اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

شهادات المحاسبة الكندية

MRIZK

Recommended Posts

ثالثا : CGA انا اعرف ان ممكن اعمل transfer credit حتلى 14 مادة من البكالوريوس والماستر طب بعد كده ممكن ادخل peace level -- طب المعلومة ده صحيح اما لا

المعلومة دى صحيحة و لكن بما انك حصل على البكالوريوس والماستر من خارج كندا في بعض الاستثناءات:

لن تحصل علي transfer credit في المواد الاتية:

Business Law- لازم من جامعة او college كندية

Business Communication للحصلين على تعليم من الدول التي لا تتحدث باللغة الانجلزية كلغة رسمية

Accounting Business Case- يجب اكمال كورس الBusiness Communication قبل ما تسجل بالCGA لكى تحصل على الtransfer credit

-Personal and Corporate Taxation لازم من جامعة او college كندية

Public Practice Audit Case- يجب تكون عندك خبرة سنتين فى مكتب محاسبة لتحصل على الtransfer credit

بالاضافة الى اربع مواد الPACE level

شكرا جزيلا مرة اخرى- شكرا على الشرح الجميل و الوافى

عشان اعمل transfer credit لازم اكون خبرة سنتين فى مكاتب المراجعة - انت متاكد انا لم اجدها على السيد- وبعدين انا عندى 10 سنين خبرة فى شركات اجنبية داخل مصر- ودراستى فى الماستر انجلش

السوال هو لو انا بعد transfer credit لو اصبحت فى peace level سهل تجد شغل والا فيه ده كمان مشكلة

سوال تانى تورنتو ترك هو تورنتو بنكر - انا the doors هو pink floyd

لا, المقصود هو عشان تحصل على الtransfer credit في مادة الPublic Practice Audit Case يجب ان يكو ن عندك سنتين خبرة في مجال المراجعة, بمعني اخر إذا لم يكن لديك سنتين خبرة في مجال المراجعة فانك لن تحصل على الtransfer credit في المادة دي فقط.

بالنسبة للعمل لو انت في الPACE level ,لن تجد مشاكل في الحصول علي شغل كمحاسب بمرتب 15 -20 دولار في الساعة, اكتر من كده سوف يعتمد على عوامل عديدة.

لا

رابط هذا التعليق

• الردود 157
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

ثالثا : CGA انا اعرف ان ممكن اعمل transfer credit حتلى 14 مادة من البكالوريوس والماستر طب بعد كده ممكن ادخل peace level -- طب المعلومة ده صحيح اما لا

المعلومة دى صحيحة و لكن بما انك حصل على البكالوريوس والماستر من خارج كندا في بعض الاستثناءات:

لن تحصل علي transfer credit في المواد الاتية:

Business Law- لازم من جامعة او college كندية

Business Communication للحصلين على تعليم من الدول التي لا تتحدث باللغة الانجلزية كلغة رسمية

Accounting Business Case- يجب اكمال كورس الBusiness Communication قبل ما تسجل بالCGA لكى تحصل على الtransfer credit

-Personal and Corporate Taxation لازم من جامعة او college كندية

Public Practice Audit Case- يجب تكون عندك خبرة سنتين فى مكتب محاسبة لتحصل على الtransfer credit

بالاضافة الى اربع مواد الPACE level

أخ/ تورنتوبانكر

جزاك الله كل خير وجعله الله في ميزان حسناتك إنشاء الله

سؤال:

طبعا أحنا مقدمين على الهجرة في وظائف (محاسبة) ومازلنا منتظرين

في إعتقادك هل يمكن لنا إستثمار فترة الانتظار في دراسة تخص وظائفنا كشهادات أمريكية (مثلا CMA ، APA ,CPA , CIA ) وهل هي معترف بها في كندا ، أو يمكن أن تعطينا قيمة مضافة في مجال البحث عن عمل.

