اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

مغترب-طبيب/ صيدلى/ تمريض اتفضل معانا

Recommended Posts

سلام عليكم ازيط د حازم واحشنى جدا لعل غيابك الفترة الاخيرة يكون خير

كنت عايز اسالك عن

- شهادة الاختصاص من ايطاليا تعادل ايه فى السعودية

- و ماجستير من ايطاليا يعادل ايه فى السعودية و ايهما افضل

شهادة الإختصاص من إيطاليا تعادل البورد السعودى أو الدكتوراة المصرية أو الزمالة البريطانية بشرط الحصول على الخبرة اللازمة بعد الحصول على الدرجة يعنى:

1- أخذت شهادة الإختصاص من إيطاليا وتعاقدت فوراً فى السعودية هتشتغل أخصائى إلى أن تحصل على خبرة لا تقل عن 3 سنوات بعد الدرجة العلمية عندها تشتغل إستشارى. (راجع كتيب تعليمات الهيئة السعودية للتخصصات الصحية فقرة 16 صفحة 24).

2- بخصوص الماجستير من إيطاليا لو مدة الدراسة فية أقل من سنتين سوف يعامل على أنة دبلوم ولكن لو مدة الدراسة أكثر من سنتين إلى 3 سنوات سوف يعامل على أنة ماجستير ودة يُؤهلك للعمل أخصائى بعد الخبرة 3 سنوات على الأقل.

دة الكتيب http://arabic.scfhs.org.sa/index.php?option=com_content&view=article&id=990:2009-12-08-08-44-01&catid=317:classificationaregistration&Itemid=6279

دة موقع الهيئة السعودية للتخصصات الصحية http://arabic.scfhs.org.sa/

تُريد معرفة كل شيئ عن العمل الحكومى كطبيب أو صيدلى أو تمريض فى السعودية

نتشرف بزيارتك لنا

http://www.egyptiantalks.org/invb/?showtop...075&st=1890

رابط هذا التعليق

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

تحية طيبة لكل اضاء المنتدي الكرام

طيب سؤالي

لو انا دلوقتى خرجت من المطار بتاشيره خروج و عوده و مرجعتش

وحبيت ارجع السعوديه على شركه تانيه

بيبقى الوضع ايه فى الجوازات ياريت توضيح النقطة دى للاهميه

جزاكم الله خيرااا

رابط هذا التعليق

\

شكرا د حازم بالنسبة لمصر برده شهادة التخصص هيكون كانى معايا دكتوراه من مصر

لانى بدور فى موقع المركز الاعلى للجامعات ومش كاتبين اى حاجة

رابط هذا التعليق

طيب سؤالي

جزاكم الله خيرااا

بخصوص تأشيرة الخروج والعودة لو حضرتك ما رجعتش تانى على كفيلك الأول

الرسمى الى سوف تراه فى الجوازات ولو سألت أى ضابط فى الجوازات هيقول لك سوف نعطيك ممانعة من العمل فى السعودية لمدة سنتين ولكن الفعلى والى أنا شخصياً شفتة وفى كل زملائى هنا هذا لا يحدث إطلاقاً وخصوصاً للأطباء.

لكن لزيادة الحرص حاول لما تخرج من السعودية ما تعملش مشاكل مع كفيلك علشان هو لو غلس ممكن يتابعك فى الجوازات ويعمل لك مشاكل.

\

نعم شهادة الإختصاص من إيطاليا تعادل الدكتوراة المصرية & بس لاحظ حاجة مهمة وهى أن الإختصاص من إيطاليا تشغلك إستشارى فى مصر ولكن لا تستطيع التقدم بها للعمل فى الجامعة كدر تدريس لأنها ناقصة عن الدكتوراة الرسالة زى الزمالة البريطانية كدة علشان تشتغل بيها فى الجامعة عضو هيئة تدريس لازم رسالة دكتوراة.

مش عارف كلامى واضح وسهل ولا فية حاجة صعبة.

نتشرف بزيارتك لنا

رابط هذا التعليق

طيب سؤالي

جزاكم الله خيرااا

بخصوص تأشيرة الخروج والعودة لو حضرتك ما رجعتش تانى على كفيلك الأول

الرسمى الى سوف تراه فى الجوازات ولو سألت أى ضابط فى الجوازات هيقول لك سوف نعطيك ممانعة من العمل فى السعودية لمدة سنتين ولكن الفعلى والى أنا شخصياً شفتة وفى كل زملائى هنا هذا لا يحدث إطلاقاً وخصوصاً للأطباء.

لكن لزيادة الحرص حاول لما تخرج من السعودية ما تعملش مشاكل مع كفيلك علشان هو لو غلس ممكن يتابعك فى الجوازات ويعمل لك مشاكل.

