اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

إهانات المصريين بالخليج مستمرة - قصة حقيقية حدثت لاحد اقاربي

Recommended Posts

ردا على مداخلة الاخnobin_boy

اولا حمدالله على السلامة  من رحلتك.....

ثانيا انا لا اعلم ما وصل اليه التعليم فى مصر الان لانى اخر عهدى به كان  منذ 13 سنة...فى الجامعة وقبلها بكام سنة فى المدرسة الثانوية ...لكنى درست فى الامارات حتى الثالث الاعدادى وعندما التحقت بالمدارس الثانوية فى مصر كنت مميزة جدا بين زميلاتى فى جميع المواد بما فيها التربية الفنية واستطعت ان استنتج ان نظام التعليم كان ضعيف وقتها  ولا اعلم إن كان إزداد ضعفا ام لا الان ام ان العيب فى نظام التعليم وليس المناهج....

كل المدرسات فى الامارات كانوا مصريات وكانوا يقمن بعملهم على اكمل وجه ..وللاسف المطالبة بالمدرسة المصرية غير مقبولة لان نظام البلد لا يسمح بهذا وليس السبب فى ضعف او قوة المنهج....لان ضعف او قوة المنهج هو مشكلة تخص المصريين المغتربين وحدهم فى الغربة وليس لاحد من اهل البلد يفكر فى الالتحاق  بالمدرسة المصرية لان عندهم ما هو افضل منها حيث اعضاء هيئة التدريس من الانجليز او الامريكان ..وهذا سر غلو الرسوم فيها و هذا ما  نعانى منه  من اجل ان يحظى اولادنا بتعليم قوى  و على اساس خاصة فى العلوم واللغة والرياضيات.....

واسفة على الخروج عن الموضوع يا اخ متسائل وسوف افتح موضوع عن المدارس و انقل فيه هذه المداخلات ان شاء الله بمساعدتكم طبعا

وشكرا

رابط هذا التعليق

• الردود 77
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

شكراً يا أخت إتس مي.

إن كان موضوعك الجديد عن التعليم في الدول العربية فيكون الموضوع الجديد تحت نفس هذا الباب.

أما عن التعليم في مصر فيكون تحت باب التعليم.

{ فَقُلْتُ اسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ إِنَّهُ كَانَ غَفَّارًا * يُرْسِلِ السَّمَاءَ عَلَيْكُمْ مِدْرَارًا * وَيُمْدِدْكُمْ بِأَمْوَالٍ وَبَنِينَ وَيَجْعَلْ لَكُمْ جَنَّاتٍ وَيَجْعَلْ لَكُمْ أَنْهَارًا }

رابط هذا التعليق

بسم الله الرحمن الرحيم

الاخت العزيزه / اتس مى                  بعد التحيه

اشكرك على ردك على مداخلتى واتمنى ان نتواصل دائمآ فى خدمة مصر العزيزه علينا جميعنآ ,,,,,,,,

الاخت العزيزه / انا لم اقصد التقليل من شئن التعليم المصرى كأفراد وانما كأسس ومناهج

قد حنا عليها الدهر ولمم تأتى بجديد فهذه المناهج قد ادت رسالتها فى حقبه ذمنيه وانتهت  

ولم تعد تصلح الان ومع ذلك لم يتم تغيرها الى الان فأنا درست فى مجال السياحه والفندقه قسم العلاقات العامه فى الثمانينات والى الان المنهج كما هو ولم يتغير

مع العلم ان مفهوم السياحه فى التجدد على مدار العام فما بالك بكل هذه الفتره

وهناك مناهج كثيره يجب ان تتغير حتى نواكب الركب المتحضر وأن نسترجع عرش التعليم العربى والافريقى

وتقبلى وافر تحياتى

ابن النوبه المصريه فى المهجر

رابط هذا التعليق

• بعد 4 سنة...