سؤال أخر:

هل هناك شهادة كندية تخص مجال المحاسبة يمكن دراستها من خارج كندا توفيرا للوقت

وشكرا سلفا

وفقك الله لما يحبه ويرضاه

في عتراف المتبادل بين الCA و الCPA. لو معك رخصة الCPA من احدى الولايات التي اعتمدت قاعدة ال150 credit hours و معك خبرة ثالث سنوات في احدى مكتب محاسبة العالمية (في مصر او الخليج الخ), سوف تعفى من كل مواد ال51 credit hours بتعي الCA و تعفى من المتحان الCA معروف بالUniform Final Examination(UFE و كزلك سوف تعفى من شرط الخبرة. فقط تحتاج إلى أخذ امتحان الCA Reciprocity Examination (CARE.

http://www.icao.on.ca/CA/PublicAccounting/...11page4820.aspx

سؤال رقم: 54

Q 54: I am a Certified Public Accountant (CPA) in the United States. What is required in order to be licensed in Ontario

To apply for membership in the Institute on the basis of being a CPA in good standing with a state board of accountancy in the United States with which the Institute has reciprocity (CA-CPA Reciprocity). You must hold a CPA certificate in good standing (or a CPA certificate and a licence) issued by a state board of accountancy which has adopted the 150 hour education requirement prescribed by the National Association of State Boards of Accountancy and the American Institute of Certified Public Accountants. If you meet these requirements, you will be exempted from the education and examination requirements of the CA qualification program in Ontario. You will be required to successfully complete the CA Reciprocity Examination (CARE) and, if necessary, complete a period of prescribed public accounting experience in an approved training office in Ontario.

المزيد

http://www.icao.on.ca/Admissions/Occupatio...10page1361.aspx

1. Members of Recognized Accounting Bodies

In order to be in this category, the accounting body you are associated with either through current or previous membership must be listed as “recognized”, and you must have passed the final examination of that accounting body. If you meet these requirements, you will be exempted from the education and examination requirements for the CA qualification program in Ontario. You will only be required to take the CA Reciprocity Examination (CARE).

To obtain membership in the Institute of Chartered Accountants of Ontario, you must have a total of three years of accounting experience assessed by the Institute as being equivalent to experience acquired of an entry-level Chartered Accountant in Ontario. The Institute will assess your previously obtained accounting experience and determine whether you have acquired the depth and breadth of competencies and the levels of proficiency for the competencies that are required of an entry-level Chartered Accountant in Ontario.

تم تعديل بواسطة torontobanker
رابط هذا التعليق

Foundation Studies

Level 1 Financial Accounting Fundamentals FA1

Micro and Macro Economics EM1

Business Law LW1

Level 2 Financial Accounting: Assets FA2

Business Quantitative Analysis QU1

Management Accounting Fundamentals MA1

Business Communication CM1

Level 3 Financial Accounting: Liabilities and Equities FA3

Corporate Finance Fundamentals FN1

Managing Information Systems MS1

Accounting Business Case BC1Advanced Studies

Level 4 Financial Accounting: Consolidations and Advanced Issues FA4

Advanced Management Accounting MA2

Personal and Corporate Taxation TX1

Accounting Theory and Contemporary Issues AT1

External Auditing AU1

Public Practice Audit Case BC2

Professional Studies (Pace Level)

There are a total of fourteen possible combinations in the PACE level to meet the needs of every accounting professional in every sector.

