اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

شهادات المحاسبة الكندية

MRIZK

Recommended Posts

• الردود 157
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

لا ينفع

المعادلة تكون في كندا ,في اي جامعة 51 ساعة تخلصهم في سنه بعدها ممكن تشتغل محاسب

خلال هذه الفترة ممكن ان تعمل : كاشير , ماسك دفاتر مساعد محاسب يعني

.

رابط هذا التعليق

لا ينفع

المعادلة تكون في كندا ,في اي جامعة 51 ساعة تخلصهم في سنه بعدها ممكن تشتغل محاسب

خلال هذه الفترة ممكن ان تعمل : كاشير , ماسك دفاتر مساعد محاسب يعني

مرحب

بس ممكن اعرف شو المطلوب يكون معك اوراق غير شهادة الجامعة من بلدك حتى تعادلها في كندا

om yahia

رابط هذا التعليق

السلام عليكم جميعاً ايه اخبارك يا اخ بوسطامى اخبار معادلة شهادة المحاسبة ديه اكيده ؟ ولو كانت الشهادة بكالوريوي تجارة تخصص ادارة اعمال (تسويق) هل تعامل معاملة المحاسبة ام لا واذا عنك امعلومات عن الاسعار ومكان المعادلة او اى موقع بخصوص الموضوع ده ياريت تخبرنا .

وحضرتك قلت انك ماجستير لكن ما قلتش اى تخصص . ، وايه اخبار الايلتس معال لانى بافكر اقدم فى ابريل وكالعادة مرعوبة مثل الجميع .

تحياتى لك وللجميع :sad: :ninja:

رابط هذا التعليق

الكرتونة والدرجات

يتم ارسالهم في مغلف مغلق من قبل الجامعه الى الجهة الكندية التي ستقوم بالمعادلة

لا اعرفها

مرحب

سألت الجامعة اخبروني انهم ليس لهم علاقة في الموضوع ابدا فقط اخذ كشف العلامات

للمواد وشهادة الجامعة بعد تصديقها من الجامعة و التعليم العالي ليقوم الشخص المعني بارسالها ومتابعة

الموضوع مع الجامعة المراد المعادلة لديها ..... اذا الاتصال بين الشخص و الجامعة في كندا

om yahia

رابط هذا التعليق

بسم الله الرحمن الرحيم

اولا - بالنسبة لتعليم ماستر او فيما فوق يجب الاتى :

1- ان الجامعة ترسل بيان الدرجات فى ظرف مقفول ومختوم

2-من 2 الى 3 خطابات ref letter من دكاترة الجامعة الى درستها فيه ترسل مباشرة للجامعة

3- english حسب الجامعة الى انت مقدمة فيه

4- ورق الاقامة او فيزا دراسة

بس انا عاوز اسال الاستاذ بوسطمى يعنى 51 ى cga انا مش فاهم ال CGA CA وCMA

رابط هذا التعليق

في 3 شهدات مهنية للمحاسب في كتدا:

1- المحاسب القانوني (Chartered Accountant), و هي افضل واحدة فيهم من ناحية السمعة و المرتب و في نفس الوقت اصعبهم.

كيف تصبح Chartered Accountant (الملخص) ?

الخطوة الاولى:

يجب اكمال 51 ساعة في المواد الاتىة:

Courses

Financial accounting

(introductory, intermediate and advanced)

Cost and management accounting

Advanced accounting elective

Auditing

Taxation

Business information systems

Finance/financial management

Economics

Law

Total credit hours

51

الخطوة الثانىة: و دى اهم و اصعب ما في الموضوع كله, يجب الحصول علي وظيفة او مكان للتدريب في احدي المكاتب المرخصة (approved), المنافسة علي اجاد فزصة عمل/تدريب في المكاتب المرخصة في غاية الشرسة, زي في مصر مع مكاتب البيج 4 متل حازم حسن او غير البيج 4 مثل مصطفي شوقى. بدون الوظيفة مش هاتعرف تدخل الامتحانات من اصله

و هنا جميع اسامي المكاتب المرخصة في اونتاريو

http://www.guidetorulingtheworld.ca/Path/apps/cato/cato.aspx

الخطوة الثالثة:

العمل في احد المكاتب المرخصة بين 30 -36 شهر للحصول علي اللقب Chartered Accountant.

to be continued......

تم تعديل بواسطة torontobanker
رابط هذا التعليق

2- المحاسب الاداري CMA, هي ثاني افضل واحدة من ناحية السمعة و المرتب بعد Chartered Accountant.

ملاحظة:CMA الكندية مختلفة و لىس لها اى علاقة بCMA الامركية

كيف تصبح Certified Management Accountant (الملخص) ?

