اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

انا و جاري الضعيف المسلوع و زوجته المسلوعه

MZohairy

Recommended Posts

اعرفكم بنفسي يا اخواني

أنا بطل العالم في كلا من الملاكمة و كمال الأجسام و المصارعه الحره و وزني 200 كيلو جراما من العضلات

امتلك عدد ضخم من الشهادات العلميه كالماجستير و الدكتوراه

ولدي ارصده هائله من الأموال في البنوك

كما انني على صلات وثيقه جدا برجال البوليس (زي الخاتم في صباعي) و على صله أقوى برجال السياسه و القضاء و الجيش و المخابرات.....

ربما أكون ظالما الى حد ما

ولكن أجد ان هذا الظلم يدافع عن حقي في الحياه

يسكن بجواري (في جزء من ارض الفيلا بتاعتي) واحد مسلوع ضعيف مسكين فقير وزنه 40 كيلو جراما فقط

اعترف ان ارض الفيلا التي اسكن فيها ربما تعود الى اجداده

و لكنها الآن ملكي انا وحدي فقط بالقانون و الشرع و الدستور

لظروف ما قمت بإعطاء هذا الجار المسلوع و مرته المسلوعه جزء ليقطن به في حديقة الفيلا (كوخ) مع الوعد بأنني سأزيد المساحه كلما كان جارا طيبا

المشكله بقى يا اصدقائي ان الراجل المسلوع ده دائم الشجار مع زوجته المسلوعه

هو يقولها الكوخ ده بتاعي لوحدي

وهي تقوله روح يا منيل ده بتاعي لوحدي

وعاملينلنا دوشه رهيبه

المشكله الرزله بقى ان الزوجه المسلوعه دايما ترمينا بالطوب و الزلط الصغير

مره تكسرلنا شباك و مره تكسر كوبايه و مره ما تكسرش حاجه

يا وليه عيب

ميصحش

مفيش فايده

رحت نازل بكل ما اوتيت من قوه كبطل للعالم في كل اللي قلتلكم عليه فوق ده و دغدغت الكوخ 4389 حته

مين اللي غلطان يا جماعه أنا ولا الوليه المسلوعه ولا الراجل المسلوع اللي مش عارف يلم مراته؟

Vouloir, c'est pouvoir

اذا كنت لا تقرأ الا ما يعجبك فقط فإنك لن تتعلم ابدا

Merry Chris 2 all Orthodox brothers

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

إسرائيل طبعاً اللى غلطانة لأنها قوة احتلال, وسرقت أرض الفيلا مش ملكها لا بالقانون ولا الدستور ولا الشرع, وإذا سلمنا بإنها أرضها بحكم القانون يبقى ده قانون الغابة وإذا كنت إنت القوى النهارده وأنا الضعيف ممكن بكره الحال يتبدل, أو إذا كنت إنت القوى فى الأقوى منك مهما كنت.

منطق غير مقبول طبعاً إلا فى الغابة.

تم تعديل بواسطة محمد عبدالعزيز

بدون مبالغة، اللي ناقص عشان نفهم، إن المشير يطلع في بيان على الهوا وفي ايده السلاح ويقول: أيوة يا شعب احنا الطرف التالت، واحنا اللي ورا موقعة الجمل وماسبيرو والعباسية (1) والسفارة الإسرائيلية ومسرح البالون ومحمد محمود ومجلس الوزراء وبورسعيد والعباسية (2)، عايزين حاجة يا شعب؟

shawshank

رابط هذا التعليق

إسرائيل طبعاً اللى غلطانة لأنها قوة احتلال, وسرقت أرض الفيلا مش ملكها لا بالقانون ولا الدستور ولا الشرع, وإذا سلمنا بإنها أرضها بحكم القانون يبقى ده قانون الغابة وإذا كنت إنت القوى النهارده وأنا الضعيف ممكن بكره الحال يتبدل, أو إذا كنت إنت القوى فى الأقوى منك مهما كنت.

