اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

الزوج... الزوجة... وغرائز الأخرين..؟؟؟

بنت شعنونة

Recommended Posts

الموضوع دا شااااااائك جدا وقرب يجنني انا شخصيا

انا من انصار انه لا يفهم الرجل الا الرجل و المرأة تفهمها امرأة..

يعني هناك نظرة من امراة معينة ممكن لا يفهمها الرجل لكن اكييييد المراة ها تفهمها

والعكس بالعكس

دلوقتي في اي علاقة زوجية بيكون فيه اجزاء معينة ممكن يختلفوا فيها

او مطالب معينة

زي مثلا

زوج يرفض من زوجتة الرد على الهاتف لأنه "طبيعة " صوتها دلوعة جدا... " حقه"

مثلا

زوجة محجبة ولكن تعودت الجلوس مع ازواج خالتها وعماتها بدون حجاب ووافق الزوج على امتعاض لانها متعودة عليهم ومتعودين عليها

لكن عندما راها تجلس في مجلس من بين الحضور عمتها وجوز عمتها واخوا جوز عمتها

وهيا بدون حجاب

ثااااااااارت ثائرته...!؟؟

الغلط على مين؟؟؟

دايما الراجل يقول

انا افهم اكتر منك

انا عارف الرجالة بتفكر ازاي

زممكن الست تكون بتتصرف بحسن نية جدا بطريقة تخلي زوجها يشك فيها او حتى يفهمها الناس غلط

ويااااااما حالات طلاق حصلت بسبب كدا...

ما هو الحل؟؟

وازاي نتفاهم بحاجا زي كدا

قرار من طرف والتنفيذ واجب من الاخر

والا بالتفاهم واللين

طب ونعرف منين مين صح ومين غلط

مثلا

زوج حلف على زوجته بالطلاق لو لقاها بتكلم شباب ع النت تاني

خاصة انه كلامهم كلام عام يعني لا دراسة ولا حاجا وفي نفس الوقت مش كلام عيب

الزوجة في الثلاثين واصدقائها من النت في ال 18 -19 من عمرهم

مين الغلطان فيهم؟؟؟

وانا من البلد ديييييييييييي

رابط هذا التعليق

زوجة محجبة ولكن تعودت الجلوس مع ازواج خالتها وعماتها بدون حجاب ووافق الزوج على امتعاض لانها متعودة عليهم ومتعودين عليها 

وهيا بدون حجاب 

الغلط على مين؟؟؟ 

بخصوص هذه النقطة بالتحديد

لايحل للمرأة ان تجلس بدون حجاب امام من ليسوا بمحارم لها

يعني ماتفعله هذه المرأة حراااااااام

ولي عودة

مٌر الكلام

زي الحسام

يقطع مكان ما يمر

اما المديح سهل ومريح

يخدع صحيح ويغٌر

والكلمة دين

من غير إيدين

بس الوفا

ع الحر

رابط هذا التعليق

فى الحقيقه يا شعنونه فيه بعض النقاط التى اود ان اعلق عليها فى الموضوع يمكن ماتكونش فى صلب الموضوع :) فمعلش استحملينى

زوج يرفض من زوجتة الرد على الهاتف لأنه "طبيعة " صوتها دلوعة جدا... " حقه"

يعمل معنا زميله شكلها من عائله كبيره و ميسوره وللاسف الشديد يبدو ان "طبيعة" صوتها بها بعض ال .. الليونه عشان فيه كلمه اخرى لا اريد ان استخدمها لكن طريقة ردها على التليفون بتستفزنى انا شخصيا .. لانى اظن انها لو سكرتيره وظيفتها الاساسيه الرد على التليفون هترد بطريقه مهذبه اكثر من كده .. خصوصا انى لا اظن ان ده دلع دى ميوعه .. وانا آسفه جدا لهذه الكلمه لكن اذا استمعت لزملاء العمل وهم يعلقون على طريقة هذه الزميله فى الرد لشعرت بالاسف .. فهم يظهرون لها الاعجاب بدلعها و رقتها امامها بينما هم يسخرون من هذه الطريقه من ورا ضهرها !! خاصة انها حين تتكلم فى العمل تتكلم بصوره عاديه جدا من غير دلع فلا افهم لم يكون الدلع خلال الرد على التليفون !! ولم تتدلل امراه على شخص غير زوجها او اقاربها !! الا يسئ هذا اليها !!