Choose one of the following Financial Management Career Options1 or assemble your own two (2) course combination:

Option 1 Corporate & Small-Medium Enterprise

Advanced Corporate Finance FN2

Information Systems Strategy MS2

or Internal Auditing and Controls MU1

Option 2 Information Technology

Internal Auditing and Controls MU1

Option 3 Government and Not-for-Profit

Public Sector Financial Management PF1

Option 4 Public Practice

Advanced Personal and Corporate Taxation TX2

Advanced External Auditing AU2

All students must complete:

Issues in Professional Practice PA1

Strategic Financial Management PA2

CGA Certification2

1. You may also design a personal career option: it must include PA1 and PA2 and may include only one advanced auditing.

2. Bachelor degree and practical experience requirements must be completed before certification.

الاستاذ تورنتو بنكر المحترم - لا اعرف كيف اشكرك على دقة معلوماتك ولكن اريد انا اعرف اشياء اخرى

1- الخمس مواد الى حضرتك ذاكرتهم هدرسهم مع بعض ولا مادة مادةيعنى اخد الاول business law و انجح ابقى كده فى level 2 فادرس business communication

انا عاوز اعرف عشان اقيس الوقت حتى PACE level

2- كيفية دراسة ( من حيث المحاضرات - امكانها - وقتها - وكيفية المذكرة )هل تاخذ مادة مادة ام عدة مواد معا - ايضا كم من الوقت لدراسة مادة

3- ما هو شكل الامتحان

4- تكلفة دراسة ال CGA -مع ايضاح دور OSAP

و شكرا جزيلا حقيقى - شكرا جزيلا - وفقك الله

رابط هذا التعليق

الاستاذ تورنتو بنكر المحترم

تحية طيبة

عند عمل transfer credit - المطلوب Transcript فى ظرف مغلق لكلا من ( البكالوريوس - MBA ) ب english فقط - ولا فيه متطلبات معينة - ده غير الابلكشن

و شكرا

رابط هذا التعليق

الرائع توروتنو بانكر

كنت فين من زمان وانا ماشى في الظلام و الشمعة اطفت

تسجيل اعجاب ومتابعة ;) :lol:

إذا ضــــاق صـــــــدرك من بلاد .... ترحــــل طــــالبا أرضــــا ســـواها

عجــــبت لمن يقـــــــــيم بدار ذل .... وأرض الله واســـــــــعة فضــــــاها

رابط هذا التعليق

الأستاذ تورنتو بانكر ... شكرا جزيلا على المعلومات الرائعة

سؤالي هو: بخلاف المحاسبة ... ما هي المجالات الأخرى التي يمكن للحاصلين على مؤهلات تجارية ومالية العمل بها في كندا ... وما هي المتطلبات اللازمة للعمل في هذه المجالات. أعتقد الموضوع ده ممكن يكون مفيد للكثيرين لإن مش كل الناس عندها نفس طويل لإكمال خطوات المعادلة والترخيص للعمل كمحاسبين.

وأشكرك مرة أخرى

إن فشلنا في الوصول للحكم ولتغيير البلد .. لا تقلقوا .. نحن فكرة .. الفكرة لا تموت ... تستمر لا تتوقف

البرادعي 15/10/2011

رابط هذا التعليق

Foundation Studies

Level 1 Financial Accounting Fundamentals FA1

Micro and Macro Economics EM1

Business Law LW1

Level 2 Financial Accounting: Assets FA2

Business Quantitative Analysis QU1

Management Accounting Fundamentals MA1

Business Communication CM1

Level 3 Financial Accounting: Liabilities and Equities FA3

Corporate Finance Fundamentals FN1

Managing Information Systems MS1

Accounting Business Case BC1Advanced Studies

Level 4 Financial Accounting: Consolidations and Advanced Issues FA4

Advanced Management Accounting MA2

Personal and Corporate Taxation TX1

Accounting Theory and Contemporary Issues AT1

External Auditing AU1

Public Practice Audit Case BC2

Professional Studies (Pace Level)

There are a total of fourteen possible combinations in the PACE level to meet the needs of every accounting professional in every sector.

