اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

خريطة مدينة بدر

abuAdham

Recommended Posts

السلام عليكم

انا سعيد بكل الكلام المكتوب عن بدر وكنت عاوز اوضح بعض نقاط للاخوة الراغبين في السكن في المدينة

اولا في عام 2007 تم تسليم 1420 قطعة ارض دفعة وحدة وقبل هذا العام كانت الاسعار في بدر مرتفعة كانت القطعة ال 600 م عمارات بتعدي ال 230000 لو موقع كويس واقل قطعة داخلية وسط المساكن موقع سيئ ب 120000 لنفس المساحة لكن وزارة تجارة الاراضي بقيادتها الفذة طرحت 1420 قطعة مرة واحدة وانهارت اسعار الاراضي هناك وناس خسرت كتير ومن حسن حظ البعض انهم فهموا تخطيط المدينة وهو :

الحي المتميز ( المعزول ) عن المدينة بواسطة الحديقة المركزية والمطل علي طريق السويس ومثل ما قال اخ فاضل انة افضل بكثير من بعض الاحياء في الشروق

بالاضافة الي ان معظم قطع الاراضي بالمدينة فوق ال 500 م ودة طبعا من مصلحة الساكن اي ان المساحات المحيطة بالمنازل كبيرة سواء حديقة او فناء

تسليم 1420 قطعة دفعة واحدة مع وجود المهلة جعل المدية وخاصا احياء الفيلات جعل البناء فيها علي قدم وساق وهذا ايضا من مصلحة ساكن المدينة اي ان الوزارة لو وزعت 50 قطعة فقط كانوا هيبنوا ويبقوا لوحدهم وسط الصحراء ( رب ضارة نافعة )

اما عن الاسعار هناك فسعر القطعة الفيلات 600 م داخلي 140000 خارجي ( شارع رئيسي ) 160000 وممكن تزيد لو ناصية زتزيد قوي لو تطل علي الحزام وطريق السويس وفية قطعة مبنية كانت معروضة في مراوي ب 500 الف مبنية دورين وعليها 22000× 7 سنوات والعمارات من 120000موقع الي 75000 داخلي لنفس المساحة واتمني ان نكون جميعا سكان بدر علي اتصال للتشاور مثلا موعد اقساط او قرار جهاز او بناء وتقبلوا تحياتي

تم تعديل بواسطة abuAdham
رابط هذا التعليق

• الردود 595
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

بسم الله الرحمن الرحيم

الأخوة الكرام / أبو رامي - أبو أدهم

الأخوة الكرام / أعضاء المنتدى

تحية طيبة وبعد 000

منطقة الفيلات المتميزة في مدينة بدر منطقة جيدة لإستثمار على المدى البعيد و سوف تستفيد جيداً من مدينة المستقبل المزمع إقامتها أم مدينة بدر و التي ستكون فيها الأسعار عالية جداً 0

ولكن المشكلة في أراضي الفيلات في مدينة بدر أن معظمها ستنتهي مهلة البناء فيها يوم 31 / 8 / 2010 و بالتالي ففرصة البناء المتبقية قصيرة جداً الأمر الذي يشكل مخاطرة في الشراء في الوقت الحالي لأنه لم يتبق سوى شهرين تقريباً و تنتهي المهلة لأن نادر أن تجد أحد المقاولين بيشتغل في البناء في شهر رمضان 0

خذوا بالكم من هذه النقطة ياجماعة 0

خالص تحياتي

مهندس / أشرف محمد

اللهم علمني ما ينفعني

و نفع الناس بما علمتني

رابط هذا التعليق

• بعد 2 أسابيع...
السلام عليكم

انا عضوة جديدة وارجو المشوررة

عايزة اشترى ارض فيلا فى بدرزفهل هناك ارااضى بالتقسيط ولا كلة كاش و شكرا

هالة

بسم الله الرحمن الرحيم

أختنا الفاضلة / هالة

تحية طيبة وبعد 000

99.9 % من أراضي بدر فيلات قرعة و ليست تخصيص لذلك خلي بالك أن مهلة هذه الأراضي معظمها ينتهي في 31 / 8 / 2010 0

بالنسبة للسعر فهو بيختلف على حسب الموقع و المساحة و بيكون في حدود من 140 ألف إلى 165 ألف جنية للقطع التي تدور مساحتها في حدود من 600 إلى 700 متر و المستخرج لها رخصة بناء بالإضافة إلى 7 أقساط سنوية × من 20 ألف و حتى 30 ألف جنيه 0