الاخت العزيزة نورا

اعتقد ان اسم الموضوع محتاج للتغير .. مين قال اهانات مستمره صعبه دى شوية

يعنى مش مجرد حادث ذى ده على طول نقول اهانات ومستمرة كمان بصراحة مش بنشوف حاجة من دى بتحصل

الحق الناس بيحترمونا فى اى مكان بنروحه بقالنا سنين وسنين بالكويت عمرنا ماتعرضنا لاى اهانه ولكن بيحصل ساعات مشاده بكلام مع اى حد وده بيحصل فى كل مكان بالدنيا يبقى مش معناه اهانه

ولكن دى تعتبر خناقه ممكن كانت تحصل بين اى حد حتى بين مصرى ومصرى وبتحصل وبنشوفها والكويته هما اللى بيراضوهم كمان

وبعدين انتى بتقولى فى الجهراء وانتى مش عارفه سكان الجهراء اكثرهم من البدو يعنى صعبين فى التفاهم شوية وبعدين هما كل تفكيرهم فى ان دى بلدهم يعنى لهم الحق والاولويه فى كل شيىء

هما قالوا ان الراجل عمل محضر بالمخفر ياريت نعرف حصل ايه بعد كدا ؟؟ :unsure:

مع تحياتى

تم تعديل بواسطة بنت النيل

وبحبك وحشتينى ... بحبك وأنتى نور عينى

ولو أنتى مطلعه ... عينى بحبك موووت

مــــــــــصــــــــــــــر

رابط هذا التعليق

اولا قلبنا معك ومع قريبك وان شاء الله سياخذ حقه

اما ان هناك اعتداءات دائمه على المصريين بدول الخليج او بالكويت كما يشير العنوان والموضوع

هذه مشادات قليله مثلا بالكويت يوجد كويتييون بيحبوا المصريين وهناك صداقه بينهم اكثر من صداقة المصرى بالمصرى

كلامى هذا عن تجربه قضيتها بالكويت اكثر من عشر سنوات

فلا ناخذ الكل فى منوال واحد ونقول انهم كدا وبيعملوا اكتر من كدا

والمحترم بيجعل اى نوع من البشر ان يحترمه

فلا داعى ان نتهم الجميع .

رابط هذا التعليق

انا طبعاً اسف لما حصل للشخص المذكور بس اللى حصل دة .. بيحصل فى مصر ويمكن أكتر منه فليه طالبين ناخد حقنا من الناس دى.. لو فى مصر كان زمانا إحنا المجرمين وإحنا الغلطانين ولا إحنا عرفنا حقوقنا لما سافرنا بره ؟

رابط هذا التعليق

أولا الحادثة اللي أشارت إليها نورا حصلت سنة 2002 يعني عدى عليها 5 سنين وأنا شايف أنها حادثة عادية جدا ممكن تحصل لأي واحد من أي جنسية وفي أي مكان المفروض مانكونش حساسين ونحس أن ده بيحصل علشان احنا مصريين ولو قرينا الخبر كويس كنا هانكتشف أن السلطات بتبحث عن الضابط اللي طرح الوافد أرضا.

أنا في الكويت من 3 سنين ولم أشاهد أو أسمع عن أضطهاد للمصريين أو حتى معاملة سيئة كسلوك عام للمواطنين الكويتين ولو في حاجة بتبقى فردية.

انا طبعاً اسف لما حصل للشخص المذكور بس اللى حصل دة .. بيحصل فى مصر ويمكن أكتر منه فليه طالبين ناخد حقنا من الناس دى.. لو فى مصر كان زمانا إحنا المجرمين وإحنا الغلطانين ولا إحنا عرفنا حقوقنا لما سافرنا بره ؟

كلامك واقعي جدا بس برضه ميصحش نضيع حقوقنا بره مصر علشان اللي بيحصل في مصر.

مفيش حياة إلا عند غيرك تعيش في خيره ويعيش في خيرك

"فؤاد حداد"

رابط هذا التعليق

انا ااسف كثيرا لما حصل لأخونا ..وتظل في راى حادثة فرديه ..

تحصل من الشرطه للكل لكويتى ولسعودي ولمصري ..

قبل ايام رقيب سعودى مسك شاب وضربه بالحزام العسكري ..الامير نايف مانع قبول اي شكوى في العسكري ..

