اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

مغترب-طبيب/ صيدلى/ تمريض اتفضل معانا

Recommended Posts

يا جماعة الملك امر بشهرين راتب لموظفين الدولة مدنيين وعسكريين

هل احنا لنا شهرين ولا اية؟؟؟

رجاء افيدونا

اختلطت الاراء؟؟؟

لا أحد يعلم حتى الأن ولا الموجودين فى المديريات نفسها.

تُريد معرفة كل شيئ عن العمل الحكومى كطبيب أو صيدلى أو تمريض فى السعودية

نتشرف بزيارتك لنا

http://www.egyptiantalks.org/invb/?showtop...075&st=1890

رابط هذا التعليق

السلام عليكم . يا جماعة انا طبيب بشرى دفعة اكتوبر 2002. استلمت تكليفى مايو 2004 وقدمت على النيابات حركة مارس 2006 وتظلمت بعدها ونزلت ليا نيابة اطفال فى شمال سيناء . لم استلم النيابة وسافرت للسعودية اكتوبر 2006 حتى الان انا فى السعودية بس قررت ان شاء الله انزل مصرنهائى نهاية هذا العام اكتوبر 2011 بس عاوز اقدم نيابات يا ترى ايه موقفى هل نيابتى طارت ولا خلاص انا محروم من النيابات وهفضل ريف طول عمرى اعمل ايه هتجنن . اقدم زمالة مصرية ولا اعمل ايه ارجو النصيحة ولا مش انزل مصر خالص

رابط هذا التعليق

السلام عليكم . يا جماعة انا طبيب بشرى دفعة اكتوبر 2002. استلمت تكليفى مايو 2004 وقدمت على النيابات حركة مارس 2006 وتظلمت بعدها ونزلت ليا نيابة اطفال فى شمال سيناء . لم استلم النيابة وسافرت للسعودية اكتوبر 2006 حتى الان انا فى السعودية بس قررت ان شاء الله انزل مصرنهائى نهاية هذا العام اكتوبر 2011 بس عاوز اقدم نيابات يا ترى ايه موقفى هل نيابتى طارت ولا خلاص انا محروم من النيابات وهفضل ريف طول عمرى اعمل ايه هتجنن . اقدم زمالة مصرية ولا اعمل ايه ارجو النصيحة ولا مش انزل مصر خالص

فينك يا دكتور حازم ويا اهل الخبرة

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

يا جماعة انا معروض عليا ان اعمل فى العيادة المتنقلة (تحت الانشاء) بالمستشفى وعاوزين يرسلونى دورة بالرياض

وقالو لى ان بها بدلات؟؟؟ يعنى الكلام دة اكيد ؟؟ وكام؟؟ هل هو مبلغ ثابت ام نسبة من الراتب

مشكورين

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

اهلا بيكم جميعا

اهلا بيك يا د.حازم

الواحد مفتقد المحاورات من زمان اوى ..

ياريت نتجمع فيها تانى زى زمان

اراكم فى القريب ان شاء الله

رابط هذا التعليق

هدي نفسك يا دكتور

الامور غير واضحة في مصر الان

فمرة يلغوا تسجيل الاطفال والنسا ومرة يلغوا الالغاء

النيابة بتتلغى بعد 5 سنين لو ما استلمتش

ونيابة الريف مش وحشة وممكن تقدم منها على بعثات وتسجل لو التسجيل الوزاري للاطفال اتفتح

وممكن تزاكر الزمالة البريطانيو وانت بالسعودية ولما تاخدها بازن الله ترجع مصر وتعيش حياتك

وممكن تستقيل وتشتغل برافت وتحضر كطبيب حر

وممكن وممكن

فيه حلول كتير

وحبيبي د. حازم هيفيدك اكتر مني

ربنا معاك

رابط هذا التعليق

• بعد 2 أسابيع...

يا جماعة الخير

زملاؤنا الاطباء فى وزارة التربية والتعليم نزلهم راتب شهرين يوم الاربعاء الماضى

مفيش اخبار عن اطباء وزارة الصحة؟؟؟

رابط هذا التعليق

• بعد 3 أسابيع...

السلام علي الجميع

يا شباب

انا اعمل في العسكري في ابها والصراحه اتخنقت من البشريه اللي هنا والتعامل مع العسكر وهما اصلا مخنوقين من نفسهم

السؤال بقي افادكم الله: ياتري الواحد ممكن يدور علي شغل في مكان احسن ومتحضر شويه ويكون في مدينه كبيره ذي الدمام جده الرياض مكه المدينه وزاره صحه او عسكري وانا هنا بدون ماانزل مصر واستني تاني شركه تتصل بيا؟؟؟؟؟؟

هل فيه مكان الواحد يقدم فيه سي في ويعمل نقل كفاله او حتي يتعاقد هنا وبعد كده عادي انزل مصر واكمل اجراءاتي؟

جزيتم خيرا

رابط هذا التعليق

• بعد 1 شهر...
  • بعد 2 أسابيع...

