اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

مزيكا رزع الحلل !

د هشام ابراهيم

Recommended Posts

بداية تعرفي الفعلي لل beatles كان عن طريق التلفزيون المصري سنة 88 حيث عرض فلم yellow submarine ولاول مرة اشاهد فلم كارتون فلسفي ليس موجه للاطفال ثم نسيتهم لسنوات حتى اصدروا اعادة لتسجيلاتهم (وصلتنا تقريبا سنة 1994)

وكان من اكثر ما جذبني انه لاول مرة استطيع فهم بعض كلمات اغنيات اجنبية,,,,طبعا اعترف ان الجزء الاكبر من نجاحهم هو صناعة بروبقاندا عالية المستوى من قبل الانقليز اضافة لوضع الشباب الثائر والباحث عن الحب و معنى الوجود في الستينات

واغنيات مثل nowhere man و all you need is love توضحان المقصود,,,, وحينما زرت لندن سنة 1999 زرت متحفا صغيرا لتراثهم وكذلك متحف مدام توسو حافل بتماثيلهم ورغم عدم استمرار الفرقة الا انه كان لم ينتهي الفر يق......

فرقة ABBA تعرفت اليهم بشكل متأخر كون اواسط الثمانينات عندنا كان الصيت لمايكل جكسون لكن ABBA لا شك اساطير كون الانقليزية ليست لغتهم الام وتفوقوا على كثير ممن كانت الانقليزية لغتهم ورغم توقفهم عن الغناء منذ زمن طويل لا انسى اغنيتهم فرناندو و MONEY و VOUES LES VOUSE لا ادري ان كانت تهجئتي صحيحة !!!!!

وبعدهم CAT STEVENS بسبب قصة اسلامه الصرحة والشرح يطول في عالم الاغنيات الغربية

:Zamalek: راية في البلكونه...

شاره عالعربية....

زملكاوي عيلتي كلها زملكاويه :dance:  

رابط هذا التعليق

• الردود 1.4k
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

ال ABBA دول أسطوره لن تتكرر

بس البيتلز ما حبيتهمش و زيهم إلفيس

مش عارف كانو مشهورين قوي ليه

لكن دي أذواق

أصبت كبد الحقيقة يا صديقي زاي ما كنا بنقول لما اتقابلنا يوم تهامي .... الأكل و المزيكا ...ذوق شخصي بحت لا يخضع لأي معايير تانية

Her şey kişisel bir

رابط هذا التعليق

اللهم صلي على سيدنا محمد

3 صفحات ؟؟ مش مصدق نفسي

كنت فين يا دكتور من زمان أيوة كده أديها

اسمحلي احط لينك لفريق Sixx A.M

..................

الأغنية أسمها (أضغط هنا) Life is beautiful

اللهم صلي و سلم و بارك علي سيدنا محمد :lol:

الله يخليك يا سيدي الفاضل .... الأغنية روعة بصراحة ...مزيكا و كلمات

أنا زاي حضرتك مش غاوي فرق جديدة ...الصراحة ما أعرفش حاجة عن الفريق ده ...بعد بحث مضني (دخلت علي ويكيبيديا يعني :blink:) اكتشفت إن اتنين من أعضاء الفريق من الحرس القديم ....يمكن علشان كده الأغنية حلوة فعلا

في انتظار المزيد يا باشا ;)

Her şey kişisel bir

رابط هذا التعليق

طول عمري ما بأحبش التفرنج .....................

وكنت من عشاق صوت ويتني هيوستن .... ومازلت اتلهف اي اغاني لـ سيليون ديون .. انجليزي او فرنساوي .. ما بأزهقش منها ..

......................

آه يا ولاد .. لقد قلبتوا عليه جراحي .. ومحتاد الدكتور هشام والدكتور جناوي يغيروا لي عالجرح بعد ما يفكوا السلك .

............................

ولا لازم نقعد نصرخ وننيم الناس في المرسح بتاع الاوبرا واساساً اساساً 99 % من اللي حاضرين مش فاهمين ولا كلمة من اللي بيتقال بس حاضرين وجاهه ومنظرة عشان يتقال عليهم من علية القوم وناس هاي كلاس

............................

