة وجوة

تم تعديل بواسطة nizza la bella

--------------------------------------------------------------------------------

لا حركة..

لا كلمة..

لا نفس..

رابط هذا التعليق

:happy:

بيا يا سينيور.... جراس ا ديو

فينك يا باشا مختفي بقالك شوية :phar:

الكليب جامد جدا يا سنيور ...... الحاجة أم الأختراع ......رينو ساينج انما إيه كاستوميزد .....بس بصراحة و من غير هزار برافو عليه و أكيد ما كلفتش زاي السينسورز و الكمبيوتر بتاع البريوس و قبلها الأنفينيتي

تحياتي يا باشا :rolleyes:

Her şey kişisel bir

رابط هذا التعليق

:happy:

بيا يا سينيور.... جراس ا ديو

فينك يا باشا مختفي بقالك شوية :phar:

الكليب جامد جدا يا سنيور ...... الحاجة أم الأختراع ......رينو ساينج انما إيه كاستوميزد .....بس بصراحة و من غير هزار برافو عليه و أكيد ما كلفتش زاي السينسورز و الكمبيوتر بتاع البريوس و قبلها الأنفينيتي

تحياتي يا باشا :rolleyes:

موجودومتابع اخبار مزيكا زرع الحلل :lol:

بس بحكم انى قريب من البلاج بعد الشغل بنزل على الصيد wst::

وعلى طول متابع المحاوارات

بس البريوس عربية فخمة

موجودة هنا محرك ديزل TDI

بس انت عارف ان اغلب الاوروبين بيفضلو المحركات الجاز(الديزل)

اولا عمر المحرك الديزل اطول من البنزين

استهلاك المحرك الديزل اقل من البنزين

سعر الديزل99 سنت

سعر البنزين 1,25

بالنسبة لى سؤالك

امتي حنشوف العربيات الهجين في مصر?

دة اسمو كلام يا دكتور :o

مش لما يعملو شبكة طرق محترمة

ونبطل غش فى خلط البنزين مع السولار اللى بيجيب اجل الماتور

طب سوال بجد اراهن انك لو ركنت العربية ساعتين هاترجع مش هتلاقى الالواح الشمسية :D :D

مش انت اللى تقول كدة يا دكتور

تحياتى يا باشا :happy:

لا حركة..

لا كلمة..

لا نفس..

رابط هذا التعليق

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

و كل عام و جميعكم و جميع المسلمين بخير و صحة و سلامة بمناسبة شهر رمضان المبارك , أعاده الله عليكم بالخير و اليمن و البركات و ان شاء الله السنة اللى جاية نكون سوا فى عمرة رمضان

أنا عن نفسى فرحت جدا لما عرفت أن الموديل الجديد من

Jaguar XJ8

نزل و دة شكله مختلف تماما عن الشكل اللى كان قبل كدة و بالتالى السعر بتاع الشكل القديم هينزل كتيييييييير لدرجة ان أنا ممكن أشترى واحدة

دة موقع فيه الشكل الجديد و عى فكرة الموقع دة ممتاز للى غاوى يحط صور عربيات على سطح المكتب بتاع الكومبيوتر

http://www.netcarshow.com/jaguar/2010-xj/

و دة بقى الشكل اللى فات و اللى انا نفسى أشتريه ان شاء الله

http://www.netcarshow.com/jaguar/2008-xj/

و الموقع دة هيقولوكوا قد ايه السيارة دى رخيصة بالنسبة لأنها جاجوار

http://www.autotrader.com/fyc/searchresult...m=1249450145470

و خلو بالكوا , العربيات دى كلها Certified Cars

يعنى مضمونة ميه بالميه

أما لو مش فارقة معاك أنها تكون Certified Cars فممكن تاخد واحدة من دول هتلاقيها أرخص بتاع 7000 دولار أمريكى

http://www.autotrader.com/fyc/searchresult...incremental=All

و شكرا لكل من صبر و جاهد و قرأ رسالتى المتواضعة

اخوكم / مرسيدس

و لا تحسبن المجد تمرا أنت آكله ....................لن تبلغ المجد حتى تلعق الصبرا

رابط هذا التعليق

موجودومتابع اخبار مزيكا زرع الحلل :lol:

بس بحكم انى قريب من البلاج بعد الشغل بنزل على الصيد :lol:

وعلى طول متابع المحاوارات

بس البريوس عربية فخمة

موجودة هنا محرك ديزل TDI

بس انت عارف ان اغلب الاوروبين بيفضلو المحركات الجاز(الديزل)

اولا عمر المحرك الديزل اطول من البنزين

استهلاك المحرك الديزل اقل من البنزين

سعر الديزل99 سنت

سعر البنزين 1,25

بالنسبة لى سؤالك

امتي حنشوف العربيات الهجين في مصر?

