اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

انا محاسب ولدى فرصه عمل فى السعوديه

Recommended Posts

انا محاسب مقيم فى مصر فى مقتبل العمر لدى فرصه للعمل فى السعوديه ولكن التاشيره ستكون سائق خاص مع العلم انى لن ادفع فيها اى فلوس لانها جايه من معرفه والراتب بدايته 2500 ريال مع توفير سكن وسياره ولكن سمعت كلام عن عدم امكانيه استقدام الزوجه وعدم امكانيه تغيير المهنه على الرغم ان الشخص اللى جايب التاشيره قالى لى فى التليفون انى ممكن استقدم الزوجه ارجو الافاده من الاخوه الاعضاء عن كل جوانب الموضوع وتعريفى بالمميزات والعيوب سواء كانت بالنسبه للفيزا او الراتب او استقدام الزوجه علما بانى حتى الان اعزب والعمل سيكون فى الدمام وشكرا جزيلا ارجو سرعه الرد لان التاشيره جاهزه وانا بخلص فلى اجراءات الرخصه

رابط هذا التعليق

هي المواضيع بقت شبه بعضها ولا ايه

لا تقبل لا تقبل يا ولدي المعرفة ده ميصحش تعرفه بعد كده أولا التاشيرة تكون محاسب او اداري ثانيا المرتب يكون 4 الاف ريال + بدل سكن علشان تقدر تعيش و تجيب زوجتك ومن غير ما تحوش اي مليم

رابط هذا التعليق

لا تقبل لا تقبل يا ولدي المعرفة ده ميصحش تعرفه بعد كده

انت دايما بتحب تهدى النفوووووس ياعم زعلان :blink:

أخى العزيز على

أولا بالنسبة للراتب فهذا راتب محاسب مبتدىء أو محاسب بدون خبرة أما لو معاك خبرة فالراتب المناسب فعلا يبدأ من 3500

ثانيا بالنسبة لمهنة السائق الخاص فهى مهنة غير قابلة للتغيير وغير قابلة لاستقدام الزوجة ولا حتى الزيارة ولا حتى نقل الكفالة لاحقا يعنى أوعى تهوب ناحيتها

ثالتا بالنسبة لتوفير السيارة دة شىء اساسى لانك متعرفش تتحرك من غيرها وخصوصا هنا الدمام فى الصيف الرطوبة بتكون عالية وبالنسبة للسكن لازم تتفق على

بدل سكن مناسب يعنى لو مرتبك 4000 بيكون 3 شهور يعنى 12000 ودول ممكن تزود عليهم 2000 وتحصل شقة حلوة ... و أى استفسار أحنا تحت أمرك :roseop:

تم تعديل بواسطة elfakhrany

يدهشني أن يقول الأجانب :

Share What You Can To benefit The Others

وقد عملوا بذلك فتقدموا !

وقد قالها قبلهم أشرف الخلق سيدنا محمد (حب لأخيك ما تحب لنفسك)

أتمني أن لا نكون كالفراعنة القدامي أخفوا عِلمهم فمات معهم !

[وسط][/وسط]

رابط هذا التعليق

2500 راتب خريج جديد اعتقد مناسب

لكن بهذا الراتب طبعا لازم تكون اعزب

يعني تعيش في سكن جماعي علشان تقدر توفر

بالنسبة للاستقدام علي هذه المهنة انا اعرف حالتين استطاعوا يعملوا استقدام لاولادهم

يعني الاستقدام بهذه المهنة ممكن لكن الاستقدام بهذا الراتب مستحيل بمعني

ان انت بهذا الراتب صعب جدا جدا تعيش ومعك اولادك

رابط هذا التعليق

الراتب مناسب بما انك خرج جديد واصلا مستحيل تحصل تأشيرة محاسب وبما انك اعزب اقبل العرض افضل لك من بلاش وممكن تصرف 500 ريال شهريا وتحوش 2000 لمدة سنتين وتشتري لك شقه وترتاح وبعدها تقدر ترجع لمصر وتكون قطعت 40 سنه لقدام