بخصوص الزوج الذى يغضب حين يرى زوجته تجلس بدون حجاب مع غير محارمها .. اعتقد انه اخطا من البدايه لانه تغاضى عن هذا الامر .. المبدا لا يتجزا .. والطريق الى الجحيم مفروش بالنيات الطيبه ..

طبعا انا باقول الكلام ده ولا كأنى حكيم الزمان ومش عارفه هل ساطبقه على نفسى ام لا ولكنى اظن ان المراه حين تتزوج تتغير اشياء كثيره فى حياتها حتى لو لم تكن تفعلها قبل الزواج حتى لا يفهمها احد خطا او يسئ اليها .. وطبعا التفاهم مفيش احسن منه لانى انا شخصيا لست من انصار الحلف بالطلاق عند كل كبيره و صغيره وماحبش حد يلوى دراعى الصراحه .. يعنى ممكن الزوجه تعدى الموقف بدبلوماسيه ولكن لا ينبغى ان تكون هذه هى القاعده وفى كل كبيره و صغيره البيه يحلف بالطلاق .. لانه يدل بهذا انه انسان غير مسئول بل و يكاد يكون عيل فى تصرفاته ..

"أَمْ مَنْ يُجِيبُ الْمُضْطَرَّ إِذَا دَعَاهُ وَيَكْشِفُ السُّوءَ وَيَجْعَلُكُمْ خُلَفَاءَ الْأَرْضِ أَإِلَهٌ مَعَ اللَّهِ قَلِيلًا مَا تَذَكَّرُونٌَ"

صدق الله العظيم

-----------------------------------

قال الصمت:

الحقائق الأكيده لا تحتاج إلى البلاغه

الحصان العائد بعد مصرع فارسه

يقول لنا كل شئ

دون أن يقول أى شئ

مريد البرغوثى

رابط هذا التعليق

فيه فرق بين جمال الصوت والدلع

ممكن ست تكون صوتها جميل

ولكن تتكلم باحترام

لكن لو بتدلع

يبقى معلش بقى عنده حق يمنعها ترد

تموت الأُسد في الغابات جوعاً و لحم الضأن يأكله الكلابُ

و عبد قد ينــام على حريرٍ و ذو نسب مفارشه التراب

رابط هذا التعليق

التفاهم هو أساس العلاقه الزوجيه ، يعنى من الأول لازم مراتى تعرف أنا عاوز ايه منها و ما هو المسموح و ما هى حدوده و ما هو غير المسموح و الذى قد يؤدى لحدوث خلافات بيننا ، فمثلا اذا طلبت منها عدم خلع الحجاب امام أى شخص من غير محارمها فعليها الألتزام بهذا الموضوع بدون أى أستثناء ، و عليها هى أن تتفهم حدود قدرتى على الصبر و التسامح و لا تتسبب فى مايؤدى لتفاقم المشاكل ، على أن أحترم أنا أيضا مشاعرها فلا يمكن أن أطلب منها شئ و أقوم أنا بعمله .

يعنى بأختصـار التفاهــم و الأحـترام المتبـادل

يا وطنى : كل العصافير لها منازل

الا العصافير التى تحترف الحريه

فهى تموت خارج الأوطان

ـ نزار قبانى ـ

رابط هذا التعليق

يعنى بأختصـار التفاهــم و الأحـترام المتبـادل

لا أستطيع أن أضيف أكثر مما قاله الزملاء وما أختتم به أمير مداخلته ...

وبعدين المراة بعد الزواج زي ما قالت " حكيمة المنتدى الأنسة فيروز " حكيمة مش بتاعت الحقن لكن حكيمة جايه من الحكمة ... فقد قالت أن المراة بعد الزواج تتغير أشياء كتيرة فى سلوكها بحيث يجب ان يكون سلوك مسئول بعيد تماماً عن الشبهات او التفسير الخطأ خاصة من قِبل زوجها .

