اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

ازدواج الاقامات في دول الخليج

Recommended Posts

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

سألت سؤال في توبك محاوارات المصريين في قطر وهو :

هل تسمح قطر بازدواج اقامتها مع اقامة دولة خليجية اخرى او هل توجد استثناءات ؟

و ما هي الدول الاخرى التي لا تسمح بذلك ؟

بالنسبة لحالتي انا تتعلق بقطر و السعودية ........

ارجو من الاخوة بالخليج التفاعل و امدادنا بالمعلومات بهذا الشأن

تحياتي للجميع ... و كل عام وانتم بخير

رابط هذا التعليق

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

سألت سؤال في توبك محاوارات المصريين في قطر وهو :

هل تسمح قطر بازدواج اقامتها مع اقامة دولة خليجية اخرى او هل توجد استثناءات ؟

و ما هي الدول الاخرى التي لا تسمح بذلك ؟

بالنسبة لحالتي انا تتعلق بقطر و السعودية ........

ارجو من الاخوة بالخليج التفاعل و امدادنا بالمعلومات بهذا الشأن

تحياتي للجميع ... و كل عام وانتم بخير

اخى الفاضل كنت سألت نفس سؤال حضرتك من شهر تقريبا وكان بخصوص قطر والسعوديه واجابنى احد الاخوة ان دول مجلس التعاون تمنع اذدواج الاقامه فيما بينها

اتمنى ان يكون هناك استثناءات

وارجوا من اخوانا الاعضاء تأكيد صحة هذا الكلام او نفيه

"‏{‏‏وَمَن يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَل لَّهُ مَخْرَجًا وَيَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لَا يَحْتَسِبُ وَمَن يَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ إِنَّ اللَّهَ بَالِغُ أَمْرِهِ قَدْ جَعَلَ اللَّهُ لِكُلِّ شَيْءٍ قَدْرًا‏} "

رابط هذا التعليق

لا اعتقد ذلك

انا عندي اقامه ساريه في السعوديه و اخدت اقامه في سلطنة عمان

و في ظل سريان اقامتي في عمان حصلت على اقامه في الإمارات

و سألت الجوازات البحرينيه عن امكانية الحصول على اقامه بحرينيه اثناء وجود اقامه اماراتيه فافادوا بالايجاب

يعني 4 دول خليجيه من 6 اعلم تماما انهم لا يمانعون (السعوديه و البحرين و الامارات و سلطنة عمان)

Vouloir, c'est pouvoir

اذا كنت لا تقرأ الا ما يعجبك فقط فإنك لن تتعلم ابدا

Merry Chris 2 all Orthodox brothers

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

لا اعتقد ذلك

انا عندي اقامه ساريه في السعوديه و اخدت اقامه في سلطنة عمان

و في ظل سريان اقامتي في عمان حصلت على اقامه في الإمارات

و سألت الجوازات البحرينيه عن امكانية الحصول على اقامه بحرينيه اثناء وجود اقامه اماراتيه فافادوا بالايجاب

يعني 4 دول خليجيه من 6 اعلم تماما انهم لا يمانعون (السعوديه و البحرين و الامارات و سلطنة عمان)

اولا شكرا لردود الاخوة الكرام

انا كمان معايا اقامة سارية في السعودية و واخد اقامة في الامارات يا زوهيري باشا

بس المشكلة اكتر في قطر مع ان في ناس معاهم القطرية مع اقامة خليجية تانية و لا ادري الناس دي استثناء و لا ايه

تم تعديل بواسطة madzoro
رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته،،

كل عام و الاخوة المصريين بقطر و في كل مكان بخير

لي بعض الاستفسارات الخاصة بتاشيرة الاقامة في قطر

انا سمعت ان الجوازات القطرية لا تسمح بازدواج الاقامة في قطر مع اي اقامة في دولة خليجية اخرى

هل يوجد استثناءات و ما هي لاني وجدت انه توجد رسوم حوالي 2000 ريال قطري لمثل هذه الحالات و لم تذكر تفاصيل الحالات للسماح بذلك

