اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

احط فلوسى فى اى بنك فى مصر علشان اقدر اسحب منها فىكندا

Recommended Posts

شكرا للأخوه الأفاضل على كلامهم الجميل

جزاكم الله خيرا

أحب أضيف للأخت أرورا إن كلامي عن تجربه شخصيه

عندما بدأت مشوار الهجره في قطر سنة 2000 بحثت عن بنك يكون له فروع في قطر و مصر و كندا لتسهيل التحويل من و إلى البلدان الثلاثه و لم يكن هناك غير HSBC

حولت حسابي عندهم و من ساعتها و أنا معاهم و مرتاح جدا في تعاملهم و فرعهم هنا في مسيساجا يبعد عن بيتي 10 دقائق بالسياره

يكفي إني أقولكم إني فتحت حسابي في مصر و كندا و انا ما زلت في قطر

الفرع اللي بأتعامل معاه في مصر في ميدان روكسي .. مباشرة فوق سينما روكسي

HSBC شعارهم هو بنك العالم المحلي The world's local bank و ده شعار حقيقي و هو ما يميزهم ..... موجودين في كل بلد و فروعهم في أنحاء العالم تتعامل مع بعضها كأنها فروع لبنك و احد في بلد واحد

أنا حاليا لي معهم ثلاث حسابات في قطر و مصر و كندا و حساب رابع offshore ... مالوش بلد

و بأحول الفلوس و من و إلى أي حساب فيهم عن طريق ال e-banking .... يعني من خلال موقع البنك على الإنترنت و بدون رسوم و الفلوس بتوصل في خلال أيام معدوده

كمان يمكنك التحويل لفروع بنوك أخرى في مصر غير HSBC لكن برسوم .. معرفش كام لأني لم أجربها

و دي صوره للبنوك المصريه التي يمكن التحويل لها . من موقع البنك في كندا

انا مرة اما حاولت احول 300 دولار كانت الرسوم 25 دولار, فكبرت دماغي, بس لو البنك التحويل من كندا لمصر مجانا انا اغير الحساب, هو الحد الاقصي كام للتحويل, دي لو مفتوحة الموضوع كدة بقي فل الفل

أنا حتى الأن تحويلاتي كلها من حساب ال offshore الى حساب مصر أو حساب كندا ومن غير رسوم و بدون حد أقصى و عن طريق النت في سهوله ويسر من غير ما اتحرك من مكاني

و عملتها كتير

هو بيكسب منك من سعر التحويل من كندي لمصري أو العكس لذلك يستحسن يكون الحسابين من نفس العمله

يعني تعمل حساب في مصر بالدولار الامريكي و حساب offshore بالدولار الامريكي و ساعتها التحويل بيكون 1 : 1 و مبتخسرش و لا مليم و مجربها برضه

رابط هذا التعليق

• الردود 62
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

الصور المنشورة

اسمحوا لي أشارك معاكم .. طبعاً أنا بأشكر م. إيهاب سالم على المعلومات الوافيه وعايز اسأل سؤال هو ممكن يكون متكرر بس أنا مش قادر أوصل لإجابته

لو عملت حساب لي في مصر وسافرت كندا ( يعني لو سافرت علشان أعمل معادلة ولقيت إني هأعوز فلوس زيادة أو مثلاً بعد اللاندينج وعايز سيوله ) إزاي هاقدر أسحب منه لما أوصل ؟

افتح حساب في فرع كندا ؟ هل ينفع أستخدم ماكينة الصراف الآلي ؟

.. شكراً

رابط هذا التعليق

اشكركم جميعا وفى المقدمة الاخ ايهاب وprecanadian على المعلومات الرائعة والخبرة الوافية والمواقع الجميلة والله يعوضكم عنها كل الخيرات

وارجو ان الباشمهندس ايهاب لا يبتعد عن المنتدى مرة اخرى ويحرمنا نحن السائرون فى الدرب الى كندا من نصائحه الغالية التى لا نستغنى عنها ابدا

تم تعديل بواسطة arora

ليس ما يدخل الفم ينجس الانسان

بل

ما يخرج من الفم هذا ينجس الانسان

رابط هذا التعليق

عودا حميدا للملاعب يابشمهندس ايهاب. وعلى طول كدة انشاء الله.

وعودا احمدلارورا نفسها اللي غطست شوية ياترى عملتي اية ووصل ملفك لاية دلوقتي.

