اذهب الي المحتوي
إنشاء باب جديد بعنوان سد النهضة الإثيوبي لكل الموضوعات المتعلقة بسد النهضة ×

كيف يتم التصديق من القنصليه السعوديه على شهادة المؤهل

Recommended Posts

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

قبل سفري الى السعوديه عملت توكيل عام لأخي

وعندما حاولت اعمل استقدام طلبوا منى شهادة المؤهل موثقة من القنصليه السعودية بمصر مع العلم اني وثقتها من مكتب التصديقات في مصر فقط قبل ان اسافر المهم ارسلت اخي ليصدقها من القنصليه السعوديه فرفضوا فهل هناك طريقه لتوثيقها من القنصليه السعودية

وجزاكم الله خيرا

رابط المشاركه

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

التوثيق لازم يتم أولا من مكتب الخارجيه المصري وأنت بتقول عملته يبقى يروح الملحق الثقافي السعودي في مصر ولازم بخطاب تعريف موثق من الغرفه التجارية فى السعودية من الكفيل بأنك تعمل لديه وتحت كفالته ولا مانع من توثيق شهادة المؤهل وتبعته مع صورة من الإقامه أخوك ويروح الملحق الثقافي السعودي في القاهرة

وبعد كده بياخد الشهاده ويروح عالسفارة وهناك مش هيقبلوا انه يقدمها مباشرة لازم عن طريق مكتب من المكاتب اللي بتتعامل مع السفارة خليه يسأل الموظف فى السفاره عن أقرب مكتب وهو هيدله عليه يروح يعطيهم الورق ويشوف هيقولوله تعالي أمتى وبعد ميخلص وياخد الختم يبقى يروح يتأكد من صحة الختم في السفارة وبس.

ثمن التوثيق من الملحق الثقافي حوالي 80 جنيه تقريبا والسفاره نفس السعر تقريبا وده للوثيقه الواحده.

وأعتقد أنه أى حد من أخواتك أو أبوك المهم درجه أولي يقدر يعملهالك لأن زوجتي هيا اللي وثقت الأوراق بتاعتي من هناك.

وبالتوفيق وربنا ييسر لك أمرك

ولا تنسانا من دعائك

والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

رابط المشاركه

ولو مكنش معاك الخطاب من الكفيل في واحد هناك ومشهور اوي بيخلصها من الملحق ومن السفارة لو عايز رقمة ابقى سيبلي اميلك وانا ابعتلك رقمة وعلى فكرة دا لية تسعيرة حتى لو رحت الملحق الثقافي هناك هتلاقي الحرس هناك عارفينه بلدنا بقى تقول اية

تم تعديل بواسطة DIA ELDIN
رابط المشاركه

السعوديه رخمه اوى فى اجراءاتها يعنى لازم عشان اوثق شهادة المؤهل اخد اذن الكفيل ايه المنطق الغريب ده وليه يعنى ايه يخصه هو فى التصديق من عدمه ديه حاجه شخصيه جدا مش بعيد اخد اذنه قبل مانام يعنى لو اذنلى اما عجايب مفيش احسن من الامارات فى كل دول الخليج

رابط المشاركه
  • 1 year later...
  • 8 months later...

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

من فضلكم انا اريد رقم مكتب تصديق الشهادات ضروررري جداااا في اقرب وقت او اي شخص عندة القدرة علي تخليص التصديق في اقرب وقت

جزاكم الله خير

[email protected]

رابط المشاركه
  • 6 years later...
  • الزوار
Guest اسامه شعبان

لو سمحتم يا جماعة الخير انا في السعودية وعاوز حد في مصر يصدقلي المؤهل بتاعي من الملحق الثقافي والسفارة السعودية انا ارسلت المؤهل لمصر وعاوز رقم تليفون حد يكون بينجز الله يباركلكم 

رابط المشاركه
  • 2 months later...

