اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

مغترب-طبيب/ صيدلى/ تمريض اتفضل معانا

Recommended Posts

الله يكرمك عرفنا كمان لو أنا فى السعودية وعايزة ألاقى شغل مع العلم ان معايا اقامة على زوجى أعمل ايه؟؟

وحيدة في غربتي ...أسيرة في عزلتي ....الي حين ألقاكم يا أحبتي

رابط هذا التعليق

جزاك الله كل خير د.حازم و مشكور على جهودك الرائعة..أما بالنسبة لي ..أنا خريجة طب أسنان دفعة 2006 ..و أنا أساسا اتولدت و عشت في السعودية و معايا إقامة محافظة عليها الى الان على كفالة والدي طبعا..بس حاليا انا في مصر و بنزل أجدد تأشيرة و اقامة ..و سألت في هيئة الشؤون الصحية هناك عن امكانية ايجاد عمل لي في وزارة الصحة بس قالوا لازم أكون كملت سنتين خبرة في مصر بعد الامتياز .. و انا بعد الامتياز قعدت 8 شهور لم أعمل و لم أستلم التكليف لانه بعيد جدا جدا عن مدينتي ..فسمعت عن التخصصات الطبية السعودية فكنت عايزة اعرف هل بعد الزواج و انتقالي النهائي الى السعودية حيكون فيه فرصة عمل ؟؟و هل ضروري اني اكون حصلت على سنتين خبرة لدخولي الامتحان دده؟؟

و شكرا..

تم تعديل بواسطة بنت المدينة
رابط هذا التعليق

السلام عليكم

أردت أن ألفت انتباه الزملاء بالمنتدى لبعض البنود التى ترد بعقود العمل الخاص فى السعودية :

- حق الطرف الأول أو صاحب العمل فى اعارة أو نقل الطرف الثانى " الطبيب " للعمل بأى مكان يتبع له. " يجب أن يرفض هذا البند نظرا لعدم الإستقرار الذى سينجم عن هذا الوضع "

- عدم استطاعة الطرف الثانى " الطبيب " أخذ أجازة أو اخلاء طرفه وانهاء التعاقد إلا حين توفر البديل " رغم أن هذا غير قانونى طالما أنك بلغت صاحب العمل برفضك تجديد التعاقد قبل انتهاءه بشهرين إلا أنهم يعتبرون فى كثير من الأحيان فى مكتب العمل أن العقد شريعة المتعاقدين وطالما وقعت بالموافقة فعليك الإلتزام.

- مصاريف الإقامة وتأشيرة الخروج والدخول على صاحب العمل " هذا مذكور بقانون العمل" ولكن لابد أن يذكر فى العقد.

- الأجازة السنوية هى 21 يوم مدفوعة الأجر حسب قانون العمل وليس 15 يوم فقط.

- مصاريف التأمين الصحى للطبيب على حساب صاحب العمل.

- فى بعض العقود يلتزم صاحب العمل بدفع مصاريف الهيئة السعودية للتخصصات الصحية وكذلك حضور المؤتمرات اللازم لتكملة 90 ساعة ." وهذا يكون عادة فى عقود المنطقة الشرقية"

وللحديث بقية ما دام فى العمر بقية,,,,,,,,,,

رابط هذا التعليق

تسجيل متابعة لدكتور حازم

ودعوة كبيرة كمان

جزاك اللة خيرا على كل المعلومات :lol:

الأخوة الأفاضل سهيلةو بنت المدينة وعمر و ترنيم wst:: لكم منى كل الحب والتحية وشكرا على الدعوات انتظرونى اليوم مساءا. ;) مداخلة هامة ودسمة ان شاء الله

تُريد معرفة كل شيئ عن العمل الحكومى كطبيب أو صيدلى أو تمريض فى السعودية

نتشرف بزيارتك لنا

http://www.egyptiantalks.org/invb/?showtop...075&st=1890

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

أردت أن ألفت انتباه الزملاء بالمنتدى لبعض البنود التى ترد بعقود العمل الخاص فى السعودية :

- حق الطرف الأول أو صاحب العمل فى اعارة أو نقل الطرف الثانى " الطبيب " للعمل بأى مكان يتبع له. " يجب أن يرفض هذا البند نظرا لعدم الإستقرار الذى سينجم عن هذا الوضع "

هذا البند موجود فى كل العقود سواء قطاع خاص او حكومة بل هو اسوءفى الحكومة لانك فى القطاع الخاص غالبا صاحب المستوصف بيكون عندة مستوصف او اثنين فما بالك اذا كنت تعمل فى وزارة الصحة فنقلك لأى مكان فى السعودية ممكن لكن من خلال الواقع الفعلى لم نرى احد نقل خارج نطاق منطقتة(المحافظة يعنى) يعنى معظم النقل داخل حدود المديرية الى انت تابع لها وغلا يحدث ذلك لسد عجز او لتغطية زميل مسافر اجارة وراجع.

