اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

تكاليف توثيق الشهادة من قنصلية السعودية فى مصر

Recommended Posts

ارجو من الاخوة افادتى

انا حصل على بكالوريوس تجارة وقمت بتوثيق الشهادة من امين الجامعة والخارجية فقط وباقى توثيقها من السفارة السعودية اريد ان اعرف تكاليف التوثيق من القنصلية بالقاهرة

وشكرا لسعة صدر الاعضاء

رابط هذا التعليق

ربنا يوفقك

بص انا روحت السفارة عشان اوثق عقد العمل (عشان أغير الوظيفة فى البطاقة الشخصية)

لكن لقيت السفارة مش بتتعامل مع الجمهور

بتتعامل عن طريق مكاتب السفريات

وهتلقى مكتب سفريات جنب السفارة السعودية على طول

وهتقابل واحد اسمه استاذ هانى لكن ساعتها طلب منى 1000 جنيه واعتقد انه هيطلب منك مبلغ وقدره

ناس نصابة ربنا يأخدوهم ...

والحمد لله اتصرفت وغيرت الوظيفة عن طريق تأمين العاملين بالخارج ...

على العموم شوف مكتب سفريات يخلصهالك بأقل مبلغ واسال كذا مكتب عشان تعرف الاسعار

وان شاء الله الاخوة هنا يفيدوك لو فى طرق تانية افضل

انا قولتلك اللى اعرفه يمكن يفيدك بشىء

محبوبتى

أذكر لكى

أنكى كنتي لعبتي

ألهو بكي فى وحدتى

كنتي علي صوتي تستيقظي

يامهجتي لقد نجحت خدعتي

سامحيني يا أولى فرحتي

انى نادم على حماقتي

رابط هذا التعليق

على حد علمي تكاليف توثيق الاوراق في المكاتب الورقة بحدود مية جنيه ..

ولو المكتب النصاب طلب منك الف جنيه ببساطه استنى لما تروح السعوديه ووثق اوراقك من هناك عن طريق السفاره .. هتبقى اغلى شويه من مصر لكن مستحيل هتوصل الف ولا ميتين جنيه حتى ..

برضه الاخوه في السعوديه يفيدوك اكتر مني في الرسوم دي .

..إذا دعتك قدرتك على ظلم الناس فتذكر قدرة الله عليك ..

رابط هذا التعليق

[b]على فكرة أنا عملت الوثيقة اللى متصدق عليها من القنصلية بأقل من 100 جنية , ببساطة مشيت خطوتين بعيد عن القنصلية يعنى مش اول مكتب يقابلك توثق منه ، دول ارخص يعنى 70 و80 جنية بس !! بس خد بالك من الختم بتاع القنصلية بيكون ختم كبير وطابع بجانبة مكتوب علية 30 جنية ويكون الختم على شكل سيفين متقاطعين وبينهمانخلة اظن مشهور اوى ! وربنا يكملك خطواتك على ألف خير .نسيت أقول لك ان القنصلية مقسمه الايام فردية وزوجية علشان كل مكتب يبقى له أيام معينة يعنى أحد و ثلاثاء مثلا والسبت أجازة علشان تبقى عارف .

رابط هذا التعليق

[b]على فكرة أنا عملت الوثيقة اللى متصدق عليها من القنصلية بأقل من 100 جنية , ببساطة مشيت خطوتين بعيد عن القنصلية يعنى مش اول مكتب يقابلك توثق منه ، دول ارخص يعنى 70 و80 جنية بس !! بس خد بالك من الختم بتاع القنصلية بيكون ختم كبير وطابع بجانبة مكتوب علية 30 جنية ويكون الختم على شكل سيفين متقاطعين وبينهمانخلة اظن مشهور اوى ! وربنا يكملك خطواتك على ألف خير .نسيت أقول لك ان القنصلية مقسمه الايام فردية وزوجية علشان كل مكتب يبقى له أيام معينة يعنى أحد و ثلاثاء مثلا والسبت أجازة علشان تبقى عارف .

