اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

سكوت

elbana

Recommended Posts

أنتي ياست ياللي بتدوري عالبت الصغيره ... ألحقي البت لطشت محفظة الأفندي اللي كان قاعد لوحده ساكت في الأول ونطت في الأتوبيس ...

ألحق يافندي يابتاع خرير الماء ونقيق مش عارف أيه محفظتك طارت

أيوه لب سوداني تسالي شيبس شيبس شيبس .... قزقز وأتسلى .. لب لب لب لب ... أيوه شيبسسسسسس

القسوة أن ألقاك غريبا ... في وطن ناء عن وطنك

والأقسى غربة أنفاس ... بين الخلان وفي أهلك

رابط هذا التعليق

• الردود 153
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

إسمها خرير الضفادع ، انتوا ما خدتوش جغرافيا قبل كده ولا إيه .

المهم قررنا منح استثنا من السكوت للأخ العزيز أمير بسبب غياب أسرته في أجازة في مصر لأنه أكيد مش ناقص سكوت وح يطق من السكوت ، لذا فمن حقه الكلام هنا كما شاء لحد ما ترجع أسرته الكريمة من مصر بالسلامة .

أما أنتم ..

أما انتم ....

فيا ويله اللي ح ياخدها حلوانه في سلوانه ويعملها فرح جنب طهور ، ويقلبها رغي في رغي .. ماشي ..

وبعدي ياعم داروين أنا محرص على محفظتي ، واللي خدوها دي محفظة عيرة (ماكيت يعني) حاجة كده اتعلمناها من حرب الخليج .

رابط هذا التعليق

إسمها خرير الضفادع ، انتوا ما خدتوش جغرافيا قبل كده ولا إيه .

المهم قررنا منح استثنا من السكوت للأخ العزيز أمير بسبب غياب أسرته في أجازة في مصر لأنه أكيد مش ناقص سكوت وح يطق من السكوت ، لذا فمن حقه الكلام هنا كما شاء لحد ما ترجع أسرته الكريمة من مصر بالسلامة .

أما أنتم ..

أما انتم ....

فيا ويله اللي ح ياخدها حلوانه في سلوانه ويعملها فرح جنب طهور ، ويقلبها رغي في رغي .. ماشي .. :twisted: :twisted: :twisted:

وبعدي ياعم داروين أنا محرص على محفظتي ، واللي خدوها دي محفظة عيرة (ماكيت يعني) حاجة كده اتعلمناها من حرب الخليج .

رابط هذا التعليق

وحياتك يابنا أفندي اللي في جيبك هي اللي ماكيت ... وخلي حرب الخليج تنفعك ..

خليج مين يابا ..بتقولك دي سعاااااااددددددد

أيوه اللب لب لب لب .. قزقز وهادي الحبايب سوداني لبببببببببب

القسوة أن ألقاك غريبا ... في وطن ناء عن وطنك

والأقسى غربة أنفاس ... بين الخلان وفي أهلك

رابط هذا التعليق

Set_Amina كتبت:

يابت ياسعاااااااااااااااااااااااااااااااااد

جـورج كتبت:

يا ترى انتى فين يا سعاد

nora كتبت:

انت يا بت يا سعااااااااااددددددددددددد متردي على امك عيزين نخلص

ابو حلاوه كتب:

يا سعااااااااااااااااد امك بتدور عليكي

elbana كتب:

يا سعااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااد

انا خايف لاتكون "سعاد" اللى بندور عليها هنا تكون هى نفسها الست الأمريكانية اللى قبضوا عليها هناك....!!!

... أن واحدة من آساليب النُظم الديكتاتورية هى :

وهى بكل أسف كانت ومازالت مٌنتشرة ومُستخدمة في بلدنا الحبيب وعلى كافة المستويات بلا إستثناء !

