اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

استكمالاً لمسلسل النصب وبيع الوهم

Recommended Posts

الحقيقة انا هعرض الموضوع دا استكمالا لمواضيع سابقة كانت نشرت في المنتدى واللي بتتكلم عن الناس اللي بيقولوا انهم يقدروا يجيبوا عقود عمل لدول اجنبية الحقيقة انا الموضوع ما اخدتش في اي خطوة ايجابية لكن بس احب اعرضلكم مراسلات على الاميل بيني وبين الطرف الاخر علشان اهل الخبرة اللي موجودين بالمنتدى يفيدونا لانة بيقول انة بينتمي لشركة كبيرة ليها فروع في امريكا وانجلترا وللعلم انا فعلا اتصلت على مكتب امريكا ومكتب انجلترا وهما ادوني تليفون الشخص اللي هما بيقولوا عليه انه وكيلهم في الاردن هوا مقيم في ايطاليا لكن الفترة اللي انا كلمته فيها كان في الاردن الحقيقة برضوا الموضوع يمكن انة من اكتر من شهرين لكن انا حبيت اضيفة زي ما قلت استكمالا لمسلسل بيع الوهم

انا وجدت الاعلان موجود على النت فكلمت الشركة في امريكا ردوا عليا عرفوا اني في السعودية فاعطوني رقم وكيلهم في الاردن

كلمت وكيلهم في الاردن قالي ابعتلي المعلومات الشخصية والسيرة الذاتية على الاميل اللي هوا بعتلي رسالة بيه بعدين على جوالي ونص الرسالة مني كان كالتالي

Dear,Sir,

Please find attached my CV you will find throw it my personal and educational information, waiting your reply.

And the most important thing that I want to know beside the details of the employment contract , how much will it cost me?

If you have any further question send me.

Thanks,

Diaa

وبعدين هوا رد برسالة كالتالي

عزيزي الكريم

شكرا لأتصالك مع شركتنا ومرفق لك الأتفاقية المبدئية فيما يتعلق بعقود العمل علمل ان سعر تكلفة عقد العمل الى كندا النهائي هو 5900يوره والى إيرلاندا 4500 يوره مع العلم ان العقود الحالية في طريق النفاذ.

أذا كان لديك أي أستفسارات أخرى أرجو عدم التردد في الأتصال معي على الرقم الحالي بالاردن 00962785956495 او مراسلتي على هذا الأيميل وشكرا

المخلص

عمر محمد

مدير الشركة الأمريكية الدولية

المتحدة لخدمات السياحة والسفر

00393883451952 خارج ايطاليا

00393349127177 داخل ايطاليا

omar@americanunitedtravels.com

وارفقلي اتفاقية عقود عمل هوا بيقول انهم مش بياخدوا فلوس قبل التأشيرة لكن اللي بيحصل اية اني لازم اكون مأمن نصف المبلغ مع محامي انا اوكلة من طرفي الى حين اكتمال الاجراءات- كلام غريب شوية صح؟؟

المهم ان انا حاولت اني اعرف ميته اية فقولتله مينفعش اني مأمنش مبلغ دلوقتي لكن انا هدفعلك كامل المبلغ بعد استلام التأشيرة اتحجج انه لازم علشان الجدية اكون مأمن الفلوس مع انه مش هياخد حاجة في ايدةلان الفلوس هتكون في ايد المحامي ودا اللي هوا من طرفي انا - طيب واية الفايدة من التأمين بقى بصراحة مفهمتش النقطة دي

ورد عليا بالاميل دا

بعد التحية والاحترام

أشكرك على مراسلتك للشركة الأمريكية المتحدة للسياحة والسفر وأرفق لك نموذج عن اتفاقية عقد العمل المبدئي بين الزبون وشركتنا التي تنظم من قبل محامي معين من قبلكم مع العلم أن عقود العمل المتوفرة حاليا في شركتنا هي لكندا 6000 يورو وأيرلندا 5000 يورو شاملة الرسوم في كندا ورسوم السفارة وعمولات شركتنا عدا تذاكر السفر وأتعاب المحامي علما أن شركتنا لا تتقاضى أي مبالغ من طرفكم وذلك قبل تسليم عقد العمل إلى المحامي منظم هذه الاتفاقية لكن شركتنا لاتستلم نسخ جواز سفركم أو أي وثائق تطلب منك مالم يقوم المحامي باستلام كامل تكاليف عقد العمل وتوضع كامل المبلغ لدى المحامي منظم عقد العمل كأمانه لحين تسليم عقد العمل مجهز ومصادق وموثق من السفارة بشكل قانوني وأرجو أن وضحت الأمور لكم مع العلم أن العقود ألان قريبة على النفاذ وأرجو عدم التردد بأي سؤال ومراسلتي على هذا الأيميل في أي استفسارات جديدة او مراسلتي وباللغة العربية على هذا الموبايل رقم 00393883451952 وشكرا..