اعتقد يا دوك ان الاستماع الى موسيقى الميتال والهيفي ميتال والالوميتال بيبدأ كنوع من انواع التمرد .. او نقول كده مرحلة اثبات الذات ... خصوصاً في المراهقة واللي الواحد بيبقى ماشي بأسلوب ..خالف تُعرف يا عم الحج

:blink:

شرفت الموضوع يا سيدي الفاضل وجهة نظرك جديرة بالاهتمام و إن اختلفت معاها كلية بطبيعة الحال ;)

بس ازاي الروك تفرنج و ويتني هيوستن و سيلين ديون مش تفرنج mfb:

ربنا ما يحوجك لأي دكتور أبدا يا باشا :lol:

صدق أو لا تصدق أنا فعلا باكره الموسيقي الاوبرالي ... دوشة عن دوشة بتفرق .... هي أكيد أذواق برضه :huh:

لو نحينا حكاية الذوق الشخصي جانبا و اعتبرناها مش السبب الاساسي في إن حد بيختار نوع مزيكا و يسيب التاني فاكيد ربط الهوية الموسيقية بمحاولة التمرد و إثبات الذات و أضيف من عندي رسم ملامح لشخصية مستقلة فكرة تستحق المناقشة .... لكن أكيد محاولة التفرد عن الغير و رسم ملامح شخصيتك و ذوقك دون التأثر السلبي بالاتجاهات الجمعية لمجتمع ما مش قاصرة علي فترة المراهقة ..أعتقد انها عملية مستمرة و جزء من ما يحرك بني آدم في حياته

تقبل تحياتي يا باشا

Her şey kişisel bir

رابط هذا التعليق

الحقيقة ليس لى اى ميول لهذه الموسيقى الصاخبة

لكن سعيده بمتابعة الموضوع و بما يتضمنه من ذكرياتك الرائعة حقا .

اسمح لى ان احجز كرسي هنا واستمتع فقط بالعرض ;)

لولا

لو سمحت لى لولا هانم ...... اقتبس كلامها.....

هو ده اللى فى دماغى بالظبط ....و انا بقرأ الموضوع

استمر يا دكتور........متابعيين....

رابط هذا التعليق

أنا من محبي أغنية لميتاليكا اسمها

nothing else matters

النسخة اللي اتعزفت مع أوركسترا كامل .. الأوركسترا وبالذات الوتريات قدر يلطف كتير من الأجواء الحديدية الرزعية الحللية اللي بتعملها النسخ الميتاليكية للنوعية دي من الأغاني..

خلص الكلام

أهلا و سهلا بحضرتك بس مش عايزين الكلام يخلص ;)

الاغنية ديه تحديدا كانت حتبقى اختياري التالي في العرض .... من أكتر الأغنيات اللي بحبها ....كلماتها تنفذ للقلب مباشرة .... الطريف لما كنت باعرض الكلمات علي اصدقائي أيام الكلية كانوا بيفتكروها من تأليفي لموافقتها مع كل ما كنت أكتبه في حينها

مزيكا ميتاليكا عادة أكثر صخبا من كده .... الألبوم اللي كانت فيه الأغنية ديه كله أهدي كتير من بقية انتاج الفريق .... محبي الفريق المتعصبين (زاي المشجعين الألتراس في الكورة كده ) اعتبروا الألبوم خيانة لتراث الفريق ؟!!! خصوصا بعد نجاحه التجاري لمخاطبته فئات كتير ممكن ما تستغيش الموسيقي الاكثر صخبا ..... في رأيي الشخصي من أحلي ما غنوا حتي الأن

Nothing else matters

So close no matter how far

Couldnt be much more from the heart

Forever trusting who we are

And nothing else matters

Never opened myself this way

Life is ours, we live it our way

All these words I dont just say

And nothing else matters

Trust I seek and I find in you

Every day for us something new

Open mind for a different view

And nothing else matters

Never cared for what they do

Never cared for what they know

But I know

And nothing else matters

But I know

Never opened myself this way

Life is ours, we live it our way

All these words I dont just say

And nothing else matters

Trust I seek and I find in you

Every day for us something new

Open mind for a different view

And nothing else matters

Never cared for what they say

Never cared for games they play

And I know

No nothing else matters

نسخة الأغنية بمشاركة أوركسترا سان فرانسيسكو السيمفوني

Orchestral version

أنا شخصيا باحب النسخة الاصلية أكتر

Original version

Her şey kişisel bir

رابط هذا التعليق

يا سلام على الذوق العالي يا دكتور هشام ... فعلا GenX أصيل

أنا بقى يا سيدي كنت من عشاق الروك والميتال برضه ... من أول ال Beatles مرورا بAerosmith و Bon Jovi و Bryan Adams و Savatage وScorpion وMetallica وNirvana و ليس انتهاء بEvanescence