ايه يا عم اللي دخل اسرائيل في الموضوع ده؟؟ :roseop:

و بعدين انا مفيش حد في المنطقه كلها اقوى مني :hunting:

فعلا احنا الحي اللي ساكنين فيه اسمه حي غابات الغرب الأوسط :roseop:

Vouloir, c'est pouvoir

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

يؤسفني أن أقرأ هذه المسرحيات الهزيلة والمنحطة

فواحد يخلق سيناريو كاتوني هزيل

وآخر يتكلم عن شبشب وردي يهدد به من على الحدود

وآخر يتحدث عن خيانة فلسطينية , ودعمها لإحتلال الكويت

وآخر يتحدث عن أن الفلسطينيين لصوص يدخلوا ليسرقوا العريش ويجعلوها جحيم

وآخر يقول أن الحل بإنهاء هذه القضية التي سببت في نفاذ كميات البنادول من الأسواق

وهكذا مسرحية هزلية يستمر الكومبارس في ظنهم أنهم أبطال المسرحية التي يمثلونها

إسمح لي أن أقول لك أن الثورات لا تكون كالحروب بين الدول

ثورات الشعوب تستمر بما هو متاح لديها حتى تبلغ أغراضها

هكذا كان الفتناميون , وهكذا كان الجزائريون , وهكذا كانت كل الثورات ضد البلطجة والعنجهية

وأيضا هكذا إستقل أجدادك من الإنجليز , لم يكن معهم طائرات ولا صواريخ , لكنهم ثاروا بفكرهم وأقلامهم واحجارهم وأجسادهم حتى نالوا حقهم

يؤسفني جدا أن أقرأ هذا الغطاء العربي (يجب أن أسميه بإسمه ) فالعرب يخلقون غطاء للحرب

لم تذكر مثلا أن الكوخ غزة محاصر حصارا شديدا , ولذلك بدأ رمي الزلط

ولم يكن (قلة أدب كما تصوره )

بل جعلتم الصواريخ سبب الحرب

وهكذا يستمر أشباه المثقفين بخلق الذرائع

ولكن موتوا بغيظكم

والله أنا عن نفسي أقدم نفسي وأهلي وكل مالي في سبيل أن نحيا بعزة وأن نأخذ حقوقنا

وخسأتم أن تمنعونا من المقاومة , نحن نموت , نحن نقاوم , نحن نحاصر , نحن أحرار أيها العبيد بين جدران قذارتكم

أقول لك غزة ستنتصر وستولد دولة فلسطين بالطريقة التي نريدها نحن الفلسطينيين ليس غيرنا

لو إستمع لكم اللبنانيون ما أخرجوا إسرائيل عام 2000 وجعلوه يجر خيبته خلفه

يا محترم , لك أن تطالب بإغلاق المعبر , ولك أن لاتساعدنا , لك ماتريد مما هو لك

أما عزيمتنا وطريقتنا فهي لنا وحدنا , وسنخلق الحياة من بطون القبور كما تعودنا

هكذا هم أشباه المثقفين , يشاركون في قتلك ياغزة

فحصار غزة لا بأس به , الموت جوعا ومرضا لا بأس به , لكن المشكلة في أن ترد بالصواريخ

وعجبي

رباه إن لم اكن أهلا لبلوغ رحمتك *** فإن رحمتك أهلا لتبلغني

لأنها وسعت كلّ شيء

رابط هذا التعليق

فعلا احنا الحي اللي ساكنين فيه اسمه حي غابات الغرب الأوسط :roseop:

مانا قلت لك لو انت النهارده القوى وأنا الضعيف ممكن الحال يتبدل بكره, ترضى الراجل ومراته يعملوا فيك نفس اللى بتعمله فيهم لما الحال يتبدل؟

بلاش دى يمكن ده محتاج وقت طويل عشان يحصل.

اشمعنى لما الراجل الألمانى المفترى كان هاريك ضرب وحرق فضحته فى الدنيا كلها ,ولغاية دلوقتى عامل للناس ذعر لو حد قال إنك اتبليت عليه؟

هل ده قانون ولا ده عدل؟

فين العقل هنا؟ العقل بيقول إننا نتعامل مع بعض كآدميين مش كحيوانات عشان القوى ياكل الضعيف.

