اذهب الي المحتوي
هشام الكندي ان شاء الله

هل وجدت في زوجك/زوجتك ما تمنيت قبل الزواج؟

8 اصوات

1. 1. هل شريك/شريكه حياتك يمتلك المواصفات التي كنت تتخيلها قبل الزواج؟

• نعم
      4
    • لا
      4
  2. 2. هل انت سعيد مع شريك/شريكه حياتك حاليا بغض النظر اذا كان يمتلك المواصفات التي كنت ترغب بها ام لا؟

• نعم, سعيد
      5
    • لا, غير سعيد
      1
    • حياه متوازنه الي حد ما
      2

Recommended Posts

السلام عليكم و رحمه الله و بركاته:

كل واحد فينا بيبقا ليه مواصفات لشريك/شريكه حياته, و طبعا الاخوة المتجوزين عارفين مواصفات ازواجهم/زوجاتهم. و طبعا لاننا مش في جمهوريه افلاطون و لان ليس كل ما يتمناه المرء يدركه, فحبيت اتاكد من الناس نفسها. و علشان يكون fair play فهيكون فيه سؤالين:

هل شريك/شريكه حياتك يمتلك المواصفات التي كنت تتخيلها قبل الزواج؟

هل انت سعيد مع شريك/شريكه حياتك حاليا بغض النظر اذا كان يمتلك المواصفات التي كنت ترغب بها ام لا؟

لو خايف او مكسوف ممكن تقول اي حكايه عايز تقولها و تنسبها لاي حد من اصدقائك :lol:

يعني تقول واحد صاحبي مش سعيد لان حصل له كذا و كذا, و ربنا يسترها علي الرجاله :blush2:

هشام الكندي ان شاء الله

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

وإن شكرتم لأزيدنكم :roseop:

لولا

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

طبعا مش هاكدب واقول ان زوجى كان فية مواصفات فارس الاحلام

وهاكون صريحة اكتر لو قولت لك انى عدلت احلامى علشان تناسب امكانيات زوجى وعلشان انا الحمد الله راضية بحياتى و عدلت من نفسى علشان عرفت ان صعب انك تغير اللى قدامك لكن الاريح انك تتعود علية كدة و ترضى بية كدة و السعادة نسبية و بتتغير مع الوقت عرفت ان سر السعادة الرضا و القناعة باللى فى ايدك لانة ممكن غيرك يتمنى ربع الىل انت فية وانت مش حاسس وممكن جدا السعادة اللى مش عجباك الان تروح منك فجاة

علمتنى الدنيا ارضى بالقليل يجيلك الكتير غيرك يتمنى ربع اللى انت فية باديك انت تخلى حياتك جنة و بايدك تخليها نار عامل السيئة بالحسنة والحسنة بالاحسن منها تعش سعيدااااااااااااا

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

الاخت ذهبيه:

ردك متوازن جدا و عقلاني الي ابعد الحدود. فعلا كل واحد لازم يغير من احلامه طبقا لامكانيات شريك/شريكه حياته. مينفعش الواحده تحمل زوجها اكتر من طاقته و العكس صحيح, و اكتر واحده تشوف الواحد هيا زوجته. و اذا ما كنتش قادره تعرف امكانيات جوزها علي وجه الدقه بعد فتره من الجواز يبقي العلاقه فيها خلل.

كذلك بعض الرجاله بيحاولوا يقرروا قرارات مصيريه متعلقه بالعمل و تغيير السكن و الهجرة مع اعتبار راي الزوجه مجرد نصيحه او راي ثانوي, و دا شئ غير مقبول لانه بيقلل من قدر الزوجه.

انا متفق مع كلام الاخت ذهبيه من اول حتي اخر كلمه و بالتوفيق لها في حياتها.

الاخت لولا:

اكيد الشكر مطلوب في كل الظروف لان الدنيا ما هي الا دار اختبار و الاخرة هي دار القرار.

اما انا فاحب انقل لكم تجربه بابا و ماما :hysterical:

هما لما اتجوزوا كانوا فاكرين ان كل المواصفات اللي بيتمنوها موجوده في كلا منهما, لكن مع مرور الوقت اكتشفوا ان مافيش حد كامل او بمعني ادق مفيش حد تفصيل. بس اللي اقدر اقوله انهم متفاهمين و قدروا يحققوا سعادتهم طبقا للموجود. اخر حاجه احب اقولها انهم دايما بيفكروا فيا و في اخويا اكتر من نفسهم شخصيا و دا في حد ذاته دليل علي الرغبه في الاستمرار.

