اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

شهادات المحاسبة الكندية

MRIZK

Recommended Posts

اهم نقطه يا جماعه هو توفر المبلغ المناسب اللي ممكن يغطي مصاريف الدراسه و المصاريف المعيشية طوال وقت الدراسه

فخلونا نركز على ال

CGA

و

CMA

عايزين نوصل الى الجهات اللي ممكن تساعد المهاجر بمنح او قروض ميسره تكفي لتسديد رسوم الدراسه بالاضافه الى تكاليف الحياه طوال فترة الدراسه

و هناك موقف قد يفيد سرده

فيه في فانكوفر جامعه اسمها ال BCIT

و دي بتقدم دراسات في حاجات كتير

من ضمنها المحاسب يقدر يقدم على دبلومه في المحاسبه (تفرغ كامل 5 ايام في الاسبوع من 8 صباحا ل 5 العصر)

دي مثلا تقدر تقدم على قرض ميسر و معونه من الجامعه لدراستها اذا كانت ظروفك المادية لا تسمح

و الفلوس بتبقى عباره عن جزئين

جزء لتسديد رسوم الدراسه و الباقي لمصاريف المعيشه

و ما عرفته هو انك مطالب فقط بتسديد ما يخص الرسوم الدراسيه بعد انتهاء الكورس ب 6 شهور

اما الجزء الخاص بتكاليف المعيشه فأنت غير مطالب بتسديده

فهل يوجد ما يشابه هذا النظام لشهادتي ال CGA و ال CMA ؟

Vouloir, c'est pouvoir

اذا كنت لا تقرأ الا ما يعجبك فقط فإنك لن تتعلم ابدا

Merry Chris 2 all Orthodox brothers

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

• الردود 157
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

اهم نقطه يا جماعه هو توفر المبلغ المناسب اللي ممكن يغطي مصاريف الدراسه و المصاريف المعيشية طوال وقت الدراسه

فخلونا نركز على ال

CGA

و

CMA

عايزين نوصل الى الجهات اللي ممكن تساعد المهاجر بمنح او قروض ميسره تكفي لتسديد رسوم الدراسه بالاضافه الى تكاليف الحياه طوال فترة الدراسه

و هناك موقف قد يفيد سرده

من ضمنها المحاسب يقدر يقدم على دبلومه في المحاسبه (تفرغ كامل 5 ايام في الاسبوع من 8 صباحا ل 5 العصر)

دي مثلا تقدر تقدم على قرض ميسر و معونه من الجامعه لدراستها اذا كانت ظروفك المادية لا تسمح

و ما عرفته هو انك مطالب فقط بتسديد ما يخص الرسوم الدراسيه بعد انتهاء الكورس ب 6 شهور

فيه حاجة أريتها بس قرض مش مساعدة حكومية

The Bank of Montreal also offers a special line of credit to students in the CGA program of up to $6,500 per year to a maximum of $39,000 over six years. The line of credit can be used for tuition, course fees, books, computer and software purchases. There are no fees and students can make interest only payments for up to one year after certification

رابط هذا التعليق

فخلونا نركز على ال

CGA

و

CMA

و هناك موقف قد يفيد سرده

The Bank of Montreal also offers a special line of credit to students in the CGA program of up to $6,500 per year to a maximum of $39,000 over six years. The line of credit can be used for tuition, course fees, books, computer and software purchases. There are no fees and students can make interest only payments for up to one year after certification

فعلا

و ده موجود في بنوك كتير

و معمول عشان يغطي رسوم الكورس مش تكاليف الحياه

و ده مش مناسب للمهاجر الجديد اللي اولا ممكن سجله الائتماني مايسمحلوش بإنه يحصل على القرض ده

و ثانيا حياكل و يعيش ازاي طول فترة الدراسه؟ و اللي ممكن تكون سنتين او اكثر؟؟؟

Vouloir, c'est pouvoir

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

الحلقة االثالثة :

استكمالاً لما سبق ........

من موضوع " معادلة شهادة محاسب "

يوجد في كندا 3 شهادات مهنية للمحاسب فهنالك:

3- المحاسب العام المعتمد CGA :

و هي أكثر واحدة فيهم من ناحية الإقبال عليها وأكثرهم انتشاراً، وهذه الشهادة هي فقط موجودة في كندا وربما لا يعرفها إلا ما ندر خارج كندا.