وبالتالي سلوك زي اللى فيروز قالته عن الست اللي بتدلع لما ترد على التليفون لا أدري هل تعلم ما قد يسببه ذلك من سوء فهم عند الآخرين ويجعل بعض مرضى النفوس يتجرأون عليها .. او مثال آخر.. إمرآة تدعي انها محترمة ولكنها تعودت على أرتداء الملابس الغير محتشمه .. هل نقول أنها تفعل ذلك بحسن نية وهي أساساً سيده محترمه وملتزمة ولا تفعل العيب.

وسأختم كلامي بحكمتين شهيرتين وتتناسبان مع هذا الموضوع :

" الطريق إلى جهنم مفروش بالنيات الطيبة "

" معظم النار من مستصغر الشرر " يعني ممكن الموضوع يبدأ بالكلام الناعم فى الرد على التليفونات وينتهي بمأساة .

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق

طيب ياشانا انتى مش شايفه انها مشكلة كبيرة جدا .

كلامك معناه استحالة التفاهم بين الرجل والمرأة .

رابط هذا التعليق

مثلا

وهيا بدون حجاب

الغلط على مين؟؟؟

الغلط علي الزوجه

طلما انها تلبس الحجاب وهو لم يفرضه عليها وشافت انه تضايق من هذا فيجب لبسه ما هي العمليه مش عند ولا عافيه فيه احترام

وعلي فكره اعتقد وده رائ شخصي ان معظم حالات الغيره سواء من الرجل علي الست او العكس بيكون لها اسباب صحيحه (وانا باقول معظم مش كل)

دايما الراجل يقول

انا افهم اكتر منك

انا عارف الرجالة بتفكر ازاي

زممكن الست تكون بتتصرف بحسن نية جدا بطريقة تخلي زوجها يشك فيها او حتى يفهمها الناس غلط

علي فكره لو فيه تفاهم مفيش حد حيكون عارف اكثر من الاخر الاثنين سوف يقبلوا الامور بصدر رحب

مين الغلطان فيهم؟؟؟

الزوجه هي الغلطانه

احتراما لهذا الرجل من غير ما تضطره ان يحلف او غيره مفيش داعي للشبهات

بس حكاية الحلفان بالطلاق دي غير مقبوله بحس ان الانسان اللي بيحلف بالطلاق مش كويس

رابط هذا التعليق

مثلا

مين الغلطان فيهم؟؟؟

في رأيي أن الموضوع يتوقف على نوع الكلام على النت..

إذا كان من خلال المنتديات المحترمة يمكن بالتفاهم أن يصلا إلى حل يرضي الطرفين ..

أما إذا كانت صداقة بين الزوجة ذات الثلاثين و اصدقائها من النت في ال 18 -19 من عمرهم..

فأقترح أن يرسلها إلى بيت أهلها لاتخاذ اللازم ..فورا

رابط هذا التعليق

Quote: 

طيب ياشانا انتى مش شايفه انها مشكلة كبيرة جدا . 

كلامك معناه استحالة التفاهم بين الرجل والمرأة

استاذ هشام حضرتك ما فهمتش قصدي

انا كان قصدي انه الراجل يفهم الراجل كويس اوووووووي و العكس بالعكس

يعني لو فيه كلمة خارجة كدا والا كدا او كلام من تحت لتحت ممكن انا ما افهموش لكن لو اخويا واقف ها يفهمه و العكس برضه

مش قصدي على التفاهم بين اتنين سعدتك :)))

أما إذا كانت صداقة بين الزوجة ذات الثلاثين و اصدقائها من النت في ال 18 -19 من عمرهم.. 

