اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

خريطة مدينة بدر

abuAdham

Recommended Posts

السلام عليكم

قرأت في مشاركة قديمة في احد المنتديات ان

الأرض تخصيص فلل الحى المميز مدينة بدر

الأرض تخصيص 30/1/2008

مهلة الترخيص 9 شهور من هذا التاريخ

مهلة الأساس 12 شهر أخرى

مهلة المبانى والهيكل الخارجى فقط 12 شهر أخرى

يعني ده معناه ان مهلة الاساسات خلصت و في مشكلة في الجهاز ولا الجهاز لا يسحب الارض الا بعد نهاية كل المهل(الأساس +المبانى ) اواخر 2010

رابط هذا التعليق

• الردود 595
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

اسلام عليكم اخي الفاضل اولا الارض معمول لها رخصة ام لا دة اهم شيئ ثانيا انا عندي ارض استلام

23 / 11 / 2008 فقط عملت الرخصة وتصريح الحفر ومعملتش فيها اي شيئ فلا تقلق الوزارة مش ماشية مع الناس باليوم والارض التي تسحب بيكون مر عليها وقت المهم ارسل لي البيانات التالية وان شاء الله احاول افيدك

1- رقم القرعة

2- تاريخ الاستلام

3- فية رخصة ولا لا

4- تاريخ اصدار الرخصة

5- فية تصريح حفر ولا لا وتاريخة ان وجد

6-فيها كام توكيل ومسلسلين ام لا ويفضل الشراء من أصيل

ولو عاوز تستفسر عن السعر ارسلي رقم القطعة واي حي متميز وشكرا علي الصور

رابط هذا التعليق

اسلام عليكم اخي الفاضل اولا الارض معمول لها رخصة ام لا دة اهم شيئ ثانيا انا عندي ارض استلام

23 / 11 / 2008 فقط عملت الرخصة وتصريح الحفر ومعملتش فيها اي شيئ فلا تقلق الوزارة مش ماشية مع الناس باليوم والارض التي تسحب بيكون مر عليها وقت المهم ارسل لي البيانات التالية وان شاء الله احاول افيدك

1- رقم القرعة

2- تاريخ الاستلام

3- فية رخصة ولا لا

4- تاريخ اصدار الرخصة

ولو عاوز تستفسر عن السعر ارسلي رقم القطعة واي حي متميز وشكرا علي الصور

السلام عليكم

شكرا على الرد لاني كنت بجد بدات اقلق

1- رقم القرعة

4

2- تاريخ الاستلام

30/1/2008

3- فية رخصة ولا لا

يوجد رخصة

4- تاريخ اصدار الرخصة

اكتوبر 2008

لم اسأل لاني لم اشتري الارض و لم اكناعرف ان تصريح الحفر مهم

الحمدلله اصيل بس هو ممكن ان يطلع لخطاب القرعة و محضر الاستلام للارض بدل فاقد؟ و كيف اعرف ان الارض ليس عليها توكيلات اخرى قبلي؟ لان لو ممكن يبقى الارض ممكن تتباع لاكتر من واحد

و كيف اضمن حقي

رابط هذا التعليق

23 / 11 / 2008 فقط عملت الرخصة وتصريح الحفر ومعملتش فيها اي شيئ فلا تقلق الوزارة مش ماشية مع الناس باليوم والارض التي تسحب بيكون مر عليها وقت المهم

معلش بس عندي سؤال تاني هو يعني ايه "الارض التي تسحب بيكون مر عليها وقت" وقت يعني تقريبا قد ايه

رابط هذا التعليق

اولا المهلة 12 شهر من تاريخ الاستلام لأستخراج الرخصة ثم 18 شهر من تاريخ الرخصة لأنهاء الهيكل الخرساني ثم 12 شهر لعمل التشطيبات الخارجية لكن لو حضرتك جاد في البناء وبدأت واشتغلت فعلا فألجهاز بيقدر هذا وعمرة ما هيسحب منك الارض ومثلا عليها بدروم وارضي ومر ال 12 شهر الاخرين ومعملتش التشطيبات يعني الجاد محدش يبيجي جنبة وهذا من الواقع وانزل بدر واتأكد بنفسك والارض التي تنسحب بيكون صاحبها نايم في الخط ومر ال 12 شهر وال 18 ال بعدهم وال 12 الاخرين ومعملش حاجة