كيف تصبح Certified General Accountant (الملخص) ?

الخطوة الاولى:

1- المطلوبات العامة :

To register with CGA Ontario and begin the qualification process for becoming a CGA, you must meet the following general admission requirements:

* be a Canadian citizen or landed immigrant

* be a resident of Ontario ( you can apply to have your qualifications evaluated before you come to Ontario; however you need to be resident in Ontario in order to enroll in CGA courses )

To become a CGA in Ontario, you must:

*complete CGA’s part-time online program of professional studies and course examinations.

*gain at least two years of acceptable practical work experience.

*earn a university degree from a recognized university.

2- معادلة الشهادة الأجنبية :

الاستاذ تورنتو بانكر

شكرا جزيلا - طب انا دلوقتي راجع كندا قريب جدا جدا الى Mississauga ممكن تساعدني - ابدا ازاى انا معى English transcript bachelor and MBA

تكاليف الدراسة والمعيشة ازاي- طب اخلص business communication + law و بعدين ادور على شغل محاسب صغير جنب الدراسة - وايه رايك اخد الكورسات فين - و احتاج كام تكلفة دراسة فى الاول (300 transfer credit - وايضا 300 لكل مادة فى summer) - لانى على علم بتكلفة المعيشة -القرض BMO سهل؟

عمل الCGA transfer credit evaluation في الحال.

خذ الدورات من خلال الكليات مثل Seneca, George Brown و Centennial.

تكلفة دراسة هي تكلفة المادة + رسوم للCGA دولار 300-700

الموقع ده ممتاز في كل المعلومات عن الCGA

http://www.settlement.org/site/ecareermaps...es/general.html

عند عمل transfer credit - المطلوب Transcript فى ظرف مغلق لكلا من (البكالوريوس - MBA ) ب english فقط - ولا فيه متطلبات معينة - ده غير الابلكشن؟

http://www.cga-ontario.org/contentfiles/pr...credit_0809.pdf

1- You must arrange for one official sealed transcript to be forwarded directly from post-secondary institutions or alternately you may attach an official sealed transcript (unopened post-secondary envelope(.

2- Please attach a detailed resumé to this application

3- For professional association members, an official letter stating “active member in good standing” is required along with official transcript لو حضرتك حاصل على cpa, cma الخ

4- $300 دولار

الخطوة الثانية:

:مسارات الدراسة في CGA

Path to becoming a Certified General Accountant (CGA

Foundation Studies

: Level 1

Financial Accounting Fundamentals FA1

Micro and Macro Economics EM1

Business Law LW1

: Level 2

Financial Accounting: Assets FA2

Business Quantitative Analysis QU1

Management Accounting Fundamentals MA1

Business Communication CM1

:Level 3

Financial Accounting: Liabilities and Equities FA3

Corporate Finance Fundamentals FN1

Managing Information Systems MS1

Accounting Business Case BC1

Advanced Studies

:Level 4

Financial Accounting: Consolidations and Advanced Issues FA4

Advanced Management Accounting MA2

Personal and Corporate Taxation TX1

Accounting Theory and Contemporary Issues AT1

External Auditing AU1

Public Practice Audit Case BC2

Professional Studies (Pace Level Elective)

There are a total of fourteen possible combinations in the PACE level to meet the needs of every accounting professional in every sector.

Choose one of the following Financial Management Career Options1 or assemble your own two (2) course combination:

Option 1: Corporate & Small-Medium Enterprise

Advanced Corporate Finance FN2

Information Systems Strategy MS2

or Internal Auditing and Controls MU1

Option 2: Information Technology

Internal Auditing and Controls MU1

Option 3: Government and Not-for-Profit

Public Sector Financial Management PF1

or Internal Auditing and Controls MU1

Option 4: Public Practice

Advanced Personal and Corporate Taxation TX2

Advanced External Auditing AU2

All students must complete:

Issues in Professional Practice PA1

Strategic Financial Management PA2

CGA Certification 2 :

1- You may also design a personal career option: it must include PA1 and PA2 and may include only one advanced auditing.

2- Bachelor degree and practical experience requirements must be completed before certification.

