اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

خريطة مدينة بدر

abuAdham

Recommended Posts

السلام عليكم

اكيد كل الاخوة اللى فى الموضوع دى ليهم علاقه بمدينه بدر

فانا هقدم ان شاء الله فى القرعه فى مدينه بدر

فياريت حد يقولى مستوى الحى الرابع ايه هناك

لانى ناوى لو ربنا اكرمنى وكان ليه نصيب انى ابدا فى البناء على طول

ولو مكنش ليه نصيب فى القرعه فايه رايكم تنصحونى باى حى فى بدر اشترى فيه

معقول اهل بدر كلهم محدش يعرف مستوى الحى الرابع ايه fr1::

ولا ايه هى مستويات باقى الاحياء علشان لو الواحد حب يشترى لو مكنش فى نصيب فى القرعه i*:

رابط هذا التعليق

• الردود 595
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

السلام عليكم

انا سعيد جدا انى اشارك معاكم فى موضوع مدينة بدر

الحمد لله امس صببت الدور الاخير عمارتى فى بدر فى الحى الثالث

المدينة اصبحت جميلة جدا ونسبة الاسكان مرتفعة جدا جدا مقارنة بالشروق وخاصة بالحى الاول والثالث

كنت فى الجهاز امس وقابلت مديرة المشاريع التى اكدت على نزولهم فى حصر اخير يوم 25 هذا الشهر لان السحب سيبدأ يو 31 وسيقومون بسحب من لم يصب الطابق الاول على الاقل

وشددت ان لديهم تعليمات بسحب الارض وستنزل الاراضى المسحوبة فى القرعة المباشرة المميزة وليست العادية لانها اراضى فى وسط المدينة وفى احياء لا يوجد بها اراضى

إذا مــات الـسـيـد فـأقـتــل حـتـى كـلبــه لأنــه لــن يــكـون وفيـا لـغير سـيـده الأول

اذا جالست الجهال فانصت لهم

واذا جالست العلماء فانصت لهم

فان فى انصاتك للجهال زيادة فى الحلم

وفى انصاتك للعلماء زيادة فى العلم

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

اكيد كل الاخوة اللى فى الموضوع دى ليهم علاقه بمدينه بدر

فانا هقدم ان شاء الله فى القرعه فى مدينه بدر

فياريت حد يقولى مستوى الحى الرابع ايه هناك

لانى ناوى لو ربنا اكرمنى وكان ليه نصيب انى ابدا فى البناء على طول

ولو مكنش ليه نصيب فى القرعه فايه رايكم تنصحونى باى حى فى بدر اشترى فيه

معقول اهل بدر كلهم محدش يعرف مستوى الحى الرابع ايه fr1::

ولا ايه هى مستويات باقى الاحياء علشان لو الواحد حب يشترى لو مكنش فى نصيب فى القرعه i*:

$

وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته

مع الأسف الشديد لايوجد عندي أي خلفية عن أحياء بدر

فقط الحي المتميز

وان شاء الله تجد الاجابة عند بقية الأعضاء

وربنا يرزقك الخير ان شاء الله

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

انا سعيد جدا انى اشارك معاكم فى موضوع مدينة بدر

الحمد لله امس صببت الدور الاخير عمارتى فى بدر فى الحى الثالث

المدينة اصبحت جميلة جدا ونسبة الاسكان مرتفعة جدا جدا مقارنة بالشروق وخاصة بالحى الاول والثالث

كنت فى الجهاز امس وقابلت مديرة المشاريع التى اكدت على نزولهم فى حصر اخير يوم 25 هذا الشهر لان السحب سيبدأ يو 31 وسيقومون بسحب من لم يصب الطابق الاول على الاقل

وشددت ان لديهم تعليمات بسحب الارض وستنزل الاراضى المسحوبة فى القرعة المباشرة المميزة وليست العادية لانها اراضى فى وسط المدينة وفى احياء لا يوجد بها اراضى