بس برضه ساعات باحب أسمع شوية راب ل Tupac ... باحس بروح التمرد فيها

دلوقتي الأجنبي اللي باسمعه معظمه Alternative Rock و EuroDisco من ايام Sandra و Modern Talking

والحاجه الغريبة قوي واللي مش لاقيلها تفسير إني باحب أسمع Classic غربي وشرقي ... مش عارف ازاي التوليفه دي تمشي مع بعضها

وأخوك برضه غاوي استميشن وترنيب وسيرجنت وسبعاويه ... الخ الخ الخ

الحاجه الوحيده اللي جربت العبها وما استمتعتش بها هيا البوكر ... لعبه دمها ثقيل وقواعدها صعبه

عموما أنا جايلك كندا بإذن الله بعد كام سنه ... ابقى احجزلي مكان على تربيزة الاستميشن مع الباشمهندس ايهاب والدكتور قناوي ... نلعبلنا بولتين على أنغام iron maiden

ما تتصورش حضرتك أنا سعيد بالمشاركة ديه قد إيه .... طالما قرأت لحضرتك أراء في مواضيع أجدها تتفق مع أفكاري و معتقداتي و ارائي ربما لحد التطابق ...لكن الصراحة مقدرة حضرتك علي التعبير عن أرائك أقوي مني بكتير ;) :lol:

سعيد إن أذواقنا كمان متقاربة .... تصدق حضرتك كون إن الروك مزيكا الجين أكسرز كانت محور مكالمة تيليفونية مع العزيز تهامي تطرقنا فيها لجينيرشين إكس و جينراشين واي و البيبي بومرز كمان :huh: .... انهينا المناقشة بتصور نتيجة اللي حيحصل في الدنيا لما الجين إكسرز يتولوا مقاليد الأمور :blink:

زاي حضرتك تمام باسمع مزيكا كلاسيك عربي و أجنبي برضه و ممكن أقلب من عبد الوهاب ل- Guns n Roses لعبد الحليم في دقائق انما موتسارت و تشايكوفسكي و بيتهوفن و رحمانينوف و أمثالهم لازم ليهم طقوس مش أي وقت

حضرتك تنور كندا و تشرفنا في أي وقت يا أفندم و يا رب نجتمع فعلا مع الأعزاء الأفاضل قناوي و تهامي باذن الرحمن .... عندي CD إسمه Classic music for those who hate classic music ... فيه تجميع لمقطوعات من أروع ما يمكن mfb:

تحياتي و تقديري و احترامي

Her şey kişisel bir

رابط هذا التعليق

.......طبعا اعترف ان الجزء الاكبر من نجاحهم هو صناعة بروبقاندا عالية المستوى من قبل الانقليز اضافة لوضع الشباب الثائر والباحث عن الحب و معنى الوجود في الستينات

........ و VOUES LES VOUSE لا ادري ان كانت تهجئتي صحيحة !!!!!

أهلا و سهلا بحضرتك مرة أخري ;) ... فاتني في المرة الاولي تحيتك علي أختيارك لتوقيعك ..من أجمل ما غني عبد الوهاب فعلا :lol:

اختلف مع حضرتك في تقدير مدي تأثير البروباجندا الاعلامية علي نجاح البيتلز .... أكاد أجزم إن الوضع كان معكوسا خاصة في الاول ... نظرة الناس و الاعلام للبيتلز كان سلبي جدا ( ما يفرقش كتير إن احساس الناس أول عبد الوهاب ما ظهر إنه بوظ الموسيقي الشرقية و فسد ذوق الشباب بخروجه عن التقاليد و عوجة طربوشه :blink: )

Voulez vous هي أغنية ال-ABBA الجميلة جدا في رأيي .... انما أحلي ما غنوا في نظري كانت The day before you came .... رائعة

تم تعديل بواسطة د هشام ابراهيم

Her şey kişisel bir

رابط هذا التعليق

لو سمحت لى لولا هانم ...... اقتبس كلامها.....

هو ده اللى فى دماغى بالظبط ....و انا بقرأ الموضوع

استمر يا دكتور........متابعيين....

