اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

مغترب-طبيب/ صيدلى/ تمريض اتفضل معانا

Recommended Posts

السلام عليكم

نظرا لوجود اختلافات كثيرة فى نظام العمل ونظام التأشيرات ومشاكلها والامتحانات والتراخيص وغير ذلك

فلماذا لا نفتح موضوعا خاصا بنا ونحاول حل مشاكل بعضنا البعض و ليضيف كل منا ارائه وخبراته

عسى الله ان يجعل لنا من امرنا رشدا

رابط هذا التعليق

بالعكس موضوع مهم واكيد يهم مجموعة كبيرة فى المنتدى من الهن الطبية

انا اعمل صيدلى بالكويت واحب ان اشارك ببعض المعلومات عن الصيدلة فى الكويت

حتى تعمل صيدلى لازم الحصول على ترخيص مزاولة مهنة الصيدلة داخل الكويت التى تتطلب بعض الاوراق والشروط

أهم نقطة قد يقع فيها اى واحد مقبل على السفر الى الكويت وهو شرط 3 سنوات خبرة بعد التخرج

فيه صيادلة للاسف اشتروا فيزا حتى يبحثوا على عمل صيدلى و فجؤا بهذا الشرط الذى لم ينطبق على الكثير واضطروا ان يعملوا مندوبين فى شركات صغيرة برواتب ضعيفة و رجعوا مصر حتى تمر التلات سنوات

رابط هذا التعليق

• بعد 2 أسابيع...

حلو القسم دا جدا بس يا رب ينشط كدا و يكون فيه ردود جزاكم الله كل خير..

دلوقتي عندي سؤال..بالنسبة لأطباء الأسنان المصريين اللي جالهم عقد عمل في السعودية تبع وزارة الصحة..بيتوزعوا على الضواحي و ليس على المدن الكبيرة ...فهل الأفضل ان الواحد يدور على عقد عمل خاص؟؟و ينفع النقل من وزارة الصحة للخاص ؟وللا الوضع في وزارة الصحة بيكون أفضل ؟ و هل ممكن يتم نقل مكان العمل الى مدينة بدل القرى و الضواحي و بعد كام سنة ممكن التقديم على طلب النقل؟

أتمنى انه يكون السؤال مفهوم و لكم مني جزيل الشكر مقدما

و كل عام و انتم بخير

رابط هذا التعليق

بينت المدينه

السلام عليكم

فيه مثل مصرى يقول اذا فاتك الميرى اتمرغ فى ترابه

بالطبع العمل فى وزارة الصحه السعوديه افضل بكثير من الخاص انا طبيب فى القطاع الخاص واتمنى ان اعمل فى الحكومه

لان الحكومه فيها اجازاتها شهر ونصف فى السنه وفى الخاص 15 يوم فى السنه

اما بالنسبه للنقل من الحكومه للخاص اعتقد انه صعب

اما بالنسب للعمل فى القريه او المدينه...احنا مش جايين هنا فى بعثه علميه او فى منتجع سياحى للاستجمام

احنا جايين للعمل وبالتالى مش هتفرق المدينه مادام الواحد مرتاح فى مقر عمله

ربنا يوفقك

رابط هذا التعليق

موضوع هايل يا جماعة لتبادل الخبرات ف مجالات العمل ف الغربة

انا طبيبة مقيمة هنا بالامارات بس لسة ما اشتغلتش

اذا اردت ان تعرف نعم اللة عليك............ اغمض عينيك.]

رابط هذا التعليق

شكرا على الرد و شكرا على الرأي....جزاك الله خير ...