Choose one of the following Financial Management Career Options1 or assemble your own two (2) course combination:

Option 1 Corporate & Small-Medium Enterprise

Advanced Corporate Finance FN2

Option 2 Information Technology

Internal Auditing and Controls MU1

Option 3 Government and Not-for-Profit

Public Sector Financial Management PF1

Option 4 Public Practice

Advanced Personal and Corporate Taxation TX2

Advanced External Auditing AU2

All students must complete:

Issues in Professional Practice PA1

Strategic Financial Management PA2

CGA Certification2

1. You may also design a personal career option: it must include PA1 and PA2 and may include only one advanced auditing.

2. Bachelor degree and practical experience requirements must be completed before certification.

الاستاذ تورنتو بنكر المحترم - لا اعرف كيف اشكرك على دقة معلوماتك ولكن اريد انا اعرف اشياء اخرى

1- الخمس مواد الى حضرتك ذاكرتهم هدرسهم مع بعض ولا مادة مادةيعنى اخد الاول business law و انجح ابقى كده فى level 2 فادرس business communication

انا عاوز اعرف عشان اقيس الوقت حتى PACE level

2- كيفية دراسة ( من حيث المحاضرات - امكانها - وقتها - وكيفية المذكرة )هل تاخذ مادة مادة ام عدة مواد معا - ايضا كم من الوقت لدراسة مادة

3- ما هو شكل الامتحان

4- تكلفة دراسة ال CGA -مع ايضاح دور OSAP

و شكرا جزيلا حقيقى - شكرا جزيلا - وفقك الله

هم في الحقيقة اربعة مواد لو خلصت مادة الBusiness Communication قبل التسجيل لدى الCGA. فسوف تحصل علي الtransfer credit فيAccounting Business case

http://www.cga-ontario.org/contentfiles/pr...s/ssfleming.pdf

"To be eligible for transfer credits in BC1, you must obtain transfer credits

in FA1, FA2, FA3, CM1, MA1, MS1, FN1 and have a business diploma or

business degree. If you have not received a transfer credit in all the above

required courses prior to enrolment in the CGA program you must

complete BC1 through CGA Ontario."

عندك طريقتين لدرسة المواد التالية )Business law, Personal and Corporate taxation, business communication) إما عن طريق الCGA او عن طريق الكليات والجامعات.

إذا اخترت طريق الCGA فهتدرسهم مادة مادةيعنى اخد الاول business law و انجح ابقى كده فى level 2 فادرس business communication الخ.

إذا اخترت طريق الكليات والجامعات فيمكن تدرسهم مع بعض. اما مواد الpace level و public practice audit case فقط عن طريق الCGA. كل مادة تستغرق ثلاثة أشهر.

Foreign

studies in Auditing, Accounting Theory, Taxation and Law may not be

eligible for transfer credit status due to the requirement of Canadian

content in those subject areas.

نمازج من الامتحانات السابقة

http://www.cga-ontario.org/secure/students...s.aspx?order=62

ليس لOSAP علاقة بالCGA.

رابط هذا التعليق

الاستاذ تورنتو بنكر المحترم

تحية طيبة

عند عمل transfer credit - المطلوب Transcript فى ظرف مغلق لكلا من ( البكالوريوس - MBA ) ب english فقط - ولا فيه متطلبات معينة - ده غير الابلكشن

و شكرا

http://www.cga-ontario.org/contentfiles/pr...credit_0809.pdf

1- You must arrange for one official sealed transcript to be forwarded directly from post-secondary institutions or alternately you may attach an official sealed

transcript (unopened post-secondary envelope).

2- Please attach a detailed resumé to this application

3- For professional association members, an official letter stating “active member in good standing” is required along with official transcript لو حضرتك حصل علي cpa, cma الخ

4- $300 دولار

رابط هذا التعليق

الاستاذ تورنتو بانكر : متشكر جدا - و لااستطيع ان اصف اعجبى بالشرح الوافى الذى يدل على فهمك فهم تام

ولكن اسمع لى اعرف لو OSAP ملوش علاقة بتكلفة CGA ( تكلفة الدراسة كام - واعيش ازى وانا بدرس )

وشكرا

رابط هذا التعليق

الاستاذ تورنتو بانكر : متشكر جدا - و لااستطيع ان اصف اعجبى بالشرح الوافى الذى يدل على فهمك فهم تام

ولكن اسمع لى اعرف لو OSAP ملوش علاقة بتكلفة CGA ( تكلفة الدراسة كام - واعيش ازى وانا بدرس )

وشكرا

الرسوم الدراسية السنوية 700 دولار (يغطي تتكاليف الادارية, الخدمات الطلابية).