- عدم استطاعة الطرف الثانى " الطبيب " أخذ أجازة أو اخلاء طرفه وانهاء التعاقد إلا حين توفر البديل " رغم أن هذا غير قانونى طالما أنك بلغت صاحب العمل برفضك تجديد التعاقد قبل انتهاءه بشهرين إلا أنهم يعتبرون فى كثير من الأحيان فى مكتب العمل أن العقد شريعة المتعاقدين وطالما وقعت بالموافقة فعليك الإلتزام.

للاسف دة بيحصل فى كل القطاع الخاص لكن مستحيل فى الحكومة انة يحصل.

اذا عقدك خلص تستطيع السفر فوراز..............

- مصاريف الإقامة وتأشيرة الخروج والدخول على صاحب العمل " هذا مذكور بقانون العمل" ولكن لابد أن يذكر فى العقد.

هذا الكلام نادر جدا ان كفيلك يدفعلك الاقامة او تاشيرة الخروج والعودة حتى ولا الصحة .الجهة الوحيدة الى متأكد انها بتدفع هو الحرس الوطنى.

- الأجازة السنوية هى 21 يوم مدفوعة الأجر حسب قانون العمل وليس 15 يوم فقط.

هذا يخضع للاتفاق ما بينك وبين الكفيل

مصاريف التأمين الصحى للطبيب على حساب صاحب العمل.

- فى بعض العقود يلتزم صاحب العمل بدفع مصاريف الهيئة السعودية للتخصصات الصحية وكذلك حضور المؤتمرات اللازم لتكملة 90 ساعة ." وهذا يكون عادة فى عقود المنطقة الشرقية"

وللحديث بقية ما دام فى العمر بقية,,,,,,,,,,

هذا الكلام نادر جدا ولا يحدث حتى فى الحكومة :lol:

نتشرف بزيارتك لنا

رابط هذا التعليق

الله يكرمك عرفنا كمان لو أنا فى السعودية وعايزة ألاقى شغل مع العلم ان معايا اقامة على زوجى أعمل ايه؟؟

حاضر بس اعرف مؤهلاتك وسنة التخرج ومكان الاقامة وعدد سنوات الخبرة علشان يكون كلامى محدد :hi:

نتشرف بزيارتك لنا

رابط هذا التعليق

جزاك الله كل خير د.حازم و مشكور على جهودك الرائعة..

mfb: :hi: اخجلتنى شكرا لكى.

أما بالنسبة لي ..أنا خريجة طب أسنان دفعة 2006 ..و أنا أساسا اتولدت و عشت في السعودية و معايا إقامة محافظة عليها الى الان على كفالة والدي طبعا..بس حاليا انا في مصر و بنزل أجدد تأشيرة و اقامة ..و سألت في هيئة الشؤون الصحية هناك عن امكانية ايجاد عمل لي في وزارة الصحة بس قالوا لازم أكون كملت سنتين خبرة في مصر بعد الامتياز ..

كلام صحيح 100 فى المية لازم سنتين لاكن لها حل ماتخافيش, لى واحد زميلى زوجتة طبيبة اتجوزت وهى فى سنة ثلثة طب وبالعافية اخذت الامتياز وجت على السعودية مع زوجها استاذ الجامعة ولزالك لم تأخذ ولا يوم خبرة

الحل سهل ودة من مصر بس محتاجة زقة بتروحى المديرية الى انت تابعة لها فى مصر وبتظبطى الموظف الى فى الملفات وهو بيكتب شهادة الخبرة بيضيف السنتين المطلوبة ولا من شاف ولا من درى ودة الى عملوا زميلنا لزوجتة ب100 جنية smk: انا نفس المشكلة وجهتنى مع زوجتى وكان الحل انى ذهبت لواحد معرفة صاحب مستوصف هنا فى السعودية اعطانى عقد عمل من عندة لزوجتى انها اشتغلت عندة لمدة 2 سنة من تاريخ --كذا الى--- كذا ------ اخذت العقد ورحت وثقتة فى الغرفة التجارية ب 20ريال ثم الخارجية السعودية 100 ريال وكله فى السليم يا باشا وبعد كدة اعطيت صورة منة للهيئة السعودية للتخصصات الصحية طبعا بعد ما شافوا الاصل كلة فى السليم و10 على عشرة.

