اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

المغتربين في المانيا

Recommended Posts

شكرا علي الدعوتين الجمال دول الله يحفظيك ..المانيا من الدول الاوربيه اللي الاسلام بيتشرفيها بسرعة , لان الالمان شعب متطلع بطبيعته يحب القرءة والسفر

والسياحة ,فسبحان الله محاولات الصهيونية واعداء الاسلام لتشويه صورته جعلتهم يبحثون عن هذا الدين وينقبون هنا وهناك ومن مصدره فكانت الدهشة الاعلام ,الاعلام

يكذب عن عمد ..ده واحد الماني قال الكلام ده لي كده ,وجد الكثير منهم ضالته و الهدي والنور ...وجد الاخوة في الله مرعاة الجار والتصدق علي الفقير والاهم بر الولدين اللي

بجد ده مشكلة من مشاكل المانيا العجائز هنا بيعانو من الوحدة وهجر الابناء ,كثير منهم اسلم لان فوجيء بي ابنه او بنته اصبحت توده وتذهب اليه وتحنو عليه ثم يفاجيء

انها اسلمت ,علي طول يقذف الله نور الاسلام في قلوبهم جميعا وديه والله قصص واقعية تحدث تقريبا بصفة مستمرة الالمان شعب متعطش للنور وطريق الله والاسلام بس

مين يوريهم الطريق؟ ربنا يقدرنا جميعا علي النصح وانارة الطريق لهم بفضل وبعون من الله[/size]

رهبان بالليل فرسان بالنهار..................هكذا يجب ان نكون نحن المسلمين .

سبحان الله وبحمده عدد خلقه ورضا نفسه وزنة عرشه ومداد كلماته

رابط هذا التعليق

الالمان شعب منظم بس للاسف الجاليا اليهودية لة تاثير كبير فى المانيا

بل فى معظم اوربا ودةملموث فى الاعلام الاوروبي بداليل غزة والحصار

لم نشاهد اى ردفعل فى الاعلام الاوروبي

وفى حالة حدوث ضحايايهود فى عمليا استشهادية

الاعلام الغربى فى لمح البصر عندة كل المعلومات بدقة عن الضاحيا والاسما والسن والعناوين

يعنى فى دقة متناهية .

من يومين كنت مع ناس فرنسيين وبنتفرج على التلفزيون وكان بيتكلم

عن الانفاق بين مصر وغزة ودار حوار بينى وبين الفرنسيين وشرحتلهم

وماكنش عندهم اى فكرة عن الحصار

ام واحد فاصيح منهم سالني سؤال هيا غزة حدودها اية?

العبد للة معرفش ينطق لا من فوق ولا من ?

والحمد للة على قد ما اقدر بشرح ازاى الشعب الفلسطينى مستحمل الظلم والطغيان

ود اقل واجب عليا

تم تعديل بواسطة nizza la bella

--------------------------------------------------------------------------------

كرتونة البيض فيها سم قاتل

عموماً.. تعددت كراتين البيض والنتيجة واحدة

لا حركة..

لا كلمة..

لا نفس..

رابط هذا التعليق

طبعا اليهود لهم تاثير في العالم كله متحكمين في الاعلام والاقتصاد الاوربي والامريكي بشكل ضخم جدا حتي في بعض الدول العربيه اليهود يلعبون من خلف الستار

ويدخلون الاقتصاد بشركات متعددة الجنسية وجنسيات اخري العلو الكبري لليهود 00,)( فإذا جاء وعد أولاهما بعثنا عليكم عبادا لنا أولي بأس شديد فجاسوا خلال الديار

وكان وعدا مفعولا ( 5 ) ثم رددنا لكم الكرة عليهم وأمددناكم بأموال وبنين وجعلناكم أكثر نفيرا ( 6 ) إن أحسنتم أحسنتم لأنفسكم وإن أسأتم فلها فإذا جاء وعد الآخرة ليسوءوا وجوهكم وليدخلوا المسجد كما دخلوه أول مرة وليتبروا ما علوا تتبيرا ( 7 ) ) (5 - الإسراء صدق الله العظيم ..يعني الموضوع واضح اليهود دلوقتي في مرحلة العلوالكبير والنفير الكبير ...كل ده انشاء الله سوف يهدم علي يد الذين يخشون الله ويعرفون