متابعتك تشرفني و تسعدني دوما يا سيدتي الفاضلة .... يا رب حاجة تعجبك حاكون أسعد بالطبع :)

Her şey kişisel bir

رابط هذا التعليق

بس ازاي الروك تفرنج و ويتني هيوستن و سيلين ديون مش تفرنج :)

أقول لك إزاي

أصل في ناس أو شباب بمعنى أدق بتعتبر غنه عشان يبقى روش والناس تقول عليه بيفهم إنجليزي وواد متفرنج يبقى لازم يسمع الحاجات دي وهو اساساً مش فاهم ولا كلمة لكنه تقليد وخلاص ..

أما المطربين اللي باتكلم عنهم فأغانيهم عادي زي أغانينا وخصوصاً الموسيقى آممممممم ..

بس أنا مش مستغني عن طبلة ودني يا عم وعشان كده ما بأسمع الحاجات دي ..

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق

عزيزي دكتور إتش

بصفتك جينكساوي مأصل وزعيم للحركة المعدنية المسلحة :Exclam: ..عندي ليك امتحان صعب ...

لو جالك واحد ذا ميول موسيقية رجعية أصولية متخلفة (فينك يازهيري) ..لكنه يمكنه تذوق الموسيقى الجيدة أينما كانت..وقالك أنا شايف إن الجماعة بتوع الميتال دول خطر على التراث الثقافي الإنساني ويتحملوا مسئولية إفساد الذوق العام ،زيهم زي شعبولا بالضبط- بس بشياكة..وانت حبيت تقنعه بالعكس وتفحمه لحد مايستغيث من الفحم..فرحت مسمعه أغنية ميتاليكية عتيدة ..فجاله هلع إنساني وغير كل آراءه واشترى أيبود مخصوص مبيسمعش فيه غير الأغنية دي!!

ياترى إيه هي الأغنية دي اللي ممكن تتحدى بيها؟؟ على شرط ما تدخلوش من مدخل الكلمات..لأن ببساطة الكلمات موجودة وممكن أي حد يغنيها مع أي موسيقى تانية محبكتش يعني نخبط في الحلل...

Are you up to the challenge?

تم تعديل بواسطة Virus

أكتفي بهذا القدر..

رابط هذا التعليق

واللهى يادكتور الهارد روك نفسى ما بيتجيش علية يعنى زاى ماتقول كدة لما بسمع الخبط والرزع دة بفصل وبهنج وممكن اجيب هارد وير

بالنسبة لى عندك اغانى الروك الخفيف يعنى بى اختصار مزيكا تسمعها وانت سايق وتعيش

اما العمالقة beatles و ABBA مافيش كلام

وبعد كدة ياباشا خش حبيبت قلبى الكندية celine dion

مع الكندى جارو Garou

و barry white شوية

وخش على ويتني هيوستن

وحود شمال على النجم الصاعد james blunt

وبهديك الكام اغنية

http://www.youtube.com/watch?v=IkU158B5VzQ&hl=fr

http://video.google.fr/videosearch?q=nadia...hl=fr&emb=0

وتحياتى يا باشا

تم تعديل بواسطة nizza la bella

--------------------------------------------------------------------------------

كرتونة البيض فيها سم قاتل

عموماً.. تعددت كراتين البيض والنتيجة واحدة

لا حركة..

لا كلمة..

لا نفس..

رابط هذا التعليق

عزيزي دكتور إتش

ياترى إيه هي الأغنية دي اللي ممكن تتحدى بيها؟؟ على شرط ما تدخلوش من مدخل الكلمات..لأن ببساطة الكلمات موجودة وممكن أي حد يغنيها مع أي موسيقى تانية محبكتش يعني نخبط في الحلل...

لو سمحلي الدكترة احط الأغنية دي

Low man's Lyric

من ألبوم Reload الأغنيه فيها احساس قوي وسيبك من الكلام ولو أن في أغاني تانية قوية بس خلينا في الهادي

مش عارف الدكترة ممكن يحطلنا أغنية إيه بس الأغنية دي بتأثر فيا قوي مع اني مش بحب الألبوم ده

رابط هذا التعليق

أصل في ناس أو شباب بمعنى أدق بتعتبر غنه عشان يبقى روش والناس تقول عليه بيفهم إنجليزي وواد متفرنج يبقى لازم يسمع الحاجات دي وهو اساساً مش فاهم ولا كلمة لكنه تقليد وخلاص ..