بس مكانش المقصود بالعمل في القرية او المدينة الاستجمام و الفسح زي ما حضرتك فهمت...الفكرة هي هل القرية متوفر فيها مدارس و مرافق ؟؟خصوصا مع عدم وجود وسائل مواصلات بينها و بين المدن حولها يعني مفيش باصات للنقل و لا وسائل نقل الا السيارة الخاصة و التي بالطبع ليست موجودة في بداية الحياة هناك...دا كان سؤالي...أكيد مش حتفرق لو واحد أعزب مسافر يشتغل ..لكن حتفرق لو اسرة حتعيش هناك ...وللا ايه؟؟

رابط هذا التعليق

دلوقتي عندي سؤال..بالنسبة لأطباء الأسنان المصريين اللي جالهم عقد عمل في السعودية

تبع وزارة الصحة..بيتوزعوا على الضواحي و ليس على المدن الكبيرة ...فهل الأفضل ان الواحد يدور على

عقد عمل خاص؟؟

بالنسبة لوزارة الصحة السعودية المفترض ان حضرتك وقت توقيع العقد فى مصر سواء كنت متعاقدة عن طريق مكتب التوظيف العودى فى الدقى او عن طريق شركة خاصة زى مصر الحجاز او بيونير انك بتعرفى عقدك دة فين مكانة بالظبط وتبع مديرية اية بالتحديد يعنى مثلا لو حضرتك قالوا لكى انت راحية مديرية الصحة فى المينة المنورة دة مش معناة انك رايحة المدينة نفسها لا ممكن تتوزعى فى اىمكتن داخل مديرية الصحة فى المينة سواء فى مستشفى مركزى او مستوصف صغير او مركز صحى او حتى هجرة يعنى الموضوع ملكيش اختيار فية لكن كثير من السادة الزملاء الى لهم ظروف زى مثلا الى عندة اولاد فى مدارس انترناشيونال او لازم يكون هو وزوجتة فى مكان قريب من بعض اثناء العمل طبعا يتم نقلهم لظروف الاسرة هذا بالضافة ان اختار المكان نفسة بيكون محل

نقاش فى مصر قبل حضرتك ما تيجى يعنى الموضوع عرض وطلب وكل واحد ومقامة يعنى انا شفت

اخصائية نساء بتختار بمزاجها ومش عاجبها حاجة وهم عمالين يتحيلوا عليها انها تقبل اى مكان وكان فية اخصائى تخدير سابهم ومشى والمدير السعودى ناقص عليه يبوس

رجلة طبعا دة مش مع كل الناس يعنى الطبيب العام والمقيم على قفى من يشيل :D mfb:

و ينفع النقل من وزارة الصحة للخاص ؟وللا الوضع في وزارة الصحة بيكون أفضل ؟

طبع الالنقا من الوزارة للخاص والعكس ممكن بس صعب لان النظام فى دول الخليج بيعتمد عل نظام الكفيل الى لازم يوافق الاول يعنى انا لو مديرك فى الصحة لازم اوافق على نقل كفالتك الى الخاص والعكس ودة لازم يكون رسمى وعلى ورق رسمى ولازم تروح الجوازات تنقل كفالة فيها ومع كل مرة جديدة للنقل رسوم 2000ريال اول مرة ثم 4000 ريال فى الثانية ثم6000 ريال وهكذا والحسابة بتحسب clp:: لكن بصفة عامة

رواتب الوزارة افضل والاجازة45 يوم مدفوع الاجر واستقدام الزوجة او الزوج مجانا والاولاد وتذاكر السفر مرة واحدة

ذهاب وعودة فى السنة وتوفير سكن او اعطائك بدل سكن 3 شهور كل سنة تعاقدية

و هل ممكن يتم نقل مكان العمل الى مدينة بدل القرى و الضواحي و بعد كام سنة ممكن التقديم

على طلب النقل؟

دة بيخضع للتفاوض مع الادارة فى المديرية :D

و كل عام و انتم بخير

لا شكر على واجب وفي الخدمة :lol:

تُريد معرفة كل شيئ عن العمل الحكومى كطبيب أو صيدلى أو تمريض فى السعودية

نتشرف بزيارتك لنا

http://www.egyptiantalks.org/invb/?showtop...075&st=1890

رابط هذا التعليق

دلوقتي عندي سؤال..بالنسبة لأطباء الأسنان المصريين اللي جالهم عقد عمل في السعودية

تبع وزارة الصحة..بيتوزعوا على الضواحي و ليس على المدن الكبيرة ...فهل الأفضل ان الواحد يدور على

