اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

تغيير المهنة من عامل تربية مواشى إلى عامل فقط

Recommended Posts

سلام عليكم

أرجو منكم اعطائى الخطوات كامله ازاى اغير مهنه الاقامة من عامل تربيه مواشي لعامل عادى او اى حاجة تانى تخلينى الاقى شغل بشركة او مصنع او حاجة كويسه

بجد انا تعبت عمال الف مش لاقى كل الى يسال يسال على المهنه بالاقامة وميرداش يرد عليا تانى

ساعدونى ارجوكم

رابط هذا التعليق

سلام عليكم

أرجو منكم اعطائى الخطوات كامله ازاى اغير مهنه الاقامة من عامل تربيه مواشي لعامل عادى او اى حاجة تانى تخلينى الاقى شغل بشركة او مصنع او حاجة كويسه

بجد انا تعبت عمال الف مش لاقى كل الى يسال يسال على المهنه بالاقامة وميرداش يرد عليا تانى

ساعدونى ارجوكم

اخي الفاضل مهنتك صعب تتعديل ولو فيه شخص يعدلها ممكن يطلب منك تمن فيزه جديد اكتر من 7000 ريال الله يكون في عونك

رابط هذا التعليق

عامل تربية مواشي

عامل زراعي

عامل منزل

سائق خاص

من أصعب المهن التي يُمكن تغييرها وعليها حظر من وزارة الداخلية خصيصاً ..

وعامل المواشي والزراعي بالذات .. بتدخل فيهم وزارة الزراعة نفسها ..

يعني أسف الموضوع صعب خالص ..

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق

معليش يمكن موضوع تعديل المهنة مسدد لكن الرزق باذن الله مش متسدد

انت ادعي لربنا كتير وباذن الله هيوفقك في شغله ميكونش محتاج فيها تغير المهنة .. يمكن تشتغل في محل او تتاجر بنفسك في اي عمل حر .. معليش اصبر بس وماضاقت الا لما فرجت ويمكن فرصة عشان تقرب من ربنا اكتر ..

يمكن كل الي قدمت لهم لغايه دلوقت مش عاوزين عامل زراعي ويمكن بعدين هتلاقي الي بيدور من الاول على عامل زراعي .. محدش عارف اليمكن ده امتى قد يكون بعد فترة ويمكن اقرب لك مما تتخيل .. انت بس الزم الاستغفار والدعاء وهتشوف ربنا هيفتحها عليك ازاي ..

..إذا دعتك قدرتك على ظلم الناس فتذكر قدرة الله عليك ..

رابط هذا التعليق

معليش سؤال عمّال ياكلي دماغي؟؟

هاتفرق ايه عامل تربية مواشي من عامل عادي ؟؟؟؟

وشغل ايه الكويس اللي هاتلاقيه بمهنة عامل عادي؟

ممكن بس نعرف مؤهل سعادتك ايه ؟؟

إن فشلنا في الوصول للحكم ولتغيير البلد .. لا تقلقوا .. نحن فكرة .. الفكرة لا تموت ... تستمر لا تتوقف

البرادعي 15/10/2011

رابط هذا التعليق

بالمناسبة هي تغيير المهنة لها ضوابط ونظام معين ؟ وايه هي ؟

تغيير المهنة المفروض دلوقت إنه ممنوع .. لكن بيحصل المفروض في حالة واحده ( خلي بالك من المفروض عشان الفلوس هنا بتعمل الكوفت كله )

الحالة هي نقل الكفالة على شكرة تكون مهنتك الجديدة متوافقة مع نشاطهم ومتوافقة بالتأكيد مع شهاداتك الجامعية واهم حاجه إن الشركة تكون عندها شهادة سعودة سارية المفعول وبعد ده كله إنت وحظ برضوا يتوافق لك أو لأ

لكن في نفس الوقت السوق السودا شغالة الله ينور ومعقبين شاطرين بيعملوها من غير نقل كفالة

ومعقبين تانيين مسجلين على قوائم الأرهاب بيضربوا خطابات نقل كفالة ويغيروا المهنة وفي الحاله دي بيكونوا حصلوا على موافقة فعلية من مكتب العمل بنقل الكفالة .. فيرجعوا يلغوها تاني ... تخيل ؟

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق

أنا مستغرب جدا من الموضوع ده ( حاجات هنا بتحصل مكنتش اتخيل انها تحصل )

طيب اسمع الحكاية ديه عشان نعرف انه اللي بيعملوه المعقبين ده ممكن يبقى عادي

يعني حصل مع واحد اعرفه ان ضابط الجوازات قاله عندك المشكلة الفلانية قاله ازاي ومش عارف ايه ؟ رايح ضابط الجوازات قال له تدفع كذا وانا اخلصلك الموضوع ده

الراجل بيقول انا شكيت وخفت منه رايح قال له هات الجواز طيب ورايح حاطط فيه خمسمائة ريال بس طبعا بعيد عنه خالص ورجع اداله الجواز وجواه الفلوس والراجل خلص الموضوع

طبعا الراجل اللي اعرفه ده خاف لأنه طلب منه قدام الناس وبيقول اول مرة يحصل الموضوع ده وكل ده واحد عادي رايح يجدد جوازات عياله عادي خالص

فالموضوع بقى عيني عينك كده والكل عارف

رابط هذا التعليق

أخى الفاضل , أنا لا أعلم لماذا تريد تغيير المهنة من عامل تربية مواشى الى عامل فقط لأنى بحكم عملى فى مستشفيات وزارة الصحة السعودية أرى أن عامل تربية المواشى له حق العلاج بمستشفيات وزارة الصحة لو حدث له مكروه لا قدر الله من ريال ل 100000 ريال

شكرا

و لا تحسبن المجد تمرا أنت آكله ....................لن تبلغ المجد حتى تلعق الصبرا

رابط هذا التعليق

• بعد 2 سنة...

انا عامل زراعي وغيرت الي اختصاصي

الف مبروك يافندم وربنا يوفقك ان شاء الله ممكن اعرف حضرتكم عملت ايه بالظبط

عشان انا سالت الكفيل وقلى لازم اكون على مؤسسة واستنى لما اظبط الاوراق الكلام ده صحيح فعلا

رابط هذا التعليق

مش بالمهنه زى ما الاستاذ قال دة رزق انا مهنتى

سائق خاص ولو تنفع تتغير مش هاغيرها بردة مع انى عارف انها مش بتتغير بس انا بقول افتراضا

المهم الكفيل راجل كويس والحمد لله

وسايبنى واوارقى كلها معايا جوازاى اقامتى

يبقى اغير لية مش بالمهنة بالكفيل واللى هتشتغل معاهم

رابط هذا التعليق

انا عامل زراعي وغيرت الي اختصاصي

الف مبروك يافندم وربنا يوفقك ان شاء الله ممكن اعرف حضرتكم عملت ايه بالظبط

عشان انا سالت الكفيل وقلى لازم اكون على مؤسسة واستنى لما اظبط الاوراق الكلام ده صحيح فعلا

ايوه الي اعرفه انك لازم تكون علي كفاله موسسه

لاني قبل ما اغير سالوني علي الموضوع ده

رابط هذا التعليق

• بعد 5 سنة...

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • أضف...