اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

المدن الجديدة و خاصة الشروق

Recommended Posts

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

لكى تحتفظ بارضك ولا يتم سحبها منك فلابد ان تنتبه جيدا للمهلات التى تمنحها الوزارة لخروج المبنى فى ابهى صوره

الكلام هنا لارض القرعة فقط

اول شئ مهلة التراخيص و هى 9 شهور من استلام الارض

طبعا اللى اكتشفته انك متتسرعش و تروح تستخرجها لا اصبر شوى لغاية قبل الانتهاء بشهرين او شهر وطبعا تكون محضر قبلها الرسومات و خلافه من اوراق

تروح تقدم و خد وقتك على الاخر

كده انت ضمنت ان عدت مرحلة الترخيص على خير

و منين متتطلع تطلع تروح تختمها

بعد كده انظر فى الرخصة و شوف اخر تاريخ اتحط عليها و حتجده جنب الختم

احسب منه سنة ونصف حتكون دى مهلتك لرمى الاساسات

حتقولوا يعنى كل واحد ليه توقيت ............. اه السنة و النص دى وجدتها مختلفة من واحد لواحد

و ده اخر كلام سالت فيه يوم الثلاثاء اول امس

كمان وجدت انك لازم تنفذ اللى فى الرخصة خلال السنة و النصف دى

يعنى اللى مطلع البدروم و الارضى مثلى حيلتزم بيهم

لكن اللى قدم على البدروم و الارضى و عدد من الادوار لازم يلتزم و الا بيسحبوا الارض من غير سابق انذار

فلينتبه الاخوة لانى كنت عاوزة وانا بقدم طلب تعديل الرخصة بالمرة اوفر و اكملها للمسموح فيه

لكن الحمد لله ... لا تستخرج الرخصة الا على قدر ما تستطيع بناءه

دى بعض المعلومات البسيطة حبيت اقدمها لعلى افيد بها احدا

و ان شاء الله اكمل لو ده حيفيد الاخوة

" ربي أوزعني أن أشكر نعمتك التي أنعمت علي وعلى والدي وأن أعمل صالحا ترضاه وأصلح لي في ذريتي إني تبت اليك وإني من المسلمين "

رابط هذا التعليق

• الردود 1.4k
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

الصور المنشورة

جزاك الله خير و ربنا يباركلك في ارضك و منتظرين تفاصيل اكتر عن موضوع نقل الملكية

ارضي شاريها ب اوفر من واحد كسب في القرعة الرابعة

هو استلمها في مارس.2008 و الرخصة اتقدم عليها في مارس.2009 و استلام الرخصة ان شاء الله الايام الجاية

في الحالة دي مفروض معاي لحد امتي علشان ابني الهيكل?

و لحد امتي للتشطيب ?

و شكرا جزيلا علي المبادرة الجميلة دي و هتلمي حسنات ياما

رابط هذا التعليق

استفسار تاني بعد اذنك عن نقل ملكيه ارض قرعة رابعة مشتراه بتوكيل

شرط نقل ملكية اراضي القرعة الرابعة

يعني لو الرخصة فيها بدروم و ارضي و اول و سطوح (ارض فيلات)

لو بنيت البدروم و الارضي فقط ينفع انقل الملكية ?

فيه ناس كتير بتقول يكفي بناء وحدة صالحة للسكن لتجنب سحب الارض و نقل الملكية و التصرف في الارض بالبيع

الحقيقة فين بالظبط في شرط نقل ملكية اراضي القرعة الرابعة!!?

و ياريت لو تعرفي حاجة عن ميعاد دفع اول قسط لارض مستلمها صاحبها في مارس 2008

هل في تاجيل وتاجيل للقسط الاول و لا ده خاص بقرعة قديمة ?