الخطوة الاولى:

يجب اكمال المواد الاتىة:

Management Accounting: Financial Accounting:

--Introductory --Introductory

--Intermediate --Intermediate

Advanced Advanced

Corporate Finance

Taxation

Operations Management

Internal Control

Information Technology

Strategic Management

Human Resources

Economics

Marketing

Statistics

http://www.cma-ontario.org/index.cfm?ci_id=7771&la_id=1

- في حاجة اسمها Accelerated Program و عن طريقه يمكن اكمال المواد المطلوبة في خلال 7 اشهر. تكلفة الAccerlerated Program بين 2500 و 3000 دولار.

- الAccelerated Program متكون من 22 درس و 4 امتحانات.

-شروط الالتحاك بالAccelerated Program

1- شهادة بكالريوس في اي مجال

2- حصل علي 60% في المواد الاتية:

Introductory Management Accounting

Introductory Financial Accounting

Economics

Statistics

مهم:

إذا كنت تريد ان تعرف إذا سوف يتم قبولك بالAccelrated Program او الEntrance Exam ,فقط أرسل بالبريد او بالفكس Transcript Evaluation Cover Sheet و صورة من بيان الدرجات المترجمة الي اللغة الانجلزية و حى تم الرد في خلال 4-6 أسابيع بدون اى مقابل و حتى لو كنت مقيم خارج كندا

-يمكن تنزيل الTranscript Evaluation Cover Sheet من هنا

http://www.cma-ontario.org/multimedia/Onta...lCoverSheet.pdf

الخطوة الثانىة:

بعد اكمال الAccelerated Program سوف تمتحن امتحان القبول Entrance Exam و هو امتحان مواحد على مستوى كندا, الامتحان عابرة عن 120 سؤال اختيارى multiple choice questions و النجاح من 60%.

الخطوة الثالثة:

بعد النجاح في CMA Entrance Exam يتم قبولك في Strategic Leadership Program. الStrategic Leadership Program مدته سنتين مع العمل في نفس الوقت.

بكده اصبحت ما يسمى بCMA candidate و يجب عليك الحصول علي وظيقة محاسب.

لمعرفة التفاصيل عن الStrategic Leadership Program

http://www.cma-ontario.org/index.cfm?ci_id=7774&la_id=1

to be continued......

رابط هذا التعليق

انا ماجستير محاسبة , بالنسبة لبكالوريس تجارة شعبة تسويق فقد ذكر الاخ تورونتو بانكر ان اي شهادة بكالوريس تنفع مع CMA

, بالنسبة للايلتس انا خلصته وجبت 6.5 كتابة 6.5 محادثة 6 استماع 5 قراءة وكده كفاية بالنسبة لي

بالنسبة للجامعة ممكن تديهم عنوان الجهة الكندية ويبعتوا الدرجات في مغلف مغلق وممكن تاخذ المغلف المغلق من الجامعه وتبعته بالبريد على الجهة الكندية

بالنسبة لل 51 ساعة الخ تورونتوبانكر وضحها وكذلك بالنسبه للشهادات CMA CA

لكن ياريت لو نعرف عن CGA لانها اسهل حاجة على ما اظن

.

رابط هذا التعليق

الف شكر على ردك يا اخ بسطامى والف مبروك على الايلتس وعقبال الجميع المنتظرين ، بالنسبة للCGA بعد البحث بالانترنت وجدت جامعة ايرلندية بتعملها مع الدراسة ONLINE وتقريباً تكلفتها 450 : 500 دينار خلال 6 شهور لكن لا اعلم هل هذه الجامعة وشهادتها معترف بها فى كندا ام لا لانى قرات سابقاً ان كندا لا تعترف باى شهادات خارج كندا ؟؟؟

ارجو من من ليه معلومة ان يفيدنا :unsure:

رابط هذا التعليق

الاستاذ تورنتو بانكر :

شكرا شكرا شكرا جزيلا على المعلومات الغزيرة بس انا عاوز استفيد من حضرتك و معلوماتك

اولا CA المفروض انى معى MBA من مصر وحعمل transfer credit فاعتقد ده يقصر السكه جدا ؟ لو عندك فكرة عن الموضوع ؟ طب انا لازم اشتغل 3سنين فى مكتب مويد من القائمة واضح ان ده صعب جدا ليه وهل ده باجر اما لا ؟ طب دراسة CA من ناحية OSAP بتغطى كل حاجة طب و ما تلقى صعوبة انك تشتغل فى مكتب مويد لديهم حتحل المشكلة زى ؟

ثانيا CMA يعنى ايه تكلفة 2500 الى 3000 دولار للمادة ولا اجمالى التكلفة

ثالثا : CGA انا اعرف ان ممكن اعمل transfer credit حتلى 14 مادة من البكالوريوس والماستر طب بعد كده ممكن ادخل peace level -- طب المعلومة ده صحيح اما لا