فأقترح أن يرسلها إلى بيت أهلها لاتخاذ اللازم ..فورا

يسلللللللللللم لسانك يا اكسلنس وحمدالله على سلالالالامة العودة

بس معلش

جاوب على سؤالي دا

ليه؟؟؟

ليه يبعتها لبيت ابوها؟؟

وها اقولك انا سالته ليه...بس بعد ما افهم

زهرة حمدالله ع السلالالالالالالالالامة انتي كنت "مقفلة" فيييييين؟؟ :))

استاذ امير و سي السيد وفرح اليوم و فيروز ولايت

كلامكم صح اوي

بس اسمحولي اتكلم معاكم بقلب مفتوح

انا متاكدا مليووووووون المية انه لالالالالازم كل بنت تتغير بعد الجواز

لكن مثلا

واضع نفسي في هذا الموقف عشان افكر معاكم بصوت عالي

انا اتعودت ع المنتدى هنا وادمنته

واحنا مش بنقول حاجا غلط

جه جوزي ورفض تماااااااااااااما اني اكتب هنا تاني

اكيد ها ازرجن واتخنق منه عشان انا مش شايفة اني بعمل حاجا غلط ولا حرام

يبقى ليه يقولي لا؟؟؟

جاوبوا بقى...

وانا من البلد ديييييييييييي

رابط هذا التعليق

واحنا مش بنقول حاجا غلط

يبقى ليه يقولي لا؟؟؟جاوبوا بقى...

اولا انا متاكده انك لما حتجوزي حتجوزي واحد مثقف ولو عرفتيه علي المنتدي فبكل تاكيد مش ح يمانع لان اعتقد ان هنا كلنا بنتكلم فقط بنشارك بعض جماعه ولكن ليس هناك استفراد بااحد

وانا عندي فكره عرفيه علي المنتدي ومتقوليش انك بنت شعنونه وخدي رائيه وتاكدي انه سيصاب بحبك كما يحدث لنا جميعا

رابط هذا التعليق

بس معلش

جاوب على سؤالي دا

ليه؟؟؟

ليه يبعتها لبيت ابوها؟؟

الله يسلمك يا فندم

يبعتها لبيت ابوها ببساطة ليعيد شحن الإخلاقيات و المبادئ و الأعراف التي وضعها فيها حتى إنتقلت إلى بيت زوجها .. و التي يتعارض معها بالتأكيد هذه الصداقة بين الزوجة ذات الثلاثين و اصدقائها من النت في ال 18 -19 من عمرهم..

وها اقولك انا سالته ليه...بس بعد ما افهم

قولي بقى :) ..

رابط هذا التعليق

بنت شعنونة

واحنا مش بنقول حاجا غلط

يبقى ليه يقولي لا؟؟؟

جاوبوا بقى

يبقى من غير كلام تسمعي كلامه ... لأن طاعة الزوج من طاعة الله وقال رسول الله ( ص ) فى حديث شريف ‏ " ‏ ‏لو كنت آمرا أحدا أن يسجد لغير الله لأمرت المرأة أن تسجد لزوجها "

مش معنى كده أن الراجل يستعمل الحق ده فى البطش والتجبر على زوجته أو أنه يأمرها بما فيه معصية لله ..

لكن لما يأمرها انها ما تدخلش على النت .. اعتقد ان دي مش جريمة ولا هو حرمان من الماء أو الهواء مثلاً

رابط هذا التعليق

وقال رسول الله ( ص ) فى حديث شريف ‏ " ‏ ‏لو كنت آمرا أحدا أن يسجد لغير الله لأمرت المرأة أن تسجد لزوجها "
أنا فقط أستفهم عن هذا الحديث ولا أقول أن الزوجة لا تطيع زوجها .

المعنى الذى أفهمه أن الرسول p1.gif يقول لو كنت سأقول لأحدا أسجد لغير الله - ومفهوم جدا أننى لا ولن أقولها - وبالتالى لا ولن أقول للزوجة أن تسجد لزوجها . لا أفهم من هذا الحديث أى إشارة لطاعة الزوجة لزوجها . وربما هذا الحديث لتعديل ما جاء فى الإنجيل من " أن الرجل لزوجته كما السيد المسيح للكنيسه " وهو ما يعطى للرجل بالنسبة لزوجته فى المسيحية قداسة ، ويريد الرسول ( ص ) إلفاء ذلك للمسلمين . مجرد رأى خاص وقد أكون مخطئا ، أو طول تواجدى خارج مصر لخبط منطق الفهم عندى .