رابط هذا التعليق

شوف يا بنا يا خويا

أنا أصلا ما بحبش الكلام الكتير و انت عارف أن الرغى ده مش من طبع الرجاله و كنت دخلت التوبيك بتاعك ده علشان اقعد ساكت شويه أسمع خرير الضفادع و صهيل المياه معاك ، لحـد ما جات واحده مزعجه و قعدت تبيع حاجه ساقعه من الجردل اللى كان فى ايدها و عملت هيصه و زيطه قال ايه بتبيع مشروبات لسه نازله جديد من نوع غياهب و حاجه تانيه اسمها مامى كولا و عملت زى بتوع الاتوبيس ترمى لك القزازه على رجلك بالعافيه و ترجع جرى تدور على مش عارف اختها ولا بنتها و قلبت لنا التوبيك بصوتها الاوبرالى

يا سعااااااد

لما جابت لنا الصداع و اتارى البت راحت تمارس هوايتها فى المصارعه الحره مع واحد امين شرطه اسم اللـه

و من ساعتها أنا قلت مش حدخل هنا تانى لحد ما نلاقى البنت الصغنونه الاموره دى

بس يا عم ، و خطفت رجلى مشوار صغير لحد المطار و رجعت لقيت الهيصه دى كلها

أنا كنت بحكيلك الموضوع ده ليه ؟؟ .. آه افتكرت

أنا بحكى لك علشان تعرف أن أنا و أستغفر الـله من كلمة أنا .. أن أنا ما بحبش كتر الكلام و لا الدوشه ابدا ابدا

يا وطنى : كل العصافير لها منازل

الا العصافير التى تحترف الحريه

فهى تموت خارج الأوطان

ـ نزار قبانى ـ

رابط هذا التعليق

أنتي ياست ياللي بتدوري عالبت الصغيره ... ألحقي البت لطشت محفظة الأفندي اللي كان قاعد لوحده ساكت في الأول ونطت في الأتوبيس ...

ألحق يافندي يابتاع خرير الماء ونقيق مش عارف أيه محفظتك طارت

أيوه لب سوداني تسالي شيبس شيبس شيبس .... قزقز وأتسلى .. لب لب لب لب ... أيوه شيبسسسسسس

جرى ايه يافندي ياللي بتبيع لب وشيبسي هناك... انت لا مؤخذة مش شايفني علىطولي وعرضي ده كله،، روح ياعم الله لا يسيئك بيع في حتة تانية غير هنا... انا ايه اللي رماني على المكان المسكون ده، كله من مقصوفة الرقبة اللي جريت من ايدي، كان زماني بابيع في الشيراتون.

يابت ياسعاااااااااااااااااااااااااااااددددددددددد

إن خوفت ماتقولشي وإن قولت ما تخافشي
رابط هذا التعليق

Set_Amina كتبت:

يابت ياسعاااااااااااااااااااااااااااااااااد

جـورج كتبت:

يا ترى انتى فين يا سعاد

nora كتبت:

انت يا بت يا سعااااااااااددددددددددددد متردي على امك عيزين نخلص

ابو حلاوه كتب:

يا سعااااااااااااااااد امك بتدور عليكي

elbana كتب:

انا خايف لاتكون "سعاد" اللى بندور عليها هنا تكون هى نفسها الست الأمريكانية اللى قبضوا عليها هناك....!!!

لك يوم ياظالم.

انا مش فاهمة ايه اللي رماني على المكان المقطوع ده، لا ناس بتشتري ولا محافظ عدلة تتسرق وحتى البت ماطاقتش تقعد وخدت في وشها.. يانهار جنجاه على فاتح ياولاد.. ياترى انتي فين يا سعاااااااااااادددددددددددد

رابط هذا التعليق

بصراحه و بكل صراحه

انتى لازم تلاقى سعاااااد بتاعتك دى اذا كانت فعلا تشبه السنيوره اللى فوق دى ، حفاظا على صحة الأطفال و الحوامل ، يعنى تخيلى لو واحده بتتوحم و بالصدفه قابلت اسم النبى حرسها و صاينها ، يبقى ايه ذنب الأجيال اللى جايه