بدون مبالغة، اللي ناقص عشان نفهم، إن المشير يطلع في بيان على الهوا وفي ايده السلاح ويقول: أيوة يا شعب احنا الطرف التالت، واحنا اللي ورا موقعة الجمل وماسبيرو والعباسية (1) والسفارة الإسرائيلية ومسرح البالون ومحمد محمود ومجلس الوزراء وبورسعيد والعباسية (2)، عايزين حاجة يا شعب؟

shawshank

رابط هذا التعليق

هكذا كان الفتناميون , وهكذا كان الجزائريون , وهكذا كانت كل الثورات ضد البلطجة والعنجهية

وأيضا هكذا إستقل أجدادك من الإنجليز , لم يكن معهم طائرات ولا صواريخ , لكنهم ثاروا بفكرهم وأقلامهم واحجارهم وأجسادهم حتى نالوا حقهم

يؤسفني جدا أن أقرأ هذا الغطاء العربي (يجب أن أسميه بإسمه ) فالعرب يخلقون غطاء للحرب

ولكن موتوا بغيظكم

وخسأتم أن تمنعونا من المقاومة , نحن نموت , نحن نقاوم , نحن نحاصر , نحن أحرار أيها العبيد بين جدران قذارتكم

أقول لك غزة ستنتصر وستولد دولة فلسطين بالطريقة التي نريدها نحن الفلسطينيين ليس غيرنا

فحصار غزة لا بأس به , الموت جوعا ومرضا لا بأس به , لكن المشكلة في أن ترد بالصواريخ

وعجبي

يا عم اعصابك و صلي على النبي :roseop:

معرفش ايه اللي نرفزك كده في عمل درامي زي ده

ربنا يهديك :hunting:

طب انت رأيك بقى مين اللي غلطان

الراجل القوي ولا الراجل الضعيف ولا مراته المسلوعه ولا جارهم صاحب الفيلا المجاوره اللي مرضيش يفتحلهم ممر للفيلا بتاعته؟ :roseop:

Vouloir, c'est pouvoir

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

فعلا احنا الحي اللي ساكنين فيه اسمه حي غابات الغرب الأوسط :hi:

مانا قلت لك لو انت النهارده القوى وأنا الضعيف ممكن الحال يتبدل بكره, ترضى الراجل ومراته يعملوا فيك نفس اللى بتعمله فيهم لما الحال يتبدل؟

بلاش دى يمكن ده محتاج وقت طويل عشان يحصل.

اشمعنى لما الراجل الألمانى المفترى كان هاريك ضرب وحرق فضحته فى الدنيا كلها ,ولغاية دلوقتى عامل للناس ذعر لو حد قال إنك اتبليت عليه؟

هل ده قانون ولا ده عدل؟

فين العقل هنا؟ العقل بيقول إننا نتعامل مع بعض كآدميين مش كحيوانات عشان القوى ياكل الضعيف.

ماهو يابو حميد لو الراجل ده و مراته اتفقوا و بطلوا خناق و بطلوا يعيشوا ادوار البطوله الزائفه ...كانوا حيعيشوا بني ادمين زي الفل

انما التناحر اللي بينهم خلاهم يهبشوا في اللي اقوى منهم و اللي اضطر بدوره يرد عليهم

لو فهموا حقيقة وضعهم الحالي و حقيقة ضعفهم الحالي و حقيقة قوة جارهم كانوا عرفوا ان الطوبتين اللي كسرولي كوبايتين حرد عليهم بحاجات تؤذيهم و توجعهم و الله اعلم ايه تاني....

اما موضوع الالمان ده انا مش فاهم ايه علاقته بالقصه يا محمد :roseop:

Vouloir, c'est pouvoir

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

كون الأخ الفاضل زهيري يأتي بهذه القصة من وحي خياله دا دليل على أن القضية في خيالة بصورة كبيرة

وأرجو من أخويا الساهر ميزعلش لأنه في النهاية بعد مدة هيفهم الأستاذ زهيري

واحنا فعلا كلنا زيه زعلانين من نفسنا

وأكيد أنت زعلان في نفسك من حال المسلمين

وهو عايز يقول حسب فهمي

وإنما يأكل الذئب من الغنم القاصية

هل يمكن أن أكتب كلاما مثاليا 

أو أن اصل لمثالية كلامي 

ولا يوجد كلام مثالي 

ولا مثالية لمتكلم

رابط هذا التعليق

كون الأخ الفاضل زهيري يأتي بهذه القصة من وحي خياله دا دليل على أن القضية في خيالة بصورة كبيرة

وأرجو من أخويا الساهر ميزعلش لأنه في النهاية بعد مدة هيفهم الأستاذ زهيري

واحنا فعلا كلنا زيه زعلانين من نفسنا

وأكيد أنت زعلان في نفسك من حال المسلمين

وهو عايز يقول حسب فهمي

وإنما يأكل الذئب من الغنم القاسية

رغم اني يا طارق مازلت مصر على ان القصه مش سياسيه الا ان كلامك صحيح 100%

قمة الغباء ان تنازل خصم اقوى منك بمراحل!!