الحال من بعضه ياجماعة ..من سمع كلامكم عن اوضاع المصريين في الخليج يعتقد ان السعودى نفسه او الكويتي واخذ حقه كاملاً ..

انتم ياساده في بلاد تحكمها اسر حاكمه لديها قصور ولديها اخطاء ..لكن هل تستحق هذا التضخيم ..والكلمات التى تدعو للعداء ؟؟؟

واستغرب من يطالب بدور للسفارة وفي نفس الصفحة تجد الكثير من المقالات عن ضياع الحقوق في الوطن الام ..

القضايا في الخليج مثلها مثل كل الدول ان لم تكن اقل ...

دعنى اسئلك كم مصري يضرب في مصر ..كم مصري يهان في باريس ؟؟او في اي دولة ؟

من السهل ان تكسب الاعداء ..ولكن من الصعب ان تجد الصديق ..

لماذا لا يكون النقاش

من باب كيف يؤخذ بالحق ..كيف تحسن الاحوال ..كيف ينتصر للمظلوم بدون التجريح والقذف حتى لا نخسر الطرف الآخر اثناء المحاوره وكأن المتحاورين خلاص تركوا الخليج وراجعون ..فليكثروا من الفضائح ...

الخليج يظل مصدر رزق ..وان صعبت الحياة فيه للمغتربين فهى صعبة ايضاً لأهلة ..فلا تعتقدوا ان كل اهل الخليج اخذوا حقهم والا سيغلقون المحاكم والسجون ..

الحمدالله انى ارى نماذج مصريه مشرفه اعطت واخذت واكرمت وشكرت ..ووجدت نماذج خليجيه ايضاً مشرفه ما زالت تحمل المعروف للأيدي العاملة

من ايام تم تكريم احد المدرسين المصريين القدماء ياليتكم كنتم حاضرون ..لتروا الحب والدموع بفراق هذا (العلم ) ..

ارفقوا بأنفسكم وتناقلوا "الخير " ليسود ..بينكم وبين اخوانكم الخليجيين ..كما فعل الكثيرين فالخير والناس الطيبة لا تعدم في امة محمد ..صلى الله عليه وسلم

رابط هذا التعليق

هذا الموضوع من عام 2002 .... هل حدث جديد في الموضوع أدى لإعادة رفعه ؟؟؟ :) :rolleyes:

القسوة أن ألقاك غريبا ... في وطن ناء عن وطنك

والأقسى غربة أنفاس ... بين الخلان وفي أهلك

رابط هذا التعليق

:rolleyes: :)

{ لَّقَدْ كُنتَ فِي غَفْلَةٍ مِّنْ هَـٰذَا فَكَشَفْنَا عَنكَ غِطَآءَكَ فَبَصَرُكَ ٱلْيَوْمَ حَدِيدٌ }

رابط هذا التعليق

انا ومن خلال تجربتي الشخصية في الكويت لم أجد والحمد لله الا كل خير من اخواننا الكويتيين ولي أصدقاء كويتيين كثيرين جدا وما أقوله والله بدون مجاملة او علشان عايش بالكويت ولكن هذا ما ألمسه من الاخوة الكويتيين كل حب وود واخاء .

ولي مواقف كثيرة مع الشرطة الكويتية وكلها تعاون من قبلهم . اذكر على سبيل المثال موقف حدث لي ( كنت ذاهب الى البيت في وقت متأخر حوالي الساعة الثالثة فجرا واستوقفتني دورية شرطة وسألوا عن الهوية وبعد ذلك عرضوا علي ان يقوموا بتوصيلي الى منزلي اذا كان بعيدا .

وهناك مواقف كثيرة حدثت مع اصدقائي وكلها تعاون والحمد لله . ليس معنى ذلك اني انكر ان هناك بعض النماذج الاخرى ولكن قلة . وليس معنى ان حدث موقف ما مع احد الاشخاص ان يكونوا كلهم بهذا السوء . وليس لدرجة الاهانة فكلمة اهانة كلمة كبيرة جدا وأعتقد ان اي مصري لم يهان بالكويت اطلاقا واذا حدث موقف وتطور فسيأخذ حقه بالنهاية .

