اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

#@#@# عـمـار يا كـنـدا #@#@#

Recommended Posts

السلام عليكم اخوتي في المنتدى.

انا مثل الكثيرين منكم محتار بين الهجرة الى كندا او البقاء في الخليج. هناك جانب مهم جدا ربما لا يشعر به اللا من عاش في الخليج لمدة طويلة و هو انك مهما عشت هناك فلن تحصل على جنسية البلد و لا حتى حق الاقامة الدائمة. اقامتك مرتبطة بعملك هناك. لو مرضت او كبرت في السن فسوف يتم الاستغناء عنك و بالتالي سوف تجبر على مغادرة البلد انت و عائلتك و اولادك الذين ربما لم يزوروا مصر اللا مرات قليلة. قمة عدم الاحترام.. بعد ان تعطي افضل سنوات عمرك لبلد ما تبخل عليك حتى بالاقامة بها في شيخوختك و مرضك...

يعلم الله كما انا نادم على عدم الهجرة الى كندا منذ عشر سنوات عندما اتيحت لى فرصة لدراسة الدكتوراه هناك. فضلت عليها العمل المريح في الخليج. و الان لا دكتوراه و لا مال... المال في الخليج يتبخر.. تعليم الاولاد مكلف للغاية,, ثم انك اولا و اخيرا مهما كانت وظيفتك ممتازة فانت "وافد" و لو حتى بعد 30 سنة.. سوف تظل "وافد".

القرار صعب جدا الان بعد ان تقدم العمر .. البداية في كندا في عمر متقدم (45 سنة) صعب للغاية ممهما كنت المهارة و الامكانات الفنية التى يتمتع بها الفرد.

ارجو ممن هاجر و اقام في كندا بعد سن الاربعين ان يشاركنا في تجربته.

اشكركم جميعا.. و ادعو الشباب ممن تتاح لهم الفرصة للهجرة و خاصة اذا كان يرغب في الدراسة اللا يتردد ابدا.

و دعائى للجميع بالتوفيق.

والله يا اخى الطائر الحر نفس وجهة نظرى بالنسبة لبلاد الخليج انا مقيمة فى السعودي بالخبر 9سنين وجوزى 13 سنة دة غير انه عاش معظم حياته فى جده مع اسرته ووالده عاش فى جدة 25 سنة ومع كدة عمرهم ما حسو انه دى بلدهم وهتفضل طول عمرك وافد

اما بقى الناس اللى بتقول الsaving مش كل ظروف الناس ابدا زى بعضهم واللبيبقى ماشى بسياسة شد الحزام دة بي اللى بيعرف بيحوش

لكن انا لا عمرى عشت كدة ولا اعرف اعيش كدة ولا عايزة من اساسه لانى انا كدة بحوش الفلوس وباصرف عمرى

للاسف الناس هناك بتحوش الرخيص (الفلوس) وبتصرف الغالى واللى ما يتقدرش بفلوس (العمر) وسمعنى مسلسل وضاع العمر يا ولدى

زى ما انا وجوزى بنعمل شقة حلوة وعفش جديد بتغيره كل كام سنة (عمرى ما اشتريت حاجة مستعملة ومش قادرة استوعب دة نفسيا )

بتعلم ولادك فى مدارس انترناشونال كويسة ما انت مش جايب العيال هنا عشان تعلمهم اى تعليم وخلاص

ولبس وفسح وهدايا ومصاريف كتير نثرية بتلاقى الفلوس اتبخرت

الخليج كان زماااااااااااان والله يا جماعة كل حاجة اتغيرت وافكارنا واسلوب حياتنا مختلف تماما عن اللى جم هنا زمان وكانو قافلين على نفسهم وكانهم جايين فى مهمة

واحدة اللى هى الsavingوالدنيا مش كدة فى حاجات اهم بكتير من وجهة نظرى على الاقل

كفاية انى البلاد دى بتعلمك الجبن والمشى تحت الحيطة وساعات جواه

وطبعا لانى ما باسكتش وما يهمنيش اصلا كنت باسيب الشغل بعد ما اديهم المفيد

الناس فى الخليج بتحوش لانها مش حاسة بالامان وعارفة انهم ممكن يدوهااستمارة ستة فى اى وقت وبدون سبب (بقى دى عيشة)

وكمان عشان تامن مصاريف الولاد للجامعات والجواز وحاجات كتير متلتلة

نيجى لموضوع حضرتك بتاع السن انا ليا وجهة نظر انك ممكن تبتدى من جديد فى اى وقت طالما فى ارادة وعزيمة

فقط انظر للامام ولا تنظر للخلف وبعد كدة سن حضرتك دة مش كبير كدة ولسة سن عطاء ما شاء الله

مداخلتك مهمة بالنسبالى جدا لانى هاوريها لجوزى اللى بيقولى احنا لسة صغيرين وممكن نستنى شوية وفى الاخر العمر يجرى بينا سنة ورا سنى من غير ما نحس