عقد عمل خاص؟؟

بالنسبة لوزارة الصحة السعودية المفترض ان حضرتك وقت توقيع العقد فى مصر سواء كنت متعاقدة عن طريق مكتب التوظيف العودى فى الدقى او عن طريق شركة خاصة زى مصر الحجاز او بيونير انك بتعرفى عقدك دة فين مكانة بالظبط وتبع مديرية اية بالتحديد يعنى مثلا لو حضرتك قالوا لكى انت راحية مديرية الصحة فى المينة المنورة دة مش معناة انك رايحة المدينة نفسها لا ممكن تتوزعى فى اىمكتن داخل مديرية الصحة فى المينة سواء فى مستشفى مركزى او مستوصف صغير او مركز صحى او حتى هجرة يعنى الموضوع ملكيش اختيار فية لكن كثير من السادة الزملاء الى لهم ظروف زى مثلا الى عندة اولاد فى مدارس انترناشيونال او لازم يكون هو وزوجتة فى مكان قريب من بعض اثناء العمل طبعا يتم نقلهم لظروف الاسرة هذا بالضافة ان اختار المكان نفسة بيكون محل

نقاش فى مصر قبل حضرتك ما تيجى يعنى الموضوع عرض وطلب وكل واحد ومقامة يعنى انا شفت

اخصائية نساء بتختار بمزاجها ومش عاجبها حاجة وهم عمالين يتحيلوا عليها انها تقبل اى مكان وكان فية اخصائى تخدير سابهم ومشى والمدير السعودى ناقص عليه يبوس

رجلة طبعا دة مش مع كل الناس يعنى الطبيب العام والمقيم على قفى من يشيل :D mfb:

و ينفع النقل من وزارة الصحة للخاص ؟وللا الوضع في وزارة الصحة بيكون أفضل ؟

طبع الالنقا من الوزارة للخاص والعكس ممكن بس صعب لان النظام فى دول الخليج بيعتمد عل نظام الكفيل الى لازم يوافق الاول يعنى انا لو مديرك فى الصحة لازم اوافق على نقل كفالتك الى الخاص والعكس ودة لازم يكون رسمى وعلى ورق رسمى ولازم تروح الجوازات تنقل كفالة فيها ومع كل مرة جديدة للنقل رسوم 2000ريال اول مرة ثم 4000 ريال فى الثانية ثم6000 ريال وهكذا والحسابة بتحسب clp:: لكن بصفة عامة

رواتب الوزارة افضل والاجازة45 يوم مدفوع الاجر واستقدام الزوجة او الزوج مجانا والاولاد وتذاكر السفر مرة واحدة

ذهاب وعودة فى السنة وتوفير سكن او اعطائك بدل سكن 3 شهور كل سنة تعاقدية

و هل ممكن يتم نقل مكان العمل الى مدينة بدل القرى و الضواحي و بعد كام سنة ممكن التقديم

على طلب النقل؟

دة بيخضع للتفاوض مع الادارة فى المديرية :D

و كل عام و انتم بخير

لا شكر على واجب وفي الخدمة :lol:

نتشرف بزيارتك لنا

رابط هذا التعليق

متشكرة جدا على رد حضرتك أفدتني بكثير من المعلومات و جزاك الله كل خير

لا شكر على واجب وفى الخدمة دائما لى منى التحية وكل سنة وانت طيبة :roseop: :sad:

نتشرف بزيارتك لنا

رابط هذا التعليق

عايزة أستفسر عن هيئة التخصصات الطبية السعودية....ايه أهميتها ..و حتفرق في الشغل في أي مكان تاني غير السعودية؟و ايه شروط التقديم ليها هل لازم اكون عندي سنتين خبرة بعد التخرج وللا مش ضروري؟و شكرا

رابط هذا التعليق

عايزة أستفسر عن هيئة التخصصات الطبية السعودية....ايه أهميتها ..و حتفرق في الشغل في أي مكان تاني غير السعودية؟

اكيد بتفرق فى العمل وبتنفع فى كل دول مجلس التعاون الخليجى

ايه شروط التقديم ليها هل لازم اكون عندي سنتين خبرة بعد التخرج وللا مش ضروري؟و شكرا

انتظرى مداخلاتى القادمة سوف اشرح الموضوع من الأول وبالتفصيل rs:

نتشرف بزيارتك لنا

رابط هذا التعليق

يا ترى فى حد من الاطباء عندة فكرة عن الزمالة العربية

التدريب فيها كويس ولا لا؟

هل

فرص العمل كويسة للى حاصل عليها ف دول الخليج؟

لما نرجع مصر بتعادل اية؟؟

رابط هذا التعليق

انا كمان يا جماعه صيدلانيه بالامارات ومعايا الترخيص الوزاري للعمل هنا وبشتغل من كام شهر بس لكن هقولكوا المعلومات اللي اعرفها عن العمل هنا للصيادله...