دة اسمو كلام يا دكتور :lol:

مش لما يعملو شبكة طرق محترمة

ونبطل غش فى خلط البنزين مع السولار اللى بيجيب اجل الماتور

طب سوال بجد اراهن انك لو ركنت العربية ساعتين هاترجع مش هتلاقى الالواح الشمسية :D :D

مش انت اللى تقول كدة يا دكتور

تحياتى يا باشا :closedeyes:

يا أفندم تنورني في أي موضوع ....متابعتك تسعدني يا باشا :sad:

معاك إن العربيات بتتبهدل في مصر لكن مش لازم نجيب البريوس اللي بالواح شمسية يعني .....نجيبها من غير كماليات حتي زاي بقية العربيات اللي الوكلاء بيشيلوا الكماليات منها ....انما في ظل تناقص احتياطات البترول مش بس في مصر ...في دول عدة في الشرق الاوسط السعيد كنت فاكر يعني مفروض نقتصد شوية

بس سيبك من ده يا باشا سعادتك بتصتاد إيه بالظبط من البحر أوعي يكون من الكوت دازور ;)

Her şey kişisel bir

رابط هذا التعليق

و كل عام و جميعكم و جميع المسلمين بخير و صحة و سلامة بمناسبة شهر رمضان المبارك , أعاده الله عليكم بالخير و اليمن و البركات و ان شاء الله السنة اللى جاية نكون سوا فى عمرة رمضان

أنا عن نفسى فرحت جدا لما عرفت أن الموديل الجديد من

Jaguar XJ8

نزل و دة شكله مختلف تماما عن الشكل اللى كان قبل كدة و بالتالى السعر بتاع الشكل القديم هينزل كتيييييييير لدرجة ان أنا ممكن أشترى واحدة

................................................

يا باشا ربنا يديلك كل اللي نفسك فيه ....خللي بالك بس العربيات المستعملة مصاريفها كتير ...انما الحقيقة ما دمت بتحب العربية قوي كده لو كنت مكانك كنت برضه و لا همني :roseop:

رمضان كريم يا باشا و كل سنة و إنت طيب ....قريب بقي غير اسمك من مرسيدس لجاجوار :roseop:

Her şey kişisel bir

رابط هذا التعليق

بمناسبة البريوس جي ام بتسابق الزمن لاصدار الشيفرولية فولت .... واحدة من العربيات اللي عليها الأمل تطلع جي إم من عثرتها .....مفروض العربية حتعمل ١٠٠ كم في الليتر (الرقم صحيح يعني ٢٠٠٠ كم في الصفيحة ....ألفين كيلو داخل المدينة لكل ٢٠ لتر بنزين ) و خلينا احنا بقي في الفيرنا أحسن و لا الافيو :rolleyes:

Her şey kişisel bir

رابط هذا التعليق

ميسيو هشام حتيتين فيراري من كان

لا حركة..

لا كلمة..

لا نفس..

رابط هذا التعليق

لا حركة..

لا كلمة..

لا نفس..

رابط هذا التعليق

انا بقى حكيتى مع السيارات حكاية

اول سيارة اشترتها فى السعودية 2006 بعد ماشترتها طلعت عاملة حادثة فظيعة وصاحبها اللى عامل بيها الحادثة طلع بلدياتى وحكالى قصتها ولمين بها واللى راحت عندة عملت اية فتشئمت منها وبعتها ورحت اشتريت غيرها بس المرة دى انا اللى عملت بيها الحادثة بنفسى وخلتها متسويش هللة والمرور كتب فى المحضر تشليح والميكا نيكية قالو مش هتتصلح وانا اصريت انى اصرف عليها واصلحها تانى علشان محسش بالذنب بس هو ذنب السيارة الاولنية اللى بعتها بسبب حاثة ملهاش يد فيها

المهم انا الوقت نفسى اشترى هامر ومصمم مانزلش مصر الا بهامر ومأخر نزولى سنة علشان الهامر بس الناس مخوفانى منها ومن مصارفها

[b]يا لة من ببغاء عقلة فى اذنية فلما سمع البهتان انطلى الزور علية وملأ الدنيا صياحا بأمتداح قاتلية

رابط هذا التعليق

ميسيو هشام حتيتين فيراري من كان

يا عربياتك يا كان :D

بس مين ستيفاني اللي القصر منسوب ليها ده ....و كله كوم و العربية السمارت اللي زنقها نفسها ورا الفيراري :D

مل ميرسي يا مونبيه wst::

