اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

شهادات المحاسبة الكندية

MRIZK

Recommended Posts

• الردود 157
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

الاستاذ تورنتو بانكر

شكرا جزيلا - طب انا دلوقتى راجع كندا قريب جدا جدا الى Mississauga ممكن تساعدنى - ابدا الزى انا معى

English transcript bachelor and MBA

تكاليف الدراسة والمعيشية ازى- طب اخلص business communication + law و بعدين ادور على شغل محاسب صغير جنب الدراسة - وايه رايك اخد الكورسات فين - و احتاج كام تكلفة دراسة فى الاول (300 transfer credit - و ايضا 300 لكل مادة فى summer ) - لانى على علم بتكلفة المعيشية -القرض BMO سهل

عمل الCGA transfer credit evaluation في الحال.

خذ الدورات من خلال الكليات مثل Seneca, George Brown و Centennial.

تكلفة دراسة هي تكلفة المادة + رسوم للCGA دولار 300-700

رابط هذا التعليق

الموقع ده ممتاز في كل المعلومات عن الCGA

http://www.settlement.org/site/ecareermaps...es/general.html

To register with CGA Ontario and begin the qualification process for becoming a CGA, you must meet the following general admission requirements:

* be a Canadian citizen or landed immigrant

* be a resident of Ontario (you can apply to have your qualifications evaluated before you come to Ontario; however you need to be resident in Ontario in order to enroll in CGA courses)

To become a CGA in Ontario, you must:

* complete CGA’s part-time online program of professional studies and course examinations

* gain at least two years of acceptable practical work experience

* earn a university degree from a recognized university

رابط هذا التعليق

انا بشكرك حقيقى على كل المجهود المبذول و لك منى كل امنياتلى لك بالتوفيق فى حياتك الشخصية

مع كل احترامى وتقديرى لك وشكرا

و اسمح لى اذا كان لديك معلومات اخرى -فيكون من الرائع ان تستمر

اطلب ادارة المنتدى بعمل باب مثبت الى كل الوظائف و تحت منه التبويبب بالشهادات او التخصصات _ صيدلى - دكتور - محاسب ) وهكذا

رابط هذا التعليق

يعني يا جماعة افهم من الموضوع كدة ان مافيش طريقة للانتهاء من اي من هذة الشهادات المهنية الا لما اكون هناك في كندا اي مقيم ولا يمكن الحصول عليها او علي الاقل الانتهاء من بعضها

رابط هذا التعليق

يعنى افهم من الكلام ده

انى بقارن اللى درسته فى مصر مع اللى هناك و باخد المواد اللى نقصانى من جامعة معتمدة هناك

و بعدين بدرس cga او cma سنتين مع الشغل او بمعنى اصح التدريب و فى الاخر اخد الشهادة ؟.

رابط هذا التعليق

حوار جميل ومفيد

بس اهم حاجه لو أنا محاسب ومعايا اسرتى حشتغل ايه علشان أصرف على أسرتى وعلى دراستى ؟

حعرف أعيش ولو بزنقه ؟

الجامعه الكنديه فى مصر مش ممكن تساعدنا فى اى كورسات ناخدها هنا فى وسط أهلنا قبل ما نمشى ونوفر شويه ؟

لكم تحياتى

رابط هذا التعليق

الاستاذ المحترم / تورنتو بنكر

معلش بس مازلت احتاج الى مساعدة من حضرتك فى الاجابات الاتية

انا بافضال بين Accelerated program CMA وبين transfer credit CGA

السوال:

1- انه اسهل فى المذاكرة و الدرجات يعنى CMA المطلوب

he Accelerated Program material is covered in 22 lessons plus 4 tests, divided into four modules and delivered through either full-day Saturday lectures and by distance learning. Lectures are held in selected centres on Saturdays between September and April, or January and July/August (9:00 a.m. to 4:30 p.m.).

Evaluation is based on two 3-hour and two 4-hour tests, and weekly quizzes. Candidates must successfully pass the Program (with a minimum 60% final grade) in

order to be eligible to write the Entrance Examination. The Program fee inc

يعنى هل CMA اسهل او اعادل و CGA وابدا bussiness law

2- نظام النجاح اذى فى CGAو CMA

3- بنك BMO حتى 50000 تغطى Cost of living وممكن تاخدهم فى اى وقت كما هو مكتوب -http://www.cma-ontario.org/multimedia/Ontario/attachments/BMO_Financial_Support.pdf

ولكن CGA هو 6500 دولار مقابل المصاريف فقط - ماهو رايك فى ذلك

4- ماهو رايك فى MBA او البكالوريوس من جامعة تتفق CMA ماهو تعليقك - لو عمات كده واخد OSAP

5-تفتكر كما من الوفت احتاج لى كلا من Business law وكام مكن الوقت business communication وكام من الوقت accounting Business case

انت عارف المشكلة فين - انا عاوز ادرس CGA او CMA ويكون فى دخل يغطى الميعيشة كمان - لحين ان اشتغل فى اقرب وقت

و شكرا وفى انتظار الرد اذا امكن و شكرا

رابط هذا التعليق

الاستاذ المحترم / تورنتو بنكر

معلش بس مازلت احتاج الى مساعدة من حضرتك فى الاجابات الاتية

انا بافضال بين Accelerated program CMA وبين transfer credit CGA

السوال:

1- انه اسهل فى المذاكرة و الدرجات يعنى CMA المطلوب

he Accelerated Program material is covered in 22 lessons plus 4 tests, divided into four modules and delivered through either full-day Saturday lectures and by distance learning. Lectures are held in selected centres on Saturdays between September and April, or January and July/August (9:00 a.m. to 4:30 p.m.).

Evaluation is based on two 3-hour and two 4-hour tests, and weekly quizzes. Candidates must successfully pass the Program (with a minimum 60% final grade) in

order to be eligible to write the Entrance Examination. The Program fee inc

يعنى هل CMA اسهل او اعادل و CGA وابدا bussiness law

2- نظام النجاح اذى فى CGAو CMA

3- بنك BMO حتى 50000 تغطى Cost of living وممكن تاخدهم فى اى وقت كما هو مكتوب -http://www.cma-ontario.org/multimedia/Ontario/attachments/BMO_Financial_Support.pdf

ولكن CGA هو 6500 دولار مقابل المصاريف فقط - ماهو رايك فى ذلك

4- ماهو رايك فى MBA او البكالوريوس من جامعة تتفق CMA ماهو تعليقك - لو عمات كده واخد OSAP

5-تفتكر كما من الوفت احتاج لى كلا من Business law وكام مكن الوقت business communication وكام من الوقت accounting Business case

انت عارف المشكلة فين - انا عاوز ادرس CGA او CMA ويكون فى دخل يغطى الميعيشة كمان - لحين ان اشتغل فى اقرب وقت

و شكرا وفى انتظار الرد اذا امكن و شكرا

Pass rate for the CMA Accelerated program is 92%, you need to achieve 70% in Business Law to transfer to the CGA program -1

The average pass rate for the CMA entrance exam is 65 per cent -2

http://www.canadian-universities.net/News/..._pass_rate.html

Examination Results for All CGA Courses by Level

http://www.cga-canada.org/en-ca/PastExamin...exr_2008-12.pdf

CIBC Professional Edge- 3

Under the CIBC Professional Edge Student Program, you can borrow up to $150,000 (depending on your field of study) to use for your education, living and residency costs.

http://www.cibc.ca/ca/loans/prof-edg-st-pers-ln-credit.html

BMO’s CGA Professional Student Line of Credit

As a CGA student you can borrow up to $20,000 a year at competitive interest rates to a maximum of $80,000 over four years, subject to Credit approval.

http://www.cga-bc.org/WorkArea/showcontent.aspx?id=11626

Are you referring to the CMA/MBA joint program ?- 4

I believe it's a great idea.

You can complete both courses (business law and business communication) in 3 months- 5.

To be eligible for transfer credits in Accounting Business Case (BC1), you must obtain transfer credits

in FA1, FA2, FA3, CM1, MA1, MS1, FN1 and have a business diploma or

business degree. If you have not received a transfer credit in all the above

required courses prior to enrolment in the CGA program you must

complete BC1 through CGA Ontario.

تم تعديل بواسطة torontobanker
رابط هذا التعليق

مساء الخير تورنتو باشا بنكر

سوال -

فى الصفحة التانية الخاصة ب transfer credit CGA بيطلب الكورسات الى عاوز تعملها transfer طب انا درست مثلا اقتصاد فى البكالوريوس و ايضا فى MBA اعمال ايه وهكذا

هو ينفع اسيب الجدول وهم يقولو كام transfer ولا اكتب من وجهة نظرى

انا سوف ارسلهم ايميل بس يمكن تكون عندك خليفة

بالنسبة CMA انا بعت زى م انت قلت بالايميل - صح ولا غلط

هو cibc بنك او bank bmo will give a loan to study even if i am student not working

وشكرا

رابط هذا التعليق

سوال -

فى الصفحة التانية الخاصة ب transfer credit CGA بيطلب الكورسات الى عاوز تعملها transfer طب انا درست مثلا اقتصاد فى البكالوريوس و ايضا فى MBA اعمال ايه وهكذا

هو ينفع اسيب الجدول وهم يقولو كام transfer ولا اكتب من وجهة نظرى

انا سوف ارسلهم ايميل بس يمكن تكون عندك خليفة

بالنسبة CMA انا بعت زى م انت قلت بالايميل - صح ولا غلط

هو cibc بنك او bank bmo will give a loan to study even if i am student not working

العملية مش فرقة, اكتب المواد التى لها علاقة مباشرة بمواد الCGA مع التركيز على مواد الlevel 4

بريد العادي او فاكس و ليس email

Simply print and complete the transcript evaluation cover sheet and mail or fax it with a copy of your transcripts to CMA Ontario for a free evaluation. Be sure to include your e-mail and postal addresses and telephone numbers.

http://www.cma-ontario.org/index.cfm?ci_id=7484&la_id=1

I didn't get your last question

تم تعديل بواسطة torontobanker
رابط هذا التعليق

تورنتو بنكر المحترم

cma cover sheet مكتوب فاكس - or Email انا بعت الورق ايميل

BMO bank رد على بس قال حاجة غريبة " احنا بنعطى قروض لشهادات حتى 55000 دولار 15 اول سنة و10 كل سنة بس قال حاجة ان ده مش معنى ان ممكن يتوفق عليك الا بعد ان تكتب الابليكشن

هو ممكن يترفض طلب القرض

رابط هذا التعليق

تورنتو بنكر المحترم

cma cover sheet مكتوب فاكس - or Email انا بعت الورق ايميل

BMO bank رد على بس قال حاجة غريبة " احنا بنعطى قروض لشهادات حتى 55000 دولار 15 اول سنة و10 كل سنة بس قال حاجة ان ده مش معنى ان ممكن يتوفق عليك الا بعد ان تكتب الابليكشن

هو ممكن يترفض طلب القرض

مش غريبة و لا حاجة, انا وضحت امس "the loan is subject to credit approval"

في النهاية ده قرض و في شروط متل حجم الودائع, مصدر الدخل, اصول ,الخ

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...