تكاليف الكورسات في الCGA.

http://www.cga-ontario.org/contentfiles/pr...hedule_0809.pdf

تكاليف الكورس في الكليات بين 300 و 500 دولار. مثلا مادة الbusiness law من seneca college او .centennial college

https://www.senecac.on.ca/parttime/cgi-bin/...mp;semester=091

http://db2.centennialcollege.ca/ce/coursed...seCode=BUSN-331

الدراسة part-time.

رابط هذا التعليق

استاذ تورنتو بانكر اولا جزاك الله كل خير علي المعلومات القيمه جدا والتي بلا شك افادت الكثيرين والرجاء من القائمين علي الادارة الموقع تثبيت الموضوع حيث انه سوف يكون مرجع لكل المحاسبين ولكن ارجو من حضرتك الشرح باستفاضة اكثر عن الخطوات وعن اسهل الطرق للانتهاء من المعادلة قبل السفر الي كندا فاكثرنا مقدمين الي الهجرة وفي انتظار الانتهاء من الاجراءات وقد تمتد من شهور الي سنتين او اكثر كل علي اختلاف حالته فمن الطبيعي ان اي محاسب مننا بعد الهجرة والوصول الي كندا سوف يصدم بعدة اشياء وهي ان شهادتة غير معترف بيها وانه يجب عليه ان يعمل معادلة لشهادتة واقل وقت ممكن لذلك من سنة او اكثر بعد الاخوة قالوا سنتين وسيصرف جميع مدخراته كلها قبل ان يحصل علي المعادلة من احد الجهات الثلاثة اللي حضرتك ذكرتها دة غير انه سيضطر يعمل في وظائف لا تدر دخلا يكاد يكفية فلذلك الحل حيث ان الاجراءات تاخذ اكثر من سنة فخبرتك نرجو منك الشرح مع الاستفاضة ومع الاجابة علي اسئلتنا جميعا حتي يكون هذا الموضوع قد تناول بالبحث كيف تنهي معادلتك اذا كنت محاسب قبل ان تهاجر حتي نوفر في الوقت والمجهود وبارك الله لك ولا حرمنا من معلوماتك القيمة وجعلها الله في ميزان حسناتك

رابط هذا التعليق

السادة ادراة المنتدى ارجو تثبيت الموضوع لانه يوضح كل شىء عن المحاسبين المهاجرين

وارجو ان اوضح ان هذه الشهادات ليست معادلة و لكن ممكن ان تعادل البكالوريوس هناك - وهذا موضوع اخر ولكن

فى امريكا لكى تكون محاسب - يجب ان يكون او يفضل ان يكون CPA

فى استراليا - CPA خاصة باستراليا

فى انجلترا - CA - ACCA

فى كندا - CA- CMA -CGA

و لذلك اذا كنت CGA وتركت كندا ورحت الخليج ما عرفش تاثيرها - لانهم عارفين CMA - CPA امريكا - ولو رحت استراليا حتعمل CPA استراليا و هكذا

الاستاذ تورنتو بنكر - شكرا لك - كتير جدا لانك اوضحت لكثير المجهول بس

مازال لى سوال مجهول كيفية الصرف على CGA او CMA من حيث تكلفة الدراسة و المعيشة - انا قرات امسBMO بيعطى قرض 6500 دولار لاول سنة - طب دول يكفوا ايه

وشكرا

رابط هذا التعليق

وارجو ان اوضح ان هذه الشهادات ليست معادلة و لكن ممكن ان تعادل البكالوريوس هناك - وهذا موضوع اخر ولكن

دي نقطة مهمة, كندا و امريكا تعترف بالبكالوريوس من مصر و لكن هناك فرق بين العتراف بالالبكالوريوس و انك تلاقي شغل المناسب بالبكالوريوس.