بالتوفيق ان شاء الله

وربنا يسهل للجميع

سعيدين بانضمامك للموضوع

رابط هذا التعليق

الاخ الفاضل / sameh

بعد التحية

اسف لعدم وجود معلومات عن الحى الرابع ولاكن اعتقد انة جديد لان اراضية لم تطرح الا فى هذة القرعة فلم تطرح اراضى منة فى القرعة الخامسة السنة الماضية ولاكن فى هذة القرعة تطرح طبقا لكراسة الشروط مساحة الارض 300 متر للقطعة الواحدة سعر المتر 460 جنية

10% مقدم حجز والباقى على اربع اقساط سنوية تبداء بعد عام من القرعة تبنى على 50% بدروم ارضى و 3 ادوار علوى فى العموم مدينة بدر مخططة جيدا اتوكل على اللة واخل القرعة هذة المدينة واعدة والاسعار فيها ممتازة وهذا الحى يقع بجوار مدينة هليوبليس الجديدة

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

شباب ليا واحد قريبي حابب يشتري قطعة ارض في المتميز A or B فانا اريد معرفة هل يوجد اراضي في هذه المناطق و الاسعار كام و لكم جزيل الشكر :happy:

رابط هذا التعليق

الاخ المبرمج

بعد التحية

انا ارسلت لك على الخاص البيانات المطلوبة

تحياتى لكل ساكنى بدر ارسلها لهم من ارض رسول اللة صلى اللة علية والة وسلم

رابط هذا التعليق

الاخ الفاضل / sameh

بعد التحية

اسف لعدم وجود معلومات عن الحى الرابع ولاكن اعتقد انة جديد لان اراضية لم تطرح الا فى هذة القرعة فلم تطرح اراضى منة فى القرعة الخامسة السنة الماضية ولاكن فى هذة القرعة تطرح طبقا لكراسة الشروط مساحة الارض 300 متر للقطعة الواحدة سعر المتر 460 جنية

10% مقدم حجز والباقى على اربع اقساط سنوية تبداء بعد عام من القرعة تبنى على 50% بدروم ارضى و 3 ادوار علوى فى العموم مدينة بدر مخططة جيدا اتوكل على اللة واخل القرعة هذة المدينة واعدة والاسعار فيها ممتازة وهذا الحى يقع بجوار مدينة هليوبليس الجديدة

السلام عليكم

الاخوة الكرام /خالد التهامى و زايد محمد

جزاكم الله كل خير على الاهتمام والرد :give_rose:

انا بالفعل قدمت فى القرعه الحمد لله

i*: بس كنت عاوز ابقى عامل حسابى لو محصلش نصيب ادور فين فى بدر

تم تعديل بواسطة samehmagdy
رابط هذا التعليق

الاخ الفاضل / sameh

بعد التحية

السلام عليكم

الاخوة الكرام /خالد التهامى و زايد محمد

جزاكم الله كل خير على اهتمامك والرد :give_rose:

انا بالفعل قدمت فى القرعه الحمد لله

i*: بس كنت عاوز ابقى عامل حسابى لو محصلش نصيب ادور فين فى بدر

الاخ / sameh

بعد التحية

ان شاء اللة يكون لك نصيب وتكسب فى القرعة القادمة اما بالنسبة لاحياء مدينة بدر حسب معلوماتى

الحى المتميز كلة فيلات وانا سائلت المكتب الا انا شارى منة اليوم افادنى انة يوجد اراضى مساحات مختلفة فى الحى الاول والثانى والثالث عمارات

