اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

المصريين المغتربين بالكويت

Recommended Posts

الآن جروب لكل المصريين بالكويت اشترك واعزم اصحابك

عايزين نعمل تجمع كبير

على الرابط التالي

ادعس هنا

تم تعديل بواسطة Mohammad
حذف الرابط
رابط هذا التعليق

• الردود 4.1k
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

الآن جروب لكل المصريين بالكويت اشترك واعزم اصحابك

عايزين نعمل تجمع كبير

على الرابط التالي

ادعس هنا

فعلا الفايس بوك عليه اكتر من جروب للمقيمين بالكويت ولكن يا احمد المكان هنا له طعم تانى انا شخصيا اشعر بانه بيتى اوى

غير الفايس وده مش معناه انى ضده 0000

مرحبا بيك معانا :closedeyes:

بس يا جماعه مش بس نتعرف فين التفاعل والمشاركه ؟؟

مثلا تعالوا نتكلم فى : ايه اكتر حاجه بتحبها فى الكويت " مكان او صفه او ذكرى "

ايه الحاجه اللى كنت تتمنى انها تكون او تنقلها لمصر من الكويت زى ماهى كده ؟؟

اكتر حاجه حصلت لك مش لطيفه بالكويت ؟ وايه ؟

ايه الشىء اللى مفتقده بشده فى الكويت " غير الاهل طبعا "

كده يعنى 000مين هايبدأ قبلى :unsure: :blink:

رابط هذا التعليق

انت بتقولوا فين الناس بتوع الكويت

انا هو واحد من الناس

فيه خبر مهم يهم كل وافد بالكويت لسه سامعه امس

عايزين تعرفوه؟

تم تعديل بواسطة ssmaly
رابط هذا التعليق

انا هو واحد من الناس

عايزين تعرفوه؟

فورا الله يخليك

انا على وصول وعاوزه اقول حاجه حلوه لجوزى سبق يعنى

انا مستنيه اهو

:closedeyes:

رابط هذا التعليق

السلام عليكم اية الخبر الجديد المهم ياجماعة مفيش حد رد علي سؤالي هواية سبب توقف كارت الزيارة التجارية او الفيزا الحرة الخاصة بالكويت

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

وبعد ....

أنا وصلت الكويت من حوالى 10 ايام وحاليا بخلص في اجراءات الاقامة وبدور على شغل ارجو من الاخوة في الكويت مساعدتى في الحصول على عمل مناسب حيث انني خريج كلية تجارة 2006 قسم محاسبةوحاصل على شهادة icdl و خبرة في المحاسبة على برامج الكمبيوتر مثل peachtree وخبرة في الحاسب الآلى.

وياريت لوحد يعرف شركات معينة ممكن اقدم فيها يقولى

أرجو منكم المساعدة وجزاكم الله خير الجزاء

وهذا رقم هاتفي 65662797

أخوكم honda_1

تم تعديل بواسطة honda
رابط هذا التعليق

انا هو واحد من الناس

عايزين تعرفوه؟

=====================

لا عرفنا الخبر -- ولا شوفناك تانى !!!!!!---- فعلا هما دول مجموعه الكويــــــــــت :lol: ;)

========================================

وبعد ....

أنا وصلت الكويت من حوالى 10 ايام وحاليا بخلص في اجراءات الاقامة وبدور على شغل ارجو من الاخوة في الكويت مساعدتى في الحصول على عمل مناسب حيث انني خريج كلية تجارة 2006 قسم محاسبةوحاصل على شهادة icdl و خبرة في المحاسبة على برامج الكمبيوتر مثل peachtree وخبرة في الحاسب الآلى.

وهذا رقم هاتفي 65662797

أخوكم honda_1

============

حمد لله على سلامتك متأخره شويه معلش

انا كمان لسه واصله امبارح----موضوع انك تبحث عن عمل بعد مادخلت البلد ده مش سهل --على حد علمى

كان الافضل انك تكون مربط على الشغل او الانسان اللى يظبط لك الشغل قبل ماتيجى

عن نفسى والله لو عرفت او قدرت اتوصل لشىء هاتصل بيك فورا

واقترح انك تتصفح الوسيط وما شبه ذلك وقدم فى كل اللى مطلوب لعل وعسى والتجربه مش لو ما زودتكش مش هاتنقص منك شىء " مش عارفه اكتبها ازاى ؟ " :roseop:

دعواتى بالتوفيق

مجموعه الكويت؟؟؟؟؟؟؟ :lol: :lol: :wub: بس خلاص

تم تعديل بواسطة قلب ابيض
رابط هذا التعليق

حمد لله على سلامتك يا أم نور .. نورتي الكويت

طمنينا إيه أخبار مصر؟

وبالنسبة لمجموعة الكويت .. فالظاهر إن مفيش أمل!

