اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

ياريت ياجماعه اللي يبتدي في موضوع يكمله او اللي بيسأل علي مشكله يقولنا عمل ايه

Recommended Posts

ياريت ياجماعه اللي يبتدي في موضوع يكمله او اللي بيسأل علي مشكله يقولنا عمل ايه باقتراحات الاعضاء يعني مش معقوله واحد يبقي عنده مشكله والناس يطلع عينها في الرد وبعد المشكله ما تتحل يسيب النتدي ويخلع زي واحد كان بيسأل علي الاستقدام وبعد الناس ماقالولوه الحلول بقالوه اكتر من 3 شهور مادخلش المنتدي وانا هاموت واعرف الموضوع اتحل ولا لا .عشان علي الاقل نعرف الاقتراحات كانت صح ولا لا ...............................مش كده ولا ايه

رابط هذا التعليق

اضم صوتي لصوتكو..مش عارف الناس جري لها ايه..لا حول و لا قوة الا بالله...

رابط هذا التعليق

فعلا انا دايم اسال نفسي نفس السؤال وخصوصا لما يقول بســرعه مستعجل ..

عملت ايه كيف حليت المشكله الي واجهتك . استشرت والناس حاولت معاك من تجارب شخصيه الى اجتهادات اراء فرديه:؟ ولكــن

انا اقتـرح يكون هناك يمين المنتــدى اي شخص بسال عن موضوع معيــن . نكتب له القســم

اقسم بالله العظيم وبكتابه الكريم

انه لما يوصل الي راي في موضوعه او قضيتــه ان يبلغنا بنتجيــه اللي صار معاه

تستغرق مناقشة المسائل التافهة وقتاً طويلاً لأن بعضنا يعرف عنها أكثر مما يعرف عن المسائل الهامة

رابط هذا التعليق

فعلا انا دايم اسال نفسي نفس السؤال وخصوصا لما يقول بســرعه مستعجل ..

عملت ايه كيف حليت المشكله الي واجهتك . استشرت والناس حاولت معاك من تجارب شخصيه الى اجتهادات اراء فرديه:؟ ولكــن

انا اقتـرح يكون هناك يمين المنتــدى اي شخص بسال عن موضوع معيــن . نكتب له القســم

اقسم بالله العظيم وبكتابه الكريم

انه لما يوصل الي راي في موضوعه او قضيتــه ان يبلغنا بنتجيــه اللي صار معاه

للأسف يا قديم وللأسف يا جماعة دي من الحاجات اللي بتسد النفس وبتخلي الواحد يعتبر إن مساعدته للغير بتكون لوجه الله فقط أولاً وأخيراً مش للشخص اللي أمامه لإنه بكل بساطة إنسان غير إيجابي أو بالبلدي كده إنسان مُستغل .. يعني جاي مكان عشان غرض مُعين وبعدين بالسلامه يا قلبي وكل سنة وإنتو طيبين ... الغريب إنه ممكن يظهر مرات ومرات أخرى .. لكن برضوا عشان غرضه فقط ... والدليل على كلامي ... بصوا كده باب المهاجرين لكندا ... وأتحدى إن كان 99 % من مرتاديه بيفارقوا هذا الباب أو يختلطوا بعامة الشعب من أمثالنا أو يشاركونا همومنا في موضوعات أخرى !!!!!!!!!!! وكأن الدنيا وقفت عند كندا فقط ..... وبصوا كده على من يكررون موضوعات في باب المغتربين إتناقشت 100 مرة ولسه طازة ولم تدفن في طيات الموضوعات المتعددة الأخرى ... ومع ذلك صاحبنا بيدخل لا يقرأ شروط الكتابة في المنتدى ولا يهوب نحو تنبيهات الإدارة بعدم تكرار الموضوعات وإن الإنسان مطلوب منه يتعب عينه شوية ويقرأ ويقلب دقيقتين تلاتة في الموضوعات المشابهه يمكن يلاقي ضالته وبالتلاي لا داعي لفتح موضوع جديد ... لكن أبداً .. هؤلاء عندهم هدف معين وإن شالله الدنيا تولع من حواليهم ومالوش دعوى هو بتنبيهات ولا موضوعات ولا شربات ولا فالنات ...