رابط هذا التعليق

فى امريكا لكى تكون محاسب - يجب ان يكون او يفضل ان يكون CPA

فى استراليا - CPA خاصة باستراليا

فى انجلترا - CA - ACCA

فى كندا - CA- CMA -CGA

و لذلك اذا كنت CGA وتركت كندا ورحت الخليج ما عرفش تاثيرها - لانهم عارفين CMA - CPA امريكا - ولو رحت استراليا حتعمل CPA استراليا و هكذا

كلام صحيح 100%, لا احد يعرف الCGA خارج كندا.

رابط هذا التعليق

الاستاذ تورنتو بنكر - شكرا لك - كتير جدا لانك اوضحت لكثير المجهول بس

مازال لى سوال مجهول كيفية الصرف على CGA او CMA من حيث تكلفة الدراسة و المعيشة - انا قرات امسBMO بيعطى قرض 6500 دولار لاول سنة - طب دول يكفوا ايه

وشكرا

The Bank of Montreal also offers a special line of credit to students in the CGA program of up to $6,500 per year to a maximum of $39,000 over six years. The line of credit can be used for tuition, course fees, books, computer and software purchases. There are no fees and students can make interest only payments for up to one year after certification.

الCGA حى كلفك في المتوسط $2500 في العام.

النقطة التالية مهمة للغاية:

The CGA program is designed to offer individuals the opportunity to study part-time while pursuing full-time employment and career advancement. If you are not currently working in the accounting field, it is strongly recommended that you obtain this employment in order to meet the CGA’s experience requirements for certification—prior to completion of all CGA course requirements.

CGA certification requires a wide range of accounting and financial management experience on the job. In general, a minimum of three years’ work experience is required— approximately two years of this must be at an intermediate to senior level. Normally, a beginning student will start in a clerical/junior position and then progress to an intermediate/senior position. Individuals who have international work experience, even if extensive, will be required to have a minimum of one year Canadian experience at an intermediate or senior level.

رابط هذا التعليق

استاذ تورنتو بانكر اولا جزاك الله كل خير علي المعلومات القيمه جدا والتي بلا شك افادت الكثيرين والرجاء من القائمين علي الادارة الموقع تثبيت الموضوع حيث انه سوف يكون مرجع لكل المحاسبين ولكن ارجو من حضرتك الشرح باستفاضة اكثر عن الخطوات وعن اسهل الطرق للانتهاء من المعادلة قبل السفر الي كندا فاكثرنا مقدمين الي الهجرة وفي انتظار الانتهاء من الاجراءات وقد تمتد من شهور الي سنتين او اكثر كل علي اختلاف حالته فمن الطبيعي ان اي محاسب مننا بعد الهجرة والوصول الي كندا سوف يصدم بعدة اشياء وهي ان شهادتة غير معترف بيها وانه يجب عليه ان يعمل معادلة لشهادتة واقل وقت ممكن لذلك من سنة او اكثر بعد الاخوة قالوا سنتين وسيصرف جميع مدخراته كلها قبل ان يحصل علي المعادلة من احد الجهات الثلاثة اللي حضرتك ذكرتها دة غير انه سيضطر يعمل في وظائف لا تدر دخلا يكاد يكفية فلذلك الحل حيث ان الاجراءات تاخذ اكثر من سنة فخبرتك نرجو منك الشرح مع الاستفاضة ومع الاجابة علي اسئلتنا جميعا حتي يكون هذا الموضوع قد تناول بالبحث كيف تنهي معادلتك اذا كنت محاسب قبل ان تهاجر حتي نوفر في الوقت والمجهود وبارك الله لك ولا حرمنا من معلوماتك القيمة وجعلها الله في ميزان حسناتك

أخونا العزيز تورنتو بانكر

ربنا يكرمك ويبارك فيك

نستأذنك ياريت من فضلك ترد على هذين السؤالين لأنهم هامين جدا جدا لينا جميعا

((هل هناك شهادة كندية تخص مجال المحاسبة يمكن دراستها من خارج كندا توفيرا للوقت عن طريق الانترنت؟))

وإذا كانت الاجابة لا !!!