و انا بعد الامتياز قعدت 8 شهور لم أعمل و لم أستلم التكليف لانه بعيد جدا جدا عن مدينتي ..فسمعت عن التخصصات الطبية السعودية فكنت عايزة اعرف هل بعد الزواج و انتقالي النهائي الى السعودية حيكون فيه فرصة عمل ؟؟و هل ضروري اني اكون حصلت على سنتين خبرة لدخولي الامتحان دده؟؟

و شكرا..

فرص العمل متاحة بوفرة فى السعودية بس لازم تكونى نجحتى فى الهيئة السعودية للتخصصات الصحية

انا كلامى دة كلة للى ناوى على شغل فى الحكومة لان كثير من القطاع الخاص مش فارقة معاه نجحتى ولا مانجحتيش فى الهيئة معاكى نقل كفالة ولا ما ممعكيش

نتشرف بزيارتك لنا

رابط هذا التعليق

انا كمان يا جماعه صيدلانيه بالامارات ومعايا الترخيص الوزاري للعمل هنا وبشتغل من كام شهر بس لكن هقولكوا المعلومات اللي اعرفها عن العمل هنا للصيادله...

اولا للعمل في الامارات كصيدلي واجب ىالحصول علي الترخيص وهنا التراخيص تختلف حسب الاماره اللي هتتواجد فيها................

يعني هناك ترخيص اسمه MOHودا يصلح للعمل في كل الامارات ماعدا دبي وابو ظبي.

ترخيص DOHويجب الحصول عليه للعمل في دبي وغالبا يسبقه الحصول علي ال MOHوان كان بعض الاماكن تشترط ال DOH فقط.

ترخيص الDAHS=HAASودا لازم للعمل في ابو ظبي واي مدينه تابعه لحكومه ابو ظبي.

يلزم ايضا للتقديم للترخيص او للامتحان الخاص بالترخيص ان الصيدلي يكون استكمل فتره خبره سنتين علي الاقل بعد التخرج.

طبعا العمل في القطاع العام او الحكومه افضل بمراحل من العمل في الصيدليات الخاصه او صيدليات المستشفيات الخاصه والعيادات الخاصه الملحقه بصيدليات.

العمل في الحكومه في اي اماره احيانا لا يستلزم الحصول علي التراخيص لان الحكومه بتقوم بعمل امتحان للمتقدمين للعمل فيها اذا لم يكونوا من حاملي التراخيص وبيتم تعيينهم بعد نجاحهم.

ولي عوده مع انظمه الامتحانات هنا ان شاء الله..................تحياتي للجميع.. :hi: mfb:

تسجيل متابعة واعجاب بهذا المجهود الرائع بالتفيق دائما smk:

نتشرف بزيارتك لنا

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

بالفعل يا د حازم وزارة الصحة لا تقوم بدفع تكاليف الإقامة والتأشيرة للأطباء ولكن كلامى منصب على القطاع الخاص الذى يطبق عليه نظام العمل السعودى والمادة رقم

40 من نظام العمل تنص على الآتى :

المادة الأربعون:

يتحمل صاحب العمل رسوم إستقدام العامل غير السعودي ، ورسوم الإقامة ورخصة العمل وتجديدها وما يترتب على تأخير ذلك من غرامات ، ورسوم تغيير المهنة ، والخروج والعودة ، وتذكرة عودة العامل إلى موطنه بعد إنتهاء العلاقة بين الطرفين

وفيما يخص الأجازة السنوية فالمادة 109 من نظام العمل السعودى تنص على الآتى :

المادة التاسعة بعد المائة :

1- يستحق العامل عن كل عام أجازة سنوية لا تقل مدتها عن واحد وعشرين يوماً ، تزاد إلى مدة لا تقل عن ثلاثين يوماً إذا أمضى العامل في خدمة صاحب العمل خمس سنوات متصلة ، وتكون الأجازة بأجر يدفع مقدماً

- بالنسبة للتأمين الصحى على الطبيب فهو واجب إجبارى على صاحب العمل ولن يتم استخراج الإقامة أو تجديدها إلا فى حالة التأمين الصحى