تحياتي

لا استنواااااااا قبل ماتقفلوا الباب انا جيت اهه انتم فين ياجماعة ده انا اول مرة اشوف الموضوع ومن زمان وانا فى المحاورات الاقى الجماعة بتوع السعودية بيكلموا بعض زى مايكونوا ساكنين فى عمارة واحدة وتليفونات وماشاء الله عليهم والله ونعم المغتربين :roseop:

اولا حمد لله على سلامتك يا ام نور ويسعدنى انى انضم للديوانية معاكم جميعا وماكى بصفة خاصة والا هتبقا الكويت كلها مغتربين رجالى بس

بس انا لسه فى الربع الاول والحمد لله مستقرة ولا ينقصنا الا الاهل

عجبنى جدا رايك واراء الزملاء الافاضل فى موضوع عدم فصل الاسرة لاى سبب والله ده بيأثر جدا حتى على الزوجة مش بس الزوج

ومعلش يا استاذ حسن رجوع الاستقرار للبيت بعد انهاء الغربة مهما كانت قصيرة مش سهل لكن ظنى ان اللى بيكون لوحده من غير الاسرة بيبقا اكيد غصب عنه

لكن اعتقد لو عنده اختيار تانى انهم يكونوا موجودين حتى مع قلة التوفير فده الافضل طبعا

بخصوص الهدايا معلش أعذرونى بس اللى بيحبنى عمره ماهيزعل منى واللى ناوى يزعل عشان ماجبتش بنطلون مع القميص هيفضل زعلان انا يهمنى اقارب الدرجة الاولى لانهم اغلى الناس اللى غربتنا ماثرة فيهم

ومابافكرش وانا باشترى انها هدية لأ ده بس تعبير انى بافكر فيهم طول الوقت وانى لو اعرف اخدلهم كل اللى فى الكويت هاخدها ولا تغلى عليهم

وده ياخدنا لجزء من اسئلتك الجميلة يا ام نور

نفسى اخد ايه من الكويت لمصر ؟ ............. الهدوووووووووء

وده مش حله انى اروح اعيش فى منطقة هادية فى مصر لأ لانك كده كده هتخرج للزحام وهتحس من كل الناس اللى حواليك مايطلق عليه بسلوكيات الزحام

نفسى اخد امى وابويا افسحهم هنا مايطلعوش خطوة سلم واحدة طول ماهم خارجين عشان ابويا يخرج ويستمتع من غير مايحس بتعب

نفسى اخد اخواتى وولادهم فى اى حديقة زى اللى فى الاحمدى او على البحر فى السالمية او حتى اللى فى المطاعم على البحر ويتفسحوا ويلعبوا من غير حتى مايدخلوا المطعم ولا يدفعوا حاجة :roseop:

ووقت مانعوز نصلى نلاقى الجامع قدام عينينا بحمام نضيف ومكان وضوء ومصلى فى اى وقت مفتوح طول اليوم

لنا عودة طبعا وسعيدة بمشاركتى معاكم

يا بخت من يقدر يقول

واللي ف ضميره يطلَّعه

يا بخت من يقدر يفضفض بالكلام

وكل واحد يسمعه

يقف في وسط الناس ويصرخ : آه يا ناس

ولا ملام

ييجى الطبيب يحكي له ع اللي بيوجعه

يكشف مكان الجرح ويحط الدوا

ولو انكوى

يقدر ينوح

وأنا اللي مليان بالجروح

ما اقدرش أقول

ما اقدرش أبوح

والسهم يسكن صدري ماقدرش أنزعه

صلاح جاهين

رابط هذا التعليق

حمد لله على سلامتك يا أم نور .. نورتي الكويت

طمنينا إيه أخبار مصر؟

وبالنسبة لمجموعة الكويت .. فالظاهر إن مفيش أمل!

تحياتي

لا استنواااااااا قبل ماتقفلوا الباب انا جيت اهه انتم فين ياجماعة ده انا اول مرة اشوف الموضوع ومن زمان وانا فى المحاورات الاقى الجماعة بتوع السعودية بيكلموا بعض زى مايكونوا ساكنين فى عمارة واحدة وتليفونات وماشاء الله عليهم والله ونعم المغتربين :roseop:

اولا حمد لله على سلامتك يا ام نور ويسعدنى انى انضم للديوانية معاكم جميعا وماكى بصفة خاصة والا هتبقا الكويت كلها مغتربين رجالى بس