\

نعم شهادة الإختصاص من إيطاليا تعادل الدكتوراة المصرية & بس لاحظ حاجة مهمة وهى أن الإختصاص من إيطاليا تشغلك إستشارى فى مصر ولكن لا تستطيع التقدم بها للعمل فى الجامعة كدر تدريس لأنها ناقصة عن الدكتوراة الرسالة زى الزمالة البريطانية كدة علشان تشتغل بيها فى الجامعة عضو هيئة تدريس لازم رسالة دكتوراة.

مش عارف كلامى واضح وسهل ولا فية حاجة صعبة.

تمام فهمت طيب لو ححصلت على دكتوراه من ايطاليا مع التخصص على العلم ان الدكتوراه فى اوروبا من 3 الى 4 سنين ممكن اقل هل كدا كان معايا دكتوراه فى مصر بالضبط ولا لازم لما ارجع اعمل رسالة بردو

والدكتوراه دى فى السعودية ظروفها ايه لان مش كاتبين حاجة عليها فى هيئة التخصصات السعودية

رابط هذا التعليق

تمام فهمت طيب لو ححصلت على دكتوراه من ايطاليا مع التخصص على العلم ان الدكتوراه فى اوروبا من 3 الى 4 سنين ممكن اقل هل كدا كان معايا دكتوراه فى مصر بالضبط ولا لازم لما ارجع اعمل رسالة بردو

والدكتوراه دى فى السعودية ظروفها ايه لان مش كاتبين حاجة عليها فى هيئة التخصصات السعودية

إنت كدة هتوة وراح تتوه الزملاء معاك بمعنى:

درجة الدكتوراة التى تمنح من دول العالم الأول ومنها طبعاً إيطاليا بتكون فى أغلب الأحوال (بحثية) يعنى (ريسيرش) ودى لا قيمة لها فى الخليج لأنك راجل بتشتغل فى التجارب ولا تتعامل مع مرضى.

أما الدرجة التى تعطيك درجة إستشارى تستطيع أنك تكشف على مرضى فهى البورد ودة إكلينيكى يعنى حضرتك بتشوف مرضى وتكشف عليهم.

فى أغلب الدول الدكتوراة مدتها 4 سنوات وممكن زى إستراليا مثلاً بيحسب لك بالإسبوع الدراسة لكن هذا النوع من الدراسة لا قيمة لة.

ودة مثال إستراليا مثلاً http://www.studyinaustralia.gov.au/en/CourseDetail/Provider/00098G/CC/001053A/Advanced/?Level=PD&Sectors=Higher%20Education,&Broad=06&Narrow=0601&Detailed=060109&FS=False&WC=False&States=NSW,QLD,SA,WA,VIC,ACT,NT,TAS&City=&Street=&Suburb=&Postcode=&Range=0

لو دخلت موقع الدراسة بتاعهم هتجد دراسات كثيرة لدرجة الدكتوراة ولكنها لا تفيدك فى شيئ المطلوب لك هو شهادة البورد ودة بيتطلب فى كل الدول المعادلة ثم وظيفة داخل مستشفى لدراسة البورد فى كل الدول المتقدمة بدون إستثناء.

زى ما ذكرت لك البورد من إيطاليا أو غيرها بيعطيك لقب إستشارى بعد 3 سنوات خبرة يكونوا بعد الحصول على البورد أما موضوع الدكتوراة دة للى ناوى يدرس فى معاهد بحثية.

نتشرف بزيارتك لنا

رابط هذا التعليق

إنت كدة هتوة وراح تتوه الزملاء معاك بمعنى:

درجة الدكتوراة التى تمنح من دول العالم الأول ومنها طبعاً إيطاليا بتكون فى أغلب الأحوال (بحثية) يعنى (ريسيرش) ودى لا قيمة لها فى الخليج لأنك راجل بتشتغل فى التجارب ولا تتعامل مع مرضى.

أما الدرجة التى تعطيك درجة إستشارى تستطيع أنك تكشف على مرضى فهى البورد ودة إكلينيكى يعنى حضرتك بتشوف مرضى وتكشف عليهم.

فى أغلب الدول الدكتوراة مدتها 4 سنوات وممكن زى إستراليا مثلاً بيحسب لك بالإسبوع الدراسة لكن هذا النوع من الدراسة لا قيمة لة.