ثانيا مستحيل تعمل محضر استلام بدل فاقد انا وقعت في المشكلة دي في ارض تخصيص وعملت محضر في قسم شرطة بدر ان المحضر ضاع مني وارفقت المحضر في طلب لرئيس الجهاز ورفض اعطائي بدل فاقد ولا حتي صورة طبق الاصل لكن بالنسبة لأرض القرعة اسئل الشئون القانونية وممكن تلاقي صورة محضر الاستلام في ملف الرخصة بالجهاز واتأكد لانة هام جدا ولو قالو لحضرتك ممكن البيع ونقل الملكية بعد البناء طبعا بدونة _ محضر الاستلام _ يبقي تاخد علي البايع اقرار انة لم يسبق لة توكيل اي شخص بالتصرف في الارض والا يلتزم برد المبلغ المدفوع وتعويض حضرتك تقدرة ( جواب القرعة مثل جواب التخصيص ومحضر الاستلام اهم ورقة تخص الارض ) فلا تتهاون الاراضي كثير وخليك في الامان دة كل ما تحب تعمل اي شيئ ولو بسيط في الجهاز يطلع الموظف يقولك فين محضر الاستلام لكن اتأكد من الشئون القانونية فية واحد اسمه الاستاذ صلاح راجل كويس وبيسمع وعندة ضمير اذهب لة واسئلة دة لو لسة موجود انا بالنسبة للأرض التخصيص رحت نقلت ملكية واصبح اسم المشتري الجديد هو ال في الجهاز لكن القرعة ابني وشطب وبعدين انقل ساعتها هتعمل اية تصريح الحفر مش مهم ممكن تعملة وتدفع حوالي الف ونص ج انا لسة عاملة في شهر 9 الماضي لكن هتعمل اذي بدون محضر الاستلام اما لو ممكن الشخص يكون عمل توكيلات ولا لا مش هتقدر تعرف هذا لانك مش معقول تسئل في كل مكاتب الشهر العقاري لو لقيت صورة من محضر الاستلام وجواب التخصيص في صندوق الرخصة ممكن تصورهم وترفقهم بمحضر الشرطة ال لازم جدا جدا يتعمل بفقدان هذا الورق وترفق الورق وتشوف هل الامور ممكن تمشي بهذا الورق لو تمشي ممكن تساوم البائع ينزل لك في السعر شوية لأن الورق مش موجود

وحضرتك نسيت ترسل رقم القطعة ومساحتها وفي اي حي

تم تعديل بواسطة abuAdham
رابط هذا التعليق

اولا المهلة 12 شهر من تاريخ الاستلام لأستخراج الرخصة ثم 18 شهر من تاريخ الرخصة لأنهاء الهيكل الخرساني ثم 12 شهر لعمل التشطيبات الخارجية لكن لو حضرتك جاد في البناء وبدأت واشتغلت فعلا فألجهاز بيقدر هذا وعمرة ما هيسحب منك الارض ومثلا عليها بدروم وارضي ومر ال 12 شهر الاخرين ومعملتش التشطيبات يعني الجاد محدش يبيجي جنبة وهذا من الواقع وانزل بدر واتأكد بنفسك والارض التي تنسحب بيكون صاحبها نايم في الخط ومر ال 12 شهر وال 18 ال بعدهم وال 12 الاخرين ومعملش حاجة

ثانيا مستحيل تعمل محضر استلام بدل فاقد انا وقعت في المشكلة دي في ارض تخصيص وعملت محضر في قسم شرطة بدر ان المحضر ضاع مني وارفقت المحضر في طلب لرئيس الجهاز ورفض اعطائي بدل فاقد ولا حتي صورة طبق الاصل لكن بالنسبة لأرض القرعة اسئل الشئون القانونية وممكن تلاقي صورة محضر الاستلام في ملف الرخصة بالجهاز واتأكد لانة هام جدا ولو قالو لحضرتك ممكن البيع ونقل الملكية بعد البناء طبعا بدونة _ محضر الاستلام _ يبقي تاخد علي البايع اقرار انة لم يسبق لة توكيل اي شخص بالتصرف في الارض والا يلتزم برد المبلغ المدفوع وتعويض حضرتك تقدرة ( جواب القرعة مثل جواب التخصيص ومحضر الاستلام اهم ورقة تخص الارض ) فلا تتهاون الاراضي كثير وخليك في الامان دة كل ما تحب تعمل اي شيئ ولو بسيط في الجهاز يطلع الموظف يقولك فين محضر الاستلام لكن اتأكد من الشئون القانونية فية واحد اسمه الاستاذ صلاح راجل كويس وبيسمع وعندة ضمير اذهب لة واسئلة دة لو لسة موجود انا بالنسبة للأرض التخصيص رحت نقلت ملكية واصبح اسم المشتري الجديد هو ال في الجهاز لكن القرعة ابني وشطب وبعدين انقل ساعتها هتعمل اية تصريح الحفر مش مهم ممكن تعملة وتدفع حوالي الف ونص ج انا لسة عاملة في شهر 9 الماضي لكن هتعمل اذي بدون محضر الاستلام اما لو ممكن الشخص يكون عمل توكيلات ولا لا مش هتقدر تعرف هذا لانك مش معقول تسئل في كل مكاتب الشهر العقاري لو لقيت صورة من محضر الاستلام وجواب التخصيص في صندوق الرخصة ممكن تصورهم وترفقهم بمحضر الشرطة ال لازم جدا جدا يتعمل بفقدان هذا الورق وترفق الورق وتشوف هل الامور ممكن تمشي بهذا الورق لو تمشي ممكن تساوم البائع ينزل لك في السعر شوية لأن الورق مش موجود