يا سعااااد

مامى عايزاكى ارجعى بسرعه رحمة بنــــا كلنـا

فهى تموت خارج الأوطان

ـ نزار قبانى ـ

رابط هذا التعليق

علشان تعرفوا بس ان ده حقد مهني.. بقى دي صورة سعاد دي؟؟ يعني لو كانت دي سعاد كنت هافقع مية صوت علشان مش لاءقياها؟ دي لو بنتي دي كان زماني بافقع مية زغروته انها طفشت

منك لله ياللي في بالي وخليت كل الناس تصدق ان سعاد شكلها كده... سعاد... هو فيه جمال سعاد ولا هدوء سعاد ، دي ياحبة عين امها يادوب بتقفل شارع وتفتح راسين وتشرد اسرة كل ليلة بضرب عائلها بالقاضية.. ياسلام على طيبتك ياسعاد

تعرفوا انها مخلصة خامسة كيجي تو ... بس ماجبتش مجموع يدخلها اولي كي جي وان..سابتها وقدمت في الأحداث.

بس انا اعتر فيها واعرفكوا عليها سخسيا

يابت يا سعااااااااااااااادددددددددد

رابط هذا التعليق

مافيش قدامي غير إني أدور معاهم على سعاد علشان أخلص ..

اكتر حاجة عجبتني فيك هو التسليم بالواقع

انما مالك بتنادي على البت بصوت واطي كده؟؟ شد نفسك كده وسمعنى صوتك واقول ورايا ياسعاااااااااااااااااااااااااااددددد

رابط هذا التعليق

فرصة و الأوضة دلوقتى فاضية ....

وهى بكل أسف كانت ومازالت مٌنتشرة ومُستخدمة في بلدنا الحبيب وعلى كافة المستويات بلا إستثناء !

رابط هذا التعليق

لا حول و لا قوة الا بالله

اغيب يومين ارجع المنتدي تحول الى عنبر العقلاء في مستشفى سماعين يس

أمل صغير

يناطح العماليق

يفتح يده و ينثر بذورا

و فرح شروق

هل سبيقى

هل سيعيش

هل سيطيق

رابط هذا التعليق

يامرحب يامرحب بالزباين الحلوين،، تشربوا حاجة ساقعة يابهوات؟؟

طبعا انتوا شايفين بنفسكم الهدوء اللي بيعم المكان وشايفين ان البنا بيه مرتاح على الآخر في هذا الركن الصامت.. بس طبعا كل ده لما الاقي البت سعاد بنتي... نادوا معايا ربنا يسترها معاكم يارب

يابت سعاااااااااااااااااااادددددددددد

رابط هذا التعليق

amir كتب:

كل امكانياتى لا تتعدى صندوق الورنيش اللى بشتغل عليه علشان أربى عيالى

أيوة يا عم اليومين دول "بتطبق" اوفرتايم ... و العملية ماشية معاك...

أمسك الخشب يابنى انت و هو وهى (اللهم ولا حسد) شفتك النهاردة و ماشاء الله الزباين كدة ... كل واحد مستني دورة ....

قوللى يا معلمى مش محتاج "صبى" مساعد....بدل ما انا متبهدل فى "كلية بهية" بتاعة معلمى "سكوربيون" .....

رابط هذا التعليق

أيوة يا عم اليومين دول "بتطبق" اوفرتايم ... و العملية ماشية معاك...

أمسك الخشب يابنى انت و هو وهى (اللهم ولا حسد) شفتك النهاردة و ماشاء الله الزباين كدة ... كل واحد مستني دورة ....

قوللى يا معلمى مش محتاج "صبى" مساعد....بدل ما انا متبهدل فى "كلية بهية" بتاعة معلمى "سكوربيون" .....