- أردت أن أثير نقطة أخرى أن ساعات العمل اليومى المفروض ألا تزيد عن 8 ساعات ولكن بعض المستوصفات تحدد 9 ساعات وهنا يحاول الطبيب زيادة المرتب فى العقد مقابل تلك الساعة الزائدة

تحياتى

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

نظرا لوجود اختلافات كثيرة فى نظام العمل ونظام التأشيرات ومشاكلها والامتحانات والتراخيص وغير ذلك

فلماذا لا نفتح موضوعا خاصا بنا ونحاول حل مشاكل بعضنا البعض و ليضيف كل منا ارائه وخبراته

عسى الله ان يجعل لنا من امرنا رشدا

فينك يا عم انت فتحت الموضوع وفلسعت ولا اية على العموم خذ المعلومات دى يمكن تفيدك انت او غيرك اخذ لى دعوة تيجى فى الجون معاية ولا حاجة

سؤال ما هى فرص العمل فى مجال الطب فى السعودية وكيفية التعاقد من مصر لكل ما هو طبى فى السعودية؟

الأجابة هى:

* 1- العمل فى الحكومة السعودية ودى تشمل وزارة الصحة ومستشفيات الحرس الوطنى السعودى وقوى الأمن والجامعات والمستشفيات التخصصية

2- القطاع الخاص ودة نوعين مستشفيات كبيرة زى السعودى الألمانى ودلة وسليمان فقية وسعد التخصصىومستشفيات صغيرة او مستوصفات

التفصيل فى الحلقة القادمة --------------------------------- :hi: سلام

نتشرف بزيارتك لنا

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

بالفعل يا د حازم وزارة الصحة لا تقوم بدفع تكاليف الإقامة والتأشيرة للأطباء ولكن كلامى منصب على القطاع الخاص الذى يطبق عليه نظام العمل السعودى والمادة رقم

40 من نظام العمل تنص على الآتى :

المادة الأربعون:

يتحمل صاحب العمل رسوم إستقدام العامل غير السعودي ، ورسوم الإقامة ورخصة العمل وتجديدها وما يترتب على تأخير ذلك من غرامات ، ورسوم تغيير المهنة ، والخروج والعودة ، وتذكرة عودة العامل إلى موطنه بعد إنتهاء العلاقة بين الطرفين

وفيما يخص الأجازة السنوية فالمادة 109 من نظام العمل السعودى تنص على الآتى :

المادة التاسعة بعد المائة :

1- يستحق العامل عن كل عام أجازة سنوية لا تقل مدتها عن واحد وعشرين يوماً ، تزاد إلى مدة لا تقل عن ثلاثين يوماً إذا أمضى العامل في خدمة صاحب العمل خمس سنوات متصلة ، وتكون الأجازة بأجر يدفع مقدماً

- بالنسبة للتأمين الصحى على الطبيب فهو واجب إجبارى على صاحب العمل ولن يتم استخراج الإقامة أو تجديدها إلا فى حالة التأمين الصحى

- أردت أن أثير نقطة أخرى أن ساعات العمل اليومى المفروض ألا تزيد عن 8 ساعات ولكن بعض المستوصفات تحدد 9 ساعات وهنا يحاول الطبيب زيادة المرتب فى العقد مقابل تلك الساعة الزائدة

تحياتى

تسجيل متابعة واعجاب الله يكرمك :hi: mfb:

نتشرف بزيارتك لنا

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

انا اخوكم صيدلى فى السعوديه بس فعلا مش عارف بحس بندم جامد قوى على المهنه دى لانى فعلا مبقاش ليها احترام لا فى الخليج ولا فى مصر حتى كندا اللى كانت دايما عايزه صيادله استكفت خلاص علشان كده لو اى حد عنده اخ او صاحب او حد بيعزه وساله على صيدله اوعى يقولو يدخلها

رابط هذا التعليق

الإخوة الأفاضل ربنا يكرمكم جميعا على مجهوداتكم

د.حازم جزاك الله كل خير على ردودك ربنا يكرمك ويعزك :comando: :yahoo: :lol:

أنا خريجة طب بشرى سنة 2000 ومعايا ماجستير صحة عامة وطب مجتمع 2008

ومقيمة مع زوجى فى جدة فيا ترى فيه امكانية عمل لى هنا فى مستشفيات

أو تدريس فى جامعات لأن الصراحة دوام المشتشفيات هنا طويل وأنا عايزة

أقلل الوقت ده علشان الولاد

وحيدة في غربتي ...أسيرة في عزلتي ....الي حين ألقاكم يا أحبتي

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

انا اخوكم صيدلى فى السعوديه بس فعلا مش عارف بحس بندم جامد قوى على المهنه دى لانى فعلا مبقاش ليها احترام لا فى الخليج ولا فى مصر حتى كندا اللى كانت دايما عايزه صيادله استكفت خلاص علشان كده لو اى حد عنده اخ او صاحب او حد بيعزه وساله على صيدله اوعى يقولو يدخلها

اخى باسم السلام عليكم اولا ربنا يوفقك دائما ويكتب لك التوفيق لما فية الخير ويرشدك للطريق السديد

لكن اسمحى لى اعترض :hi:

مهنةالصيدلة مش بهذا السوء واذا كنت حضرتك فشلت فى شيء دة مش معنا نهاية العالم واذا كانت كندا الغت الصيدلة هذا العام لعل هذا خير لك ولى زملائك وبعدين واحنا قولنا هذا الكلام قبل كدة كندا مش جنة الله فى الأرض دى حتى بردها يكسر العظام :hi: يا عم فرفش وعيش حياتك الى يبعنا نبيعوه على طول لكن اسمحى لى انا زوجتى صيدلانية ومعاية هنا فى السعودية ووجدت لها شغل بسهولة ويسر وراتب محترم لا يقل عن راتب الطبيب فى شيء يا عم ابحث على رزقك وزى ما قولتلك لكل جواد كبوة لشاطر الى يتعلم وما يسلمش بسرعة وبعدين سيب كندا ودور على غيرها زى نيوزيلاندا ,استرالية, امريكا (مثلا قدم فى اللوتارى)

لكن صيدلة مهنة ممتازة ومستقبلة احسن كتير من الى جلسين على الرصيف لما طلعوا معاش وهم على الرصيف لا تتبتر على النعمة لان ممكن تزول منك خالص

وتحياتى :hi:

نتشرف بزيارتك لنا

رابط هذا التعليق

السلام عليكم د/حازم

انا طبيب اطفال تخصص حديثى ولادة حاصل على الماجستير2007 وجالي عقد طبيب مقيم اول في مستشفى احد بالمدينة المنورة عن طريق شركة بايونير وقالوا انه تبع وزارة الصحة بس تشغيل ذاتى وبالتالى الاجازة هتبقى شهر واحد هو ده الاختلاف بس انا مش مطمن وعايز اتاكد من كلامهم

يعنى ايه التشغيل الذاتى وهل ليه نفس الحقوق زي ما حضرتك ذكرت من الزيادة السنوية وبدل غلاء المعيشة واي زيادة يامر بيها الملك ولا ده نظام خاص لان الشركة متكتمة على المعلومات بشدة وش عارف اسال مين

وهل بعد ورور سنة من حقي ابقى اخصائى ويا ترى عندك فكرة عن المستشفى دى وايه المفروض اخد بالى منه

ارجو الرد وشكرا

حبيبى اسمح لى انا شديت الرسالة دى من الخاص لان السؤال دة هام جدا انتبهوا ايها السادةمعظم مستشفيات التشغيل الذاتى هى مستشفيات تملكها وزارة الصحة السعودية وتعطيها الوزارة الى شركة خاصة لادارتها وجلب العمالة التى تعمل فيها وفى معظم الاحوال يكلوا عليك جزء من الراتب يعنى لو الوزارة مخصصة لك راتب 6000 ريال هم هيعطوك 4000 بس والباقى الله يرحمة ثانيا الاجازة يعطولك شهر فقط مع ان الوزارة عمل لك 45 يوم +5 ايام بدل عيد الأضحى تضاف للاجازة لتكون المدة 50 يوم مدفوع الاجر

ثالثا بيكلا عليك بدل السكن و بيسكنوك فى سكن عزابى كل 4 فى غرفة ومش مسموح لك تجيب اولادك ولو اصريت بتجيبهم على حسابك الخاص.

