اذهب الي المحتوي
الباحث عن الرزق

ايهما افضل الامارات ام السعوديه ام مصر

Recommended Posts

يااااااااااااه يا جماعه انا صاحب الموضوع ده من فتره من قبل سفري للسعوديه ودلوقتى حقلكم على النتيجه الى وصلتلها بجد ربنا يبارك لكل واحد شارك ونصحنى فى الموضوع ده وانا سفرت فعلا للسعوديه بالفيزا الحره وافضلت عاطل 9 شهور وانا مش معاى الاقامه ولا الجواز ويعدها اخذت الاقامه من الكفيل وعلشان تعبت هناك لقيت فرصه فى نفس مجالى ادارى موارد بشريه باحدى الفنادق الخمس نجوم وطبعا مش على الكفاله وشاء المولى انى اعمل حادثه بعربيه الفندق وطبعا لانى مش على الكفاله ومسئوليه عليهم اترميت فى المستشفى شهر ولا يعرفونى المهم اتعلجت ونزلت كملت علاجى فى مصر ورجعت تانى السعوديه وبعدين اشتغلت فى نفس مجالى تانى فى فندق خمس نجوم وفجأه افتكرت صحابى الى معاى بقيوا

وايه فى مصر وانا بقيت ايه وقررت انى انزل خروج وعوده وجيت مصر ولقيت انى ارجع فى مجالى رئيس قسم وقلت خلاص بقا فوجئت بكفيلى الى افتكره اصلا مش فكرنى ههههههههه تعال بفتح مطعم واديلك 2000 ريال ولو مش جيت خلال اسبوع انسى السعوديه ولو جيت الجمعه برجعك بلدك على اساس انو حيمشينى من الجنه لكن بجد انا الى مسمعتش الكلام من الاول لكن ربنا سترها وانا ححكيلكم على تجربتى بالتفصيل بعد كدا علشان الكل يعرف يقرر مصيره ازاى ه

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

يااااااااااااه يا جماعه انا صاحب الموضوع ده من فتره من قبل سفري للسعوديه ودلوقتى حقلكم على النتيجه الى وصلتلها بجد ربنا يبارك لكل واحد شارك ونصحنى فى الموضوع ده وانا سفرت فعلا للسعوديه بالفيزا الحره وافضلت عاطل 9 شهور وانا مش معاى الاقامه ولا الجواز ويعدها اخذت الاقامه من الكفيل وعلشان تعبت هناك لقيت فرصه فى نفس مجالى ادارى موارد بشريه باحدى الفنادق الخمس نجوم وطبعا مش على الكفاله وشاء المولى انى اعمل حادثه بعربيه الفندق وطبعا لانى مش على الكفاله ومسئوليه عليهم اترميت فى المستشفى شهر ولا يعرفونى المهم اتعلجت ونزلت كملت علاجى فى مصر ورجعت تانى السعوديه وبعدين اشتغلت فى نفس مجالى تانى فى فندق خمس نجوم وفجأه افتكرت صحابى الى معاى بقيوا

وايه فى مصر وانا بقيت ايه وقررت انى انزل خروج وعوده وجيت مصر ولقيت انى ارجع فى مجالى رئيس قسم وقلت خلاص بقا فوجئت بكفيلى الى افتكره اصلا مش فكرنى ههههههههه تعال بفتح مطعم واديلك 2000 ريال ولو مش جيت خلال اسبوع انسى السعوديه ولو جيت الجمعه برجعك بلدك على اساس انو حيمشينى من الجنه لكن بجد انا الى مسمعتش الكلام من الاول لكن ربنا سترها وانا ححكيلكم على تجربتى بالتفصيل بعد كدا علشان الكل يعرف يقرر مصيره ازاى ه

حمدا لله على السلامة

الف سلامة عليك

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
Guest Ahmed

السلام عليكم لو سمحتم انا عندى مشكله وعايز مساعده انا مغترب ف الامارات وراتبى ١٥٠٠ درهم بفكر اقعد واستقر واجيب تاكسى واشتغل عليه هل هو غكره كويسه ومشروع يقدر يعيشنى ولا فكره غلط واسافر وارضا بالغربه والبهدله والبعد عن زوجتى والحرمان منهاا 

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

Join the conversation

You are posting as a guest. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

زوار
اضف رد علي هذا الموضوع....