وسمعنى فيلم وضاع العمر يا ولدى كلاكيت تانى مرة

ربنا يوفقك لما يحبه ويرضاه

اختك صافى ستار

الأخت الفاضلة صافى ستار

بناء على معلوماتى المتواضعة

بما أن كندا بلد مهجر فالتركيبة السكانية فيها معظمها كبار السن

و لو تتفرجى على إنجازات الجالية الصينية أو الجالية الهندية هناك تنبهرى لدرجة الإنفهاش

الجامعات مليانه طلبه فى سن الخمسين و كمان فى مرحلة ال Under Graduate

أنا علشان بحب أولادى و برضه عاوز أسعد نفسى أخترت كندا لأن مميزاتها أكتر من سيئاتها مقارنة بدول أخرى من ضمنها مصر

و الحسبه دى متفصله على ظروفى و بالتالى دى وجهة نظرى الشخصيه

و الله أعلم

رابط هذا التعليق

• الردود 706
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

الصور المنشورة

انا مثل الكثيرين منكم محتار بين الهجرة الى كندا او البقاء في الخليج. هناك جانب مهم جدا ربما لا يشعر به اللا من عاش في الخليج لمدة طويلة و هو انك مهما عشت هناك فلن تحصل على جنسية البلد و لا حتى حق الاقامة الدائمة. اقامتك مرتبطة بعملك هناك. لو مرضت او كبرت في السن فسوف يتم الاستغناء عنك و بالتالي سوف تجبر على مغادرة البلد انت و عائلتك و اولادك الذين ربما لم يزوروا مصر اللا مرات قليلة. قمة عدم الاحترام.. بعد ان تعطي افضل سنوات عمرك لبلد ما تبخل عليك حتى بالاقامة بها في شيخوختك و مرضك...

يعلم الله كما انا نادم على عدم الهجرة الى كندا منذ عشر سنوات عندما اتيحت لى فرصة لدراسة الدكتوراه هناك. فضلت عليها العمل المريح في الخليج. و الان لا دكتوراه و لا مال... المال في الخليج يتبخر.. تعليم الاولاد مكلف للغاية,, ثم انك اولا و اخيرا مهما كانت وظيفتك ممتازة فانت "وافد" و لو حتى بعد 30 سنة.. سوف تظل "وافد".

القرار صعب جدا الان بعد ان تقدم العمر .. البداية في كندا في عمر متقدم (45 سنة) صعب للغاية ممهما كنت المهارة و الامكانات الفنية التى يتمتع بها الفرد.

اشكركم جميعا.. و ادعو الشباب ممن تتاح لهم الفرصة للهجرة و خاصة اذا كان يرغب في الدراسة اللا يتردد ابدا.

و دعائى للجميع بالتوفيق.

والله يا اخى الطائر الحر نفس وجهة نظرى بالنسبة لبلاد الخليج انا مقيمة فى السعودي بالخبر 9سنين وجوزى 13 سنة دة غير انه عاش معظم حياته فى جده مع اسرته ووالده عاش فى جدة 25 سنة ومع كدة عمرهم ما حسو انه دى بلدهم وهتفضل طول عمرك وافد

اما بقى الناس اللى بتقول الsaving مش كل ظروف الناس ابدا زى بعضهم واللبيبقى ماشى بسياسة شد الحزام دة بي اللى بيعرف بيحوش

لكن انا لا عمرى عشت كدة ولا اعرف اعيش كدة ولا عايزة من اساسه لانى انا كدة بحوش الفلوس وباصرف عمرى

للاسف الناس هناك بتحوش الرخيص (الفلوس) وبتصرف الغالى واللى ما يتقدرش بفلوس (العمر) وسمعنى مسلسل وضاع العمر يا ولدى

زى ما انا وجوزى بنعمل شقة حلوة وعفش جديد بتغيره كل كام سنة (عمرى ما اشتريت حاجة مستعملة ومش قادرة استوعب دة نفسيا )

بتعلم ولادك فى مدارس انترناشونال كويسة ما انت مش جايب العيال هنا عشان تعلمهم اى تعليم وخلاص

الخليج كان زماااااااااااان والله يا جماعة كل حاجة اتغيرت وافكارنا واسلوب حياتنا مختلف تماما عن اللى جم هنا زمان وكانو قافلين على نفسهم وكانهم جايين فى مهمة

الناس فى الخليج بتحوش لانها مش حاسة بالامان وعارفة انهم ممكن يدوهااستمارة ستة فى اى وقت وبدون سبب (بقى دى عيشة)

نيجى لموضوع حضرتك بتاع السن انا ليا وجهة نظر انك ممكن تبتدى من جديد فى اى وقت طالما فى ارادة وعزيمة

فقط انظر للامام ولا تنظر للخلف وبعد كدة سن حضرتك دة مش كبير كدة ولسة سن عطاء ما شاء الله

مداخلتك مهمة بالنسبالى جدا لانى هاوريها لجوزى اللى بيقولى احنا لسة صغيرين وممكن نستنى شوية وفى الاخر العمر يجرى بينا سنة ورا سنى من غير ما نحس

