اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

(البيك) .. ذلك المطعم الذي ملك شغاف قلبي

سهل جدا

Recommended Posts

فعلا البيك مطعم يستحق ألإحترام والتقدير ،،، أنا كنت بأشتغل على بعد 250 كيلو من جده وكنت باأكره يوم السفر لجده لزحمتها ولكن من يوم ماأكلت فى البيك بقيت أستنى اليوم إللى هسافر فيه لجده علشان آكل عنده وياسلام على المسحب ولا سلطة الملفوف ،، ومره أكلت وجبة الجامبرى الجامبو أم 27 ريال وجهى قعد منور أحمر يومين ....آه ... آه ...فكرتونى بالذى مضى ،،، فيه صديق لى كان صديق لصاحب البيك وقال لى أنه أول مافتح كان بيخرج وجبه صدقه أمام كل وجبه يبيعها ،، علشان كده ربنا وسعها عليه وأعطاه أسباب الرزق الواسع

رابط هذا التعليق

• الردود 46
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

فعلا مفيش حد يعرف سر الخلطه ابدا يا سيسو غير القليلين من المسؤولين عن المطعم

لو سمحت إنت مش سبيتنا وروحت عُمان وبعدين دُبي وبعدين كندا ...

سيبنا في حالنا واللي إحنا فيه يا أخي !!

حتى اللقمة باصص لنا فيها كمان :closedeyes:

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق

في واحد صاحبي وحبيبي هنا من ايام الجيزة واعدني بأربع وجبات " بيك " وكل مره يقعد يتهرب مني .. وأخر مره كان عندي في الرياض إستنيته يدخل عليه بأربع كراتين يفرح بهم قلبي الحزين .. إلا وألاقيه جاي إيد ورا وإيد قدام ويقولي : إتكسفت أشيلهم في الطيارة ..

إحنا مش بنسييح لحد ولا هانقول اسماء عشان التشهير ولا هاقول إن أول حرف من إسمه هو " موديست " يالله مالناش دعوى بسيرة الناس ...

خلاص يا سونسون انت وعدتني إنك جاي عمرة قريب و هاشوفك إن شاء الله :closedeyes:

انت تيجي العمرة و و انا عند وعدي هأشتري لك البيك علشان و انت راجع الرياض تتمِسك انت بيهم في المطار :wub:

و بما أن الأخوة و الأخوات أفادوا بخصوص الطعم الرائع لوجبات البيك و أتفق مع من قال منهم أن كنتاكي "بينِش" و محدش معبره مقارنةً بالبيك في جدة و لا يمكن مقارنة طعم كنتاكي جدة بكنتاكي مصر لأن طعم وجبات كنتاكي في مصر أفضل منها هنا و هذا عيب في الرقابة من إدارتهم في جدة.

أهم ما في البيك هو السرعة في تلبية الطلبات يعني ممكن يكون معك رقم 99 وقت دفعك للفلوس عند الكاشير و يكون الرقم على اللوحة 40 مثلاً .. هاتقول يااااااااه قدامي مش أقل من ساعة علشان يوصلوا لرقمي .. مفيش 5 دقائق بالكتير يا مؤمن إلا و تلاقي نفسك معاك طلبك و راكب عربيتك و إحتمال تكون خلاص وصلت البيت و خلصت أكل كمان :wub:

سرعة خرافية لدرجة أن صديق لي يعمل في البنك السعودي البريطاني قال لي إنهم بيفكروا يدرسوا طريقة البيك علشان يشوفوا إزاي الزبون مش بيستنى كتير و ده من أهم اسباب نجاحهم في البيك في رأيي.

