اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

ايهما افضل الامارات ام السعوديه ام مصر

Recommended Posts

يااااااااااااه يا جماعه انا صاحب الموضوع ده من فتره من قبل سفري للسعوديه ودلوقتى حقلكم على النتيجه الى وصلتلها بجد ربنا يبارك لكل واحد شارك ونصحنى فى الموضوع ده وانا سفرت فعلا للسعوديه بالفيزا الحره وافضلت عاطل 9 شهور وانا مش معاى الاقامه ولا الجواز ويعدها اخذت الاقامه من الكفيل وعلشان تعبت هناك لقيت فرصه فى نفس مجالى ادارى موارد بشريه باحدى الفنادق الخمس نجوم وطبعا مش على الكفاله وشاء المولى انى اعمل حادثه بعربيه الفندق وطبعا لانى مش على الكفاله ومسئوليه عليهم اترميت فى المستشفى شهر ولا يعرفونى المهم اتعلجت ونزلت كملت علاجى فى مصر ورجعت تانى السعوديه وبعدين اشتغلت فى نفس مجالى تانى فى فندق خمس نجوم وفجأه افتكرت صحابى الى معاى بقيوا

وايه فى مصر وانا بقيت ايه وقررت انى انزل خروج وعوده وجيت مصر ولقيت انى ارجع فى مجالى رئيس قسم وقلت خلاص بقا فوجئت بكفيلى الى افتكره اصلا مش فكرنى ههههههههه تعال بفتح مطعم واديلك 2000 ريال ولو مش جيت خلال اسبوع انسى السعوديه ولو جيت الجمعه برجعك بلدك على اساس انو حيمشينى من الجنه لكن بجد انا الى مسمعتش الكلام من الاول لكن ربنا سترها وانا ححكيلكم على تجربتى بالتفصيل بعد كدا علشان الكل يعرف يقرر مصيره ازاى ه

رابط هذا التعليق

• الردود 63
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

يااااااااااااه يا جماعه انا صاحب الموضوع ده من فتره من قبل سفري للسعوديه ودلوقتى حقلكم على النتيجه الى وصلتلها بجد ربنا يبارك لكل واحد شارك ونصحنى فى الموضوع ده وانا سفرت فعلا للسعوديه بالفيزا الحره وافضلت عاطل 9 شهور وانا مش معاى الاقامه ولا الجواز ويعدها اخذت الاقامه من الكفيل وعلشان تعبت هناك لقيت فرصه فى نفس مجالى ادارى موارد بشريه باحدى الفنادق الخمس نجوم وطبعا مش على الكفاله وشاء المولى انى اعمل حادثه بعربيه الفندق وطبعا لانى مش على الكفاله ومسئوليه عليهم اترميت فى المستشفى شهر ولا يعرفونى المهم اتعلجت ونزلت كملت علاجى فى مصر ورجعت تانى السعوديه وبعدين اشتغلت فى نفس مجالى تانى فى فندق خمس نجوم وفجأه افتكرت صحابى الى معاى بقيوا

وايه فى مصر وانا بقيت ايه وقررت انى انزل خروج وعوده وجيت مصر ولقيت انى ارجع فى مجالى رئيس قسم وقلت خلاص بقا فوجئت بكفيلى الى افتكره اصلا مش فكرنى ههههههههه تعال بفتح مطعم واديلك 2000 ريال ولو مش جيت خلال اسبوع انسى السعوديه ولو جيت الجمعه برجعك بلدك على اساس انو حيمشينى من الجنه لكن بجد انا الى مسمعتش الكلام من الاول لكن ربنا سترها وانا ححكيلكم على تجربتى بالتفصيل بعد كدا علشان الكل يعرف يقرر مصيره ازاى ه

حمدا لله على السلامة

الف سلامة عليك

رابط هذا التعليق

• بعد 7 سنة...
  • الزوار

السلام عليكم لو سمحتم انا عندى مشكله وعايز مساعده انا مغترب ف الامارات وراتبى ١٥٠٠ درهم بفكر اقعد واستقر واجيب تاكسى واشتغل عليه هل هو غكره كويسه ومشروع يقدر يعيشنى ولا فكره غلط واسافر وارضا بالغربه والبهدله والبعد عن زوجتى والحرمان منهاا 

رابط هذا التعليق

• بعد 2 شهور...

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• الموضوعات المشابهه

• 0
      كلنا نريد شعرًا صحيًا ولامعًا ومليئًا بالحياة. شعرك يعزز شخصيتك ، لذلك من الضروري العناية به بالطريقة الصحيحة. بينما قد لا تدركين ذلك ، فإن الأشياء الصغيرة التي تقومين بها بشعرك يمكن أن تتلفه. قد تكون طقوس العناية بالشعر المناسبة هي ما تحتاجه للتعامل مع الموقف. تقدم لك هذه المقالة نصائح طبيعية للعناية بالشعر مستوحاة من أسرار الأيورفيدا القديمة التي يمكن أن تفعل المعجزات لفروة رأسك وصحة شعرك. تابع القراءة لمعرفة كيف يمكن للعناية بالشعر واتباع نظام غذائي صحي مساعدتك في الحصول على شعر مثالي.
    • 22
      السلام عليكم ورحمة الله وبركاته قبل سفري الى السعوديه عملت توكيل عام لأخي وعندما حاولت اعمل استقدام طلبوا منى شهادة المؤهل موثقة من القنصليه السعودية بمصر مع العلم اني وثقتها من مكتب التصديقات في مصر فقط قبل ان اسافر المهم ارسلت اخي ليصدقها من القنصليه السعوديه فرفضوا فهل هناك طريقه لتوثيقها من القنصليه السعودية وجزاكم الله خيرا
    • 0
      السلام عليكم ورحمة الله  الاستفسار بخصوص هل توجد محافظ فضه في البنوك السعوديه بنفس طريقة محفظة الذهب اللي بمصرف الراجحي مثلا بحيث يمكن شراء الفضه وحفظها في محفظة حسابك ،، وهل يوجد طريقه افضل للاستثمار في الفضه غير هذه الطريقه  ولكم جزيل الشكر
    • 36
      السلام عليكم و كل سنة و انتم طيبين و رمضان كريم علي الامة الاسلامية كان عندي استفسار لي حبايبنا الي في الامارات :ninja: هل 2000 درهم لمحاسب بدون خبرة في الشارقة مرتب كويس؟ مع العلم ان السكن عليهم و كنت عاوز اعرف مرتبات ال E R P تقريبا كام خصوصا الي معاه اوراكل فينانشيال طب لو فرضنا و رحت علي الشغلانة ام 2000 دي و ربنا اراد و لقيت شغل بمرتب احسن في نفس البلد, هل من السهل اغير الوظيفة و الي فيها صعوبة؟ ياريت لو حد عنده معلومه يفيدنا و ميبخلش عشان انا لسه 23 سنه و جالي الضغط من بلدنا دي :rol
    • 1
      السلام عليكم انا زوجي مهندس ميكانيكا لحام و كنا في السعوديه سوا بولادنا و حصلت مشكله مع المكتب من تأخير رواتب لتعطيل مصالح و اترفعت قضايا كتير عشان ناخد مستحقاتنا و نزلنا مصر كلنا و بنتمني نرجع تاني  هل السعوديه الشغل فتح فيها و لا لسه و ممكن نلاقي فرصه عمل بتخصصه دا مع انه خبره 13 سنه مع العلم احنا بعتنا السي في لمعظم مكاتب سفريات في مصر و متوفرتش فرصه لحد الان و بقالنا 3 سنين بنعافر و مش لاقين
  • أضف...