اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

ايها الزوج ابعد زوجتك شوية وجاوب على السؤال دة ؟؟

ذهبية

Recommended Posts

على فكره دا موضوع جامد جدا لان كل واحد منا سواء زوج او زوجه ليهم زمه ماليه لازم يكون له كاتم اسرار عارف عنه كل حاجه وزى ما بيقولوا زراعه اليمين او كتاب مفتوح للتانى وامين على ممتلكاته واسراره ونفسه عامله توكيل عام على حياته يعنى و فى ناس كتير متجوزين بيكملوا بعض وستر وغطا على بعض ودا هوه الصح لانهم دول الاتنين الوحيدين اللى مصالحهم واحده وعمرها ما تختلف وخصوصا لما يكون فى اولاد بس تفتكر هيه تستااااااهل ؟؟؟؟ :sad: ولا هوه يستاهل ؟؟؟ :lol: هوه دا السؤال اللى محتاج رد :roseop:

اولا اهلا بيك يا ملكة نورتى المنتدى لانك عضو جديد بينا و معانا صديقةجديدة و انا سعيدة ان يكون من اول مشاركتك فى المنتدى الرد على موضوعى

فعلا عجبنى قوى تعبيرك عامل لة توكيل على حياتة و كل واحد بيكون كتاب مفتوح و ايدة اليمين صدقتى فعلا يا ملكة بالذات يكون فية اولاد

موضوع هى تستاهل او هو يستاهل بيتهايلى يا ملكة دة بيكون من بداية اختيار الزوج و الزوجة لبعض من الاول اعتقد انهم لو ما يستاهل دة مكنتش اختارتة من الاول يكون هو زوجى او ابو اولادى و كذلك الزوج لو مش حاسس من جواة قوى انها مش تستاهل ماعتقدش انة ممكن يتجوزها اصلا و يربط اسمة باسمها و حياتة بحياتها

علشان كدة اهم حاجة فىالزواج الاختيار من البداية علشان ميحصلش الندم بعد ما يكون فات الاوان

[على اسم مصر التاريخ يقدر يقول ما شاء

أنا مصر عندي أحب وأجمل الأشياء

بحبها وهي مالكة الأرض شرق وغرب

وبحبها وهي مرمية جريحة حرب

بحبها بعنف وبرقة وعلى استحياء

واكرهها وألعن أبوها بعشق زي الداء

واسيبها واطفش في درب وتبقى هي ف درب

وتلتفت تلاقيني جنبها في الكرب

والنبض ينفض عروقي بألف نغمة وضرب

على اسم مصر

رابط هذا التعليق

حسب طبيعة الزوجة

عموما أنا قرأت كلام جيد في الموضوع ده لابن الجوزي (توفي سنة 597 هجرية)

يقول رحمه الله:

(( إنما الرجل الحازم الذي لا يتعداه سره و لا يفشيه إلى أحد

و من العجز إفشاء السر إلى الولد و الزوجة

و المال من جملة السر فاطلاعهم عليه

إن كان كثيرا فربما تمنوا هلاك الموروث

و إن كان قليلا تبرموا بوجوده

و ربما طلبوا من الكثير على مقدار كثرته فأتلفته النفقات))

نقلا من كتاب "صيد الخاطر"

على فكرة الكتاب ده جميل جدا , لأنه جمع خواطر لرجل شديد الذكاء والعلم ..

مش شايف انة بيظلم الزوجة شوية بيتهالى صعب قوى ان الزوجة ممكن تتمنى موت زوجها علشان تاخد فلوسة او ممكن تتبرم من قلة فلوسة الزوجة التى تراعى الله فى زوجها وتتبع التعاليم الا سلامية فى مراعاة حق الزوج و سنة الرسول علية الصلاة و السلام مش ممكن ابدا يكون دة احساسها او تفكيرهااا

[على اسم مصر التاريخ يقدر يقول ما شاء

أنا مصر عندي أحب وأجمل الأشياء

بحبها وهي مالكة الأرض شرق وغرب

وبحبها وهي مرمية جريحة حرب

بحبها بعنف وبرقة وعلى استحياء

واكرهها وألعن أبوها بعشق زي الداء

واسيبها واطفش في درب وتبقى هي ف درب

وتلتفت تلاقيني جنبها في الكرب

والنبض ينفض عروقي بألف نغمة وضرب

على اسم مصر

رابط هذا التعليق

حسب طبيعة الزوجة

عموما أنا قرأت كلام جيد في الموضوع ده لابن الجوزي (توفي سنة 597 هجرية)