:Exclam:

متفق معك تماما .... الأدعياء فعلا ناس يستاهلوا الازدراء .... بس دول مش قاصرين علي مزيكا رزع الحلل و لا علي مجتمع بعينه ....عايز أقول لحضرتك إن فيه فرق مدعية أصلا .... يعني لا ليهم في الروك و لا الميتال بس مسايرين الموضة و خلاص ... قصدي مهتمين بالمظهر أكتر من الجوهر و عايشين في الدور بالمعني الدارج

شرفني مرورك يا أفندم ....

Her şey kişisel bir

رابط هذا التعليق

يا سلام على الذوق العالي يا دكتور هشام ... فعلا GenX أصيل

أنا بقى يا سيدي كنت من عشاق الروك والميتال برضه ... من أول ال Beatles مرورا بAerosmith و Bon Jovi و Bryan Adams و Savatage وScorpion وMetallica وNirvana و ليس انتهاء بEvanescence

بس برضه ساعات باحب أسمع شوية راب ل Tupac ... باحس بروح التمرد فيها

دلوقتي الأجنبي اللي باسمعه معظمه Alternative Rock و EuroDisco من ايام Sandra و Modern Talking

والحاجه الغريبة قوي واللي مش لاقيلها تفسير إني باحب أسمع Classic غربي وشرقي ... مش عارف ازاي التوليفه دي تمشي مع بعضها

وأخوك برضه غاوي استميشن وترنيب وسيرجنت وسبعاويه ... الخ الخ الخ

الحاجه الوحيده اللي جربت العبها وما استمتعتش بها هيا البوكر ... لعبه دمها ثقيل وقواعدها صعبه

عموما أنا جايلك كندا بإذن الله بعد كام سنه ... ابقى احجزلي مكان على تربيزة الاستميشن مع الباشمهندس ايهاب والدكتور قناوي ... نلعبلنا بولتين على أنغام iron maiden

ما تتصورش حضرتك أنا سعيد بالمشاركة ديه قد إيه .... طالما قرأت لحضرتك أراء في مواضيع أجدها تتفق مع أفكاري و معتقداتي و ارائي ربما لحد التطابق ...لكن الصراحة مقدرة حضرتك علي التعبير عن أرائك أقوي مني بكتير :Exclam: :Exclam:

سعيد إن أذواقنا كمان متقاربة .... تصدق حضرتك كون إن الروك مزيكا الجين أكسرز كانت محور مكالمة تيليفونية مع العزيز تهامي تطرقنا فيها لجينيرشين إكس و جينراشين واي و البيبي بومرز كمان ha) .... انهينا المناقشة بتصور نتيجة اللي حيحصل في الدنيا لما الجين إكسرز يتولوا مقاليد الأمور :Exclam:

زاي حضرتك تمام باسمع مزيكا كلاسيك عربي و أجنبي برضه و ممكن أقلب من عبد الوهاب ل- Guns n Roses لعبد الحليم في دقائق انما موتسارت و تشايكوفسكي و بيتهوفن و رحمانينوف و أمثالهم لازم ليهم طقوس مش أي وقت

حضرتك تنور كندا و تشرفنا في أي وقت يا أفندم و يا رب نجتمع فعلا مع الأعزاء الأفاضل قناوي و تهامي باذن الرحمن .... عندي CD إسمه Classic music for those who hate classic music ... فيه تجميع لمقطوعات من أروع ما يمكن ha)

تحياتي و تقديري و احترامي

عزيزي الدكتور هشام ... أنا اللي حصلي الشرف يا أفندم إنك بتقرأ مداخلاتي وسعيد فعلا إنها بتعجب حضرتك

أنا من المعجبين جدا بموضوعاتك ,اتابعها باستمرار وخصوصا تجربتك الناجحة في كندا اللي ألهمت الكثيرين واستفدت منها الى أقصى حد ، واعذرني على قلة تعليقاتي في موضوعات السيرة الذاتية لأنني أولا أفضل أن أترك المجال لصاحب الموضوع للاسترسال دون مقاطعة وثانيا لأني كما تعرف مشتبك على عدة جبهات ساخنه في هذا المنتدى ولا أكاد أجد الوقت الكافي لقراءة الموضوعات الرائعة مثل تلك التي تقدمها فضلا عن أكون مشاركا فيها

تحياتي لك واتمنى أن نلتقي في القريب العاجل.