اسف جدا للاطالة و جزاك الله خيرا

رابط هذا التعليق

بسم الله الرحمن الرحيم

أختي الفاضلة / عطر الجنة

تحية طيبة وبعد 000

جزاكي الله كل خير على هذه المعلومات القيمة التي من المؤكد أنها سوف تفيد القارئ الكريم و على فكرة العرض الذي قدمتيه في موضوع نشرة أخبار العقارات إحقاقاً للحق هو عرض جيد لا يوجد فيه أي مغالاة حيث يعتبر السعر المعروض من أرخص الأسعار الآن في مدينة الشروق في الوقت الحالي والذي يتناسب مع أسعار مواد البناء الحالية دون أي مغالاة و أشهد الله عز وجل أني لا أعمل دعاية لحضرتك أو لغيرك ولكن من واجبي أن ألفت نظر القارئ بأنها فرصة جيدة لمن يريد الشراء للسكن الحالي 0

مع خالص تحياتي

مهندس / أشرف محمد

اللهم علمني ما ينفعني

و نفع الناس بما علمتني

رابط هذا التعليق

معلومات مفيدة فعلا واجب الشكر عليها

الله يكرمك و يهدينا جميعا لصالح الاعمال

" ربي أوزعني أن أشكر نعمتك التي أنعمت علي وعلى والدي وأن أعمل صالحا ترضاه وأصلح لي في ذريتي إني تبت اليك وإني من المسلمين "

رابط هذا التعليق

جزاك الله خير و ربنا يباركلك في ارضك و منتظرين تفاصيل اكتر عن موضوع نقل الملكية

ارضي شاريها ب اوفر من واحد كسب في القرعة الرابعة

هو استلمها في مارس.2008 و الرخصة اتقدم عليها في مارس.2009 و استلام الرخصة ان شاء الله الايام الجاية

و لحد امتي للتشطيب ?

اخى الفاضل لازم اعرف الاول هل ارضك فى الشروق ام لا

لان جهاز مدينة الشروق بيخضع لقوانين وزارة الاسكان العامة

بالاضافة الى قوانينه الخاصة الكثيرة التى يفاجئنا بها كل يوم بدون سابق انذار

و حضرب لحضرتك مثل بسيط

لعله يفيد الاخوة هنا

انا اخى له ارض فى العبور و قام بحفرها من اسبوعين بدون اى مشاكل

مثلما كان بيتم سابقا فى الشروق لكن منذ 3 شهور اصدروا قرار ان عشان نحفر لازم نطلع تصريح حفر

و ده طبعا لازم له لفة اوراق و دفع تأمين قدره 25 جنيه عن كل متر من مساحة الارض

فانا ارضى دفعت لها 16200 جنيه تأمين

كان وقتها انى المفروض استردها بعد الحفر و تسليم بونات الحفر الدالة على تسليم المخلفات للمقلب مباشرة و ده عشان يضمنوا انى لم ارمى مخلفات الحفر على ارض الجيران

لكن يوم الثلاثاء طلع قرار جديد فاجئنا به الجهاز كالعادة

ان التأمين ده لن يسترد الا بعد عمل الاساسات للبدروم و الارضى و الانتهاء من اعمال الردم

يعنى تعطيل مبلغ زى ده ممكن استفيد به فى اعمال البناء

شكرا

تم تعديل بواسطة عطر الجنة

رابط هذا التعليق

الان انا بقدم شئ جديد يمكن كلنا لا ننتبه ليه عند شراء اراضى فى المدن الجديدة

الا وهو نوع التربة

يعنى كلنا بنهتم بالامور و النواحى القانونية و موقع الارض

لكن اكتشفت ان نوعية التربة شئ مهم

لان سعر الحفر بيختلف

فانا طلعت ارضى صخرية و فوقها جبل صخرى ارتفاعه 3 متر و ده كلفنى 50 الف جنيه نظير اعمال الحفر ووقت طويل

كمان وجدت ان احد افراد اسرتى ارضه فى منطقة الفيلات ارضه عند الحفر ستحتاج احلال للتربة بمعنى انه حيحتاج لشراء تربة يتم فرشها فى الارض بعد الحفر

وده يعتبر تكلفة اضافية على صاحب الارض

رابط هذا التعليق

السلام عليكم و رحمته و ركاته

شكرا جزيلا علي الاستجابة

ارضي في بدر المتميز

و الارض منخفضة عن الاسفلت ب حوالي 4م فهل انا لام ادفع تامين الحفر ده?

دا انا عاوز اردم مش احفر

و اشكرك مرة تاني و ياريت لو عندك معلومةعن النقط د ي

فيه ناس كتير بتقول يكفي بناء وحدة صالحة للسكن لتجنب سحب الارض و نقل الملكية و التصرف في الارض بالبيع

الارضي استلمها في مارس.2008 و الرخصة اتقدم عليها في مارس.2009 و استلام الرخصة ان شاء الله الايام الجاية

و لحد امتي للتشطيب ?