عندي استفسار عاجل من فضلك يا دكتور

ياريت تفيدني جزاكم الله خيرا

انا عايزه اعمل اجازه مرافقه زوج و عايزه اعرف ايه بالضبط الاوراق اللي اخدها و انا رايحه المديريه .. و تكون اصل وللا صوره ؟

و قالولي لازم اجيب شهاده ممضيه من 2 موظفين اني على ذمه زوجي !!! مش عارفه اعملها ازاي و هي القسيمه مش كفايه ؟

من فضلك اهتموا بسؤالي

رابط هذا التعليق

هل استخراج بدل فاقد لشهادة هيئة التخصصات السعودية صعبة وما هى الاجراءات لاستخراجها لاتها ضاعت منى ومحتاجها ضرورى للسفر مرة تانية بعقد جديد

رابط هذا التعليق

أهلا دكتور

لا تخاف من النزول لمصر & فى الأول ولا فى الأخر وأى كانت إتجاهت أى واحد فينا هنلف وندور ومسرنا نرجع لمصر & ولهذا أنا شخصياً بتواجهنا زى أى واحد فى المُنتدى مشاكل وصعاب كثيرة لكن الإيمان بالله وأن الإنسان يستطيع إن شاء الله إنة يتخطى هذة المحنة أو غيرها بس نأخذ بالأسباب.

لهذا نصحتى لك لو مخطط تنزل مصر إنزل ما تخفش لكن لازم تكون عملت حسابك وحوشت قرشين ينفعوك ويسندوك لأنك نازل تذاكر وتدرس وداخل على نيابة أو زمالة.

طبعاً من خلال ما أعرفة الأن الأمور فى مصر فعلاً مش مستقرة بمعنى أنة أى قرار ممكن يصدر وممكن يتغير.

لكن الثابت والأكيد فى حالتك هو الزمالة المصرية.

ولهذا توكل على الله وإنزل وسجل فى الزمالة وبسرعة.

لكن ما تنساش إعمل حساب الفلوس لمدة 5 سنين

والله الموفق

حازم

نتشرف بزيارتك لنا

رابط هذا التعليق

هل استخراج بدل فاقد لشهادة هيئة التخصصات السعودية صعبة وما هى الاجراءات لاستخراجها لاتها ضاعت منى ومحتاجها ضرورى للسفر مرة تانية بعقد جديد

لو بطاقة االهيئة سارية المفعول هيكون الأمر سهل جداً بعد تسديد الرسوم للهيئة هيعطيكى نسخة جديدة عادى.

لكن لو منهية الصلاحية ممكن يعكسك شوية يعنى هيطلب منك غرامة للتجديد ورسوم بدل الفاقد ورسوم للتجديد

لكن إن شاء الله بعد سداد الرسوم بيعطيكى البطاقة بشرط أن المهنة ثابتة.

يعنى حضرتك كنتى مثلا أخصائية نساء يبقى البطاقة الجديدة أخصائية نساء.

نتشرف بزيارتك لنا

رابط هذا التعليق

عندي استفسار عاجل من فضلك يا دكتور

ياريت تفيدني جزاكم الله خيرا

انا عايزه اعمل اجازه مرافقه زوج و عايزه اعرف ايه بالضبط الاوراق اللي اخدها و انا رايحه المديريه .. و تكون اصل وللا صوره ؟

و قالولي لازم اجيب شهاده ممضيه من 2 موظفين اني على ذمه زوجي !!! مش عارفه اعملها ازاي و هي القسيمه مش كفايه ؟

من فضلك اهتموا بسؤالي

أهم شيئ فى أجازة مرافقة الزوج هى 1- صورة من قسيمة الزواج

2- صورة من عقد الزوج.

3- ولو موظف غلس وغتيت ممكن يطلب صورة جواز سفر الزوج وعلية التأشيرة.

ولو طلب أى حاجة بعد كدة ردى علية بأدب و إديلة فى وشة على طولbsh:) & ما إحنا فى ثورة

نتشرف بزيارتك لنا

رابط هذا التعليق

يا جماعة الخير

زملاؤنا الاطباء فى وزارة التربية والتعليم نزلهم راتب شهرين يوم الاربعاء الماضى

مفيش اخبار عن اطباء وزارة الصحة؟؟؟

إشاعات

نتشرف بزيارتك لنا

رابط هذا التعليق

السلام علي الجميع

يا شباب

انا اعمل في العسكري في ابها والصراحه اتخنقت من البشريه اللي هنا والتعامل مع العسكر وهما اصلا مخنوقين من نفسهم

السؤال بقي افادكم الله: ياتري الواحد ممكن يدور علي شغل في مكان احسن ومتحضر شويه ويكون في مدينه كبيره ذي الدمام جده الرياض مكه المدينه وزاره صحه او عسكري وانا هنا بدون ماانزل مصر واستني تاني شركه تتصل بيا؟؟؟؟؟؟

هل فيه مكان الواحد يقدم فيه سي في ويعمل نقل كفاله او حتي يتعاقد هنا وبعد كده عادي انزل مصر واكمل اجراءاتي؟

جزيتم خيرا

عليك وعلى الحرس الوطنى فى الرياض بمدينة الملك عبد العزيز الطبية & أو وزارة الصحة بالرياض طبعاً قسم المتعاقدين.

نتشرف بزيارتك لنا

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

اهلا بيكم جميعا

اهلا بيك يا د.حازم

الواحد مفتقد المحاورات من زمان اوى ..

ياريت نتجمع فيها تانى زى زمان

اراكم فى القريب ان شاء الله

فينك من زمان ولا حس ولا خبر

سلامى للأسرة الكريمة:give_rose:

نتشرف بزيارتك لنا

رابط هذا التعليق

سلام عليكم ازيط د حازم واحشنى جدا لعل غيابك الفترة الاخيرة يكون خير

كنت عايز اسالك عن

- شهادة الاختصاص من ايطاليا تعادل ايه فى السعودية

- و ماجستير من ايطاليا يعادل ايه فى السعودية و ايهما افضل

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...