عزيزي دكتور إتش

بصفتك جينكساوي مأصل وزعيم للحركة المعدنية المسلحة ..عندي ليك امتحان صعب ...

لو جالك واحد ذا ميول موسيقية رجعية أصولية متخلفة (فينك يازهيري) ..لكنه يمكنه تذوق الموسيقى الجيدة أينما كانت..وقالك أنا شايف إن الجماعة بتوع الميتال دول خطر على التراث الثقافي الإنساني ويتحملوا مسئولية إفساد الذوق العام ،زيهم زي شعبولا بالضبط- بس بشياكة..وانت حبيت تقنعه بالعكس وتفحمه لحد مايستغيث من الفحم..فرحت مسمعه أغنية ميتاليكية عتيدة ..فجاله هلع إنساني وغير كل آراءه واشترى أيبود مخصوص مبيسمعش فيه غير الأغنية دي!!

بداية خليني أعترض على وصفك للميول الموسيقية لمحمد زهيري السميع الكبير بهذه الأوصاف الرهيبه ... محمد زهيري ده استاذنا كلنا في الطرب الأصيل

نرجع لموضوع التحدي ... لو سمحلي الدكتور هشام فأنا أود أن أقترح لحن لـ Evanscence بعنوان Eternal، لحن من غير ولا كلمه ولو إنه مش Heavy Metal حقيقي لكنه مناسب لواحد لسه جديد على النوع ده من الموسيقى

طبعا هناك اغاني رائعة لفرق مثل ميتاليكا زي The unforgiven و Until it sleeps ... ده لو بنتكلم على الميتال أما لو اتجهنا ناحية الروك فعندك مثلا الأغنية الشهيرة للايجلز بعنوان Hotel California أو أغنية ايروسميث بعنوان Dream on

إن فشلنا في الوصول للحكم ولتغيير البلد .. لا تقلقوا .. نحن فكرة .. الفكرة لا تموت ... تستمر لا تتوقف

البرادعي 15/10/2011

رابط هذا التعليق

ما شاء الله يا دكتور هشام :Exclam: المنتدي هنا مليان بالمعدنيين :Exclam:

هو بالرغم من اني في الميتال قوي بس معنديش خبرات في الروك قوي يمكن عشان معاصرتش الايام دي بس بحب اسمع حاجات كتير من الحاجات القديمه زي

GNR و موتورهيد سكوربيونز و كويين بلاك ثاباث كدا يعني بس هو عشان لقيت ضالتي في الديث ميتال ha) ا هو الجينير الاصلي بتاعي ha)

متابع الموضوع بأهتمام :Exclam:

رابط هذا التعليق

عزيزي دكتور إتش

بصفتك جينكساوي مأصل وزعيم للحركة المعدنية المسلحة :sad: ..عندي ليك امتحان صعب ...

:)

سؤال حلو جدا يا سيدي الفاضل يستاهل اجابة طويلة شوية و متعددة الأوجه كمان .... حاقول لحضرتك .... اقتناعي الشخصي إن المزيكا ذوق شخصي ما ينفعش فيها الاقناع و لا الافحام ...خصوصا مع وجود أفكار مسبقة .... مثل بسيط : العبد لله رأيه إن السيمفونية الخامسة لبيتهوفن هي أبدع ما كتب إنسان في الموسيقي ....ألف مين حيرد و يقول يا عم لأ التاسعة أقوي بكتير ....أو بيتهوفن مين موتسارت هو الأصل ....أو لا بيتهوفن و لا موتسارت باخ ما فيش زيه ...أو بالروح بالدم نفديك يا هندل ....أنا مش حاغير رأيي .... بالمثل لا اتوقع إن حد مش قادر يستسيغ مزيكا رزع الحلل ممكن يغير رأيه بعد سماع أغنية واحدة .... أنا نفسي ما كنتش طايق مزيكا رزع الحلل لحد ما حاجات كتير اتغيرت ...سواء في ظروف حياتي أو في ذوقي أو طريقة تفكيري

بعد كل الكلام ده ما يمنعش إن فيه أغاني علامات في عالم الروك و الميتال .... منهم مثلا اغنيتين جبت سيرتهم قبل كده

