اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

هل لو عم الرخاء مصر؟ هل اخلاقنا هتتغير ؟؟

MoHaMMeD EgYpT

Recommended Posts

بصرف النظر عن المواضيع دى كلها انت عامل ايه فى الامتحانات ؟؟؟؟؟مش بتمتحن اليومين دول برده ولا انا غلطان؟؟؟؟

على العموم ربنا ينجحك.............آمين

آمين

--------------------------------------------------------------------------------

كرتونة البيض فيها سم قاتل

عموماً.. تعددت كراتين البيض والنتيجة واحدة

لا حركة..

لا كلمة..

لا نفس..

رابط هذا التعليق

• الردود 47
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

والله يا محمد السؤال لا بيطرح نفسه ولا حاجه انت اللى بتسرح وبتقعد تفكر فى حاجات مالهاش لازمه وبتوجع دماغك على الفاضى بس ماتقلقش ده عادى فى السن بتاعك ودىاسالة اى وافدجديد الى العالم ......انا مين ؟ انا ليه؟ انا ازاى؟اشمعنى؟ وهكذا....

انا شايف الصراحة ان الموضوع ده مكانش ينفع فى الموضوعات الجاده و ده طبعا لأنه بيعتمد على فكرة تخيلية و هى ان مصر تبقى فى الخليج او يبقى فيها الفلوس اللى فى الخليج و ده قمة الخيال

بس بردوا لازم يتاح للجميع الفرصة فى طرح افكارهم و الفضفضة ولازم طبعا نشجع محمد و غيره على الكتابة و النقاش و طرح الافكار مش نقعد نحبطهم و نحسسهم ان موضوعاتهم لا فائده منها

بص يا حماده واسمحلى ادلعك علشان انت زى اخويه الصغير احنا شعب اصيل وطول عمرنا بلاد حضاره وخيرات وعلم يعنى مش محدثين نعمه زى بعض الدول اللى انت بتقارنا بيها وان كان على كام الصفات السيئه اللى فعلا انتشرت فى مجتمعنا فى الاونه الاخيره ودى حاجه انا بايدك فيها اكيد هتختفى كل الصفات الوحشه وهنتغير للاحسن يا سيدى ...ولاحظ ان الثراء مش بس فلوس ده كمان عدل ونظام ....وامانه وحب الشعب لبلده ولحكامه..وحاجات زى دى احنا فعلا مفتقرينها ....اما بالنسبه للمتربات زى الخليجين انا مش فاهم دخلها ايه فى الموضوع ده......

و الله كلنا يا استاذ جيمى سمعنا على الحضارات و الخير و العلم فياريت حد يقولى لو كان شاف الكلام ده !!!!!

ياريت كما حضرتك تغير الجملة و تخليها "كنا بلاد حضارة و خيرات و علم" عشان انا مش شايف اى نوع م الحضارة فى الوقت الحاضر ولا اى خيرات و لا اى اثر للعلم اللى حضرتك بتقول عليه

اما موضوع الصفات السيئة اللتى انتشرت فى الاونة الاخيرة فعايز اسئلك سؤال هيه الأونه دى تجيلها كام سنه بالظبط ؟؟؟

50 ولا 100 ولا كام يعنى ؟ !!!!!!!!!

يعنى انا لما كنت بسأل والدى او جدى الله يرحمه و انا صغير عن الحياه زمان كنت لا بلاقى لا حضارة ولا خيرات ولا علم و يا ريت يعنى محدش يتكرم و يجيب سيرة الفراعنه عشان دول كانوا من زمان اوىىىىىىىىىى

رابط هذا التعليق

اولا مين اللى قال ان مصر لا يوجد بها فلوس انما مصر غرقانة بالفلوس بدليل بعد كل هذة السرقات والقروض والنهب من البنوك والتحويلا ت الى الخارج لسه موجود فلوس بالبلد شوف ماركات السيارات الموجودة بالبلد تتضاهى سيارات الخليج شوف المولات شوف المدن السكانية الجديدة والفلل والعقارات احنا دول غنية بس عدم عدالة توزيع الثروات داخل البلد وهذا ليس فكر شيوعية او اشتراكية

مين اللى قال ان دول الخليج ليس بها فقراء بل بها فقراء اكثر من مصر فعندنا فى مصر الشحاتين موجودين ولكن فى الخليج موجودين بالتطفل رهيب

لكى ينصلح حالنا مثل الخليج لابد ان يغير الناس ماب انفسهم حتى يغير الله لهم الحال

ومعلش يا جماعة الرجل عنده حق فى اللى بيقوله و كان الله فى عون المصريين

اسكندارنى محب للاسكندرية

رابط هذا التعليق

على فكره .رغم كل الحاجات اللي في مصر (حلوه او وحشه)

رغم اني احيانا باتضايق ن اللي بيحصل في مصر (في كل حاجه)

بس دايما

بافتخر اني من مصر

وناس كتير مش مصريين لكن بيحبوا مصر ويتمنوا انهم يكونوا فيها

واي بلد فيها الحلو وفيها الوحش

انت بس علشان عايش في مصر .انت شايف عيوبها بس

لكن لو رحت اي بلد تاني هاتشوف فيه عيوب كتير برضه

مع الاختلاف بين عيوب بلد والتاني

لكن في الاخر كل بلد فيها عيوب ومميزات .ناس حلوه وناس وحشه

رابط هذا التعليق

حبيبنا محمد إيجبت حمد الله على السلامه :hysterical:

شوف يا سيدي حضرتك بتربط هنا فكريا بين الثروه وتأثيرها على الأخلاق ...