الله حق المعرفة امتي؟فين؟ازاي؟ ده عند الله بس احنا نصلح من نفسنا علي قد مانقدر ونحاول خلق مجتمع مسلم متحضر متقدم علميا واخلاقيا وده يكون في اولادنا كل

واحد يركز مع اولاده ويحاول ان يزرع فيهم بطل مسلم متحضر متقدم علميا خلوق ومحترم لذاته محب للاخرين دائم اتصال مع الله من خلال الصلاة والقراءن ...ان مش شايف اي فرصة تانيه غير كده هو الجيل القادم مع الثورة التكنولوجية الان فرصة انشاء الله خير انا عندي امل في الاجيال القادمة انشاء الله

رابط هذا التعليق

كلام جميل ، فعلا الأوروبيين مغمم على عينيهم ، أتذكر كان لي صديقة ألمانية أيام الجامعة حكت لي فعلا إنهم معتقدين إن الفلسطينيين هم الإرهابيين و هم الذين بيقتلوا اليهود " الغلابة " و إن الفلسطينيين متوحشين ، وحكت إن كل الكلام ده معتقدين فيه جدا لأن الإعلام في ألمانيا بيقول الكلام ده ليل و نهار ، و طبعا باءت محاولاتي بإقناعها بالفشل الذريع ، و لأنها كانت ناوية تسلم لم أرض أن أفسد عليها و أكيد هتفهم الحقيقة دي يوما ما ، المهم حضرتك عملت ليه فلاش باك مع أيام الجامعة و الألماني ، و كان للواحد طموحات في الدعوة مع الألمان لكن للأسف مع مجيئي للخليج لا يوجد أحد يعرف شيء عن الألماني ، لا صلة لي بهم و لا أقابل أي بني آدمية ألمانية ، و حتى أنني أفكر في الهجرة لكندا لأن أولادي تعلمهم انجليزي و زوجي يعرف إنجليزي ، و أتمنى الحصول على تعليم متميز لأبنائي حفظهم الله ، فوداعا للألماني الذي تعلمته ولم أجد له نفعا منذ الجامعة ربنا يخلف عليه و على غيري بالخير، أشكرك على موضوعك الجميل

رابط هذا التعليق

معلش أستاذ skys ممكن بس أنبه حضرتك بأن كلمة" إن شاء الله " تكتب منفصلة ، وتقال عندما ينوي الإنسان فعل شيء غدا أو في المستقبل : " و لا تقولن لشيء إني فاعل ذلك غدا إلا أن يشاء الله ..." الآية في سورة الكهف ،

أما تمني أي شيء من الله فيكون بالعزم في الدعاء لأنه في نهي على أن يقول الإنسان : يا ربي إن شئت إفعل لي كذا ، بل يقول يارب إفعل لي كذ بحولك و قوتك ( مثلا ) و قدرتك وجبرتك إنك على كل شيء قدير ،

كذلك عندما يسأل المرء هل فعلت كذا ؟؟ و يكون فعله في الزمن الماضي ، ناس كتير تقول ، إن شاء الله فعلت ، بصراحة هذه من سخافة الكلام لأن الله بالفعل قد شاء ،

مجرد معلومة و أعتذر على الإطالة لكن الشيء بالشيء يذكر

رابط هذا التعليق

انا دائما اسمع عن المانيا كلام كويس خصوصا مع الاجانب اللى عندها فياريت نعرف منك القوانين التي تحكم الاجانب في المانيا وحياة العمل في المانيا خصوصا اني اسمع انها من بين الدول اللي الدخل فيها عالي وشكرا

رابط هذا التعليق

شكرا يا skyed على الكلام الجميل والمجهود

ربنا يكرمك وينور طريقك وينور قلوب كل الناس الى الحق .