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة

وكل عام وانتم بخير وأعاده الله يارب على الأمة الإسلامية بخير ان شاء الله

ياريت لو أحد عنده معلومة عن سحب الأراضي والمهلة

لأنو تم صب عمدان الدور الأرضي

وهيوقفوا طول رمضان ان شاء الله

وأنا بصراحة مقلق من السحب

والمهندس بيقولي صعب يشتغلوا برمضان

طبعا صيام وحر

فياريت لو حد عنده معلومة اطمني ياريت يدلي بها

وشكرا

زياد محمد

رابط هذا التعليق

تهنئة خاصة الى المشاركين فى خريطة بدر بمناسبة شهر رمضان الكريم

كل عام وانتم بخير بمناسبه شهر رمضان الكريم

واعاده الله علينا بالخير واليمن والبركات

رابط هذا التعليق

كل عام والساده اعضاء المنتدى بخير بمناسبه رمضان المبارك اعاده الله عليناوعلى جميع المسلمين بالخير والبركات

تحياتي

مهندس ابو يوسف

رابط هذا التعليق

النهارده شوفت اعلانات لبيع اراضى فى الحى الرابع فى بدر ومساحات ومواصفات ارض القرعه برضه wst::

هى القرعه ناتجتها ظهرت ولا الناس دى نصابه وبتبيع الهواء md2:

رابط هذا التعليق

السلام عليكم جميعا وكل عام وانتم بخير

اولا اسف للتأخير لانشغالي بالبناء

ثانيا بالنسبة للحي الرابع فهو منطقة جديدة في شمال غرب مدينة بدر من مميزات الحي الرابع انة سوف يكون زراع مدينة بدر الي مترو الانفاق هم اشتغلوا فية الان لكي يقولوا ان المتروا هيوصل بدر ودي اهم ميزة في الحي الرابع لكنة ظهر المدينة وان شاء الله هيكون مستقبلة جيد بعد دخول المترو هيكون هو الافضل لانك هتنزل من المترو مش هتاخد مواصلات تاني عكس الحي المتميز المطل علي طريق السويس والبعيد عن المترو

ثالثا بالنسبة لعمل في رمضان المالك بيأخر مولد كهرباء العمال بيشتغلوا بعد الافطار المولد ب 100ج في اليوم وطبعا بتجيبة للنجار والحداد

لكن الصبة بتكون في النهار من الساعة 6

هيخلصوا علي الساعة 12 ظهر وفية ناس بتصب ليلا ودة افضل لو الاضاءة كويسة لان في النهار العامل بيبقي زهقان وتعبان ومبيشتغلش كويس

بالنسبة للمهلة

اخر اغسطس مهلة لهيكل الخرساني للقرعة الرابعة لكن لو حضرتك عملت نص الشغل ومستمر في العمل محدش هيكلمك هم بيحصروا الاراضي الفاضية للتسقيع لكي يطرحوها في قرعة اخري ولو سحبوها منك وهي عليها مباني هيدخلوا في متهاهة ازالة المبني وعلي حسابك ويدوروا عليك عشان تزيل او ينزلوا القطعة مزاد بالمبني وده مبيحصلش هم بيدوراو علي الارض الفاضية او المحفورة فقط وانا انهيت اعمدة البدروم والطوب والعزل وارضية البدروم وباقي السقف ان شاء الله هنبدأ فية يوم الاربعاء وسوف اتوقف لغاية شهر 6 القادم بعد ما اكون انهيت دور كامل ( البدروم ) وممكن اعمدة الارضي وبجد الجهاز ملوش حاجة عندي ودة من خلال تجربة قديمة وكل عام وانتم بخير

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

الاخ ابو ادهم

شكرا جدا اهتمامك وشرحك بالتفصيل مميزات وعيوب الحى الرابع

بس هل بالفعل اشتغلو فى خط المترو هناك ولا لسه مجرد اقتراحات

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

موضوع مترو الانفاق واقع لكن لم يبدأ التنفيذ بعد فهو مرحلة بعد مرحلة العباسية ومرحلة 6 أكتوبر يعني لو عندك ابن عندة سنتين ثلاثة أطمن ممكن يركبة وهو رايح الجامعة إن شاء الله

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

إخوانى الكرام كل عام وانتم بخير ورمضان كريم عليكم جميعا

انا فى الحقيقة ضيف جديد عليكم ومستمتع جدا بهذا المنتدي الرائع والحوار الراقي اللى بين جميع الأعضاء

وروح الحب والود والتعاون اللى تستشعرها وتحسها من خلال اى مداخله او أى رد

وأحب أن أخص بالشكر الأخ الكريم أبو أدهم اللى بصراحه عامل زى الشمعه المضيئة في ظلمة الليل

من خلال ردوده وتعليقاته.

