اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

شلة محاسبين وبس

Recommended Posts

انا مبسوط من هذا الجروب انا محاسب بقالى فى الرياض حوالى 3اشهر انا مع الاخ اللى بيقول البلد دية مفهاش غير الاكل و الشرب و النوم بس .

اتمنى ان انضم ليكم فى هذا الجروب

وشكرا

رابط هذا التعليق

يا أهلا بكل المحاسبين اللى شاركو فى الموضوع وكويس ان فيه ناس متحمسه للموضوع بتاعى واعتذر عن انقطاعى الفتره السابقه بسبب استخراج رخصة القياده السعوديه والحمد لله خلصت

وكنت بقول ايه رأيكم نخليها رابطة المحاسبين المصريين ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ بدل جروب او شله ؟؟؟؟

وبالنسبه للأخ اللى بيتكلم على مسمى المهنه فى الفيزا طبعا مش كلنا جايين على مهنة محاسب ممكن تلاقى مهنة عامل او نجار او سباك او اى حاجه تانيه انا شخصيا جاى بتأشيرة حره فنى حسابات عام والمهنه فى الجواز بكالوريوس تجاره شعبة محاسبه

المهم تاخد بالك من مهنة سائق خاص وعامل زراعى دول اوعى تيجى بيهم

وكان ليا طلب من الاخ ابو حوده كنت عايزه يوضح ايه الإسفين اللى اخده فى الشغل بتاعه اهوه برضه الواحد يتعلم منه

وايه رأيكم نتجمع يوم ماتش المنتخب والجزائر فى اى قهوه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

رابط هذا التعليق

اهلا وسهلا بأبناء المهنه الواحده والبلد الواحد

كنت بقول ايه رأيكم نخلى اول تجمع يوم ماتش مصر والجزائر فى اى قهوه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

اللهم إنى أعلم أنى عاصيك ...

ولكنى أحب من أطاعك ...

فإجعل اللهم محبتى لمن أطاعك شفاعة تقبل لمن عصاك

اللهم إن أحييتنى غريبا ... فلا تميتنى غريبا

كبير المحاسبين المتخصصين بالمملكة العربية السعودية ودول مجلس التعاون الخليجى

رابط هذا التعليق

• بعد 1 شهر...
اهلا وسهلا بأبناء المهنه الواحده والبلد الواحد

كنت بقول ايه رأيكم نخلى اول تجمع يوم ماتش مصر والجزائر فى اى قهوه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

ايه يا جماعة انتو نفسكو اتسدت بعد الماتش ولا اية عموما انا محمد وانا محاسب فى قطر

رابط هذا التعليق

لا يقل باى حال من الاحوال عن 20000 ريال سعودى شامل السكن والبدلات بدون تذاكر السفر غير كدة

كمل فى مصر شغل وتعليم وهيجيلك احسن من الراتب دة

مع اعتذارى لحضرتك المرتب دة لمدير حسابات أو مدير مالى

كلام الاخ الفخرانى سليم 100% مرتب اللى حصل على شهادة سي ام ايه لا يقل عن 25000 ريال غير شامل البدلات اول حاجة انتهى من الشهادة فقط وبعدين ابحث عن السفر

اسكندارنى محب للاسكندرية

رابط هذا التعليق

ماشاء الله موضوع جميل احب اشترك فيه

ابو ادهم محاسب بجدة 26 سنة الخبرة عامان

اللهم ان كان رزقنا فى السماء فانزله وان كان رزقنا فى الارض فاخرجه

وان كان بعيدا فقربه وان كان قريبا فيسره

وان كان قليلا فكثره وان كان كثيار فبارك لنا فيه

رابط هذا التعليق

انا كمان محاسبة لكن متقاعده و عايزه اعرف هي البلد ده مافيهاش محاسبات ولا لازم كله رجاله

تم تعديل بواسطة جديدة بالرياض
رابط هذا التعليق

يا جماعة بعد ازنكم انا مفروض اكون فى السعودية من سنه بس كل شىء قسمة ونصيب وسبب التاخير انى سمعت كلام ناس كتتير فيكوا نصحوا بعدم السفر على فيزة غير محاسب بس هل فعلا فى فيزا محاسب ولا لا عشان اللى هيجبلى الفيزا مش عارف يجيبها محاسب وانا مقدميش دلوقتى الا حليين افضل مستنى او اروح على اى مسمى وظيفى وخلاص بعديين بعد كدا يبقى ربنا يوفق مع العلم انى حاليا عازب.