رابط هذا التعليق

استفسار تاني بعد اذنك عن نقل ملكيه ارض قرعة رابعة مشتراه بتوكيل

اسف جدا للاطالة و جزاك الله خيرا

باذن الله لما اروح الجهاز سوف استفسر عن حكاية نقل الملكية دى

هل يلزم لها بناء كامل المبنى او اقل نسبة مسموح بها

اما حكاية الاقساط دى فلا يعلمها سوى زيارتك انت او احد اقاربك للبنك

و ربنا يعين

رابط هذا التعليق

بسم الله الرحمن الرحيم

أختي الفاضلة / عطر الجنة

تحية طيبة وبعد 000

جزاكي الله كل خير على هذه المعلومات القيمة التي من المؤكد أنها سوف تفيد القارئ الكريم و على فكرة العرض الذي قدمتيه في موضوع نشرة أخبار العقارات إحقاقاً للحق هو عرض جيد لا يوجد فيه أي مغالاة حيث يعتبر السعر المعروض من أرخص الأسعار الآن في مدينة الشروق في الوقت الحالي والذي يتناسب مع أسعار مواد البناء الحالية دون أي مغالاة و أشهد الله عز وجل أني لا أعمل دعاية لحضرتك أو لغيرك ولكن من واجبي أن ألفت نظر القارئ بأنها فرصة جيدة لمن يريد الشراء للسكن الحالي 0

مع خالص تحياتي

مهندس / أشرف محمد

انها لسعادة كبيرة تشريفك لى فى موضوعى المتواضع انت و بقية الاخوة و الاخوات

و ارجو الا تكون اخذت على خاطرك منى عندما استفسرت منك على طبقة الخرسانة الزفرة

فى موضوع كل ما يهم امور البناء

فمنذ فترة كان معى اخى المهندس المدنى فى الارض و سالته عنها فقال لى مثلما قلت و سالته طيب ليه كل من حولى عامل السمك 30 سم فقال ان سمك اللبشة هنا ماخوذ فى الحسبان عند حساب الارتفاعات

لكن فى تصميمى مجرد فرشة نظافة عشان كده اشار بسمك 15 سم

بعتذر منك لو كنت اخطأت

و اشكرك على اثناءك على اتحاد الملاك

رغم ان بعض الاخوة اعتبروه دعاية و يعلم الله اننى لم اقصد سوى افادة اخوتى هنا فقط

فالمشروع ليس لى و لا املك منه حبة رمل

فانا ارضى فى المنطقة الثامنة

شكرا لسعة صدرك

تحياتى

رابط هذا التعليق

السلام عليكم و رحمته و ركاته

شكرا جزيلا علي الاستجابة

ارضي في بدر المتميز

و الارض منخفضة عن الاسفلت ب حوالي 4م فهل انا لام ادفع تامين الحفر ده?

دا انا عاوز اردم مش احفر

و اشكرك مرة تاني و ياريت لو عندك معلومةعن النقط د ي

الارضي استلمها في مارس.2008 و الرخصة اتقدم عليها في مارس.2009 و استلام الرخصة ان شاء الله الايام الجاية

و لحد امتي للتشطيب ?

اخى الفاضل لاحظ هنا انا بتكلم عن مدينة الشروق خاصة

و ضربت مثل فى المشاركات ان اخى الذى حفر فى العبور من اقل من شهر لا يوجد عندهم فى الجهاز حكاية تصريح الحفر دى

فحضرتك اذهب للجهاز و اسال عن موضوع الحفر و اللازم ليه

و اذا كان لازم فقدم طلب للجهاز باعفائك من بونات الحفر

و ان شاء الله بتكون فى اراضى مرتفعة او بتاخد نواتج حفر ممن حولك و بتردم ارضك للعمق المطلوب

و على فكرة حكاية البونات دى بيسويها مقاول الحفر مع المقلب

يعنى المقاول بيشتريها من اصحاب المقلب من الاخر

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

ممكن حضرتك توضحي مدة أستخراج التراخيص و تكلفتها على اساس استخراجها من جهاز مدينة الشروق و هل تكاليف رخصة العمارات تختلف عن تكاليف رخصة الفيلات و شكرا

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

ممكن حضرتك توضحي مدة أستخراج التراخيص و تكلفتها على اساس استخراجها من جهاز مدينة الشروق و هل تكاليف رخصة العمارات تختلف عن تكاليف رخصة الفيلات و شكرا