اولا للعمل في الامارات كصيدلي واجب ىالحصول علي الترخيص وهنا التراخيص تختلف حسب الاماره اللي هتتواجد فيها................

يعني هناك ترخيص اسمه MOHودا يصلح للعمل في كل الامارات ماعدا دبي وابو ظبي.

ترخيص DOHويجب الحصول عليه للعمل في دبي وغالبا يسبقه الحصول علي ال MOHوان كان بعض الاماكن تشترط ال DOH فقط.

ترخيص الDAHS=HAASودا لازم للعمل في ابو ظبي واي مدينه تابعه لحكومه ابو ظبي.

يلزم ايضا للتقديم للترخيص او للامتحان الخاص بالترخيص ان الصيدلي يكون استكمل فتره خبره سنتين علي الاقل بعد التخرج.

طبعا العمل في القطاع العام او الحكومه افضل بمراحل من العمل في الصيدليات الخاصه او صيدليات المستشفيات الخاصه والعيادات الخاصه الملحقه بصيدليات.

العمل في الحكومه في اي اماره احيانا لا يستلزم الحصول علي التراخيص لان الحكومه بتقوم بعمل امتحان للمتقدمين للعمل فيها اذا لم يكونوا من حاملي التراخيص وبيتم تعيينهم بعد نجاحهم.

ولي عوده مع انظمه الامتحانات هنا ان شاء الله..................تحياتي للجميع.. rs: rs:

املأ عينيك من وجوه الأحباء والأهل والأصدقاء فقد يغيبون عنك بعد حين ولا تؤجل إفصاحك لهم عن مشاعرك الطيبة تجاههم إلى الغد فقد لا يكونون على مسرح الحياة حين يجيء ذلك الغد

رابط هذا التعليق

عايزة أستفسر عن هيئة التخصصات الطبية السعودية....ايه أهميتها ..و حتفرق في الشغل في أي مكان تاني غير السعودية؟

اكيد بتفرق فى العمل وبتنفع فى كل دول مجلس التعاون الخليجى

ايه شروط التقديم ليها هل لازم اكون عندي سنتين خبرة بعد التخرج وللا مش ضروري؟و شكرا

انتظرى مداخلاتى القادمة سوف اشرح الموضوع من الأول وبالتفصيل rs:

متشكرة جدا و في انتظار مداخلات حضرتك...

رابط هذا التعليق

موضوع هايل يا جماعة لتبادل الخبرات ف مجالات العمل ف الغربة

انا طبيبة مقيمة هنا بالامارات بس لسة ما اشتغلتش

الأخت الفاضلة د/سهيلة وبنت المدينة لكم منى كل التحية والسلام وكل عيد وانتم والامة الاسلامية بخير وسلام clp::

سلام كبير لكل اهل الامارات العربية المتحدة ولكل المسلمين فى كل مكان يا ريت اعرف تخصوصاتكم علشان يكون كلامى محدد اكثر سوف اتكلم فى هذة المداخلة من اول الطريق لو تحب تشتغل فى اى دولة عربية وسوف اركز على السعودية لاننى مقيم فيها واعمل بها الان.

بصى يا ستى (الكلام لبنت المدينة) لو حضرتك مقيمة فى مصر وعاوزة تسافرى لاى دولة عربية يبقى تعملى زى العبد لله وتتوكلى على الله وتشترى جريدة الأهرام يوميا لمدة عام متصل دون انقطاع (انا عن نفسى كنت متفق مع الواد بتاع الصحف انة يحجزى لى الاهرام كل يوم سواء مريت علية او لم امر وكنت بأعطية 35 جنية فى الشهر نظير انة يسيب لى عدد كل يوم وكنت وانا راجع من العيادة بامر علية ليلا اخذة منة وامخمخ فية ليلا طبعا باب اريد وظيفة فى الخليج(عاطل يعنى) طبعا الي معظم الناس ما تعرفوش ان تقريبا كل دول الخليج تعلن ودة بانتظام عن عقود عمل ولجان تقيم واختبار للاطباء كل سنة ودة تقريبا بانتظام.

