اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

استفسار خاص بتاشيرة السائق الخاص

Recommended Posts

وضعي اني جيت السعودية بفيزا سائق خاص بعقد محاسب براتب 2600 ريال والعقد موثق بالخارجيه المصريه والقوي العامله والقنصليه السعوديه ولما جيت الكفيل نزل الراتب ل 1600 ريال

فأنا وضعي ايه اكمل لحد ما الاقي فيزا جديده ولا يعتبر ليا حقوق في مكتب العمل

يا أخ وليد إزاى الفيزا بتاعتك المهنة فيها "سائق خاص " و إزاى الكفيل بعت لك عقد المهنة فيه "محاسب"؟؟؟

طالما الفيزا موجود فيها المهنة "سائق خاص" يبقى العقد "القانونى" و الصحيح تكون المهنة فيه " سائق خاص " و طبعا عقد السائق الخاص هيكون مكتوب فيه مرتب يساوى مرتب السائق الخاص مش المحاسب.

يا ريت تقول تفاصيل أكتر .

أنت فين فى السعودية؟؟؟

عزيزي / عندي أمل

بصراحه الكفيل كان عامل توكيل للمكتب اللي انا طالع منه و المكتب كان شاكك ان السعودي مش مظبوط فعشان كده المكتب كتب العقد بنفس اتفاقي مع السعودي علي فكره انا اتكلمت مع السعودي وهو سافر علي طول والمكتب هوا اللي خلص باقي الاجراءات

بالاضافه لكدا الشغل من الساعه 8 صباحا حتي 1 ظهرا وبعدين من 3 عصرا حتي 10 مساءا ومفيش علي لسان الكفيل غير انه قادر يجيب عشرين محاسب مصري في ظرف اسبوعين و الترحلات موجوده في اي وقت لاي حد مش عاجبه الوضع

انا شغال في معرض سيارات بارض المعارض بالنسيم

http://travel.maktoob.com/vb/travel53247/

بعشقك يا سماعيلية

رابط هذا التعليق

• الردود 42
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أنا متوقع يا أخ وليد إن زى ما المهنة فى الفيزا بتاعتك سائق خاص يبقى أكيد العقد بتاعك المهنة فيه بردوه سائق خاص لان ما ينفعش المهنة فى العقد تختلف عن الفيزا و بالتالى أنت أمام القانون "سائق خاص"

لكن أنت بتقول إن فيه عقد المرتب مكتوب فيه 2600 ريال ده بقى عقد تانى مكتوب المهنة فيه "محاسب" و لا إيه؟؟؟

يا ترى إيه الحجة اللى اتحجج بيها الكفيل بتاعك عشان يقلل مرتبك؟؟؟

قال رسول الله صلى الله عليه و سلم

مَنْ كَانَ يُؤْمِنُ باللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ فَلْيَقُلْ خَيْرًا أَوْ لِيَصْمُتْ

صدق رسول الله صلى الله عليه و سلم

رابط هذا التعليق

• بعد 3 أسابيع...

السلام عليكم ورحمةالله وبركاته

اولا انا جيت اضيف جديد لقيت انى ممنوع اضيف موضوع جديد ممكن علشان مدخلتش بقيلى فترة بس انا دلوقتى عايز المشرف يكلمنا عن لو الكفيل غير الى كان وعوده او الى كان كاتبها فى عقد العمل يعنى عمل زى ما عمل مع وليد ساعتها يبقا ايه العمل هل يقدر ياخد حقه ياريت تكلمنا عن عقد العمل وتفهمنا عنه كل حاجة وشكرا

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...