رابط هذا التعليق

كفايه بقى؟؟؟

الاسم ده مش غريب عليا انا فاكر انى كنت كلمتك قبل ماتيجى السعوديه كنت انت عامل موضوع عن الفيزا الحره وازاى تلاقى شغل والحاجات دى

المهم اهلا بيك فى الرياض وعايز اعرف ياترى اشتغلت وللا لسه ؟؟؟

وبصراحه الموضوع بتاع المحاسبين ده جامد جدا ولو يكمل يبقى عشره على عشره

وهترجعنا والله لأحلى ايام

ايام الكليه والشله والضحك والهزار واهى حاجه تهون علينا الغربه

بصرحه وانا بكتبلك دلوقتى بفتكر ايام الكليه والورق والمذاكره ياااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااه احلى ايام

وعموما انا اول عضو معاك فى شلة المحاسبين بس ياريت تخلى السن يزيد شويه يعنى مش 26 وبس

فيه ناس هنا كبيره ومخنوقه برضه

الله المستعان

رابط هذا التعليق

انا اللي اعرفه ان فيزه محاسب موش بتكون متوفرة بسهوله

انا اتعرض عليا قبل كده اكتر من 10 مقابلات والحمد لله اجتزتهم كلهم ما كانش فيه غير واحدة بس اللي الفيزا بتاعتها محاسب

رابط هذا التعليق

يا جماعة بعد ازنكم انا مفروض اكون فى السعودية من سنه بس كل شىء قسمة ونصيب وسبب التاخير انى سمعت كلام ناس كتتير فيكوا نصحوا بعدم السفر على فيزة غير محاسب بس هل فعلا فى فيزا محاسب ولا لا عشان اللى هيجبلى الفيزا مش عارف يجيبها محاسب وانا مقدميش دلوقتى الا حليين افضل مستنى او اروح على اى مسمى وظيفى وخلاص بعديين بعد كدا يبقى ربنا يوفق مع العلم انى حاليا عازب.

أولا اهلا بيك

ثانيا انت جاى على فيزا حره وللا عقد؟؟؟

ثالثا انا برضه قبل ماجى مكنتش لاقى فيزا محاسب وقريبى اللى كان بيدورلى هنا مكانش لاقى خالص

بس جابلى فيزا تانيه بمهنة فنى حسابات عام ولها نفس مزايا المحاسب زى الاستقدام والزيارات وكده

غير كده ممكن اغير المهنه ب2000 ريال لو حبيت

بس انا لما جيت هنا لقيت ناس جايين برضه بفيزا محاسب (على الرغم من انها متسعوده)؟؟؟ بس غاليه جداااااااااااااااااااااا

عموما تعالى على اى مهنه غير سائق خاص او عامل او عامل زراعى او عامل منزلى او راعى غنم وماشابه ذلك

يعنى ممكن تيجى بمهنة فنى اى حاجه او مندوب مبيعات او مندوب تسويق او اختصاصى تسويق وهتلاقى مهن تانيه اول مره تسمع عنها

والمهن دى سهل تغييرها بمجرد ماتيجى ولو حتى ماغيرتهاش لها مزايا الاستقدام والزيارات وما الى ذلك

المهم توكل على الله وربنا يوفقك (بس للعلم العمليه بالنسبه للمحاسبين هنا مقفله شويه بس ان شاء الله فى طريقها للتظبيط)

ولكنى أحب من أطاعك ...

رابط هذا التعليق

انا كمان محاسبة لكن متقاعده و عايزه اعرف هي البلد ده مافيهاش محاسبات ولا لازم كله رجاله

اهلا وسهلا بيكى فى الرياض

طبعا البلد هنا ذكوريه الى حد كبير

بس فيه هنا وظائف للسيدات وفيه محاسبات كمان ورواتبهم بتبقى محترمه انا شخصيا اعرف محاسبه شغاله فى جريده ومحاسبه اخرى شغاله فى مستشفى

ولكنى أحب من أطاعك ...

رابط هذا التعليق

ماشاء الله موضوع جميل احب اشترك فيه

ابو ادهم محاسب بجدة 26 سنة الخبرة عامان

يشرفنا انضمامك لشلة المحاسبين

وزى مابتقولوا (جدة غيييييييييييييييير) :roseop: :blush2:

ولكنى أحب من أطاعك ...