المثل الخواجاتي بيقول: لا تلاكم ملاكما و لا تصارع مصارعا

و تخيل بقى انك انت مصاب بالضعف و الوهن و المرض و الجوع و تروح جنب واحد جبار ظالم و مديله على قفاه!!!!

الصراع يا إما يكون متكافئ يا إما ملوش لزوم عشان انا و ولادي منتبهدلش

لما ربنا يقويني و اتعلم و اشتغل و يبقى عندي مؤهلات الدخول للمعارك ...وقتها خش يا عم و محدش حيقدريقولك تلت التلاته كام

انما تعملي فيها 7 رجاله في بعض و تحدف شوية طوب و بعديها تعيط و تقول ضربني و ضربلي عيالي وافتحولي المعبر يا خونه ....

يبقى سامحني معندكش حق :hunting:

Vouloir, c'est pouvoir

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

السلام عليكم:

كان يا مكان كان فيه كاتب كتب قصه وهو مبسوط جدا هيا غريبه ومش مفهومه بس كتبها علشان يستفز الناس وفعلا نجح واستفز الناس وبعد ان عرف انه استفز ناس كتير جلس يضحك كثيرا وكثيرا والناس لسه مستفزه

وتوته توته خلصت الحدوده

وبالنسبه لقصه الراجل القوي وجاره المسلوع ومراته المسلوعه

الراجل القوي عمره ما هيدي الراجل المسلوع اي حاجه لانه ببساطه قوي وظالم ولان الراجل المسلوع عمره ماهيتكلم واذا اتكلم هيضرب ومراته ارجل من الراجل المسلوع علشان لو هما مقدروش يخدو بقيه البيت يبقي اولادهم يعرفو ان الحل الوحيد هو الطوب ولان الراجل الكبير هيجيله يوم ويكبر........................

وكمان الراجل القوي مش هيدي الراجل المسلوع انو يروج الجيم ويعمل عضلات لانه لو سابه الراجل المسلوع هياخد حقه كله

سؤال :

هو الراجل المسلوع ومراته المسلوعه ملهمش اخوات؟؟؟؟؟؟؟؟

تم تعديل بواسطة السويفي

اللهم خذنا اليك منا .....وشغلنا بك عنا

رابط هذا التعليق

هو الراجل المسلوع ومراته المسلوعه ملهمش اخوات؟؟؟؟؟؟؟؟

لأ ملهومش اخوات حاليا

كان عندهم اخوات في الأردن و في لبنان و في تونس

من كتر خلافتهم مع بعض و ضربهم في بعض كل ما يروحوا حته و احيانا يضربوا اهل البيت اللي مستضيفهم ...كرهوا اخواتهم فيهم و مبقاش عندهم اخوات حاليا :roseop:

Vouloir, c'est pouvoir

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

ولكن موتوا بغيظكم

وعجبي

الفاضل alsaher

قد نتفهم ظروفك النفسية بسبب الاحداث الجارية ،

ولكن هذا لايعطيك الحق ابدا فى الاساءة للآخرين واستخدام عبارات لاتليق ، من حقك الرد ولكن ليس من حقك وصف غيرك او وصف مايكتبه بالانحطاط او بالهزل ، لايحق لك ان تصف غيرك بأشباه المثقفين ، لانه مازالت المسافة بينك وبين من وصفتهم باشباه المثقفين سنين اكثر من عمرك لتنال شيئا من ثقافتهم.

لو كنت مكلوم فكلنا مكلومين ولاتظن ان اهل غزة جاءوا من المريخ ، بل من الاقربين لهم واعنى مصر ، فهم اهلنا ايضا ومايؤلمهم يؤلمنا ، وعلى الرغم من انهم منا ونحن منهم الا ان الوضع الحالى جعل هناك مصر وسودان وكويت واردن وسوريا كما جعل اسرائيل.

ولست ادرى ماهو السبب فى شدة عداوتك لمصر وشعبها وانت واباؤك واجدادك قد عاشوا وتعلموا فيها حتى رئيس سلطتكم السابق بدأ حياته وبدأ نضاله من هنا ، فأرجوا الا يعميك الاعلام المضلل - إعلام البترول الذى لايعرف غير المال والبترول وميكرفونات الاذاعة - عن هذه الحقائق.