لا تنسونا من دعائكم الصالح

مع تحياتي للجميع

رابط هذا التعليق

طيب بانسبة لشهادة CMA يا استاذ زوهيرى

هل دراستها تتطلب تفرغ كامل ؟؟؟

وفى حالة انها لا تتطلب تفرغ كام وممكن الواحد يشتغل .. حضرتك قولت انها تتكلف حوالى 15000 دولار فى السنتين ... هل انت شايف ان واحد عازب ممكن يقدر يشتغل شغل عادى ويذاكرها وفى نفس الوقت يكفى مصاريف اعاشته + تكاليف الدراسة (7500 دولار سنويا ) ؟؟؟

بسوا يا حماعة أنا لقيت حل جميل جدا هيوفر عليكم وقت وفلوس كثير جدا للى ما سافرش لسة

وأنا هاعمله عن نفسى

انت دلوقتى مستنى ورقك يخلص من السفارة ذاكر شهادة ACCA البريطانية

CGA board معترف بيها يبقى أنت أول ما توصل كندا معاك شهادة كندية غير انها كمان بتمتحنها هنا فى مصر فى british Council( الله يهدهم هما ورانا ورانا )

وتكلفتها أقل بكثير من أنك تدرس فى كندا شهادة البكالوريوس تعفيك من 4 مواد من ال 15

الCMA الأمريكى تعفيك من 7 وأنت عليك الباقى يا بطل

حاجة ثانية كمان لسة عارفها النهاردة أنتوا عارفين ان مكتبة الbritish council فى إسكندريةقفلت وديه كانت مصدر الmaterial بتاعت ACCA لكنهم قالولى النهاردة انك

بمجرد ما تقدم فى الشهادة ممكن تستلف الكتب بردوا يعنى صور وأقعد ذاكر.

فخلونا نركز على ال

CGA

و

CMA

و هناك موقف قد يفيد سرده

فعلا

و ده موجود في بنوك كتير

و معمول عشان يغطي رسوم الكورس مش تكاليف الحياه

و ده مش مناسب للمهاجر الجديد اللي اولا ممكن سجله الائتماني مايسمحلوش بإنه يحصل على القرض ده

و ثانيا حياكل و يعيش ازاي طول فترة الدراسه؟ و اللي ممكن تكون سنتين او اكثر؟؟؟

هو صح صعب موضوع القرض ده لكن مش مستحيل لأن فى ناس قدروا يحصلوا عليه من الأول وهو يبقى غطى نص

العمى أما بالنسبة لتكاليف الحياة عموما الدراسة بتبقى معظمها self study يعنى ممكن الواحد لو أشتغل شغلانة مثل حارس أمن ممكن يقدر يشتغل ويجيب مصاريفه

مع الدراسة كمان فلوس اللى بتدفعها الحكومة للعيال هتدفع الrent .

بصراحة أكثر مكان فى كندا من قرايتى بتساعد المهاجرين هى كالجارى .

رابط هذا التعليق

• بعد 4 أسابيع...
انت دلوقتى مستنى ورقك يخلص من السفارة ذاكر شهادة ACCA البريطانية

ممكن من فضلك شوية توضيحات حول هذه الشهاده

و بالتفصيل لو تقدر

يعني منين و قد ايه و بكام و ازاي و كده

شكرا :rolleyes:

Vouloir, c'est pouvoir

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

• بعد 1 شهر...

مسيو زوهيرى وباقى الاخوة الزملاء

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

لى كام سؤال على كام ملحوظة كدة

1- هو انا لومعايا CMA الامريكية معرفش اشتغل بيها الا لما اخد الكندية؟ بالرغم من ان الامريكية بتبقى اصعب واقوى

2- حضرت سيمنار مرة فى جدة وكانوا عرضوا علينا ندرس CMA الكندية عشان اسهل بس انا مرضتش وفضلت الامريكية

طالماكدة فيبقى ممكن تدرس CMA الكندية من اى مكان فى العالم وتمتحنها اون لاين زى الامريكية وتنزل كندا تشتغل عالطول وتوفر فلوس الدراسة

كدة انا عايز اعرف باختصار ادرس الامريكية ولا الكندية

سؤال كمان

لو انا موجود فى شركة فى جدة وبدرس جنبها CMA الامريكية وبشتغل عالاوراكل وبتطور فى الانجلش افضل ام لو قدامى فرصة اشتغل فى البيج فور فى مصر اخد خبرة فى مكاتب المحاسبة وبكدة هل هيبقى اسهل اشتغل فى مكاتب المحاسبة فى كندا؟