تقدم مصر سيمر بعدة مراحل

أول مرحلة هي القضاء على نظام مبارك

رابط هذا التعليق

لا شكرا علي واجب انا تحت الامر علي طول بص تقريبا المصريين اللي هنا في المنتدي القطة لاء قطة ايه ده التمساح اكل لسانهم بالرقبة والحنجرة ,انا قصدي الحلوين البردنين بتوع المانيا المستخبين برضوة حتي علي النت يمكن بيوفروا ...؟؟

رابط هذا التعليق

لا شكرا علي واجب انا تحت الامر علي طول بص تقريبا المصريين اللي هنا في المنتدي القطة لاء قطة ايه ده التمساح اكل لسانهم بالرقبة والحنجرة ,انا قصدي الحلوين البردنين بتوع المانيا المستخبين برضوة حتي علي النت يمكن بيوفروا ...؟؟

طلب الى الباشا التمساح باعادة السنة الاخوة المصريين بألمانيا :lol:

عاوزين نسمع منهم :lol:

وانت يا 'skyed' (ولو اني مش عارف 'skyed' يعني ايه :lol: ) الف شكر ليك وياريت تكمل لان الموضوع جميل وهيلاقي تفاعل كبير

احكي ودردش عن اي حاجة في اي حاجة :) عن الحياة في المانيا وحياة العرب والمسلمين في المانيا

احنا معاك يا ريس :wub:

تم تعديل بواسطة شاب مصري

تقدم مصر سيمر بعدة مراحل

رابط هذا التعليق

• بعد 1 شهر...

lo:: اشوفوا فين ؟؟ مرحب بيك يا اهلاوي شكلك كده متعصب للشياطين الحمر هو انت عايش في المانيا؟

رابط هذا التعليق

• بعد 2 أسابيع...

هو صحيح ان التحول الى الاسلام بدأ ينتشر بشدة بين الألمان خصوصا الشباب منهم ؟

سمعت عن رجل دين مسيحي أحرق نفسه احتجاجا على ازدياد انتشار الاسلام بين الألمان

هل موضوع الانتشار السريع والمطّرد للاسلام بألمانيا صحيح ولا مجرد كلام صحافة هنا ؟

تقدم مصر سيمر بعدة مراحل

رابط هذا التعليق

لا يا شاب مصرى دة مش مجرد كلام صحافةwst::

فعلا انتشار الإسلام بصورة ملفتة في الفترة الأخيرة بين الألمان، حتى أصبح رواد المساجد من المسلمين فى فى التزايد

والاسباب هيا الجالية الاسلامية فى المانيا وهيا الاكبر من حيث التعداد فى اوروبا

و كنت فى زيارة لى المانيا فى راس السنة ولفت انتباهى النساءالمحجبات

وهم اكترهم اتراك,

على العكس فى فرنسا.

امارجل الدين حقيقى مسمعتش عنة :roseop: :blink: :blink:

--------------------------------------------------------------------------------

لا حركة..

لا كلمة..

لا نفس..

رابط هذا التعليق

انت فين يا skyed

تم تعديل بواسطة nizza la bella

لا حركة..

لا كلمة..

لا نفس..

رابط هذا التعليق

[font="Arial Black"]السلام عليكم ....كيف الحال شاب مصري وnizza la bella

يارب تكونوا بخير وسعداء ,انتشار الاسلام في المانيا وخصوصا في هامبورج وبرلين والمدن التجارية ذات التنوع العرقي المختلف حيث الجاليات المسلمة مثل الاتراك وبعض

العرب المسلمين وتاثيرهم علي الشباب الالماني او الالمان بصفة عامة ..لكن الشيء الملفت فعلا هو اتجاه الشباب الالماني للاسلام واعداد ليس بقليلة ...شباب يملك

الحرية في بلد حر حيث كل شيء متاح ,يتجة من تلقاء نفسه بالبحث في الاديان او السفر الي بلد مسلم او له صديق مسلم استعان به كمصدر ومساعد لمعلوماته

وهكذا..... النساء والبنات الشابات هم الاكثر في اعتناق الاسلام وخصوصا الشابات منهم ,وكان هذا سبب تعجبي ...ولكن عندما عشت وفهمت طريقة هذا الشعب

الالماني ادركت السبب...الالمان شعب متفسخ من داخله وعنده امراض كثيرة خبيثة ليس لها علاج الا دين الاسلام المعتدل ونحن هنا لانتكلم عن اسلام اطلاق الذقون

والنقاب والتشدد ولكن تكلم عن اسلام الرحمة والحب الذي بسبب فقد هذه الصفات في هذا العالم المادي ظهرت هذه الامراض وهي تتلخص في قطع صلات الرحم