اعتقد إن الثروة لا تؤثر على الأخلاق بشكل مباشر ...

لإن الأخلاق هي نتيجه وإفراز مباشر لطبيعة التربية التي ينشأ فيها الفرد سواء في البيت او المدرسة أو دور العبادة أو البيئة المحيطه من أصحاب ورموز إجتماعية وتعاملات يوميه ..

أما الثروه او وفرة المال فهي مسأله نسبيه ترجع للفرد وتأثيره في المجتمع سواء بحسن الإستغلال او بسوء التصرف ..

بالنسبه لثقافتنا في الأفلام المصرية فترة الثمانينات والتسعينات..

نلاقي دائما الفقير في الأفلام بيحلم ولو بشكل هزلي بشنطة سامسونايت تهبط عليه من السماء مليئة بالأموال او يبحث عن الكنز المدفون في فناء بيبته أو مثلا لحظة في العمر ينام فيها ضميره للحظات مدفوعة الثمن يعدي بيها الفقر وحده فقط ويدوس بعدها على الباقي من أفراد طبقته الإجتماعية التي كان ينتمي أليها..

وهي ثقافة ناتجه عن الفساد الإداري والظروف السياسية العاجزة والفاشلة التي حكمت الحياة المصرية على مدى فترة زمنية طويلة وممتده تخللها لحظات إيجابيه معدوده اهمها حرب اكتوبر الذي كان المصريين كلهم على قلب رجل واحد ..

بالنسبة للفترة الإنتقالية التي نعيشها الآن فلا اتمنى أبدا سياسة تحقيق الرخاء الذي يعيش فيه إخواننا في الخليج ...

فالمال دون عـِلم يحميه وعمل ينمّيه ومعاناة ورغبه حقيقية في تحقيق الذات لا يصنع حضارة دائمة تدعو إلى الفخر ...

تم تعديل بواسطة الترجمـان

Socrates : virtue is knowledge

أمنمؤبي:لا تمنع أناسا من عبور النهر إذا كان في قاربك مكان ,خذ الأجر من الغني ورحّب بمن لا يملك شيئاً

رابط هذا التعليق

حبيبنا محمد إيجبت حمد الله على السلامه :hysterical:

شوف يا سيدي حضرتك بتربط هنا فكريا بين الثروه وتأثيرها على الأخلاق ...

اعتقد إن الثروة لا تؤثر على الأخلاق بشكل مباشر ...

لإن الأخلاق هي نتيجه وإفراز مباشر لطبيعة التربية التي ينشأ فيها الفرد سواء في البيت او المدرسة أو دور العبادة أو البيئة المحيطه من أصحاب ورموز إجتماعية وتعاملات يوميه ..

أما الثروه او وفرة المال فهي مسأله نسبيه ترجع للفرد وتأثيره في المجتمع سواء بحسن الإستغلال او بسوء التصرف ..

بالنسبه لثقافتنا في الأفلام المصرية فترة الثمانينات والتسعينات..

نلاقي دائما الفقير في الأفلام بيحلم ولو بشكل هزلي بشنطة سامسونايت تهبط عليه من السماء مليئة بالأموال او يبحث عن الكنز المدفون في فناء بيبته أو مثلا لحظة في العمر ينام فيها ضميره للحظات مدفوعة الثمن يعدي بيها الفقر وحده فقط ويدوس بعدها على الباقي من أفراد طبقته الإجتماعية التي كان ينتمي أليها..

وهي ثقافة ناتجه عن الفساد الإداري والظروف السياسية العاجزة والفاشلة التي حكمت الحياة المصرية على مدى فترة زمنية طويلة وممتده تخللها لحظات إيجابيه معدوده اهمها حرب اكتوبر الذي كان المصريين كلهم على قلب رجل واحد ..

بالنسبة للفترة الإنتقالية التي نعيشها الآن فلا اتمنى أبدا سياسة تحقيق الرخاء الذي يعيش فيه إخواننا في الخليج ...

فالمال دون عـِلم يحميه وعمل ينمّيه ومعاناة ورغبه حقيقية في تحقيق الذات لا يصنع حضارة دائمة تدعو إلى الفخر ...