رابط هذا التعليق

حيصرف 500 ريال بس في الشهر ازاي ده صعب جدا ده معناه انه حيقتر على نفسه جدا ويحرم نفسه من ان يعيش حياة طبيعية وغير كده ما تضمنش مفاجئات الحياة

والموضوع طبعا بيفرق من واحد لتاني

انا بقولك انك لو حوشت 12 الف ريال في السنة يبقى شيء ممتاز مقارنة بالراتب ده يعني بالكثير حوالي 18 الف جنيه في السنة هل ده طموحك و يناسبك يبقى اعقلها وتوكل طبعا ممكن تحوش اكثر حسب الظروف وممكن تحوش اقل و ممكن ظروفك ما تخلكش تحوش حاجة خالص لأن المبلغ ضعيف في حد ذاته

رابط هذا التعليق

حيصرف 500 ريال بس في الشهر ازاي ده صعب جدا ده معناه انه حيقتر على نفسه جدا ويحرم نفسه من ان يعيش حياة طبيعية وغير كده ما تضمنش مفاجئات الحياة

والموضوع طبعا بيفرق من واحد لتاني

انا بقولك انك لو حوشت 12 الف ريال في السنة يبقى شيء ممتاز مقارنة بالراتب ده يعني بالكثير حوالي 18 الف جنيه في السنة هل ده طموحك و يناسبك يبقى اعقلها وتوكل طبعا ممكن تحوش اكثر حسب الظروف وممكن تحوش اقل و ممكن ظروفك ما تخلكش تحوش حاجة خالص لأن المبلغ ضعيف في حد ذاته

بضم صوتى لصوتك يا أستاذ زعلان وبجد أنا أول مرة اسمع انك تصرف 500 ريال دى ومن وجهة نظرى للعازب حوالى 1000 ريال وانت طالع حسب مصاريفك

وبالنسبة للفيزا انا كتبتلك المعلومات اللى اعرفها فوووق اللهم بلغت اللهم فاشهد أنا كدة عملت اللى عليا

أما الأستاذ السيد توفيق ياريت تقولنا فين الشقة اللى تشتريها فى سنتين وتوفر 40 سنة عشان لو كدة اجيب شقتين وأوفر 80 سنة وأرجع من الغربة :lol:

تم تعديل بواسطة elfakhrany

يدهشني أن يقول الأجانب :

Share What You Can To benefit The Others

وقد عملوا بذلك فتقدموا !

وقد قالها قبلهم أشرف الخلق سيدنا محمد (حب لأخيك ما تحب لنفسك)

أتمني أن لا نكون كالفراعنة القدامي أخفوا عِلمهم فمات معهم !

[وسط][/وسط]

رابط هذا التعليق

الاخوه الاعزاء شاكر جدا على النصائح الغاليه ولكن مع هذا الوضع لو امكنى ان اتفاوض ما هو المبلغ المناسب علما بانى لدى خبره 3 سنوات وهل هناك حل باى ثمن بعد ذلك لتغير المهنه وايه اخبار حاله الطقس فى الدمام

رابط هذا التعليق

ناخذ الموضوع وحده وحده عشان تعرف هو مناسب ولا لاه ..

اولا : خبرتك تعتبر بسيطه يعني ثلاث سنوات فانت حديث التخرج

ثانيا: غير متزوج واعتقد مادام لسه متخرج يبقى ممكن تنتظر كام سنة كمان على ماتتزوج .

ثالثا : مش هتدفع ولا مليم في التاشيرة دي .

رابعا: مفيش قدامك فرصة عمل افضل في مصر .

بما ان الاسباب دي كلها مجتمعه فبقولك العرض يعتبر اجمالا مناسب لكن بعد عمل الآتي ..

اولا : استخير اكتر من مرة لان انت مقدم على خطوة قد تغير حياتك نهائيا فمينفعش تروح كده وخلاص بدون ماتكون واثق في الي بتعمله .

ثانيا : لازم جدا توثق العقد هنا في مصر وتاخذ احتياطاتك لان المعرفه الي في السعوديه باين عليه مش عارف حاجه وممكن يورطك فوثق عقدك عشان مش هينفعك بعد كده الا نفسك .

ثالثا : خلي مدة العقد سنتين فقط كحد اقصى وقابلة للتجديد .