عامةً أكررها مرة أخرى إن دي ثقافات وسلوكيات سلبية مزروعة في الكثيرين ... ويرجعوا يقولوا البلد ما بتتقدمش ليه ؟

ما هي ما بتتقدمش عشان إنت فردي وسلبي وأناني وتدور في فلك نفسك فقط ... الصراحة مش عيب ... ، ويعني لما ناس تساعدك وتحل مشكلتك أو حتى يا أخي حاولت تحلها إنت وإتعقدت .. طب قول ... طب فضفض ....

اتذكر من كام شهر قليلين أخت من الأخوات زوجها هنا في السعودية وهي من مصر ودخلت باب المغتربين تسأل عن إجراءت الإستقدام والشقق بكام وكيلو الطماطم بكام .. وبصراحة الاخوة هنا لم يقصروا كالعادة واجابوها إجابات مستفيضة ... هووب بالصلاتو عالنبي بعدها بيومين تلاتة بعثت رسالة للمشرفين تطلب فيها إلغاء عضويتها !!!!!!!!!!!! لا تعليق وكل سنة وإحنا سلبيين ...

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق

شكرا سي سيـد على المداخله والموضوع يقودني الي سؤال اكبر يمكن نطلع برا النص شوي بعد اذن الاستاذ ozoozo

.. هؤلاء عندهم هدف معين وإن شالله الدنيا تولع من حواليهم ومالوش دعوى هو بتنبيهات ولا موضوعات ولا شربات ولا فالنات ...

كثير منا يمر بمواقف زي كدا . في العمل او في الشارع او في المطارات ونت مسافر وشايف شخص تايه مش عارف يروح فين وهينضحك عليه بلحظـه . ..الخ

تتحمس وتوقف معاه... وبالاخـر لما تنتهي مهمــته او حاجته ينسي كل شي ..

هل دي نقدر نسميها طيبت قلب من الناس الي تعمل الخير ولا سذاجــه ....

هل تعتبر نفسك ساذج حين تقدم خدمه ما الى اخــرين ويتناسونك او ما يقدرو الي نت عملته ليهم .

تستغرق مناقشة المسائل التافهة وقتاً طويلاً لأن بعضنا يعرف عنها أكثر مما يعرف عن المسائل الهامة

رابط هذا التعليق

والله يا جماعة في الحياة بيحصل انك تلاقي واحد تحس انه هيغرق

تقف جمبه وتعمل المستحيل عشانك كأنه أخوك وأكتر

ولما يخلص مصلحته ما تسمعش حتى كلمة شكرا

شخصيا اتعودت على الموضوع دا

وما بقتش انتظر كلمة شكرا

واحيانا بساعد ناس وبكون متأكد انه قليل الأصل ولو شفته بعد كده مش هيقولي سلامو عليكم ولو احتجت منه لبق مية مش هيرضى ( بضرب مثال)

هناك حديث شريف : يقول رسول الله (ان الله في عون العبد مادام العبد في عون أخيه) .

استهدف انك تلاقي ربنا جمبك في زنقتك

يعني لما تتزنق تقولله يارب انا ساعدت فلان وفلان وماكنتش عاوز الا رضاك وماكنتش منتظر منهم شئ

انتظر من ربك

لا تنتظر من العبد

ويجلعه عامر .

تقدم مصر سيمر بعدة مراحل

أول مرحلة هي القضاء على نظام مبارك

رابط هذا التعليق

هي دي الخلاصة : اللي بيعمل عمل بيبقى خالصاً لوجه الله لا ينتظر شكر من العباد ..

لكن نحن هنا نتحدث عن موضوع مختلف ..