سيبك من الكلام دا يا ابو حميد وطمنى عليك

عامل أيه في الإمتحانات هتشرفنا ولا زي كل سنه :hysterical:

بالتوفيق يا بوب :hysterical:

تم تعديل بواسطة الترجمـان

Socrates : virtue is knowledge

أمنمؤبي:لا تمنع أناسا من عبور النهر إذا كان في قاربك مكان ,خذ الأجر من الغني ورحّب بمن لا يملك شيئاً

رابط هذا التعليق

اسمحوا لى بهذه المداخلة بنقاط متفرقة

يا محمد فيه مجتمع اسمه مجتمع الوفرة

فى هذا المجتمع كل الخدمات متوفرة أكثر من الإحتياج، فبالتالى تختفى كثييير من المشاكل، لكن لو هذه الوفرة زالت لأى سبب ولو مؤقتاً لثوانى فستجد أخلاق كثيرة تغيرت.

فى بعض المجتمعات تجد الناس ظريفة أليفة بالها رايق لكن بمجرد حدوث أزمة ولو لخمس دقائق فستجد مجتمع آخر بمقاييس أخرى.

ولو دققت النظر بمقاييس واضحة لرأيت بعينى رأسك هذه الأخلاقيات فى الناس بدون حدوث أزمة.

للأسف أهل مصر مظلومين جداً لأنهم يحاسبون بحسب القلة، فهو شعب خلوق، مبدع بمعنى الكلمة، مكافح،لا ييأس، ودود حتى برغم الفقر، لديه من الموارد التى تجعله من أغنى الشعوب الكثير ولكنها للأسف محجوزة للبعض.

والمصريين 80 مليون يعنى لو مليون واحد خلقهم سيء وهذه نسبة صغيرة جداً لملأوا العالم سوء ولشوهوا صورة الكل.

وهذا ما يحدث فعلاً

تخيل زوجتى فى معهد قرآن فى الرياض وعندما أخبرتهم أنها كانت فى معهد قرآن فى مصر استغربوا، ليه، لأنهم مايعرفوش عن مصر إلا إن البنات بتلبس جينز وبادى، والأفلام بتاعة ميلودى روتانا، وخاصة أنهم عندما يزوروا مصر يذهبوا إلى مناطق يكثر فيها الفتيات لابسى الجينز اللوويست والبادى لكن عمرهم ما شافوا حاجة عن مصر الحقيقية المحترمة المكافحة المتدينة قبل كل هذا.

أما عن الفقر، فالموضوع ليس فقراً ولكن ظلم فى توزيع لثروات البلد وهذا موجود فى كل البلاد الخليجية فلاتنخدع، إذهب إلى قرى الخليج البعيدة عن العواصم والمدن الكبيرة وأنظر كيف يعيش أهلها فى ضنك حتى أنهم يذكروننى ببعض قرى مصر من عشرين سنة.

وإجابة على سؤالك، المصريين برغم المشاكل فهم محبون للعلوم بأنواعها، مجتهدون بطبعهم، فلو توفرت لهم الإمكانيات والعدالة لرأيت منهم العجب.

وأقسم لك على ذلك.

رابط هذا التعليق

اي ثروه سريعه او مفاجئه (Sudden wealth ) بتلخبط البني آدم و تغير تفكيره و تصرفاته و ردود افعاله

و كل ما زادت الثروه كل ما زاد التغير

و كل ما كان صاحب هذه الثروه المفاجئه فقيرا قبل هطول الثروه كل ما زاد التغير ايضا

كلامك مظبوط وأنا فاهمك

لكن فيه نقطة مهمة

لو الثروة دى نزلت على واحد فقير جداً ولكن عنده رؤية واضحة فمش ها يتغير تفكيره كثير ولكن ستتغير خططه وسيستعمل هذه الثروة فى تنفيذ هذه الرؤية "الفيجان يعنى"

أما لو نزلت على واحد بلا رؤية فأكيد ها يحصل إللى بيدور فى راسك دلوقت. :hysterical::hysterical:

رابط هذا التعليق

والله يا محمد السؤال لا بيطرح نفسه ولا حاجه انت اللى بتسرح وبتقعد تفكر فى حاجات مالهاش لازمه وبتوجع دماغك على الفاضى بس ماتقلقش ده عادى فى السن بتاعك ودىاسالة اى وافدجديد الى العالم ......انا مين ؟ انا ليه؟ انا ازاى؟اشمعنى؟ وهكذا....

انا شايف الصراحة ان الموضوع ده مكانش ينفع فى الموضوعات الجاده و ده طبعا لأنه بيعتمد على فكرة تخيلية و هى ان مصر تبقى فى الخليج او يبقى فيها الفلوس اللى فى الخليج و ده قمة الخيال

بس بردوا لازم يتاح للجميع الفرصة فى طرح افكارهم و الفضفضة ولازم طبعا نشجع محمد و غيره على الكتابة و النقاش و طرح الافكار مش نقعد نحبطهم و نحسسهم ان موضوعاتهم لا فائده منها

بص يا حماده واسمحلى ادلعك علشان انت زى اخويه الصغير احنا شعب اصيل وطول عمرنا بلاد حضاره وخيرات وعلم يعنى مش محدثين نعمه زى بعض الدول اللى انت بتقارنا بيها وان كان على كام الصفات السيئه اللى فعلا انتشرت فى مجتمعنا فى الاونه الاخيره ودى حاجه انا بايدك فيها اكيد هتختفى كل الصفات الوحشه وهنتغير للاحسن يا سيدى ...ولاحظ ان الثراء مش بس فلوس ده كمان عدل ونظام ....وامانه وحب الشعب لبلده ولحكامه..وحاجات زى دى احنا فعلا مفتقرينها ....اما بالنسبه للمتربات زى الخليجين انا مش فاهم دخلها ايه فى الموضوع ده......

