اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

تصرفات الشباب والرد من البنات...؟؟؟

بنت شعنونة

Recommended Posts

**بالنسبة للملابس هي عامل اساسي في هذا الموضوع فلن تجد من يرتدي الحجاب الشرعي يحدث لة هذا .... و ان كان هناك من لا يردعة شيئ اذا انتوى . 
اود ان اذكر الاخت غادة 

ان صديقة شعنونة كانت محجبة 

و بالرغم من ذلك لم تسلم من الاعتداء

الملابس غير المحتشمه قد تكون دافع للشباب المتهور لأرتكاب جريمته ، لكن لما تكون البنت محتشمه كما ذكرت الأخت شعنونه يبقى اكيد فى حاجه غلط فى الشباب ... منها مثلا ضعف الناحيه الأخلاقيه لدى الشباب و ضعف الرادع و عدم الشعور بمهابة رجل الشرطه لأسباب عديده .

لكن مازال الأمل موجود فى نخوة و شهامة رجل الشارع العادى

مصر لسه بخـير

يا وطنى : كل العصافير لها منازل

الا العصافير التى تحترف الحريه

فهى تموت خارج الأوطان

ـ نزار قبانى ـ

رابط هذا التعليق

• الردود 69
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

الأخت شعنونه .......... الحمد لله طلعت براءة .

يبقى اكيد فى حاجه غلط فى الشباب

هوه ده يا أخ amir . لكن فى مجتمع ينشر بين الشباب إن الشاب معذور لما يشوف قدامه بنت مش حشمه ، وبعدين يقلوله " يتمنعن وهن الراغبات " وبعدين يقلوله الدين بيقول كده ، تخريب منظم لعقلية الشباب .

شوف بأه الشباب فى الدول الأخرى بيعمل إيه !!! . وأقسم أن هذا حدث دون أى مبالغة أو تزويد وإننى رأيته بعينى ولم أسمع به .

كنت ماشيا فى أحد الشوارع الرئيسية فى كندا ،ورأيت إمرأة عارية الصدر تماما تقف فى الشباك لشقة فى الدور التانى . ( كانت أول نظرة لى ولم أنظر بعد ذلك ) ولكنى أردت أن أعرف تصرفات الشباب وماذا يفعل . وهذا ما حدث . الغالبية من الشباب لم ينظر نهائى . القليل الذى نظر لم تأخذ منه نظرته إلا جزءا من الثانية ثم نظر أمامه ومشى مسرعا ( مثال يحتزا فى غض النظر ). حتى جاءت مجموعة من المراهقين ( أربعة ) وقلت لنفسى حتكون فضيحة لو لاحظوها . وفجأة نظر واحد منهم ورآها ثم أخبر بقية الشلة بدون أى إنفعال ونظروا جميعا ببساطه ثم تبادلوا النظر لبعضهما والضحك الخافت المكسوف ومشوا فى طريقهم . لم يلتفت واحد منهم مرة ثانية ولم يصدر أى إشارة أو تعليق منهم . وعلى فكرة أن تقف إمرأة بصدر عارى ضد القانون ، وهذا لا يحدث كثيرا وهذه هى المرة الوحيده التى رأيتها . المقارنه محزنه ( وش دامع العينين ) .

نخش فى الموضوع . أقترح كخطة طويلة المدى تكوين جمعية فى مصر باسم " جمعية حماية الفتيات فى الشارع المصرى ) تكون مهمتها تغيير المفاهيم التى شحنت بها عقلية الشباب وتدريبه على أخلاقيات معاملة الجنس الأخر ويكوّن من شباب كل حى مجموعة مهمتها حماية الفتيات من الشباب المريض والتصدى له وتسليمه للبوليس إذا لزم الأمر . وبذلك سوف يتعلم الشباب إحترام الفتيات وإحترام أنفسهم . وتكون بداية لإحترام القانون عموما . ويمكن ومساهمة المصريين فى الخارج والداخل ، وأنا ممكن أساهم بمقر الجمعية

أنصر أخاك ظالما أو مظلوما

رابط هذا التعليق

اختى شانا

تعرفوا؟؟! 

انا عمري ما ندمت في حياتي على اني كتبت حاجا 

زي ما ندمت اني كتبت الموضوع دا....

ليه تندمي؟

أي موضوع طرح لازم يكون فيه نقاش وكل واحد لازم يقول رائيه أنا قلت رأى أخي واحد قال رأيه آخي طفشان قال رأيه كل الأعضاء بيقول اللي شيفينه من وجهت نظرهم وممكن يحصل اختلاف مفيهاش مشكله

أنتي عرفه طبعا أن المنتدى ده كاسره كبيره وكل واحد بيقول اللي عنده ممكن يحصل خلاف مش مشكله المهم

ان الخلاف فى الراى لا يفسد للود قضيه

ودى مش مجرد كلمه تتقال لا دى حقيقي ليه نزعل من بعض بجرد الخلاف

خدي الأمور ببساطه وبلاش تندمي على اى حاجه انتى تعمليها بجد مواضيعك جميله جداا

ورجع وقول الخلاف فى الراى لا يفسد للود قضيه

اخى واحد

((سامعين يابنات .......... بعد كده مالكمش عذر ))

انا شمه ريحة تريقه بس مش مشكله نعديها المرادى :lol:

((لكن ياأخت غاده إنت كمان رأيك إن الستات سبب كل المصايب فى الدنيا . يعنى الراجل يعتدى على حرمة السيده ويهين كرامتها وبرضه الغلط عليها
.

انا مقلتش كده حضرتك اظاهر مقرتش كلامى كويس

انا قلت

اولا الشباب اللي بيعمل كده معندهمش وازع ديني يردهم وثانيا لا أخلاق ولا تربيه والسبب الثالث هو لبس الفتيات اللي بي شجعهم على كده

أنا مقلتش أن الشاب مش غلطان أنا قلت غلطان وغلط كبير جدا بس ممكن أن الفتاه اللي لبسه لبس محدد جسمها تكون عامل مهم أما لو كانت محجبة مثل صديقة الأخت شانا يبقه العيب في الشاب زي ما أنا قلت ابل كده معندوش وازع ديني ولا أخلاق ولا تربيه

((وإنت ثبّتى كلام أحد المصريين كان فى زيارة دولة غربية ، وضبطه أصدقاؤه مع فتاه أوروبية ( تقرف ) وهو متزوج . فقال مبرر ذلك " طب أعمل إيه إذا كنا متجوزين غفر ، لما نشوف الستات إللى بحق وحقيقى بنتهبل " برضه مراته هيه الغلطانه . يمكن كلامك مضبوط .

لا طبعا انا لا اقر هذا الكلام لانه ينفى الشرع والرجل اللى يعمل كده معندوش وازع دينى يرده ولا اخلاق وملوش عذر مش مبرر انه يروح يزنى ويقول عشان احنا متزوجين غفر صح مراته غلطانه عارف ليه لانها اتجوزت واحده مبيخفش ربنا ومعندوش اخلاق

((الخلاف فى الراى لايفسد للود قضيه))

اخى Excellence

ولكن ماذا عن الكثير (للأسف الشديد) من الفتيات و السيدات- حتى أن بعضهن تجاوزن الأربعين من العمر- حتى لو بدون قصد أو بحجة الموضة!!!! ممن يتفنن في إثارة الرغبات المكبوتة لدى الشباب .. 

هل هن برضه غلطانين و لهن نصيب في أسباب هذه الكارثة؟ 

بالتأكيد الوازع الديني والأخلاق والتربيه مطلوب للفتاة كما هو للشاب و ليس للشاب وحده

اخى

هو ده الكلام

ياريت ميكنش فى زعل لمجرد خلاف فى الاراء

رابط هذا التعليق

الأخت غاده عندما كتبت

((سامعين يابنات .......... بعد كده مالكمش عذر ))

ظننتى أننى أتريق

انا شمه ريحة تريقه بس مش مشكله نعديها المرادى

لنفرض أن صديق لى حذرنى من المرور فى شارع لأن فيه كلاب شرسه يتركها أصحابها دون رباط . ربما سأكون حانق على أصحاب الكلاب ولكنى سأستمع لنصيحة صديقى . وهذا ماطلبته أن تستمع البنات لنصيحتك ، مفيش تريقة ..... ولكنى كنت حانق على الكلاب السعرانه المطلوقة فى شوارع مصر . وأتمنى أن نربى الكلاب المسعورة حتى يتوفر الأمان للبنت المحجبة كما هو للبنت الغير محجبة . ألا يوجد فى مصر مسيحيين وأجانب وسياح ، وطالما لم يصدر قانون بتحجيب هؤلاء يبأه القانون فى مصر يحترم ، ولا نسمح لأى مجموعة فى مصر بوضع قانون آخر حتى لو كان هو الصح . لأن وجود قانون غير رسمى ( صحيح ) يفرضه بعض المرضى بالقوة سوف يقوض البلد . وسوف تصبح السيطرة لهؤلاء المرضى . وإلى أن يستطيع المسلمون فى مصر وضع قانون يفرض التحجيب على أى سيده فى مصر ( كما إيران ) لا يجب أن نعطى أى تبرير يخفف من الجريمة التى إرتكبها هذا المريض .

أنا وفرت الكلام ده كله فى المرة السابقة فظننت أننى أتتريق . مرة أخرى خرجت عن الموضوع ربنا يستر ( وش خايف )

أنصر أخاك ظالما أو مظلوما

رابط هذا التعليق

وإلى أن يستطيع المسلمون فى مصر وضع قانون يفرض التحجيب على أى سيده فى مصر ( كما إيران ) لا يجب أن نعطى أى تبرير يخفف من الجريمة التى إرتكبها هذا المريض .  

صديقي wa7d

أولا:

من قال أنه تبرير يخفف من الجريمة التى إرتكبها هذا المريض ؟

ثانيا:

الإحتشام و الأخلاق و التربية ليسوا بالضرورة في حاجة إلى قانون يفرضه المسامون (إيه إللي ربط الموضوع بتاعنا بإيران؟؟؟)

ثالثا:

لا نختلف بالتأكيد على أن الإحتشام و الأخلاق و التربية وتجنب اللبس المثير (لبس محدد جسمها كما ذكرت الأخت غادة) مطلوب للفتيات والشباب المسلمين والمسيحيين و لا يشترط الحجاب للفتاه المسيحية ..أما الأجانب والسياح فعليهم إحترام تقاليد و إخلاقيات مجتمعنا كما نحترم تقاليد و إخلاقيات مجتمعاتهم

رابط هذا التعليق

Excellence كتب:

لا نختلف بالتأكيد على أن الإحتشام و الأخلاق و التربية وتجنب اللبس المثير (لبس محدد جسمها كما ذكرت الأخت غادة) مطلوب للفتيات والشباب المسلمين والمسيحيين و لا يشترط الحجاب للفتاه المسيحية

wa7d كتب:

لكن فى مجتمع ينشر بين الشباب إن الشاب معذور لما يشوف قدامه بنت مش حشمه ، وبعدين يقلوله " يتمنعن وهن الراغبات " وبعدين يقلوله الدين بيقول كده ، تخريب منظم لعقلية الشباب .

أتفق تماما مع رأى العزيز "واحد"، هذا هو بيت القصيد...أحسنت.

أميل كثيرا الى رأى العزيز الطفشان أيضا فقد كتب:

عندنا يقولون المال السايب يعلم السرقة  

و هو كلام صحيح  

و لكن  

هل لان شخص ترك زجاج سيارته مفتوح، يبقى يستاهل ان تسرق هي او محتوياتها؟  

هل لان شخص ترك باب شقته بدون قفل، يبرر ان السارق سرقها؟  

ما هو موقف هؤلاء اما محكمة، سواء اسلامية او غربية؟  

ليس هذا بعذر ابدا  

و حتى لو امرأة تمشي في الشارع بالبيكيني  

فاغتصابها ما زال جريمة  

و لا يعفي مرتكبه من العقوبة امام القضاء  

و كونها مخطئة لا يبرر ابدا الجرم

Excellence كتب:

أما الأجانب والسياح فعليهم إحترام تقاليد و إخلاقيات مجتمعنا كما نحترم تقاليد و إخلاقيات مجتمعاتهم

أى تقاليد و اخلاقيات التى نحترمها فى مجتمعات "الأجانب و السياح" تعنى يا عزيزى؟؟!! أتعتبر عدم القاء قاذورات فى شوارعهم، او عدم قضاء الحاجة أو البصق فى الطريق العام، او عدم اصدار اى ضوضاء سواء كلاكسات أو ميكروفونات، أو..أو..أتعتبر مثل ذلك أحترام لتقاليد و اخلاقيات مجتمعهم؟؟!!

... أن واحدة من آساليب النُظم الديكتاتورية هى :

وهى بكل أسف كانت ومازالت مٌنتشرة ومُستخدمة في بلدنا الحبيب وعلى كافة المستويات بلا إستثناء !

رابط هذا التعليق

White heart كتب:
Excellence كتب:

أما الأجانب والسياح فعليهم إحترام تقاليد و إخلاقيات مجتمعنا كما نحترم تقاليد و إخلاقيات مجتمعاتهم

أى تقاليد و اخلاقيات التى نحترمها فى مجتمعات "الأجانب و السياح" تعنى يا عزيزى؟؟!! أتعتبر عدم القاء قاذورات فى شوارعهم، او عدم قضاء الحاجة أو البصق فى الطريق العام، او عدم اصدار اى ضوضاء سواء كلاكسات أو ميكروفونات، أو..أو..أتعتبر مثل ذلك أحترام لتقاليد و اخلاقيات مجتمعهم؟؟!!

أنا مش شايف أخونا Excellence جاب سيرة لا بصق و لا كلاكسات و لا ميكروفونات إلا إذا كانوا مكتوبين بالحبر السري!!!.

و طلبه واضح و منطقي و إذا طبقه كل منا على نفسه هنلاقيه كلام واقعي.

و لا يعيبنا مطلقاً أن نحافظ على طبيعة مجتمعنا المحافظ (و لا نقول منغلق ... لإن الفرق كبير جداً) إلا إذا كان رأيك غير كده.

رابط هذا التعليق

Rabso كتب:

أنا مش شايف أخونا Excellence جاب سيرة لا بصق و لا كلاكسات و لا ميكروفونات إلا إذا كانوا مكتوبين بالحبر السري!!!. 

و طلبه واضح و منطقي و إذا طبقه كل منا على نفسه هنلاقيه كلام واقعي.

يا عزيزى هو لم يقل ذلك، بل انا الذى أتسائل ما هى تلك التقاليد و الأخلاقيات التى يعنيها، حيث اننى لا أرى الا مثل تلك التقاليد و الأخلاقيات المنتشرة فى مجتمعنا، و لا نقوم بها فى مجتمعاتهم، لهذا تسائلت ما هى تلك التقاليد و الأخلاقيات التى عنيها؟

و لا يعيبنا مطلقاً أن نحافظ على طبيعة مجتمعنا المحافظ (و لا نقول منغلق ... لإن الفرق كبير جداً) إلا إذا كان رأيك غير كده.

لم أفهم تماما ما تعنية يا عزيزى فى تلك الجملة؟

سأحاول اجابتك على حسب فهمى....

المجتمع المصرى يا عزيزى فى رأيي الخاص، كان أكثر تحررا و رقى و نظافة...الخ الخ الخ (بمعنى أخر ما نطلق علية الزمن الجميل) كل ذلك و يزيد علية اضعافا، و لم نسمع البتة فى حينها تلك الأراء او الكلمات، او ربما كانت موجودة و لكن لم يحاول اى طرف فرض شئ على أخر!!! الا ترى معى شئ غير طبيعى؟ لقد كان المجتمع أكثر تسامحا من الأن، و كان المزيج أكثر بكثير مما هو علية الأن، اعنى يهود، جريج، اتراك، فرنسيين، انجليز، المعممون، المطربشون، بل و "الأسموكن"، تخيل كل هذا الخليط، بل زد علية سنوات الأستعمار!!! و الملكية!! و كان كل سعيد و مقتنع بما يفعلة دون التدخل فى شئون الأخرين اى كانوا سواء فى الزى او الطعام او الشراب او السياح او الفنون ...الى كل باقى القائمة!!! مثل ذلك الموضوع الذى نحن بصددة هنا و هو منتشر و بكثرة فى عصرنا الحالى لم يكن ليطرح للمناقشة حتى عدة سنوات مضت؟!!!

أتريد ان تقنعنى أن مجتمعنا كان خلال تلك الأعوام غير محافظ، و انه الأن كذلك!!! هذا هو منطقى ان للعامل الأقتصادى، و التكدس فى كل شئ هو من أهم اسباب مصيبتنا فى عصرنا الحالى، و ليس المجتمع المحافظ او المنغلق، فلتسمها كما تشاء، فهذة هى ليست من وجهة نظرى هى القضية..

تحياتى و احتراماتى.

... أن واحدة من آساليب النُظم الديكتاتورية هى :

وهى بكل أسف كانت ومازالت مٌنتشرة ومُستخدمة في بلدنا الحبيب وعلى كافة المستويات بلا إستثناء !

رابط هذا التعليق

لم أفهم تماما ما تعنية يا عزيزى فى تلك الجملة؟ 

سأحاول اجابتك على حسب فهمى.... 

المجتمع المصرى يا عزيزى فى رأيي الخاص، كان أكثر تحررا و رقى و نظافة...الخ الخ الخ (بمعنى أخر ما نطلق علية الزمن الجميل) كل ذلك و يزيد علية اضعافا، و لم نسمع البتة فى حينها تلك الأراء او الكلمات، او ربما كانت موجودة و لكن لم يحاول اى طرف فرض شئ على أخر!!! الا ترى معى شئ غير طبيعى؟ لقد كان المجتمع أكثر تسامحا من الأن، و كان المزيج أكثر بكثير مما هو علية الأن، اعنى يهود، جريج، اتراك، فرنسيين، انجليز، المعممون، المطربشون، بل و "الأسموكن"، تخيل كل هذا الخليط، بل زد علية سنوات الأستعمار!!! و الملكية!! و كان كل سعيد و مقتنع بما يفعلة دون التدخل فى شئون الأخرين اى كانوا سواء فى الزى او الطعام او الشراب او السياح او الفنون ...الى كل باقى القائمة!!! مثل ذلك الموضوع الذى نحن بصددة هنا و هو منتشر و بكثرة فى عصرنا الحالى لم يكن ليطرح للمناقشة حتى عدة سنوات مضت؟!!! 

أتريد ان تقنعنى أن مجتمعنا كان خلال تلك الأعوام غير محافظ، و انه الأن كذلك!!! هذا هو منطقى ان للعامل الأقتصادى، و التكدس فى كل شئ هو من أهم اسباب مصيبتنا فى عصرنا الحالى، و ليس المجتمع المحافظ او المنغلق، فلتسمها كما تشاء، فهذة هى ليست من وجهة نظرى هى القضية.. 

تحياتى و احتراماتى.

عزيزي White Heart

أولاً باعتذر إذا كان فيه إي شيء من الحِدًة في كلامي.

و ثانياً أنا متفق معاك في كل كلمة من الكلام الجميل اللي انت كتبته فوق ده... بل كل حرف ....

و قصدي بمجتمعنا المحافظ لا يختلف أبداً عن وصفك له و كلامي كان نوع من التمني إننا نكون محافظين على ما بقي من هذا الشكل و محاولة استرجاعه و ليس على ما يجري هذه الأيام.... بس ازاااااااااااااااي؟؟؟؟؟؟ بعد تراكمات السنوات العجاف اللي غيرت كل شيء في بلدنا للأسف .. أتمنى أن ترجع بلدنا بلد الأمن و الأمان بجد مش بكلام الجرايد ...

تحياتي و تقديري و احترامي.

رابط هذا التعليق

• بعد 1 سنة...

يااااااااه

فاكرين الموضوع دا؟ :)

انا قلت اوزود عليه الكلام اللي كنت ها اكتبه في موضوع لوحده

الصيييييييييييييف وسنينه

الصيف يبتدي من هنا وتلاقي كل شاب يستظرف بطريقة او باخرى عشان يضحك هوا و الجرووووب بتاعه

والمصييييبة بقىىىىىى

لما تلاقي عيييلة بحالها بتستظرف!!!!!!!

ترد ازاي بالله؟؟؟ :huh:

كنا في المعمورة ماشيين انا واهلي واخويا النونو

شااااااااااب طويل عريض يطلعله 22 او 23 سنة لابس وش استغفر الله العظيييييييييييم

مفزززززع جدا

وواقف في الجنب كدا من جانب محل هوا وعييييييييلته

واكرر

عيلته

امه واخواااااااااته بنات وصبيان

وهدفه في الحياة انه ينط فجأة في وش الناس ويفزعهم

المهم

اخويا الصغير كان ماشي قدامي وانا وراه وبعدنا اخويا وبابا

ونلاقيلك العفريت اللي هب في وشنا وبأعلى صوته

ببببببببببببببببخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ

طبعا اخويا النونو اتسسسسسسسسسسسرع بمعنى كلمة اتسرع ونط في حضنى وهوا في قمة الرعب والعياط

وانا مالقيتش نفسي الا بشد الوش من على وش الواد ولسا ها اضربه

كانت ايد اخويا الكبير اسرع مني وضربه بالقلم

وشووووووووووووف الخنااااااقة بقى

البييييييييه زعلان انه انضرب؟؟؟؟؟؟

وزااااااااااي وازاااااااي نضرب شااااااااااااااب

كككككككككككككككان بيهزر

ردوا انتوا بقىىىىىىىىىى

اديني ما اتصرفتش انا اهو pp: smk:

وانا من البلد ديييييييييييي

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...