معنى هذا أن متوسط سعر المتر بيتراوح ما بين 450 جنيه و 500 جنيه للقطع المميزة 0

خالص تحياتي وإنتبهي مرة أخرى إلى موضوع المهلة المتبقية 0

مهندس / أشرف محمد

اللهم علمني ما ينفعني

و نفع الناس بما علمتني

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

هالة

بسم الله الرحمن الرحيم

أختنا الفاضلة / هالة

تحية طيبة وبعد 000

99.9 % من أراضي بدر فيلات قرعة و ليست تخصيص لذلك خلي بالك أن مهلة هذه الأراضي معظمها ينتهي في 31 / 8 / 2010 0

بالنسبة للسعر فهو بيختلف على حسب الموقع و المساحة و بيكون في حدود من 140 ألف إلى 165 ألف جنية للقطع التي تدور مساحتها في حدود من 600 إلى 700 متر و المستخرج لها رخصة بناء بالإضافة إلى 7 أقساط سنوية × من 20 ألف و حتى 30 ألف جنيه 0

مهندس / أشرف محمد

اختي الفاضله

اضافة الى كلام اخى المهندس اشرف

لابد من التاكد جيدا من صحة الاوراق الاوراق وتسالي هل هو المالك فعلا من الاداره العقاريه في الجهاز الخاص بمدينه بدر

وكل مايتعلق بالقطعة هل عليها مخالفات مهلتها اقساطها لو في قسط معاده استحق

وربنا معاكي ويوفقك

تحياتي

المهندس ابو يوسف

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

هالة

بسم الله الرحمن الرحيم

أختنا الفاضلة / هالة

تحية طيبة وبعد 000

مهندس / أشرف محمد

شكرا جزيلا مهندس اشرف على سرعة الاستجابة انا نازلة مصر الاسبوع القادم و سوف ادهب الى بدر ومعلش هاصقل عليكم بالاسالة من هناك انت والمهندس ابو يوسف

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

هالة

بسم الله الرحمن الرحيم

أختنا الفاضلة / هالة

تحية طيبة وبعد 000

مهندس / أشرف محمد

شكرا جزيلا مهندس ابو يوسف على سرعة الاستجابة انا نازلة مصر الاسبوع القادم و سوف ادهب الى بدر ومعلش هاصقل عليكم بالاسالة من هناك انت والمهندس اشرف وشكرا مرة ثانية

اختي الفاضله

اضافة الى كلام اخى المهندس اشرف

لابد من التاكد جيدا من صحة الاوراق الاوراق وتسالي هل هو المالك فعلا من الاداره العقاريه في الجهاز الخاص بمدينه بدر

وكل مايتعلق بالقطعة هل عليها مخالفات مهلتها اقساطها لو في قسط معاده استحق

وربنا معاكي ويوفقك

تحياتي

المهندس ابو يوسف

رابط هذا التعليق

شكرا جزيلا مهندس اشرف على سرعة الاستجابة انا نازلة مصر الاسبوع القادم و سوف ادهب الى بدر ومعلش هاصقل عليكم بالاسالة من هناك انت والمهندس ابو يوسف

بسم الله الرحمن الرحيم

أختنا الفاضلة / هالة

تحية طيبة وبعد 000

شكراً جزيلاً و أنا تحت أمرك في الإجابة عن أي أسئلة تطرحيها 0

خالص تحياتي

مهندس / أشرف محمد

اللهم علمني ما ينفعني

و نفع الناس بما علمتني

رابط هذا التعليق

بسم الله الرحمن الرحيم

أختنا الفاضلة / هالة

تحية طيبة وبعد 000

شكراً جزيلاً و أنا تحت أمرك في الإجابة عن أي أسئلة تطرحيها 0

خالص تحياتي

مهندس / أشرف محمد

اختنا الفاضله

تيجي بسلامه وانا تحت امرك في اي استفسار

تحياتي

المهندس ابو يوسف

رابط هذا التعليق

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

أنا اخوكم شريف و اشتريت قطعة ارض في المتميز A و كنت عايز اعرف من اصحاب الخبرة الى يوم 31 اغسطس المفروض ايه اللى يتسلم للجهاز علشان ميحصلشي مشكله و يسحبوا الارض انا بنيت الى الان البردوم و الارضي فقط فهل هذا يكفي اما لابد من استكمال المبنى ؟مع العلم اني قرعه رابعه و شكرا لكم :roseop:

رابط هذا التعليق

أنا اخوكم شريف و اشتريت قطعة ارض في المتميز A و كنت عايز اعرف من اصحاب الخبرة الى يوم 31 اغسطس المفروض ايه اللى يتسلم للجهاز علشان ميحصلشي مشكله و يسحبوا الارض انا بنيت الى الان البردوم و الارضي فقط فهل هذا يكفي اما لابد من استكمال المبنى ؟مع العلم اني قرعه رابعه و شكرا لكم :rolleyes:

اهلا بك

اخي الفاضل

حضرتك كده عديت خلاص التحذير

وربنا معاك ويوفقك على استكمالها في اي وقت تشاء

بس عشان تتوقف صح لابد من عمل اعمده الاول عشان بس لاتكلفك كتير عند الاستكمال -دي نصيحه-

حضرتك مطالب فقط بتشطيب وحده صالحه للسكن والوجهات

وكذلك الالتزام بمواعيد الاقساط-دي اهم حاجه الاقساط قبل التشطيب-

اعمل كل حاجه على اقل من مهلك

لايستطيعوا ان ياخذوها نهائيا منك انشاء الله

تقبل تحياتي

المهندس ابو يوسف

رابط هذا التعليق

أنا اخوكم شريف و اشتريت قطعة ارض في المتميز A و كنت عايز اعرف من اصحاب الخبرة الى يوم 31 اغسطس المفروض ايه اللى يتسلم للجهاز علشان ميحصلشي مشكله و يسحبوا الارض انا بنيت الى الان البردوم و الارضي فقط فهل هذا يكفي اما لابد من استكمال المبنى ؟مع العلم اني قرعه رابعه و شكرا لكم :rolleyes:

اهلا بك

اخي الفاضل

بس عشان تتوقف صح لابد من عمل اعمده الاول عشان بس لاتكلفك كتير عند الاستكمال -دي نصيحه-

تقبل تحياتي

المهندس ابو يوسف

يا ترى نفس الكلام في التجمع الخامس كمان ؟ يعني لو كملت المباني بالكامل و عندك مشكلة في التشطيب ممكن بسمحولك تتأخر قد ايه ؟

تم تعديل بواسطة mshaalan
رابط هذا التعليق

أنا اخوكم شريف و اشتريت قطعة ارض في المتميز A و كنت عايز اعرف من اصحاب الخبرة الى يوم 31 اغسطس المفروض ايه اللى يتسلم للجهاز علشان ميحصلشي مشكله و يسحبوا الارض انا بنيت الى الان البردوم و الارضي فقط فهل هذا يكفي اما لابد من استكمال المبنى ؟مع العلم اني قرعه رابعه و شكرا لكم :unsure:

اهلا بك

اخي الفاضل

تقبل تحياتي

المهندس ابو يوسف

يا ترى نفس الكلام في التجمع الخامس كمان ؟ يعني لو كملت المباني بالكامل و عندك مشكلة في التشطيب ممكن بسمحولك تتأخر قد ايه ؟

اخي الفاضل

نفس الكلام ينطبق على التجمع الخامس

بس في نقطه بالنسبه للقرعة قبل الاخيره قالوا اذا انتهيت من الاعمال في مدتها هيشيلوا عنك القسط الاخير

والقسط الاخير غالي لان الاراضي نازله غاليه اصلا من الجهاز

لكن لو حضرتك عملت المباني وشطبت على مهلك ماحدش يقدر ياخدها منك

-طبعا لازم الالتزام بدفع الاقساط في مواعيدها -\

تقبل تحياتي

المهندس ابو يوسف

رابط هذا التعليق

أنا اخوكم شريف و اشتريت قطعة ارض في المتميز A و كنت عايز اعرف من اصحاب الخبرة الى يوم 31 اغسطس المفروض ايه اللى يتسلم للجهاز علشان ميحصلشي مشكله و يسحبوا الارض انا بنيت الى الان البردوم و الارضي فقط فهل هذا يكفي اما لابد من استكمال المبنى ؟مع العلم اني قرعه رابعه و شكرا لكم wst::

اهلا بك

اخي الفاضل

تقبل تحياتي

المهندس ابو يوسف

السلام عليكم

أولا اشكرك على سرعة الرد يا باشمهندس ابو يوسف - بصراحه انا عايز اوقف البناء علشان المهندسين اللى شغالين معايا بجد عايزين متابعه مستمرة وانا مسافر ومفيش حد فاضي هيقعد يتابع فانا قلت اوقف شويه واكمل على الاجازة ان شاء الله هتكون في فبراير القادم بس الاقساط ان شاء الله هتدفع في ميعادها بس اللى انا لاحظته ان فيه ناس بتنني الخرسانات بس للمبني و ناس لا بتشطب فبقيت محتار مين اللى صح اللى خلص كله و لا كفايه الخرسانات وكمان ساعات بخاف من موظفين الجهاز ان حد تسأله يفتي لك فتوى وامشي عليها و تبقا مشكله ربنا يسهل و يكرم و اخلص من البناء علشان بقالي اجازتين كل همي متابعة اعمال البناء.