مش عارف من غير البيك كنا هانعيش إزاي :roseop:

وقف الخلق ينظرون جميعا ... كيف أبني قواعد المجد وحدي

وبناة الأهرام في سالف الدهر ... كفوني الكلام عند التحدي

أنا تاج العلاء في مفرق الشرق ... ودراته فرائد عقدي

إن مجدي في الأوليات عريق ... من له مثل أولياتي ومجدي

أنا إن قدر الإله مماتي ... لا ترى الشرق يرفع الرأس بعدي

ما رماني رام وراح سليماً ... من قديم عناية الله جنده

كم بغت دولة عليّ وجارت ... ثم زالت وتلك عقبى التحدي

إنني حرة كسرت قيودي ... رغم أنف العدا وقطعت قيدي

أتراني وقد طويت حياتي ... في مراس لم أبلغ اليوم رشدي

أمن العدل أنهم يردون الماء ... صفوا وأن يكدر وردي

أمن الحق أنهم يطلقون الأسد منهم ... وأن تقيد أسدي

نظر الله لي فارشد أبنائي ... فشدوا إلى العلا أي شد

إنما الحق قوة من قوى الديان ... أمضي من كل أبيض وهندي

قد وعدت العلا بكل أبي ... من رجالي فانجزوا اليوم وعدي

وارفعوا دولتي على العلم والأخلاق ... فالعلم وحده ليس يجدي

نحن نجتاز موقفاً تعثر الآراء ... فيه وثمرة الرأي تردى

فقفوا فيه وقفة حزم ... وارسوا جانبيه بعزمة المستعد

رابط هذا التعليق

على حد علمي إن صاحب محلات البيك هو شخص سوري متزوج من سعوديه

هلا أستاذ سي السيد .. حياك الله

أنا أعرف إنه فلسطيني , ومستثمر (ما عنده كفيل :winner: )

بس أنا كان نفسي أعرف الكلام اللي قالوا إستاذ مزهوري ده صحيح ولا لأ

أقصد السبب في عدم توسعه في باقي مناطق المملكة ..

ومــَنْ أَحْســــَنُ مِــنَ اللـَّـــــــهِ حُـكْــــمًا لِقـــــَوْمٍ يُوقِـنــــــــــُونَ

صدق الله العظيم

رابط هذا التعليق

اتفضلوا يا جماعة كلوا معايا

تحميل صور

ومــَنْ أَحْســــَنُ مِــنَ اللـَّـــــــهِ حُـكْــــمًا لِقـــــَوْمٍ يُوقِـنــــــــــُونَ

صدق الله العظيم

رابط هذا التعليق

هو البيك يعني البيه ؟

تقدم مصر سيمر بعدة مراحل

أول مرحلة هي القضاء على نظام مبارك

رابط هذا التعليق

ااااااااااااااااااااه على البيك تحفة تحفة انا للأسف فى الدمام وكل سنه بروح اعمل عمره 3 ايام مش باكل غير البيك ليل نهار لكن ياخساره السنه دى مش هقدر اروح اعمل عمره لعده اسباب طبعا ماديه الحمد لله

وبستغرب فعلا ازاى ميكنش له فروع اخرى هنا ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟[وسط][/وسط]

رابط هذا التعليق

على حد علمي إن صاحب محلات البيك هو شخص سوري متزوج من سعوديه

هلا أستاذ سي السيد .. حياك الله

أنا أعرف إنه فلسطيني , ومستثمر (ما عنده كفيل :roseop: )

بس أنا كان نفسي أعرف الكلام اللي قالوا إستاذ مزهوري ده صحيح ولا لأ

أقصد السبب في عدم توسعه في باقي مناطق المملكة ..

هلا والله

بس هو أنت ما لتكمنيش مصري ليه ؟

لأ بجد والله .. ليه ؟

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق

هو البيك يعني البيه ؟

تقدم مصر سيمر بعدة مراحل

رابط هذا التعليق

هلا والله

بس هو أنت ما لتكمنيش مصري ليه ؟

لأ بجد والله .. ليه ؟

من عاشر الأوم (القوم) :roseop:

في الشغل بتاعي ما فيهوش ولا موظف مصري , فطبعا مشكلة ..

الأخ شاب مصري

البيك يعني .....