الى بحكية دة من واقع زملاء معى فى العمل كانوا فى مستشفيات من هذا النوع واستقالو وتعاقدوا من جديد طبعا كمان الشركة رفضت تنزهلم اجازات تعنى العقد كان سنتين بدون نزول وممكن يجى عليك شهر يقولك معلش مفيش فلوس اصبر علينا كدة 5 ايام ولا حاجة طبعا زملائنا دول مشوا من المكان دة بعد ام لجؤا لامير المنطقو وبالتحديد دة كان فى الهفوف فى المنطقة الشرقية انا لا انصحك تماما بهذا العقد وبعدين اطلب العقد الاول قبل التوقيع لو هم ناس كويسين هيوروك العقد لاكن لو ---------- الأخرى بقى اتورط يا حلو :hi:

نتشرف بزيارتك لنا

رابط هذا التعليق

الإخوة الأفاضل ربنا يكرمكم جميعا على مجهوداتكم

د.حازم جزاك الله كل خير على ردودك ربنا يكرمك ويعزك :hi: :hi: :hi:

أنا خريجة طب بشرى سنة 2000 ومعايا ماجستير صحة عامة وطب مجتمع 2008

ومقيمة مع زوجى فى جدة فيا ترى فيه امكانية عمل لى هنا فى مستشفيات

أو تدريس فى جامعات لأن الصراحة دوام المشتشفيات هنا طويل وأنا عايزة

أقلل الوقت ده علشان الولاد

اختى الفاضلة العمل فى الخليج متوفر وكثير للاطباء خصوصا الحريم لكن اذا كان عندك ظروف خاصة وعوزة ساعات دوام اقل يبقى مفيش امامك غير التدريس بالمعاهد الخاصة او الحكومية ودى دومها اقل من 8 ساعات معظمها بتخلص الساعة واحد ونصف غالبا لكن الراتب اقل شوية المعاهد مثلا زى معاهد السباعى بنات او الاكادمية الدولية للعلوم الصحية واظن فية جدة كثير منهم

نتشرف بزيارتك لنا

رابط هذا التعليق

حديثى اليو م عن مكتب التوظيف السعودى فى مصر

وذالك لما لهذا الموضوع من أهمية كبرى لدى كل الأطباء المهتمين بالسفر والعمل فى السعودية والله من وراء القصد وهو يهدى السبيل .

اولا: عنوان المكتب 19 شارع عبد الله الكاتب الدقى

ثانيا:تليفون3369087/3369086 فاكس 3369057 ص .ب 236

مكتب التوظيف السعودى هو جهه حكومية تخظع للسفارة السعودية فى القاهرة وهو المسؤل عن توفير العمالة من مصر للعمل فى السعودية فى جميع المجالات مثل الطب والصيدلة والتمريض والهندسة والمدارس والزراعة وكل ما تتخيلة من مهن تحتاجها السعودية من مصر وذالك للتوظيف فى الحكومه السعودية ويستثنى من ذالك شركة النفط السعودية (ارامكو) الحرس الوطنى السعودى (لة مكتب مستقل) قوى الأمن السعودى (لة نظام خاص بة) وكليات الطب التى لا تخضع لوزارة الصحة.(بعض المستشفيلت السعودية التعليمية مثل مستشفى الملك فيصل التخصصى فى الرياض وهى من اكبر المستشفيات التعليمية فى الشرق الأوسط تخضع لوزارة الصحة).

المركز بالنسبة للاطباء تجرى بة مقابلتان فى السنة بمعدل كل 6 اشهر لسد العجز فى المهن الطبية فى السعودية فى جميع المجالات ابتدا من

التمريض- الصيادلة - الاطباء المقيمين - الاخصائين- الاستشارين- والفنين بجميع انواعهم( اشعة- تخدير- مختبرات) الاطباء العامين.

مرة من يناير الى مارس ---- ومرة من يوليو الى اكتوبر تقريبا و يعنى لازم تتابع المكتب كويس علشان مش تفوتك المقابلة.

كل مجموعة من دول يحدد لها يوم مستقل للمقابلة يعنى التمريض يوم - المقيمين يوم -وهكذا.

كلة يتم اختبارة شفوى غالبا الا اذا كان الممتحن غلس ممكن يطلب بعض الاسئلة النظرية ودة قليل.

طبعا التمريض والمقيمين والفنين والاخصائين بيتسلخوا اسئلة لكن الاستشارين مقابلة شكلية كدة ازيل وعامل اية والذى منة تنورنا فى السعودية وكدة وطبعا خصوصا اذا كان تخصص نادر زى المخ والاعصاب او جراحة الاوعية الدموية او طبيبة نساء دول كعب عالى مش زى الباقى سواء جيت ولا ان شالله ماجيت ما تفرقش :) :lol: wst:: شيد عليهم السيفون.