يعني نحن لا ننتظر شكراً أو كلمة ثناء من أحد .. لكن ننتظر إيجابية وتفاعل مع الاخرين مثلما تفاعول معنا وساعدونا ...

رابط هذا التعليق

لو سمحت يا سى السيد باشا وانا سئلت سؤال عن الحصول على فيزا عمل للسعودية و انا مقيم فى الامارات

و الاخ OZOOZO افادنى بالاجابة دى ممكن تضيف عليها و تففيدونا افادكم اللة و اوعدكم جميعا احكيلكوا المغامرة خطوة بخطوة زى الناس بتوع كندا بالظبط

1-لازم تاشيره العمل للسعوديه تخلص من الموطن الاصلي للموظف يعني مصر

2- القنصليه السعوديه بالذات لاتتعامل مع افراد يعني لازم مكتب سفريات يخلص الليله -ابعت رساله لسين سين هايقولك علي مكتب مناسب تخلص منه

3-الشركه بره بتبعت تفويض علي المكتب الي انت بتختاره لو معندهاش مكتب في مصر

عن أبي عبدالله النعمان بن بشير رضي الله عنهما قال : سمعت رسول الله صلى الله عليه وسلم يقول : ( إن الحلال بيّن والحرام بيّن ، وبينهما أمور مشتبهات لا يعلمهن كثير من الناس ، فمن اتقى الشبهات فقد استبرأ لدينه وعرضه ، ومن وقع في الشبهات فقد وقع في الحرام ، كالراعي يرعى حول الحمى يوشك أن يرتع فيه ، ألا وأن لكل ملك حمى ، ألا وإن حمى الله محارمه ، إلا وإن في الجسد مضغة إذا صلحت صلح الجسد كله ، وإذا فسدت فسد الجسد كله ، ألا وهي القلب ) رواه البخاري و مسلم

رابط هذا التعليق

لو سمحت يا سى السيد باشا وانا سئلت سؤال عن الحصول على فيزا عمل للسعودية و انا مقيم فى الامارات

و الاخ OZOOZO افادنى بالاجابة دى ممكن تضيف عليها و تففيدونا افادكم اللة و اوعدكم جميعا احكيلكوا المغامرة خطوة بخطوة زى الناس بتوع كندا بالظبط

1-لازم تاشيره العمل للسعوديه تخلص من الموطن الاصلي للموظف يعني مصر

2- القنصليه السعوديه بالذات لاتتعامل مع افراد يعني لازم مكتب سفريات يخلص الليله -ابعت رساله لسين سين هايقولك علي مكتب مناسب تخلص منه

3-الشركه بره بتبعت تفويض علي المكتب الي انت بتختاره لو معندهاش مكتب في مصر

1-لازم تاشيره العمل للسعوديه تخلص من الموطن الاصلي للموظف يعني مصر >>>> أكيد طبعاً

القنصليه السعوديه بالذات لاتتعامل مع افراد يعني لازم مكتب سفريات يخلص الليله -ابعت رساله لسين سين هايقولك علي مكتب مناسب تخلص منه ............. روح لمكتب البكري لإلحاق العمالة بالخارج في محطة مترو أنفاق البحوث فوق مجموعة صيدليات مصر

3-الشركه بره بتبعت تفويض علي المكتب الي انت بتختاره لو معندهاش مكتب في مصر .......... ما فيش شركة بالسعودية لها الحق إنها تفوض مكتب في مصر مباشرة .. لذلك لابد التفويض يكون عن طريق مكتب عمالة محلي داخ السعودية هما بيتعاملوا معاه .. والمكتب ده بيفوض مكتب مصر .. ولو مافيش لهم مكتب .. يبقى في التفويض يسيبوا إسم المكتب فاضي ويصدقوا الأوراق من الغرفة التجارية والخارجية ولما تلاقي إنت مكتب يبقى إكتب إسمه بإيدك في التفويض اللي معاك .