والله مش عارف

بس العبرة ليست بالأسماء , إن شاالله يكون اسمه عتريس , برده هاكل منه

أنا عارف إن انت اشتقتله من كثر كلامنا , إن شاء الله نبعتلك وجبة مخصوص يا باشا

تم تعديل بواسطة سهل جدا

صدق الله العظيم

رابط هذا التعليق

هو بيقدّم بيك رولز ولا ايه بالزبط ؟

:lol:

الاخ الكريم

بحس دايما انك رايق كده وردودك مختصرة ومفيدة

هو بيقدم حضرتك وجبات جميله ذى ما الاخ سهل جدا قال بس للاسف بقى هو مش عندنا فى الرياض لكن لما بنروح مكة عقبالك كده يا رب

بنستقتل عشان نشترى من عنده عشان هو دايما زحمة جدااااا

ربنا يكرمك يا ست الكل

بس مفهمتش ايه وجبات جميلة دي ؟ يعني فاست فود زي المطاعم الأمريكية ولا مشويات زي تكا؟ ولا كبسة والذي منه؟

بالنسبة كنتاكي ده نيلة في الخليج ( أيام زمان لما كنا هناك) وفي مصر

و يعتبر من أزبل المطاعم في العالم

بجد أكل يجيب استبحس ربنا ما يكتبه على حد

اكل بارد ومليان دهون والفراخ بتشد

والصنية بتاعة الأكل متوسخة من الزبون اللي قبلك

يعني مش مكلفين نفسهم يغسلوها او يمسحها من بقايا فرافيت العيش او الدهون

دايما تلاقيها عليها دهون وتوسخ ايدك

وممكن جدا تطلب وجبة تلاقيه حطلك الساندوتش بدون شيبسي وبيبسي وتقنعه انك طالب كومبو يقوم يراجع الأوردر ويحطلك الحاجات وميكلفش نفسه باعتذار

بحس انهم بيلموا الأكل من مقالب الزبالة ويقدموه للزباين :lol:

أجمل مطعم بصراحة تشيليز

أكل وخدمة فوق الرائع

مستوى متميز

بس بالنسبة ليا (( و الطبقة الكادحة من شباب مصر )) يعتبر عدو لجيوبنا الغلبانة :ninja:

مداخلتك بصراحه يا شاب مصرى قلبت عليا المواجع !!!!

جوده الأكل فى المطاعم السريعه فى مصر ذات التوكيلات العالميه سواء كنتاكى - بيتزاهت - ماكدونالدز - برجر كنج ...............الخ

ذات مستوى سيئ جدا مقارنه بهذه المطاعم فى الغرب . وذات مستوى سيئ مقارنه بدول الخليج التى اجد مطاعم يتزاهت فيها

تقدم بيتزا وخيارات من بوفيه السلطه ولازانيا ذات جوده لا توجد فى مصر .......... الخ الأصناف واستغرب جدا من هذا الفرق فى جوده

الطعام مما جعلنى امتنع تماما عن دخول بيتزا هت منذ ايام الإعدادى . حتى دومينوز بيتزا ( توصيل منازل فقط ) وهو مطعمى المفضل انخفضت مستوى

جوده البيتزا فيه فى السنوات الأخيره .. لو جاءت البيتزا مره ممتازة يقابلها مرااااااااااااااااات فيها عيب او الجبنه ناقصه او او ... الخ.

اما كنتاكى .. لا اجد له وصف اكثر مما ذكرت ... كفيت ووفيت بصراحه ... عندى مشاعر عدائيه عاليه تجاه هذا المطعم فى مصر والسعوديه

ولا اعرف لماذا رائحه المطعم دائما مستفزه وسيئه فى مصر حتى بمجرد المرور من امامه وليس الدخول فيه ... وايضا جوده الوجبه

فى مصر اقل من الخليج بمراحل وكندا بمراااااحل ... وهذا سبب فرق السعر ( يا استاذ ايهاب :happy: ).

منذ عامين ثلاثه اعتقد افتتحت محلات ( سينابون ) فى مصر ............................ السينابون هناك لا يمت للسينابون الذى فى محلات السعوديه !!!

فى مصر قطعه السينابون صغيره.. صوص التشوكليت او الكراميل محطوط فوقها يادوب بمعلقه وبحساب والمكسرات يادوب وهنا فى السعوديه

السينابون تحس انه حجمه طعمه الصوص اللى عليه شيئ تانى واكثر جوده . اما بيت الدوناتس ... ينطبق عليه نفس الكلام .. جوده سيئه جدا

مقارنه بجوده الدونات فى السعوديه .

بالتالى انا ليه وجه نظر ... مصر تكسب فى حاجه وحده بس هو الأكل البلدى اللى هى مشهوره بيه ... كباب وكفته ، حمام ، سندوتشات محليه

كشرى ... الخ اى حاجه مصريه صميمه . او مطاعم عالميه معينه معروفه سواء اكل لبنانى او مكسيكى ....

افتكر زمان واحنا اطفال كان فى السعوديه الطازج مشهور اوى والفراخ بتاعته مشهوره جدا لأنهم بيستعملوا نوع معين من الفراخ الصغيره اوى فى الحجم

ولقيت بعد فتره فرع فتح فى جامعه الدول وماما خدتنا ... كانت صدمه فرق الجوده طبعا برضه الفراخ كبيره .. طعم السلطات مختلف ... وكالعاده

لم نكرر الزياره.

وعليه فى مصر ............. يحيا الأكل المصراوى bv:- ، بعض المطاعم اللبنانيه ممتازه جدا فى مصر بدرجه احسن من السعوديه . ودا معناه

ان سوء جوده الطعام منحصر فى كل المطاعم السريعه للأسف .

بالنسبه لموضوع الحلقه ... البيك ... عمرى ما كنت بحبه وانا طفله ... على اولى ثانوى لما لقيت الناس كلها بتحبه بجنون بقيت باكل منه

واعتبره كويس .. لكن مش بحبه اوى . وهو من الوجبات النظيفه فعلا ... الجوده عاليه وممتازة .. السعر ممتاز.

الناس اللى بتحبه بجنون ... انصح بالتخفيف منه قدر الإمكان ............. يا جماعه ريحه التوم ........... فظيعه mfb:

احم احم ... تحيا جمهوريه مصر العربيه :D

سبحان الله مش شايفه فى الغربه احلى من طبق كشرى بالشطه الواحد ياكله وسط الشله وهو ميت من الضحك وشامم ريحه مصر فى كل حاجه

وفى طيبه الوشوش حواليه .

نسيت ارد على سؤالك يا شاب مصرى ... البيك هو ............ هو البيه ... بس باللهجه الشامى تبقى بيك .. دا لو مكنتش غلطانه :rolleyes:

وسلام كبير للأستاذ سهل ... اصلى عديت من غير ما اسلم على صاحب الموضوع واشكره . تحياتى ليك استاذ سهل .

تحياتى للجميع .

لولا

تم تعديل بواسطة لولا

طائره ورقيه

رياح شديده

خيط قصير

الطائره ليست بين السماء ولا الأرض

..هذه انا!!

لولا

رابط هذا التعليق

سبحان الله مش شايفه فى الغربه احلى من طبق كشرى بالشطه الواحد ياكله وسط الشله وهو ميت من الضحك وشامم ريحه مصر فى كل حاجه

وعندك واحد كشري للمعلمة لولا وكتر الشطة وصلحوووووووووووووووووو :rolleyes:

بس أنا أختلف مع حضرتك

بالنسبة للأكل المصري , فأنا أحبه عشان اتعودت عليه , وعشان بيفكرني بذكريات جميلة

لكن المطبخ المصري لا يقارن بالمطبخ الشامي

أقصد المطبخ الشامي هو أفضل مطبخ عربي

من ناحية الطعم والتنوع ومن الناحية الصحية وما إلى ذلك ..

دا كفاية السلاطات , مية صنف ونوع

تم تعديل بواسطة سهل جدا

صدق الله العظيم

رابط هذا التعليق

وعندك واحد كشري للمعلمة لولا وصلحوووووووووووووووووو

بس أنا أختلف مع حضرتك

بالنسبة للأكل المصري , فأنا أحبه عشان اتعودت عليه , وعشان بيفكرني بذكريات جميلة

لكن المطبخ المصري لا يقارن بالمطبخ الشامي

أقصد المطبخ الشامي هو أفضل مطبخ عربي

من ناحية الطعم والتنوع ومن الناحية الصحية وما إلى ذلك ..

دا كفاية السلاطات , مية صنف ونوع

انا مش قصدى ان الأكل المصرى احسن اكل على الساحه العربيه والدول ,, لكن قصدى ان الأكل المصرى فى مطاعم مصر هو نمبر ون فى التميز

بنسبه كبيره فى المطاعم المنتشره .

لكن طبعا الأكل اللبنانى والسورى من اروع اروع انواع الأكل الخفيف والصحى بدرجه كبيره ... انا عموما نباتيه بشكل كبير عشان كده قلت كشرى

مش كباب وكفته مثلا :happy: مشكله الخروج لمطاعم لبنانى ان الواحد بيشبع ديما قبل الطبق الرئيسى ما يجى .

رحت سوريا مع اهلى قبل كام سنه .. حقيقى كان الأكل من ضمن الحاجات الرائعه فى السفريه بشكل خرافى. طبعا اكتر المطاعم الحلوه

كانت على الجبل ,, والأنهار بتكون بتعدى هناك .. ديما تلاقى المطعم بيطل على مناظر خضرا وميه وانهار وبعدين الأكل يجى كل انواع السلطات

والعصيرات كلها فرش .. استمتاع حقيقى بالطعام والمنظر .. وكله اخضر :ninja: فاكره كمان كانت فى مطاعم من نوع تانى جوه البساتين

تلاقى النهر بيعدى فى البستان والقعدات جنب النهر بشكل عربى .. يعنى القعده على الأرض على اساس انك فى رحله

.. وتلاقى لما تطلب الأكل بيجيبوا معاه بطيخه

يحطوها فى الميه فى النهر الصغير اللى بيعدى جنبك ويثبتوها هناك ... ليه بقى الميه بتكون تلج يا سيدى .. وعلى ما تخلص اكل

تكون البطيخه بردت ,, ياخدوها ويقطعوها ... وبالهنا والشفا mfb:

والشاورما هناك غير السعوديه خالص .. بتتعمل فى العيش الشامى اللبنانى الكبير دا .. تخيل !! يعنى ساندوتش واحد ممكن ياكلوه اتنين

وبالناس بتاكل شاوما من الصبح عادى .. الشاورما بتتعمل من الصبح مش زى السعوديه بعد المغرب .

على فكره لكل سكان جده ... مطعم الرمال عنده شاورما من الذ وانظف انواع الشاورما فى جده - هى بس صغيره - هو فى شارع التحليه ناحيه الدانوب.

مش عارفه ليه ثقافه السلطات والأكل الصحى موجوده ومنتشره فى كل الدول العربيه اكتر من مصر .

وحب الأكل الشامى او الهندى او التايلندى او المكسيكى بيكون سببه الإختلاط بثقافات مختلفه وتنوع المطاعم حواليه والجنسيات كمان

عشان كده ديما بلاحظ ان الناس اللى بتحب اصناف غير الأكل المصرى بتكون عاشت بره مصر فتره.

ويحيا الأكل الشامى كمان ياعم .. فعلا يستاهل .. لا يعلى على الحمص وبابا غنوج التبوله والفتوش وورق العنب الحامض باللمون :lol:

لكن كمصريه مغتربه باكل الأكل دا طول السنه ,, حقيقى بشتاق لحاجات معينه فى مصر ممكن حد يشوفها تافهه .. زى كوبايه حمص الشام .. بالشطه برضه

ويكون فى عز الشتا وسخن :lol:

وشكلى رغيت كتير هنا مكنش تعليق وقلته يا استاذ سهل ... معلش اصلى رغايه :rolleyes:

لولا

تم تعديل بواسطة لولا

طائره ورقيه

رياح شديده

خيط قصير

..هذه انا!!

لولا

رابط هذا التعليق

الراجل اللي جوعنا (سهل جدا) انا هاجيلك اعمل عمرة مخصوص و هعمل يا سيدي واجب معاك

وهعزمك عند مطعم البيك ده .. على حسابك :roseop:

البشمهندسة لولا .. بالنسبة للمطاعم الأمريكية فكنتاكي متفرد بمستوى سئ جدا لا ينافسه أحد فيه

لكن بيتزا هت وماكدونالدز مصر ممتازين

وتشيليز رائع جد جدا جدا جدا ولكنه مدمر لجيوب الغلابة من أمثال اخوكم العبد الفقير الى الله :rolleyes:

و ان شاء الله مقاطعة لهم جميعا

http://www.egyptiantalks.org/invb/index.ph...mp;#entry433692

مدير الفرع كان بيشتغلني :unsure:

تم تعديل بواسطة شاب مصري

تقدم مصر سيمر بعدة مراحل

رابط هذا التعليق

ا

البشمهندسة لولا .. بالنسبة للمطاعم الأمريكية فكنتاكي متفرد بمستوى سئ جدا لا ينافسه أحد فيه

وتشيليز رائع جد جدا جدا جدا ولكنه مدمر لجيوب الغلابة من أمثال اخوكم العبد الفقير الى الله :lol:

http://www.egyptiantalks.org/invb/index.ph...mp;#entry433692

مدير الفرع كان بيشتغلني :sad:

شوف انا حقولك حاجه ... فعلا فى حاجه اسمها سيئ جدااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا = كنتاكى مصر :rolleyes:

وفى حاجه اسمها سيئ وحاجه اسمهما مش نفس المستوى اللى الواحد بيلاقيه فى فروع البلدان التانيه بس اهو ماشى .

بيتزاهت يا رفيق ابو مصعب مقارنه ببتزاهت فى جده مثلا فهو ااقل بكتييييير .. هنا يا بنى تدخل تلاقى بوفيه السلطات فيه انواع كتير جدا

جبنه تشيدر وكورن وهالابينو وسويت نودلز بالزبيب ومكعبات سلطه البطاطس بالمايونيز ومن غير مايونيز وسلطه تونه بالفلفل الرومى

وشرائح اناناس وفاصوليا حمرا وخس امريكى وكول سول وكام حاجه تانيه كمان مش فاكراهم ... مصر بقى بوفيه السلطه عباره عن سلطه كول سول مش عارفه ليه ميتها كتير شكلهم بيخففو المايونيز توفير برضه ومخللات مصريه

وزتون مصرى مخلل وجبنه بيضا مصريه وحاجات مختلفه خالص فى الطعم والجوده . طيب ده السلطه .. يعنى الواحد بيطلب السلطه وبعدها تشيز بريد

والطلبات الرئيسه .. التشيزبريد دا فعلا غريب فى مصر ... بيجى متقطع بشكل حلقات رفيعه وناشفه والجبنه عليه يادوب ..يادوب مرشوشه

بينما هنا فى السعوديه الشرايح بتتقطع بشكل مايل بحيث تكون شريحه العيش الفرنسي طويله وسميكه شويه فيها طرواه عشان متنشفش

فى الفرن وعليها كميه جبنه كويسه وطبعا فى مصر بيقدموه كده من باب الفهلوه والتوفير فى العيش والجبنه wst::

تيجى بقى تطلب لازانيا وانا بالنسبالى دى طيق رئيسى لأنى مبحبش البيتزا بتاعت بيتزاهت فالاقى اييييييييييييييييييييييه ... تيجى حته

كده عباره عن مربع صغير جنبه حته عيش فرنسى شريحه مدوره ناشفه طحن ... هنا بقى طبق اللازانيا بيجى حته مستطيله واخده الطبق كله

اللى خارج من الفرن وجنبها شريحه عيش فرنسى سميكه متقطعه بشكل مايل وعليها توابل وزيت زيتون .

يعنى من الآخر يا رفيق ابو مصعب ... حقيقى فى فرق فى الأكل ... سببه يا عم الفهلوه والشطاره واحنا حنعرف ازاى نقدم نفس الصنف اللى فى المنيو

بس بطريقتنا بحيث نوفر لأقصى درجه ومتقدرش تفتح بقك :unsure:

تشيلز بقى ... ليه فيه راى برضه ... اللى بيروح تشليز شارع الأندلس فى جده وتشيلز مصر الجديده حيلاحظ الفرق برضه .. بس بلاش اكتر كلام

احسن تصدر الأوامر للقياده بالتصفيه يا رفيق ابو مصعب :roseop: . لكن برضه مطعم لايقارن باى شكل بالمطاعم السريعه اللى بنتكلم عليها.

نفسي بقى حد عايش فى كندا ولا امريكا يقولنا الفرق فى جوده الأكل فى المطاعم دى بره .... اكيد طبعا الخليج جنبها فى المقارنه حيبقى زى المقارنه

بين مصر والخليج ......... عمرك لا حظت لما بتتفرج على اى فيلم او مسلسل امريكانى ويطلبوا بيتزا ... بتشوف علبه البيتزا بتبقى حجمها ازاى ؟؟

يعنى الكبيره عندهم بحجم تلاته كبيره من عندنا والجبنه محطوطه بضمير :lol: .