السلام عليكم انا في السعوديه وعوزه اوثق  شهاده المؤهل بتاعتي من القنصليه وكان في اخ كاتب انه يعرف حد ينجز الموضوع ده فبرجاء ارسال رقمه وشكرا وجزاكم الله كل الخير وده ايميلي للتواصل [email protected]

تم تعديل بواسطة Moha Yon
كتابه الايميل للتواصل والمساعده
رابط المشاركه
  • 3 weeks later...
  • الزوار

ممكن اوثق المؤهل بالسفارة السعودية بدون اذن الكفيل لانى كل ما اروح اى مكتب للسفر بيقول يفضل حامل الشهادة الموثقة من القنصلية السعودية ارجو الرد مع العلم انا لم اسافر  فهل ده ممكن ام لا ارجو الرد جزاكم الله  خيرا 

رابط المشاركه

ممكن اوثق المؤهل بالسفارة السعودية بدون اذن الكفيل لانى كل ما اروح اى مكتب للسفر بيقول يفضل حامل الشهادة الموثقة من القنصلية السعودية ارجو الرد مع العلم انا لم اسافر  فهل ده ممكن ام لا ارجو الرد جزاكم الله  خيرا 

رابط المشاركه

انشئ حساب جديد او قم بتسجيل دخولك لتتمكن من اضافه تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل ؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • محاورات مشابهه

• كيف اشتري ذهب في السعوديه

لو سمحتو يا جماعه بالنسبه لمغترب لو عاوز يحوش راتبه ذهب في السعوديه في الرياض تحديدا يشتري سبايك ولا يشتري جنيهات ذهب وعيار كم  وكيف احسب سعر الذهب لانه دايما مختلف في المحلات عن السعر المعلن علي النت  علما باني سألت  واتقالي ان افضل مكان تشتري منه هو سوق الذهب اللي في البطحا  هل حد عنده خبره في هذا الموضوع يفيدني جزاه الله خير لاني لو ماحطتش الراتب في الموضوع ده النهارده الشيطان هياخدني من ايدي علي جرير ويحطهالي في ايفون والكترونيات والعياذ بالله

في المغتربين المصريين - egyptian expatriates

• عدم مطابقة المؤهل بمسمى التأشيرة

السلام عليكم .. بدون مقدمات .. لدي تاشيرة بالسفارة السعودية بمهنة مهندس ميكانيكا وانا موظف بالتربية والتعليم .. قمت بعمل اجازة بدون راتب من التربية  والتعليم واحضار العقد الموثق من الخارجية المصرية بمهنة مهندس ميكانيكا   وجواب موجة من التربية والتعليم الي الاحوال المدنية بتغيير المهنه من معلم الي مهندس لاستخراج البطاقة ثم جواز السفر ... خرجت البطاقة بمهنة مهندس ميكانيكا بالتربية والتعليم !!!! ... ورفضو في الاحوال حذف كلمة التربية والتعليم الا  في حالة الاستقالة من العمل !!! عملت الجواز بنفس المه

• لو عايز تسافر السعوديه يامصرى لازم تشوف الملف ده

[u] خبر هام لكل راغبى السفر إلى السعوديه [/u] أخوانى نظرا للتدهور الشديد فى النواحى الأقتصاديه فى مصر يتسابق ملايين الشباب للسفر للدول العربيه وخصوصا السعوديه لكى يفتحوا لهم أبواب رزق جديده وللهروب من الوضع المأساوى فى مصر ولذلك قامت الشركات السعوديه بتقليل رواتب المصريين الراغبين فى القدوم حديثا فى كل المجالات نظرا لهذا السبب ولأسباب أخرى وليس الشركات فقط بل المصريين إيضا قللوا من أنفسهم وقيمتهم الحقيقيه التى يستحقونها ولذلك فكرت فى عمل بحث صغير جدا فى حدود وقت فراغى وأتمنى من كل شخص يق

• زياره عمل متعدده 6 اشهر فى السعوديه

السلام عليكم تم اتفاق مع شركه فى السعوديه واعطت لى زياره متعدده 6 اشهر ومده الأقامه 30 يوما واول يوم دخلت فيه المملكه  مضيت على عقد مده سنه  وبعد خمس اشهر من العمل دون مشاكل. ولكن نظرا ل ظروف اوجبت ان انزل مصر  قدمت استقاله المشكله ان الشركه مصممه ان لازم اعطيها شهر كامل فى حين انى بقول لهم يوجد ظروف ارجو تقليل الشهر . الشركه رفضه ومصممه على شهر  وهدودونى ب  HR. وانا معى البسبور . انا حجزت على حسابى ونزلت . ما هو يمكن ان تفعله الشركه؟ ارجو الأفاده  

• اضف...