رابط هذا التعليق

مع احترامي للاخ صاحب الموضوع

لكن منذ متي كانت أسماء الموضوعات في المحاورات تكتب هكذا

17 كلمة و حرف فقط للعنوان :blink:

أذا ماذا بداخل الموضوع اذا كان محتواه كتب علي العنوان

ارجو من الجميع الحذر من تلك الظاهرة التي تفشت في جميع الابواب

تحياتي للأخ الكريم صاحب الموضوع مرة أخري

:roseop::roseop:

تم تعديل بواسطة Diab

أن تأتي متأخراً خيراً من أن لا تأتي أبداً

Better Late Than Never

رابط هذا التعليق

انا مقدرتش اوصل المعلومه في العنوان غير كده عشان المفروض يبقي الموضوع باين من عنوانه يعني لو قلت ياريت الي ابتدي موضوع يكمله مش مفهومه اوي لكن لما اكمل واقل والي يسأل علي مشكله يقول عمل ايه اعتقدت وضحت المعني اكتر

وكده احسن من الناس الي تبقي كاتبه موضوع عنوانه الحقوني وتدخل الموضوع تلاقي بيسأل عن اسعار الخيار في السعوديه فانا لو اعرف انه موضوع للخيار مش هادخله من الاول او الي يكتب الي اصحاب الخبره ويسكت كانه بيسأل اصحاب القلوب الرحيمه عن عيل تايه يبقي ابسط قواعد الذوق ان صاحب الموضوع يوضح مضمونه

....وشكرا علي ملاحظتك

تم تعديل بواسطة ozoozo

رابط هذا التعليق

الف شكر يا سى السيد عالنصيحة

عن أبي عبدالله النعمان بن بشير رضي الله عنهما قال : سمعت رسول الله صلى الله عليه وسلم يقول : ( إن الحلال بيّن والحرام بيّن ، وبينهما أمور مشتبهات لا يعلمهن كثير من الناس ، فمن اتقى الشبهات فقد استبرأ لدينه وعرضه ، ومن وقع في الشبهات فقد وقع في الحرام ، كالراعي يرعى حول الحمى يوشك أن يرتع فيه ، ألا وأن لكل ملك حمى ، ألا وإن حمى الله محارمه ، إلا وإن في الجسد مضغة إذا صلحت صلح الجسد كله ، وإذا فسدت فسد الجسد كله ، ألا وهي القلب ) رواه البخاري و مسلم

رابط هذا التعليق

جميل ان يكون هناك تفاعل للموضوع انو الكل متضايق من هذه الحالـه

طيب بدل ما نفضل نشجب ونقول ...... ليه ما نقترح حلول للموضوع .. وعلى ضوء مقترحات الحلول نختار انسبها .

ابدأ باقتراح من عنــدي وهــو

لما يكون هناك تساؤل معين . يكون فيه زي مشاركات Google Bot بعد كل موضوع جديد

عباره تنزل تقول من فضلك عزيزي الزائر او العضو او الضيف اهلا بك في المحاورات . ونتمني تشاركنا بقناعتك في ردود الزملاء

رابط هذا التعليق

انا ليا رأي مختلف معاكو شوية ياجماعة طبعا اكيد الواحد لازم يبقى ايجابي ويساهم مع الناس زي ما بتساعده لكن احنا مش عارفيين ايه ظروفه ربنا يعين الجميع

انا كنت عضت مشكلة وكنت طالب من أ/سي السيد يرد عليا فيها فيرجى الرد منه ومن خلال الأعضاء وأوعدكو انشاء الله بعد ما تنحل اقول تفصيلا ايه الي حصل عشان الناس تستفيد من الخبرة

رابط هذا التعليق

انا ليا رأي مختلف معاكو شوية ياجماعة طبعا اكيد الواحد لازم يبقى ايجابي ويساهم مع الناس زي ما بتساعده لكن احنا مش عارفيين ايه ظروفه ربنا يعين الجميع