يقول رحمه الله:

(( و من العجز إفشاء السر إلى الولد و الزوجة

و المال من جملة السر فاطلاعهم عليه

إن كان كثيرا فربما تمنوا هلاك الموروث

و إن كان قليلا تبرموا بوجوده

و ربما طلبوا من الكثير على مقدار كثرته فأتلفته النفقات))

نقلا من كتاب "صيد الخاطر"

كلام اقل ما استطيع ان اقوله عنه انه لا يستحق حتى النقاش . يبدو ان ابن الجوزى كان يتحدث عن عشيقه وليس زوجه .. وعن اعداء وليس ابناء !!!

ربما كان من الأجدر ان يتحدث عن الطرق والأسس الصحيحه لإختيار الزوجه وطرق التربيه الإسلاميه الصحيحه والبر فلا يواجه الزوج المسكين

هذا الكم من الأعداء فى الداخل وفى عقر داره ..تاره تبرما من نقص ماله وتاره تمنوا له الهلاك والموت ليرثوه ..

كلام وفكر مريض !!!

طائره ورقيه

رياح شديده

خيط قصير

الطائره ليست بين السماء ولا الأرض

..هذه انا!!

لولا

رابط هذا التعليق

كلام اقل ما استطيع ان اقوله عنه انه لا يستحق حتى النقاش . يبدو ان ابن الجوزى كان يتحدث عن عشيقه وليس زوجه .. وعن اعداء وليس ابناء !!!

ربما كان من الأجدر ان يتحدث عن الطرق والأسس الصحيحه لإختيار الزوجه وطرق التربيه الإسلاميه الصحيحه والبر فلا يواجه الزوج المسكين

هذا الكم من الأعداء فى الداخل وفى عقر داره ..تاره تبرما من نقص ماله وتاره تمنوا له الهلاك والموت ليرثوه ..

كلام وفكر مريض !!!

إيه بس يا مدام لولا انتي ومدام ذهبية, إيه بس اللي مزعلكو :lol:

أنا كنت رايح أنام والله , بس لاقيت الكلام ده فما هانش علي أنام من غير ما أوضحه

كلام الإمام ابن الجوزي رحمه الله كان كلام عاااااام

وعند التأمل سنجده إنه فعلا كلام في قمة العقل

هل كل زوجة تعشق زوجها ؟؟

بالتأكيد لا

يوجد زوجات يتمنين الخلاص من أزواجهن لكن خوف اللوم من المجتمع يمنعهن من طلب ذلك ..

طيب هل كل زوجة حكيمة في تصرفاتها ؟؟

أكيد لا

وأعرف أصدقاء لي كثير لما زوجاتهم عرفوا إنهم معاهم فلوس كثير اتخرب بيتهم

فضلت زوجاتهم تطلب طلبات ليس لها آخر..

إيشي عاوزة غسالة جديدة مع إني القديمة شغالة وزي الفل

وإيشي عاوزة تلاجة مش عارف كام قدم, مع إنهم مش في حاجة إليها .. وهكذا حتى نفد ما معهم من مال

وعشان كده قولت في بداية كلامي:

حسب طبيعة الزوجة

أنا كان ممكن أقول كلام نظري جميل يصفق له الجميع مثل:

الزوجة شريكة الحياة وتوأم الروح و.......

لكن عادتي أني لا أجامل على حساب الحق

فليس كل الزوجات يثق بهن ..

وكنت عارف إن الكلام اللي اقتبسته للإمام ابن الجوزي ده هايزعل بعض أخواتنا المتزوجات

ولكني لم أقصد التعميم

ثانك يو :blink:

ومــَنْ أَحْســــَنُ مِــنَ اللـَّـــــــهِ حُـكْــــمًا لِقـــــَوْمٍ يُوقِـنــــــــــُونَ

صدق الله العظيم

رابط هذا التعليق

----------

تم تعديل بواسطة لولا

طائره ورقيه

رياح شديده

خيط قصير

..هذه انا!!