ودعنى اسألك ، لماذا انت فى مصر ولماذا كل عائلتك فى السعودية ، لم لاتذهبون الى غزة لتحاربوا عدوكم على الارض وليس من خلال تهجمكم على المصريين.

لقد عانى ولايزال يعانى المصريين ويلات الحروب التى خاضوها ، لقد هدمت ودمرت اكثر من اربع مدن كاملة فى 1967 وتم تهجير اهلها واصبحت خرائب وهى مدن بورسعيد ، القنطرة شرق وغرب ، الاسماعيلية ، والسويس ، بالاضافة لكامل سيناء ، وقامت اسرائيل بضرب المدارس والمصانع ، ولكننا لم نقوم بالقاء اللوم على السعودية او على الاردن او سوريا ، بل قمنا بالقاء اللوم على قيادتنا ، فلماذا لاتلقون باللوم على من لايقدرون حجم المصيبة ويطلبون من تابعيهم وناشطيهم ان يقوموا بشكة دبوس فو مؤخرة الوحش الذى يدعى النوم.

لماذا لاتلقون باللوم على من لايعرفون عن العسكرية شيئ ويتخيلون ان مايفعلونه هو حرب عصابات.

لماذا لاتلقون باللوم على من رخصوا من قيمة مواطنيهم واعتبروا ان 200 فلسطينى تفرج عنهم اسرائيل ليس بكافيا مقابل اطلاق سراح جندى اسرائيلى.

عموما العتاب لاينفع الآن ، ولكن

أرجو ان تتحرى الدقة فى اختيار الفاظك وان تكف عن القاء التهم يمينا ويسارا على كل من لايوافق رأيه هواك.

وشكرا

--

{وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ لَا تُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ قَالُوا إِنَّمَا نَحْنُ مُصْلِحُونَ}(11){اَلَا إِنَّهُمْ هُمُ الْمُفْسِدُونَ وَلَكِنْ لَا يَشْعُرُونَ}(12)وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ آمِنُوا كَمَا آمَنَ النَّاسُ قَالُوا أَنُؤْمِنُ كَمَا آمَنَ السُّفَهَاءُ أَلَا إِنَّهُمْ هُمُ السُّفَهَاءُ وَلَكِنْ لَا يَعْلَمُونَ}(11)

ذو العقل يشقى في النعيم بعقله *** وأخو الجهالة في الشقاوة ينعم
مشكلة العالم هي أن الحمقى والمتعصبين هم الأشد ثقة بأنفسهم ، والأكثر حكمة تملؤهم الشكوك (برتراند راسل)
A nation that keeps one eye on the past is wise!A
A nation that keeps two eyes on the past is blind!A

رابط القرآن كاملا بتلاوة الشيخ مصطفى إسماعيل برابط ثابت مع رابط للقراءة
رابط
القرآن كاملا ترتيل وتجويد برابط ثابت مع رابط للقراءة
رابط سلسلة كتب عالم المعرفة

رابط هذا التعليق

هوا ما فيش إدارة تلم البني آدم ده شويه

تم تعديل بواسطة أحمد سيف

إن فشلنا في الوصول للحكم ولتغيير البلد .. لا تقلقوا .. نحن فكرة .. الفكرة لا تموت ... تستمر لا تتوقف

البرادعي 15/10/2011

رابط هذا التعليق

السلام عليكم:

قلبي معك اخي الساهر

قلبي معك وانت تتكلم عن دم يسفك كيف نوقف نزيفه ولاخرون يتكلمون عن عقل لمعرفه من السبب

قلبي معك وانت تتكلم عن اخي ينزف دما حتي تبللت يداه يرفع يده لي كي لايغرق وانا افكر هل ستتسخ يدي لو اخذت بيديه

قلبي معك وانت تتكلم انسانيه والاخرون يتكلمون عن الانسانيه

قلبي معك وانا متابع كلامك منذ البدايه وكله حب لمصر وشعبها ونقمه على حكامها وعندما تستفز تتهم بالعداء لمصر

قلبي معك وانت تتكلم من عتاب الاخ لاخيه والاخرون لا يستوعبون هذا

فتحت مصر بالامس المعبر ودخلت المساعدات فماذا حدث ؟؟؟؟؟؟؟ماذا خسرت مصر؟؟؟

اللهم خذنا اليك منا .....وشغلنا بك عنا

رابط هذا التعليق

السلام عليكم:

قلبي معك اخي الساهر

قلبي معك وانت تتكلم عن دم يسفك كيف نوقف نزيفه ولاخرون يتكلمون عن عقل لمعرفه من السبب

قلبي معك وانت تتكلم عن اخي ينزف دما حتي تبللت يداه يرفع يده لي كي لايغرق وانا افكر هل ستتسخ يدي لو اخذت بيديه

قلبي معك وانت تتكلم انسانيه والاخرون يتكلمون عن الانسانيه

قلبي معك وانا متابع كلامك منذ البدايه وكله حب لمصر وشعبها ونقمه على حكامها وعندما تستفز تتهم بالعداء لمصر

قلبي معك وانت تتكلم من عتاب الاخ لاخيه والاخرون لا يستوعبون هذا

صديقك من صدَقك لا من صدَّقك

Vouloir, c'est pouvoir

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

اعرفكم بنفسي يا اخواني

أنا بطل العالم في كلا من الملاكمة و كمال الأجسام و المصارعه الحره و وزني 200 كيلو جراما من العضلات

كما انني على صلات وثيقه جدا برجال البوليس (زي الخاتم في صباعي) و على صله أقوى برجال السياسه و القضاء و الجيش و المخابرات.....

معلش لو فيها رزالة يعنى

ايه اللى رماك علينا ، يا أخى مادام ربنا موسعها عليك ومدى لك من وسع ، ماتحل عن سمائنا

يسكن بجواري (في جزء من ارض الفيلا بتاعتي) واحد مسلوع ضعيف مسكين فقير وزنه 40 كيلو جراما فقط

وبرضه دى مش الحقيقة ، يعنى هى الحقيقة ان بعض اجدادك كان لهم ملك وابوك اشتى حتتين هنا وحتتين هناك ، لكن ماشتراش الارض كلها ، دول خدوها عافية ولوى دراع وبالنصب وعن طريق طرق مش مظبوطة زى نعومى وراشيل .

يعنى الفيلا يمكن تكون بتاعتك لكن الارض اللى حواليها اللى اخذتوها بوضع اليد فيها كلام.

لظروف ما قمت بإعطاء هذا الجار المسلوع و مرته المسلوعه جزء ليقطن به في حديقة الفيلا (كوخ) مع الوعد بأنني سأزيد المساحه كلما كان جارا طيبا

أزاى تعطيه حاجة مش بتاعتك ، ازاى تعطيه حاجة هى بتاعته اصلا!

وعاملينلنا دوشه رهيبه

ماهى هى دى مصيبتهم مش عارفين يتفقوا على اى حاجة

الحاجة الوحيدة اللى اتفقوا عليها هى " الا يتفقوا " وان يتهموا بعضهم البعض بالخيانة والعمالة

يا وليه عيب

ميصحش

مفيش فايده

المشكلة انها بتفتكر انها كده حاتبقى بطلة وان الجيران وعيال الحوارى اللى حواليها حايقفوا معاها

رحت نازل بكل ما اوتيت من قوه كبطل للعالم في كل اللي قلتلكم عليه فوق ده و دغدغت الكوخ 4389 حته

مين اللي غلطان يا جماعه أنا ولا الوليه المسلوعه ولا الراجل المسلوع اللي مش عارف يلم مراته؟

أنت فى نظر شعبك وأمام اصدقاءك مش غلطان بل وبطل كمان لانك بتحمى شعبك.

أما أمام الجانب الآخر فانت معتدى ومفرط فى استخدام قوتك ، ولن يسكت الجانب الآخر ، بل سيقوم بالدعاء عليك وشجب واستنكار فعلتك الآثمة.

--

{وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ لَا تُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ قَالُوا إِنَّمَا نَحْنُ مُصْلِحُونَ}(11){اَلَا إِنَّهُمْ هُمُ الْمُفْسِدُونَ وَلَكِنْ لَا يَشْعُرُونَ}(12)وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ آمِنُوا كَمَا آمَنَ النَّاسُ قَالُوا أَنُؤْمِنُ كَمَا آمَنَ السُّفَهَاءُ أَلَا إِنَّهُمْ هُمُ السُّفَهَاءُ وَلَكِنْ لَا يَعْلَمُونَ}(11)

ذو العقل يشقى في النعيم بعقله *** وأخو الجهالة في الشقاوة ينعم
مشكلة العالم هي أن الحمقى والمتعصبين هم الأشد ثقة بأنفسهم ، والأكثر حكمة تملؤهم الشكوك (برتراند راسل)
A nation that keeps one eye on the past is wise!A
A nation that keeps two eyes on the past is blind!A