تحياتي

إن شاء الله هاسألك الجماعة بتوع الجوازات هنا وهارد عليك بس أنا حاولت فيها قبل كده بين قطر والإمارات قالولى ماينفعش بس الكلام ده بقاله أكتر من 3 سنين هانشوف لو فيه حاجة اتغيرت وممكن حد من الأخوة الأفاضل هنا يكون عنده معلومة جديدة فى الموضوع ده

و ده كان رد الاخ الفاضل osmel33 و لي واحد معرفة يعمل HR انتقل مع شركته الى فرع رئيسي في قطر ومن سنة و نص و طلبوا منه انهاء اقامته في دبي من اجل استخراج اقامة قطر

يعني ممكن تكون المهنة متعلقة بالسماح بازدواج الاقامة مثلا او في استثناءات اخرى

رابط هذا التعليق

حسب معلوماتي أنا إزدواج الإقامة ممنوع على الأقل بين قطر والإمارات إلا في حالة واحدة لو كان الكفيل واحد..

يعني لو شركتك محتاجالك في كذا د,لة إنشالله كل دول الخليج ممكن يعملولك إقامة في كل بلد

تم تعديل بواسطة Virus

أكتفي بهذا القدر..

رابط هذا التعليق

حسب معلوماتي أنا إزدواج الإقامة ممنوع على الأقل بين قطر والإمارات إلا في حالة واحدة لو كان الكفيل واحد..

يعني لو شركتك محتاجالك في كذا د,لة إنشالله كل دول الخليج ممكن يعملولك إقامة في كل بلد

virus باشا الف شكر على تجاوبك

المشكلة بقى ان الكفيل مش واحد و الراجل المعرفة اللي ذكرته في المداخلة السابقة HR

كان كفيله في الامارات و قطر واحد و مع ذلك لم يستخرجوا له اقامة الا بعد ما انهى اقامته في الامارات

اظن انك مقيم في قطر ؛ صح ؟

لو فيها تعب تقدر تستفسر من اي مندوب عن الموضوع ده و هل عدم السماح بالازدواج قاصر على قطر و الامارات و لا قطر و جميع دول الخليج و خصوصا لو الكفيل مختلف ؟

الف شكر مرة اخرى

رابط هذا التعليق

ايه الاخبار يا اهل قطر

أستنى علينا شوية يا أخ madzoro لأن أحنا اليومين دول كنا فى إجازة العيد الوطنى لقطر ولسه هانرجع الشغل بكرة أن شاء الله وأول ما هاعرف حاجة هابلغك على طول

رابط هذا التعليق

ايه الاخبار يا اهل قطر

أستنى علينا شوية يا أخ madzoro لأن أحنا اليومين دول كنا فى إجازة العيد الوطنى لقطر ولسه هانرجع الشغل بكرة أن شاء الله وأول ما هاعرف حاجة هابلغك على طول

شكرا اخي الفاضل

و كل سنة و انتم طيبين

رابط هذا التعليق

انا اتصلت بالقنصلية القطرية في الامارات

الموظف رد عليا و قالي انهم بيسمحوا في الوقت الحالي بازدواج الاقامات

يا ريت احد الاخوة الافاضل ياكد المعلومة دي .............. عشان نفسي اطمن

رابط هذا التعليق

انا النهاردة كلمت مندوب الجوازات عندنا قاللى أنه هايسأل بكرة إن شاء الله فى الجوازات "وزارة الداخلية" وهايرد على لكن اللى هو يعرفه بين قطر والإمارات وقاللى ما ينفعش بس أنا قولتله يحاول يجيب حتى بند فى القانون أو حاجة زى كده علشان يكون كلام موثوق منه

رابط هذا التعليق

انا النهاردة كلمت مندوب الجوازات عندنا قاللى أنه هايسأل بكرة إن شاء الله فى الجوازات "وزارة الداخلية" وهايرد على لكن اللى هو يعرفه بين قطر والإمارات وقاللى ما ينفعش بس أنا قولتله يحاول يجيب حتى بند فى القانون أو حاجة زى كده علشان يكون كلام موثوق منه

