اذهب الي المحتوي
إنشاء باب جديد بعنوان سد النهضة الإثيوبي لكل الموضوعات المتعلقة بسد النهضة ×

ملف عن اجراءات تأشيره العمل للسعوديه خطوه خطوه

Recommended Posts

بص ياغريب الخير

انت مس اتبعتلك عقد عمل صح؟؟؟؟

هاتاخده وتروح تامينات العاملين بالخارج في شارع الالفي وتاخد معاك ورق البطاقه هاتدفع 80 دولار ويختمولك الورق حلو كده...

اعتقد ان فيزا كهرباءي هاتحتاج شهاده قياس مهاره من مكتب العمل عشان تكمل ورق التاشيره

رابط المشاركه
  • الردود 57
  • Created
  • اخر رد

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

تحديث بسيط: 1- يُفضّل قبل الذهاب لمعامل وزارة الصحة الإتصال برقم 16082 لحجز ميعاد تجنبا لإهدار الوقت. 2- رسوم الكشف الطبي بالمستشفى 275 جنيه. 3- لا حاجة لصور شخصية لإستخراج صحيفة الحال الجنائية (ال

بص ياعمر بما انك اخصاءي مختبر ممكن تشوفلك اي معمل في مصر حتي من معامل بير السلم بس طبعا يكون معاه سجل تجاري -اتاكد من موضوع السجل ده من اي مكتب شهر عقاري اسءلهم اذا بيحتاجوا حاجه غير السجل في حاله المنشأه الطبيه -وتاخد 2صاحب لمعمل معاك ضروري للشهر العقاري عشان يمضي علي الشهاده امام الموظف وبعد كده تتوثق من الخارجيه وبعد كده تديها لاي مكتب يوثقها من القنصليه

رابط المشاركه

لا و الله للاسف انا ما ليش تعامل معاهم

بس شغلة الميديكال ريب كويسة في السعودية

لكن اللي اعرفه ان شركة روش سمعتها كويسة في كل مكان علي العموم انا هاسألك جماعه صحابي يمكن يعرفوا

و ان شاء الله هارد عليك

رابط المشاركه
  • 2 weeks later...

عندي سؤال مهم

ما هي اسباب رفض التاشيرة

لاني بصراحة قلقان جدا

ولك جزيل الشكر على الرد السريييييييييع جدااااا

انا قدمت ورقي كامل مكمل للمكتب في اول سبتمبر ( الكشوفات - شهادة الخبرة موثقة من الخارجية مطابقة للمهنة في البسبور - الجيش - المؤهل موثق من الخارجية - الباسبور بنفس المهنة في العقد - شهادة الميلاد - صورة البطاقة و صور شخصية ) هذا بالاضافة الى عقد العمل و خطاب الاستثناء من جهة العمل لان المؤهل غير مطابق و صورة التاشيرة.

هل هناك داعي للقلق بسبب تاخر التاشيرة الى بعد العيد.

رابط المشاركه
عندي سؤال مهم

ما هي اسباب رفض التاشيرة

لاني بصراحة قلقان جدا

ولك جزيل الشكر على الرد السريييييييييع جدااااا

انا قدمت ورقي كامل مكمل للمكتب في اول سبتمبر ( الكشوفات - شهادة الخبرة موثقة من الخارجية مطابقة للمهنة في البسبور - الجيش - المؤهل موثق من الخارجية - الباسبور بنفس المهنة في العقد - شهادة الميلاد - صورة البطاقة و صور شخصية ) هذا بالاضافة الى عقد العمل و خطاب الاستثناء من جهة العمل لان المؤهل غير مطابق و صورة التاشيرة.

هل هناك داعي للقلق بسبب تاخر التاشيرة الى بعد العيد.

انت كده ورقك كامل وزياده زي شهاده الميلاد مالهاش لازمه لكن عايز اعرف ايه مؤهلك وايه المهنه اللي في التاشيره

رابط المشاركه

شكرا اخي الكريم على الرد

انا مؤهلي بكالوريوس علوم و تربية شعبة رياضيات و الوظيفة أخصائي تسويق

والشركة في السعودية بعتتلي خطاب الاستثناء الخاص بكده

في انتظار ردك السريع

رابط المشاركه

1-مهنه اختصاصي تسويق من المهن السهله اللي ما بيدققوش اوي فيها واحب اطمنك اني بكالوريوس علوم وقدرت اخد الفيزا اختصاصي تسويق

2-الفتره بتاعه رمضان كانت الاولويه كلها للعمره وفي مثل بيقول NO NEWS .....GOOD NEWS فادام مفيش اخبار وحشه ان الفيزا اترفضت يبقي انشاء الله مسأله وقت وبعد العيد علي طول تاخدها وياريت لمل تاخدها تقولنا

رابط المشاركه

كنت عايز اسالك يا يا ا \ خالد عاشور . هو انت مشطلعت المهنة فى الباسبور اخصائى تسويق . يعنى زى مهنة الفيزا اللى بعتهالك الشركة بالضبط . ايه حكاية جواب الاستثناء ده .

رابط المشاركه
كنت عايز اسالك يا يا ا \ خالد عاشور . هو انت مشطلعت المهنة فى الباسبور اخصائى تسويق . يعنى زى مهنة الفيزا اللى بعتهالك الشركة بالضبط . ايه حكاية جواب الاستثناء ده .

جواب الاستثناء بيتبعت من الكفيل بيقول فيه انه عايز الشخص ده بعينه رغم علمه ان مؤهله لايتناسب مع الوظيفه ولكن توجد شهاده خبره في نفس المجال

رابط المشاركه
  • 4 weeks later...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

مساعدة الله يكرمكم

انا مشى دلوقتى فى مشوار سفر باذن الله للسعودية

بس عندى كام استفسار :-

- اولا هو الكفيل هناك هوا اللى هيبعت التأشيرة فهل هحتاج اعمل كشوف المستشفى والخطوات الكتيرة دى برده كده كده ولا لأ

- تانى مشكلة انا مكتوبلى فى البطاقة طالب بكليه الحاسبات والمعولمات فالراجل فالسعودية فالى مش هتنفع طالب لازم تغيرها الى استشارى تطوير برمجيات ,,, المشكلة انى شغال فى شركة خاصة ومليش اى تامينات ومش هينفع اكتبها غير حاصل على بكالريوس حاسبات ومعلومات بالشهادة بتاعتى

فهل دى فيها مشكلة انا بعت للراجل فالسعودية ورد قال هنعملها وعلى الله تقبل فالقنصلية بس تجيب شهادة من الشركة الىل انت فيها بالمسى الوظيفى دوا :: استشارى تطوير برمجيات وابعتله صورة منه عشان يطلع تأشيرة زيارة العمل من هناك ويبعتها باذن الله

انا عايز اعرف ايه المطلوب مى هنا ,,,

انا دلوقتى معايا الاستمارة المستعجلة فاضية ولسه مملتهاش ولسع بعدها هطلع الباسبورت اللى غالبا باذن الله هيكون بمهنه حاصل على بكالريوس حاسبات ومعلومات

سؤالى دلوقتى هل بحتاج اختم الاستمارة من الكليه ,, ولا بنزل العباسية بيها علطول بالشهادة بتاعتى وخلاص وبتتغير المهنخة

ولو احد من الاعضاء يقدر يقولى ايه الخطوات اللى بعد كده وهل فيه كشوفات او اى حاجة اقدر اخلصها بسرعه ,,, ياريت حد يرد عليا الله يكرمكم ويوفقكم

أول مرة سفر بقى

رابط المشاركه
  • 6 months later...

شكرا علي الإجابات دي يا جماعه

وانا عندي سؤال بالله عليكوا تردوا عليه

انا دلوقتي جيت السعودية في 11/2007 بفيزا عامل نظافه عامه ( مراحيض يعنى mfb: :D :sad: )

المهم غيرت المهنه في البطاقه والباسبور قبل ماجي

دلوقتي الكفيل كان واعدني بتغيير المهنه اانا معايا بكالوريوس تجاره ورجع في كلامه ودلوقتي عقدى وتاشيرتي تخلص في شهر 10 / 2009

ومعايا دبلوم دراسات عليا في المحاسبة الآليه والحاسب الآلي

قدرت اخد منه جواب للقنصل السعودي بمصر ووثق الشهادات بتاعتى

الأخ اللي قال انوا ممكن نستخدم العقد وانا عمله بمحاسب عام وموثقه

فهل ممكن فعلاً استخدمه وخلي حد من اهلي يغير البطاقه بيه في مصر وتبقى محاسب قبل ما ينتهى العقد

ثانيا انا معايا شهاده comptia A+ cetified professinol اخصائي او فني حاسب معتمد من كومبتيا امريكا غير موثقه من اي مكان لا سفاره ولا عماره فهل ممكن استخدامها هي وهل ممكن توثيقها من السفارات والقنصلية ولا الخارجيه مع العلم انها معتمد دولياً او شهاده الدراسات العليا في مهنه مثلا اخصائي حاسب آلي او كده او فنى

ثالثاً دراسه الشهاده الإحترافيه للمحاسبه سهله مع نفسي ولا لازم محاضرات وممكن في السعودية هنا

رابعاً مستوى الإنجليزي الإحترافي مش كويس بس العام ممتاز فهل الشهاده كده ممكن تكون سهلاً cpa cma وايه افضلهم

تتوقعوا انا مرتبى كام لو خبرتي بسيطه علي قد السنتين

رابط المشاركه
  • 5 months later...
  • 2 months later...

سؤالي عن المده الزمنية اللي بعد المقابلة

بيكون في اتصال من الشركة في السعودية او مكتب السفريات اللي انا تابع ليه بعد اد ايه من المقابلة ؟؟

مع العلم اني مقبول والفيزا على الدعم الفني حسب كلام المدير اللي عمل معايا المقابلة

تحياتي

رابط المشاركه

انشئ حساب جديد او قم بتسجيل دخولك لتتمكن من اضافه تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل ؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • محاورات مشابهه

• نقص المتابعة سيؤدي لإفشال التحول الرقمي و العمل عن بعد

التقدم في إستعمال تقنية المعلومات  إنجاز ما بعده إنجاز ما سبق كان إستهلال لابد منه ولكن ذلك لا يعني أن المسئولين - يحطوا إيديهم في جيوبهم و خلاص - و الكومبيوتر بيشتغل لوحده  حاجة كدة زي المخابز الألية ! الأمر يحتاج  لمتابعة و مراقبة مستمرة ما معني إن تليفونات قسم الإشتراكات في المركز الرئيسي للأهرام - ٦ أرقام - لا أحد يرد عليها رغم عشرات المحاولات ما معني أن رقم الدعم للبنك الأهلي المصري  - كل الخطوط مشغولة  حاول في وقت آخر مع السلامة -  ما معني إن شاشة البنك الأهلي

في سياسة داخلية

• العمل في الجامعات السعودية

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته انا معايا دكتوراه في الفيزيا وحابب اقدم لعمل في احد الجامعات السعودية في حد بيعرف كم بيكون المرتب الشهري؟؟ وجزاكم الله خير

في التعليم و العمل - education & employment issues

• حق ذوى الاحتياجات الخاصة فى العمل المنصوص عليه بالقانون رقم 10 لسنة 2018

ان الحق فى العمل هو حق دستورى نصت عليه دساتير المجتمعات المختلفة حيث تتوقف حياة الانسان على مايقدمه لمجتمعه فضلا عن مساهمة الدخل الذى يتقاضاه من عمله الى إستمراره على قيد الحياة وبالتالى كانت الحاجة للعمل هى حاجة من اجل البقاء ومن هذا المنطلق حرص المشرع المصرى على إصدار تشريعات تهدف الى حماية بعض الفئات منها الفئات ذوى الاحتياجات الخاصة والذى قرر لهم بعض الحقوق بموجب القانون رقم 10 لسنة 2018 ومن ضمنها الحق فى العمل والزم القانون اصحاب الاعمال على تشغيل نسبة 5% من مجموع العاملين لديهم من ذوى الاح

في القوانين و القضايا - موضوعات مثبتة

• تصريح العمل للعاملين فى الحكومة

ارجو الافادة فى تصريح العمل للعاملين فى الحكومة وهل يسألوا عليه فى المطار وهل لسه الظباط والامناء بيغلسوا وهل ممكن يمنعوا الشخص من السفر ارجو الافادة بالتفصيل

في المغتربين المصريين - egyptian expatriates

• التعليم و العمل .. عن بعد

تصلني يوميا جريدتي الأهرام و المصري اليوم  … الموزع يلقيهم في البلكونة  الساعة ٤ صباحا  و مع وجبة الإفطار في الصباح أكون قد تصفحت الجريدتين ؛ الأمر يستغرق أقل من ربع ساعة  أشعر بالغيظ من المحتوى  أنه أقرب إلى طق الحنك كما يقول الشوام …  اليوم وجدت مقالا جيدا للدكتور مصطفى الفقي في جريدة الأهرام  فعلا  الدهن في العتاقي  إليكم المقال بالنص :  رغم الأسئلة الحائرة والأخبار الغامضة حول ذلك الفيروس الذي لا يرى بالمجهر إلا بصعوبة، والذي ألزم البشرية كلها بأن تقبع في بيوتها، وأن تغير برامجها ا

في مختارات من الصحف

• اضف...