و الله كلنا يا استاذ جيمى سمعنا على الحضارات و الخير و العلم فياريت حد يقولى لو كان شاف الكلام ده !!!!!

ياريت كما حضرتك تغير الجملة و تخليها "كنا بلاد حضارة و خيرات و علم" عشان انا مش شايف اى نوع م الحضارة فى الوقت الحاضر ولا اى خيرات و لا اى اثر للعلم اللى حضرتك بتقول عليه

اما موضوع الصفات السيئة اللتى انتشرت فى الاونة الاخيرة فعايز اسئلك سؤال هيه الأونه دى تجيلها كام سنه بالظبط ؟؟؟

50 ولا 100 ولا كام يعنى ؟ !!!!!!!!!

يعنى انا لما كنت بسأل والدى او جدى الله يرحمه و انا صغير عن الحياه زمان كنت لا بلاقى لا حضارة ولا خيرات ولا علم و يا ريت يعنى محدش يتكرم و يجيب سيرة الفراعنه عشان دول كانوا من زمان اوىىىىىىىىىى

مبدايا وقبل اى كلام....محمد ايجيبت اخ عزيز ...اخ صغير وعزيز وانا ماقصدتش اهاجمه ولا احبطه اطلاقاااا اطلاقاااا ....بس زى ما حضرتك اتفضلت وقولت ان الموضوع ماينفعش يبقى فى ركن الموضوعات الجاده لانه تخيلى فممكن اكون رديت باسلوب هزلى حبتين وان كان مضمونه يعبر عن راى بكل صراحه.....

اما بالنسبه لسؤال حضرتك على الاونه الاخيره اللى انتشرت فيها كم الصفات السيئه فهى تجيلها كده 300 سنه 500 سنه فى بلد عمرها يجى كام الف سنه حضاره وعلم تبقى فتره صغيره.....مش كده ولا ايه؟؟؟؟؟؟؟؟.........وبمقارنة فترات الاضمحلال بالازدهار ولواعتبرنا ان تاثيرهما تراكمى فاعتقد ان فيه امل فى التغير.....ان شاء الله

ايوه ...انا معاك ان النهارده مافيش لا خير ولاحضاره ولا علم ......وبناءاا عليه موافق اغير الجمله واخليها كنا ........

النهارده كمان مافيش اخلاق ...ايوه مافيش...كرامة المصرى متبعتره فى كل مكان...السفاره المصريه فى كل مكان مابتجيبش حق مواطنيها.....الناس بتموت بعض فى طابور العيش....كم هائل من الصفات السيئه واللى انا مانكرتوش فى ردى على محمد ولا انا مع الناس بتوع انت من الاحرار يا على.......بس اعذرنى اذا كان عندى امل فى التغير ...على الاقل الاسباب اللى وصلتنا للدرجه المذريه دى واضحه ومعروفه.....يبقى ممكن يكون فيه امل فى التغير

يعنى انا مع محمد لما بيقعد يستعرض مساوئ البلد ويناقشها ...اوكى ....لكن ببقى مش معاه ومش مع اى حد لما بيقول هوه كده ومافيش فايده ولو البلد بقى فيها فلوس برده الطباع مش هتتغير ....وبرده لو حصل ايه مش هيتعدل ايه....امال يبقى بنتكلم ليه...وواجعين قلبنا لييه....

رابط هذا التعليق

مبدايا وقبل اى كلام....محمد ايجيبت اخ عزيز ...اخ صغير وعزيز وانا ماقصدتش اهاجمه ولا احبطه اطلاقاااا اطلاقاااا ....بس زى ما حضرتك اتفضلت وقولت ان الموضوع ماينفعش يبقى فى ركن الموضوعات الجاده لانه تخيلى فممكن اكون رديت باسلوب هزلى حبتين وان كان مضمونه يعبر عن راى بكل صراحه.....

لأ انا مقصدتش انك حضرتك هتحبطة و كمان مش حضرتك بالتحديد انا قصدى كل اللى انتقدوا الموضوع

بس انا قصدى اننا نشجع الراجل على الكتابة

انا افتكر و انا عندى 17 سنه مكنتش اعرف اكتب نص الكلام ده :D

اما بالنسبه لسؤال حضرتك على الاونه الاخيره اللى انتشرت فيها كم الصفات السيئه فهى تجيلها كده 300 سنه 500 سنه فى بلد عمرها يجى كام الف سنه حضاره وعلم تبقى فتره صغيره.....مش كده ولا ايه؟؟؟؟؟؟؟؟.........وبمقارنة فترات الاضمحلال بالازدهار ولواعتبرنا ان تاثيرهما تراكمى فاعتقد ان فيه امل فى التغير.....ان شاء الله

مش قلنا بلاش نجيب سيرة الناس الميتين (قصدى الفراعنه) دى ناس ماتت ييجى من اكتر من تمشتاشر سنه :D

ايوه ...انا معاك ان النهارده مافيش لا خير ولاحضاره ولا علم ......وبناءاا عليه موافق اغير الجمله واخليها كنا ........

