اذهب الي المحتوي
طارق غريب

فيرس بى والاجسام المضادة

Recommended Posts

الرجاء كل من لدية اى معلومة عن كيفية اخفاء الاجسام المضادة بعد انتهاء فيرس بى يكتبها هنا حيث ان الاجسام المضادة فى تحليل الاليزا تمنع من السفر الى دول الخليج عند عمل التحاليل فى المعامل المركزية فكل من اخذ حقن كورتزون او ادوية او اعشاب الرجاء ذكرها لكى يستفيد منها الاخرون

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

ربنا كرمك و الفيرس انتهى ... يبقى الحمد لله

سيبك بقى من اى حوارات تانية

بالنسبة للسفر للخليج ... اعرف ان السعودية والكويت فقط

يعتمدوا على تحليل الاجسام المضادة

انما الامارات وقطر وعمان بيعتمدوا على تحليل الpcr

يعنى ان شاء الله عندك نص الخليج مبيبصش ع الانتى بوديز

و امانينا بالتوفيق التام

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

اخي الفاضل

هشرح لحضرتك الموضوع و هراعي انه يكون بصورة مبسطة

فيروس بي له 3 انواع من الاجسام المضادة

HbSAb وده اهمهم بيطلع وقت الاصابة وبيفضل موجود بعد الاصابة ( لدوره المناعي)

وفيه HbCAb @ HbEab ودول وجودهم بيقتصر علي وقت الإصابة فقط ( نشاط الفيروس)

اللي اقصده

لو حضرتك متأكد انك بتتكلم عن فيروس بي مش سي

هيبقي في احتمال من التلاتة

1- ان حضرتك اصبت بالفيروس و قدر جهازك المناعي انه يتغلب عليه ( 70% من الاصابات بفيروس بي يتغلب عليها الجهاز المناعي) وبكده يبقي الجسم المضاد الوحيد اللي عندك هو HbSAb وده موجود عندي وعند أغلب الاطباء ( علشان اخدنا تطعيم ( الجهاز المناعي بيتغلب عليه وبيكون اجسام مضادة علشان تحمي الجسم من اصابة جديدة) وعند ناس كتير اخدت التطعيم)

2- احتمال ان الفيروس لسه موجود في جسمك بس خامل (70% من ال 30% الباقيين)

3- احتمال ان ان الفيروس موجود في جسمك و نشيط ( 30% من ال 30%)

و في الإحتمالين الأخيرين بيكون جزء من الفيروس اسمه HbSAg (ولاحظ انه antigen مش antibodyزي HbSAb )موجود

نصيحتي لو حضرتك الاحتمال الاول يبقي ما تعملش حاجة لان تحليك عادي خالص ( زي اي حد واخد تطعيم) ولو عاوز تنزله ممكن تاخد حقنة methotrexat ومعاها حقنة فيتامين folic acid

اما لو حضرتك واحد من الاحتمالين التانيين فأنصحك باستشارة دكتور متخصص و ياريت يكون شاطر اوي لان الحقنة دي بتقلل عمل جهاز المناعة و ممكن لو الفيروس خامل يتحول الي نشيط أو لو نشيط يزيد نشاطه جدا

ولو في اي استفسار , انا في خدمتك

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
هيبقي في احتمال من التلاتة

1- ان حضرتك اصبت بالفيروس و قدر جهازك المناعي انه يتغلب عليه ( 70% من الاصابات بفيروس بي يتغلب عليها الجهاز المناعي) وبكده يبقي الجسم المضاد الوحيد اللي عندك هو HbSAb وده موجود عندي وعند أغلب الاطباء ( علشان اخدنا تطعيم ( الجهاز المناعي بيتغلب عليه وبيكون اجسام مضادة علشان تحمي الجسم من اصابة جديدة) وعند ناس كتير اخدت التطعيم)

2- احتمال ان الفيروس لسه موجود في جسمك بس خامل (70% من ال 30% الباقيين)

3- احتمال ان ان الفيروس موجود في جسمك و نشيط ( 30% من ال 30%)