لولا

رابط هذا التعليق

كلام ابن الجوزى الذى اوردته لا يستحق النظر اصلا لأغضب منه يا سهل جدا ..

واكرر كان من الأولى ان يتحدث عن الطرق السليمه لإختيار رفيقه الحياه وليس الفراش ..للزوجه فى الإسلام طرق لإختيارها ولا يجرى الرجل ليتزوج اللئيمه

الخبيثه الطماعه التى تطمع فى ماله بالطريقه التى قد تتمنى له الموت لترثه !!والأبناء الذين يتمنون هلاكه وكأنه عدو !!.

الحمد الله ان المسلم الحق يربى ابنائه تربيه الإسلام ويغرس فيهم الفضائل وان الإسلام حث على البر وجعل من الوالدين سببا لدخول الجنه.

عليه فلا تقييم عندى لكلام ابن الجوزى بخصوصه وعمومه سوى انه فكر اغوث مريض من المشين نشره ثم ان الكلام كان على وجه العموم ارشادا

للرجل كيف ان يتعامل مع زوجته واولاده ويحذر منهم !!.

تم تعديل بواسطة لولا

طائره ورقيه

رياح شديده

خيط قصير

..هذه انا!!

لولا

رابط هذا التعليق

الزواج علاقة أجتماعية بين نموذجين من البشر كل منهما له صفاتة و تركيبته الخاصة .... لو الزوجة بها صفات رائعة و شريكة حياة بالمعنى الكامل لكن يغلب عليها الأسراف مثلا أو ترفع الشعار الذي ترفعه أغلب الستات كما أعتقد و هو ( طالما معاك فلوس يبقى ليه ما نصرفهاش و ننبسط ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ ) متهيألي تراكم خبرات الرجل ( في الغالب الأعم ) تجعله رؤيته للمستقبل اكثر رشدا و موضوعية من الستات ( في الغالب )..... ساعات الزوجة بتبقى أحرص من الرجل في الأمور المادية و أكثر تعقلا بالطبع و طبعا مشاركتها في كل الأمور المادية مكسب للرجل و للأسرة كلها.

في كل الحالات الزوجة شريكة حياة و بالطبع يجب أن تكون على علم تام بالممتلكات و الأصول و الوضع المادي العام أما التفاصيل فمتهيألي حسب طباعها و عاداتها و نمط أنفاقها .... فلو كانت من النوع اللي لو عرف أن معاك خمسين ستين ألف شايلهم على جنب هاتنط في كرشك :blink: و تقولك تعالى نصيف في مارينا و نغير السفرة اللي جبناها من ست أشهر علشان موديلها أتغير يبقى خليك كتوم أحسن و أكفي على الخبر ماجور :lol: :blink: :lol:

تحياتي

من لي سواك .. و من سواك ... يرى قلبي و يسمعه

كل الخلائق ظل في يد الصمد ... أدعوك يا ربي فاغفر ذلتي كرما

و أجعل شفيع دعائي حسن معتقدي

رابط هذا التعليق

الاخت\ذهبيه---- اكييد زوجتى تعرف عنى كل شيئ وهى ليه بتكون شريكة حياتى -- انا ارى ان الحياة الزوجيه اهم شيئ فيها الحب والاحترام والصراحه ابو مؤمن الاسكندريه

]سلام على الدنيا -------- ان لم يكن بها

صديقا , صدوقا و صادق الوعد منصفا

رابط هذا التعليق

عليه فلا تقييم عندى لكلام ابن الجوزى بخصوصه وعمومه سوى انه فكر اغوث مريض من المشين نشره ثم ان الكلام كان على وجه العموم ارشادا

والله يا مدام لولا , كان أهون علي إنك تنقديني أنا, ولا كنتي تقولتي الكلام ده على إمام عظيم زي ابن الجوزي, الذي شهد بعلمه الشرق والغرب..

صدقيني لو تأملتي كلامه بموضوعية ستجدينه كلاما في منتهى الحكمة

من الممكن أن ينخدع الرجل في امرأة ويتزوجها , أو العكس

لأن الأخلاق الحقيقية لا تظهر إلا بعد الزواج والعشرة ..

ثم إن الرجل قد يبتى بزوجة سيئة الخلق أو العكس, ويصعب الفراق بسبب الأولاد مثلا..