((في إعتقادك هل يمكن لنا إستثمار فترة الانتظار في دراسة تخص وظائفنا؟))

وجزاك الله كل خير وجعله الله في ميزان حسناتك إنشاء الله

:blush2: wst:: :blink:

رابط هذا التعليق

الاستاذ الفاضل ابو النور :

انا عيشت فى كندا فترة صغيرة حوالى 4 شهور او اقل

اسمحلى ارد من تجربتى - و لا تعتبرها مقياس

الشغل بواجه عام فى كندا صعب انك تشتغل فى مكانك 0- بص انا عملت مقابلاته كثيرة - لانى خبرتى اعتقد انها كويسة بسبب انا عارف GAAP لحد ما

اعتقد ان الاساس عشان تشتغل هناك من كل اعلانات الوظائف ان تكون فى اى مرحلة من CGA او CMA canada

و كان فى بعض الوظائف القليلة طلبه CPA , وشكرا

الاستاذ تورنتو بانكر

شكرا جزيلا - طب انا دلوقتى راجع كندا قريب جدا جدا الى Mississauga ممكن تساعدنى - ابدا الزى انا معى

English transcript bachelor and MBA

تكاليف الدراسة والمعيشية ازى- طب اخلص business communication + law و بعدين ادور على شغل محاسب صغير جنب الدراسة - وايه رايك اخد الكورسات فين - و احتاج كام تكلفة دراسة فى الاول (300 transfer credit - و ايضا 300 لكل مادة فى summer ) - لانى على علم بتكلفة المعيشية -القرض BMO سهل

وشكرا جزيلا - انت ساعدتنا فعلا بمعلوماتك ده - انا احيك من كل قلبى

فى حاجة لو تعرف تحكى لنا سيرتك الذاتية لنستفيد منه يبقى كويس جدا - والنهاية الف الف شكر على كل شىء و اتمنى ان ارد لك الجميل و شكرا

رابط هذا التعليق

طبعا احييكم جميعا علي هذا الموضوع وماعلمته حتي الان من استاذ تورنتو بانكر والاخthe door اني اعادل شهادة البكالوريوس التجارة مافيش مشكلة فيها ولكن يوجد احد الشهادات المهنية الثلاثة التي يجب ان احصل علي اي واحدة فيها حتي اجد عملا جيدا واثناء الدراسة فيها برضة يمكنني ايجاد عمل بمجرد انضمامي اليها لان في السيرة الذاتية سيكون مذكور اني ادرس في احد هذة الشهادات المهنية هذا كلة والله مفهوم وجزاكم الله كل خير لكن سؤالي والذي يحتاج ربما الي جهد كبير من الاخوة الموجودين في كندا علي ان يكون في نفس هذا التوبيك وهو كيف تحصل علي احد الشهادات المهنية الثلاثة قبل ان تسافر الي كندا والشرح يكون باستفاضة مع شرح اسرع الشهادات للحصول عليها ثم الذي يليها والخطوات ايه وكيفيه الاشتراك والقبول وماهي العقبات التي ستواجهني وماالذي يجب ان اركز عليه حتي وان كان الطريق صعب لكن علي من اجتازة يستطيع ان يدلنا علي الطريق الصحيح ولا تنسوا ان الدال علي الخير كفاعلة يعني نريد الشرح بالخطوات خطوة خطوة حتي الانتها مثلا من شهادة cga ثم مثلا cma وهكذا حتي تكون مرجع لكل الاخوة وان تكون الخطوات مدعمة بالشرح المبسط الذي يمكن ان يصل لاقل شخص فينا فهما وان يكون بسيطا فلا يخفي علينا جميعا ان الهاجس الوحيد عندنا في موضوع الهجرة هو ليس الاجراءات والانتهاء منها ولكن لحظة الوصول والانخراط في المجتمع الكندي وايجاد فرصة العمل الجيدة لان كل منا معة اسرته والمبلغ اللي هيكون معنا مهما كان مش هيقدر يعيشنا اكثر من 6 اشهر فاذا كنا علي الاقل قد قطعنا خطوة كبيرة في دراسة الشهادة المهنية ووصلنا لمرحلة جيدة فيها نظرا لاننا قمنا بدراستها قبل ان نسافر ووفرنا وقتا طويلا فيها فذلك سوف يكون لنا جميعا خيرا ولذلك ارجو من كل الاخوة الذين سبقونا ان يدولنا علي الطريق الصحيح وخطوة خطوة وجزاكم الله كل خير