و في الإحتمالين الأخيرين بيكون جزء من الفيروس اسمه HbSAg (ولاحظ انه antigen مش antibodyزي HbSAb )موجود

نصيحتي لو حضرتك الاحتمال الاول يبقي ما تعملش حاجة لان تحليك عادي خالص ( زي اي حد واخد تطعيم) ولو عاوز تنزله ممكن تاخد حقنة methotrexat ومعاها حقنة فيتامين folic acid

اما لو حضرتك واحد من الاحتمالين التانيين فأنصحك باستشارة دكتور متخصص و ياريت يكون شاطر اوي لان الحقنة دي بتقلل عمل جهاز المناعة و ممكن لو الفيروس خامل يتحول الي نشيط أو لو نشيط يزيد نشاطه جدا

ولو في اي استفسار , انا في خدمتك

مبدئيا الله ينور يا دكتور احمد على الطريقة الجميلة ف توصيل المعلومة

شكرا جدا عليها

انما انا عايز افهم من حضرتك نقطة

هو ف الحالة الاولى اصبح اللى موجود ف الدم عبارة عن اجسام مضادة نتيجة تغلب الجسم ع الفيروس

او نتيجة التطعيم اللى اخده

انما لما بيعمل تحليل فيروسات كبدية انتى بوديز

بتطلع النتيجة ايجابى

و بالتالى هياخد رفض من المعامل المركزية

و دى معلومة مؤكده لانى مغروس وسط دوامة السفر على طول

انما اللى عايز حضرتك عليه بعد اذنك

لو تناول الحقنة و الفيتامين اللى حضرتك ذكرتهم .. هيزول اثر الاجسام المضادة من الدم فعلا..

يعنى بعدها بفترة اد ايه؟؟؟يعمل تحليل ويطلع الاجسام المضاده و تطلع النتيجة سلبيه

معلش هتعبك بس انا بحب افهم المعلومة كويس

و شكرا يا دوك على وقتك

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
انما اللى عايز حضرتك عليه بعد اذنك

لو تناول الحقنة و الفيتامين اللى حضرتك ذكرتهم .. هيزول اثر الاجسام المضادة من الدم فعلا..

يعنى بعدها بفترة اد ايه؟؟؟يعمل تحليل ويطلع الاجسام المضاده و تطلع النتيجة سلبيه

معلش هتعبك بس انا بحب افهم المعلومة كويس

و شكرا يا دوك على وقتك

اسف للتأخير يا باشمهندس

مفيش اي تعب بالعكس ده حضرتك اخويا الكبير

بعد اسبوع تقريبا و يتأكد الاول من ان التحليل كويس من معمل برة

وللأمانة العلمية

معلوماتي دي مش من كتب ( بحكم ان حاجة زي كدة اصلا مش مكتوبة في كتب)

وخبرتي في الموضوع ده قليلة وكلها سماعية من عمي (استشاري جراحة)

تم تعديل بواسطة احمد عبده

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

اخى الفاضل بعد التحية بخصوص دلالات الفيروس ب يمكنك ارسال نتيجة التحليل لى على الخاص لتحديد فى اى مرحلة تقف مع الفيروس وعموما احب ان اطمئنك بأنه فى حالة التعافى من الفيروس ب post seroconversion and clearance فان HBsAgيصبح negative وهو ما يتم اختباره بالمعامل وايضا يصبح الفيروس undetectable by PCRولا تكون هناك اى موانع ...... أرجو ان اكون قد افدتك والسلام عليكم

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

الاخت الطبيبة بعد التحية ...لم اتمكن من ارسال الرسالة على الخاص(( لم نتمكن من إيجاد إسم العضو المدخل الرجاء التأكد من الإسم والمحاولة مرة أخرى

هذه الرسالة المخزنة لم يتم إرسالها))

regarding your question the markers we have here reflect either a carrier state and in this case the remaining markers will show: anti HBCanti body positive and positive anti-Hbe, the 2nd possibility is PHASE 3 (post seroconversion phase) which shows the same markers as u mention plus Anti-HBc moderate titre.