خرج الثعلب يوما في رداء الواعظين

ومشى في الأرض يهذى ويسب الماكرين

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

طبعا هالموضوع مستفز لأي خليجي وعندما أقرأمثل هالمواضيع أتسائل هل المجتمع اللي يتكلم عنه المصريين اللي المصري فيه يهان ويحتقر وينهضم حقه هل هو نفس المجتمع اللي أنا عايشه فيه؟؟ طبعا لاء وألف لاء

وأنا أستغرب من العدائيه اللي دائما يتكلم بها المصريين عن الخليجيين وأستغرب أكثر من التعميم بكل شيء...وأنا أعتقد أنه التعميم على مجتمع كامل أنه متخلف هو التخلف بحد ذاته..

والأخ اللي قال أنه المجتمع الكويتي والسعودي متخلف ياترى هل هو يرى أن المجتمع المصري اللي ضابط الشرطه فيه يضرب ويغتصب هل هو ذا المجتمع المتحضر؟؟؟

وياترى هل المصري الفقير بمصر ليس مستعبد ومحتقر من المصري الغني بالعكس اللي يروح مصر يشوف مناظر تنفطر لها القلوب من أحتقار وتعالي من المصري الغني على المصري الفقير..

و لو على التعميم أحنا الخليجيين بعد رح نعمم ونقول المصريين فيهم وفيهم وفيهم وطبعا مو من فراغ لاء من تجارب كثير..

عموما إذا فيه مصريين غير مرتاحين بالخليج ,فيه بالمقابل مصريين مرتاحين ومبسوطين وأحنا نعتبرهم أكثر من أهل أصدقاء..

ياترى إلى متى رح يكون المصري مظلوم والظالم خليجي؟؟؟

ياترى متى رح تنتهي هالحرب على الخليجيين؟؟؟

ولكم مني كل ألأحترام والتقدير

أختكم

DESERT ROSE

رابط هذا التعليق

الأخت DESERT ROSE

ياترى إلى متى رح يكون المصري مظلوم والظالم خليجي؟؟؟

ياترى متى رح تنتهي هالحرب على الخليجيين؟؟؟

أظن حضرتك شوفتي كام واحد مصري شهد لصالح الأخوه الخليجين وكام واحد طلب عدم التعميم وكام واحد قال أن سوء المعاملة بيحصل في أي مكان في مصر أو في العالم كله مش بس في الخليج.

وتعالي نشوف مين اللي بيعمم ؟

وأنا أستغرب من العدائيه اللي دائما يتكلم بها المصريين عن الخليجيين وأستغرب أكثر من التعميم بكل شيء...

شوفتي بقى أنتي اللي بتعممي الكلام بعدائية على المصريين والدليل دائما.

على العموم اهلا بيكي في محاورات المصريين منورانا وأحنا كلنا بنحترم الخليجين وبنعتبرهم أخوة لينا وأسألي مصرية الهوى وهي سعودية ومن قدامى المحاورين.

مفيش حياة إلا عند غيرك تعيش في خيره ويعيش في خيرك

"فؤاد حداد"

رابط هذا التعليق

بصراحة انا هنا في السعودية لم أشعر بما يقال عن سوء المعاملة بل بالعكس فالغالب هنا شدة الإحترام

أن تأتي متأخراً خيراً من أن لا تأتي أبداً

Better Late Than Never

رابط هذا التعليق

ييييييييييييييييييييياااااااااااه انا دخله صدفه لقيت اسمي مكتوب تخيلو اني نسيت الموضوع اصلا واعدت كتير علشان افتكر كان حصل لمين الكلام ده <_<

فعلا الكلام ده حصل من 2002 ومعرفوش يوصلو لحاجه بس الحمد لله قريبي طلع بالسلامه ودخل الكليه وللصدفه اتخرج وبقى ظابط:angry:

عموما انا لما اتكلمت مقلتش ان كل الخليجيين وحشين ولا كل الكويته سيئين انا قلت اهانه مستمرة ولم اشر باي شكل من الاشكال للتعميم او لاي شيء وارجع اقول في وفي بس الاغلبه العظمى بتكره معلش انا اتربيت واتولدت واشتغلت هناك وزرت كذا دوله خليجيه الكويت والسعوديه والبحرين ودبي وكل دوله اعدت فيها فترة خلتني اشوف حجات تسمحلي بالحكم على دول الخليج بس في دوله احترمتها جدا وحادث حصل قدام عيني في دبي كنت ريحه اشتري من محل عطور دهن عود وكان بابا معايا واحنا وقفين دخل راجل خليجي وست خليجيه بس كل واحد لوحدو المهم الست طلبت دهن عود والبائع كان وافد عربي المهم ادا الست الازازة قامت الست حطت صوبعها في الازازة راح الوافد زعق بسرعه قبل متلمس الدهن وقال انتي بتعملي ايه ده كده يبوظ وكان معصب قامت الست ضحكت باستفزاز وقالت متخفش فقالها دهن العود يبوظ وده اصلي ودي معلومه معروفه ان دهن العود لو اتلمس كلو يبوظ المهم قالها الازازة دي بمبلغ كذا انت كده توديني في دهيه انت ازاي تعملي كده

طبعا كان معصب جدا و ضحكت الست فعلا كانت مستفزه كان ممكن الموقف ينتهى لهذا الحد لكن الراجل اتحمق وزعق ومسك الراجل زعقلو وراح طبعا البائع رد وقالو وانت مالك قام شبكو في بعض وكانت النتيجه ان الفترينه اتحطمت بكل العطور ...........

لحد كده وكل ده سيء لكن الي عجبني العدل جت الشرطه وأخدت الراجل الي اتهجم على البائع !!!

انا استغربت جدا وفعلا قالو للراجل لما تخلص شغلك تعالا نقفل المحضر ........

فانا احترمت بجد الموقف ده جدا في حين انا حصل معايا مواقف كتير في الكويت منها الكويس والوحش ومعروف في الكويت انك لو عملت حادث مع كويتي انت الي غلطان بس لو انتم الاتنين وافدين الحق هو الي بيكسب ............

وانا عملت حادث لن انساه ابدا كنت وقفه في اشارة وعربيه جيمس قدامي وانا عربيتي الله يرحمها كانت كولت المهم فوجئت بالعربيه بترجع بظهرها وانا ملحقتش اعمل حاجه كان الكبوت ضاع ولما قلت اشوف الحكايه ايه لقيت وحده بتفتح الشباك وبتقولي عيزة ايه كده كده هنروح المخفر

سكت واستنيت الشرطه ولما جت الشرطه ورحنا هناك فوجئت انها دخلت على الظابط وقالت قدامي انا فلانه اخت فلان ودي جيه مسرعه خبطتني من ورا طبعا انا تنحت ومعرفتش انطق ورحت قلت للظابط الي حصل بس فقالي على جنب بصي من الاخر انت مش هتعرفي تاخدي لا حق ولا باطل يا تعمليها قضيه وانت الي هتطلعي غلطانه ده غير الغرامه يا اما تتنزلي من سكات وترحمي نفسك من البهدله انا اعدت اعيط ورحت قلت ليها قدام الضابط حسبي الله فيكي بس افتكري بكرة ربنا هيخدلي حقي فزعقت وقالت انا عيزة اعمل محضر سب فالضابط قالي روحي اتكلي على الله وادي ورقت التصليح !!!

وحجات كتير من ده ليا موقفين .........

ولكن انا مبقولش ان كل الخلجيين وحشين انا ليا صديقات وزملاء كتير كويته وخلجيين لا اذكر لهم سوى كل احترام

ففي وفي بس انا لا سودتها ولا قلت الدنيا بمبي بمبي!!!