ومعلش يا استاذ سهل انى خرجت من موضوعك الرئيسى ( البيك ) واتوقع اليوم الخميس وغدا الجمعه ان كل محبين البيك حياكلو بيك خلال اليومين دول.

بالهنا والشفا :ninja:

تحياتى

لولا

تم تعديل بواسطة لولا

طائره ورقيه

رياح شديده

خيط قصير

..هذه انا!!

لولا

رابط هذا التعليق

من يوم فتح التوبك ده انا اكلت ((بيك))لغاية ما انتخمت و تقريبا ليا ثلاث ايام مقاطع ((البيك))مؤقتا لغاية ما اشتاق له تانيييييييييي :rolleyes:

:Zamalek: راية في البلكونه...

شاره عالعربية....

زملكاوي عيلتي كلها زملكاويه :dance:  

رابط هذا التعليق

الراجل اللي جوعنا (سهل جدا) انا هاجيلك اعمل عمرة مخصوص و هعمل يا سيدي واجب معاك

وهعزمك عند مطعم البيك ده .. على حسابك :roseop:

وتشيليز رائع جد جدا جدا جدا ولكنه مدمر لجيوب الغلابة من أمثال اخوكم العبد الفقير الى الله :closedeyes:

تشرف السعودية يا باشا, بس لما تنوي العمرة إن شاء الله تصحح نيتك عشان تاخذ الثواب

مش تعمل نفسك جاي عشان العمرة , وانت أصلا جاي عشان البيك :roseop:

وبالنسبة للمطاعم الأمريكية فعمري ما حبيتها

سواء في مصر أو بره مصر

باكل فيها أحيانا لما أكون مضطر (يعني جعان ومافيش مطعم قريب غيره)

وباكل فيها بردو لما أكون معزوم (أبو بلاش كتر منه) :wavinghappy:

غير كده , سندويتش فول أو طبق كشري من أبو شطة بتاع الأخت لولا أحسن منه مية مرة

ولو الحالة المادية كويسة شوية , اديها كباب وكفتة من أي محل نظيف .. (إن شاالله ما حد حوش)

صدق الله العظيم

رابط هذا التعليق

من يوم فتح التوبك ده انا اكلت ((بيك))لغاية ما انتخمت و تقريبا ليا ثلاث ايام مقاطع ((البيك))مؤقتا لغاية ما اشتاق له تانيييييييييي :unsure:

بالهنا و الشفا يا استاذ مسافر

دى استمارة لتدوين المقترحات من قبل عملاء البيك و أيضا تقدير مستوى الخدمة

ماشاء الله سلسلة مطاعم البيك تتكون من 22 فرع فى جدة و 5 فى مكة و فرع واحد فى المدينة

كيف اصطباري وما في العمر متسع...!!

رابط هذا التعليق

أهلا بك الأخ الفاضل: النجم الثاقب

شكلك من محبي البيك زيي .. :lol:

ماشاء الله سلسلة مطاعم البيك تتكون من 22 فرع فى جدة و 5 فى مكة و فرع واحد فى المدينة

أنا أسمع إنهم حوالي 30 فرع في جدة ومكة

وتقريبا فرعين بس في المدينة

شكرا لك , ومش خسارة فيك الوردة ديه :roseop:

صدق الله العظيم

رابط هذا التعليق

أهلا بك الأخ الفاضل: النجم الثاقب

اهلا بك اخى الفاضل سهل جدا :roseop:

شكلك من محبي البيك زيي .. wst::

تمام .. مظبوط :lol: .. بس للأسف انا مش من سكان جدة .. لكن كل ما اروح جدة أكيد لازم اكل فى البيك ان شاء الله :)

أنا أسمع إنهم حوالي 30 فرع في جدة ومكة

وتقريبا فرعين بس في المدينة

انا جبت العدد ده من الوجه الآخر للورقة بتاعة المقترحات .. عديت الفروع و طلعوا زى ما ذكرت قبل كده .. يجوز فى فروع اخرى مش مكتوبة او الورقة مش معمولها تحديث

شكرا لك , ومش خسارة فيك الوردة ديه :lol:

العفو يا فندم .. الف شكر على الوردة wst::

كيف اصطباري وما في العمر متسع...!!