regarding PCR in carrier state usually itis positive while in seroconversion it may be detectable ..... so the correct reading depends on the duration of illness with the notice that in carrier state spontanoues seroconversion rate is only small percentage /year

i hope that my answer help you

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

انا فى مشكله كبيره اتمنى الاجابه من طبيب باطنه بالله عليكم

انا عندى الم يمين اعلى البطن ويميل قليل ناحيه الوسط ولكن فى الغالبب يمين اعلى البطن

لا اشعر بالم الا بالضغط على هذه المنطقه او عندما اتحرك فجائيا ممكن ان يستمؤ الالم يومين باستمرار حتى انه مره اوقظنى من النوم وهو الم متوسط لا اشعر به الا بالضغط على هذه المنطقه

لون البول عادى ولا يوجد اصفرار فى الجلد ولا ارتفاع فى درجه الحراره لون البراز طبيعى ولكن تحول فى يوم من الايام الى اللون الرمادى ولكن فى يوم واحد وبعد ذلك كان طبيعيا

بالنسبه للغذاء انا دوما معتاد على الاكل من الوجبات الجاهزه يعنى طول السنه دليفرى

الحاله النفسيه انا كنت اعانى من وسواس قهرى وتعاطيت ادويه ولم اتحسن

وكنت من فتره اعانى الم ويط المعده ويميل لليمين وقالى لى دكتوره هذه قرحه ولم استرح على العلاج

والاخر قال لى قولون عصبى ولم يعطنى علاج

ولى قصه مع التحاليل فقد كنت متبرعا دائما فى بنك الدم ودائما النتائج تكون سليمه انقطعت فتره عن التبرع وكنت اتعاطى ادويه لعلاج الوسواس القهرى كمهدئات وغيرها ولم اذكر فى ورقه التبرع بالدم انى اتناول هذه الادويه ظنا منى انه لاقيمه لذكرها

تبرعت ثم قالو لى فى بنك الدم هناك شك وجود اجسام مضاده لفيرس سى

وقالو لى تعالى ناخد عينه منك مره اخره بعد فتره 15 يوم

لم اذهب اليهم مره اخرى وذهبت لطبيب كبد وقلت لها ما حدث قالت لى اذهب وحلل فى مكان اخر

ذهبت لمعمل البرج بالمنصوره وحللت اجسام مضاده لفيرس سى وكانت النتيجه سلبيه

وبعدها بسنه حللت عند استلامى الوظيفه تحليل اجسام مضاده لفيرس سى وكانت الحمد لله النتيجه سلبيه

ولكن الان وبعد مرور سنه اشعر بالم يمين اعلى البطن فقط بالضغط على هذا المكان

اعلم انه ربما يكون السبب توتر ولكن الالم ياتينى فى لحظات عدم توتر

اسف على الاطاله

انا بجد قلق جدا وحالتى سيئه ومبلبل ومكتئب

ما المشكله

اتمنى من المتخصصين الاجابه على فانا فى حيره وحالتى النفسيه سيئه واصبت بالاكتئاب

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
Guest Ramy

حضرتك انا عندي اجسام مضادة 2008وعوذ أسفر السعوديه الرجاء لوفي حلول عرفني الله يكرمك

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
في ٢٧‏/٥‏/٢٠١٩ at 05:32, Guest Ramy said:

حضرتك انا عندي اجسام مضادة 2008وعوذ أسفر السعوديه الرجاء لوفي حلول عرفني الله يكرمك

منذ شهور صدر قرار باعتماد ال pcr للكشف على فيروس سي اى و هناك موضوع هنا بذلك

تم تعديل بواسطة عادل أبوزيد
اضافة رابط موضوع ذو صلة

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
Guest برجاء المساعده

السلام عليكم انا عندى فيروس بى بالفعل وجايلى سفر الكويت ومش عارف اعمل ايه برجاء الرد

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه