اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

الهحرة الى استراليا

Recommended Posts

السلام عليكم

عندى استفسار بشأن ال Skilled – Sponsored (Migrant) Visa (Subclass 176)

هل من السهل الحصول على "nomination from a participating State or Territory government agency" ؟

و هل بتاخد وقت طويل عشان اعرف اخد نوميناشن من ولاية فكتوريا مع العلم ان وظيفتى من الوظايف المطلوبة فى فكتوريا فى القائمة بتاعت ال 176 ؟

انا كنت ناوى اقدم على 175 و وظيفتى فى ال critical list بس قلت ابحث موضوع ال 176 على اساس انه يبقى اسرع و ليه اولوية , فهل الطريق فعلا اقصر و العملية تستاهل؟ ولا اقدم 175 و خلاص و تاخد وقت زى ما تاخد ؟

ا/ احمد

خللى بالك من انك بتتكلم علة كلاس 475 مش 176 ابدا

176 هجرة دائمة -برعاية صاحب عمل

اما 475 هجرة موقتة 3 سنين ثم الدائمة - ترشيح من قريب/ حكومة

بصفة عامة كلا من الدائمة و الموقتة مزايا و عيوب

يعنى كل واحد بيشوف الفيزا الافضل له من خلال الايلتس المطلوب + وقت البروسيسينج

مثلا لوحضرتك موجود فى critical list و معاك proficient english يبقى انشالالله حتكون معاك الفيز على اول الربيع الجاى

تقريبا فى فرق شهر واحد بين الكريتيكال الدائم و النوميناشن الوقتى

على فكرة يا استاذ احمد

خد فى الاعتبار اهم ميزة من مزايا النوميناشن وهى ان بيحق لحضرتك السكن المجانى 90 يوم و كمان حد يستناك فى المطار

رابط هذا التعليق

• الردود 172
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

السلام عليكم

هل من السهل الحصول على "nomination from a participating State or Territory government agency" ؟

و هل بتاخد وقت طويل عشان اعرف اخد نوميناشن من ولاية فكتوريا مع العلم ان وظيفتى من الوظايف المطلوبة فى فكتوريا فى القائمة بتاعت ال 176 ؟

انا كنت ناوى اقدم على 175 و وظيفتى فى ال critical list بس قلت ابحث موضوع ال 176 على اساس انه يبقى اسرع و ليه اولوية , فهل الطريق فعلا اقصر و العملية تستاهل؟ ولا اقدم 175 و خلاص و تاخد وقت زى ما تاخد ؟

ا/ احمد

مثلا لوحضرتك موجود فى critical list و معاك proficient english يبقى انشالالله حتكون معاك الفيز على اول الربيع الجاى

على فكرة يا استاذ احمد

خد فى الاعتبار اهم ميزة من مزايا النوميناشن وهى ان بيحق لحضرتك السكن المجانى 90 يوم و كمان حد يستناك فى المطار

اخي مصري ممكن تفيدنا ازاي نحصل على النومينيشن ياريت بالتفصيل

وسؤال تاني هو انت في استراليا ولا هنا فمصر؟

رابط هذا التعليق

استاذ مصري معلش عايز استفسر من حاجة

دلوقتي انا طبعا محاسب بس بما اني مقدرتش اوصل لمستوى الايلتس المطلوب فاظن اني ممكن اطلع باي مهنة حرفية لان المهن الحرفية بتطلب 5 ايلتس (على حسب ما قريت)

ممكن تفيدني ايه المهن الحرفية اللي ممكن اقدم للهجرة بواحدة منهم وايه المطلوب طبعا دة في حالة انه ينفع

والحاجة التانية هل ينفع اني مثلا طالع بمهنة حرفية واروح هناك اعمل معادلة لشهادة الجامعة واشتغل محاسب ولا دة بيعتبر مخالف للقوانين ومحدش هيوافق انه يشغلني لاني وظيفتي هتكون حسب طلب الهجرة

يعني هل في اي طريقة لاني للاسف مش هقدر اعيد الامتحان وحتى لو فكرت اعيده فمش هينفع احجز للامتحان قبل شهرين بسبب الضغط وكمية الناس اللي بتمتحن

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

ا/ احمد

على فكرة يا استاذ احمد

شكرا على الرد استاذ مصرى

لكن انا كنت بسأل فعلا على 176 مع نوميناشن لولاية فكتوريا فكلا من 176 و الاخرى 475 لها قائمة من المهن المختلفة