ا

مع الاحترام

مدير الشركة الأمريكية الدولية

المتحدة للسياحة والسفر

فرع ايطاليا

omar@americanunitedtravels.com

www.americanunitedtravels.com

انا زي مقولت يا جماعة انا ما اتخذتش اي خطوة ايجابية في الموضوع دا لكن انا بعرض الموضوع زي مقولت استكمالا لمواضيع سابقة مع العلم انا لم اتأكد اذا كان الراجل دا نصاب ولا لا بس اللي عرفتة ان الشركة دي ليها فعلا اكتر من فرع حول العالم وكمان ليها موقع عل نت

وعليه فارجوا التأكد من اصحاب الخبرة

رابط هذا التعليق

استاذ ضياء اسمحلى اشاركك التفكير بصوت عالى شويه

اولا اتصالك بتليفون ف امريكا او انجلترا اكيد ميبقاش ضمان ان الشركة موجوده فعلا و لكن لنفرض ان الشركة صحيحة وموجوده فعلا

و نتناقش على هذا الاساس

اولا الشركة تخصصها سياحة وسفر ... يبقى المنطقى ان شغلها كله ف النقطة دى واى فيزا هيجيبهوها هتبقى فيزا سياحة

ايه بقى علاقتهم بايجاد فرص عمل للناس

ثانيا انا مش فاهم حتة انك تحط التامين عند المحامى ...اللى انت هتجيبه من ناحيتك اساسا... طب ازاى

المفروض ان اى خطاب ضمان بيبقى ف البنك ولصالح الهيئة الفلانية لغرض كذا وكذا ولو انا فاهم غلط هابقى سعيد انى افهم الصح

ثالثا عقد عمل و ف شركات انترناشيونال ومن غير اى اختبارات او انترفيو او الحركات دى

بصراحة مش منطقية خالص

تفاءلوا بالخير تجدوه

بعضا مني هنا .. فاحفظوه

رابط هذا التعليق

اولا اتصالك بتليفون ف امريكا او انجلترا اكيد ميبقاش ضمان ان الشركة موجوده فعلا و لكن لنفرض ان الشركة صحيحة وموجوده فعلا

و نتناقش على هذا الاساس

اولا الشركة تخصصها سياحة وسفر ... يبقى المنطقى ان شغلها كله ف النقطة دى واى فيزا هيجيبهوها هتبقى فيزا سياحة

ثانيا انا مش فاهم حتة انك تحط التامين عند المحامى ...اللى انت هتجيبه من ناحيتك اساسا... طب ازاى

المفروض ان اى خطاب ضمان بيبقى ف البنك ولصالح الهيئة الفلانية لغرض كذا وكذا ولو انا فاهم غلط هابقى سعيد انى افهم الصح

ثالثا عقد عمل و ف شركات انترناشيونال ومن غير اى اختبارات او انترفيو او الحركات دى

بصراحة مش منطقية خالص

انت فعلا كلامك منطقي يا باشهمندس ياسر بس الحقيقة الموضوع شوية غامض خصوصا انه على اساس كلامة يعني ان الشركة دي بيطلعلها عقود عمل مرتين في السنة وانا برضوا سألته هيا ازاي شركة سياحة وبيطلعلها عقود عمل بيقول ان هما بيفتحوا فروع وكدا الحقيقة مش عارف بس انا عموما زي ما قولت ما اخدتش خطوات ايجابية في الموضوع ولكن انا بعرضة لاني عارف ان قبل كدا كان في موضوع مشابة والاخوة قدروا يتأكدوا من نصبة

رابط هذا التعليق

• بعد 1 سنة...

و نتناقش على هذا الاساس

بصراحة مش منطقية خالص

انت فعلا كلامك منطقي يا باشهمندس ياسر بس الحقيقة الموضوع شوية غامض خصوصا انه على اساس كلامة يعني ان الشركة دي بيطلعلها عقود عمل مرتين في السنة وانا برضوا سألته هيا ازاي شركة سياحة وبيطلعلها عقود عمل بيقول ان هما بيفتحوا فروع وكدا الحقيقة مش عارف بس انا عموما زي ما قولت ما اخدتش خطوات ايجابية في الموضوع ولكن انا بعرضة لاني عارف ان قبل كدا كان في موضوع مشابة والاخوة قدروا يتأكدوا من نصبة

رابط هذا التعليق

أشكرك على مراسلتك للشركة الأمريكية المتحدة للسياحة والسفر وأرفق لك نموذج عن اتفاقية عقد العمل المبدئي بين الزبون وشركتنا التي تنظم من قبل محامي معين من قبلكم مع العلم أن عقود العمل المتوفرة حاليا في شركتنا هي لكندا 6000 يورو وأيرلندا 5000 يورو شاملة الرسوم في كندا ورسوم السفارة وعمولات شركتنا عدا تذاكر السفر وأتعاب المحامي علما أن شركتنا لا تتقاضى أي مبالغ من طرفكم وذلك قبل تسليم عقد العمل إلى المحامي منظم هذه الاتفاقية

ا

اخي الغالي أنا موجود في كندا ..مفيش عقود عمل لكندا...والحكومه بتنصح الناس ليل مع نهار من العقود الوهمية دي ..أؤكد مفيش عقود عمل لكندا..مش بالصورة دي ..مش بالمبلغ ده ..و الله اعلم بس اعتقد نصب.. مايغركش أنك اتصلت عليهم برة ورده عليك ..عادي ممكن مدي تلفون لواحد صاحبه عامل نفسه شركة..واحد في كندا ..واحد في انجلترا وهكذا

لو تحب اديني رقمهم في امريكا و أنا اتصل عليهم واجيبلك قرارهم بفضل الله..لو حيكدب حيبان أكيد

كل عام وانت بخير

تم تعديل بواسطة MoeTdot

لا اله الا الله والله اكبر ولا حول ولاقوة الا بالله

سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم

سبحان الله والحمد لله ولا اله الا الله و الله اكبر

استغفر الله الذي لا اله الا هو واتوب اليه

سبحانك اللهم وبحمدك سبحان الله العظيم

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • أضف...