ودة مثال إستراليا مثلاً http://www.studyinaustralia.gov.au/en/CourseDetail/Provider/00098G/CC/001053A/Advanced/?Level=PD&Sectors=Higher%20Education,&Broad=06&Narrow=0601&Detailed=060109&FS=False&WC=False&States=NSW,QLD,SA,WA,VIC,ACT,NT,TAS&City=&Street=&Suburb=&Postcode=&Range=0

لو دخلت موقع الدراسة بتاعهم هتجد دراسات كثيرة لدرجة الدكتوراة ولكنها لا تفيدك فى شيئ المطلوب لك هو شهادة البورد ودة بيتطلب فى كل الدول المعادلة ثم وظيفة داخل مستشفى لدراسة البورد فى كل الدول المتقدمة بدون إستثناء.

زى ما ذكرت لك البورد من إيطاليا أو غيرها بيعطيك لقب إستشارى بعد 3 سنوات خبرة يكونوا بعد الحصول على البورد أما موضوع الدكتوراة دة للى ناوى يدرس فى معاهد بحثية.

شكرا جزيلا د حازم على التوضيح والافاده وربنا يجزيك خير

رابط هذا التعليق

• بعد 1 شهر...

الاصدقاء الاعزاء....كل عام وانتم بخير...

انا صيدلي خريج 2002 والحمد لله قربت اخلص ماستر "كلينيكال"....

سؤالي عن فرص العمل ك "كلينيكال فارماسيست" في السعوديه او الخليج بصفه عامه والمقابل المادي...

وجزاكم الله خيرا..

I complained i had no shoes until I met a man who had no feet

رابط هذا التعليق

• بعد 4 أسابيع...
  • بعد 1 شهر...

استفسار لذوى الخبرة

أنا طبيب أعمل بالكويت بمستوصف خاص و مدة العقد سنتان لكن حصلى ظروف و مش عايز اكمل العقد و الشرط الجزائى انى ادفع 3 شهور فهل لو سافرت او بمعنى اصح هربت بما انى معايا الباسبور من غير ما المستشفى تعرف ممكن حد يعملى مشاكل ؟

وهل لو عرفوا قبل ما اسافر باى طريقة ممكن يمنعونى من السفر؟

و ايه اقصى حاجة ممكن يعملوهالى لو عرفوا انى هربت؟

يعنى ممكن مثلا يستدعونى من البلد اللى انا رايحها لو رفعوا قضية ولا هما اخرهم جوا الكويت بس؟

و هل ممكن يمنعونى من دخول دول مجلس التعاون الخليجى؟مع العلم انى معملتش اى مشكلة معاهم خالص بس انا خايف عشان الثلاث شهور بتوع الشرط الجزائى اللى مش هدفعوه فهما يبقوا عايزين يغلسوا

وهل عند السفر فى المطار بيطلبوا اذن من صاحب العمل ولا ما دام باسبورى معايا ملهومش دعوة؟

معلش انا طولت عليكم بس لو سمحتم تردوا عليا ضرورى

رابط هذا التعليق

• بعد 3 شهور...

ياجماعة ان شاء الله نازلين مصر نهائي في نص 7

وطبعا مش هنجدد الاجازة

كنت عايزة اسال عن استلام العمل بمصر بوزارة الصحة

على طول ولا فيه فترة انتقالية

وايه الاجراءات

مع الشكر

رابط هذا التعليق

ياجماعة ان شاء الله نازلين مصر نهائي في نص 7

وطبعا مش هنجدد الاجازة

كنت عايزة اسال عن استلام العمل بمصر بوزارة الصحة

على طول ولا فيه فترة انتقالية

وايه الاجراءات

مع الشكر

انتوا فين

ماليش الا ربنا ثم انتم

لا تبخلوا علي

رابط هذا التعليق

• بعد 1 شهر...
  • بعد 1 شهر...
  • بعد 2 سنة...

السلام عليكم لو سمحتم انا زوجتي طبيبه عامه جامعه المنصوره دفعه 2010 حاليا معايا في السعوديه بندور علي شغل ومش معانا ترخيص الهيئه فكنت عاي اعرف كام نقطه

اولا عدد سنوات الخبره المطلوبه لترخيص طبيب عام وهل ينضم ليها سنه الامتياز؟؟؟

ثانيا حاليا واخدين اجازه رعايه طفل بالخارج والموظفه في المديريه رفضت اعطاء شهاده خبره فما هو الحل؟؟؟

ارجو الرد ضروري

رابط هذا التعليق

• بعد 4 سنة...
  • الزوار

ممكن اعرفعقد طبيب عام جايلي في جازان منطقة بيش مجمع اسمه المها الطبي بمرتب ٧٠٠٠ ريال ونسبه ٥% وسكن تبع المجمع هل العقد ده كويس والمنطقه دي حيويه ؟؟ وجازان ك بلد عموما ممكن اطور فيها نفسي اني اخد كورسات لو عايز احضر زماله مثلا؟؟

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...