اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

اشيرو على يرحمكم الله

Recommended Posts

:roseop: ياخوانى السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة

انا اعمل كيميائى بمستشفى جامعى فى بداية الاربعينات متزوج ولدى 3 اطفال والحمد لله راضى بما قسمة الله لى من رزق ولكنى اريد تأدية فريضة الحج ولااملك من حطام الدنيا شيأ لدى عقد فنى مختبرات مياة بالمدينة المنورة براتب 1500ريال مع السكن الجماعى والاطعام الجماعى كما هو مذكور بالعقد اريد ان استفسر من الاخوة الافاضل هل هذا العقد كافى لتامين متطلبات اسرتى علما باننى مطالب بدفع التامينات والمعاشات وصندوق العاملين بمقر عملى حوالى 2000جنيها سنويا

وجزاكم الله خيرا

ايمن مختبر

رابط هذا التعليق

:roseop: ياخوانى السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة

انا اعمل كيميائى بمستشفى جامعى فى بداية الاربعينات متزوج ولدى 3 اطفال والحمد لله راضى بما قسمة الله لى من رزق ولكنى اريد تأدية فريضة الحج ولااملك من حطام الدنيا شيأ لدى عقد فنى مختبرات مياة بالمدينة المنورة براتب 1500ريال مع السكن الجماعى والاطعام الجماعى كما هو مذكور بالعقد اريد ان استفسر من الاخوة الافاضل هل هذا العقد كافى لتامين متطلبات اسرتى علما باننى مطالب بدفع التامينات والمعاشات وصندوق العاملين بمقر عملى حوالى 2000جنيها سنويا

وجزاكم الله خيرا

0

حضرتك انا ما اعرفش السعودية اقصد ظروفها لكن بصراحة انا قرات عنها بصراحة اظن انه مرتب قليل جدا جدا جدا و حضرتك ناوي تسيب اسرتك علشان مبلغ زي ده انا ما اظنش انه رايي سليم لو انت كنت عازب ساعتها ممكن تفكر لكن حضرتك زي ما قولت عندك اسرة يعني بصراحة صعب اوي

و في انتظار باقية اراء الاعضاء

رابط هذا التعليق

لأ طبعا ماينفعش مرتب زى ده وخصوصا ان عندك اسرة محتاجه مصاريف

انت هتصرف كام؟ وتبعت كام؟ وتحوش كام؟

مش بعيد اخر الشهر تخط فلوس من جيبك (ماعرفش منين طبعا) على المرتب عشان تمشى حياتك

انتظر فرصة افضل بمرتب معقول وان شاء الله ربنا هييسرلك الحال عشان ناوى ونفسك تحج

واحسن حاجه فيك الرضا وكونك راضى يبقى بإذن الله هيوسع عليك

اصبر تنول

لا إله إلا أنت سبحانك إنى كنت من الظالمين

اللهم صلى وسلم وبارك على سيدنا محمد وعلى آله واصحابه أجمعين والتابعين بإحسان إلى يوم الدين

اللهم اغفر لكل من شاهد موضوعى او قام بالمشاركة (اللهم تقبل) آآمين

و جزاكم الله خيرا

رابط هذا التعليق

:wub: ياخوانى السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة

وجزاكم الله خيرا

السلام عليكم

اخي الفاضل المرتي ضعيف جداااااااااا بس لما تكون انتي في نيتك الجح عادي تعالي سنه وقضي فرض الله وانزل وممكن كمان تجي في شهر 11 وتشتغل كم شهر لو مش عجبك الشغل كدا ترجع وانت مرتاح لانك حجيت والحمد لله يعني هتكون باذان الله مفيش خساره وربنا يتقبل

رابط هذا التعليق

وجزاكم الله خيرا

سيادتك لما توصل هنا هاتلاقي العامل اللي بينضف لك المكتب ويعمل لك الشاي والقهوة يتساوى تماماً مع مرتبك ... مش هاقول اكتر من كده

الحج هو الفريضة الوحيدة التي ربطها الله بالاستطاعة سواء مادة ، جسمانية ، امنية ... الخ

انت كده بتهد مستقبلك وحياتك كلها بهذا العرض البشع

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق

اعتقد المرتب هزيل جدا وغير مقبول .

وجزاكم الله خيرا

السلام عليكم

اخي الفاضل المرتي ضعيف جداااااااااا بس لما تكون انتي في نيتك الجح عادي تعالي سنه وقضي فرض الله وانزل وممكن كمان تجي في شهر 11 وتشتغل كم شهر لو مش عجبك الشغل كدا ترجع وانت مرتاح لانك حجيت والحمد لله يعني هتكون باذان الله مفيش خساره وربنا يتقبل

بس لازم تكون النية سليمة ومش نية التلاعب بالعمل وصاحب العمل

عشان ربنا يبارك في الرزق

وعشان ربنا يتقبل الحجة .

تقدم مصر سيمر بعدة مراحل

أول مرحلة هي القضاء على نظام مبارك

رابط هذا التعليق

ايه ياعم انت كده هتزعلنى منك انا شغال كيميائى والمرتبات مش كده خالص اقل من 3000 ده طبعا غير السكن والمواصلات يبقى ملهاش لازمه وبعدين العقد اللى بينك وبينهم يكون كيميائى مش فنى مختبرات هم عندهم فنين وعندهم كيميائين وزى لما اقلتلك دول العامل اللى بيعمل الشاى والقهوه بياخد اكتر من كده اقل اقل حاجه هتصرفها فى الشهر 1000 ريال وبعدين انت المفروض معاك خبره وسنك مش صغير وبعدين هتلاقى هنا مرتبات مهوله دى نصيحيتى مش تقول الحج ومش الحج انت ممكن تيجى فى اول سنه متعرفش تحج وبعدين مهو الحج عاوز اقل حاجه 4000 ريال هنا فى السعوديه علشان تحجز فى حمله يعنى انا بقلك

لما الدنيا تقسى عليك اوعى تخاف منها وتكش تربس عترس فيها ياولدى هى كده متجش غير وش

دوس فيها وجمد قلبك بس اياك على ضعيف تفش توصل فيها لاعلى مناصب بس اياك فى يوم تغش

رابط هذا التعليق

مهنتي رسام معماري وسأحصل علي بكالوريوس هندسة مساحة عن طريق التعليم عن بعد مصدقة من الخارجية الأمريكية فهل يمكن تغيير المهنة

رابط هذا التعليق

مهنتي رسام معماري وسأحصل علي بكالوريوس هندسة مساحة عن طريق التعليم عن بعد مصدقة من الخارجية الأمريكية فهل يمكن تغيير المهنة

ما هذا يا أخي ؟

هل هذا تصرف سليم وسوي ؟

تدخل موضوع " صباح الخير يا سعودية " وتلطع هذا الاستفسار !!!!

ثم تجري وتفتح موضوع جديد بنفس الاستفسار فيرد عليك الزملاء مشكورين ويقتطعون من وقتهم ومجهودهم وافادوك افادة وافيه ولم يتركوا شيئاً لإضافة اي تعقيب وترد انت عليهم وتتحاور معهم في نفس الموضوع !!!!!!!!

ثم مباشرة تدخل موضوع اخر لزميل اخر وتضع نفس الاستفسار ؟

ما هذا ؟!!!!!!!!!!!!!!!!!

ارجو عدم تكرار ذلك وعدم التمادي في هذه الفوضى الغير مسئولة

واعتبر هذا انذار رسمي ونأسف في اتخاذ اجراء اداري ضدك اذا تم تكرار ذلك

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • أضف...