وحضرتك نسيت ترسل رقم القطعة ومساحتها وفي اي حي

اشكرك كثيرا على التوضيح

انا لم انسى رقم القطعة و الحي لكن حسيت انه ليس مهم و هو على العموم احنا لسة لم نقرر بين 141 في الKو المساحة في حدود 600 و 244 في الB و المساحة في حدود 800

رابط هذا التعليق

• بعد 3 أسابيع...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

أنا رجعت من الرياض من شهر تقريبا واستلمت القطعة بتاعتي اللى فى بدر

فياريت لو حد من الأخوة يقدر يساعدنا فى لتراخيص والحفر ويدلنا على مكاتب هندسية

ومقاولين ما يبخلش علينا ويبعت لنا رقم موبايله على الخاص

وجزاكم الله خيرا

مرحبا بكم فى منتدى قريتنا منتدى قرية أبومتولى

وهو لسه تحت الإنشاء طبعا388696026.gif

رابط هذا التعليق

أ / متولي الرجاء تشغيل خاصية استقبال الرسائل

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

أولا أخبار حضرتك ايه معلش بقالي فترة مش بدخل المنتدي

وخاصية الرسائل الخاصة عندي شغالة وممكن حضرتك تراسلني على الايميل بتاعي

meto2008_vip@yahoo.com

وياريت لوتبعتلي رقم موبايلك

وشكرا لاهتمام حضرتك

مرحبا بكم فى منتدى قريتنا منتدى قرية أبومتولى

وهو لسه تحت الإنشاء طبعا388696026.gif

رابط هذا التعليق

• بعد 2 شهور...

اليوم صباحاً اتيح لي مشاهدة مدينة بدر

بصراحة منطقة الفلل عجبتني جداً لكن لم أسال عن الأسعار لأني كنت بتفرج وانا جالسة في السيارة

طيب لو مثلاً عايزة أبعد عن موضوع البناء واشتري فيلا مش متشطبة

ممكن ألاقي وبكم الأسعار و

أفضل ادفع كاش واللا تقسيط مع العلم اني عايزة أبعد عن موضوع التوكيل

طيب لو الفيلا عليها اقساط هل ممكن ادفع كاش وكتبها بأسمي مباشرة

أرجو السرعة في الرد لأني اجازتي مش كبيرة

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

انا كنت متوجس من مدبنة بدر و تعبت م.اشرىف في الاستفسارات جزاه الله خير

و الحمد لله اشتريت قطعة 600م و بنيت البدروم و الارضي و ربنا يعينا جميعا

انا خدت لفة في الشروق و بدر...... وجدت ان مدينة الشروق احسن من مدينة بدر

لكن حي الفيلات في بدر احسن من احياء كتيرة في الشروق

لان اقل مساحة في بدرر 600 و البناء علي 40 % فقط يعني 60 % مساحات خضراء

اقل الشوراع هناك من حوالي 20م

مثال

انا باني 200م , 400 هاتبقي ردود و جنينة

و جاري البحري حوالي 1000م بيبني علي 300 و سايب الباقي فاضي

و الجار الخلفي مساحته كبيرة 1200 و باني علي حد قوله 350م

فطبعا بالمنظر ده انا هاكون عايش في جنينة

بالنسبة للاسعار صراحة لا اعرف لاني اشتريت من فترة 160 الف علي رابط بين مجاورتين

و اعتقد ان الاسعار ما زادتش او تكون انخفضت

نصيحتي عليكي و علي الوسيط

انا اشتريت عن طريقه و ابن عمي دكتور جامعي و بالرغم انه عايش في مصر و ايده طايلة عني الا انه اشري كذلك عن طريق الوسيط

ربنا يوفقك

رابط هذا التعليق

وجدت هذا ألاعلان في الوسيط هل السعر مناسب

شقة 120 م صافي بجسر السويس 3غرف وريسبشن 3قطع ببرج فاخر مدخل وسلالم رخام اسانسير شارع واسع قريب من الشارع العمومي ب120 الف

رابط هذا التعليق

وجدت هذا ألاعلان في الوسيط هل السعر مناسب

شقة 120 م صافي بجسر السويس 3غرف وريسبشن 3قطع ببرج فاخر مدخل وسلالم رخام اسانسير شارع واسع قريب من الشارع العمومي ب120 الف