بعد ماتقبل العرض ده يبقى واضح امامك عده نقاط برضه بالترتيب كده :

اولا : موت نفسك تحويش لان الراتب فعلا صغير اوي ومش هيضرك لو مسكت على نفسك سنه ولا اثنين محدش عارف الفلوس دي ممكن تنفعك في ايه بعد كده كمان وضعك حاليا كاعزب اسهل في الادخار خاصه وانت لسه جاي من مصر يعني متعودتش على نمط الحياه الاستهلاكي في السعوديه ..

ثانيا : موت نفسك في الشغل بس مش على حساب صحتك ويكون هدفك انك تكتسب اكبر قدر ممكن من الخبرة عشان تبقى وظيفتك دي مرحلة تروح منها بعد كده لوظيفة افضل باذن الله ..

ثالثا : المثل بيقول ابنك على ماتربيه وكفيلك على ماتعوديه فخلي بالك وبرضه خير الامور الوسط يعني لا تطلع فيها اوي ولا تطاطي اوي .

بعد السنتين ان شاء الله هتكون اكتسبت خبرة كويسه خاصه ان خبرة منطقة الخليج دي لها حساب لوحدها لما بتيجي تقدم على وظيفة يعني بيكون لك اولولية طالما سبق لك العمل في السعوديه عن غيرك الي لسه جاي من مصر ( خام ) .. برضه حوش فلوسك يمكن تضطر تشتري لك فيزا تانيه ولا عقد بس اعتقد انك لو اشتغلت كويس اوي ممكن باذن الله بعد سنتين تقدر تعمل علاقات تؤهلك للانتقال لشركه تانيه افضل .. وبرضه بقولك خلي مده العقد سنتين عشان كده عشان تقدر ترجع مصر وترجع السعوديه تاني بلا مشاكل مع الكفيل الاولاني ..

وربنا معاك ان شاء الله ويهديك للي فيه الخير وزي ما قلت لك الاساس هو الاستخاره ..

..إذا دعتك قدرتك على ظلم الناس فتذكر قدرة الله عليك ..

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • الموضوعات المشابهه

• 0
      سبعون عاما على ثورة يوليو.. سبعون عاما على تجسيد واقع الدولة الوطنية.. سبعون عاما على إدراك هذه المحطة الفاعرض المقال كاملاً
    • 22
      السلام عليكم ورحمة الله وبركاته قبل سفري الى السعوديه عملت توكيل عام لأخي وعندما حاولت اعمل استقدام طلبوا منى شهادة المؤهل موثقة من القنصليه السعودية بمصر مع العلم اني وثقتها من مكتب التصديقات في مصر فقط قبل ان اسافر المهم ارسلت اخي ليصدقها من القنصليه السعوديه فرفضوا فهل هناك طريقه لتوثيقها من القنصليه السعودية وجزاكم الله خيرا
    • 0
      السلام عليكم ورحمة الله  الاستفسار بخصوص هل توجد محافظ فضه في البنوك السعوديه بنفس طريقة محفظة الذهب اللي بمصرف الراجحي مثلا بحيث يمكن شراء الفضه وحفظها في محفظة حسابك ،، وهل يوجد طريقه افضل للاستثمار في الفضه غير هذه الطريقه  ولكم جزيل الشكر
    • 0
      علاقة أب وابن ووطن هذا كان ملخص ساعة ونصف الساعة تقريبا من فيلم غدوة أول أفلام النجم ظافر العابدين كمخعرض المقال كاملاً
    • 1
      السلام عليكم انا زوجي مهندس ميكانيكا لحام و كنا في السعوديه سوا بولادنا و حصلت مشكله مع المكتب من تأخير رواتب لتعطيل مصالح و اترفعت قضايا كتير عشان ناخد مستحقاتنا و نزلنا مصر كلنا و بنتمني نرجع تاني  هل السعوديه الشغل فتح فيها و لا لسه و ممكن نلاقي فرصه عمل بتخصصه دا مع انه خبره 13 سنه مع العلم احنا بعتنا السي في لمعظم مكاتب سفريات في مصر و متوفرتش فرصه لحد الان و بقالنا 3 سنين بنعافر و مش لاقين
  • أضف...