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

Join the conversation

You are posting as a guest. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

زوار
اضف رد علي هذا الموضوع....

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• محاورات مشابهه

• فى الزواج والطلاق .. للحقيقة وجوه أخرى

كان "الزواج" ينعقد شفهيا - بالكلمة - من قديم الأزل مرورا بعصر النبوة والصحابة والتابعين وتابعى التابعين .. وكذلك "الطلاق" .. هذه حقيقة تاريخية .. وظلت "عقود" الزواج والطلاق تنعقد وتنحل شفهيا مع الوفاء بالحقوق فى الحالتين ، إلى أن فسدت الذمم .. فاجتمعت الأمم - ومنها الأمة الإسلامية - على ضرورة إثبات "الزواج" بالكتابة وتوثيقه لضمان الحقوق وإثبات النسب ظلت هذه حقيقة غير مختلف عليها إلى أن خرج بعض "الجلاميد" و "حرس الحدود" عن الإجماع فى عصر انحلال وفساد جديد .. سُم

في موضوعات جادة

• هل اتركها ....ام اتمم الزواج.....محتاج مساعده

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته مشكلتي باختصار لا استطيع ان احب خطيبتي وزوجتي المستقبليه بالقدر الكافي انا طبيب شاب قمت بخطبة طبيبة علي قدر عال من الوقار والاحترام والاخلاق والاهل لا نزكيهم علي الله هي متعلقه بي لكني لا استطيع ان ابادلها نفس القدر من الشعور لا احبها رغم كل صفاتها لا اعرف ماذا اعمل هل اتركها لكني اخاف ان تنكسر لانها تعلقت بي جدا واخاف ان اجرحها لانها طيبه جدا ام ماذا افعل علما اني لم اخطب من قبل والحمد لله ملتزم واصلي واصوم ولم اعرف فتاة من قبل وهي اول فتاة في حياتي

في استشارات طبية و نفسية

• تساؤلات بخصوص الزواج من رومانية

السلام عليكم ،لو سمحت ارجو الافاده ،انا لسه متزوج من رومانيه في وزارة العدل يوم 11/21 ده ،و المفروض اطلع علي القسيمه شهادة زواج مميكن و اقرار كده من السجل المدني عشان يترجموا عشان اطلب طلب زواج في السفارة ،ف ضروري كنت عاوزايه اللي هيتم معايا ، و اللي المفروض اعمله، و هيستغرق وقت قد ايه ،و ازاي احصل علي الفيزا للسفر ، ارجو الافاده و شكرا مقدما 

في المغتربين المصريين - egyptian expatriates

• ما هو عرف الزواج في مصر

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته وحشتوني جداً يمكن أكون اتنسيت لاني فعلاً بقالي فترة طويلة جداً مشركتش في المنتدي نتيجة لظروف خاصة بس كنت بدخول بين الوقت والتاني أتابع ، الحقيقة الموضوع اللي حابة اتكلم فيه النهاردة هو موضوع أنا شخصياً مريت بيه وحابه اعرف رأي كل المشاريكين في المنتدي فيه . سؤالي للجميع ما هو عرف الزواج في مصر؟ -يعني الشاب القادر على الزواج واقصد قادر بأنو يملك امكانيات الزواج مش لسه بيكون نفسه ما هو المفروض أن يقوم به للإتمام الزيجة من مهر وشبكة ومؤخر صداق وتجهيز لمطلبات البيت

في موضوعات جادة

• اجراءات الزواج مصريه وامريكي

مساء الخير ياجماعه ... انا ساره مصريه مخطوبه لشخص من بورتو ريكو مقيم في امريكا طبعا الخطوبه كانت بعد اشهار الاسلام في الازهر  خطوة الجواز بقاااا ايه المطلوب مننا سواء اجراءات او ورق للجواز  وايه الورق اللي مفروض يجيبه معاه من هناك . واجراءات الجواز هتاخد كام يوم !؟ اسئله تخصني بقا وتخص مصر ام الدنيا  اقنعه ازاي نقعد هنا !؟؟؟  ولو سافرت معاه هيبقا افضلي ولا مصر افضل ؟ " مع التعليل "  ولو هسافر معاه الموضوع سهل ولا معقد بالنسبه للتاشيره ولا الفيزا لاني

في المغتربين المصريين - egyptian expatriates

• اضف...