رابط هذا التعليق

طبعا احييكم جميعا علي هذا الموضوع وماعلمته حتي الان من استاذ تورنتو بانكر والاخthe door اني اعادل شهادة البكالوريوس التجارة مافيش مشكلة فيها ولكن يوجد احد الشهادات المهنية الثلاثة التي يجب ان احصل علي اي واحدة فيها حتي اجد عملا جيدا واثناء الدراسة فيها برضة يمكنني ايجاد عمل بمجرد انضمامي اليها لان في السيرة الذاتية سيكون مذكور اني ادرس في احد هذة الشهادات المهنية هذا كلة والله مفهوم وجزاكم الله كل خير لكن سؤالي والذي يحتاج ربما الي جهد كبير من الاخوة الموجودين في كندا علي ان يكون في نفس هذا التوبيك وهو كيف تحصل علي احد الشهادات المهنية الثلاثة قبل ان تسافر الي كندا والشرح يكون باستفاضة مع شرح اسرع الشهادات للحصول عليها ثم الذي يليها والخطوات ايه وكيفيه الاشتراك والقبول وماهي العقبات التي ستواجهني وماالذي يجب ان اركز عليه حتي وان كان الطريق صعب لكن علي من اجتازة يستطيع ان يدلنا علي الطريق الصحيح ولا تنسوا ان الدال علي الخير كفاعلة يعني نريد الشرح بالخطوات خطوة خطوة حتي الانتها مثلا من شهادة cga ثم مثلا cma وهكذا حتي تكون مرجع لكل الاخوة وان تكون الخطوات مدعمة بالشرح المبسط الذي يمكن ان يصل لاقل شخص فينا فهما وان يكون بسيطا فلا يخفي علينا جميعا ان الهاجس الوحيد عندنا في موضوع الهجرة هو ليس الاجراءات والانتهاء منها ولكن لحظة الوصول والانخراط في المجتمع الكندي وايجاد فرصة العمل الجيدة لان كل منا معة اسرته والمبلغ اللي هيكون معنا مهما كان مش هيقدر يعيشنا اكثر من 6 اشهر فاذا كنا علي الاقل قد قطعنا خطوة كبيرة في دراسة الشهادة المهنية ووصلنا لمرحلة جيدة فيها نظرا لاننا قمنا بدراستها قبل ان نسافر ووفرنا وقتا طويلا فيها فذلك سوف يكون لنا جميعا خيرا ولذلك ارجو من كل الاخوة الذين سبقونا ان يدولنا علي الطريق الصحيح وخطوة خطوة وجزاكم الله كل خير

أنا معاك ياأخي أحمد 100% في أسئلتك وفعلا إحنا محتاجين الاجابة عنها

ياريت حد يتكرم ويرد على إستفساراتنا التي ذكرتها أنت وأنا من قبل !!!!!

وشكرا مقدما وجزاكم الله كل خير وجعله الله في ميزان حسناتكم جميعا

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...