النهارده كمان مافيش اخلاق ...ايوه مافيش...كرامة المصرى متبعتره فى كل مكان...السفاره المصريه فى كل مكان مابتجيبش حق مواطنيها.....الناس بتموت بعض فى طابور العيش....كم هائل من الصفات السيئه واللى انا مانكرتوش فى ردى على محمد ولا انا مع الناس بتوع انت من الاحرار يا على.......بس اعذرنى اذا كان عندى امل فى التغير ...على الاقل الاسباب اللى وصلتنا للدرجه المذريه دى واضحه ومعروفه.....يبقى ممكن يكون فيه امل فى التغير

يعنى انا مع محمد لما بيقعد يستعرض مساوئ البلد ويناقشها ...اوكى ....لكن ببقى مش معاه ومش مع اى حد لما بيقول هوه كده ومافيش فايده ولو البلد بقى فيها فلوس برده الطباع مش هتتغير ....وبرده لو حصل ايه مش هيتعدل ايه....امال يبقى بنتكلم ليه...وواجعين قلبنا لييه....

انا كمان طبعا بتمنى ان الحال يتعدل و الحياه تتصلح

بس بصراحة معنديش امل او مش متفائل زى حضرتك :lol:

رابط هذا التعليق

انا شايف اننا مغروريين شوية طب احنا عندنا حضارة طب هو الخليج ربنا خلقه في 50 سنة اللي هو ازدهر فيهم يعني اكيد لا و ما تنسوش ان الخليج و تحديدا السعودية ظهر رسول الله محمد ( ص ) و عمرو بن العاص ( رضي الله عنه ) هو اللي فتح مصر و الخليج فيه الكعبة اللي اقدم من الاهرامات بملايين السنين و غير كده الاهرامات مش احنا اللي عاملنها اقصد اللي عاملوها ماتوا و شبعوا موت و لو قارنا نفسنا بالفراعنة هنلقيهم كانوا متقدمين جدا في زمانهم و كانوا مهتمين بالعلم اما احنا معظمنا واخد شهادته علشان يشتغل و خلاص انا مش بعمم بس دي الحقيقة يعني مش معقولة مثلا واحد جايب مجموع طب و هو نفسه يكون مدرس و اكيد هيبدع لو كان مدرس لكن في الاخر هيدخل طب علشان مرتبها في الشغل اكتر :D يعني مافيش وجه مقارنة خالص ما بينا و ما بين الفراعنة

و انا مش بقول الاشياء السيئة دي عن مصر مش علشان اشمت ولا علشان بتنصل من مصريتي لا انا الحمد لله مصري 100 % و صنع في مصر :D انا بقول كده علشان النقاش و لان دي الحقيقة

و بصراحة مش فاهم ايه التهجم ده كله عليا هو انا قولت حاجة غلط عن مصر :lol:

تم تعديل بواسطة MoHaMMeD EgYpT
رابط هذا التعليق

انا شايف اننا مغروريين شوية طب احنا عندنا حضارة طب هو الخليج ربنا خلقه في 50 سنة اللي هو ازدهر فيهم يعني اكيد لا و ما تنسوش ان الخليج و تحديدا السعودية ظهر رسول الله محمد ( ص ) و عمرو بن العاص ( رضي الله عنه ) هو اللي فتح مصر و الخليج فيه الكعبة اللي اقدم من الاهرامات بملايين السنين و غير كده الاهرامات مش احنا اللي عاملنها اقصد اللي عاملوها ماتوا و شبعوا موت و لو قارنا نفسنا بالفراعنة هنلقيهم كانوا متقدمين جدا في زمانهم و كانوا مهتمين بالعلم اما احنا معظمنا واخد شهادته علشان يشتغل و خلاص انا مش بعمم بس دي الحقيقة يعني مش معقولة مثلا واحد جايب مجموع طب و هو نفسه يكون مدرس و اكيد هيبدع لو كان مدرس لكن في الاخر هيدخل طب علشان مرتبها في الشغل اكتر :D يعني مافيش وجه مقارنة خالص ما بينا و ما بين الفراعنة

و انا مش بقول الاشياء السيئة دي عن مصر مش علشان اشمت ولا علشان بتنصل من مصريتي لا انا الحمد لله مصري 100 % و صنع في مصر :D انا بقول كده علشان النقاش و لان دي الحقيقة

و بصراحة مش فاهم ايه التهجم ده كله عليا هو انا قولت حاجة غلط عن مصر :lol:

أنا لن اتناقش معك فى الموضوع ، فمن الواضح ان لك وجهة نظر رد عليها الاعضاء الافاضل ، ولكن لى تعليق صغير على نقطتين وردتا فى مداخلتك هذه

تقول ان الكعبة اقدم من الاهرامات بملايين السنين ! ، وأسألك من اين اتيت بتلك المعلومة وكيف نتأكد من صحتها؟ وماهو وجه المقارنة ببناء مثل الاهرامات او اصغر هرم فى مصر وبين الكعبة؟

وتقول ان معظمنا واخد شهادته علشان يشتغل وخلاص ، مش شايف انط ضميت نفسك لمن حملوا الشهادات وانت لم تحصل بعد على الثانوية العامة ، اعتقد انك مفروض تؤجل الكلام باسمنا لغاية ماتتخرج وتعرف يعنى ايه المجهود الذى بذلته لتحصل على الشهادة ، وايه الفرق بين اللى حصل على الشهادة واللى ما أخذش شهادة .

ذاكر الاول واجتهد فى مذاكرتك واتخرج وبعدين اتكلم عن اللى اتخرجوا لان مايصحش الكلام اللى بتقوله ده

--

{وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ لَا تُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ قَالُوا إِنَّمَا نَحْنُ مُصْلِحُونَ}(11){اَلَا إِنَّهُمْ هُمُ الْمُفْسِدُونَ وَلَكِنْ لَا يَشْعُرُونَ}(12)وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ آمِنُوا كَمَا آمَنَ النَّاسُ قَالُوا أَنُؤْمِنُ كَمَا آمَنَ السُّفَهَاءُ أَلَا إِنَّهُمْ هُمُ السُّفَهَاءُ وَلَكِنْ لَا يَعْلَمُونَ}(11)

ذو العقل يشقى في النعيم بعقله *** وأخو الجهالة في الشقاوة ينعم
مشكلة العالم هي أن الحمقى والمتعصبين هم الأشد ثقة بأنفسهم ، والأكثر حكمة تملؤهم الشكوك (برتراند راسل)
A nation that keeps one eye on the past is wise!A
A nation that keeps two eyes on the past is blind!A

رابط القرآن كاملا بتلاوة الشيخ مصطفى إسماعيل برابط ثابت مع رابط للقراءة
رابط
القرآن كاملا ترتيل وتجويد برابط ثابت مع رابط للقراءة
رابط سلسلة كتب عالم المعرفة

رابط هذا التعليق

بدون غرور او مد دراع .مصر اغني دوله في محيطنا .

1- هل لديكم ماء عذب للحياه ؟؟؟سترك يارب مما يحاك له

2- هل لديكم كهرباء ؟؟؟نعم

3- هل لديكم بترول وغاز طبيعي ؟؟؟يكفي حاجتنا الي حد ما وما خفي اعظم

4- هل لديكم مسطحات مائيه ؟؟؟لصيد الاسماك كغذاء .الابيض والاحمر الله اكبر

5- هل لديكم ارض تزرعوها ؟؟؟لد ينا الحمد لله .ولكن بعض الاغبياء يبنون عليها ويتركون الصحراء خاليه ويعيشوا في الوادي الضيق.

6- لديكم ثروه معدنيه او حيوانيه ؟؟؟كتير ولكن لا نعمل علي تنميتها

7- هل لديكم شئ يدر دخل ؟؟؟لدينا اثار سياحيه غير موجوده في بقاع الارض .وقناه السويس .

8- ما طبيعه المناخ لديكم ؟؟؟زي الفل ...اسكندريه ....بورسعيد ....اسوان ...زي ما تحب برد تلاقي وحر تلاقي ....وشمس يحسدنا عليها العالم .

9- لديكم رجال ؟؟؟خير اجناد الارض لو توفرت الظروف .

10- لديكم نساء ؟؟؟حياتها وعمرها ...بيتها وابنائها ...في حرب وكفاح من اجل اسرتها منذ الخليقه حتي يوم الدين .

11- لديكم بنات ؟؟؟يحلوا من علي المشانق ولكن ظروف المعيشه تقهرهم وتخفي ذلك غالبا .

12- لديكم اطفال ؟؟؟ معظمهم يولد بصحه جيده اذكياء ....لسوء تربيتهم يصابوا بعد ذلك بالتخلف .

13- لديكم سلطان العلم ؟؟؟لا تركناه في يد هواه يقوموا بتدميره وتدمير العاملين عليه من دعاه الجوده والتطوير.

14- لديكم اسراب حمام مصريه ؟؟؟لا ...ونقوم بتربيتها في نطاق ضيق ...لضرب اسراب مصريه اخري .

---------

لو ظهر ما تحت الارض (ما خفي اعظم )...ونزلت عليكم ثروه من السماء .ماذا تتوقع ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

اولا :- ليس لدينا سلطان العلم

ثانيا :- ليس لدينا اسراب حمام مصريه مثل اعدائنا .

ثالثا:- مصر متربص بها خارجيا وداخليا .