وفى الحقيقة دخولى لمنتداكم الموقر بناء على رغبتى فى شراء قطعة أرض بالحى المتميز لبناء فيلا وانا مقيم فى السعودية وللأسف لم

استطع خلال أجازتى ان اتمم شراء قطعة أرض فى المنطقة K لضيق الوقت ولإختلاف الرسوم المعمارية عن رغبتى وكمان لضيق المهلة

المتاحة لإتمام الهيكل الخرساني خصوصا إنى غير مقيم فى القاهرة. ومنتظر ومراقب قرار تمديد المهلة حتى يتسنى لى البت في شراء الأرض

والله المستعان. واتمنى من أى أخ فى المنتدي لديه أى فكره او معلومة عن التمديد لا يبخل عليُ بها وجزاكم الله ألف خير

ومتعكم بالصحة والسعاده والمغفرة والعتق من النيران في هذا الشهر الكريم

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

إخوانى الكرام كل عام وانتم بخير ورمضان كريم عليكم جميعا

انا فى الحقيقة ضيف جديد عليكم ومستمتع جدا بهذا المنتدي الرائع والحوار الراقي اللى بين جميع الأعضاء

وروح الحب والود والتعاون اللى تستشعرها وتحسها من خلال اى مداخله او أى رد

وأحب أن أخص بالشكر الأخ الكريم أبو أدهم اللى بصراحه عامل زى الشمعه المضيئة في ظلمة الليل

من خلال ردوده وتعليقاته.

وفى الحقيقة دخولى لمنتداكم الموقر بناء على رغبتى فى شراء قطعة أرض بالحى المتميز لبناء فيلا وانا مقيم فى السعودية وللأسف لم

استطع خلال أجازتى ان اتمم شراء قطعة أرض فى المنطقة K لضيق الوقت ولإختلاف الرسوم المعمارية عن رغبتى وكمان لضيق المهلة

المتاحة لإتمام الهيكل الخرساني خصوصا إنى غير مقيم فى القاهرة. ومنتظر ومراقب قرار تمديد المهلة حتى يتسنى لى البت في شراء الأرض

والله المستعان. واتمنى من أى أخ فى المنتدي لديه أى فكره او معلومة عن التمديد لا يبخل عليُ بها وجزاكم الله ألف خير

ومتعكم بالصحة والسعاده والمغفرة والعتق من النيران في هذا الشهر الكريم

بسم الله الرحمن الرحيم

الأخ الفاضل / abo ismail

jتحية طيبة وبعد 000

لا يوجد حتى هذه اللحظة أي أنباء أو أخبار عن تمديد مهلة البناء و التي ستنتهي في 31 / 8 / 2010 حيث ستبدأ اللجان بعد هذا التاريخ في سحب الأراضي التي لم يبدأ أصحابها في إثبات جدية البناء 0

خالص تحياتي

مهندس / أشرف محمد

اللهم علمني ما ينفعني

و نفع الناس بما علمتني

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

الاخ الكريم /المهندس أشرف

جزاك الله خيرا علي اهتمامك وسرعة الرد

ولكن يبقي عندي استفسار هل اذا كانت رخصة الأرض لسه مستخرجة من 10 أيام وإذن الحفر من يومين فهل يسري عليها سحب الارض وانقضاء المهلة مع علمي ان المدة المسموح بها لبناء الهيكل الخرساني هو 12 شهر من تاريخ الرخصة . وجزاكم الله خير

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...