انا كنت عضت مشكلة وكنت طالب من أ/سي السيد يرد عليا فيها فيرجى الرد منه ومن خلال الأعضاء وأوعدكو انشاء الله بعد ما تنحل اقول تفصيلا ايه الي حصل عشان الناس تستفيد من الخبرة

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

نظرا لأني واحدة من اناس اللي فتحوا موضوع( الرجاء من ينوي الهجرة من الخليج لكندا الدخول) ولم استطيع اكماله حتى الآن نظرا لقلة المداخلات فقد لاحظت على الملف الرئيسي للهجرة لكندا ان هناك اكتر من موضوع بنفس الغرض او يتحدث عن نفس الموضوع فلماذا لا يتم جمع التوبيكس التي تم فتحها عن موضوع معين تحت عنوان واحد.مثال:

الباب الرئيسي الهجرة لكندا >الفصل الهجرة من الخليج

كذلك تسهيل البحث بكلمة واحدة اواتنين ،انا مثلا حاولت البحث تحت مسمى( الهجرة لكندا من الخليج) بعد ما اكتشفت انه متشعب جدا ويحوي مواضيع كتيرة ، كانت النتيجة عشان ماكتبتش الإسم بالضبط ان البحث فشل واضطريت اتصفح (حوالي 27 صفحة ) موضوع موضوع وده عملية صعبة ، كذلك اذا كانت المداخلات لا تتصل بالموضوع مباشرة وله توبيك رئيسي ممكن ان يتدرج تحته فلماذا لا يتم نقل تلك المداخلة للفصل الذي يخصها واعلام العضو بذلك.

هناك مواضيع قديمة جدا بتاريخ 2002 مثلا فلماذا لا يتم حذفها اواضافتها للأرشيف ، انا واحدة من الناس اخدت بنصيحة الأخ هادي( ربنا يكرمه مطرح ماكان لأنه بدأ الملف القيم للهجرة)وقال احضر ورقة ارسلها لمكتب لندن اطلب الأوراق عشان املاهاواتضح فيما بعد ان الصح حاليا هو تحميل الأوراق من الموقع بتاع لندن وارسال اول 3 ورقات مع الفلوس يعني الطريقة اختلفت.

اذا قام احد الأعضاء بسؤال متكرر وفتح به موضوع جديد( وانا فعلت كده ) لما لا يكون هناك تدخل نأسف لعدم عرض سؤالك في توبيك جديد من فضلك ابحث عن الإجابة في الفصل الفلاني .

مجرد اقتراحات لإثراء المنتدى الذي بالفعل اعتز به و"رحم الله امريء اهدى الينا عيوبنا" وشكرا

اللهم اجعلنا ومن في المنتدى والمسلمين من عتقاء شهر رمضان آميييينننننننننن

رابط هذا التعليق

نظرا لأني واحدة من اناس اللي فتحوا موضوع( الرجاء من ينوي الهجرة من الخليج لكندا الدخول) ولم استطيع اكماله حتى الآن نظرا لقلة المداخلات فقد لاحظت على الملف الرئيسي للهجرة لكندا ان هناك اكتر من موضوع بنفس الغرض او يتحدث عن نفس الموضوع فلماذا لا يتم جمع التوبيكس التي تم فتحها عن موضوع معين تحت عنوان واحد.مثال:

كذلك تسهيل البحث بكلمة واحدة اواتنين ،انا مثلا حاولت البحث تحت مسمى( الهجرة لكندا من الخليج) بعد ما اكتشفت انه متشعب جدا ويحوي مواضيع كتيرة ، كانت النتيجة عشان ماكتبتش الإسم بالضبط ان البحث فشل واضطريت اتصفح (حوالي 27 صفحة ) موضوع موضوع وده عملية صعبة ، كذلك اذا كانت المداخلات لا تتصل بالموضوع مباشرة وله توبيك رئيسي ممكن ان يتدرج تحته فلماذا لا يتم نقل تلك المداخلة للفصل الذي يخصها واعلام العضو بذلك.