أنصر أخاك ظالما أو مظلوما

رابط هذا التعليق

وقال رسول الله ( ص ) فى حديث شريف ‏ " ‏ ‏لو كنت آمرا أحدا أن يسجد لغير الله لأمرت المرأة أن تسجد لزوجها "

.

مجرد رأى خاص وقد أكون مخطئا ، أو طول تواجدى خارج مصر لخبط منطق الفهم عندى .

الأخ Wa7d

أعتقد أنك محتاج كورس سريع فى اللغه العربيه

مع خالص أحترامى الحديث صريح وواضح و معناه ، و معناه أن على الزوجه أن تحترم زوجها لحد الطاعه الكامله و أنه لولا أن السجود لله سبحانه و تعالى فقط ، لكنت أمرت الزوجه أن تسجد لزوجها

تحياتى

يا وطنى : كل العصافير لها منازل

الا العصافير التى تحترف الحريه

فهى تموت خارج الأوطان

ـ نزار قبانى ـ

رابط هذا التعليق

بنت شعنونة كتبت:

يفهمها الناس غلط

فــيــروز كتبت:

هم يظهرون لها الاعجاب بدلعها و رقتها امامها بينما هم يسخرون من هذه الطريقه من ورا ضهرها !!
حتى لا يفهمها احد خطا او يسئ اليها ..

se_ Elsyed كتب:

يجب ان يكون سلوك مسئول بعيد تماماً عن الشبهات او التفسير الخطأ
هل تعلم ما قد يسببه ذلك من سوء فهم عند الآخرين

مع أحترامى لكم و لكن انا من وجهه نظرى .... الغلط على الناس المحيطين أنفسهم ... على المجتمع ... على التدخل فى شئون الغير و الكارثة فى شئونهم الخاصة، بل و حريتهم الشخصيه فى كثير من الأحيان..... و بلا أى حق.

... أن واحدة من آساليب النُظم الديكتاتورية هى :

وهى بكل أسف كانت ومازالت مٌنتشرة ومُستخدمة في بلدنا الحبيب وعلى كافة المستويات بلا إستثناء !

رابط هذا التعليق

الأخ أمير كتب

الأخ Wa7d 

أعتقد أنك محتاج كورس سريع فى اللغه العربيه 

مع خالص أحترامى الحديث صريح وواضح و معناه ، و معناه أن على الزوجه أن تحترم زوجها لحد الطاعه الكامله و أنه لولا أن السجود لله سبحانه و تعالى فقط ، لكنت أمرت الزوجه أن تسجد لزوجها 

معلش هوه خروج قليلا عن الموضوع لأن طريقة فهم الغة مهم . الحديث يقول
وهذا واضح جدا لى :-

لو سمعتوا عنى "الرسول" إنى قالت لإنسان أن يسجد لغير الله كنتم تتوقعوا منى أن أقول للزوجة أن تسجد لزوجها . ملهاش معنى تانى العربى واضح . لو قلت للناس إسرقوا كنت قلت للموظف إرتشى . لو كنت حقول لحد يأكل هذه التفاحه كنت حقول لإخى يأكلها .

المصيبه إن إحنا نفسر الحديث ليوافق هوانا . إنت عاوز إن الزوجة تقدس زوجها بدرجة أقل شوية من تقديسها لله - استغفر الله .

أحاديث كثيره تقول أن الزوجة تطيع زوجها فيما لا يغضب الله وهى واضحة . لكن هذا الحديث بعيد شوية .