بس انا لسه فى الربع الاول والحمد لله مستقرة ولا ينقصنا الا الاهل

عجبنى جدا رايك واراء الزملاء الافاضل فى موضوع عدم فصل الاسرة لاى سبب والله ده بيأثر جدا حتى على الزوجة مش بس الزوج

ومعلش يا استاذ حسن رجوع الاستقرار للبيت بعد انهاء الغربة مهما كانت قصيرة مش سهل لكن ظنى ان اللى بيكون لوحده من غير الاسرة بيبقا اكيد غصب عنه

لكن اعتقد لو عنده اختيار تانى انهم يكونوا موجودين حتى مع قلة التوفير فده الافضل طبعا

بخصوص الهدايا معلش أعذرونى بس اللى بيحبنى عمره ماهيزعل منى واللى ناوى يزعل عشان ماجبتش بنطلون مع القميص هيفضل زعلان انا يهمنى اقارب الدرجة الاولى لانهم اغلى الناس اللى غربتنا ماثرة فيهم

ومابافكرش وانا باشترى انها هدية لأ ده بس تعبير انى بافكر فيهم طول الوقت وانى لو اعرف اخدلهم كل اللى فى الكويت هاخدها ولا تغلى عليهم

وده ياخدنا لجزء من اسئلتك الجميلة يا ام نور

نفسى اخد ايه من الكويت لمصر ؟ ............. الهدوووووووووء

وده مش حله انى اروح اعيش فى منطقة هادية فى مصر لأ لانك كده كده هتخرج للزحام وهتحس من كل الناس اللى حواليك مايطلق عليه بسلوكيات الزحام

نفسى اخد امى وابويا افسحهم هنا مايطلعوش خطوة سلم واحدة طول ماهم خارجين عشان ابويا يخرج ويستمتع من غير مايحس بتعب

نفسى اخد اخواتى وولادهم فى اى حديقة زى اللى فى الاحمدى او على البحر فى السالمية او حتى اللى فى المطاعم على البحر ويتفسحوا ويلعبوا من غير حتى مايدخلوا المطعم ولا يدفعوا حاجة :roseop:

ووقت مانعوز نصلى نلاقى الجامع قدام عينينا بحمام نضيف ومكان وضوء ومصلى فى اى وقت مفتوح طول اليوم

لنا عودة طبعا وسعيدة بمشاركتى معاكم

اشهد ان لااله الا الله وان محمد رسول الله

ام مروان حللت اهلا ووطئت سهلا -----اتشرفت بيك

انت عارفه اهم حاجه فعلا الهدووووء -- على فكره انا اسكن منطقه راقيه وهاديه جدا بمصر --بس الهدوء اللى نقصده انا وانتى اكيد عدم ازعاج الاخرين

اجمل مافى الكويت ان كل واحد مشغول بنفسه بس وعياله ---الموضوع شرحه يطول

وانا لسه ما استمتعتش بالنووووووم من جراء جرى وتعب ومشاوير القاهره العامره

فاصل ===ونواصل

للحديث بقيه عشان خاطر عيومك انت بس

لااااااا ودرويش كمان

رابط هذا التعليق

أنا كنت ناوي امشي واعمل فيها زعلان لما لقيتك نستيني .. بس لما لقيتك افتكرتني حتى لو في الآخر يبقى مش مشكلة نعديها خلاص المرة دي ..

والحمد لله .. أخيرا الزباين بدأت تهل علينا بعد ما كنا خلاص حنسكر المحل ونحط الشمع الاحمر

نورتينا يا أم مروان .. وللحديث بقية لإن كده خلاص دوامي خلص ولازم اروح.

تحياتي

رابط هذا التعليق

انا هو واحد من الناس

عايزين تعرفوه؟

=====================

لا عرفنا الخبر -- ولا شوفناك تانى !!!!!!---- فعلا هما دول مجموعه الكويــــــــــت :roseop::roseop:

========================================

وبعد ....

وهذا رقم هاتفي 65662797

أخوكم honda_1

============

حمد لله على سلامتك متأخره شويه معلش

انا كمان لسه واصله امبارح----موضوع انك تبحث عن عمل بعد مادخلت البلد ده مش سهل --على حد علمى

كان الافضل انك تكون مربط على الشغل او الانسان اللى يظبط لك الشغل قبل ماتيجى

عن نفسى والله لو عرفت او قدرت اتوصل لشىء هاتصل بيك فورا

واقترح انك تتصفح الوسيط وما شبه ذلك وقدم فى كل اللى مطلوب لعل وعسى والتجربه مش لو ما زودتكش مش هاتنقص منك شىء " مش عارفه اكتبها ازاى ؟ " :roseop:

دعواتى بالتوفيق

مجموعه الكويت؟؟؟؟؟؟؟ :) :lol: :sad: بس خلاص

شكرا جزيلا لكي واللى حصل حصلو فعلا التجربه مش لو ما زودتكش مش هاتنقص منك شئ وفي انتظار الفرج

رابط هذا التعليق

السلام عليكم يا جماعة الخير

تحية ليكم جميعا

انا كنت فى الكويت قبل كده و حاليا بمصر

لكن لى سؤال ارجو انكم تردوا عليه

صحيح فى مستشفى فى الكويت العاصمة اسمها تبارك

لان وجدت ليها اعلان عن وظائف طلب اطباء على النت عن طريق احد الناس و خايفة يكون نصب

فلو تكرم احد الاخوة و سألى اكون شاكرة

دعواتى لكم بالتوفيق

" ربي أوزعني أن أشكر نعمتك التي أنعمت علي وعلى والدي وأن أعمل صالحا ترضاه وأصلح لي في ذريتي إني تبت اليك وإني من المسلمين "

رابط هذا التعليق

سمعت عن الاسم ده قبل كده

لكن عن سمعتها أو أي أخبار عنها للأسف لا أعرف

لكن عموما المعروف إن أي وظيفة بتتقدمها لازم تكون عارف إنك مش هتدفع فلوس علشان فيزا أو أي إجراءات مهما كانت وإلا بالطبع هتكون نصب

تمنياتي بالتوفيق

رابط هذا التعليق

السلام عليكم انا جايلي عقد عمل 140دينار فب بداية الامر السكن علي صاحب العمل كويسة المبلغ دة

على أي أساس هيقدر حد يقولك رأيه في الراتب ده! .. لازم تفيدنا شوية في نوع الوظيفة وخبراتك ومؤهلاتك ..

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• الموضوعات المشابهه

• 1
      مجرد تكلفة تجديد ترخيص البرمجيات يتطلب اكثر من عشرة آلاف جنيه مصري وتكلفة استضافة الموقع تتطلب مائة دولار سنويا موقع الذكاء الاصطناعي gemeni.google.com  كر لي اكثر من مرة ان الموقع مغلق لوفاة مؤسسه عادل ابوزيد لا مفر من توقف موقع محاورات او ربما التوصل الى برمجيات اخرى غير الinvision board  في انتظار تعقيبكم على هذه الرسالة
    • 1
      يمكن مشاركة الموضوع عن طريق الواتسآب بالإضافة ل ال تويتر و الفيسبوك و غيرها
    • 8
      أرجو تصفح موضوعات دعم النزاهة و مانيفستو محاربة الفساد و الموضوعات الشبيهة فى محاورات المصريين. بإختصار شديد لقد توحش الفساد فى مصر و تحول إلى أسطورة و كالعادة - على مر التاريخ - يتجنب الجميع مواجهة الأساطير. أرى أن نقتحم أسطورة الفساد و لا نجلس كالفلاح اللى غرق دراه (للبهوات الفلاح اللى غرق دراه هو الفلاح الذى أغرق الفيضان محصول الأذرة الخاص به) ننعى سوء الطالع و ننعى العجز أمام توحش الفساد . على مر التاريخ بدأت المعارك بدراسة العدو أولا .. مواجهة الأوبئة تبدأ دائما بدراسة المرض ن
    • 2
      شركة الإستضافة التي تستضيف موقعنا  رفعت سعر الإستضافة و تطلبه بالدولار  و لتجديد الإستضافة أنا مطالب بدفع ما يقرب من 10000 جنيه   و هذا ليس في إمكانيات و لا هو مقبول  دفع هذا المبلغ من أجل الحفاظ على موقع لا يهدف للربح جار دراسة البدائل الممكنة لإستمرارية محاورات المصريين  لا أفهم كيف يتم إصدار فواتير بالدولار على خدمة تقدم في مصر دعواتكم
    • 1
      فنى صحى بالكويت: ما هي المهارات والخبرات المطلوبة؟ كفني صحي في الكويت، تلعب مهاراتك وخبراتك دورًا حاسمًا في نجاحك في هذا المجال المهم. فنيو الصحة العامة مسؤولون عن الحفاظ على صحة الجمهور وتوفير الخدمات الصحية اللازمة. هنا بعض المعلومات حول دور فنى الصحة العامة والمهارات والخبرات المطلوبة في الكويت. ما هو دور فنى الصحة العامة؟ دور فنى الصحة العامة في الكويت يتضمن القيام بأنشطة متعددة للحفاظ على صحة الجمهور. وهذه الأنشطة تشمل: تنفيذ برامج الصحة العامة: يساهمون في تنفيذ و
  • أضف...