وكما يقال: ليست كل البيوت تبنى على الحب

وإذا كانت زوجة أحد الأنبياء كانت امرأة سيئة فما بالك بمن هو دونه

{ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا لِلَّذِينَ كَفَرُوا امْرَأَتَ نُوحٍ وَامْرَأَتَ لُوطٍ كَانَتَا تَحْتَ عَبْدَيْنِ مِنْ عِبَادِنَا صَالِحَيْنِ فَخَانَتَاهُمَا فَلَمْ يُغْنِيَا عَنْهُمَا مِنَ اللَّهِ شَيْئًا وَقِيلَ ادْخُلَا النَّارَ مَعَ الدَّاخِلِينَ}

وفي المقابل:

{وَضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا لِلَّذِينَ آمَنُوا امْرَأَتَ فِرْعَوْنَ إِذْ قَالَتْ رَبِّ ابْنِ لِي عِنْدَكَ بَيْتًا فِي الْجَنَّةِ وَنَجِّنِي مِنْ فِرْعَوْنَ وَعَمَلِهِ وَنَجِّنِي مِنَ الْقَوْمِ الظَّالِمِينَ}

هنا العكس , الزوج هو الفاجر والمرأة هي الصالحة ..

وبالنسبة لتربية الأولاد, فالهادي هو الله

صحيح الأب يفعل ما بوسعه في التربية؛ لكن في الآخر ليس بالضرورة أن يكون الأولاد صالحين

مثال على كلامي , ابن سيدنا نوح عليه السلام كان كافرا ..

والأمثلة في الواقع كثيرة

ثم حتى مع كون الزوجة صالحة, لكن ممكن يكون فيها بعض الصفات السيئة .. مسرفة مثلا, لا تكتم الأسرار (ما بيتبلش في بؤها فولة) فهنا من الحكمة ألا يخبرها بما معه من مال ..

الأخ الفاضل سهران.. كلامك يدل على أنك رجل عاقل وحكيم, ولا تزن الأمور بالعواطف ..

لو الزوجة بها صفات رائعة و شريكة حياة بالمعنى الكامل لكن يغلب عليها الأسراف مثلا أو ترفع الشعار الذي ترفعه أغلب الستات كما أعتقد و هو ( طالما معاك فلوس يبقى ليه ما نصرفهاش و ننبسط ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ )

الله ينور يا باشا :roseop:

ومــَنْ أَحْســــَنُ مِــنَ اللـَّـــــــهِ حُـكْــــمًا لِقـــــَوْمٍ يُوقِـنــــــــــُونَ

صدق الله العظيم

رابط هذا التعليق

والله يا مدام لولا , كان أهون علي إنك تنقديني أنا, ولا كنتي تقولتي الكلام ده على إمام عظيم زي ابن الجوزي, الذي شهد بعلمه الشرق والغرب..

صدقيني لو تأملتي كلامه بموضوعية ستجدينه كلاما في منتهى الحكمة

من الممكن أن ينخدع الرجل في امرأة ويتزوجها , أو العكس

لأن الأخلاق الحقيقية لا تظهر إلا بعد الزواج والعشرة ..

ثم إن الرجل قد يبتى بزوجة سيئة الخلق أو العكس, ويصعب الفراق بسبب الأولاد مثلا..

وكما يقال: ليست كل البيوت تبنى على الحب

وإذا كانت زوجة أحد الأنبياء كانت امرأة سيئة فما بالك بمن هو دونه

{ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا لِلَّذِينَ كَفَرُوا امْرَأَتَ نُوحٍ وَامْرَأَتَ لُوطٍ كَانَتَا تَحْتَ عَبْدَيْنِ مِنْ عِبَادِنَا صَالِحَيْنِ فَخَانَتَاهُمَا فَلَمْ يُغْنِيَا عَنْهُمَا مِنَ اللَّهِ شَيْئًا وَقِيلَ ادْخُلَا النَّارَ مَعَ الدَّاخِلِينَ}

وفي المقابل:

{وَضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا لِلَّذِينَ آمَنُوا امْرَأَتَ فِرْعَوْنَ إِذْ قَالَتْ رَبِّ ابْنِ لِي عِنْدَكَ بَيْتًا فِي الْجَنَّةِ وَنَجِّنِي مِنْ فِرْعَوْنَ وَعَمَلِهِ وَنَجِّنِي مِنَ الْقَوْمِ الظَّالِمِينَ}

هنا العكس , الزوج هو الفاجر والمرأة هي الصالحة ..