طبعا لونزلت مصر مش هعرف اعمل الفلوس اللى ممكن تصرف عليا فى بداية حياتى فى كندا :happy:

طول ما املى معايا معايا وفى ايدي سلاح

حافضل اجاهد وامشى وامشى من كفاح لكفاح

طول ما ايدي فى ايدك اقوم واقف واهتف واقول

حيّ حيّ على الفلاح

داري يا داري انا احميك بايمـــــانى

طول ماذراعى معايا ابني واعلي بنياني

حافضل عايش فيها بجهدي واملى ابنيها

انا روحى فداها وفدا اهلى واوطـــــاني

زاحف يا شعبي تمحي الماضي رياحك

عهــدك جوا ف قلبي والبطولة جراحك

أيامنـــــا اللي جاية وارادتنا القويـــــة

تنصرنا يا وطني ويملا الدنيا صباحك

نمشي ونمشي والعزة تعيــــــش ويانا

لأ احنا منرجعش ولاتتراجع فى خطانا

تهتف اراضينا لنا والنصر ينــــادينا

يلا بينا يلا وربــنا معانا

رابط هذا التعليق

الموضوع داه فى غاية الاهمية يا جماعة وشكرا

الاستاذ safar و للاستاذ زوهيرى

وشكرا لكل اللى ساهمو بمعلومات فيه - بس ياريت الموضوع يستمر

بحيث ان كل واحد عنده معلومات جديدة يضيفها هنا علشان الفايدة للكل

تحياتى

اغابي

:Zamalek:

نـحن البلـــــدان الحقيقـيــة فى هــذا العـــالم . . . وليـــــس مــا يرســــم فـــوق الخرائــط

نـحن الرمـــوز الحقيقيــــة فى هــــذا العــالم . . . وليــــــس اسمـــــاء القـــــادة العظمــاء . . . لاننـا نحـن من صنعـناهـم

فرسـان العالـم الحقيقيـون . . هــم شعــوب الارض

رابط هذا التعليق

اي شهاده في الدنيا من بره كندا يا جماعه محتاجه معادله

و يعتمد طول المعادله على حسب توفق و مكانة هذه الشهاده بالنسبه للمنهج الكندي

يعني ممكن واحد يعادل في 3 شهور و واحد في سنتين

Vouloir, c'est pouvoir

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

متشكر اوى مسيو زوهيرى على سرعة الرد

بس كدة الافضل لاخوانا المحاسبين انهم يزاكروا السى ام ايه الكندية قبل ميسافروا لان مزاكرتها سيلف استدى فى مصر او الخليج اسهل من مزاكرها فى كندا

واظن ان الكتب متوفرة والامتحان متاح عالنت

هتاكد من موضوع ان الامتحان ممكن تعمله عالنت ولا لاء وهبقى اقولكوا

على جنب كدة يا مسيو زوهيرى

انا مستغرب انهم مش معتمدين الشهادات الامريكية مع انها اقوى فى المنهج من الكندية وعالميا معترف بيها اكتر

تفتكر ان الموضوع ده داخل فيه اقتصاديات التعليم؟؟ انا اعتقد

اتمنى التوفيق للجميع

حيّ حيّ على الفلاح

رابط هذا التعليق

متشكر اوى مسيو زوهيرى على سرعة الرد

بس كدة الافضل لاخوانا المحاسبين انهم يزاكروا السى ام ايه الكندية قبل ميسافروا لان مزاكرتها سيلف استدى فى مصر او الخليج اسهل من مزاكرها فى كندا

واظن ان الكتب متوفرة والامتحان متاح عالنت

هتاكد من موضوع ان الامتحان ممكن تعمله عالنت ولا لاء وهبقى اقولكوا

على جنب كدة يا مسيو زوهيرى

انا مستغرب انهم مش معتمدين الشهادات الامريكية مع انها اقوى فى المنهج من الكندية وعالميا معترف بيها اكتر

تفتكر ان الموضوع ده داخل فيه اقتصاديات التعليم؟؟ انا اعتقد

اتمنى التوفيق للجميع

كان فيه سمينار هنا فى الإسكندرية وكان فيه رئيس الcma deenis witney وسألته ليه مافيش mutual recognition بين الcma الأمريكية والكندية قاللى عشان إختلاف نظام الشهادتين حيث أن الcma الكندية لازم تحضر محاضرات كلية بس قاللى أحنا بنحاول معاهم فده دليل أنها ما نفعش تتأخذ من بعد .

أنا شايف أن نظم الشهادات الأمريكية أقل تعقيدا لكنها ليست أقوى أكبر دليل هو شهادة CA الكندية من قرايتى عنها هى أقوى بكثير من ال CPA الأمريكية فى حاجة برضة عايز أقولها من المهم جدا جدا أنك قبل ما تسافر كندا تعرف معايير المحاسبة الدولية لأانهم هيبأو يطبقوها تقريبا من 2011 فمعرفتها هتفيد أوى .

أنا سألت برضه الراجل اللى فى السمينار اللى كان مع dennis witney وعلى الحظ طلع كندى قولتلوا أيى فرصتى بعد ما أخذ الCMA الأمريكية فى الشغل فى كندا قاللى أنها well recognized فى كندا وانك ممكن تلاقى شغل بعدها بس ركز على الخبرة وخد خبرة كويسة وقلتلوا أنى عايز أخذ الACCA بعد ما أخلص الCMA قاللى عشان CGA والCMA mutual recognition قولتوا أيوه قاللى أنت مش محتاجها بس بعد ما ضغطت عليها شوية قللى أي حاجة زيادة هتساعد .

تم تعديل بواسطة shody
رابط هذا التعليق

اضافة مهمة اوى مستر shody تشكر عليها

بس مستغرب ولاد اللزينة فى جدة هنا كانوا هيدرسوها ازاى ..... ماعلينا

كدة بناء على كلامك CMA الامريكية تمشى فى كندا (وافنكر ان ده الافضل لانها شهادةمشهورة عالميا عن الكندية)

اظن بردوا لوجمعنا بين كلامك وكلام مستر زوهيرى هنلاقى كلام الراجل فى اسكندرية ممكنيكون تسويقى اكتر وهنحتاج نعمل معادلة بسيطة عالاقل فى الضرايب والقوانين الكندية

اتمنى التوفيق للجميع

حيّ حيّ على الفلاح

رابط هذا التعليق

كان فيه سمينار هنا فى الإسكندرية وكان فيه رئيس الcma deenis witney وسألته ليه مافيش mutual recognition بين الcma الأمريكية والكندية قاللى عشان إختلاف نظام الشهادتين حيث أن الcma الكندية لازم تحضر محاضرات كلية بس قاللى أحنا بنحاول معاهم فده دليل أنها ما نفعش تتأخذ من بعد .

CMA الكندية لا تريد ان تمنح للCMA الامركية حتى advanced standing نهيك عن mutual recognition و مع زلك توجد advanced standing للAICPA و ACCA.

http://www.cma-ontario.org/index.cfm?ci_id...amp;la_id=1#003

A member of the AICPA or a CPA state association who has acquired their CPA designation through the AICPA and state boards of accountancy qualification process, and has a university degree, will be granted a full exemption from the CMA Canada Entrance Examination and will be required to complete the Strategic Leadership Program, including the Case Examination and the Board Report to obtain their CMA designation.

أنا شايف أن نظم الشهادات الأمريكية أقل تعقيدا لكنها ليست أقوى أكبر دليل هو شهادة CA الكندية من قرايتى عنها هى أقوى بكثير من ال CPA الأمريكية

طبعا, الCA الكندية اصعب من الCPA بمراحل. جميع شهادات الCA سوى كانت من كندا, انجلترا, أستراليا, حتى ACCA و CGA اصعب من الCPA.

بالمناسبة فى mutual recognition agreementبين الCA الكندية و الCPA بشرط ان يكون الشخص مقيم خارج كندا على الأقل ثلاث سنوات متتالية قبل تسجيل لامتحان الCPA, الشرط ده معمول علشان يمنع اى واحد في كندا ان يستفيد من الmutual recognition و يقدم على الCPA.

http://www.icao.on.ca/Admissions/Occupatio...10page1361.aspx

"You may register with the Institute if you wrote all parts of the uniform CPA examination or of the normal qualifying examination(s) of the recognized accounting body while not a resident, and not having been a resident, of Canada for a period of three continuous years immediately prior to writing the examinations. "

torontobanker

تم تعديل بواسطة chanlee
رابط هذا التعليق

كلام صح مليون في المئة.