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• الموضوعات المشابهه

• 0
      هل وحن بصدد انفجار معلوماتي حيث تاتي المعلومات من كل صوب ChatGPT نعم، يمكن أن يشعر الأشخاص في هذا العصر بأنهم في وسط انفجار معلوماتي. مع تقدم التكنولوجيا وانتشار الإنترنت ووسائل الاتصال الاجتماعي، أصبحت المعلومات متاحة بشكل كبير وسهل الوصول إليها. يمكن للأفراد الحصول على معلومات من مصادر مختلفة ومتنوعة، وهذا يشمل الأخبار، والمقالات، والمنتديات، والمدونات، ومواقع التواص
    • 2
      قال تعالى عن الكفار في حق القرآن {وَقَالَ ٱلَّذِینَ كَفَرُوۤا۟ إِنۡ هَـٰذَاۤ إِلَّاۤ إِفۡكٌ ٱفۡتَرَىٰهُ وَأَعَانَهُۥ عَلَیۡهِ قَوۡمٌ ءَاخَرُونَۖ فَقَدۡ جَاۤءُو ظُلۡمࣰا وَزُورࣰا*وَقَالُوۤا۟ أَسَـٰطِیرُ ٱلۡأَوَّلِینَ ٱكۡتَتَبَهَا فَهِیَ تُمۡلَىٰ عَلَیۡهِ بُكۡرَةࣰ وَأَصِیلࣰا*قُلۡ أَنزَلَهُ ٱلَّذِی یَعۡلَمُ ٱلسِّرَّ فِی ٱلسَّمَـٰوَ ٰ⁠تِ وَٱلۡأَرۡضِۚ إِنَّهُۥ كَانَ غَفُورࣰا رَّحِیمࣰا} قلت: لماذا قال {یَعۡلَمُ ٱلسِّرَّ}لأنه يعلم ما في قلوب هؤلاء الكفار وهم يقولون كل هذه الإفتراءات، بينما هم يوقنون في
    • 0
      تم الهجوم على أتوبيس السياح في ساحة معبد حتشبسوت بالأقصر هذا الكلام كان سنة ٩٢ و تم القضاء على الجناة و الأرجح تعويض أهل الضحايا  و غضبنا كلنا و إنتكست السياحة و مرت الأيام و السنون و نكاد نكون نسينا  حتى جائنا الإبراشي في مجلة  روزاليوسف من يومين بتحقيق يكشف و يفضح الكثير https://magazine.rosaelyoussef.com/52292 /  للصحافة-التلفزيونية-ملك--مفاجأة-اسمه-سمير-أبوالمعاطى-الأب-الروحى-لمجزرة-الأقصر إنتظروا المزيد من الملفات التي ستفتح  قريبا  قريبا جدا     أو هذا ما أتصوره !
    • 0
      يواجه الرئيس الأمريكي جو بايدن قائمة طويلة من تحديات السياسة الخارجية، أحدها تركيا. مع الخلافات الرئيسية في السنوات الأخيرة والعلاقة التي وصلت إلى الحضيض، هل يمكن أن تتغير الأمور في ظل هذه الإدارة الجديدة؟ شاهدوا هذا التقرير من مراسلة CNN جومانة كرادشة. View the full article
    • 0
      دبي، الإمارات العربية المتحدة (CNN) -- إذا سار كل شيء كما كان مخطط له، لما كان هذان الزوجان إلتقيا على الإطلاق. ولكن رحلة مافالدا فيليسيانو على متن طائرة الخطوط الجوية البريطانية من البرازيل كانت مكتظة، لذلك صُدمت بصعود طائرة أخرى، ثم لعب القدر دوره. وفي سبتمبر/ أيلول من عام 2004، سافرت فيليسيانو مع شقيقتها وصهرها لقضاء إجازة في مصر، وتم تغيير مسار المجموعة عبر لندن. وبعد أن فقدوا مقاعدهم الأصلية، انتهى الأمر بفيليسيانو بمفردها، في منتصف صف المقاعد، بين شخصين غريبين. ...View the full art
  • أضف...