Wind of Change ل- Scorpions

Nothing else matters ل-Metallica

بالاضافة طبعا إلي اقتراحات الافاضل "الجدار " و " أحمد سيف " اللي موافق عليها و بالثلث كمان ممكن أزود شوية أعاني كمان أنا شايف انهم من أفضل ما أنتج ..... حاضفهم تباعا فابقوا معنا :)

أول اضافة أغنية قديمة لدافيد بويي اعادوا اصدارها فريق إسمه نرفانا ... الفريق يعتبر علامة في عالم الصخريين و المعدنيين .... نوع المزيكا بتاعهم أو ال-Genre ينتمي ل- Alternative rock و يسمي ال-Grunge rock .... نيرفانا من أكتر الفرق اللي اعتبرها النقاد و المستمعين تمثل الجيل المسمي بجنراشين أكس wst::

كيرت كوبين مغني الفريق كان يعاني من مشاكل نفسية حادة انتهت للاسف بانتحاره :sad:

الأغنية ديه رنة موبايلي ....الحقيقة موبيلاتي كلها ....سواء في مصر أو في كندا

The man who sold the world - Nirvana

إيه رأيك ؟

Her şey kişisel bir

رابط هذا التعليق

واللهى يادكتور الهارد روك نفسى ما بيتجيش علية يعنى زاى ماتقول كدة لما بسمع الخبط والرزع دة بفصل وبهنج وممكن اجيب هارد وير

بالنسبة لى عندك اغانى الروك الخفيف يعنى بى اختصار مزيكا تسمعها وانت سايق وتعيش

اما العمالقة beatles و ABBA مافيش كلام

وبعد كدة ياباشا خش حبيبت قلبى الكندية celine dion

مع الكندى جارو Garou

و barry white شوية

وخش على ويتني هيوستن

وحود شمال على النجم الصاعد james blunt

وبهديك الكام اغنية

http://www.youtube.com/watch?v=IkU158B5VzQ&hl=fr

http://video.google.fr/videosearch?q=nadia...hl=fr&emb=0

وتحياتى يا باشا

ذوق عالي يا أفندم و حس مرهف :sad: .... الأغاني اللي حضرتك أضيفتها جميلة جدا .... أنا برضه من عشاق البوب بس باعتبره بديل لا بأس به للروك و الميتال في وجود المدام .... اسمحلي أضيف للستة حضرتك إنريكو اجلسياس و الكندي مايكل بوبليه

Save the last dance for me - Michael Buble

Her şey kişisel bir

رابط هذا التعليق

لو سمحلي الدكترة احط الأغنية دي

Low man's Lyric

من ألبوم Reload الأغنيه فيها احساس قوي وسيبك من الكلام ولو أن في أغاني تانية قوية بس خلينا في الهادي

مش عارف الدكترة ممكن يحطلنا أغنية إيه بس الأغنية دي بتأثر فيا قوي مع اني مش بحب الألبوم ده

يا باشا مرحب بكل أضافاتك و فعلا أنا في غاية السعادة لتفاعلك مع الموضوع :sad: .... إختيار موفق جدا .... أنا حواصل اضافة أغنيات تباعا مش عايز أنزل كروتي كلها مرة واحدة :sad: .... ابقوا معنا

(فعلا reLoad مش في قائمة أحب الألبومات عندي .... بس فيه unforgiven II .... أخر ألبوم اصدروا Unforgiven III كمان wst::)

Her şey kişisel bir

رابط هذا التعليق

عزيزي الدكتور هشام ... أنا اللي حصلي الشرف يا أفندم إنك بتقرأ مداخلاتي وسعيد فعلا إنها بتعجب حضرتك

أنا من المعجبين جدا بموضوعاتك ,اتابعها باستمرار وخصوصا تجربتك الناجحة في كندا اللي ألهمت الكثيرين واستفدت منها الى أقصى حد ، واعذرني على قلة تعليقاتي في موضوعات السيرة الذاتية لأنني أولا أفضل أن أترك المجال لصاحب الموضوع للاسترسال دون مقاطعة وثانيا لأني كما تعرف مشتبك على عدة جبهات ساخنه في هذا المنتدى ولا أكاد أجد الوقت الكافي لقراءة الموضوعات الرائعة مثل تلك التي تقدمها فضلا عن أكون مشاركا فيها

تحياتي لك واتمنى أن نلتقي في القريب العاجل.

................................................................