"قُل لَّن يُصِيبَنَا إِلاَّ مَا كَتَبَ اللَّهُ لَنَا هُوَ مَوْلانَا وَعَلَى اللَّهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُؤْمِنُونَ "

رابط هذا التعليق

فعلا HSBC بنك ممتاز ومحترم

أنا فعلا حسيت بالفرق لما فتحت معاهم حساب استثماري، مع إن البنك اللي اتعاملت معاه قبله كان أيضا بنك عالمي Standard Chartered

حسابك في HSBC ممكن تسحب منه في أي ATM في العالم، وعندك كمان خيارات تسحب بأكثر من عمله

وعندهم كمان حساب للقادمين حديثا الى كندا اسمه HSBC Passport

مش عارف بقى هل تعاملك السابق مع HSBC قبل الهجره لكندا (قرض - استثمار - كريديت كارد ... الخ) ممكن يفرق في ال Credit Record / Scoring ولا لأ، وبالتالي ممكن يسهل لك (أو يصعب عليك) الحصول على رهن عقاري أو قرض سيارة أو كريديت كارد؟ ده سؤال للمهندس إيهاب سالم ... مع التحية.

إن فشلنا في الوصول للحكم ولتغيير البلد .. لا تقلقوا .. نحن فكرة .. الفكرة لا تموت ... تستمر لا تتوقف

البرادعي 15/10/2011

رابط هذا التعليق

اشكرك يا اخى سامح على سؤالك على وعلى احوالى I,m still here

ولا جديد تحت الشمس انا بس اكتئبت شوية لان مدارس اولادى بدات ولا جديد حتى الان

فمن الواضح اننا سنقضى السنة الدراسية الحالية فى مصر ايضا لانهم حتى الان فى القاهرة وصلوا ل 12 \ 2004

وعلى ذلك فادعوا لنا بالصبر

بل

رابط هذا التعليق

حسابك في HSBC ممكن تسحب منه في أي ATM في العالم، وعندك كمان خيارات تسحب بأكثر من عمله

sorry يا اخى ansaif يعنى ايه ATM

تم تعديل بواسطة arora

بل

رابط هذا التعليق

حسابك في HSBC ممكن تسحب منه في أي ATM في العالم، وعندك كمان خيارات تسحب بأكثر من عملI

Sorry يا اخى ansaif يعنى ايه ATM

بل

رابط هذا التعليق

اشكرك يا اخى سامح على سؤالك على وعلى احوالى I,m still here

ولا جديد تحت الشمس انا بس اكتئبت شوية لان مدارس اولادى بدات ولا جديد حتى الان

فمن الواضح اننا سنقضى السنة الدراسية الحالية فى مصر ايضا لانهم حتى الان فى القاهرة وصلوا ل 12 \ 2004

وعلى ذلك فادعوا لنا بالصبر

ياستي ولا يهمك. كل تاخيرة وفيها خيرة. متحطيش الموضوع في دماغك وخليها على الله. وانشاء الله ربنا يكرمك وييسرلكو سفركو. وبالنسبة لموضوع بداية السنة الدراسية لولادك فدة مفيهوش اي مشكلة ولادك يسافرو من مصر في اي وقت وهيتقبلو في كندا وهيدخلوهم المدارس ويعلموهم كل اللي عاوزينة ويساعدوهم كمان متقلقيش خالص من موضوع المدارس بتاع الولاد دة.

ومتنسيش ان حتى لو جاتلك الفيزا بكرة مش هتقدروا تسافروا الا لما تظبطوا نفسكم وتستعدا للهجرة وتعملوا خطة البداية هناك وافضل تاريخ لبدايتها. فسيبيها على الله. وربنا يكرمك ويباركلك وييسرلكوا السفر ويسهلة ليكم.

"قُل لَّن يُصِيبَنَا إِلاَّ مَا كَتَبَ اللَّهُ لَنَا هُوَ مَوْلانَا وَعَلَى اللَّهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُؤْمِنُونَ "

رابط هذا التعليق

حسابك في HSBC ممكن تسحب منه في أي ATM في العالم، وعندك كمان خيارات تسحب بأكثر من عملI