أنصر أخاك ظالما أو مظلوما

رابط هذا التعليق

بنت شعنونة كتبت:
يفهمها الناس غلط

فــيــروز كتبت:

هم يظهرون لها الاعجاب بدلعها و رقتها امامها بينما هم يسخرون من هذه الطريقه من ورا ضهرها !!
حتى لا يفهمها احد خطا او يسئ اليها ..

se_ Elsyed كتب:

يجب ان يكون سلوك مسئول بعيد تماماً عن الشبهات او التفسير الخطأ
هل تعلم ما قد يسببه ذلك من سوء فهم عند الآخرين

مع أحترامى لكم و لكن انا من وجهه نظرى .... الغلط على الناس المحيطين أنفسهم ... على المجتمع ... على التدخل فى شئون الغير و الكارثة فى شئونهم الخاصة، بل و حريتهم الشخصيه فى كثير من الأحيان..... و بلا أى حق.

لأ معليش يا وايت هارت .. الحرية الشخصية حاجة مختلفة تماماً ...

فممارسة الحرية الشخصية لابد وان تتم فى إطار الدين والتقاليد وعادات وأعراف البلد اللي الإنسان موجود فيها ...

يعني ماكنش فى مصر وامسك زجاجة خمر وأشرب في الشارع وأقول أيه يا عم انا حر انا بأمارس حريتي ولم اعتدى على حرية الآخرين .

أو أمرآة تمشي بملابس مثيرة وغير محتشمة وتقول انا حره ...

وبعدين ماهذه الحرية التى تسمح للمرآه بإن تجلس وشعرها مكشوف أمام المحارم ؟

وأي حرية هذه التى تجعل أمرآه تلين فى القول لأشخاص غرباء عنها في حين أن هذه مش نبرة صوتها بل هي تفعل ذلك فقط عندما تتحدث فى التليفون - واعتقد مع الرجال فقط - مما يؤدي إن الزبون اللي معاها على الخط خياله الخصب يسرح ويتصور خيالات مريضه عن هذه السيده .....

وتقولي حرية .. فلتسقط الحرية إذا كانت تؤدي إلى جهنم الحمره.

رابط هذا التعليق

واحد كتب

.

إنت عاوز إن الزوجة تقدس زوجها بدرجة أقل شوية من تقديسها لله - استغفر الله .

أحاديث كثيره تقول أن الزوجة تطيع زوجها فيما لا يغضب الله وهى واضحة . لكن هذا الحديث بعيد شوية

والله الحديث صريح جداً يا واحد ومفسر نفسه ... فالرسول لم يأمر أحد بان يسجد لغير الله ولكنه ( ص ) لكي يرفع من قدر وقدسية علاقة الزوج بزوجته والعكس قال هذا الحديث ... تماماً مثل بر الوالدين ... الذين قرنه الله سبحانه وتعالى فى أيات كثيره بعبادته ومنها على سبيل المثال الآيات التالية :

آيه 83 البقرة

36 النساء

151 الأنعام

23 الإسراء

8 العنكبوت

15 الأحقاف

فهل معنى ذلك أن ربنا بيدعونا اننا نعبد أبائنا ... كلا ولكنه تعظيم لمكانة الوالدين وزرع المحبة والتقدير لهم فى نفوسنا ....

ونؤكد مرة آخرى بان طاعة الزوجة لزوجها لا تكون فى شيء به معصية لله ... يعني مافيش واحد يطلب من زوجته ترك الصلاة أو الأفطار فى نهار رمضان وتقوله حاضر يا سي السيد طلباتك أوامر .

رابط هذا التعليق

فممارسة الحرية الشخصية لابد وان تتم فى إطار الدين والتقاليد وعادات وأعراف البلد اللي الإنسان موجود فيها ...

و بلدنا تحديدا طول عمرها عاداتها و تقاليدها بتسمح بتواجد مختلف أنواع الحريات الشخصيه، من ملبس و مأكل و مشرب .... فما الذى جد حتى بدأنا فى التدخل فى شئون غيرنا؟؟!!

يعني ماكنش فى مصر وامسك زجاجة خمر وأشرب في الشارع وأقول أيه يا عم انا حر انا بأمارس حريتي ولم اعتدى على حرية الآخرين .