ثانيا تفتكر سهل تشتغل بى peace level as accountant

و شكلرا مرة اخرى وشكرا جزيلا لردك المفيد جدا

شكرا الاستاذ بوسطمى

رابط هذا التعليق

اولا CA المفروض انى معى MBA من مصر وحعمل transfer credit فاعتقد ده يقصر السكه جدا ؟ لو عندك فكرة عن الموضوع ؟

طب انا لازم اشتغل 3سنين فى مكتب مويد من القائمة واضح ان ده صعب جدا ليه وهل ده باجر اما لا ؟

طب دراسة CA من ناحية OSAP بتغطى كل حاجة

طب و ما تلقى صعوبة انك تشتغل فى مكتب مويد لديهم حتحل المشكلة زى ؟

ثانيا CMA يعنى ايه تكلفة 2500 الى 3000 دولار للمادة ولا اجمالى التكلفة

معك MBA او لا مش هى الفكرة, المهم هو هل درست المواد المطلوبة, لو درست جميع المواد فسوف تحصل علي الtransfer credit ماعدا Law و Taxation لان ده القانون التجاري و نظام الضراءب الكندي.

باجر, تتروح بين 32,000 و 45,000 دولار في السنة و ده يعتمد علي اسم المكتب و المدينة (المقاطعة).

OSAP ليس له علاقة بالCA.

زى كل الناس ما بيعملوا, هو البحث عن البديل مثل الCMA او CGA ,هو حضرتك فاكر الناس في الCGA ده بمزاجهم. لا معظمهم في الCGA لأنهم مضطرون و ليس بمزاجهم

2500 الى 3000 دولار اجمالى التكلفة Accelerated Program و8000 دولار للStrategic Leadership Program

رابط هذا التعليق

ثالثا : CGA انا اعرف ان ممكن اعمل transfer credit حتلى 14 مادة من البكالوريوس والماستر طب بعد كده ممكن ادخل peace level -- طب المعلومة ده صحيح اما لا

المعلومة دى صحيحة و لكن بما انك حصل على البكالوريوس والماستر من خارج كندا في بعض الاستثناءات:

لن تحصل علي transfer credit في المواد الاتية:

Business Law- لازم من جامعة او college كندية

Business Communication للحصلين على تعليم من الدول التي لا تتحدث باللغة الانجلزية كلغة رسمية

Accounting Business Case- يجب اكمال كورس الBusiness Communication قبل ما تسجل بالCGA لكى تحصل على الtransfer credit

-Personal and Corporate Taxation لازم من جامعة او college كندية

Public Practice Audit Case- يجب تكون عندك خبرة سنتين فى مكتب محاسبة لتحصل على الtransfer credit

بالاضافة الى اربع مواد الPACE level

رابط هذا التعليق

المعلومة دى صحيحة و لكن بما انك حصل على البكالوريوس والماستر من خارج كندا في بعض الاستثناءات:

Business Communication للحصلين على تعليم من الدول التي لا تتحدث باللغة الانجلزية كلغة رسمية

Accounting Business Case- يجب اكمال كورس الBusiness Communication قبل ما تسجل بالCGA لكى تحصل على الtransfer credit

Public Practice Audit Case- يجب تكون عندك خبرة سنتين فى مكتب محاسبة لتحصل على الtransfer credit

أخ/ تورنتوبانكر

جزاك الله كل خير وجعله الله في ميزان حسناتك إنشاء الله

سؤال:

طبعا أحنا مقدمين على الهجرة في وظائف (محاسبة) ومازلنا منتظرين

في إعتقادك هل يمكن لنا إستثمار فترة الانتظار في دراسة تخص وظائفنا كشهادات أمريكية (مثلا CMA ، APA ,CPA , CIA ) وهل هي معترف بها في كندا ، أو يمكن أن تعطينا قيمة مضافة في مجال البحث عن عمل.

سؤال أخر:

هل هناك شهادة كندية تخص مجال المحاسبة يمكن دراستها من خارج كندا توفيرا للوقت

وشكرا سلفا

وفقك الله لما يحبه ويرضاه

رابط هذا التعليق

شكرا جزيلا مرة اخرى- شكرا على الشرح الجميل و الوافى

عشان اعمل transfer credit لازم اكون خبرة سنتين فى مكاتب المراجعة - انت متاكد انا لم اجدها على السيد- وبعدين انا عندى 10 سنين خبرة فى شركات اجنبية داخل مصر- ودراستى فى الماستر انجلش

السوال هو لو انا بعد transfer credit لو اصبحت فى peace level سهل تجد شغل والا فيه ده كمان مشكلة

سوال تانى تورنتو ترك هو تورنتو بنكر - انا the doors هو pink floyd

رابط هذا التعليق

الاستاذ تورنتو بنكر : انا مع الاستاذ ابو النور فى نفس الاسئلة ممكن ايضا تعطينا اجوبة و جزاك الله كل خير

انت من الناس الى بتفيد م شزى البعض الى بيكلام كلام كتير ملوش فيده ربنا يوفقك

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...