يعنى مثلا السعودية تعلن مرتين فى السنة المرة الاولى فى الفترة من شهر يناير حتى مارس والفترة الثانية من اغسطس حتى اكتوبر وممكن يكون فية بعض اللجان التكميلية فى اى وقت من السنة حسب الاحتياج فى مستشفيات السعودية.

طبعا الى انا شخصيا لاحظتة هو نزول اعلان سلطنة عمان فى شهر 6 او 7 تقريبا من كل سنة كذالك الكويت بينزل لها اعلان لاكنة مش منظم زى السعودية والسلطنة اما قطر والبحرين ف دى نادر لما تشوف لها اعلان لان الفرص فيها محدودة اما الامارات ف المنافسة فيها شرسة للغاية وبتختبر مرة فى مصر ثم مره احرى فى الامرات واذا نجحت بتدخل قائمة انتظار كبيرة على ما علمت من زملائنا والله اعلم.

طبعا اعلى رواتب فى الامارات والكويت ثم (قطر والبحرين) ثم السعودية واقل الرواتب فى عمان طبعا فرق الراتب مش كبير زى ما الناس متخيلة يعنى الفرق من السعودية وعمان لا يزيد عن 800 جنيه.

ممكن الامارات الراتب عالى كتير لكن الحياة فى الامارات نار :roseop: يعنى الى بتخدة باليمين بتدفعة بالشمال وفى الاخر المحصلة النهائيه واحدة من حيث التحويش يعنى.

لكن هناك فرق جوهرى للحياة فى دولة زى الامارات انك عايش تقريبا فى دولة زى اوروبا وتحت ايدك كل سفارات الدول والقنصليات والمطارات والمولات الكبيرة مش زى دولة مثل السعودية انت عايش فى قارة لما تفكر بس تنزل الرياض او جدة دة محتاج خطط ومناورات وتجهيز قبلها بشهور يعنى العبد لله لما يحب ينزل الراض النزول مصر اقرب (انا مش بهزر دى حقيقة)انا بينى وبين مكة 1700كيلو وبينى والقاهرة 1400كيلو :cry1: .

المهم اول حاجة عليكى وعلى الأهرام تفليها كل يوم سطر بسطر :roseop: وتطلعى كل العلانات الى فيها مع مراعة نقطة هامة ان عقود الحكومة افضل واحسن واريح وحقوقك مضمونى 100 فى المية.

مميزات عقود الحكومة

1. الأجر احسن

2.اجازة سنوية 45 يوم مدفوة الأجر

3.تزاكر طيران ذهاب وعودة لكى ولاسرتك مرة واحدة فى السنة.

4.توفير سكن قريب من المستشفى او اعطائك بدل سكن يعادل راتب 3 سهور.

زيادة سنوية فى الراتب من 0حتى 5% حسب تقيم مديرك لكى.

5.الاستفادة من المنح والهبات الملكية زى ما حصل السنة الى فاتت مع غلاء السعار دول الخليج اعطت زيادة فى الرواتب تختلف من دولة لاخرى حسب الملك او الامير

اما القطاع الخاص فكل شيئ بظروفها يعنى حسب التساهيل ليس هناك قاعدة .

ادعوا لى شويه علشان اكمل :yahoo: الى القاء فى الحلقة القادمة

نتشرف بزيارتك لنا

رابط هذا التعليق

فينك يا ام بلال ودعاواتك الحلوه طبعا د/ الشامى مكوش هو د/ هشام على كل حاجة ربنا يكرمهم يا رب ويوفقهم :roseop::roseop: :yahoo:

نتشرف بزيارتك لنا

رابط هذا التعليق

تسجيل متابعة لدكتور حازم

ودعوة كبيرة كمان

جزاك اللة خيرا على كل المعلومات :roseop:

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...