رابط القرآن كاملا بتلاوة الشيخ مصطفى إسماعيل برابط ثابت مع رابط للقراءة
رابط
القرآن كاملا ترتيل وتجويد برابط ثابت مع رابط للقراءة
رابط سلسلة كتب عالم المعرفة

رابط هذا التعليق

اعرفكم بنفسي يا اخواني

معلش لو فيها رزالة يعنى

ايه اللى رماك علينا ، يا أخى مادام ربنا موسعها عليك ومدى لك من وسع ، ماتحل عن سمائنا

وبرضه دى مش الحقيقة ، يعنى هى الحقيقة ان بعض اجدادك كان لهم ملك وابوك اشتى حتتين هنا وحتتين هناك ، لكن ماشتراش الارض كلها ، دول خدوها عافية ولوى دراع وبالنصب وعن طريق طرق مش مظبوطة زى نعومى وراشيل .

يعنى الفيلا يمكن تكون بتاعتك لكن الارض اللى حواليها اللى اخذتوها بوضع اليد فيها كلام.

أزاى تعطيه حاجة مش بتاعتك ، ازاى تعطيه حاجة هى بتاعته اصلا!

وعاملينلنا دوشه رهيبه

ماهى هى دى مصيبتهم مش عارفين يتفقوا على اى حاجة

الحاجة الوحيدة اللى اتفقوا عليها هى " الا يتفقوا " وان يتهموا بعضهم البعض بالخيانة والعمالة

يا وليه عيب

ميصحش

مفيش فايده

المشكلة انها بتفتكر انها كده حاتبقى بطلة وان الجيران وعيال الحوارى اللى حواليها حايقفوا معاها

أنت فى نظر شعبك وأمام اصدقاءك مش غلطان بل وبطل كمان لانك بتحمى شعبك.

أما أمام الجانب الآخر فانت معتدى ومفرط فى استخدام قوتك ، ولن يسكت الجانب الآخر ، بل سيقوم بالدعاء عليك وشجب واستنكار فعلتك الآثمة.

دايما انت كده يابو العربي عايش في الماضي و ناسي الحاضر و متعرفش اي حاجه عن المستقبل

عيش يومك و حاضرك يا أخي وافهم ان الوضع الحالي هو الحقيقه الوحيده الواحده وانسى الماضي شويه

يا تتفق مع نفسك و مع اهلك اولا على التوحد و بعدين تبتدي تتفق معايا على حل مناسب

يا إما حالك حيكون من اسوء الى اسوء

و سترجع دوما يا ولدي مهزوما مكسور الوجدان

أما انا....فأنا عايش في الفيلا الفخمه بتاعتي و صحتي تمام و فلوسي كتير و عزوتي اكتر والحمد لله

Vouloir, c'est pouvoir

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

بصراحة الموضوع مستفز والألفاظ والتشبيهات مستفزة.

وأنا لو مكان أى واحد فلسطينى لازم أغضب لما أقرأ القصة دى فى الظروف دى.

ياريت نراعى شعور بعض على الأقل فى ظروف الأزمة العصيبة دى علينا كلنا مش على الفلسطينين بس.

تم تعديل بواسطة محمد عبدالعزيز

shawshank

رابط هذا التعليق

أقسم بالله زهقتونا فى الموقع .. مش ممكن اللى بيحصل ده أعتقد أن الإحترام المتبادل مطلوب وعلى الأخوة الفلسطينيون أن يفهموا جيدا بأننا لسنا ضدهم كشعب ولكن تصرفات البعض منهم يندى لها الجبين رغم قيام مصر بمد المساعدات لهم مرارا وتكرارا ولكن المصيبة أنهم يتناحرون فيما بينهم ولا فائدة فى لم شملهم ... نحن لم نبيع ارضنا كما فعلوا وإسألوا أى مصرى فى الخارج لو إحتلت إسرائيل مصر حتلاقى كل المصريين اللى فى الخارج راجعين على مصر لذا عليكم العودة الى فلسطين أولا وستجدون كل الشعوب الإسلامية تقف بجانبكم ...... أليس هذا كلام العقلاء