رابعا :- لا يوجد قوه يتوحد حولها المصريين الا في الكوارث ولفتره محدوده لا يستطيعوا الاستفاده منها .

اظن ان الثروه الهابطه ستكون نقمه وبلاء .

اظن ان الشئ العظيم الذي نتمناه هو حاله توحد للمصريين (وللاسف لا يحدث ذلك الي في حاله ....كارثه تزلزل اقدامهم .....او عدو خارجي يهدد كيانهم ووجودهم .....بضربه غير متوقعه لا قدر الله ...لو يعلمها

المصريين لهانت عليهم الدنيا وما عليها .....من بعيد بعيد ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟)

رابط هذا التعليق

أنا شايف إن السؤال نفسه خطأ بصراحة, مش بنقول الفراعنة ولا غيره, خلينا مع المصريين فى بدايات القرن الماضى, هل كنا أثرياء والرخاء يعم البلاد شرقها وغربها؟ أعتقد ﻷ

هل كان فى أخلاق؟ أعتقد أيوه واسأل عن الشهامة والمروءة والجدعنة وحسن معاملة الجيران والانتماء والنظافة والأخلاق كلها اللى كان مشهور بيها المصريين.

إذن الموضوع ليس له علاقة بالغنى أو الفقر, الموضوع له علاقة بالتربية والتعليم, بالثقافة, بالتدين الحقيقى مش الشكلى, كذلك له علاقة بسيادة العدل وتطبيق القانون على الجميع بدون مجاملة.

بدون مبالغة، اللي ناقص عشان نفهم، إن المشير يطلع في بيان على الهوا وفي ايده السلاح ويقول: أيوة يا شعب احنا الطرف التالت، واحنا اللي ورا موقعة الجمل وماسبيرو والعباسية (1) والسفارة الإسرائيلية ومسرح البالون ومحمد محمود ومجلس الوزراء وبورسعيد والعباسية (2)، عايزين حاجة يا شعب؟

shawshank

رابط هذا التعليق

انا شايف اننا مغروريين شوية طب احنا عندنا حضارة طب هو الخليج ربنا خلقه في 50 سنة اللي هو ازدهر فيهم يعني اكيد لا و ما تنسوش ان الخليج و تحديدا السعودية ظهر رسول الله محمد ( ص ) و عمرو بن العاص ( رضي الله عنه ) هو اللي فتح مصر و الخليج فيه الكعبة اللي اقدم من الاهرامات بملايين السنين و غير كده الاهرامات مش احنا اللي عاملنها اقصد اللي عاملوها ماتوا و شبعوا موت و لو قارنا نفسنا بالفراعنة هنلقيهم كانوا متقدمين جدا في زمانهم و كانوا مهتمين بالعلم اما احنا معظمنا واخد شهادته علشان يشتغل و خلاص انا مش بعمم بس دي الحقيقة يعني مش معقولة مثلا واحد جايب مجموع طب و هو نفسه يكون مدرس و اكيد هيبدع لو كان مدرس لكن في الاخر هيدخل طب علشان مرتبها في الشغل اكتر :o يعني مافيش وجه مقارنة خالص ما بينا و ما بين الفراعنة

و انا مش بقول الاشياء السيئة دي عن مصر مش علشان اشمت ولا علشان بتنصل من مصريتي لا انا الحمد لله مصري 100 % و صنع في مصر :lol: انا بقول كده علشان النقاش و لان دي الحقيقة

و بصراحة مش فاهم ايه التهجم ده كله عليا هو انا قولت حاجة غلط عن مصر :)

يابوحمبد ركز فى كلامك عشان انت بتزعل لما نرد عليك

لا يوجد وجه مقارنة بين الحضارة المصرية (فوق سبعة الاف سنة ) والحضارة الخليجية (كم سنة ؟) على مدار العصور

حتى الحضارة الاسلامية(1400 سنه ) التى استشهد بها فمن اين خرجت ؟ خرجت من ارض الحجاز وهل تعلم ان الحجاز اقرب الى مصر جغرافيا عن باقى دول الخليج

ولا تنسى ان مصر كانت البوابة الغربية لأنتشار ودخول الاسلام الى افريقيا واروبا

واذا كان الله اختص ارض الحجاز بأطهر رسالة وبخاتم الانبياء كانت مصر ايضا مهد للحضارات وحاضنة لكل الاديان

سيدنا يوسف وسيدنا موسى بطور سيناء ومرور المسيح بمصر

واذا كان الاجداد الفراعنه بنو الاهرمات وكانت عندهم امكانيات وابداعات هندسية اذهلة العالم

فماذا تقول عن د زويل ود مشرفه ود مصطفى السيد والباز والكوادر المصرية التى لاتخلو كبار الجامعات العالمية فى امريكا واليابان منهم

هما دول الاهرمات المصرية الحديثة اللى لو الظروف اتحسنت واحتضنتهم مصر ثانيا هنكون من قمم الامم كما كان اجدادنا

عقبال من شوفك هرم زيهم يا بوحميد

"‏{‏‏وَمَن يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَل لَّهُ مَخْرَجًا وَيَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لَا يَحْتَسِبُ وَمَن يَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ إِنَّ اللَّهَ بَالِغُ أَمْرِهِ قَدْ جَعَلَ اللَّهُ لِكُلِّ شَيْءٍ قَدْرًا‏} "

رابط هذا التعليق

الكعبة اللي اقدم من الاهرامات بملايين السنين

:o :o n2&(

--------------------------------------------------------------------------------

كرتونة البيض فيها سم قاتل

عموماً.. تعددت كراتين البيض والنتيجة واحدة

لا حركة..