Her şey kişisel bir

رابط هذا التعليق

انا بقى حكيتى مع السيارات حكاية

اول سيارة اشترتها فى السعودية 2006 بعد ماشترتها طلعت عاملة حادثة فظيعة وصاحبها اللى عامل بيها الحادثة طلع بلدياتى وحكالى قصتها ولمين بها واللى راحت عندة عملت اية فتشئمت منها وبعتها ورحت اشتريت غيرها بس المرة دى انا اللى عملت بيها الحادثة بنفسى وخلتها متسويش هللة والمرور كتب فى المحضر تشليح والميكا نيكية قالو مش هتتصلح وانا اصريت انى اصرف عليها واصلحها تانى علشان محسش بالذنب بس هو ذنب السيارة الاولنية اللى بعتها بسبب حاثة ملهاش يد فيها

المهم انا الوقت نفسى اشترى هامر ومصمم مانزلش مصر الا بهامر ومأخر نزولى سنة علشان الهامر بس الناس مخوفانى منها ومن مصارفها

أولا أهلا و سهلا بحضرتك و ألف حمد الله علي السلامة ...ربنا يكفينا جميعا شر الحوادث

هامر في مصر ..... لو نفسك فيها قوي ماشي غير كده حتبقى خسران علي طول الخط

بيني و بينك هي شوارع القاهرة محتاجة هامفي مش بس هامر :D

Her şey kişisel bir

رابط هذا التعليق

و كل عام و انتم بخير بمناسبة شهر رمضان الكريم

عدم المؤاخذة من غير مقاطعة

أنا شايف أن الهامر عربية ممتازة و أنها تستحق العناء بس مش أوى لأنها مش غالية أوى يعنى , يعنى لو أنت غاوى أوى زى ما أنا غاوى الجاجوار اكس جى 8 , ممكن تخطف رجلك لأمريكا تجيب واحدة و تيجى و أهى تبقى مضمونة برضك و بالمرة تقضيلك يومين حلوين , بس لازم تجيبها موديل 2005 فما فوق عشان تترخص فى السعودية , أكيد أحضرتك عارف القوانين الجديدة اللى فى السعودية

و كمساهمة منى خد اللينك دى عندك , هتلاقى فيها حاجات تشيب و المصيبة أنها كلها موديل 2006 و انت طالع و ربنا يوفقك و يكرمك

http://www.autotrader.com/fyc/searchresult...ark_id=18699586

و السلام ختام

و لا تحسبن المجد تمرا أنت آكله ....................لن تبلغ المجد حتى تلعق الصبرا

رابط هذا التعليق

ايه يا جماعة عدم المؤاخذة , هو أنا وشى بيقطع الخميرة من البيت ولا ايه

الرد اللى فات دة انا كتبته من اسبوع و ماحدش كتب حاجة بعد منى ليه؟؟؟

مش معقولة تكونوا كلكم ثقافتكم لغات اجنبية و لا يكونى قرار الاستخدام العادل بتاع الانترنت اللى اتطبق فى مصر وصلكم و هيتطبق عندكم انتوا كمان .

ان شالله يكون المانع خير

تقعدوا بالعافية

رابط هذا التعليق

و كل عام و انتم بخير بمناسبة شهر رمضان الكريم

عدم المؤاخذة من غير مقاطعة

أنا شايف أن الهامر عربية ممتازة و أنها تستحق العناء بس مش أوى لأنها مش غالية أوى يعنى , يعنى لو أنت غاوى أوى زى ما أنا غاوى الجاجوار اكس جى 8 , ممكن تخطف رجلك لأمريكا تجيب واحدة و تيجى و أهى تبقى مضمونة برضك و بالمرة تقضيلك يومين حلوين , بس لازم تجيبها موديل 2005 فما فوق عشان تترخص فى السعودية , أكيد أحضرتك عارف القوانين الجديدة اللى فى السعودية

و كمساهمة منى خد اللينك دى عندك , هتلاقى فيها حاجات تشيب و المصيبة أنها كلها موديل 2006 و انت طالع و ربنا يوفقك و يكرمك

http://www.autotrader.com/fyc/searchresult...ark_id=18699586

و السلام ختام

و عليكم السلام و رحمة الله و بركاته يا باشا

كلام جميل بس ما تنساش يا باشا إن جينرال موتورز تخلت عن هامر تماما .....هامر من أكتر العربيات اللي فشلت ...علي الأقل تسوقيا ....معدلات البيع المنخفضة للغاية مع مشاكل العربية الكتير دفعت GM دفعا للتخلص منها ....كان فيه كلام إنها حتتباع لشركة هندية بس ما أعرفش صراحة الموضوع وصل لايه ....زاد الطين بلة بقي إن جينرال موتورز الجديدة (بعد إعلان افلاس جينيرال موتورز رجعت تاني علي انها شركة جديدة !!) أعلنت تملصها من أي مسئولية كانت علي جينرال موتورز القديمة فيما يتعلق الصيانة أو قطع الغيار أو عيوب التصنيع بتاعة الموديلات اللي تخلصت منها .....يعني مفروض يحطوا علي العربيات ديه تحذير ....شراء العربية مسئولية كل مشتري :sad:

الطريف بقي إن المواطن شوارزنجر باعتباره حاكم كاليفورنيا حول العربيات الهامر اللي بيمتلكها لعربيات صديقة للبيئة تدار بالاثانول علشان يعرف يحتفظ بيها في كالفورنيا بعد قوانين البيئة الأخيرة اللي بتمنع العربيات ذات استهلاك بنزين عالي

Her şey kişisel bir

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• الموضوعات المشابهه

• 0
      دبي، الإمارات العربية المتحدة (CNN) -- أطلقت "فوربس" قائمتها السنوية للنساء الأكثر نفوذاً في الشرق الأوسط للعام 2020، بعد واحدة من أصعب السنوات التي مرت على الشركات والأعمال التجارية في التاريخ الحديث. وتقول "فوربس" إنها اعتمدت في تصنيفها على 50 امرأة أظهرت خلال هذا العام الماضي مرونة وقوة ونفوذاً في مواجهة محنة غير مسبوقة، سواء في مكان العمل أو في مجتمعاتهن. تعرّفوا إلى تصنيف النساء العرب الأكثر نفوذاً في الفيديو أعلاه: View the full article
    • 67
      طق في دماغي اكل فسيخ .وانا هنا في الرياض . وبصراحه ماكنتش اعرف انهم بيبعتوا يجيبوه من مصر . ولما ساْلت عليه لو كان بيتباع هنا ؟....ناس كتيرررررررر قالوا لي ان اللي هنا رغم انه جاي من مصر بس مش بيكون حلو :rolleyes: فاْخذت افكر وافكر . (همه بيقولوا كده) وهمه مين ؟.....ماعرفش wst:: المهم........... قلت لنفسي ...تعملي ايه يا روشه ....تعملي ايه يا روشه .....هاتجيبي فسيخ منين يا روشه ؟ وتضمني منين انه يبقى حلو ونضيف .....( برضو يا روشه ) مهو انا اللي عاوزه اْكل فسيخ. وبصراحه باتكس
    • 3
      سؤال ... مطروح منذ قيام الثورة المصرية المجيدة وحتى يومنا هذا ... سؤال قد يكون في بال الكثير من المصريين الذين اصبحوا بلا فهم او دراية بما يجري حولهم في ظل حالة التضليل والتشتت التي اشترك فيها المجلس العسكري والاحزاب والمهتمين بالشأن السياسي لعموم المصريين. فقد يرى المواطن المصري في ما يحدث الان من مظاهرات واعتصامات متكرره بانها فوضى خلاقة وممنهجة لتعطيل سير البلاد نجو الديمقراطية والبناء والرغبة الملحة في اسقاط هيبة الدولة واهانة الجيش المصري ... وهي الافكار التي استطاع المجلس العسكري ان يزرعه
    • 3
      أخوكم محتاس معايا ييجي 500 ريال..و عاوز أجيب عربية جديدة لانج..شفت شوية الاعلانات دي..و بصراحة محتار عربية جديدة من الوحش..عبد اللطيف جميل..حوت التويوتا في السعودية يا سيدي علي المرسيدس ولا نخلينا في الجيب ولا الدودج؟ ولا نخلينا في دي؟؟ ووعد مني..بعد ما نشتري العربية ان شاء الله..ليكوا عندي حفلة باربيكيو فظيعة..و طبعا هتبقي علي حساب أخونا سين سين..وسيحيي الحفل اثنين من ألمع نجوم الفن في العالم العربي ريا و سكينة
    • 17
      من يوم مالواحد فتح عينه على الدنيا واستلمونا افلام ومسلسلات طالعه من قصص وروايات واحنا منعرفش غير خمس ست طرق للتعبير عن الحب الابتسامه والتسبيله والكلمه الحلوة مع الورده الحمرة كل مانتكلم عن الحب والحبيبة غصب عننا نلاقي عبد الحليم طالع بيملس على شعره يفرقه على اليمين وساعات تامر حسني بيتأكد من فتحه القميص قبل مايغمز غمزته .. وكل ماتيجي سيرة الحب بترن في ودانا تنهيده ام كلثوم او نظرة زبيده ثروت وهي على سلم الطيارة علامات كتير ممكن نحكي عنها لما نتكلم عن الحب مابين العشاق او المخطوبين .. بس
  • أضف...