CMA كندا لا تعترف بCMA الامركية, من وجهة نظر CMA Canada الحصل على CMAالامركية زى الحصل على بكالوريوس تجارة جامعة الغردقة.

رابط هذا التعليق

- في حاجة اسمها Accelerated Program و عن طريقه يمكن اكمال المواد المطلوبة في خلال 7 اشهر. تكلفة الAccelerated Program بين 2500 و 3000 دولار.

الكلام ده غير مطابق للي قالهولي الراجل بتاع CMA بنفسه في التليفون

ممكن نتأكد من التكلفه تاني لو سمحتو؟

3000 دولار ده تكلفة الAccelerated Program فقط ,لسه في تكلفة الStrategic Leadership Program و ده حوالى 9000 دولار.

http://www.cma-ontario.org/index.cfm?ci_id=8618&la_id=1

رابط هذا التعليق

فخلونا نركز على ال

CGA

و

CMA

و هناك موقف قد يفيد سرده

في حاجة لازم تعرفها لانها مهمة للغاية.

حضرتك قدمك تسعة أشهر من تاريخ بدء الCMA Accelerated Program لكى تحصل على وظيفة محاسب . الAccelerated Program يحتج متوسط ساعتين مزكرة يوميا و هو برنامج part-time .

بعد الانتهاء من الAccelerated Program و النجاح في الEntrance Exam سوف تبدأ الSLP-Strategic Leadership Program و مدته سنتين تقريبا مع الشغل

من الافضل تاجيل التسجيل في الStrategic Leadership Program حتى تجد وظيفة كمحاسب .

http://www.cma-ontario.org/index.cfm?ci_id=7774&la_id=1

After successfully completing the Entrance Examination, candidates progress through the two-year Strategic Leadership Program concurrent with full-time employment

Practical experience in a management accounting environment, concurrent with the Strategic Leadership Program, is an essential component of the process of becoming a CMA. This Practical Experience Requirement provides assurance that candidates have demonstrated their competency in the profession of management accounting.

http://www.cma-ontario.org/index.cfm?ci_id=7781&la_id=1

Examples of duties and responsibilities that fall within the first level of experience include:

* Analyze budget variances.

* Prepare cash flow projections and monitor variances.

* Analyze gross profit, accounts receivable, accounts payable and inventory.

* Prepare quarterly earnings and expense reports.

* Assist in the development of management information systems.

* Prepare internal income statement for profit centres and business units.

* Maintain inventory and fixed asset records.

* Prepare financial statements.

* Provide financial and cost/benefit analysis projects.

* Prepare government regulatory reports.

* Prepare working papers, account analyses, and account reconciliations.

Examples of duties and responsibilities that fall within the second higher level of experience include:

* Develop standards to measure ongoing activities and monitor internal control procedures.

* Design management reports for cost control and profit analysis.

* Develop and implement a management information system.

* Analyse new business opportunities, making recommendations to management.

* Provide advice to senior management on financial and management matters.

* Analyze information systems, recommending improvements.

* Work with senior management in the development and updating of the company's business plan.

* Develop internal audit programs, including determining the scope of the audit and the allocation of resources.

* Provide corporate tax advice on the interpretation of the income tax act, minimizing tax liabilities and developing internal tax policy.

بعد انتهاء من الSLP وبعد اكمال سنتين خبرة سوف تصبح CMA :blink:

رابط هذا التعليق

• بعد 5 شهور...

السلام عليكم وكل سنة وانتم جميعا بخير ....انا مشترك جديد فى المنتدي ولكني متابع من زمان ... طبعا كل الشكر والتقدير للافاضل اللي مدونا بالمعلومات المفيدة والهامة ( تورنتو بانكر / م.زوهيري / safar / ... الجميع) أرجو ان تكونوا جميعا بخير ... وتستمروا فى العطاء والافادة للجميع ..

تحياتي

يجب أن تكون عندنا مقبرة جاهزة لندفن فيها أخطاء الأصدقاء

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...