ATM هى abbreviation

ATM :Automatic Teller Machine

*ماكينة الصراف الآلي

*صرافة آلية

رابط هذا التعليق

ATM هى abbreviation

*ماكينة الصراف الآلي

*صرافة آلية

رابط هذا التعليق

اشكرك يا سامح على اهتمامك وياااارب يسمع منك

اما عنك فوصلت لفين بعد ال UPDATE

عاوزين اخبار حلوة علشان نفرح

فرحونا

بل

رابط هذا التعليق

ATM هى abbreviation

*ماكينة الصراف الآلي

*صرافة آلية

اشكرك يا تامر على التوضيح

افادك الله

بل

رابط هذا التعليق

مش عارف بقى هل تعاملك السابق مع HSBC قبل الهجره لكندا (قرض - استثمار - كريديت كارد ... الخ) ممكن يفرق في ال Credit Record / Scoring ولا لأ، وبالتالي ممكن يسهل لك (أو يصعب عليك) الحصول على رهن عقاري أو قرض سيارة أو كريديت كارد؟ ده سؤال للمهندس إيهاب سالم ... مع التحية.

ملاحظه ذكيه جدا يا أستاذ أحمد .... فاتتني في الحقيقه

نعم وهذه أحد الميزات المهمه جدا

زي ماقلت لك هم يتعاملون كأنهم فروع لبنك واحد في كل أنحاء العالم

فأنت تنتقل من بلد لأخر بكل تاريخك الائتماني و مميزاتك حسابك و إستثماراتك

HSBC لهم ثلاث مستويات للعملاء

عميل عادي

status customer

Premier customer

أنا كنت Premier customer معاهم في قطر و بكده أصبحت تلقائيا Premier customer في مصر و كندا أيضا

و تاريخي الائتماني حاليا في كندا عند HSBC هو إستكمال لتاريخي الائتماني في قطر معاهم

على سبيل المثال الكريدت كارد بتاعي معاهم هنا في كندا أخذته ب ليميت عالي وهو نفس الكريدت ليميت اللي كنت وصلتله في قطر معاهم

وده كان له تأثير في الكريدت كاردز اللي حصلت عليها بعد ذلك من جهات أخرى حيث صدرت بليميت عالي من غير ما أطلب و أكيد ستفرق في طلب الحصول على مورجاج بعد سنه تقريبا من الأن عند إنتهاء بناء بيتنا الجديد إن شاء الله

في حين صديقي اللي جه كندا معايا في نفس الوقت من الكويت أخد ليميت 500 دولار و لازم كمان يحجزهم عندهم لحد ما يبني كريدت هيستوري لأن حسابه كان في بنك كويتي و بالتالي فهو يبدأ من جديد هنا

بس أنا أعتقد إن دي ميزات لل Premier customer فقط حسب ما هو مذكور على موقعهم

Don't let the thought of having to transfer all your finances abroad take the shine off your aspirations to work, buy a second home or move permanently overseas. HSBC Premier can make moving and living in a new country as easy as it is at home.

Advantages of banking with HSBC Premier include:

Just one call will set up an HSBC Premier account in your new country of residence. Your credit cards, debit cards and cheque books will be dispatched within 10 working days

A local HSBC Premier Relationship Manager will help you with all your financial needs, including arranging your mortgage

View your HSBC Premier accounts from anywhere in the world and transfer funds for free with our unique Global View online banking service.

تم تعديل بواسطة ايهاب سالم
رابط هذا التعليق

أهلااااااااااااااااا بالمهندس ايهاب

وحمد الله على سلامتك

ويارب ماتغيبش علينا تانى

بمناسبة البنوك

هو ماينفعش اكون فاتح حساب فى بنك سعودى

واقدر اسحب من كندا من اى بنك تانى

ولا لازم البنك اللى افتح فيه يكون له فرع فى كندا

انا اعرف ان فيه تقريبا ارتباط بين البنوك وبعضها

ولا ده مش صحيح

وشكرااااااااااااااااااا

medopharm

رابط هذا التعليق

ملاحظه ذكيه جدا يا أستاذ أحمد .... فاتتني في الحقيقه

نعم وهذه أحد الميزات المهمه جدا

زي ماقلت لك هم يتعاملون كأنهم فروع لبنك واحد في كل أنحاء العالم

فأنت تنتقل من بلد لأخر بكل تاريخك الائتماني و مميزاتك حسابك و إستثماراتك

HSBC لهم ثلاث مستويات للعملاء

عميل عادي

status customer

Premier customer

أنا كنت Premier customer معاهم في قطر و بكده أصبحت تلقائيا Premier customer في مصر و كندا أيضا

و تاريخي الائتماني حاليا في كندا عند HSBC هو إستكمال لتاريخي الائتماني في قطر معاهم