سؤال كمان من فضلك عندك فكرة عن موضوع التراخيص لبناء دور اضافي في منطقة الفيلات ؟ هل تم التصريح بالبناء ولا لا وشكرا على معلوماتك

رابط هذا التعليق

أنا اخوكم شريف و اشتريت قطعة ارض في المتميز A و كنت عايز اعرف من اصحاب الخبرة الى يوم 31 اغسطس المفروض ايه اللى يتسلم للجهاز علشان ميحصلشي مشكله و يسحبوا الارض انا بنيت الى الان البردوم و الارضي فقط فهل هذا يكفي اما لابد من استكمال المبنى ؟مع العلم اني قرعه رابعه و شكرا لكم wst::

اهلا بك

اخي الفاضل

تقبل تحياتي

المهندس ابو يوسف

السلام عليكم

أولا اشكرك على سرعة الرد يا باشمهندس ابو يوسف - بصراحه انا عايز اوقف البناء علشان المهندسين اللى شغالين معايا بجد عايزين متابعه مستمرة وانا مسافر ومفيش حد فاضي هيقعد يتابع فانا قلت اوقف شويه واكمل على الاجازة ان شاء الله هتكون في فبراير القادم بس الاقساط ان شاء الله هتدفع في ميعادها بس اللى انا لاحظته ان فيه ناس بتنني الخرسانات بس للمبني و ناس لا بتشطب فبقيت محتار مين اللى صح اللى خلص كله و لا كفايه الخرسانات وكمان ساعات بخاف من موظفين الجهاز ان حد تسأله يفتي لك فتوى وامشي عليها و تبقا مشكله ربنا يسهل و يكرم و اخلص من البناء علشان بقالي اجازتين كل همي متابعة اعمال البناء.

سؤال كمان من فضلك عندك فكرة عن موضوع التراخيص لبناء دور اضافي في منطقة الفيلات ؟ هل تم التصريح بالبناء ولا لا وشكرا على معلوماتك

اخي الفاضل

اي شغل في الدنيا لابد من المتابعة له جيدا خصوصا الخرسانات لان خسارتها مش 1000ده بالالاف

بالنسبه في ناس بتكون خبرتهم محدوده في التشطيبات

او مش بيدخلوا فيها اصلا لان بند التشطيبات عايز متابعه مستمره

وهم بيكونوا مش فاضيين او مش عايزين وجع دماغ او خبرتهم محدوده

بس عادي ممكن اوي اللي يعمل الخرسانات مايعملش التشطيبات

كذلك بند التشطيبات بند مطاااااااااط يعنى او قرش بيشطب وابو 10بيشطب وكل واحد حسب امكانياته والذوق العام

بالنسبة للدور حضرتك بس اعطيني بياناتها واي منطقه هي

وانشاء الله اعطيك الرد

تقبل تحياتي

المهندس ابو يوسف

رابط هذا التعليق

أنا اخوكم شريف و اشتريت قطعة ارض في المتميز A و كنت عايز اعرف من اصحاب الخبرة الى يوم 31 اغسطس المفروض ايه اللى يتسلم للجهاز علشان ميحصلشي مشكله و يسحبوا الارض انا بنيت الى الان البردوم و الارضي فقط فهل هذا يكفي اما لابد من استكمال المبنى ؟مع العلم اني قرعه رابعه و شكرا لكم :lol:

اهلا بك

اخي الفاضل

تقبل تحياتي

المهندس ابو يوسف

السلام عليكم

اخي الفاضل

اي شغل في الدنيا لابد من المتابعة له جيدا خصوصا الخرسانات لان خسارتها مش 1000ده بالالاف

بالنسبه في ناس بتكون خبرتهم محدوده في التشطيبات

او مش بيدخلوا فيها اصلا لان بند التشطيبات عايز متابعه مستمره

وهم بيكونوا مش فاضيين او مش عايزين وجع دماغ او خبرتهم محدوده

بس عادي ممكن اوي اللي يعمل الخرسانات مايعملش التشطيبات

كذلك بند التشطيبات بند مطاااااااااط يعنى او قرش بيشطب وابو 10بيشطب وكل واحد حسب امكانياته والذوق العام

بالنسبة للدور حضرتك بس اعطيني بياناتها واي منطقه هي

وانشاء الله اعطيك الرد

تقبل تحياتي

المهندس ابو يوسف

السلام عليكم

معلش هاتعبك معايا في السؤال عن موضوع ترخيص بالدور - هي الارض منطقة الفيلات A رقم القطعة 146 المتميز.