الله يا الله الله يا الله الله يا الله الله يا الله

ياخالق الأكوان يارباه ياواحد لانرتجى إلا هو

يامن تريح القلب إن ناداك

أنت العظيم المستعان العالى

وأنا الفقير إليك من أعمالى

فإغفر ذنوبا تعتلينى

يامن لايعفو عن تلك الذنوب سواه

أعطيتنى والحمد يامعطيها

نعما بشكرك لا ولن أحصيها

فأمنن على بنعمة الإيمان

وألهم فؤادى كى يزيد تقواه

الله يا الله الله يا الله الله يا الله

رابط هذا التعليق

يا جماعة حلمكم على الأخ / الساهر

فالرجل كما فهمت من ساكني غزة وهو يدرس هنا

وشخص محترم

احترم أدبه وشعره

وكتاباته

ورغم ما هو فيه من فرقة الأهل وصعوبة الاتصال بهم وعدم معرفة ما حدث لهم

قد استفزه البعض منا بكتاباته بقصد أو بغير فصد أو لعدم فهمه لأسلوب عرض البعض منا

فالحلم عليه والحلم فقط

إن كنا لا نملك غيره الان

فهل نبخل به أيضا ؟

شكرا للجميع ولتهدأ النفوس

هل يمكن أن أكتب كلاما مثاليا 

أو أن اصل لمثالية كلامي 

ولا يوجد كلام مثالي 

ولا مثالية لمتكلم

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• الموضوعات المشابهه

• 16
      السلام عليكم قال رسول الله صلى الله عليه وسلم : لايؤمن أحدكم حتى يحب لأخيه ما يحب لنفسه اخواني كما تعلمون انه مهنة السائق الخاص ممنوعة من الاستقدام انا مهنتي في الاقامة ( سائق خاص ) واريد مساعدة اذا كان هناك أحد بالفعل استطاع ان يحصل على استقدام لزوجته على هذه المهنة جزاكم الله خيرا
    • 2
      حقيقة صورة الرئيس الفرنسي برفقة معلمته ''زوجته'' وهو طفل FacebookTwitterGoog                         حقيقة صورة الرئيس الفرنسي في طفولته  
    • 60
      "اللي يقول لمراته يا عورة الناس تلعب بيها الكورة" ..مثل شعبي جميل ويحث على احترام الرجل لزوجته وعدم انتقادها على الملأ وأمام الناس حتى لا تفقد هيبتها وكرامتها بينهم..وخصوصاً أمام أولادها وبناتها..حلو..طيب ماذا يقال عن المرأة التي تفعل ذلك مع زوجها ..يعني تسخف كلامه أو تسخر منه أمام الناس، أو حتى بينها وبينه..أعتقد أن هذه المرأة زوجها نازل أصلاً من نظرها ..طيب ليه وامتى ممكن الرجل ينزل من عين زوجته ..وإمتى يحصل العكس..
    • 4
      الناشط المعارض السوري / ثائر الناشف المقيم في مصر منذ أربع سنوات والمتزوج من المصرية منى غريب ظل طوال الأسبوعين الماضيين يتلفي رسائل تهديد من النظام السوري بسبب نشاطاته المعارضة له من أرض مصر أمس الجمعة تم إختطاف زوجته المصري منى غريب , وإتهم الناشط السوري ( شبيحة ) النظام السوري الذين دخل منهم للقاهرة خلال الفترة الماضية ما يقرب من 200 شبيح حسب ما يقول الأخوة السورين , وقد أرسلهم النظام السوري لقيادة مظاهرات امام الجامعة العربية لخلق موازنة ضد المعارضين , ولكي يقوموا بإرهاب المعارضين السور
    • 0
      السلام عليكم عملت لزوجتي زيارة عائلية للمرة الرابعة..المهم..المرة دي جاتلي قبل رمضان بحوالي أسبوعين..ولأن دي أول مرة زوجتي تسافر بالمولود الصغير..فكانت محتاسة و مش عارفة تعمل حاجة في المطار منه المهم..موظف الجوازات قاللها ان فيه اقرار لازم هي تكتبه و توقعه..بس لأنها ما كانتش عارفة تكتب حاجة من اللي كانت شايلاه علي ايديها..قالتله اكتب انت وأنا هوقعلك..و مش هي بس..كل الزوجات اللي كانوا مسافرين زيارة كانوا بيوقعوا علي نفس الاقرار..بس للأسف هي ما عرفتش تقرأ كان فيه ايه..حد يقدر يفيدنا في الموضو
  • أضف...