و لقد راجعت موقع ولاية فكتوريا ووجدت مهنتى فى قائمة الوظائف الخاصة ب 176 و ليست فى 475

و ده الرابط بتاع موقع الهجرة الخاص بولاية فكتوريا و صفحة انواع الفيزا

http://www.liveinvictoria.vic.gov.au/visas...e-skilled-visas

و مادام الفرق فى الوقت مش كبير يبقى 175 احسن عشان النوميناشن بيحتاج حوالى شهرين ده بخلاف تجهيز الاوراق

تم تعديل بواسطة Ahmed Unknown
رابط هذا التعليق

السلام عليكم

ا/ احمد

على فكرة يا استاذ احمد

اخي مصري ممكن تفيدنا ازاي نحصل على النومينيشن ياريت بالتفصيل

وسؤال تاني هو انت في استراليا ولا هنا فمصر؟

دى صفحة الاسئلة الشائعة للنوميناشن من موقع ولاية فكتوريا و طبعا كل ولاية لها قواعد خاصة بها و قائمة من الوظائف الخاصة بها

http://www.liveinvictoria.vic.gov.au/visas...tionsponsorship

رابط هذا التعليق

استاذ مصري معلش عايز استفسر من حاجة

دلوقتي انا طبعا محاسب بس بما اني مقدرتش اوصل لمستوى الايلتس المطلوب فاظن اني ممكن اطلع باي مهنة حرفية لان المهن الحرفية بتطلب 5 ايلتس (على حسب ما قريت)

ممكن تفيدني ايه المهن الحرفية اللي ممكن اقدم للهجرة بواحدة منهم وايه المطلوب طبعا دة في حالة انه ينفع

والحاجة التانية هل ينفع اني مثلا طالع بمهنة حرفية واروح هناك اعمل معادلة لشهادة الجامعة واشتغل محاسب ولا دة بيعتبر مخالف للقوانين ومحدش هيوافق انه يشغلني لاني وظيفتي هتكون حسب طلب الهجرة

يعني هل في اي طريقة لاني للاسف مش هقدر اعيد الامتحان وحتى لو فكرت اعيده فمش هينفع احجز للامتحان قبل شهرين بسبب الضغط وكمية الناس اللي بتمتحن

استاذ امين

اهلا بحضرتك و موفق باذن ربنا

موضوع المهن الحرفية للاسف انا متعمقتش فيه اوى بس المفروض ان كل شروط اى مهنة حتلاقيها فى الفورم

http://www.immi.gov.au/skilled/general-skilled-migration/

بالنسبة لمعادلة المحاسبة و استكمال الدراسة فطبعا ده ينفع جدا بس طبعا مش قبل سنتين عشان الدراسة غالية

بالنسبة لموضوع درجات ايلتس للمحاسب اقل يا ريت حضرتك تدور فى وست استراليا او اى مقاطعات اخرى جايز يكون فيه ACCOUNTANT OCCUPATION WITH LESS IELTS

بالمناسبة انا فى مصر عادى و كمان باحاول فى كندا و عشان كده معلوماتى محدودة على قد مشوارى فى استراليا و ده اللى باقدر اتكلم فيه

رابط هذا التعليق

• بعد 4 أسابيع...

طب بالنسبة لمهندسين الاتصالات

هل مطلوب شهادة خبرة

ومطلوب منهم كام فى الايلتس

وهل فرص العمل متوافرة فى استراليا للمهندسين الاتصالات

رابط هذا التعليق

• بعد 2 أسابيع...

انا عاوز اعرف الواحد لما ييجى يقدم يعمل اية علما بان المهنة محاسب اية هى الخطوات خطوة خطوة بالتفصيل لو سمحتم علشان نفهم

يا باب يا مقفول ... إمتي الدخول

صبرت ياما و اللي يصبر ينول

دقيت سنين ... و الرد يرجع لي : مين ؟

لو كنت عارف مين أنا كنت أقول

عجبي

رابط هذا التعليق

انا عاوز اعرف الواحد لما ييجى يقدم على الهجرة الى استراليا يعمل اية علما بان المهنة محاسب اية هى الخطوات خطوة خطوة بالتفصيل لو سمحتم علشان نفهم

عجبي

رابط هذا التعليق

أريد أن اهاجر لنيوزلندا أو استراليا وآخذ الجنسية لاحقا فما الأفضل بينهما وما هي الإجراءات المطلوبة (تقرير الشفافية الدولي بيعطي لنيوزلندا مركز متقدم للغاية مع الدنمارك عن باقي دول العالم):

بالنسبة لمؤهلاتي وخبراتي:

أنا حاصل على بكالوريوس سياحة وفنادق (جيد) والدبلوم العام في التربية (جيد) وشهادات ICDL, MCP, MOS Word 2003 Expert, MOS PowerPoint 2003, MOS Outlook 2003, ICDL Advanced Word, ICDL Advanced Excel, ICDL Advanced PowerPoint, IC3 2005, IC3 2005 Authorized Instructor

وكذلك امتحنت Academic IELTS في شهر11 2008 وحصلت على مجموع كلي 8 من 9 و تفاصيله هي (قراءة: 8.5، استماع: 8.5، كتابة: 6.5، محادثة: 7.5)

وأعمل كرئيس قسم الكمبيوتر في مدرسة لغات من 2002 منهم 5 سنين خبرة بالمنهج المصري، و3 سنين خبرة بالمنهج الكندي (نوفا سكوتيا). وحاليا آخذ كورس تدريب من على الإنترنت من مركز التدريب التابع لشركة Nortel اسمه 21st century e-teacher. فما هي الخطوات والوثائق والرسوم المطلوبة للتقدم للهجرة والتجنس بنيوزيلندا أو أستراليا، مع العلم بأنني أقترب من 36 عاما ولدي طفلان والثالث في الطريق.

تم تعديل بواسطة ahmedakhalil
رابط هذا التعليق

انا عاوز اعرف الواحد لما ييجى يقدم على الهجرة الى استراليا يعمل اية علما بان المهنة محاسب اية هى الخطوات خطوة خطوة بالتفصيل لو سمحتم علشان نفهم

عجبي

رابط هذا التعليق

• بعد 5 شهور...
حيث انى وجدت انى ارسللت سيرة ذاتية من 3 اوراق + البابسور+ شهادة النقابة + شهادة ال ث العامة حتى كارنيه النقابة ترجمته

اخ مصري شكرا على المعلومات القيمة و المفيده.

بس هو في سؤال بسيط.

ترجمت الكارنيه فين(ترجمه معتمده)

و هل بعد الترجمه يجب عمل CERTIFIED COPY من الاصل و النسخه المترجمه؟

و جزاك الله كل خير.

رابط هذا التعليق

• بعد 9 شهور...

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• الموضوعات المشابهه

• 0
      افضل المدن للعيش كأسرة في استراليا و ايهما افضل استراليا ام كندا  
    • 0
      جوزي قدم علي البيرمنت لاستراليا وطلعت حاليا المفروض نسافر سيدني وجوزي مهندس ولسا هيدور علي شغل هل هيلاقي بسهوله في سيدني ولا ملبورن الشغل فيها احسن  ولا صعب هل هتعب اوووي في الاول وكمان عندي دهب شرياه من مصر هل ممكن ابيعو لو حصل اي ظرف عارفه الغربه صعبه بس عاوزه اعرف تجاربكم ممكن تهون علياااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا وبالنسبه للسكن هل ينفع يتملك افضل ولا ايجار 
    • 0
      انا طالب بكليه طب الاسنان . انا عايز اعرف ابدا المعادله او اجهز ليها ازاي و ايه الخطوات و بالنسبه لامتحان الانجليزي هيبقي ايه نظامه oet wla ilets
    • 11
      السلام عليكم و رحمة الله وبركاته انا صيدلي مصري و مقبل باذن الله علي تجربة الدراسة باستراليا بعد حوالي شهرين..(دبلومة تسويق)....لمدة سنتين و ان شاء الله حاحاول اعمل المعادلة هناك يا ريت لو اي حد عنده معلومات عن المعادلة او الدراسة باستراليا يتفضل ولو حد عايز معلومات عن التقديم انا في الخدمة
    • 2
      المشكله الاكبر فى الهجرة بشكل عام هو انك مبتعرفش المعلومات اللازمه وبتواجه صعوبه كبيره فى انك تعمل الاوراق اللازمه و لو عرفتها بتبقى غالمشكله فى هاسكن فين او هاشتغل ايه اما بالنسبه للسفر للدراسه فانت كمان لازم تفكر فى الجامعه اللى اخترتها وهل هى افضل جامعه ولا لا ولو لا يبقى ايه الجامعه اللى هتناسبك كل المشاكل دى حلها بسيــــــــــــــط 1. ادخل على الرابط ده bv:- http://www.bestuniversitytoday​.com/ bv:- 2. سجل مع مكتب IDB 3.المكتب هيتصل بيك ويقولك على كل المعلومات من اول الورق لغاية
  • أضف...