والماديات,الجيران وانقطاع الجيرة كثيرا هنا يعثرو علي شخص متوفي في شقته منذ اسابيع ولا احد يعرف,شرب الخمر الكثير جدا,عدم الزواج ,والاهم الفراغ الروحي..وطبعا

كل هذا علاجه الجذري في دين الحق الاسلام,والفراغ الروحي هذا اسبابه ان الالماني بطبعة مدمن قراءة وتلاحظ الحكاية ديه في المواصلات العامة و الحدائق ..يقراء ويقراء

ويبحث حتي يصل بان ما يؤمن به ليس من المنطق ومتنافي مع فطرته او نظرته العظيمة للكون...وهناوغالبا يذهب الي طريق الالحاد والاعتماد علي نظرية الانفجار العظيم

والنشوء والتطور والبلاوي ديه ويقتنع بها من غير مايؤمن بها,حتي يهدي الله من يشاء الي طريق النور والحق والرحمةوالمساوة. :roseop: :lol:

رابط هذا التعليق

توفي في المستشفى متأثرا بجراحه

رجل دين مسيحي ألماني يحرق نفسه احتجاجا على انتشار الإسلام بأوروبا

دبي-العربية.نت

تقدم مصر سيمر بعدة مراحل

رابط هذا التعليق

• بعد 6 شهور...

السلام عليكم يا اهل المانيا

انا طبيب مصري اريد اكمال دراستي في المانيا

اللي يعرف طبيب اشعة مصري بيشتغل في المانيا يعرفني الخطوط العريضة يدلني الله ينوبك ثواب في مصري غلبان

رابط هذا التعليق

• بعد 8 سنة...

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • الموضوعات المشابهه

• 0
      لا تتفاجأوا فى هذا الأسبوع المنتظر أيام 10 و11 و12 ديسمبر الجارى مما ستشهده اللجان الانتخابية ومحيطها فى كلعرض المقال كاملاً
    • Guest بسيوني
      9
      انا حبيت اعمل الموضوع ده علشان اتعرف على المصريين في المانيا وفي الشرق تحديدا. انا معنديش معلومات للدكاترة والصيادلة والكلام ده بس لو عندك سؤال عن حاجة تانية، إسأل يمكن اعرف اجاوبك. انا اسمي بسيوني. طبعا ده اللقب، بس بحبه 🙂   من المواضيع اللي بتناقش دائماً موضوع المصريين في الغربة وهل هم بيساعدوا بعض ولا لا. انا هتكلم عن نفسي. انا بحاول اساعد اي حد بس لما بحس ان الشخص ده بيستغلني طبعا بابعد عنه او انه بيحاول يعرفني علشان مصلحة. الامور دي بتبقي باينة من الأول. ايه أراءكم في الموضوع ده في الب
    • 4,085
      السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة يا شباب عاوزين عاوزين نجمع المصريين اللى شغالين او المتواجدين فى الكويت
    • Guest كريم
      0
      أنا عملت بطاقة رقم قومي لأختي اللي عندها 16 سنة وبتدرس أولى ثانوي في السعودية، بس اتكتب في البطاقة (بدون عمل). سألت الموظفة إزاي أخلي المهنة (طالبة) لأن ده هيفيدها جداً؟ قالت لازم أروح السفارة وأطلب خطاب أو ختم يثبت أنها بتدرس في الخارج، وأشتري استمارة بطاقة جديدة وأملاها. من فضلكم، إيه الخطوات اللي لازم أعملها؟ وإيه الأوراق اللي هيطلبوها في السفارة؟ ولكم جزيل الشكر.. 
    • 0
      لو سمحتو كنت عايزه اعرف حاجه وياريت الرد سريعا ..انا عايزه اسافر المانيا سياحه بس لوحدى وعندى 19 سنه ف عايزه اعرف الاوراق المطلوبه واعمل اى بالظبط ..ولو فى حد هناك انا عرفاه بس مش قريبى ينفع يبعتلى زيااره ولو مش هينفع الموضوع دا يكلفنى اد اى؟؟..بليز محتاجه رد سريعا  
  • أضف...