نرجع لموضوع التحدي ... لو سمحلي الدكتور هشام فأنا أود أن أقترح لحن لـ Evanscence بعنوان Eternal، لحن من غير ولا كلمه ولو إنه مش Heavy Metal حقيقي لكنه مناسب لواحد لسه جديد على النوع ده من الموسيقى

طبعا هناك اغاني رائعة لفرق مثل ميتاليكا زي The unforgiven و Until it sleeps ... ده لو بنتكلم على الميتال أما لو اتجهنا ناحية الروك فعندك مثلا الأغنية الشهيرة للايجلز بعنوان Hotel California أو أغنية ايروسميث بعنوان Dream on

ربنا يديم المعروف يا أفندم و في انتظارك في كندا عما قريب باذن الرحمن :sad: .... أرجو إن حضرتك تواصل المشاركة في موضوعات المنتدي المختلفة و منهم الموضوع ده ... ثق تماما في أهمية و "ضرورية" مشاركات حضرتك اللي بتضيف ثقل حقيقي لمحتوي الموضوع

اختيارات حضرتك رائعة و اغلبهم فعلا كنت ناوي أضيفهم بس علي مراحل :sad:

Her şey kişisel bir

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• الموضوعات المشابهه

• 0
      بلا شك يعد الفنان سمير غانم واحدا من أهم الممثلين الكوميديين فى التاريخ الفنى العربى إن لم يكن أهمهم عرض المقال كاملاً
    • 108
      عمرك إتعرضت لموقف قفز فيه لذهنك أغنية حسيت انها كانت مكتوبة علشانك مخصوص للموقف ده ..... حسيت باحاسيس سواء كويسة أو وحشة لقيت نفسك بتفتكر أغنية ما سمعتهاش بقالك زمن بس بتعبر عن نفسك أحسن من كلامك حتي ...... افتكرت ذكري بعيدة جت علي بالك و معاها قطعة موسيقية في الخلفية كاحسن ما تكون الموسيقي التصويرية ....... ليك تجربة تانية مع أي متلازمة شكلت أغنية ما أو قطعة موسيقية ما احدي مكوناتها ...... لو تحب تشارك معايا اتفضل يا أفندم :rolleyes: :lol:
    • 0
      بعيد عن قناة اسكوب وحملتها وبعيد عن الاصناف الخارقة للطبيعة اللي قدام ماسبيرو وعلي الرغم ان كاتب المقال كان يقصد بيه قناة سكوب وحملتها وعتابه عليهم لكن انا شايف ان المقال ينفع للتعميم ورسالة كويسة لانصار مبارك __ .. تخيلت نفسي واحدا من شباب «ثورة 25 يناير» في مصر قرر ان يرد على العديد من الكويتيين الذين «يتعاطفون بشدة» مع الرئيس السابق «حسني مبارك» - وبلهجته المصرية المحببة – قائلا: ٭٭٭ .. أعزائي «الكوايته» الحلوين: .. انا عايز اقول لكم انكم.. مش فاهمين حاجة خالص عننا، وعن اللي جرالنا!
    • 13
      نظيف يستبق "قرار" الإقالة في مؤتمر الوطني القادم ويوافق على اقتراح بتحويل ميدان رمسيس إلى ميدان مبارك كتب حسين عودة (المصريون) : بتاريخ 1 - 8 - 2006 وافق المجلس الشعبي المحلي بمحافظة القاهرة بالإجماع على اقتراح لبعض أعضاء الحزب الوطني بتغيير اسم ميدان رمسيس إلى ميدان مبارك. وحظيت هذه الفكرة التي تقدم بها الأعضاء ومنهم شرين فؤاد عبد العزيز ومحمد بطاح وأحمد فخر، بموافقة رئيس الوزراء الدكتور أحمد نظيف الذي يتعرض لحملة شرسة من قبل أعضاء الحزب الوطني الذين ينون التقدم بمشروع لسحب ثقة عن وزارته. م
    • 1
      في ثاني مبارياته الودية إستعداداً لمبارة ليبيا في مارس القادم فاز منتخبنا الجديد بقيادة المعلم حسن شحاته على نظيره البلجيكي بأربعة اهداف دون رد ... والاهم من ذلك هو الاداء الراقي والرائع الذي ظهر عليه جميع اللاعبين دون إستثناء ، وبالتالي إستبشرنا خيراً بوجود منتخب قوي يؤدي بشكل يُرضي جماهير وعشاق كرة القدم ...
  • أضف...