الوثقه بي 80 جنيه علشان مش محتاجه ملحق ثقافي انما المؤهل للازم ملحق ثقافي يعني 150 الي 200 جنيه ممتاز جدااااااا في توثق الاثنين وعلي فكره المؤهل ممكن يتصدق من الملحق ببلاش طبعا لو مسافر بنفس المهنه يعني مهندس ومسافر وبيصد شهادة بتكون اتعب فقط من المكتب انما القنصليه بتخد رسوم 30 ريال عليه يعني 50 جنيه انما 1000 جنيه اول مره اسمعها الله يكون في عونك وابعد عن الناس النصابين اسال اكتر من شركه

رابط هذا التعليق

شكرا جزيلا على الاهتمام الذى قوبل بة الموضوع من الاعضاء

وجزاكم الله خيــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــرااا

ااا

رابط هذا التعليق

يا عم

لك الاعضاء مشكورين و طريقتهم 100 % صح

بس انا عندي طريق تانية و اسهل و بسيطة

انت تروح مركز التجارة العالمي اللي في ابو العلا ( بجوار البنك الأهلي ) علي الكورنيش

و تطلع الدور الرابع ( شئون الرعاية السعوديين والأجانب ) و أول ما هتدخل هيقلولك عاوز اية ؟

هتقلهم عاوز اصدق الشهادة دي هيخدوا بياناتك و البطاقة والموبايل عندهم و بعدين يقلك روح اخر الطرق يمين عند السيد فلان

هتدفع 50 جنية ثمن التصديق و السيد فلان راح يختم الشهاد بختم القنصلية و يلصق الطابع كمان قدامك و بس خلاص

انا عملت الموضوع ده بس كان في عقد السفر ( قلولي لزم تصدقه من القنصلية السعودية ) و دخت لحد ما واحد دلني علي السكة دي و نفعت و انا دلوقتي في السعودية ؟ و تبقي تقلي اللي حصل معاك اية ؟ علشان اطمن عليك ..

خد بالك ده ختم القنصلية أم ختم الملحقية الثقافية لازم من الملحقية اللي في الدقي

اي خدمة ...

تبقي طمني أوك ؟ ؟؟؟؟

رابط هذا التعليق

انا عملها من 8 شهور عن طريق مكتب رمضان للسفريات بالالف مسكن واخذ منى ملحق تعليمى 50جم وقنصلية 70 جم واى اوراق اخرى كشهادات الميلاد وقسيمة الزواج ب 70 جم وذلك بعد تصديقهم من السفارة

رابط هذا التعليق

والله يا استاذ شحاتة انا وثقت شهادة التخرج ى برضة ب80 جنية ولا ملحق ولا حاجة ولا 150 ولا 200 صدقنى انا لسة عملاها من أسبوع بس .

ممكن معليش يعني ازي حضرتك وثقت من غير ملحق ثقافي

اي مؤهل علشان القنصليه توثقه كدا او ممكن يكون علي مؤهلك ملحق ثقافي ساري المفعول ولا اول مره توثق المؤهل

رابط هذا التعليق

• بعد 8 سنة...

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

أنا يا شباب طبيب أسنان و بوثق الشهاده بتعتي ملحقيه و من ثلاث أسابيع دفعت رسوم الجامعه 50 جنيه و كلمت الجامعه فعرفت إنهم ردو على الملحقيه بالفاكس بس لحد دلوقتي لسه الملحقيه ما ردتش على المكتب هل ده عادي يا شباب

و هل ممكن أستعجل رد الملحقيه و ممكن يعني لو حد يعرف حد في الملحقيه علشان أستعجل الرد و لا تنصحوني بإيه

ربنا يبارك فيكم

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

لو امكن الافاده بخصوص استقدام الزوجه في حالة ان الزوج حاصل على مؤهل متوسط والمهنه في جواز السفر " اخصائي تسويق " وللجميع كل الشكر والتقدير

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • أضف...