عليكم السلام و رحمة الله و بركاته

بالنسبة للتراخيص فلازم تشوف انت استلمت الارض امتى و تحسب مدة 9 شهور و حتكون دى نهاية مدة استخراج الرخصة

طبعا بتقعد مع نفسك و تحدد حدودك المادية فى البناء

لانك بتكون ملزم بما فى الرخصة و طبعا اقلها بدروم و ارضى سواء عمارات او فيلات

ده بالنسبة لاراضى القرعة اما اراضى التخصيص فلو رخصت كل المبنى فمسوح ليك بناء البدروم و الارضى حتى لا تسحب الارض

و طبعا مهلاتهم غير

اما وقت استخراج الرخصة بيختلف

لو بدروم و ارضى فده بيستغرق شهر من تاريخ تقديم الرسومات او اكثر قليلا

اما لو رخصة عمارات كاملة فبتاخد وقت اطول من كده بكتيرلانها بتتحول حاجة اسمها المجمعة لان كده تكلفة البناء بتكون اعلى فبتحتاج مراجعات اكثر

و نصيحة لوجه الله راجع الرسومات جيدا و اختار التصميم اللى يعجبك حتى لا تضطر الى تعديلها بفلوس تانية

تكلفة الرخصة بتعتمد على تكلفة المبنى اللى بتقدمها

سواء فيلات او عمارات

يعنى معاية اتكلفت حوالى 10 الاف للبدروم و الارضى او عشرة و نصف

رابط هذا التعليق

كلامى اليوم حيسعد الناس اللى حاجزة فى مدينتى

فى عام 2006 شائت الاقدار ان نرجع مصر من السعودية بالسيارة ومررنا على مدينتى لم يكن يوجد فيها سوى اعلام على جانب الطريق

و استمر الحال هكذا و لم يسفر الا عن بعض المبانى القليلة فى الداخل يراها من يمر بالطريق بصعوبة جدا و ده سنة 2007

ثم سار الامر حثيثا الى ان تم القبض على صاحبها

فاذا الامر ينقلب راسا على عقب

وتدور الرحى بدون توقف

فانا اذهب اسبوعيا الى الشروق و كل مرة ارى جديدا على البعد

و شكلهم حيسلموا اول دفعة قبل الميعاد

لانى رأيت عمارات تم تشطيبها من الخارج

ايضا تم تهيئة اول مدخل على طريق السويس و تم زراعته

كمان فى ميادين فى الداخل تم عملها

و ايضا ابتدى العمل فى المناطق التى قرب الطريق الرئيسى للسويس

و اصبحت ارى العمارات و انا واقفة على الرابط الاوسط للشروق وانا امام ارضى فى المنطقة الثامنة

مبروك عليكم يا اهل مدينتى

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

الاخوة الافاضل

لا يوجد اي سحب للاراضي الا بعد مرور المهلة كاملة وهي 3 سنوات و نصف و ذلك بالنسبة لاراضي القرعة

و لم يتم سحب الا القطع التى ظلت لسنوات و لم يتم حفرها

و لكن اذا قمت بحفر قطعتك ز استخراج الرخصة فلن يتم المساس بها ختى مرور 3 سنوات و نصف

و انا من اصحاب اراضي القرعة و لم اكمل الخرسانات حتى الان رغم مرور 3 سنوات و توجهت للجهاز و قالو لى انهم لا يحاسبوا احد قبل مرور 3 سنوات و نصف

و لا يمكن لهم سحب الاراض اذا قمت ببناء اساسات والدور الارضي و ختى اذا لم تقم بتشطيبه فهذا كافي جدا لاثبات الجديه

اما عن نقل الملكية فلا يتم نقل ملكية الاراض الا بعد الانتهاء من بناء ما هو مرسوم في الرحصة كاملا

فاذا كانت الرخصة بدور واحد فقط يحق نقل الملكية بعد الانتهاء من الدور و اذا كانت بدورين فلا يتم الا بعد الانتهاء من الدورين كاملين