أعلم ان ببلدنا يوجد أماكن مغلقه لشرب الخمر ... أما شربها فى الشارع فلم أرة و أشك فى حدوثه ... خاصة فى ظل قوانين قائمه فعلا مثل "فعل الفاضح فى الطريق العام" او "حالات السكر البين" اثناء القيادة و خلافه .... و دت ان عقدنا مقارنه و أتينا بأمثله للتدليل عما نتحدث عنه ان نبذل المزيد من الجهد فى اختيار تلك الأمثله، خاصه اذا كان هناك قوانين قائمه تجرم هذا العمل أو ذاك....

أو أمرآة تمشي بملابس مثيرة وغير محتشمة وتقول انا حره ...

أعتقد ان هذا فى صميم الحريه الشخصيه التى تحدثت عنها و عنيتها من "عادات و تقاليد" ففى بلدنا لم يجرم لبس "المينى جيب" على سبيل المثال و ليس الحصر سواء فى السابق أم فى الحاضر، و كأن القوانين لا فائدة منها و ليست كافيه و لهذا بدأنا فى سن قوانينا الخاصة للحكم على غيرنا حتى فى ملبسهم ... و لا أفهم السر فى مهاجمه فقط المرأة دونا عن الرجل فى هذة النقطه مثلا ؟؟!! ... معذرة لا يوجد قانون ببلدنا بفرض زى معين سواء على المرأة أم على الرجل، اذن التدخل فى هذا الشأن هو تدخل فى حريه الشخص و شئونه!!!! انا لا أستطيع تخيل ان الحكم على شخص أى كان يتم من خلال مظهرة الخارجى، بل أخشى ان يندرج هذا تحت حكم النميمه و القيل و القال!!!

وبعدين ماهذه الحرية التى تسمح للمرآه بإن تجلس وشعرها مكشوف أمام المحارم ؟

أعتذر ... فى هذة النقطه ربما يكون لديك حق .... لا لى أن أتدخل فى عقيدة غيرى و معتقده.

وأي حرية هذه التى تجعل أمرآه تلين فى القول لأشخاص غرباء عنها في حين أن هذه مش نبرة صوتها بل هي تفعل ذلك فقط عندما تتحدث فى التليفون - واعتقد مع الرجال فقط - مما يؤدي إن الزبون اللي معاها على الخط خياله الخصب يسرح ويتصور خيالات مريضه عن هذه السيده .....

لا اعلم لماذا لا تريحنى كلمه "زبون" التى استخدمتها، أراها قاسيه و لا مكان لها هنا .... انا اراها حريه شخصيه ... انا لا أعرف مع من تتحدث، فليس من طابعى "التصنت" على غيرى، و ما المحادثات التليفونيه الا أمور شخصيه جدا ... مثل الرسائل الخاصة تماما ... نحن لنا فقط بالمظهر الخارجى اما ما يتم فى الخفاء و العلن ... فلا بأس !!!

أكرر لما الهجوم دائما على المرأة و هناك من الرجال من يقومون بما هو أكثر؟؟ اختلافى هنا فى مبدأين ... الأولى و هى الأهم هى التدخل فى شئون الغير بوجه عام (خاصه الشخصيه جدا منها).

و الثانيه هى "التمييز" بين الجنسين ... و اتهام دائم لجنس دونا عن غيرة .... هذا هو ما يهمنى فى هذا الموضوع....

ثم يا عزيزى "من يتصور خيالات مريضه" عن شخص أخر بسبب صوته أو شكله أو ملبسه .... هو فى الحقيقة المريض الفعلى الذى يحتاج الى طبيب نفسى و ليس الأخر ... لأن العين كغيرها من أعضاء جسم الأنسان تعمل تحت امرة العقل .. و هنا نستطيع بسهوله التمييز ما بين العقل الناضج من غيره ... هذا بالطبع من وجهه نظرى

... أن واحدة من آساليب النُظم الديكتاتورية هى :

وهى بكل أسف كانت ومازالت مٌنتشرة ومُستخدمة في بلدنا الحبيب وعلى كافة المستويات بلا إستثناء !

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • أضف...