رابط هذا التعليق

بسم الله الرحمن الرحيم

أختي نور

انما ماحدث هذا ربما حدث الي قريبك ولكن لايحدث طول الوقت فاني نصري مقيم بالسعودية 18 سنة اري بعض هذة الحالات ولكن ربما يكون قربيك تلفظبقول جارح وشكرا اما السفارة حدث ولاحرج ليس لهم اي قيمة

رابط هذا التعليق

قريبي كان ايامها كبيرو 16 سنه والراجل خبطو وجري موقف يعني محدش حتى لحق يشتم هما بالكاد شافو رقم العربيه فلا تعليق !!!

وانا قلت انا مولوده هناك وعشت 25 سنه وقلت انا مقلتش ان كل الناس وحشه .................. واعرف ناس كتير عيشه هناك تقريبا كل العيله هناك فانا مش بقول ان الخليج وحش انا بكرر في اهانات لينا كشعب سواء ده من الدوله او من السفارة الي مبتصدق تخلص منا!!!!

رابط هذا التعليق

والله يا اخوة المصريين في الخارج ساعات بيتعرضوا لاهانات شديدة ما حدش يتخيلها ،ساعات نقول الحكومة هي السبب لانها ما بتسألش عننا برة وساعات نقول احنا مع بعضنا مش كويسين وساعات نقول العرب بيكرهونا المهم في الاخر دة بيحصل اي كان السبب او اية من الممكن الاقي ناس تختلف معايا او تتفق اي كان السبب في الاخر بيحصل،يعني انا مثلا لما كنت في الامارات كنت شغال في امارة الشارقة في شركة مقاولات صاحبها فلسطيني متجنس اماراتي كان عدد العاملين في الشركة 200 نفر مصريين وفلسطينيين وسوريين وسودانيين الراجل المحترم صاحب الشركة لما كان ييجي يطلع زرابينه كان يطلعها علي المصريين في الشركة وما يستجري يكلم اي واحد من الجنسيات الاخري بعنف ينقدهم او يعنفهم بهدوء، أما إحنا بأة كنا ولاد البطة السودة في وسطيهم زعيق وصوت عالي مع اي واحد مصري في الشركة يشوف انه عمل حاجة غلط في الشغل.

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• الموضوعات المشابهه

• 1
      مجرد تكلفة تجديد ترخيص البرمجيات يتطلب اكثر من عشرة آلاف جنيه مصري وتكلفة استضافة الموقع تتطلب مائة دولار سنويا موقع الذكاء الاصطناعي gemeni.google.com  كر لي اكثر من مرة ان الموقع مغلق لوفاة مؤسسه عادل ابوزيد لا مفر من توقف موقع محاورات او ربما التوصل الى برمجيات اخرى غير الinvision board  في انتظار تعقيبكم على هذه الرسالة
    • 0
      مرت أولى أيام شهر رمضان الكريم وهو أصعب رمضان على العالم الإسلامى فى ظل ما يحدث للفلسطينيين من مجازر وتجويع لعرض المقال كاملاً
    • 1
      يمكن مشاركة الموضوع عن طريق الواتسآب بالإضافة ل ال تويتر و الفيسبوك و غيرها
    • 0
      بدأت الحكومة فى تطبيق قرار وضع حد أقصى لسعر 7 سلع رئيسية لمدة 6 أشهر وكتابة السعر على العبوة فيما استمرت أسععرض الصفحة
    • 8
      أرجو تصفح موضوعات دعم النزاهة و مانيفستو محاربة الفساد و الموضوعات الشبيهة فى محاورات المصريين. بإختصار شديد لقد توحش الفساد فى مصر و تحول إلى أسطورة و كالعادة - على مر التاريخ - يتجنب الجميع مواجهة الأساطير. أرى أن نقتحم أسطورة الفساد و لا نجلس كالفلاح اللى غرق دراه (للبهوات الفلاح اللى غرق دراه هو الفلاح الذى أغرق الفيضان محصول الأذرة الخاص به) ننعى سوء الطالع و ننعى العجز أمام توحش الفساد . على مر التاريخ بدأت المعارك بدراسة العدو أولا .. مواجهة الأوبئة تبدأ دائما بدراسة المرض ن
  • أضف...