رابط هذا التعليق

اهلا وسهلا بيكى فى الرياض

طبعا البلد هنا ذكوريه الى حد كبير

بس فيه هنا وظائف للسيدات وفيه محاسبات كمان ورواتبهم بتبقى محترمه انا شخصيا اعرف محاسبه شغاله فى جريده ومحاسبه اخرى شغاله فى مستشفى

طيب قولي الله يرضى عنك ازاي عرفو يشتغلو لان بصراحة القاعده في البيت وكمان في الرياض تخنققققق

رابط هذا التعليق

انا اللي اعرفه ان فيزه محاسب موش بتكون متوفرة بسهوله

انا اتعرض عليا قبل كده اكتر من 10 مقابلات والحمد لله اجتزتهم كلهم ما كانش فيه غير واحدة بس اللي الفيزا بتاعتها محاسب

متشكر على ردك جدا بس ايه راى حضرتك لو مفيش محاسب يبقى ايه احسن حاجه بدالها

رابط هذا التعليق

أولا اهلا بيك

ثانيا انت جاى على فيزا حره وللا عقد؟؟؟

ثالثا انا برضه قبل ماجى مكنتش لاقى فيزا محاسب وقريبى اللى كان بيدورلى هنا مكانش لاقى خالص

بس جابلى فيزا تانيه بمهنة فنى حسابات عام ولها نفس مزايا المحاسب زى الاستقدام والزيارات وكده

غير كده ممكن اغير المهنه ب2000 ريال لو حبيت

بس انا لما جيت هنا لقيت ناس جايين برضه بفيزا محاسب (على الرغم من انها متسعوده)؟؟؟ بس غاليه جداااااااااااااااااااااا

عموما تعالى على اى مهنه غير سائق خاص او عامل او عامل زراعى او عامل منزلى او راعى غنم وماشابه ذلك

يعنى ممكن تيجى بمهنة فنى اى حاجه او مندوب مبيعات او مندوب تسويق او اختصاصى تسويق وهتلاقى مهن تانيه اول مره تسمع عنها

والمهن دى سهل تغييرها بمجرد ماتيجى ولو حتى ماغيرتهاش لها مزايا الاستقدام والزيارات وما الى ذلك

المهم توكل على الله وربنا يوفقك (بس للعلم العمليه بالنسبه للمحاسبين هنا مقفله شويه بس ان شاء الله فى طريقها للتظبيط)

انا متشكر جدا على ردك وحضرتك ريحتنى كتيير انا جاى ان شاء الله على عقد بس بصراحة معرفش اى حاجه فيه انت ممكن تستغرب طبعا بس اللى جايبهولى خالى فطبعا عارف انه هيشوفلى الصح بس هو بيخيرنى بقه اليومين دول عشان موضوع ان مفيش محاسب وكده بس انا هاخد بكلام حضرتك ان شاء الله وهحاول اقله على المهن دى يحاول يجيب الوظيفه زيها لو فى عند حضرتك اى نصايح قولى عليها .

تم تعديل بواسطة adlytroy
رابط هذا التعليق

السلام عليكم

اسمحو لي ان اتطفل علي احلي جروب قابلتة انا محاسب قادم علي السعودية انشاء الله الاسبوع الجاي وكان ليا بعض الاسئلة اذا سمحتوم

ــــ اجراءات انهاء الاقامة اية الي بيحصل اول ما بروح وبروح لمين

ــــ تكاليف الاقامة للسنة الاولي اوالسنتين وتحليل المستشفي واعمل حسابي في كام

ــــ نظام العمل واية الي بيحصل مع العلم معايا دورات محاسبية وكمبيوتر وعملت في احد الفنادق

ــــ ياريت الي عندة اي معلومة يفدني وجزاه الله خير

وشكرا

رابط هذا التعليق

اية ياجماعة محدش عندة اي معلومة ولا كلة مش فاضي دول كلهم خمس دقائق

وعلي فكر ة هي الفيزا محاسب عام في بريدة وزي ما بنقول عليها حرة

تم تعديل بواسطة EL DeeB
رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• الموضوعات المشابهه

• 28
      السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أود أن أعبر عند ساعدتى بوجود هذا الموقع الخاص بتحاروات المصريين وأسعدني أكثر بوجود أقسام مختلفة لتنظيم تلك المحاورات وكنت أتمني أن يوجد قسم لتحاورات محاسبين مصر تلك الفئة المغلوب على مهنتها
    • 0
      السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخوانى الكرام مطلوب للعمل فى المدينة المنورة اتنين محاسبين حديثى التخرج فى مستشفى يكونوا جادين فى العمل (يقدروا ينقلوا كفالة) المرتب حوالى 2300 (ألفين وثلثمائة ريال) بالاضافة لبدل سكن وبدل مواصلات انا غير مسئول عن الوظيفة او الموضوع بس فيه حد طلب منى الاتنين المحاسبين دول وانا قولت اعرفكم يمكن يكون حد محتاج للوظيفة دى نسالكم الدعاء حسام عبد الفتاح
  • أضف...