شكرا لك على المساعده و الله يجزيك كل خير

رابط هذا التعليق

السلام عليكم اخي المبرمج هقول لحضرتك الخلاصة :-

حضرتك متقلقش وموضوع 31 / 8 دة فلاش يعني تهديد للتجار الذين لم يتسلموا او لم يستخرجوا التراخيص طمعاً في كسب الوقت لكن حضرتك في الامان انا جارك في المتميز B والي الآن لم اضع اي شيئ في الارض طبعا هعملهم شوية خرسانة قبل 31 / 8 لكن المهم اظهار الجدية وطالما اشتغلت في الارض محدش هيكلمك وحتي لو تأخرت في القسط ايضا المهم متجبش قسط علي الاخر انا كان عندي قطعة تأخر عليها 3 اقساط محصلش حاجة بس اخدوا فوائد حضرتك سافر بالسلامة وكمل في فبراير وربنا معاك والمرحلة التي وصلت لها ممتازة شوف جيرانك فيه ناس عملت عادية ومسلحة

اما بالنسبة للتعلية فمن حقك بدروم وارضي واول وغرف سطح كان زمان بتدفع 25 % من ثمن الارض ويسمحلك بدور لكن فية ناس رفعوا قضايا علي الوزير وتقريبا القرار اتلغي اسئل في العقارية اوانا هكون هناك الاحد اسئل وارد عليك

رابط هذا التعليق

السلام عليكم اخي المبرمج هقول لحضرتك الخلاصة :-

حضرتك متقلقش وموضوع 31 / 8 دة فلاش يعني تهديد للتجار الذين لم يتسلموا او لم يستخرجوا التراخيص طمعاً في كسب الوقت لكن حضرتك في الامان انا جارك في المتميز B والي الآن لم اضع اي شيئ في الارض طبعا هعملهم شوية خرسانة قبل 31 / 8 لكن المهم اظهار الجدية وطالما اشتغلت في الارض محدش هيكلمك وحتي لو تأخرت في القسط ايضا المهم متجبش قسط علي الاخر انا كان عندي قطعة تأخر عليها 3 اقساط محصلش حاجة بس اخدوا فوائد حضرتك سافر بالسلامة وكمل في فبراير وربنا معاك والمرحلة التي وصلت لها ممتازة شوف جيرانك فيه ناس عملت عادية ومسلحة

اما بالنسبة للتعلية فمن حقك بدروم وارضي واول وغرف سطح كان زمان بتدفع 25 % من ثمن الارض ويسمحلك بدور لكن فية ناس رفعوا قضايا علي الوزير وتقريبا القرار اتلغي اسئل في العقارية اوانا هكون هناك الاحد اسئل وارد عليك

اخي الفاضل

مع احترامي الشديد لراي حضرتك بس لازم عمل اي خرسانات قبل 31/8 اقل حاجه قواعد واعمده لو تخصيص قديم

اما لوجديد لابد من وضع قواعد واعمده وسقف بدروم واعمده للارضي كحد ادنى

كذلك الاقساط طبعا ممكن تتاخر فيها شويه لكنها بتتراكم بسبب الفوائد المركبه اللي بيعملها البنك

فتلاقي حضرتك دفعت القسط مرة ونصف في السنه

طبعا صاحب القطعة اولى بيها

ومعلش كان زمان بيكون تهديد صوري فقط

اما وهم الان متعطشيين لقطع اراضي معلش الحكومه دايما بيجي على الغلبان

هم بيهددوا لكنهم يستطيعوا لانهم عامليين الشرط الجزائي في العقد ولو اتكلمت يقولوا العقد شريعة المتعاقديين - بالنسبه للاراضي القرعة-

وده كان من شروط التقديم

معلش لابد من ان نكون في الامان - ده عموما في اي مدينه من المدن الجديده - وربنا معاكم ويوفقكم

تقبلوا تحياتي

مهندس ابو يوسف

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...