وبالنسبة لتربية الأولاد, فالهادي هو الله

صحيح الأب يفعل ما بوسعه في التربية؛ لكن في الآخر ليس بالضرورة أن يكون الأولاد صالحين

مثال على كلامي , ابن سيدنا نوح عليه السلام كان كافرا ..

والأمثلة في الواقع كثيرة

ثم حتى مع كون الزوجة صالحة, لكن ممكن يكون فيها بعض الصفات السيئة .. مسرفة مثلا, لا تكتم الأسرار (ما بيتبلش في بؤها فولة) فهنا من الحكمة ألا يخبرها بما معه من مال ..

الأخ الفاضل سهران.. كلامك يدل على أنك رجل عاقل وحكيم, ولا تزن الأمور بالعواطف ..

لو الزوجة بها صفات رائعة و شريكة حياة بالمعنى الكامل لكن يغلب عليها الأسراف مثلا أو ترفع الشعار الذي ترفعه أغلب الستات كما أعتقد و هو ( طالما معاك فلوس يبقى ليه ما نصرفهاش و ننبسط ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ )

الله ينور يا باشا :roseop:

أخويا العزيز سهل جدا ....... أنا مش مصــــدق نفسي ..... أول مرة ما نختلفش يا راجل من ساعة ما حضرتك نورت المنتدى :roseop: ...........

معلهش هارجع أختلف معاك في كلام أبن الجوزي ......... أعتقد و في رأي أنه كلام أستثنائي جدا جدا و شيء مخيف فعلا لو كان يقصد التعميم و يجعلها قاعدة و هو الظاهر من كلامه فأعتقد الواجب عدم ذكره أو الأشارة أليه من قريب أو بعيد .

تقبل تحياتي ويارب نتفق على حاجة تانية في القريب العاجل :rolleyes:

تم تعديل بواسطة سهران

من لي سواك .. و من سواك ... يرى قلبي و يسمعه

كل الخلائق ظل في يد الصمد ... أدعوك يا ربي فاغفر ذلتي كرما

و أجعل شفيع دعائي حسن معتقدي

رابط هذا التعليق

الأخت الفاضلة ذهبية

ليس عندى الكثير لكى أضيفه إلى ما تفضل به الأخوة أنصار مشاركة الزوجة فى "كل" أمور الأسرة حتى ما يختص منها بالدخل المادى .

فقط أريد أن أقول إن حسابى فى البنك مشترك بينى وبين ام محمد .. لها فيه من حقوق السحب والإيداع مثل ما لى .. ليس لها عمل يدر عليها دخلا منذ أن تنازلت "مختارة" عن عملها بمجرد أن رزقنا الله بطفلنا الثانى

وَلَهُنَّ مِثْلُ الَّذِي عَلَيْهِنَّ بِالْمَعْرُوفِ ۚ وَلِلرِّجَالِ عَلَيْهِنَّ دَرَجَةٌ ۗ وَاللَّهُ عَزِيزٌ حَكِيمٌ (البقرة : 228)

والدرجة فى "المسؤولية" .. له حق القيادة والمفاضلة بين البدائل واتخاذ القرار ، وعليه المسؤولية عن القرار وآثاره .. له حق الفخر إذا كان القرار صائبا وعليه مسؤولية الإصلاح إن لم يكن صائبا .. وهى من الممكن أن تكون مسؤولية جسيمة فى الدنيا لا تقوى عليها امرأة .. أما المسؤولية فى الآخرة فترتعد منها الفرائص

نحن فى حالة حرب لم يخض جيشنا مثلها من قبل
فى الحروب السابقة كانت الجبهة الداخلية مصطفة
تساند جيشها
الآن الجيش يحارب الإرهاب وهناك من يطعنه فى ظهره
فى الحروب لا توجد معارضة .. يوجد خونة

تحيا مصر
إقرأ فى غير خضـوع
وفكر فى غير غـرور
واقتنع فى غير تعصب
وحين تكون لك كلمة ، واجه الدنيا بكلمتك

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • أضف...