اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

شهادات الخبره

Recommended Posts

• الردود 118
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

على فكرة انت شكلك طنطاوى لان عائلة برماوى دى فى طنطا نسبة الى برما

على فكرة انت بتتكلم صح انا من طنطا بس مش من برما جدي كان بيقولي ان جدي الحادي عشر هو اللي كان من برما وبيقول انه كان هربان من الفرنساويين بتوع بونابرت

عن عبدالله بن عمر رضي الله عنه قال رسول الله صلى الله عليه وسلم :

((الارواح تعرج في منامها الي السماء فتؤمر بالسجود فمن كان

طاهرا سجد عن العرش ومن ليس بطاهر سجد بعيدا

عن العرش)) رواه البخاري

الإيمانُ يُذْهِبُ الهموم ,ويزيلُ الغموم, وهو قرةُ عينِ الموحدين, وسلوةُ العابدين

ما مضى فاتَ, وما ذهبَ ماتَ ,فلا تفكرْ فيما مضى, فقد ذهب وانقضى

ارضى بالقضاءِ المحتومِ, والرزقِ المقسومِ, كلُّ شيءٍ بقدرٍ، فدعِ الضَّجَرَ

ألا بذكر اللهِ تطمئنُّ القلوبُ, وتحطُّ الذنوبُ, وبه يرضى علاّمُ الغيوبِ, وبه تفرجُ

الكروب لا تنتظرْ شكراً من أحدٍ, ويكفي ثواب الصمدِ, وما عليك ممَّنْ جحدَ, وحقدَ, وحسدَ

إذا أصبحت فلا تنتظرِ المساء, وعشْ في حدودِ اليومِ, وأجمعْ همَّك لإصلاحِ يومِك

رابط هذا التعليق

على فكرة انت شكلك طنطاوى لان عائلة برماوى دى فى طنطا نسبة الى برما

على فكرة انت بتتكلم صح انا من طنطا بس مش من برما جدي كان بيقولي ان جدي الحادي عشر هو اللي كان من برما وبيقول انه كان هربان من الفرنساويين بتوع بونابرت

شعبيه طنطا كترت ياناس

arora

elmadysm

bermawy

رابط هذا التعليق

• بعد 3 أسابيع...
اولا يا برماوى انسى موضوع متأمن عليك دى

لو موجودة التامينات اهلا و سهلا و لو مش موجوده مفيش مشكلة

ثانيا انت مقدم كيبك ولا فيدرال

ثالثا مثلما قال اخونا ناصر سنوات الخبرة تتحسب بعد التخرج مش قبله

يارب اكون وضحت الصورة

انا مقدم كيبيك ومعييش شهادة خبرة لان لسة متخرج جديد 2007 وخبرتي كانت قبل التخرج

بس مكتب كيبيك بعتلي الفايل نمبر وقالو ان هم فتحوا الملف بتاعي وبعاتولي كمان جواب الانتظار اللي فيه مواقع العمل و apprendre le quebec

انا معايا المستوى التاسع في الفرنساوي وشغلي دلوقتي الدروس الخصوصية في البيت لان انا خريج تربية فرنساوي ودة ياترى يعتبر عندهم شغل على فكرة انا مش شغال في مدرسة حر يعني ارجو الافادة والتعقيب جزاكم الله كل خير

جميل انك متخرج 2007 مش 2008

يعنى من اغسطس 2007 لغاية الان حوالى سنة ونصف دى فترة خبره هايله

ممكن تحصل على شهادة خبرة بها

الموضوع مش محتاج تعب كتير

انت اكتب خطاب بنفسك ووقع عليه بنفسك بانك كنت تعمل كذا لمدة كذا و هما هيعترفو بيه و هيصدقوك

هذا رايي

ممكن بردة تعمل بطاقة ضريبية انك مدرس دروس خصوصية وهيبقى مستند رسمى لاثبات خبرتك صحيح هتدفع ضرايب حاول تساوى الموضوع دة مع الموظف اللى هيفتحلك ملف بس كدة خبرتك هتبقى رسمية وشرعية ومحدش هيقدر يشكك فيها فكر فى الموضوع دة بسرعة لان حتى فى الفيدرال هتبقى عايز مستندات رسمية وربنا يوفقك

رابط هذا التعليق

يارب اكون وضحت الصورة

بس مكتب كيبيك بعتلي الفايل نمبر وقالو ان هم فتحوا الملف بتاعي وبعاتولي كمان جواب الانتظار اللي فيه مواقع العمل و apprendre le quebec

انا معايا المستوى التاسع في الفرنساوي وشغلي دلوقتي الدروس الخصوصية في البيت لان انا خريج تربية فرنساوي ودة ياترى يعتبر عندهم شغل على فكرة انا مش شغال في مدرسة حر يعني ارجو الافادة والتعقيب جزاكم الله كل خير

انت اكتب خطاب بنفسك ووقع عليه بنفسك بانك كنت تعمل كذا لمدة كذا و هما هيعترفو بيه و هيصدقوك

هذا رايي

ممكن بردة تعمل بطاقة ضريبية انك مدرس دروس خصوصية وهيبقى مستند رسمى لاثبات خبرتك صحيح هتدفع ضرايب حاول تساوى الموضوع دة مع الموظف اللى هيفتحلك ملف بس كدة خبرتك هتبقى رسمية وشرعية ومحدش هيقدر يشكك فيها فكر فى الموضوع دة بسرعة لان حتى فى الفيدرال هتبقى عايز مستندات رسمية وربنا يوفقك

الف شكر ليكم جميعا وجزاكم الله خيرا

بالنسبة للبطاقة الضريبية انا لسة مبتديء في الدروس ومعنديش كمية كبيرة من الطلبة اللي تسمحلي ان انا ادفع ضرائب

ايه رايكم افيدوني افادكم الله

عن العرش)) رواه البخاري

الإيمانُ يُذْهِبُ الهموم ,ويزيلُ الغموم, وهو قرةُ عينِ الموحدين, وسلوةُ العابدين

ألا بذكر اللهِ تطمئنُّ القلوبُ, وتحطُّ الذنوبُ, وبه يرضى علاّمُ الغيوبِ, وبه تفرجُ

الكروب لا تنتظرْ شكراً من أحدٍ, ويكفي ثواب الصمدِ, وما عليك ممَّنْ جحدَ, وحقدَ, وحسدَ

رابط هذا التعليق

يارب اكون وضحت الصورة

هذا رايي

الف شكر ليكم جميعا وجزاكم الله خيرا

بالنسبة للبطاقة الضريبية انا لسة مبتديء في الدروس ومعنديش كمية كبيرة من الطلبة اللي تسمحلي ان انا ادفع ضرائب

ايه رايكم افيدوني افادكم الله

يا عم الحاج شغل نفسك شوف مامور معرفة وخلية هو اللى يعملك الملف وقوله انا لسة مبتدا وهموا لو فية واسطة او معرفة بيكون التقدير بسيط 002 او 300 جنية المهم يبقى معاك مستند رسمى لان كدة مش هيقتنعوا دى وجهة نظرى واكيد حتبقى موضع شك يا تشوف اى مدرسة خاصة تشتغل فيها لو بنصف اجر عشان تجيب شهادة معتمدة او اى سنتر او مكتب ترجمة مثلا المهم شغل يمكن التحقق منة وفى جهة معروفة لو مش عايز موضوع الضرايب دة وربنا يوفقك

رابط هذا التعليق

ولا تزعل نفسك يابرماوى

هاقول لك تعمل ايه

هسال لك الاول مامور ضرايب زميلى

هارد عليك النهارده

لا تقلق

ان شاء الله محلولة

انا عاجز عن شكر حضرتك ربنا يجازيك كل خير ويقدرك على فعل الخير ويبارك في حضرتك

عن العرش)) رواه البخاري

رابط هذا التعليق

نبدأ من الاول

انت تريد شهادة خبرة ..........ساعطيك مجموعة اختيارات و اختار منها الانسب لك

اولا : تعمل مكز بنفسك

1- تذهب الى مأمورية الضرايب الخاصه بك و تقول لهم عاوز افتح مركز للتدريب على اللغات (و تختار اسم مميز للمركز) وعنوانه تختار اى عنوان لاحد اقربائك او اصدقائك تعمل عقد ايجار صورى ويمكن العقد يحتاج الى اثبات تاريخ بحوالى 7 جنيه من الشهر العقارى و الاثبات لا يحتاج صاحب العقار و اثبت انك لم تبدا بعد و انك فى مرحلة التجهيز و ستخطر المأمورية عند بدء النشاط .

2- تاخذ البطاقة بعد اسبوع و تعمل سجل تجارى و تدفع الرسوم مش عارف كام

3-اذهب الى اى واحد بيعمل اختام _ مكتبة مثلا _ و هم منتشرين حول المحاكم و تعمل عنده ختم جديد للمركز بتاعك بالاسم و الشعار الذى اختاراته بدون رقم سجل تجارى او بطاقة ضريبية او عنوان مجرد الاسم و الشعار و يكون للغات .

4- اذهب الى مطبعة و اعمل دفتر للمراسلات خاص بالمركز بتاعك و يكون شيك من تصميمك مثلا و يكون فيه كل بيانات المركز رقم ال سجل التجارى والبطاقة الضريبية و رقم التليفون _رقم خط موبايل جديد ملكك_

5-اعمل شهادة خبرة بالبيانات التى تريدها

ثانيا : نفس الشهادة

ممكن نفس الشهادة بس تبدا من الخطوة الثالثة فقط و بلاش الاولى و الثانية

ثالثا :نفس الشهادة

ممكن نفس الشهادة بدون اسم المركز او السجل و البطاقة و التليفون و الكلام ده

مجرد شهادة بتوقيعك انك تعمل فى الدروس الخصوصية لمدة اكثر من 37.5 ساعة اسبوعيا ووقع عليها بنفسك و هم هيعتمدوها لانهم بيفترضوا فيك الصدق

انا افضل الاختيار الثالث

وربنا يوفقك

رابط هذا التعليق

نسيت فى الخطوة الاولى بعد اسبوعين او ثلاثة من استلام البطاقة و عمل السجل التجارى

تذهب للنأمورية و تلغى النشاط للسفر للخارج مثلا

انا بشكرا حضرتك جدا بل انا عاجز عن شكر حضرتك ربنا يعينك ويجازيك كل خير ويرزقك الرزق الحلال والذرية الصالحة

بالنسبة للاختيار التالت مكتب هجرة كيبيك هما اللي هيعتمدهالي في المقابلة ولا مين ولا مصلحة الضرايب معلش على التعب

افيدوني افادكم الله

عن العرش)) رواه البخاري

رابط هذا التعليق

نسيت فى الخطوة الاولى بعد اسبوعين او ثلاثة من استلام البطاقة و عمل السجل التجارى

انا بشكرا حضرتك جدا بل انا عاجز عن شكر حضرتك ربنا يعينك ويجازيك كل خير ويرزقك الرزق الحلال والذرية الصالحة

بالنسبة للاختيار التالت مكتب هجرة كيبيك هما اللي هيعتمدهالي في المقابلة ولا مين ولا مصلحة الضرايب معلش على التعب

افيدوني افادكم الله

يا استاذ برماوى الاستاذ ابو هاجر يقصد مكتب هجرة كيبك انة هياخد كلامك على محمل الصدق لان هموا زى ما الاستاذ ابو هاجر بيقول بيفترضوا فينا الصدق بس لو شموا ريحة كدب يبقى ياداهية دقى زى ما بنقول فى مصر

المهم ركز قبل ما تاخد اى خطوة وظبط ورقك كويس ومفيش مانع تسال محامى او شخص عندة خلفية قانونية لان معظم الناس اللى اعرفهم واللى مقدمين مثلا انهم اعمال حرة معهم شهادة ضريبية او سجل تجارى او تامينات مدام مش فى شركات او مؤسسات او فى حكومة او ليهم مرجعية لخبرتهم

وانا بردة خايف ان فى المقابلة تقولك انت بتمارس نشاطك بشكل غير شرعى مدام بتتهرب من الضرايب ومفيش جهة معترفة بيك او تعرف عنك حاجة دى وجهة نظر شخصية جدا ممكن تاخد بيها او لا انا بتكلم لانى مدرس والضرايب بتطارد المدرسين بتوع الحكومة مابالك انت نشاطك فردى

حاول بس كدة انا ليا اصحابى بيدفعوا فى السنة 200 جنية بس فى السنة اعتقد دة مبلغ مش كبير فى سبيل سد ثغرة ممكن تفتح علينا ابواب كتير ومننساش ياجماعة ان الفيدرال مبيرحمش فى الخبرة يبقى نشتغل صح من الاول وبردة دى وجهة نظر شخصية جدا ليك انك تتبناها او لا انا بانصح كزميل واخ اكبر ليك يا استاذ برماوى وربنا يوفقك ونفسنا نساعدك باى شكل

رابط هذا التعليق

افيدوني افادكم الله

يا استاذ برماوى الاستاذ ابو هاجر يقصد مكتب هجرة كيبك انة هياخد كلامك على محمل الصدق لان هموا زى ما الاستاذ ابو هاجر بيقول بيفترضوا فينا الصدق بس لو شموا ريحة كدب يبقى ياداهية دقى زى ما بنقول فى مصر

المهم ركز قبل ما تاخد اى خطوة وظبط ورقك كويس ومفيش مانع تسال محامى او شخص عندة خلفية قانونية لان معظم الناس اللى اعرفهم واللى مقدمين مثلا انهم اعمال حرة معهم شهادة ضريبية او سجل تجارى او تامينات مدام مش فى شركات او مؤسسات او فى حكومة او ليهم مرجعية لخبرتهم

وانا بردة خايف ان فى المقابلة تقولك انت بتمارس نشاطك بشكل غير شرعى مدام بتتهرب من الضرايب ومفيش جهة معترفة بيك او تعرف عنك حاجة دى وجهة نظر شخصية جدا ممكن تاخد بيها او لا انا بتكلم لانى مدرس والضرايب بتطارد المدرسين بتوع الحكومة مابالك انت نشاطك فردى

حاول بس كدة انا ليا اصحابى بيدفعوا فى السنة 200 جنية بس فى السنة اعتقد دة مبلغ مش كبير فى سبيل سد ثغرة ممكن تفتح علينا ابواب كتير ومننساش ياجماعة ان الفيدرال مبيرحمش فى الخبرة يبقى نشتغل صح من الاول وبردة دى وجهة نظر شخصية جدا ليك انك تتبناها او لا انا بانصح كزميل واخ اكبر ليك يا استاذ برماوى وربنا يوفقك ونفسنا نساعدك باى شكل

انا بشكر حضارتكم وجزاكم الله خيرا ورزقكم من حلال

عن العرش)) رواه البخاري

رابط هذا التعليق

• بعد 1 سنة...

ممكن استفسار بسيط ياشباب وارجو الرد عليه

انا اعمل حاليا بالكويت من حوالي سنتين ولدي شهادة خبرة من مصر معتمدة وموثقة بسنتين وايضااشهادة خبرة بسنة ونصف ومختومة

بالنسبة للخبرة في الكويت كل مايمكن ان احصل عليه هو شهادة الى من يهمه الامر بالمدة التي عملت بها في هذه الجهة حتى تاريخه

موقعة ومختومة من جهة العمل وهذاكل مايمكن الحصول عليه, وسؤالي هو هلى استطيع ان احصل على درجة الخبرة كاملة بهذه الشهادات,

كما اني ايضا اعزب وهذا بالتالي سيفقدني 4 درجات وسؤالي هو كيف استطيع تعويض هذا النقص هل يكون ذلك بدرجة مرتفعة في اختبار

الايلتس وهل استطيع فعلا الحصول على هذه الدرجة المرتفعة وكم ستكون هذه الدرجة ؟

ارجو الرد على استفساري وعما اذا كان لدي فرصة في القبول للهجرة بعد هذه التفاصيل

ولكم جزيل الشكر

رابط هذا التعليق

صباح الخير

كان عندى سؤال بخصوص الخبره انا بعت شهاده خبره من صاحب الصيدليه اللى كنت شغال فيهت بانى اشتغلت بتاريخ 1/6 مع ان تصريح مزاوله المهنه استلمته بتاريخ 1/9

هل هناك مكشله او الصح انى اخد شهادات خبره تانى اثناء المقابله تكون مختلفه عن اللى بعتها

ولكم جزيل الشكر

رابط هذا التعليق

استاذ جرجس

مفيش مشكلة فى شهادة الخبرة اللى بعتها

بس لو اتسألت عن فارق التاريخ ابقى قول انها كانت فترت تدريب لغاية لما طلع الترخيص

اما بخصوص شهادة الخبرة اللى هتخدها معاك تبقى مطابقة للى بعتها بدون اختلاف فى الوظيفة او التواريخ

والا تبقى بتزور فى الاوراق

ولكن الشهادة اللى هتخدها معاك فى الانترفيو تبقى من نفس التاريخ اللى بعت بيه الاولى ولكن حتى تاريخة

اله السماء يعطينا النجاح ونحن عبيده نقوم ونبنى

رابط هذا التعليق

• بعد 6 سنة...

الوظيفة واسم الشركة وختمها وفترة العمل  على ورق الشركة بس

Vouloir, c'est pouvoir

اذا كنت لا تقرأ الا ما يعجبك فقط فإنك لن تتعلم ابدا

Merry Chris 2 all Orthodox brothers

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...