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• محاورات مشابهه

• لو عايز تسافر السعوديه يامصرى لازم تشوف الملف ده

[u] خبر هام لكل راغبى السفر إلى السعوديه [/u] أخوانى نظرا للتدهور الشديد فى النواحى الأقتصاديه فى مصر يتسابق ملايين الشباب للسفر للدول العربيه وخصوصا السعوديه لكى يفتحوا لهم أبواب رزق جديده وللهروب من الوضع المأساوى فى مصر ولذلك قامت الشركات السعوديه بتقليل رواتب المصريين الراغبين فى القدوم حديثا فى كل المجالات نظرا لهذا السبب ولأسباب أخرى وليس الشركات فقط بل المصريين إيضا قللوا من أنفسهم وقيمتهم الحقيقيه التى يستحقونها ولذلك فكرت فى عمل بحث صغير جدا فى حدود وقت فراغى وأتمنى من كل شخص يق

في المغتربين المصريين - egyptian expatriates

• زياره عمل متعدده 6 اشهر فى السعوديه

السلام عليكم تم اتفاق مع شركه فى السعوديه واعطت لى زياره متعدده 6 اشهر ومده الأقامه 30 يوما واول يوم دخلت فيه المملكه  مضيت على عقد مده سنه  وبعد خمس اشهر من العمل دون مشاكل. ولكن نظرا ل ظروف اوجبت ان انزل مصر  قدمت استقاله المشكله ان الشركه مصممه ان لازم اعطيها شهر كامل فى حين انى بقول لهم يوجد ظروف ارجو تقليل الشهر . الشركه رفضه ومصممه على شهر  وهدودونى ب  HR. وانا معى البسبور . انا حجزت على حسابى ونزلت . ما هو يمكن ان تفعله الشركه؟ ارجو الأفاده  

• الامارات بالله ممكن اعرف ايه اللى المفروض بعد توقيع العقد و ارساله

السلام عليكم جميعا  بعد اذت الاخوه المحترمين  انا جالى عقد عمل فى الامارات وتواصلت معاهم ومطلوب منى انى امضى على العقد وابعت رقم جواز السفر فى العقد  انا رحت طلعت جواز سفر وهستلمه يوم السبت القادم ان شاء الله  كنت محتاج اعرف من حضرتكم ايه الخطوات اللى المفروض تتم بعد ما ابعتلهم العقد ممضى عليها وايه الللى المفروض اعمله عشان اضمن حقى  انا فهمت من العقد انى تكاليف كل حاجه عليهم من تجهيز الاوراق وتاشيره العمل وتذكره الطيران  بالله ممكن اعرف ايه اللى المفروض يتم وشكرا

• قادم من الامارات و استفسار بخصوص الجمارك

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته  من فضلكم يا اخوانى كان عندى سؤال بخصوص الجمارك و هو انى نازل ان شاء الله يوم الخميس القادم من الامارات لمطار القاهره و معايا 3 هواتف جداد متبرشمين هل هيتم احتساب جمارك عليهم او الموظف هيرخم عليا ولا هيعتبرهم استخدام شخصى لانى معرفش بيتم التعامل ازاى نظرا لانها اول مره انزل بعد ما سافرت  و شكرا ليكم

• إستفسار عن تأشيره عمل الامارات

السلام عليكم  ممكن إستفسار بعد إذن حضراتكم أنا جاتلى تأشيرة عمل الامارات بس مش متوثقه من المستشار العمالى وروحت أطلع تصريح العمل فى موظف قالى لازم تتوثق وفى موظفين تانيين قالوا مش مهم وسافر بيها كدا وأما ترجع تبقى تتطلع تصريح ونحاسبك ع الجديد والقديم وأنا خايف يوقفونى فى المطار  شكراً مقدماً 

• اضف...