و هذه المعلومات من واقع تجربة شخصية

تحياتي

رابط هذا التعليق

انا مع كلام دكتور مصري وكل ما قاله هو ما اكده لي الموظفين في الجهاز بل الموظف المسئول عن اعداد التقارير للاراضي المقرر سحبها قال لي (اعمل اي حاجة في ارضك احنا اصلا مبنقربش للارارضي التي فيها خرسانة حتي لو اساسات بقي هنسيب الاراضي الفاضية التي مع التجار بيسقعوها ونبحث علي الناس المتعثرة في البناء دة كمان بعد انتهاء ال 3سنوات ونص مش بنسحب الارض ثاني يوم لا دة بعد اجراءات وانذارات ومن حقك تقدم التماس وكمان فية اراضي من القرعة الاولي والثانية لسة اصحابها مخلصوش البدروم هنجري ورا اراضي الرابعة ونسيبهم متقلقش يا استاذ بس لازم تعمل خرسانة في الارض وتثبت الجدية )

دة كلامة بالنص واي واحد قلقان ممكن يذهب الي اي جهاز مدينة جديدة ويسئل بصفة ودية اي موظف في التراخيص او الشؤون العقارية او اي سمسار يدلك علي قطعة من القرع الثانية ولا الاولي بها اساسات فقط بحجة انك عاوز تشتريها وشوف متسحبتش لية"""""""

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

بالنسبة للخبر اللي حضرتك أضفتيه بخصوص الغاء رسوم التعلية في المدن الجديدة و منها مدينة الشروق هل سيطبق هذا القانون الأن أم بعد فترة بمعنى أنا لو رايح بكرة الصبح للجهاز لكي أقدم على ترخيص تعلية ,هل سيأخذ الجهاز مني رسوم التعلية أم ماذا , و شكرا و يا ريت زي ما حضرتك بتقولي بتروحي الجهاز أسبوعيا ممكن تسألي عن الموضوع ده و شكرا

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

الاخوة الافاضل

لا يوجد اي سحب للاراضي الا بعد مرور المهلة كاملة وهي 3 سنhttp://www.egyptiantalks.org/invb/index.php?act=Post&CODE=02&f=4&t=77461&qpid=471118وات و نصف و ذلك بالنسبة لاراضي القرعة

و لم يتم سحب الا القطع التى ظلت لسنوات و لم يتم حفرها

و لكن اذا قمت بحفر قطعتك ز استخراج الرخصة فلن يتم المساس بها ختى مرور 3 سنوات و نصف

و انا من اصحاب اراضي القرعة و لم اكمل الخرسانات حتى الان رغم مرور 3 سنوات و توجهت للجهاز و قالو لى انهم لا يحاسبوا احد قبل مرور 3 سنوات و نصف

و لا يمكن لهم سحب الاراض اذا قمت ببناء اساسات والدور الارضي و ختى اذا لم تقم بتشطيبه فهذا كافي جدا لاثبات الجديه

اما عن نقل الملكية فلا يتم نقل ملكية الاراض الا بعد الانتهاء من بناء ما هو مرسوم في الرحصة كاملا

فاذا كانت الرخصة بدور واحد فقط يحق نقل الملكية بعد الانتهاء من الدور و اذا كانت بدورين فلا يتم الا بعد الانتهاء من الدورين كاملين

و هذه المعلومات من واقع تجربة شخصية

تحياتي

اخى الفاضل اهلا بحضرتك نورت مكانك فى المحاورات الاقتصادية لان مضت فترة طويلة لم نستفد بارائك البناءة

لكن اخى الفاضل جهاز مدينة الشروق له حساباته الخاصة

فهو لا ينذر احد بسحب الارض

لكن عند تقديم احد المعاملات قد تفاجأ بعملية السحب هذه

لذا اى ورق يتم عمله بيمر على العقارية لمعرفة موقف الارض

و رأيتها امامى

طبعا عند السحب بيشوفه الرخصة و ما انجز فيها و لو وجدوا متنفذ منها شئ فده بيعطى فرصة فى الرجوع اليهم

و الموظف نفسه هناك قالى ان لو بنيتى من رخصتك البدروم و اعمدة الارضى و انتهت المهلة فبتقدمى طلب بياخد مدة 10 ايام و بيمدولك المهلة لكى بوضع خاص لكى تنتهى من سقف الدور الارضى

كمان وجدت ناس تم سحب ارضها لضياع وقت استخراج التراخيص رغم ان جهاز الشروق مد المهلات لها اكثر من مرة

للاسف اخى الفاضل كل يوم قوانين جديدة هناك بدون ان يدرى بها احد

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...