على سبيل المثال الكريدت كارد بتاعي معاهم هنا في كندا أخذته ب ليميت عالي وهو نفس الكريدت ليميت اللي كنت وصلتله في قطر معاهم

وده كان له تأثير في الكريدت كاردز اللي حصلت عليها بعد ذلك من جهات أخرى حيث صدرت بليميت عالي من غير ما أطلب و أكيد ستفرق في طلب الحصول على مورجاج بعد سنه تقريبا من الأن عند إنتهاء بناء بيتنا الجديد إن شاء الله

في حين صديقي اللي جه كندا معايا في نفس الوقت من الكويت أخد ليميت 500 دولار و لازم كمان يحجزهم عندهم لحد ما يبني كريدت هيستوري لأن حسابه كان في بنك كويتي و بالتالي فهو يبدأ من جديد هنا

بس أنا أعتقد إن دي ميزات لل Premier customer فقط حسب ما هو مذكور على موقعهم

الي المهندس الفاضل ايهاب سالم. كدة الموضوع بقى مهم جدا بالنسبة لي: انا status في بنك الHSBC مصر وقطر وعندي كريديت هيستوري في مصر وفي قطر. هل كلامك دة مهناة اني هستفيد من الكريديت بتاعي دة في كندا!! انا الاجازة دية وانا في مصر سالت موظفة خدمة العملاء في البنك في مصر عشان يفتحولي حساب في كندا. اللي فهمتة ان البنك دة مفيش كوننكشن بين فروعة وقالتلي لماتروح تبقى تفتح حساب من هناك كدة هيكون اسرع واشتري دماغك. مش عارف هل الموظفة دي كانت بتقلبني واروح اسئل احسن في فرع البنك هنا في قطر (اللي في شارع السد) ولا اية رائيك. انا كنت كبرت دماغي وقررت اخد الفلوس كاش واروح افتح حساب هناك. واية حكاية حساب الاوف شور عشان لو كدة ممكن افتحة عشان يسهللي تحويل الفلوس وكلة من على النت واشتري دماغي.

برجاء الافادة.

رابط هذا التعليق

الي المهندس الفاضل ايهاب سالم. كدة الموضوع بقى مهم جدا بالنسبة لي: انا status في بنك الHSBC مصر وقطر وعندي كريديت هيستوري في مصر وفي قطر. هل كلامك دة مهناة اني هستفيد من الكريديت بتاعي دة في كندا!! انا الاجازة دية وانا في مصر سالت موظفة خدمة العملاء في البنك في مصر عشان يفتحولي حساب في كندا. اللي فهمتة ان البنك دة مفيش كوننكشن بين فروعة وقالتلي لماتروح تبقى تفتح حساب من هناك كدة هيكون اسرع واشتري دماغك. مش عارف هل الموظفة دي كانت بتقلبني واروح اسئل احسن في فرع البنك هنا في قطر (اللي في شارع السد) ولا اية رائيك. انا كنت كبرت دماغي وقررت اخد الفلوس كاش واروح افتح حساب هناك. واية حكاية حساب الاوف شور عشان لو كدة ممكن افتحة عشان يسهللي تحويل الفلوس وكلة من على النت واشتري دماغي.

برجاء الافادة.

ملاحظة سريعة خارج الموضوع ... مش عارف ليه لما باتعامل مع الشركات العالمية اللي لها فروع في مصر بأحس انها واخذه الإسم بس، إنما بتدار بنفس العقلية المحلية :mf_trb: ... حد عنده تفسير للموضوع ده؟

إن فشلنا في الوصول للحكم ولتغيير البلد .. لا تقلقوا .. نحن فكرة .. الفكرة لا تموت ... تستمر لا تتوقف

البرادعي 15/10/2011

رابط هذا التعليق

هل هناك فروع لبنك HSBC فى الرياض

وياترى ايه نوع الحساب اللى المفروض افتحه فيه

وشكرااااااااااااااااا

أخي الكريم ... بنك HSBC يعمل في السعودية تحت اسم ساب SABB - أو البنك السعودي البريطاني

روح هناك واسألهم على أنواع الحسابات ... واختار الحساب المناسب لظروفك

البرادعي 15/10/2011

رابط هذا التعليق

هل هناك فروع لبنك HSBC فى الرياض

وياترى ايه نوع الحساب اللى المفروض افتحه فيه

وشكرااااااااااااااااا

بالنسبه لhsbc في السعوديه ف من خلال سابsabb

ولكم تحياتي

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...