هناك مواضيع قديمة جدا بتاريخ 2002 مثلا فلماذا لا يتم حذفها اواضافتها للأرشيف ، انا واحدة من الناس اخدت بنصيحة الأخ هادي( ربنا يكرمه مطرح ماكان لأنه بدأ الملف القيم للهجرة)وقال احضر ورقة ارسلها لمكتب لندن اطلب الأوراق عشان املاهاواتضح فيما بعد ان الصح حاليا هو تحميل الأوراق من الموقع بتاع لندن وارسال اول 3 ورقات مع الفلوس يعني الطريقة اختلفت.

اذا قام احد الأعضاء بسؤال متكرر وفتح به موضوع جديد( وانا فعلت كده ) لما لا يكون هناك تدخل نأسف لعدم عرض سؤالك في توبيك جديد من فضلك ابحث عن الإجابة في الفصل الفلاني .

مجرد اقتراحات لإثراء المنتدى الذي بالفعل اعتز به و"رحم الله امريء اهدى الينا عيوبنا" وشكرا

انا معاكى يا ام بلال فى ان المواضيع تشعبت وكترت اوى

وبدأ الواحد يتلخبط

بس ليا رأى تانى فى موضوع حذف المواضيع القديمه

المواضيع القديمه دى من وجهة نظرى ثريه جداااا بالمعلومات

ويجب عدم حذفها ولكن ممكن نكملها

وبلاش كل شويه نفتح مواضيع مكرره

رابط هذا التعليق

انا معاكى يا ام بلال فى ان المواضيع تشعبت وكترت اوى

وبدأ الواحد يتلخبط

بس ليا رأى تانى فى موضوع حذف المواضيع القديمه

المواضيع القديمه دى من وجهة نظرى ثريه جداااا بالمعلومات

ويجب عدم حذفها ولكن ممكن نكملها

وبلاش كل شويه نفتح مواضيع مكرره

كلام حضرتك مظبوط ولكن اقصد يراعى ان تكون سارية المفعول لأن زي ما حضرتك عارف ان هناك قوانين واجراءات تتغير من وقت لآخر ويكفي ارشفتها
رابط هذا التعليق

كلام جميل بس في شوية ملاحظات

1-ممكن يكون الموضوع واحد بس متشعب جدا بالتالي لو كان واحد بيتكلم ليه استفسار في الموضوع وواحدتاني ليه استفسار اخر في نفس الموضوع هيكون في توهان في الردود ومش هيستفيد السائل بالتالي يفضل ان السئول يكون لواحد بس والتداخل يكون للرد عن السئول اما بالتجارب الشخصية(الخبرات) او بمعرفة القوانين ويكون التركيز على السؤل فقط عشان يتحقق الهدف من المنتدى الرائع وهو ان احنا نكون يد واحدة في الغربة ولو واحد وقع كلنا نقف معاه ونفيده بكده هنكون اقوياء جدا ومفيش حد هيقدر علينا مهما كبر الظلم

2-كل دولة ليها عاداتها وتقاليدها وكمان قوانينها الخاصة وبالتالي صعب جدا يكون في موضوع واحد مشترك في جميع الدول

وبالتالي انا بقترح يكون في تقسيم بس مش للمواضيع يكون للدول والمقيمين فيها وميمنعش ان يكون امكانية طرح موضوع او تسائل لكل عضو بطريقة مقننة عشان عدم تكرار الموضوع مرة اخرى وانا بقول مقننة عشان ممكن نفس الموضوع وفي اسئلة اخرى لمتطرح منقبل وكمان ممكن يكون في تجارب اخرى لم تطرح من قبل

وفي النهاية ده ميمنعش ان المنتدي وفكرته رائعه وانا بدعي لصاحب ومنفذ الفكرة بحق الشهر الكريم ان ربنا يجازيه خير هو صحيح ممكن يكون شاب صغير بس بيعمل حاجه الملوك والرئساء مش عارفين يعملوها وهو انه يخلينا يد واحدة

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • أضف...