طبعا الاعلان بينزل قبل المقابلة بحوالى 4 شهور وهم بيتصلوا بيك يعرفول ان لك مقابلة يوم كذا الساعة كذا طبع تستعد لها كويس وتتوكل على الله وتروح الاختبار طبعا لما هتروح هناك هنلاقى كدة خير اللهم اجعلة خير الطرق كلها مسدودة وزحمة ودة بيشد فيك ودة بيشد فيك يا بية انا اعبيلك الطلب تقولشى طلبات للجنة يا اخى wst:: وطبعا لما توصل للشباك وتقف فى الطابور الى يجى 70 متر ويجى عليك الدور تكون راسك بتزن والموظف المصرى الى بيخد الطلبات يتكرم ويخد الطلب بقرف تقلش بشحت منة :lol:

المهم يوم التقديم كوم ويوم الامتحان كوم تانى واحد جمبك اد ابوك وجاى يمتحن واحدة اسننها وقعت وبتقولك وهو الثوئال يبنى دة اية ----------- ياما الحاجة سيبنى الله يكرمك ثوئال -؟؟؟؟ يا حاجة هو انتى جاية لية اصلى يابنى انا بقال 20 سنة فى العودية ونزلت النة الى فاتت اجرب حظى بس ما لقيتش الموضوع نافع ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ العبد لله وهو فاتح بوئة 4 متر :lol: 20 ثنة ولسة طلعة يا نهار مش فايت وواحد من دور ابوية طلع 10 سنين ليبيا 7 فى اليمن 3 فى السودان وقال اما اخد لفة عند الملك فهد يمكن تضرب معايا اصل الى فات دة كلة ما ضربش منة حاجة خالص والعبد لله مكمل فاشخ بقة المرة دى 6 متر مكعبsmk:

المهم ناس تدخل وناس تخرج وواحد طالع يشتم ووحدة جابلها شنطة مناديل طبعا العبد لله اعد فى الكرسى خير كدة اللهم اجعله خير بقى عامل زى الى قاعد على نار انا لازم امشى الوقت -_- ويمر الصبح ثم الظهر واروح اصلى وبعدين اتغدى ولا حياة لمن تنادى والعصر يدن و المغرب والعشاء والراجل جوة بيمتحن ما هىة امم يا بنى والعبد لله دخل اخر واحد الساعة 11 ليلا ومع ذالك كنت من القلة الى نجحت واتعاقدوا مع وكان الممتحن مبسوط منى جداز

والحمد لله

انا طولات دة نص الاعلان الى بينزل فى الصحف والله الموفق انا عاوز تشجيع اصل والله ها اعتزل والزبد لسة جاية

تعلن وزارة الصحة بالمملكة العربية السعودية عن رغبتها فى التعاقد على هذه الوظائف: إستشارى ورئيس قسم القلب, إستشارى ورئيس قسم تخدير قلب, إستشارى قلب تداخلى أ, إستشارى قلب تداخلى ب, إستشارى مهربية قلب, إستشارى تصوير قلب, إستشارى قلب عام, إستشارى قلب اطفال, إستشارى عناية مركزة قلبية أ, إستشارى عناية مركزة قلبية ب, إستشارى نظائر مشعة, طبيب أخصائى ب, إستشارى ورئيس قسم جراحة القلب, أخصائى تروية قلب.

كما تطلب كبير أخصائى علاج نفسى, أخصائى علاج نفسى, اخصائى تأهيل بعد العمليات, أخصائى إجتماعى أ , أخصائى إجتماعى ب , أخصائى نظائر مشعة, أخصائى تغذية, طبيب مقيم أ , طبيب مقيم ب, طبيب أخصائى أ, صيدلى قانونى, كبير أخصائى تروية قلبية, إستشارى قلب تداخلى أطفال, إستشارى تصوير قلب, إستشارى تخدير قلب ب , إستشارى جراحة قلب أطفال, طب نفسى وإدمان ( مقيم - أخصائى - إستشارى ) , صيدلى إكلينيكى ب , مقيم كهربائية أ , اخصائى أجراحة قلب, أخصائى ب جراحة قلب, أخصائى قلب عام ب , اخصائى تخدير قلب ب , مقيم ب جراحة قلب , ومقيم قلب ب.