اختك صافى ستار

الأخت الفاضلة صافى ستار

بناء على معلوماتى المتواضعة

بما أن كندا بلد مهجر فالتركيبة السكانية فيها معظمها كبار السن

و لو تتفرجى على إنجازات الجالية الصينية أو الجالية الهندية هناك تنبهرى لدرجة الإنفهاش

الجامعات مليانه طلبه فى سن الخمسين و كمان فى مرحلة ال Under Graduate

أنا علشان بحب أولادى و برضه عاوز أسعد نفسى أخترت كندا لأن مميزاتها أكتر من سيئاتها مقارنة بدول أخرى من ضمنها مصر

و الحسبه دى متفصله على ظروفى و بالتالى دى وجهة نظرى الشخصيه

و الله أعلم

والله انا بحييك على اختيارك وانا متفقة معاك تماما بس فى نفس الوقت انا ظروفى مختلفة وكل ماكان السفر بالنسبالنا بدرى كل ما كان افضل لان احنا الاتنين عايزين نكمل دراسة زيادة على كدة انا معنديش اى مميزات فى السعودية تخلينى استنى فيها

وطبعا الموضوع فعلا بيتوقف على الظروف الخاصة لكل واحد وبيوازن بين المميزات والعيوب للبلد اللى رايح لها والبلد اللى هو قاعد فيها ومن هنا بقى يجى الاختيار الصح

وبصراحة مفهومنا لازم يتغير عن موضوع السن دة لانى الانسان مش بسنه ولكن بقدرته على العطاء والصحة النفسية بتلعب دور كبير جدا فى الحفاظ على الصحة البدنية

وهم فى الغرب عارفين دة ومستوعبينه كويس

ربنا يوفقك ويكتبلك السعادة حضرتك واولادك فى كندا وبالتوفيق ان شاء الله

Walk with me, and maybe...

Nights of light so soon become

Wild and free, I could feel the sun.

Your every wish

Will be done.

Its tell me...

رابط هذا التعليق

و دعائى للجميع بالتوفيق.

اختك صافى ستار

الاخت الفاضلة صافي

اعتقد ان الواحد مننا بيحتاج كل فترة القيام بتغيير مهم و محوري في حياته.. ربما تكون خطوة الهجرة هي اكبر و اهم تغيير .. اعتقد ان زوجك في اواخر الثلاثينات من عمره ..نفس السن الذي فكرت فيه في الهجرة و حصلت على فرصة لدراسة الدكتوراة في كندا.. و للاسف لم انتهزها.. يا اختي الفاضلة العمر يمر بسرعة.. و نصيحتي اذا كنتم ترغبون في الهجرة فالافضل ان تسرعوا....

ربنا يوفقكم و مين عارف يمكن نتقابل هناك يوما ما.

رابط هذا التعليق

• بعد 1 سنة...
  • بعد 2 أسابيع...

صافي ، الطاءر الحر ---->. ربنا يوفيءكوا. يااااارب.

أنا شيماء وداخله باسم جوزي محمد. أنا نفسى أهاجر اوووووى و بعد اه و لا قولنا وتوكل علي الله بس الحمد لله اللسته بالأشغال قفلت و استكفت بشغله محمد الله اعلم هتفتح أمتي ولا هتتغير أمتي الحمد لله و اقنعت محمد بال MBA و هيبتدي قريب انشأ الله بس لما قولتله نهاجر دراسه قاللى كده لخبطته. أنا واثقه في الله وحاسه ان في يوم هنهاجر ، اذاي معرفش :clappingrose:

الأمل كبير عندي قوي :-)))) بس حبيت ادردش و افضفض معاكوا. وانشأ الله ربنا معاكوا ياااارب دائماً.

أنا في الخبر بردوا علي فكره ؛-)

صافي ابعتيلي اميلك علي

Mohamed_shaheen@hotmail. Com وانا هابعتلك رقمي نتكلم لو حابه.

رابط هذا التعليق

السلام عليكم جميعا

الحمد لله وصلني الميديكال وفي احتمال اعمل لاندينج في 3/2012 فعندي سؤال لكل من هو في كندا

ابني في سنه اولى ابتدائي حاليا , هل لو عملنا لاندينج في 3/2012 المدرسة في كندا ستقبله علما ان الدراسة تنتهي في 28/6 اعتفد

شكرا جميعا

تم تعديل بواسطة albostamy

.

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• الموضوعات المشابهه

• 0
      عصام اليماني من رسوم مصطفى الحلاج تعود بدايات الهجرة الفلسطينية إلى المنتصف الثاني من ستينيات القرن العشرين، وبالتحديد إلى ما بعد حرب حزيران 1967، حيث وصل العشرات من فلسطينيي 48 إلى كندا، غالبيتهم من مسيحيي مدينة الناصرة وقضائها. حيث كانت «إسرائيل» بحسب شهادة بعض المهاجرين تشجع الحكومة الكندية على استقبالهم كجزء من خطة إفراغ المدن الفلسطينية العربية من سكانها الأصليين. إضافة إلى فلسطينيي 48، شهدت كندا هجرة عدد من الطلبة الذين أنهوا دراساتهم في بعض الدول الأوروبية ولم يتمكنوا من العودة إلى الض
  • أضف...