أنت جبت صورتى دى منين ؟؟؟

فهى تموت خارج الأوطان

ـ نزار قبانى ـ

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• الموضوعات المشابهه

• 0
      تنحى مبارك ولا يعلم احد حقيقة هذا التنحي من عدمة! ... وفوق صلاحياتة للمجلس العسكري ... وهذا في حد ذاتة امر عجيب ... اتنحى وافوض هل يستويان؟! ... وتسلم المجلس العسكري ادارة شؤون البلاد ... ويهتف الشعب: (الجيش والشعب ايد واحدة) ... ليبدا المجلس العسكري باجراء استفتاء شعبي على ترقيع الدستور المصري الذي قد سقط بالفعل مع ثورة 25 يناير !! واتفق الشعب المصري المتعطش لليدمقراطية والاستفتائات والانتخابات النزيهة ان يرضى برأي الاغلبية وان يثق في اي اجرائات ديمقراطية تحت اشراف المجلس العسكري الذي حمل لوا
    • 0
      ماذا يعنى سكوت حكومة باكستان على ضرب أمريكا لها ؟ من الأمور التى تبدو غير مفهومة هو السكوت المزرى لرؤساء باكستان مشرف وآصف على زردارى وكذلك لرؤساء الحكومات الباكستانية منذ الغزو الأمريكى لأفغانستان على الضربات الجوية الأمريكية داخل باكستان والتى هدفها المعلن هو ضرب أعضاء تنظيم القاعدة ومواليهم ولكنها فى الحقيقة لها هدف أخر لا يكاد يمر شهر منذ بداية تلك الحرب إلا وتضرب الولايات المتحدة منطقة الحدود وفى كل مرة تقريبا تكون النتيجة هى مقتل العديد من المدنيين عن طريق الخطأ. عندما نحلل هذه ال
    • 189
      لماذا يرضى من يسمون أنفسهم بالسلفيين السكوت على نظام الحكم الفاسد؟ لماذا من منهجهم عدم الخروج عن الحاكم؟ هل يسكتون على اعتبار أنه ابتلاء من الله علينا أن نصبر عليه و اهي عيشة والسلام فما قيمة المقاومة لنظام الحكم الظالم في الدنيا الزائلة ليهم يوم يوم يرث الله الأرض و من عليها فلنكتفي بحسبي الله و نعم الوكيل و نترك له الدنيا يشبع بيها أما احنا فلنلتفت للآخرة و نعمل ليها و لنكثف دعاءنا على الكافرين حتى يخلصنا الله منهم و لا يبقى على الأض غير المسلمين و من يبقى منهم يكونون عبيدا و ج
    • 2
      الأنهيار المالى ..سينهى حرب بوش وأتباعة فى العراق...نظرة الى ماكتب ...مايك ويتنى.. لقد ربحت العسكرية الأمريكية كل معركة خاضتها في العراق ، لكنها في الوقت نفسة خسرت الحرب. لا يعي بوش أن الحروب تربح سياسيا وليس عسكريا، حيث أنه لا يزال يعتقد ان التوصل الى تسوية سياسية بالأمكان أن يكون عن طريق فرض القوة، لكنه مخطئ. أن الأستخدام المفرط فقط للقوة ساعد على أنتشار العنف بالأضافة الى ذلك عدم الأستقرار السياسي حيث يمر العراق الأن في مرحلة يصعب السيطرة علية , فهل كان هذا هو الهدف؟ تنتشر في بغداد أميال من
    • 1
      سكوت الامه الي هذا الحد والوضع سقوط ما جربنا مثله علي مدي التاريخ سكوت الحكام الظالميين المستبددددين علي مدي تاريخهم سقوط هيبتهم المفتعله الزائفه الخائبه سكوت الشعوب والامه في هذا الظرف التاريخي سقوط لكل المبادئ والقيم في حياتنا سكوت وسقوط سكوت العرب سقوط للعرب اللهم ثبت علينا عقولنا
  • أضف...