وذلك وفقاً لهذه الشروط : مؤهلات الزمالة الغربية وما يعادلها والدكتوراه وما يعادلها والماجستير وما يعادلها والبلوم فى اى تخصصات قلبية جراية وغير جراحية.

يسلم الطلب موضحاَ به مسمى الوظيفة المتقدم لها مرفقاَ بها صور من المؤهلات العلمية والخبرات موضحاَ بها عنوان المتقدم ورقم هاتفه مناولة للموظف المختص بالبوابة الرئسية للمكت خلال أوقات الدوام الرسمى ( من الساعة 9 صباحاَ حتى الساعة 4 عصراَ عدا الجمعة والسبت ) أو عن طريق البريد على العنوان / 19 شارع عبد الله الكاتب - الدقى (صندوق بريد 226 )، وذلك مع ملاحظة ان الوزارة لا تتعامل مع وسطاء أو مكاتب خاصة وجميع الطلبات الواردة عن طريقهم تستبعد نهائياَ .

نتشرف بزيارتك لنا

رابط هذا التعليق

انا كمان يا جماعه صيدلانيه بالامارات ومعايا الترخيص الوزاري للعمل هنا وبشتغل من كام شهر بس لكن هقولكوا المعلومات اللي اعرفها عن العمل هنا للصيادله...

اولا للعمل في الامارات كصيدلي واجب ىالحصول علي الترخيص وهنا التراخيص تختلف حسب الاماره اللي هتتواجد فيها................

يعني هناك ترخيص اسمه MOHودا يصلح للعمل في كل الامارات ماعدا دبي وابو ظبي.

ترخيص DOHويجب الحصول عليه للعمل في دبي وغالبا يسبقه الحصول علي ال MOHوان كان بعض الاماكن تشترط ال DOH فقط.

ترخيص الDAHS=HAASودا لازم للعمل في ابو ظبي واي مدينه تابعه لحكومه ابو ظبي.

يلزم ايضا للتقديم للترخيص او للامتحان الخاص بالترخيص ان الصيدلي يكون استكمل فتره خبره سنتين علي الاقل بعد التخرج.

طبعا العمل في القطاع العام او الحكومه افضل بمراحل من العمل في الصيدليات الخاصه او صيدليات المستشفيات الخاصه والعيادات الخاصه الملحقه بصيدليات.

العمل في الحكومه في اي اماره احيانا لا يستلزم الحصول علي التراخيص لان الحكومه بتقوم بعمل امتحان للمتقدمين للعمل فيها اذا لم يكونوا من حاملي التراخيص وبيتم تعيينهم بعد نجاحهم.

ولي عوده مع انظمه الامتحانات هنا ان شاء الله..................تحياتي للجميع.. :sad: n2&(

شكرا جزيلا للاخت جالاكسى على المشاركه الفعاله والمفيده جدا

انا متابع لكتاباتك فى موضوع الهجره الى كندا ولكن للاسف انا كنت من احدث المتقدمين للهجره وخلاص اعتقد انه بقى حلم وانتهى

الرجاء الافاده يا جالاكسى فى كيفية السفر للامارات للامتحان

هل لابد ان تكون زياره من شخص مقيم بالامارات

ولا ممكن ناخد تاشيرة سياحه وناخدها منين وما هى شروطها

ولا ممكن ناخد تاشيره من السفاره الاماراتيه بغرض الامتحان

ومعلش يا جالاكسى لو تعرفى هل الرخصه السعوديه معترف بها فى الامارات ولا ايه

يعنى لو معايا رخصه سعوديه ونزلت الامارات ممكن اشتغل فى الدعايا ويكون معايا سياره برخصه سعوديه

معلش انا تقلت عليكى ولكن بصراحه لقيت فرصه كبيره انى اتشرف بعرض هذه الاسئله عليكى فى هذا المنتدى الرائع

ما هى اكبر مجموعات الصيدليات فى الامارات؟

بالنسبه لصيدليات boots انا سمعت انهم فتحوا 14 فرع بالامارات --- كيف يمكن للصيدلى العمل بهذه المجموعه؟ هل هناك اختبارات خاصه بهم؟

بالنسبه للرواتب فى الامارات وعدد ساعات العمل والاجازات الاسبوعيه واجازات الاعياد---- ممكن تفيدينا فى هذا الموضوع

وشكرا جزيلا ليكى وربنا معاكى

AFRIEND IN NEED IS AFRIEND INDEED

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...