شكرا يا باشا على الاهتمام .......... ربنا يبارك فيك

رابط هذا التعليق

الأخ madzoro آخر ما توصلت ليه أن فيه واحد كان هنا فى قطر وإقامته سارية فى قطر راح السعودية فى عمل تاني عمل الإقامة هناك بدون مشاكل فدلوقت معاه أقامتين وده على رواية وسؤال المندوب فى واقعة حصلت فى أحد الشركات بس قال طبعاً أن القاعدة أنه مايكونش بره البلد أكتر من ستة شهور وده طبعاً أحنا كلنا عارفينه

رابط هذا التعليق

الأخ madzoro بس قال طبعاً أن القاعدة أنه مايكونش بره البلد أكتر من ستة شهور وده طبعاً أحنا كلنا عارفينه

هوا هنا في السعودية ممكن تاخد خروج وعودة لمدة 11 شهر بس مش عارف قطر نظامها اية

رابط هذا التعليق

الأخ madzoro آخر ما توصلت ليه أن فيه واحد كان هنا فى قطر وإقامته سارية فى قطر راح السعودية فى عمل تاني عمل الإقامة هناك بدون مشاكل فدلوقت معاه أقامتين وده على رواية وسؤال المندوب فى واقعة حصلت فى أحد الشركات بس قال طبعاً أن القاعدة أنه مايكونش بره البلد أكتر من ستة شهور وده طبعاً أحنا كلنا عارفينه

شكرا يا باشا على اهتمامك بالموضوع ......... بالنسبة لموضوع انك تستخرج اقامة من السعودية او دولة خليجية اخرى بعد استخراج الاقامة القطرية اسهل من انك تقوم بالعكس بس المشكلة بقى انك تلاقي تأشيرة في السعودية و بالمهنة اللي عايزها بسهولة .............

انا خليت اخويا يسئل في السفارة القطرية بالسعودية و الموظف قاله عادي ينفع احتفظ بالاقامة السعودية

بس انا بدور على حالة مماثلة تكون تمت في وقت قريب او اجابة من جوازات قطر ( او الجهة المخولة باصدار الاقامات للعاملين بالدولة )

تم تعديل بواسطة madzoro
رابط هذا التعليق

الأخ madzoro بس قال طبعاً أن القاعدة أنه مايكونش بره البلد أكتر من ستة شهور وده طبعاً أحنا كلنا عارفينه

هوا هنا في السعودية ممكن تاخد خروج وعودة لمدة 11 شهر بس مش عارف قطر نظامها اية

شكرا يا ضياء ..... بخصوص تأشيرة الخروج و العودة لمدة 11 شهر دي لا تستخرج الا للمرافقين على حد علمي ( الزوجة و الابناء ) لكن العامل ايا كانت مهنته

تأشيرة الخروج و العودة بالنسبة له لا تزيد مدتها عن 6 شهور ممكن في حالات استثناء و اعتقد بتكون خاصة بالدراسة ........ماجستير او ما شابه و لازم تجيب ما يثبت قيدك بالجهة التي تدرس بها قبل استخراج التأشيرة بهذه المدة ......... هذا و الله اعلم

رابط هذا التعليق

• بعد 2 سنة...

السلام عليكم

انا معايا اقامه ساريه في السعوديه , وان شاء الله بخلص ورق اقامتي في قطر لاني سبت السعوديه وانتقلت هنا

هل فيه امكانيه اني اعمل اقامه قطريه في هذه الحاله ؟

ياريت الرد بسرعه لو سمحتو , ولو مش مسموح ايه الحل ؟؟؟؟؟

رابط هذا التعليق

• بعد 6 سنة...
  • بعد 4 أسابيع...
  • الزوار

معي اقامة سلطنة عمان، تخلص شهر 6 سنة 2019 بس انا جاني ظرف خلاني تركت السلطنة و ضليت اكثر من 6 اشهر ما رجعت و الحين عندي عرض شغل بقطر بس مش قادرين يطلعولي التاشيرة بسبب اقامتي العمانية لانها بالشرطة لسه سارية المفعول و كفيلي مع اني خبرتو اني مش راجع بس ما قابل يروح يكنسلني !!!! شو الحل لو ممكن مين عارف القانون القطري في استخراج التاشيرات لشخص يحمل اقامة عمانية ؟!!! افيدوني جازاكم الله كل خير 

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • أضف...