لا كلمة..

لا نفس..

رابط هذا التعليق

و بصراحة مش فاهم ايه التهجم ده كله عليا هو انا قولت حاجة غلط عن مصر n2&(

:o

يدهشني أن يقول الأجانب :

Share What You Can To benefit The Others

وقد عملوا بذلك فتقدموا !

وقد قالها قبلهم أشرف الخلق سيدنا محمد (حب لأخيك ما تحب لنفسك)

أتمني أن لا نكون كالفراعنة القدامي أخفوا عِلمهم فمات معهم !

[وسط][/وسط]

رابط هذا التعليق

انا معرفش مين اللى ضحك علينا واقال احنا فقراء لا ياجماعه بالله عليكم شيلوا الفكره دى من دماغكم انا اعرف دكتور وهو استاذ فى علم الاحياء البحريه وهو عالم جليل يمكن محدش يعرف اسمه "" هنعمل ايه مشغولين بلاعيبة الكوره والممثلين "" ومش فاضيين على العموم اقلى ايه الراجل ده .. بيقول انا بستغرب ازاى عندنا نهر النيل وبحيرة ناصر وعندنا مشكله فى الاسماك انا كنت اقدمت برنامج للدوله عن كيفية استخدام بحيرة ناصر فى تربية الاسماك وانتعاش الثروه السمكيه وكنا هنصدر الاسماك لك الدول العربيه !!! اقلى ان بحيرة ناصر فيها اسماك تكفى كل الدول العربيه ويبقى سعر كيلو السمك فى مصر لا يتعدى 10 قروش بس طبعا لسوء الاستخدام حاليا بحيرة ناصر بقت الاسماك فيها متوحشه ؟؟ يعنى سابوا السمك لما توحش ؟؟ انتوا عارفين ان الدكتور ده اقلى ان المشروع ده اقدمه اكتر من 25 سنه وان لحد انهارده مافيش حد اهتم بيه ؟؟

والله ياجماعه مصر مش فقيره مصر دوله فيها كل المقومات لكى تصبح دوله عظمى بس هما مش عاوزينا نبقى دوله عظمى

طيب انزلوا روحوا شفوا المصانع اللى فى كل المدن الصناعيه شفوا المصانع دى بتكسب كام ؟؟ وبرضه شوفوا بيدوا مرتبات كام للناس اللى شغالين ؟؟ المشكله مشكلة فساد مش مشكلة فقر

اما بالنسبه لو الشعب المصرى الظلم ارتفع من عليه واخد حقوقه هيبقى احسن من دلوقتى شوفوا اغلب الناس اللى بتعمل جرائم فى مصر هتلاقى الدافع فقر وطلم لكن مافيش حد غاوى جرائم

مصر دوله غنيه مش بس بمواردها لا د هى تمتلك اهم حاجه الموارد البشريه ودى اللى ممكن تعمل اى حضاره بس هما يسبونا فى حالنا

لما الدنيا تقسى عليك اوعى تخاف منها وتكش تربس عترس فيها ياولدى هى كده متجش غير وش

دوس فيها وجمد قلبك بس اياك على ضعيف تفش توصل فيها لاعلى مناصب بس اياك فى يوم تغش

رابط هذا التعليق

انا شايف اننا مهما بقا معنا من فلوس برده هندعي الفقر طب ليه ؟؟

ربنا لا يجعلها تجري في ايدك يا عم

--------------------------

بص يا محمد

اذا كنت كارهاً لمصر وللمصريين .... الدنيا واسعه قدامك يا حبيبي روخ خد اي جنسية ( لو عرفت )

ده مش رأي اصلاحي منك

لكن لما تكبر هاتعرف اننا بنسميه هدم او جلد للذات او اهالة الطين على شعب اصيل بأكمله .... فهمت حاجه ؟

براحه عليه يا س س انا اول مره اشوفك بالعنف ده

Fight Like Brave

رابط هذا التعليق

المصريين زي اي شعب في العالم

لو توفرت لديهم اسباب التقدم تقدموا و لو توفرت لهم اسباب التخلف لتخلفوا

الفقر في الوطن غربه

رابط هذا التعليق

انضم إلى المناقشة

You are posting as a guest. إذا كان لديك حساب, سجل دخولك الآن لتقوم بالمشاركة من خلال حسابك.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

زائر
أضف رد على هذا الموضوع...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   تمت استعادة المحتوى السابق الخاص بك.   مسح المحرر

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...