بسم الله الرحمن الرحيم

الأخت الفاضلة / بنت الشاطئ

تحية طيبة وبعد 000

تأكدى أولاً من مستندات ملكية الأرض و مستندات الرخصة لأن معظم المباني في هذه المنطقة تم بناؤها بدون ترخيص 0

خالص تحياتي

مهندس / أشرف محمد

اللهم علمني ما ينفعني

و نفع الناس بما علمتني

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

انا في الحقيقة اخذت شوط كبير في البحث عن قطعة أرض في العبور أو الشروق بس فشلت في النهاية لأنني كنت حاسس أن العملية فيها مبالغة في الأسعار لدرجة أن صاحب القطعة بيبيع لك الشمس والهوا والنادي والشارع. وفي النهاية حسيت أنني ممكن أشتري في مدينة بدر بس أنا معلوماتي قليلة عن بدر ياريت حد يكون عندة قطعة ارض كويسة وموقع متميز وتكون عمارات ومساحتها 600متر لأنني جاد جدا في الشراء ويارب ييسر لي الأمر على يد ناس أولاد حلال لأنني خلاص تعبت

elmorsym2@yahoo.com

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

انا في الحقيقة اخذت شوط كبير في البحث عن قطعة أرض في العبور أو الشروق بس فشلت في النهاية لأنني كنت حاسس أن العملية فيها مبالغة في الأسعار لدرجة أن صاحب القطعة بيبيع لك الشمس والهوا والنادي والشارع. وفي النهاية حسيت أنني ممكن أشتري في مدينة بدر بس أنا معلوماتي قليلة عن بدر ياريت حد يكون عندة قطعة ارض كويسة وموقع متميز وتكون عمارات ومساحتها 600متر لأنني جاد جدا في الشراء ويارب ييسر لي الأمر على يد ناس أولاد حلال لأنني خلاص تعبت

elmorsym2@yahoo.com

السلام عليكم

انا كنت متوجس من مدبنة بدر و تعبت م.اشرىف في الاستفسارات جزاه الله خير

و الحمد لله اشتريت قطعة 600م و بنيت البدروم و الارضي و ربنا يعينا جميعا

انا خدت لفة في الشروق و بدر...... وجدت ان مدينة الشروق احسن من مدينة بدر

لكن حي الفيلات في بدر احسن من احياء كتيرة في الشروق

لان اقل مساحة في بدرر 600 و البناء علي 40 % فقط يعني 60 % مساحات خضراء

اقل الشوراع هناك من حوالي 20م

مثال

انا باني 200م , 400 هاتبقي ردود و جنينة

و جاري البحري حوالي 1000م بيبني علي 300 و سايب الباقي فاضي

و الجار الخلفي مساحته كبيرة 1200 و باني علي حد قوله 350م

فطبعا بالمنظر ده انا هاكون عايش في جنينة

بالنسبة للاسعار صراحة لا اعرف لاني اشتريت من فترة 160 الف علي رابط بين مجاورتين

و اعتقد ان الاسعار ما زادتش او تكون انخفضت

نصيحتي عليكي و علي الوسيط

انا اشتريت عن طريقه و ابن عمي دكتور جامعي و بالرغم انه عايش في مصر و ايده طايلة عني الا انه اشري كذلك عن طريق الوسيط

ربنا يوفقك

رابط هذا التعليق

جزاكم الله خيرا جميعاً

بفضل الله اشتريت قطعة أرض بمدينة بدر

وقد اعتمدت جدا على الخرائط التي قدمتومها لنا وعملت فولدر خاص بكل خرائط الحي المتميز

K L B A

فبارك الله لكم

وجزاكم خيرا

ولمن يسألون عن المدينة وعن مدى العمران فيها

فقد كنت هناك منذ اسبوع تقريبا وماشاء الله العمل جاري على قدم وساق ويوجد بعض الفلل تم سكنها

ويوجد فلل أخرى في طور البناء ولكن من الواضح جدا ان اصحابها لهم ذوق عالي

ان شاء الله ابدا بالبناء قريبا وعند الانتهاء سأسكن فورا باذن الله

وأتمنى ان نتعاون جميعا لنحافظ على المدينة والاحياء السكنية

فليس المهم ان تكون المدينة اسعارها غالية او غير ذلك

لكن المهم حقا هو ان نحافظ على المكان الذي سنعيش فيه منظم ونظيف وهذا سيكون ان شاء الله بالتعاون

الله المستعان

دعواتكم لنا بالتوفيق

وأي شئ ان شاء الله اكون بالخدمة قدر المستطاع

أخوكم

المهندس زياد محمد

تم تعديل بواسطة ziad mohamed
رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...